abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_104209327
quote:
14s.gif Op donderdag 10 november 2011 16:58 schreef Z het volgende:
Het was een garpje.
quote:
3s.gif Op donderdag 10 november 2011 16:58 schreef Z het volgende:
Maar niettemin altijd iets om in je achterhoofd te houden.
Daarom :)
pi_104210151
Is er toevallig iemand die met mij mee zou willen kijken naar mijn onderzoeksplan? Ik heb een concept ingeleverd en heb blijkbaar allerlei verkeerde analyses uitgekozen want de enige feedback die ik overal op kreeg was (klopt niet! is interval niveau). Ik kan het wel helemaal uitleggen in dit topic maar zou fijner zijn als ik iemand het betreffende plan even kan sturen zodat diegene ook begrijpt wat ik wil onderzoeken. Ik kan best omgaan met de verschillende analyses maar ik ben minder sterk in het bedenken welke het meest nuttig zijn voor mijn onderzoek. Graag PM als er iemand is die dit zou willen doen :)
pi_104211172
Ik heb je een DM gstuurd.
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_104356642
Crossover, ik durf het bijna niet te vragen maar weet je misschien ook een antwoord op mijn vragen op de vorige pagina?
pi_104357969
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 14:07 schreef Sachaaa het volgende:
Ik heb nog een vraag in de categorie 'welke analyses moet ik gebruiken?'
Ik heb het volgende conceptuele model dat ik wil toetsen:
A --> B --> C
D (moderator tussen A & B)
(alle variabelen zijn gemeten op een schaal 1-5)

Hypothese 1 is dus: A heeft een positief effect op B, wat ik toets met een regressieanalyse. Voorafgaand heb ik correlaties en betrouwbaarheid van de schalen opgevraagd. Is dat voldoende?
Hypothese 2 is: D heeft een modererend effect op de relatie tussen A en B. Om dat te toetsen, wilde ik ook regressieanalyse gebruiken, maar ik twijfel of dat dit juist is. Kan ik gewoon de toetst van hypothese 1 herhalen maar dan in een extra blok variabele D toevoegen?
Hypothese 3 is: A heeft, middels B een positief effect op C (mediation dus). Dit wilde ik testen door eerst aan te tonen dat A significant gerelateerd is aan C (regressie) en B aan C (correlaties). Vervolgens wilde ik de mediation testen met een hierarchische regressieanalyse met C als afhankelijke variabele, alleen voer ik dan eerst A of B in in stap 1?
1: is voldoende (er van uit gaande dat je experimentele design causaliteit meeneemt)
Je zou eventueel nog naar outliers etc. kunnen kijken.

2: nee dat kan niet, een moderator is een interactie-effect. Als je de twee los toevoegt toets je 2 main-effecten.

3: het gemakkelijkste is de baron&kenny methode te gebruiken voor je mediatie. http://quantpsy.org/sobel/sobel.htm
Als je een hoge N hebt is het waarschijnlijk beter om bootstrapping te gebruiken.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_104361993
Dank je wel oomplaoompa!
Ik heb de Sobel z-test geprobeerd en krijg uit de calculator wel een z-test (37.54) en een p-waarde van 0.0, maar niet met meer decimalen waardoor ik niet weet of het effect significant is of niet. Ik heb ook een andere calculator geprobeerd, daar kwam dezelfde z-waarde uit met een p-waarde van 0, zonder decimalen. Enig idee wat ik hier verkeerd doe?
pi_104362415
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 18:42 schreef Sachaaa het volgende:
Dank je wel oomplaoompa!
Ik heb de Sobel z-test geprobeerd en krijg uit de calculator wel een z-test (37.54) en een p-waarde van 0.0, maar niet met meer decimalen waardoor ik niet weet of het effect significant is of niet. Ik heb ook een andere calculator geprobeerd, daar kwam dezelfde z-waarde uit met een p-waarde van 0, zonder decimalen. Enig idee wat ik hier verkeerd doe?
Ik weet niet wat je fout doet maar de sobel-test is een Z-verdeling. Je kunt de z-waarde met de bijbehorende df dus zelf naar p transformeren / opzoeken.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_104363314
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 18:49 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je fout doet maar de sobel-test is een Z-verdeling. Je kunt de z-waarde met de bijbehorende df dus zelf naar p transformeren / opzoeken.
Ik begrijp je niet helemaal geloof ik. Moet ik het dan interpreteren als groter dan 1.96, dus significant op p<.05?
pi_104365864
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 16:45 schreef Sachaaa het volgende:
Crossover, ik durf het bijna niet te vragen maar weet je misschien ook een antwoord op mijn vragen op de vorige pagina?
Niet helemaal mijn ding, dit onderwerp. Ik ben de cursus waarin dit behandeld wordt nu aan het volgen in mijn studie. Zo te zien is oompalooma hier beter in thuis ;)
De drie mogelijkheden die ik ken (Baron & Kenny, Sobel en Bootstrap) zijn hierboven genoemd.
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_104390844
Hoe bereken je een samenhang tussen 2 interval-variabelen (bij voorkeur waarbij je ook controleert voor geslacht)? En hoe bereken je een verschil in gemiddelde (op intervalvariabelen) voor 2 groepen?
pi_104401421
1. Ik zou de variabele splitsen, met filter of split file by output. (partial correlation is namelijk niet mogelijk)
2. T-toets.
&lt;a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Last.fm&lt;/a&gt;
pi_104401722
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2011 19:07 schreef Sachaaa het volgende:

