quote:
Op dinsdag 31 mei 2011 16:46 schreef naatje_1 het volgende:[..]
1. Ik ben niet zo'n achterlijke gelovige die alles aanneemt wat er in de bijbel staat.
2. Ik geloof in de discussie en redeneer me de pest als ik in discussie met een ander ben over iets wat in de bijbel staat.
3. Ik weet, dat ik niets weet, ik kan alleen vermoeden en door discussie achter de absolute waarheid komen (kortom, ik ben dus aanhanger van Socrates)
Vooral dat eerste punt vind ik heel erg vreemd. In principe komt het er dus op neer dat je bepaalde passages uit de bijbel uitkiest die wél waar zijn, en de overige schrijf je af als niet waar of minder waar. Ik vind dit een beetje een rare stijl van geloven. Ten eerste heb ik begrepen van Christenen dat de bijbel het woord van God is. Waarom zou een almachtige, liefhebbende en alwetende god een boek aan zijn volk geven wat deels gevuld is met leugens? Lijkt me niet heel erg logisch.
Maar, zoals je zei, je gelooft niet alles wat in de bijbel staat, dus misschien ook niet dat God hem geschreven heeft. Ook dan vind ik je redenatie niet helemaal logisch. Blijkbaar is er dus een boek wat ooit geschreven is met de bedoeling een 'onschendbare waarheid' (namelijk religie) vast te leggen. Door de jaren heen is er gebleken dat veel dingen die in dit boek stonden niet waar zijn, dus laat je die maar achterwege. Dat maakt het wel lekker gemakkelijk ja...
quote:
Als iemand met argumenten komt, waarom iets niet zo zou zijn zoals ik het op dat moment denk, dan verander ik mijn mening. Ik verander mijn mening continu. Soms kan het dan lijken alsof ik mijzelf onderuit haal, maar dat komt dus omdat ik op dat moment een andere mening heb gevormd. Ik heb voor mijzelf, door een constant proces van redenatie, een mening gevormd over dingen, maar die mening is dus nog steeds veranderbaar.
Dan hebben we dat gemeen.
quote:
Zo ook nu kom ik hier om de redenatie van jou aan banden te leggen, want je probeert mij over te halen met de evolutietheorie. Dat is iets waar ik vooralsnog slechts gedeeltelijk in geloof, want ik geloof in soortelijke evolutie (evolutie binnen een soort) en ik geloof in struggle for life en survival of the fittest. Hoe kan de wetenschap iets bewijzen wat duizenden/miljoenen jaren geleden zich heeft afgespeeld? Daarnaast, er zijn wetenschappelijke studies die juist de creationisten gelijk geven. Als jij dan zegt 'dat zijn er maar een paar', dan heb je misschien wel gelijk. Ik ben niet thuis in de creationistische versus de evolutionistische botsing als het gaat om de wetenschap.
Laat ik eerst even duidelijk maken dat ik je niet probeer over te halen met de evolutietheorie. Ik heb die simpelweg uitgekozen omdat ik hem wel goed in de context/discussie vond passen gelet op het onderwerp.
Maarja, om een heel makkelijk antwoord op dit stuk te geven: ik geloof ook niet 100% in de evolutie theorie. Zoals ik eerder al zei, is dit voor mij de meest voor de hand liggende theorie met betrekking tot het ontstaan van verschillende soorten op de aarde, en als het op kiezen tussen twee conclusies aankomt, ben ik eerder geneigd naar de conclusie te gaan die tot stand is gekomen volgens de wetenschappelijke methode (ik laat voor het gemak even de andere verklaringen buiten beschouwen, want ik geloof goed dat er veel meer zijn dan creationisme en evolutie). Religie is hier praktisch gezien het tegenover gestelde van ('het staat in de bijbel, dus het moet waar zijn'). Wat religies doen, is het pakken van een theorie die al tot stand is gekomen, en vervolgens proberen ze deze te bewijzen met (vaak in mijn ogen slecht uitgevoerd -maar dat terzijde-) onderzoek. De wetenschappelijke methode doet eerst onderzoek, en op basis van data en redenatie vormen ze een theorie die het meest aannemelijk is op basis van de onderzoeksresultaten. Hier gaat mijn voorkeur naar uit dus...
