abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 augustus 2011 @ 14:59:52 #226
8369 speknek
Another day another slay
pi_100462857
Eerst even een vraagje tussendoor, wanneer heb je punt 1 gemeten, voor het verhaal of tijdens?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100501164
alle pp kregen hetzelfde baseline verhaaltje, toen meetpunt 1; hierna kregen ze een ander verhaaltje, en hiervan waren 2 versies, de ene helft kreeg versie 1, en de andere helft versie 2, en daarna meetpunt 2.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:53:00 #228
8369 speknek
Another day another slay
pi_100506890
Okay, ik vroeg het want als meetpunt 1 van tevoren gemeten wordt dan moet je eigenlijk een ancova doen. Maar nu meet je op het moment dat de interventie al bezig is, je wil dus eigenlijk weten hoe het tweede verhaal verandering aanbrengt ten opzichte van het eerste verhaal, dan is een RM ANOVA gerechtvaardigd.(en die heet gewoon repeated measures anova)

Je moet dan naar GLM->RM, en je within subjects factor zijn dan de meetpunten. Die noem je bijvoorbeeld 'time', 2 levels (add->define->meetpunt1 en 2 toevoegen). Je between subjects is de groep waar ze inzitten (versie 1 versie 2).
Doe een plot met de factor op de horizontale lijn en de groepen als separate lines.

Maar ik zie nu dat je vraag meer ging om of je het niet als een repeated measures manova moet benaderen. Dat hangt er vanaf hoeveel die twee schalen afhankelijk van elkaar zijn. In het algemeen is het niet verkeerd om ze apart te behandelen (dus gewoon twee verschillende tests te doen). Dit komt omdat, waarschijnlijk, bij het opstellen van die meetschaal ze ontdekt hebben dat anxiety uit twee verschillende (en dus min of meer onafhankelijke) factoren bestaat. Het probleem is dat een repeated-measures manova niet echt uit te voeren is met spss; dan moet je met de syntax werken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 9 augustus 2011 @ 13:59:01 #229
8369 speknek
Another day another slay
pi_100507155
Nu ik erover nadenk zou je alsnog een MAN(C)OVA kunnen doen. Dat je het eerste verhaaltje gebruikt om te kijken of de groepen anders op verhalen reageren en dit al dan niet gebruiken als covariaat in je analyse van het 'experiment gedeelte' van je onderzoek. Misschien is dat zelfs robuuster, want stel nou dat je op meetpunt1 wel al significante verschillen krijgt... Maar ik durf er zo geen uitspraak over te doen of dit correct is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_100550878
Hoi,

Ik heb even een vraagje...

Heb drie variabelen, maar eigenlijk wil k er ook 1 van maken.
Het gaat om de variabele ''grootte van het filiaal''
Deze meet ik aan de hand van 3 sub-variabelen 'aantal werknemers' - 'omzet' - 'assets'. Van lang niet alle filialen kan ik deze gegevens vinden, maar wel hebben ze allemaal tenminste 1 van de 3 sub-variabelen.

Zou ik deze samen kunnen voegen tot 1 variabele - grootte van het filiaal ?
pi_100551764
Nee.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_100646731
Dag allemaal,

Zouden jullie mij misschien kunnen helpen met het volgende probleem?

Ik probeerde een dummy aan te maken om zodoende de dichotomie van "wel kinderen / geen kinderen" te krijgen (hierbij hercodeer ik 1 -> 2 en 2 ->1). Maar ik krijg de volgende melding:

Warnings
7.) Heeft U kinderen? is constant when HercoderingKinderen = 1.00. It will be included in any boxplots produced but other output will be omitted.
7.) Heeft U kinderen? is constant when HercoderingKinderen = 2.00. It will be included in any boxplots produced but other output will be omitted.

Ook de volgende tabel geeft iets soortgelijks aan:
Case Processing Summary
Cases
Valid Missing Total
HercoderingKinderen N Percent N Percent N Percent
7.) Heeft U kinderen? 1.00 156 100.0% 0 .0% 156 100.0%
2.00 362 100.0% 0 .0% 362 100.0%

Waarom krijg ik deze warning (is het uberhaupt een probleem?) en hoe kan ik dit verhelpen??

Hoop dat jullie me kunnen helpen !! =(

groetjes,
ik
pi_100648276
moet je niet gewoon de waarden 0 en 1 doen bij dichotome variabelen?
pi_100659332
quote:
4s.gif Op vrijdag 12 augustus 2011 17:06 schreef ikrammarki89 het volgende:
Dag allemaal,

Zouden jullie mij misschien kunnen helpen met het volgende probleem?

Ik probeerde een dummy aan te maken om zodoende de dichotomie van "wel kinderen / geen kinderen" te krijgen (hierbij hercodeer ik 1 -> 2 en 2 ->1). Maar ik krijg de volgende melding:

Warnings
7.) Heeft U kinderen? is constant when HercoderingKinderen = 1.00. It will be included in any boxplots produced but other output will be omitted.
7.) Heeft U kinderen? is constant when HercoderingKinderen = 2.00. It will be included in any boxplots produced but other output will be omitted.