[..]

Ik begrijp je niet helemaal geloof ik. Moet ik het dan interpreteren als groter dan 1.96, dus significant op p<.05?
Yups als het goed is wel :)
Je zou anders deze caculator kunnen gebruiken: http://www.danielsoper.com/statcalc3/calc.aspx?id=31

Weet je trouwens zeker dat je het goed hebt gedaan? Het is namelijk nogal een enorme Z-waarde die je daar hebt.
pi_104440162
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2011 17:51 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Yups als het goed is wel :)
Je zou anders deze caculator kunnen gebruiken: http://www.danielsoper.com/statcalc3/calc.aspx?id=31

Weet je trouwens zeker dat je het goed hebt gedaan? Het is namelijk nogal een enorme Z-waarde die je daar hebt.
Ik heb het meerdere keren geprobeerd met beide calculatoren en kom steeds tot dezelfde conclusie (bij een A = .164, SA = .002, B = .380 en SB = .009). Ik heb voor de A en B gekozen voor de ongestandaardiseerde regressiecoëfficient met bijbehorende SE, zou dat misschien niet kloppen?

Ik heb ook nog een vraag voor mijn tweede hypothese over de moderator. Ik heb Baron & Kenny erop nageslagen maar kom er niet helemaal uit. Is het voldoende om een regressieanalyse te doen met B als onafhankelijke variabele, in stap 1 A en D los in te voeren en in stap 2 het product van AXD, en dan te kijken of dit model een betere voorspeller is en of er sprake is van een significant interactie-effect? Of moet ik hierna nog een andere analyse doen?
pi_104488875
Hola,

In een onderzoek waar ik aan deelneem wordt nagegaan of er samenhang is tussen gedrag X en het ontstaan van probleemgedrag Y. We maken eerst een spreidingsdiagram om te kijken of er een samenhang bestaat en of deze samenhang lineair is. Als blijkt dat de samenhang lineair is, zal de Pearsons productmomentcorrelatie worden uitgevoerd. Klopt dit of zit ik fout en moet ik dit geval voor een AN(C)OVA gaan? Deze laatste gebruik je namelijk toch voor verschilvragen terwijl wij een samenhangvraag hebben....of toch niet?
pi_104490420
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2011 16:27 schreef Sachaaa het volgende:

[..]

Ik heb het meerdere keren geprobeerd met beide calculatoren en kom steeds tot dezelfde conclusie (bij een A = .164, SA = .002, B = .380 en SB = .009). Ik heb voor de A en B gekozen voor de ongestandaardiseerde regressiecoëfficient met bijbehorende SE, zou dat misschien niet kloppen?
Nee dat klopt wel, zo te zien is je SD gewoon extreem laag wat zorgt voor een enorm effect.

quote:
Ik heb ook nog een vraag voor mijn tweede hypothese over de moderator. Ik heb Baron & Kenny erop nageslagen maar kom er niet helemaal uit. Is het voldoende om een regressieanalyse te doen met B als onafhankelijke variabele, in stap 1 A en D los in te voeren en in stap 2 het product van AXD, en dan te kijken of dit model een betere voorspeller is en of er sprake is van een significant interactie-effect? Of moet ik hierna nog een andere analyse doen?
Volgens mij kun je dat gewoon doen. Ik doe het meestal mbv een ancova. (zou a en d wel even centreren)

quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:28 schreef Trusten het volgende:
Hola,

In een onderzoek waar ik aan deelneem wordt nagegaan of er samenhang is tussen gedrag X en het ontstaan van probleemgedrag Y. We maken eerst een spreidingsdiagram om te kijken of er een samenhang bestaat en of deze samenhang lineair is. Als blijkt dat de samenhang lineair is, zal de Pearsons productmomentcorrelatie worden uitgevoerd. Klopt dit of zit ik fout en moet ik dit geval voor een AN(C)OVA gaan? Deze laatste gebruik je namelijk toch voor verschilvragen terwijl wij een samenhangvraag hebben....of toch niet?
Heb je meerdere condities?

