abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 mei 2011 @ 20:26:55 #251
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_97004520
quote:
7s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:19 schreef skrn het volgende:

[..]

Mee eens. Ik vind huren ook niet goedkoop. Voor een flat hier in een echte achterstandsbuurt in Delft is de kale huur voor 80 m2 ook al tegen de 450 euro per maand. Dat vind ik vrij veel geld als je alleen maar een balkon hebt.
Hoge huren worden vaak als panacee gezien voor allerlei beleidsmatige problemen. Ik denk dat men zich vergist in de negatieve bij-effecten van hoge huurprijzen en/of woonkosten en vooral de onevenredige verdeling hiervan over de generaties/inkomensgroepen.

Ben je 'oud', zit je meestal wel goed in je koophuis met nog 150K hypotheek of je sociale huurwoning met een huur die nog uit 1962 stamt en minimaal verhoogd is.

Ben je arm of tenminste onrendabel dan valt de schade ook wel mee. Je kunt een sociale huurwoning krijgen en die wordt dan ook nog eens voor een behoorlijk deel door de staat gefinancierd.

Wie zijn er dan de 'sjaak'? De jongeren met een vaste baan en inkomen. Die krijgen nu net die hypotheek niet voor elkaar (zeker niet alleen), worden zorgvuldig uit de huursector gehouden en betalen sowieso al veel sociale verzekeringen en belastingen zonder hier een beroep op te kunnen doen. Ook zijn hun banden met Nederland op dat moment (niet meer bij de ouders, zelf nog geen ouder) relatief zwak.
Sprak onlangs iemand uit Amsterdam, die voor 900 euro p/m in de een of andere studio hokte. Semi-illegaal, kon er zo uitgetrapt worden. Moest hij het volle pond voor betalen. Maar hij was dus druk bezig iets te zoeken in de UK. Zo zijn er hele series van jongeren waarvoor geplanned is dat zij de vergrijzing etc. kunnen gaan betalen en tegelijkertijd de bubble in stand houden.
Als die groep eieren voor haar geld kiest en haar heil elders gaat zoeken kost dit Nederland een veelvoud van hetgeen hogere sociale huren opleveren. In die mensen is 20 jaar geïnvesteerd en juist die mensen moeten 40 jaar lang uitgeknepen gaan worden.
The End Times are wild
pi_97005491
De overheid moet echt de verjonging van de samenleving prioriteit geven. Dus goede kinderopvang, goede scholen, goed onderwijs, en betaalbare woningen. Ik heb nog steeds het idee dat de politiek, zeker deze regering, nog steeds babyboomers massaal steunt.
pi_97005895
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:26 schreef LXIV het volgende:
Ook zijn hun banden met Nederland op dat moment (niet meer bij de ouders, zelf nog geen ouder) relatief zwak.
Sprak onlangs iemand uit Amsterdam, die voor 900 euro p/m in de een of andere studio hokte. Semi-illegaal, kon er zo uitgetrapt worden. Moest hij het volle pond voor betalen. Maar hij was dus druk bezig iets te zoeken in de UK. Zo zijn er hele series van jongeren waarvoor geplanned is dat zij de vergrijzing etc. kunnen gaan betalen en tegelijkertijd de bubble in stand houden.
Als die groep eieren voor haar geld kiest en haar heil elders gaat zoeken kost dit Nederland een veelvoud van hetgeen hogere sociale huren opleveren. In die mensen is 20 jaar geïnvesteerd en juist die mensen moeten 40 jaar lang uitgeknepen gaan worden.
Zo sprak ik onlangs ook iemand die Nederland om vergelijkbare redenen verliet, maar die was binnen een jaar weer terug.
Hij leed aan het syndroom van het groene gras bij de buren :')
En de banden met Nederland worden ook bepaald door de band met de familie (ouders). Ook daarvan ken ik mensen die om die reden niet vertrekken.
Kortom: zo vaart loopt het allemaal niet.
Ik ben ook jong, single, werkende, eigen koophuis, veel lasten en och och och wat heb ik het zwaar, ik hou geen cent over voor leuke dingen :')
pi_97005951
quote:
2s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:44 schreef skrn het volgende:
De overheid moet echt de verjonging van de samenleving prioriteit geven. Dus goede kinderopvang, goede scholen, goed onderwijs, en betaalbare woningen. Ik heb nog steeds het idee dat de politiek, zeker deze regering, nog steeds babyboomers massaal steunt.
de overheid moet wel veel meer om zaken beter op orde te krijgen, maar dat doet ze niet vanwege allerlei eigen belangen.
De politiek en de babyboomgeneratie zijn twee handen op één buik :)
pi_97006032
quote:
3s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:03 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Da's een kwestie van geduld en sparen. :)

* Bijkomend voordeel, hoe langer geduld je hebt, des te groter wordt de keuze. ;)
Dat geldt ook voor een huizenbezitter hoor :D
Waar komt dat gekke idee toch vandaan dat je als koper niet spaart? Ik spaar genoeg hoor w/
pi_97006266
Het is ook niet slecht. Ik was laatst in Rio. Dat was een dure stad. Nee, het uit-eten en dergelijke viel nog wel mee maar als je kijkt wat hotelovernachtingen kosten, of gewone computers en auto's, dan schrik je je rot.