Ook de volgende tabel geeft iets soortgelijks aan:
[code] Case Processing Summary
Cases
Valid Missing Total
HercoderingKinderen N Percent N Percent N Percent
7.) Heeft U kinderen? 1.00 156 100.0% 0 .0% 156 100.0%
2.00 362 100.0% 0 .0% 362 100.0%
[/code]Waarom krijg ik deze warning (is het uberhaupt een probleem?) en hoe kan ik dit verhelpen??

Hoop dat jullie me kunnen helpen !! =(

groetjes,
ik
Vreemd.. Je kan eens proberen te hercoderen naar 0 en 1, zoals hierboven gezegd wordt. Ik denk echter dat het geen zin heeft. Wat wil je eigenlijk bereiken? Wat is je syntax?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_100755085
Helden van dit forum. Ik moet wederom een beroep op uw kennis doen inzake spss.

Na dagenlang vragenlijsten invoeren in spss wilde ik graag een onderscheid maken tussen verschillende niet ingevulde vragen. Sommige vragen zijn namelijk terecht niet ingevuld omdat zij overgeslagen mochten worden door de respondent, echter andere respondenten dienden deze vraag wel te beantwoorden maar hebben dat nagelaten.

Dus simpel gezegd, er zijn vragen van het kaliber. Werk jij? 1 = ja 2 = nee. Indien nee ga naar vraag 5.

In dit geval wilde ik voor alle respondenten die nee invulden de lege vakken bij vragen 2,3,4 vullen met het getal 999 (oftewel, terecht overgeslagen).

Nu heb ik een hele lijst commando's (stuk of 100) voor al dit soort vragen in de vragenlijst in mijn syntax staan van het kaliber:

IF Baan = 1 Werkvorig = 999.

Maar als ik deze wil laten runnen krijg ik de volgende error:

Error # 4309 in column 256. Text: (End of Command)
>Invalid combination of data types in an assignment. Character strings may
>only be assigned to string variables. Numeric and logical quantities may only
>be assigned to numeric variables. Consider using the STRING or NUMBER
>function.
>This command not executed.

Ik begrijp dit niet goed omdat alle variabelen in de variable view numeric variables zijn.

Wat doe ik fout?

Zou het kunnen komen omdat ik de syntax thuis heb opgesteld in spss 18.0 en hier op mijn werk met 16.0 werk?

Alvast bedankt!

[ Bericht 1% gewijzigd door Don_Gurgen op 15-08-2011 12:55:26 ]
pi_100758414
Volgens mij is dit basiskennis voor spss, maar het is alweer een tijd geleden dat ik het heb gebrukt en heb het boek niet bij de hand.
Heb output van een enquete, nu wil ik op een meerkeuze (waarbij men meerdere antwoorden kon aanvinken) weten hoeveel van de mensen die de eerste optie hebben aangevinkt, ook een andere optie hebben aangevinkt.

Hoe doe ik dat?
pi_100759312
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 14:08 schreef EddyAlbena het volgende:
Volgens mij is dit basiskennis voor spss, maar het is alweer een tijd geleden dat ik het heb gebrukt en heb het boek niet bij de hand.
Heb output van een enquete, nu wil ik op een meerkeuze (waarbij men meerdere antwoorden kon aanvinken) weten hoeveel van de mensen die de eerste optie hebben aangevinkt, ook een andere optie hebben aangevinkt.

Hoe doe ik dat?
Waarschijnlijk zijn er hier mensen die het beter kunnen uitleggen, maar ik ga het proberen.

Het hangt wel van je dataset af. Maar ik heb het zo gedaan, dat ik alle antwoorden op de vraag als losse variabele heb ingevoerd met de mogelijkheid 1 (aangevinkt) of 0 (niet aangevinkt). Als dit het geval is kan je middels, analyse -> multiple response -> define variable set deze variabelen aan elkaar koppelen en kan je inzicht krijgen in combinaties van antwoorden.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
pi_100759494
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 14:33 schreef Don_Gurgen het volgende:

[..]

Waarschijnlijk zijn er hier mensen die het beter kunnen uitleggen, maar ik ga het proberen.

Het hangt wel van je dataset af. Maar ik heb het zo gedaan, dat ik alle antwoorden op de vraag als losse variabele heb ingevoerd met de mogelijkheid 1 (aangevinkt) of 0 (niet aangevinkt). Als dit het geval is kan je middels, analyse -> multiple response -> define variable set deze variabelen aan elkaar koppelen en kan je inzicht krijgen in combinaties van antwoorden.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
Zo heb ik de variabelen ook ingevoerd, dus ik ga het ff proben. Thx!
pi_100760326
Hm ik kom er niet direct uit. Ik moet eerst zo'n set aanmaken, dat heb ik gedaan, maar ik denk verkeerd.
Ik moet kiezen voor 'Dichotomies' (hier moet ik ook nog 'counted value invullen') of 'Categories' kiezen .
Ik heb serieus geen idee waar dat over gaat.