(sowieso maakt het theoretisch niets uit, correlatie = regressie = anova, het gaat eigenlijk puur om wat het gemakkelijkste is om mee te werken)
pi_104491106
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 20:57 schreef oompaloompa het volgende:
Heb je meerdere condities?
Ja personen uit land A en personen uit Land B
pi_104491367
Het hangt er ook vanaf wat je onderzoeksvraag is. Als je samenhang wil gaan toetsen, lijkt me Pearson's meer geschikt dan ANCOVA.

Je zou ook eens een trendanalyse uit kunnen voeren om een beeld te krijgen van de trend. Dit gaat wel met ANOVA.
pi_104492128
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:09 schreef Trusten het volgende:

[..]

Ja personen uit land A en personen uit Land B
Als je onderzoeksvraag is of de relatie verschilt tussen die twee landen moet je een ancova of een regressie doen. Je kunt ook een correlatie bepalen maar om dan uitspraken te doen over het verschil tussen die twee landen moet je de correlaties tegen elkaar toetsen en afaik kan dat niet met spss en zul je het met de hand moeten doen.

Het ligt dus heel erg aan je precieze vraag wat de beste oplossing is, maar theoretisch gezien zijn alle drie methoden hetzelfde, geen van de opties is dus "fout".

quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:14 schreef crossover het volgende:
Het hangt er ook vanaf wat je onderzoeksvraag is. Als je samenhang wil gaan toetsen, lijkt me Pearson's meer geschikt dan ANCOVA.

Je zou ook eens een trendanalyse uit kunnen voeren om een beeld te krijgen van de trend. Dit gaat wel met ANOVA.
Een ancova is een correlatie en dus niet "fouter" dan pearsons, gewoon wortel effect size en je hebt de correlatie.
pi_104495002
Is het lastig om "A heeft een relatie met C via X" (dus X mediates relation of A en C) te meten in SPSS? Ik heb gehad in spss: A -> C relaties lineaire regressie, anova, chisquare en nog wat..
pi_104495130
Wat is je vraag precies? :)
pi_104495263
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:14 schreef crossover het volgende:
Bestaat er een verband tussen opvoedgedrag X en probleemgedrag Y en is dit hetzelfde bij kinderen uit Land B als bij Nederlandse kinderen?
pi_104495543
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 21:27 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Een ancova is een correlatie en dus niet "fouter" dan pearsons, gewoon wortel effect size en je hebt de correlatie.
Ah, weer wat geleerd :)
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 22:21 schreef Trusten het volgende:

[..]

Bestaat er een verband tussen opvoedgedrag X en probleemgedrag Y en is dit hetzelfde bij kinderen uit Land B als bij Nederlandse kinderen?
Als je het zo stelt, denk ik eerder aan ANCOVA. Volgens mij kan dat ook met een dichotome / categorische variabele als covariaat. Maar ik zit te twijfelen over dat verband..
pi_104496796
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2011 22:28 schreef crossover het volgende:

[..]

Ah, weer wat geleerd :)

[..]

Als je het zo stelt, denk ik eerder aan ANCOVA. Volgens mij kan dat ook met een dichotome / categorische variabele als covariaat. Maar ik zit te twijfelen over dat verband..
Een iets andere optie is om inderdaad een ancova te doen met land als independent en opvoedgedrag als random factor, dan krijg je zowel de losse effecten en de interactie. Als de interactie significant is betekent dat dat er een significant verschil zit tussen de twee condities mbt het effect van opvoedgedrag op probleemgedrag.

Als de interactie niet significant is betekent dat dat het effect hetzelfde is (maar kan alsnog het ene land een hogere opvoedgedrag hebben en daarom een hoger probleem gedrag, dit is dan een significant maineffect van conditie).
  Moderator / Redactie Sport maandag 21 november 2011 @ 15:29:27 #299
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_104631351
Ik heb een lijstje kosten en een lijstje contact-uren. Iemand hoe ik daar via spss een % functie van kan maken? Dus bij het toenemen van 10% contact uren hoeveel stijgen de kosten dan? Dat laatste gaat natuurlijk via een regressie, maar hoe moet ik die data veranderen?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_104631463
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2011 15:29 schreef borisz het volgende:
Ik heb een lijstje kosten en een lijstje contact-uren. Iemand hoe ik daar via spss een % functie van kan maken? Dus bij het toenemen van 10% contact uren hoeveel stijgen de kosten dan? Dat laatste gaat natuurlijk via een regressie, maar hoe moet ik die data veranderen?
Dat is een hele vreemde vraag.

Stel een contactuur kost 50 euro

bij 20 contacturen is een stijging van 10% dus 100 euro
bij 50 contacturen is een stijging van 10% dan 250 euro
Dus kun je wel spreken van een bedrag per 10%?

Of begrijp ik je bedoeling niet helemaal?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')