quote:
Overigens, wat religies ons al jaren vertellen, is dat jij jezelf niet centraal moet stellen. Of dat nou God is (Christendom, Islam, etc.), of de medemens (Christendom, Bhoeddisme, etc.), telkens vertellen ze hetzelfde verhaal: wees niet egoïstisch. Nu kom jij met het verweer dat God het universum speciaal voor ons heeft gemaakt, wat dus spreekt van enige egocentriciteit, want God heeft het universum niet voor ons gemaakt. Als God het universum voor ons had gemaakt, dan zou hij wel de muggen weg hebben gelaten uit de schepping en zouden wij geen last hebben van problemen als klimaatverandering en verschuivende platen...
Tja, hier zat ik misschien fout. Ik ging er vanuit dat jij dit wel dacht namelijk... Excuses.
quote:
Ik ben alles behalve egoïstisch en arrogant en zou het prettig vinden als de rest van de mensheid ook een beetje minder egoïstisch en arrogant zou worden. Als je een echte Christen bent, dan zal je onderzoeken, want er staat in de bijbel "onderzoek, maar behoud het goede". Daarnaast het idee dat de verhalen van de Griekse goden minder zijn, is ridicuul. Ik geloof best dat zij dat ervaren kunnen hebben, vraag is echter wie daar achter zat. Overigens ben ik een ongelofelijke liefhebber van de Griekse mythologie.
Ik zeg ook niet dat jij een egoïstisch en arrogant persoon bent hè. Misschien dat bepaalde standpunten die je aanneemt dit zijn. Maar ik ken je niet als persoon, dus ik kan hier geen oordeel over vellen.
Over dat dikgedrukte stuk... Is dat niet ook van toepassing op jouw religie, en op verschijningen van jouw God? Zelfs al ga je er vanuit dat er inderdaad mensen zijn die een 'heuse verschijning' van Jezus/Maria/weet ik veel wie hebben ervaren, dan is het volgens jouw redenatie op dit punt ook maar net de vraag wie hier achter zit. Je impliceert hier eigenlijk een beetje dat de christelijke god achter de verschijningen van Griekse/Romeinse goden zou zitten, maar zou dit niet net zo goed omgekeerd kunnen zijn?
quote:
Je trekt wat dat betreft de verkeerde conclusies. Ik zeg niet, die profeten hebben ongelijk, integendeel, ik zeg alleen dat Jezus is opgestaan uit de dood. Wanneer die profeten zouden verkondigen van iemand die uit de dood op zou staan, dan zouden ze waarschijnlijk in een gesticht worden geplaatst. Als ik ineens hier ga beweren dat ik de zoon van God heb ontmoet die uit de dood is opgestaan, dan zal ik door de rest van de samenleving toch ook argwanend worden aangekeken. Daarbuiten komt nog eens dat, als ik dat dan zou beweren in die tijd, dat ik dan dus mijn leven zou wagen. Oké, als één persoon zijn leven waagt, dan vind ik het nog niet reden genoeg om te zeggen dat het waar is. Echter, het is er niet één, het zijn er honderden tot duizenden die zich in levensgevaar bevinden. Stel je voor dat honderden mensen ineens zouden beweren dat ze de zoon van God hebben ontmoet die uit de dood is opgestaan, dan kan je die honderden mensen moeilijk voor gek verklaren. Conclusie: die honderden mensen waren niet gek, maar spraken de waarheid.
Punt 1: er is geen manier waarop je die conclusie met zekerheid kan trekken, moge dat duidelijk zijn.
Verder snap ik nog steeds niet dat je dit punt als bewijs voor God/Jezus aanhaalt. Mensen zijn nou eenmaal kudde dieren. Wat ik me nu ook ineens bedenk... Jezus vertelde over de God van de Joden, en hij was zelf ook Jood. Dit betekent dat de God waarmee hij aankwam niet nieuw was, en er dus al geloof van deze god aanwezig was onder de bevolking. Als meneer Jezus dan, tijdens de Romeinse onderdrukking van Joden, ineens gaan prediken over de Joodse god, en daarmee dus regelrecht ingaat tegen de Romeinen, vind ik het eerlijk gezegd niet eens zo gek dat hij volgelingen kreeg. En mensen zijn nou eenmaal schapen... In de geschiedenis is dit ook wel gebleken. Adolf Hitler overtuigde het gehele Duitse volk dat Joden een minder ras waren, en uitgemoord moesten worden. Was dit ook de waarheid, simpelweg omdat een heel volk blindelings achter hem aanliep? Overigens zijn er meer profeten geweest die een gigantische massa mensen achter zich aan kregen, maar waarom zijn de geloven die zij aanhingen 'minder waard', om het zo maar even te verwoorden, dan het christelijke geloof? Is dit enkel en alleen omdat Jezus een risico nam door te rebelleren tegen de Romeinse overheersing?