Ik heb wel wat dingen geprobeerd, maar de resultaten blijven hetzelfde. Krijg een tabel met één rij waar eigenlijk niks boeiends in staat.

[ Bericht 12% gewijzigd door EddyAlbena op 15-08-2011 15:12:23 ]
pi_100761884
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2011 14:59 schreef EddyAlbena het volgende:
Hm ik kom er niet direct uit. Ik moet eerst zo'n set aanmaken, dat heb ik gedaan, maar ik denk verkeerd.
Ik moet kiezen voor 'Dichotomies' (hier moet ik ook nog 'counted value invullen') of 'Categories' kiezen .
Ik heb serieus geen idee waar dat over gaat.

Ik heb wel wat dingen geprobeerd, maar de resultaten blijven hetzelfde. Krijg een tabel met één rij waar eigenlijk niks boeiends in staat.
Ah ja. Dat is inderdaad toch anders dan ik dacht. Hmmm... wat ik me kan bedenken is dat je cases selecteerd op de eerste optie (dus via Data -> Select cases) en vervolgens de multiple analysis frequencies laat lopen. Dan krijg je te hoeveel van deze groep naast dit antwoord nog een ander antwoord hebben gekozen... denk ik... misschien even zelf proberen en anders wellicht wachten op een antwoord van een wat meer ervaren spss'er.

Je moet trouwens bij dichotomies 1 invullen bij counted value.

Ben erg benieuwd of dit werkt of als je een andere oplossing vind wat deze dan is.

[ Bericht 2% gewijzigd door Don_Gurgen op 15-08-2011 15:38:27 ]
pi_100763206
Ik zie wel dat dat een begin is, ik ga nu naar huis en er dan mee verder (boek ligt daar ook).
pi_100764629
Ok, succes ermee! Mijn probleem heeft zichzelf overigens na een computer wissel opgelost :P
pi_100796453
Die 1 bij 'Counted values' deed het 'm. Nu heb ik ze gekoppeld en heb ik een tabel waarin overzichtelijk is gemaakt wie welke opties heeft aangevinkt. Echter kan ik nu nog niet zien, wie van de mensen die eerste optie hebben aangevinkt, ook (of juist niet) andere opties hebben aangevinkt.

edit: Met een kruistabel kom ik er wel, maar daar zet ie de 'basis' afzonderlijk tegen elkaar af.
Variabele 1a vs. 1b
1a vs. 1c
1a vs. 1d
etc.
En dan ook nog eens zowel de checked als unchecked, terwijl ik alleen de checked wil zien.

[ Bericht 31% gewijzigd door EddyAlbena op 16-08-2011 10:14:11 ]
pi_100928710
Fijn dat het gelukt is!

Ik heb ondertussen weer een nieuw vraagje. Ik heb twee variabelen die vragen of iemand zijn/haar ouders vragen. Dus v1 = werkt je moeder en v2 = werkt je vader. Nu wil ik op basis hiervan een derde variabele maken waar staat vermeld of geen van beide, een van de twee of beide ouders werken. Hoe doe ik dit?

Alvast bedankt!
pi_100934923
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 09:49 schreef Don_Gurgen het volgende:
Fijn dat het gelukt is!

Ik heb ondertussen weer een nieuw vraagje. Ik heb twee variabelen die vragen of iemand zijn/haar ouders vragen. Dus v1 = werkt je moeder en v2 = werkt je vader. Nu wil ik op basis hiervan een derde variabele maken waar staat vermeld of geen van beide, een van de twee of beide ouders werken. Hoe doe ik dit?

Alvast bedankt!
Optellen. Codeer v1 en v2 als volgt: 0=werkt niet 1=werkt wel. Vervolgens draai je volgende syntax:

1
2
3
4
5
6
COMPUTE werkouders=v1+v2.
EXECUTE.

VARIABLE LABELS ouderswerk 'Hoeveelheid werkende ouders'.
VALUE LABELS ouderswerk 0 'geen van de ouders werkt' 1 'één ouder werkt' 2 'beide ouders werken'.
MISSING VALUES ouderswerk (99).
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_101034161
Vraagje!

Heb een hele set dichotome variabelen, gerelateerd aan woninginbraken. Nu wil ik de invloed van combinaties van bepaalde variabelen op de afhankelijke variabele (woninginbraak ja/nee) testen. Het gaat er dus om of bijvoorbeeld het effect van een blaffende hond groter is in een drukke straat (minder inbraken) dan het effect van een blaffende hond in een rustige straat (meer inbraken). Hoe kan ik deze interactie meten en weergeven in een grafiek?