Maar ik begreep dat de real ook best overgewaardeerd was.
pi_97008633
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:53 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor een huizenbezitter hoor :D
Waar komt dat gekke idee toch vandaan dat je als koper niet spaart? Ik spaar genoeg hoor w/
Mooi toch, dan komt de markt wel weer op gang. Iedereen is nu gewoon even aan het sparen.

w/
pi_97010644
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 21:34 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Mooi toch, dan komt de markt wel weer op gang. Iedereen is nu gewoon even aan het sparen.

w/
als koper spaar ik in ieder geval om de restschuld af te kunnen betalen als ik verkoop :')
pi_97010834
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 22:02 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

als koper spaar ik in ieder geval om de restschuld af te kunnen betalen als ik verkoop :')
Als je aan de geelhonger ligt en door scheiding in combinatie met arbeidsongeschiktheid en dubbele maandlasten (omdat je alvast wat anders hebt gekocht) moet verkopen toch? :+
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_97011782
quote:

[..]

w/
Zo simpel is het.
  woensdag 18 mei 2011 @ 22:47:47 #261
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_97011812
quote:

[..]

w/
Het is verstandiger om dit jaar te sparen en volgend jaar of het jaar daarna pas op zoek te gaan naar een leuke nieuwbouw woning, sommigen zijn in staat om tijdens het inwonen bij de ouders de hele fundering bij elkaar te sparen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_97011928
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 22:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het is verstandiger om dit jaar te sparen en volgend jaar of het jaar daarna pas op zoek te gaan naar een leuke nieuwbouw woning
De meeste starters hebben geen andere keuze.
pi_97015732
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 22:47 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Het is verstandiger om dit jaar te sparen en volgend jaar of het jaar daarna pas op zoek te gaan naar een leuke nieuwbouw woning, sommigen zijn in staat om tijdens het inwonen bij de ouders de hele fundering bij elkaar te sparen
Beter blijf je 30 jaar inwonen bij je ouders. Heb je tot aan de nok bij elkaar gespaard. _O_

Nou dan heb je het echt gemaakt... ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  donderdag 19 mei 2011 @ 01:18:07 #264
323876 michaelmoore
pi_97017612
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 00:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Beter blijf je 30 jaar inwonen bij je ouders. Heb je tot aan de nok bij elkaar gespaard. _O_

Nou dan heb je het echt gemaakt... ^O^
nou dat niet maar wat is twee jaar extra sparen
Als je thuis woont kan dat heel prima

Ik had bij mijn eerste woning ook een hypotheek van 65.000 gulden op een aankoop van 110.000 euro KK, dank zij twee personen sparen en een gift
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_97018090
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 01:18 schreef michaelmoore het volgende:

Ik had bij mijn eerste woning ook een hypotheek van 65.000 gulden op een aankoop van 110.000 euro KK, dank zij twee personen sparen en een gift
Je hebt aardig wat HRA over de balk gesmeten daardoor.
pi_97018950
quote:
3s.gif Op donderdag 19 mei 2011 01:41 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Je hebt aardig wat HRA over de balk gesmeten daardoor.
Lenen en de centen beleggen heeft natuurlijk alleen nut als de netto rentelast lager is dan de netto beleggingsopbrengst.... en dat is lang niet altijd het geval geweest (nog afgezien dat je door inbrengen van eigen vermogen ws. ook bruto een lager rentetarief betaalt).

Voorbeeldje in het heden:
hypotheekrente 5%, stel 40% belastingtarief, netto rentelast is dan 3%
spaarrente 3%, vermogensrendement heffing 1,2%, netto renteopbrengst is dan 1,8%

Doe mij dan maar geen HRA :)

NB: en vroegah (<2001) was zowel betaalde en ontvangen rente fiscaal belast/aftrekbaar. Niet aflossen was dan alleen aantrekkelijk als ontvangen rente > betaalde rente. Dat is natuurlijk nooit geweest, alleen verschillen in looptijd kan dat veroorzaken (even afgezien van rentevrijstelling, mogelijkheid om met meer risico te beleggen etc.)
  donderdag 19 mei 2011 @ 07:43:51 #267
323876 michaelmoore
pi_97019864
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 02:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Lenen en de centen beleggen heeft natuurlijk alleen nut als de netto rentelast lager is dan de netto beleggingsopbrengst.... en dat is lang niet altijd het geval geweest (nog afgezien dat je door inbrengen van eigen vermogen ws. ook bruto een lager rentetarief betaalt).