quote:
Wanneer je spreekt over de Middeleeuwen, waar men wel uitging van het idee dat de mens centraal stond naar aanleiding van de bijbel, dan kan ik je vertellen dat DAT een achterlijk idee is geweest.
Nogmaals, dan heb ik me vergist in je. Excuses daarvoor.
quote:
Overigens wil ik ook je bewering omtrent het idee dat men zo'n 2000 jaar geleden nog niets begreep van de wereld af, want dat is complete nonsens. Wanneer je openbaringen er op na leest, hebben zij de helicopter voorspelt. Daarnaast wordt er door menig wetenschapper die de bijbel heeft nagelezen erkent dat er soms hele ware informatie instaat. Ook was het in de Romeinse tijd, waar filosofie ook een hele grote rol speelde, dus om nou te zeggen dat ze niets van de wereld afwisten...
Ja, en dan gebruik ik dit stukje mooi om ook de rest van je voorspellingen erbij te betrekken.
Ik zal het je meteen eerlijk zeggen, dat stuk over die helikopter is gewoon bullshit, klinkklare onzin. Het feit dat iemand in die tijd sprinkhanen met een ijzeren harnas beschreef wijst er in geen zin op dat meneer ook daadwerkelijk helikopters heeft gezien in een droom of iets dergelijks. De beschrijving die hij geeft is ontzettend vaag, en kan op ontelbare manieren worden geïnterpreteerd. Het is ook wel érg makkelijk om een of andere vage beschrijving van een object te verbinden met een van de miljoenen producten die over de afgelopen 2000 jaar geproduceerd zijn. Zelfs van alleen wapens zijn er al duizenden te noemen, dus dat een voorspelling toevallig in grote lijnen overeenkomt met een van die duizenden is niet erg uitzonderlijk of apart.
Vervolgens, dat de bijbel bepaalde dingen bevat die ook nog kloppen zegt niks. In Harry Potter staan ook dingen die waar zijn, maar dat wil niet zeggen dat er ook echt ergens een tovenaarsschool is waar een snotjochie met een litteken op zijn voorhoofd het opneemt tegen een zombie zonder neus... Zelfde geldt voor de bijbel: dat er een aantal dingen instaan die waar zijn, neemt niks weg van het feit dat meer dan 99% op geen enkele manier te verifiëren is.
Over die andere voorspellingen: ja, dat is wel erg fraai... Meneer Mattheüs doet een aantal vage voorspellingen, die zeer ruim te interpreteren zijn, en een aantal daarvan komen licht overeen met situaties uit de huidige tijd/geschiedenis. Ik zie niet in op welke manier dit geldt als onderbouwing voor de bijbel.
Overigens is Mattheüs niet de enige die voorspellingen heeft gedaan in de geschiedenis. Er zijn erg veel 'wijsgeren' en andere historische figuren geweest die soortgelijke dingen zeiden, maar het feit dat bij een klein percentage van hen er ook daadwerkelijk iets gebeurde wat leek op die voorspelling zegt niks.
Over die code om mee te betalen: wederom een veel te vage beschrijving om serieus te nemen. Wat me trouwens ook wel interessant lijkt is om te kijken hoeveel niet-vage voorspellingen er in de bijbel staan die
niet zijn uitgekomen. Daar zou ik graag een vergelijking van zien...
Ik wil me trouwens wel even verontschuldigen voor mijn vorige post. Ik reageerde nogal... agressief... Ik dacht uit jouw vorige posts te concluderen dat je een vrij 'extreme en fundamentele' gelovige was, en aangezien ik daar nogal een hekel aan heb..
Dat in combinatie met de vroege ochtend doet mijn stemming niet veel goed.