Aardig wat literatuur bestudeerd hierover, maar ik kom er nog niet uit...
Mijn dank is groot!
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_101035709
In onderstaande link staat uitgelegd hoe je de grafiekjes (interaction plot) in spss maakt:
In Spss: http://www.valdosta.edu/c(...)tion_LineGraph-1.pdf

Wat betreft het meten van de interactie effecten, je zou eens kunnen googlen op "ANOVA interaction".
pi_101043842
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2011 12:15 schreef thedarkside het volgende:
In onderstaande link staat uitgelegd hoe je de grafiekjes (interaction plot) in spss maakt:
In Spss: http://www.valdosta.edu/c(...)tion_LineGraph-1.pdf

Wat betreft het meten van de interactie effecten, je zou eens kunnen googlen op "ANOVA interaction".
Bedankt, zal er verder naar kijken!
Andrei Arlovski is a Belarusian heavyweight who has been in the MMA game for quite some time. His first professional fight dates back to 540 B.C. where Leonidas won as the underdog in Sparta
pi_101163119
Weet iemand hoe ik een puntenwolk / scatter plot kan maken voor meerdere variabelen? Ik heb telkens een tweetal variabelen die ik tegenelkaar wil afzetten op het gemiddelde. Dus variabele A heeft een gem. van 6,5 en variabele B van 1,6. Samen is dit één paar en vormt het één punt in de puntenwolk. Hetzelfde voor variabele C samen met variabele D.
Iemand tips?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_101164034
Heel irritant dit. Ik kan het nergens vinden. In excel is het wel mogelijk:
Zie hier
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_101164334
Dat was het eerste wat ik dacht, doe het in Excel. Ik gebruikt nooit puntenwolken / scatter plots in SPSS dus kan je niet verder helpen.
Aldus.
pi_101164821
Hm oke. Daar ben ik dan weer niet bekend mee.
Omdat ik ook met filters moet werken is spss denk ik wel handiger, of niet?
Nu heb ik handmatig het gemiddelde berekend en die waarde in iedere cel van een variabele ingevuld.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_101165049
Ah, ik kom er nu ook achter dat het effect van de filter ook vervalt als iedere individuele cel dezelfde waarde bevat :')

Fuck.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_102155743
Wat doet een break point?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_102303672
Even een vraagje aan Mac-gebruikende SPSS-ers: is er iemand die SPSS 18 of 19 gebruikt onder OS X Lion?

Ik heb laatst SPSS 17 geprobeerd te installeren, maar die werkt niet met OSX Lion. Via de IBM site heb ik een SPSS 20 trial gedownload en die werkte gelukkig wél, maar inmiddels zitten mijn twee weken proeftijd erop en zit ik dus met een verlopen SPSS-installatie.

Via Surfspot kan ik alleen SPSS 18 en 19 aanschaffen; de enige versie waarvan ik zeker weet dat hij werkt (20 dus) is helemaal niet te koop. Ik zou het een beetje zonde vinden om 16 euro te steken in versie 19 als die straks ook niet blijkt te werken, dus zou iemand hier uit eigen ervaring wat over kunnen zeggen? :D
pi_103412470
Geen Mac hier helaas!

Ik heb een vraag over verslaggeving van methoden, SPSS-gerelateerd. Ik heb in mijn onderzoek een schaal aangemaakt bestaande uit 3 items gemeten op een vijfpunts Likert scale. Nu weet ik dat ik de Cronbachs alpha moet checken voor de betrouwbaarheid, maar ik zie in andere artikelen en verslagen dat voor elk afzonderlijk item ook steeds een F en een p-waarde wordt gerapporteerd. Ik heb alleen geen idee waar deze voor staan (ik kan me voorstellen een gemiddelde en SD per item te rapporteren, maar daar hoort natuurlijk geen F of significantietoets bij). Help, anyone?
pi_103412602
Welke toets wordt daar dan uitgevoerd? Een F-waarde geeft de grootte van een effect aan. En welke toets wil jij uitvoeren?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_103413414
Dat weet ik dus niet crossover, het wordt al in de methodensectie vermeld (fictief voorbeeld "om veranderbereidheid te meten is het item "ik ben bereid te veranderen" gebruikt (F = .., p<0.05), gemeten op een Likert schaal van 1 helemaal oneens tot 5 helemaal eens. ik heb werkelijk geen idee welke toets het is, ik zou denken dat het alleen zinvol zou zijn een gemiddelde te rapporteren maar omdat ik het in veel artikelen terugvind, is er blijkbaar wel een gebruikelijke andere toets.
  zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:40:54 #259
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_103413785
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 10:41 schreef crossover het volgende:
Weet iemand hoe ik een puntenwolk / scatter plot kan maken voor meerdere variabelen? Ik heb telkens een tweetal variabelen die ik tegenelkaar wil afzetten op het gemiddelde. Dus variabele A heeft een gem. van 6,5 en variabele B van 1,6. Samen is dit één paar en vormt het één punt in de puntenwolk. Hetzelfde voor variabele C samen met variabele D.
Iemand tips?
Bedoel je dus voor meer dan 2 variabelen? Voor 2 variabelen is het namelijk makkelijk: Graphs, LegacyDialog, ScatterDotplot
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_103419308
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 13:29 schreef Sachaaa het volgende:
Dat weet ik dus niet crossover, het wordt al in de methodensectie vermeld (fictief voorbeeld "om veranderbereidheid te meten is het item "ik ben bereid te veranderen" gebruikt (F = .., p<0.05), gemeten op een Likert schaal van 1 helemaal oneens tot 5 helemaal eens. ik heb werkelijk geen idee welke toets het is, ik zou denken dat het alleen zinvol zou zijn een gemiddelde te rapporteren maar omdat ik het in veel artikelen terugvind, is er blijkbaar wel een gebruikelijke andere toets.
Wellicht heeft die F-waarde en P-waarde iets te maken met een ANOVA of T-toets. Waarbij je dus voor verschillende groepen bekijken of er verschillen zijn tussen die groepen. Maar goed, dat verklaart die F-waarde nog niet, want SPSS rapporteert maar één F-waarde bij zo'n toets.
De vraag is meer wat voor analyse jij wil doen, als je dat weet kan je ook opzoeken wat je allemaal moet rapporteren.

Ik vind het wel vreemd. Misschien heeft iemand anders er een verklaring voor, voor zover ik weet, geeft een F-waarde de effectsize weer.
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_103419339
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 oktober 2011 13:40 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Bedoel je dus voor meer dan 2 variabelen? Voor 2 variabelen is het namelijk makkelijk: Graphs, LegacyDialog, ScatterDotplot
Inderdaad voor meer variabelen. Inmiddels is het niet meer relevant maar ik ben nog wel benieuwd of het kan.
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_103425594
Zijn er nog SPSSers die mij kunnen helpen met het volgende?

[Statistiek] Onderzoek, welke analyses?

:s)
pi_103832133
Doe maar boos worden als ik dit in een verkeerd topic zet maar... Ik wil een beoordelingsschaal in beeld brengen (zeer tevreden, tevreden etc etc) maar vraag me dus af wat voor soort grafiek of tabel ik daar het beste voor kan gebruiken. Ik had staafdiagrammen waarin ik per onderwerp aangaf hoe tevreden men is (staafjes mooie kleurtjes, groen en rood) maar begeleidert vindt het niet zo mooi en ziet liever "wat anders", iets wat hij natuurlijk niet kan zeggen.

Iemand suggesties? En als iemand de juiste plek voor deze vraag heeft dan verkas ik daar naar toe!
pi_103833561
Ik gebruik meestal de '100% gestapelde kolom' (wizard grafieken, kolom, en dan bij subtype de grafiek helemaal rechtsboven).
Aldus.
pi_103837847
quote:
2s.gif Op dinsdag 1 november 2011 16:04 schreef Z het volgende:
Ik gebruik meestal de '100% gestapelde kolom' (wizard grafieken, kolom, en dan bij subtype de grafiek helemaal rechtsboven).
Hulde, dit zocht ik dus..
pi_103995255
Ik heb nog een vraag in de categorie 'welke analyses moet ik gebruiken?'
Ik heb het volgende conceptuele model dat ik wil toetsen:
A --> B --> C
D (moderator tussen A & B)
(alle variabelen zijn gemeten op een schaal 1-5)

Hypothese 1 is dus: A heeft een positief effect op B, wat ik toets met een regressieanalyse. Voorafgaand heb ik correlaties en betrouwbaarheid van de schalen opgevraagd. Is dat voldoende?
Hypothese 2 is: D heeft een modererend effect op de relatie tussen A en B. Om dat te toetsen, wilde ik ook regressieanalyse gebruiken, maar ik twijfel of dat dit juist is. Kan ik gewoon de toetst van hypothese 1 herhalen maar dan in een extra blok variabele D toevoegen?
Hypothese 3 is: A heeft, middels B een positief effect op C (mediation dus). Dit wilde ik testen door eerst aan te tonen dat A significant gerelateerd is aan C (regressie) en B aan C (correlaties). Vervolgens wilde ik de mediation testen met een hierarchische regressieanalyse met C als afhankelijke variabele, alleen voer ik dan eerst A of B in in stap 1?
pi_104149810
Ik heb zojuist SPSS 19 besteld, waar ik tot nu altijd SPSS 15 heb gebruikt.
Zijn er wezenlijke verschillen in de basis waar ik rekening mee moet houden?
  woensdag 9 november 2011 @ 08:32:08 #268
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_104151321
Ik weet niet hoe SPSS 15 is maar versie 19 is iig vrij makkelijk te begrijpen en mee om te gaan. Ik denk dat je dat snel oppikt.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_104182292
Ik las iets over moeilijkheden met het kopiëren en plakken van cellen. Is dat ingewikkeld geworden of kun je nog gewoon slepen/plakken naar hartelust? :P
  donderdag 10 november 2011 @ 06:36:00 #270
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_104191207
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2011 22:17 schreef Operc het volgende:
Ik las iets over moeilijkheden met het kopiëren en plakken van cellen. Is dat ingewikkeld geworden of kun je nog gewoon slepen/plakken naar hartelust? :P
:Y
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_104207290
Mooi :)
pi_104207424
The Book of SPSS:
quote:
Gij zult niet knippen, slepen en plakken, gij zult alles netjes via syntaxen doen.
Aldus.
pi_104207608
Andy Field?
En dat kan, maar soms wil je toch ergens iets in slepen of wat dan ook, wel fijn als het dan ook kan? :)
pi_104207657
Het was een garpje.
Aldus.
pi_104207690
Maar niettemin altijd iets om in je achterhoofd te houden.
Aldus.
pi_104209327
quote:
14s.gif Op donderdag 10 november 2011 16:58 schreef Z het volgende:
Het was een garpje.
quote:
3s.gif Op donderdag 10 november 2011 16:58 schreef Z het volgende:
Maar niettemin altijd iets om in je achterhoofd te houden.
Daarom :)
pi_104210151
Is er toevallig iemand die met mij mee zou willen kijken naar mijn onderzoeksplan? Ik heb een concept ingeleverd en heb blijkbaar allerlei verkeerde analyses uitgekozen want de enige feedback die ik overal op kreeg was (klopt niet! is interval niveau). Ik kan het wel helemaal uitleggen in dit topic maar zou fijner zijn als ik iemand het betreffende plan even kan sturen zodat diegene ook begrijpt wat ik wil onderzoeken. Ik kan best omgaan met de verschillende analyses maar ik ben minder sterk in het bedenken welke het meest nuttig zijn voor mijn onderzoek. Graag PM als er iemand is die dit zou willen doen :)
pi_104211172
Ik heb je een DM gstuurd.
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_104356642
Crossover, ik durf het bijna niet te vragen maar weet je misschien ook een antwoord op mijn vragen op de vorige pagina?
pi_104357969
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 14:07 schreef Sachaaa het volgende:
Ik heb nog een vraag in de categorie 'welke analyses moet ik gebruiken?'
Ik heb het volgende conceptuele model dat ik wil toetsen:
A --> B --> C
D (moderator tussen A & B)
(alle variabelen zijn gemeten op een schaal 1-5)

Hypothese 1 is dus: A heeft een positief effect op B, wat ik toets met een regressieanalyse. Voorafgaand heb ik correlaties en betrouwbaarheid van de schalen opgevraagd. Is dat voldoende?
Hypothese 2 is: D heeft een modererend effect op de relatie tussen A en B. Om dat te toetsen, wilde ik ook regressieanalyse gebruiken, maar ik twijfel of dat dit juist is. Kan ik gewoon de toetst van hypothese 1 herhalen maar dan in een extra blok variabele D toevoegen?
Hypothese 3 is: A heeft, middels B een positief effect op C (mediation dus). Dit wilde ik testen door eerst aan te tonen dat A significant gerelateerd is aan C (regressie) en B aan C (correlaties). Vervolgens wilde ik de mediation testen met een hierarchische regressieanalyse met C als afhankelijke variabele, alleen voer ik dan eerst A of B in in stap 1?
1: is voldoende (er van uit gaande dat je experimentele design causaliteit meeneemt)
Je zou eventueel nog naar outliers etc. kunnen kijken.

2: nee dat kan niet, een moderator is een interactie-effect. Als je de twee los toevoegt toets je 2 main-effecten.

3: het gemakkelijkste is de baron&kenny methode te gebruiken voor je mediatie. http://quantpsy.org/sobel/sobel.htm
Als je een hoge N hebt is het waarschijnlijk beter om bootstrapping te gebruiken.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_104361993
Dank je wel oomplaoompa!
Ik heb de Sobel z-test geprobeerd en krijg uit de calculator wel een z-test (37.54) en een p-waarde van 0.0, maar niet met meer decimalen waardoor ik niet weet of het effect significant is of niet. Ik heb ook een andere calculator geprobeerd, daar kwam dezelfde z-waarde uit met een p-waarde van 0, zonder decimalen. Enig idee wat ik hier verkeerd doe?
pi_104362415
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 18:42 schreef Sachaaa het volgende:
Dank je wel oomplaoompa!
Ik heb de Sobel z-test geprobeerd en krijg uit de calculator wel een z-test (37.54) en een p-waarde van 0.0, maar niet met meer decimalen waardoor ik niet weet of het effect significant is of niet. Ik heb ook een andere calculator geprobeerd, daar kwam dezelfde z-waarde uit met een p-waarde van 0, zonder decimalen. Enig idee wat ik hier verkeerd doe?
Ik weet niet wat je fout doet maar de sobel-test is een Z-verdeling. Je kunt de z-waarde met de bijbehorende df dus zelf naar p transformeren / opzoeken.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_104363314
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 18:49 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je fout doet maar de sobel-test is een Z-verdeling. Je kunt de z-waarde met de bijbehorende df dus zelf naar p transformeren / opzoeken.
Ik begrijp je niet helemaal geloof ik. Moet ik het dan interpreteren als groter dan 1.96, dus significant op p<.05?
pi_104365864
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:45 schreef Sachaaa het volgende:
Crossover, ik durf het bijna niet te vragen maar weet je misschien ook een antwoord op mijn vragen op de vorige pagina?
Niet helemaal mijn ding, dit onderwerp. Ik ben de cursus waarin dit behandeld wordt nu aan het volgen in mijn studie. Zo te zien is oompalooma hier beter in thuis ;)
De drie mogelijkheden die ik ken (Baron & Kenny, Sobel en Bootstrap) zijn hierboven genoemd.
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_104390844
Hoe bereken je een samenhang tussen 2 interval-variabelen (bij voorkeur waarbij je ook controleert voor geslacht)? En hoe bereken je een verschil in gemiddelde (op intervalvariabelen) voor 2 groepen?
pi_104401421
1. Ik zou de variabele splitsen, met filter of split file by output. (partial correlation is namelijk niet mogelijk)
2. T-toets.
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_104401722
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 19:07 schreef Sachaaa het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet helemaal geloof ik. Moet ik het dan interpreteren als groter dan 1.96, dus significant op p<.05?
Yups als het goed is wel :)
Je zou anders deze caculator kunnen gebruiken: http://www.danielsoper.com/statcalc3/calc.aspx?id=31

Weet je trouwens zeker dat je het goed hebt gedaan? Het is namelijk nogal een enorme Z-waarde die je daar hebt.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_104440162
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 17:51 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Yups als het goed is wel :)
Je zou anders deze caculator kunnen gebruiken: http://www.danielsoper.com/statcalc3/calc.aspx?id=31

Weet je trouwens zeker dat je het goed hebt gedaan? Het is namelijk nogal een enorme Z-waarde die je daar hebt.
Ik heb het meerdere keren geprobeerd met beide calculatoren en kom steeds tot dezelfde conclusie (bij een A = .164, SA = .002, B = .380 en SB = .009). Ik heb voor de A en B gekozen voor de ongestandaardiseerde regressiecoëfficient met bijbehorende SE, zou dat misschien niet kloppen?

Ik heb ook nog een vraag voor mijn tweede hypothese over de moderator. Ik heb Baron & Kenny erop nageslagen maar kom er niet helemaal uit. Is het voldoende om een regressieanalyse te doen met B als onafhankelijke variabele, in stap 1 A en D los in te voeren en in stap 2 het product van AXD, en dan te kijken of dit model een betere voorspeller is en of er sprake is van een significant interactie-effect? Of moet ik hierna nog een andere analyse doen?
pi_104488875
Hola,

In een onderzoek waar ik aan deelneem wordt nagegaan of er samenhang is tussen gedrag X en het ontstaan van probleemgedrag Y. We maken eerst een spreidingsdiagram om te kijken of er een samenhang bestaat en of deze samenhang lineair is. Als blijkt dat de samenhang lineair is, zal de Pearsons productmomentcorrelatie worden uitgevoerd. Klopt dit of zit ik fout en moet ik dit geval voor een AN(C)OVA gaan? Deze laatste gebruik je namelijk toch voor verschilvragen terwijl wij een samenhangvraag hebben....of toch niet?
pi_104490420
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:27 schreef Sachaaa het volgende:

[..]

Ik heb het meerdere keren geprobeerd met beide calculatoren en kom steeds tot dezelfde conclusie (bij een A = .164, SA = .002, B = .380 en SB = .009). Ik heb voor de A en B gekozen voor de ongestandaardiseerde regressiecoëfficient met bijbehorende SE, zou dat misschien niet kloppen?
Nee dat klopt wel, zo te zien is je SD gewoon extreem laag wat zorgt voor een enorm effect.

quote:
Ik heb ook nog een vraag voor mijn tweede hypothese over de moderator. Ik heb Baron & Kenny erop nageslagen maar kom er niet helemaal uit. Is het voldoende om een regressieanalyse te doen met B als onafhankelijke variabele, in stap 1 A en D los in te voeren en in stap 2 het product van AXD, en dan te kijken of dit model een betere voorspeller is en of er sprake is van een significant interactie-effect? Of moet ik hierna nog een andere analyse doen?
Volgens mij kun je dat gewoon doen. Ik doe het meestal mbv een ancova. (zou a en d wel even centreren)

quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:28 schreef Trusten het volgende:
Hola,

In een onderzoek waar ik aan deelneem wordt nagegaan of er samenhang is tussen gedrag X en het ontstaan van probleemgedrag Y. We maken eerst een spreidingsdiagram om te kijken of er een samenhang bestaat en of deze samenhang lineair is. Als blijkt dat de samenhang lineair is, zal de Pearsons productmomentcorrelatie worden uitgevoerd. Klopt dit of zit ik fout en moet ik dit geval voor een AN(C)OVA gaan? Deze laatste gebruik je namelijk toch voor verschilvragen terwijl wij een samenhangvraag hebben....of toch niet?
Heb je meerdere condities?

(sowieso maakt het theoretisch niets uit, correlatie = regressie = anova, het gaat eigenlijk puur om wat het gemakkelijkste is om mee te werken)
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_104491106
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:57 schreef oompaloompa het volgende:
Heb je meerdere condities?
Ja personen uit land A en personen uit Land B
pi_104491367
Het hangt er ook vanaf wat je onderzoeksvraag is. Als je samenhang wil gaan toetsen, lijkt me Pearson's meer geschikt dan ANCOVA.

Je zou ook eens een trendanalyse uit kunnen voeren om een beeld te krijgen van de trend. Dit gaat wel met ANOVA.
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_104492128
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:09 schreef Trusten het volgende:

[..]

Ja personen uit land A en personen uit Land B
Als je onderzoeksvraag is of de relatie verschilt tussen die twee landen moet je een ancova of een regressie doen. Je kunt ook een correlatie bepalen maar om dan uitspraken te doen over het verschil tussen die twee landen moet je de correlaties tegen elkaar toetsen en afaik kan dat niet met spss en zul je het met de hand moeten doen.

Het ligt dus heel erg aan je precieze vraag wat de beste oplossing is, maar theoretisch gezien zijn alle drie methoden hetzelfde, geen van de opties is dus "fout".

quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:14 schreef crossover het volgende:
Het hangt er ook vanaf wat je onderzoeksvraag is. Als je samenhang wil gaan toetsen, lijkt me Pearson's meer geschikt dan ANCOVA.

Je zou ook eens een trendanalyse uit kunnen voeren om een beeld te krijgen van de trend. Dit gaat wel met ANOVA.
Een ancova is een correlatie en dus niet "fouter" dan pearsons, gewoon wortel effect size en je hebt de correlatie.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_104495002
Is het lastig om "A heeft een relatie met C via X" (dus X mediates relation of A en C) te meten in SPSS? Ik heb gehad in spss: A -> C relaties lineaire regressie, anova, chisquare en nog wat..
pi_104495130
Wat is je vraag precies? :)
pi_104495263
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:14 schreef crossover het volgende:
Het hangt er ook vanaf wat je onderzoeksvraag is. Als je samenhang wil gaan toetsen, lijkt me Pearson's meer geschikt dan ANCOVA.
Bestaat er een verband tussen opvoedgedrag X en probleemgedrag Y en is dit hetzelfde bij kinderen uit Land B als bij Nederlandse kinderen?
pi_104495543
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:27 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Een ancova is een correlatie en dus niet "fouter" dan pearsons, gewoon wortel effect size en je hebt de correlatie.
Ah, weer wat geleerd :)
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 22:21 schreef Trusten het volgende:

[..]

Bestaat er een verband tussen opvoedgedrag X en probleemgedrag Y en is dit hetzelfde bij kinderen uit Land B als bij Nederlandse kinderen?
Als je het zo stelt, denk ik eerder aan ANCOVA. Volgens mij kan dat ook met een dichotome / categorische variabele als covariaat. Maar ik zit te twijfelen over dat verband..
'Expand my brain, learning juice!'
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_104496796
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 22:28 schreef crossover het volgende:

[..]

Ah, weer wat geleerd :)

[..]

Als je het zo stelt, denk ik eerder aan ANCOVA. Volgens mij kan dat ook met een dichotome / categorische variabele als covariaat. Maar ik zit te twijfelen over dat verband..
Een iets andere optie is om inderdaad een ancova te doen met land als independent en opvoedgedrag als random factor, dan krijg je zowel de losse effecten en de interactie. Als de interactie significant is betekent dat dat er een significant verschil zit tussen de twee condities mbt het effect van opvoedgedrag op probleemgedrag.

Als de interactie niet significant is betekent dat dat het effect hetzelfde is (maar kan alsnog het ene land een hogere opvoedgedrag hebben en daarom een hoger probleem gedrag, dit is dan een significant maineffect van conditie).
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  Moderator / Redactie Sport maandag 21 november 2011 @ 15:29:27 #299
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_104631351
Ik heb een lijstje kosten en een lijstje contact-uren. Iemand hoe ik daar via spss een % functie van kan maken? Dus bij het toenemen van 10% contact uren hoeveel stijgen de kosten dan? Dat laatste gaat natuurlijk via een regressie, maar hoe moet ik die data veranderen?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_104631463
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 15:29 schreef borisz het volgende:
Ik heb een lijstje kosten en een lijstje contact-uren. Iemand hoe ik daar via spss een % functie van kan maken? Dus bij het toenemen van 10% contact uren hoeveel stijgen de kosten dan? Dat laatste gaat natuurlijk via een regressie, maar hoe moet ik die data veranderen?
Dat is een hele vreemde vraag.

Stel een contactuur kost 50 euro

bij 20 contacturen is een stijging van 10% dus 100 euro
bij 50 contacturen is een stijging van 10% dan 250 euro
Dus kun je wel spreken van een bedrag per 10%?

Of begrijp ik je bedoeling niet helemaal?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')