Voorbeeldje in het heden:
hypotheekrente 5%, stel 40% belastingtarief, netto rentelast is dan 3%
spaarrente 3%, vermogensrendement heffing 1,2%, netto renteopbrengst is dan 1,8%

Doe mij dan maar geen HRA :)

NB: en vroegah (<2001) was zowel betaalde en ontvangen rente fiscaal belast/aftrekbaar. Niet aflossen was dan alleen aantrekkelijk als ontvangen rente > betaalde rente. Dat is natuurlijk nooit geweest, alleen verschillen in looptijd kan dat veroorzaken (even afgezien van rentevrijstelling, mogelijkheid om met meer risico te beleggen etc.)
Jawel maar een goed en risicoloosproduct als achtergestelde obligaties van de DSB dan kun je toch leuk profiteren van de extra HRA ?
pi_97026323
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 20:26 schreef LXIV het volgende:
...

Exact.

Zodra jongeren een soort sterfhuisconstuctie op NL gaan toepassen, dan gaat links of rechts een groep of generatie mensen heel erg teleurgesteld worden.

Ergens ook een interview gelezen van een jonge Turkse Nederlander, die zonder blikken of blozen toegaf eerst in NL te studeren, om daarna in Turkije een (woon-)carriere op te gaan bouwen. Geef ze eens ongelijk.... Vrouw uit een bergdorpje erbij... Wat wil je nog meer.
pi_97027567
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 12:09 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Exact.

Zodra jongeren een soort sterfhuisconstuctie op NL gaan toepassen, dan gaat links of rechts een groep of generatie mensen heel erg teleurgesteld worden.

Ergens ook een interview gelezen van een jonge Turkse Nederlander, die zonder blikken of blozen toegaf eerst in NL te studeren, om daarna in Turkije een (woon-)carriere op te gaan bouwen. Geef ze eens ongelijk.... Vrouw uit een bergdorpje erbij... Wat wil je nog meer.
Mensen die tevreden zijn met een ongeletterde vrouw uit een bergdorpje mogen van mij vetrekken.
  donderdag 19 mei 2011 @ 12:45:27 #270
321876 Cherna
Fuck the System
pi_97027581
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 12:09 schreef Istrilyin het volgende:

[..]

Exact.

Het zal wel meevallen. 60% - 70 % van de werkende bevolking zijn gewoon arbeiders. De kenniseconomie is een bubbel. Zelfs met een HBO heb je straks gewoon een modale baan.
Dacht je dat dit soort jongeren massaal naar het buitenland gaan waar je ook nog moet afwachten of ze niet op hangende pootjes terug komen. Het gras is altijd groener bij de buurman.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_97027794
Een waarschuwing aan jonge mensen! koopt geen hondenhok tegen zeepbelprijzen, je komt er nooit meer vanaf zonder er dik geld op toe te leggen, geld dat jongeren meestal niet hebben.
Deze ooit zo gewilde hondenhokjes zijn nu aan de straatstenen niet kwijt te raken. Je zal maar een gezin willen stichten, verhuizen voor baan of relaties etc... Huren is helemaal zo slecht nog niet w/
De vrijheid... de luxe om snel je leven aan te passen aan de huidige situatie... wat zullen die (mis)kopers stinkend jaloers zijn :D
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_97027837
Die niet-bestaande vrijheid komt weer om de hoek zetten, cognitieve dissonantie anyone?
  Moderator donderdag 19 mei 2011 @ 12:58:45 #273
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_97028009
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 12:52 schreef xenobinol het volgende:
Een waarschuwing aan jonge mensen! koopt geen hondenhok tegen zeepbelprijzen, je komt er nooit meer vanaf zonder er dik geld op toe te leggen, geld dat jongeren meestal niet hebben.
Deze ooit zo gewilde hondenhokjes zijn nu aan de straatstenen niet kwijt te raken. Je zal maar een gezin willen stichten, verhuizen voor baan of relaties etc... Huren is helemaal zo slecht nog niet w/
De vrijheid... de luxe om snel je leven aan te passen aan de huidige situatie... wat zullen die (mis)kopers stinkend jaloers zijn :D
Whatever helps you sleep at night man :') Maar ja, moet je wel eerst een baan hebben om voor te verhuizen natuurlijk, en van het ene belabberde hok van 400 euro naar het volgende belabberde hok van 400 euro. Het is maar wat voor omschrijving je aan 'vrijheid' hangt natuurlijk.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 19 mei 2011 @ 13:01:23 #274
78918 SeLang
Black swans matter
pi_97028090
quote:
De conclusie van dit filmpje is tamelijk bizar. Het is "balen" dat die jonge knul verlies leidt op de verkoop van dat kippenhok? Dat is toch juist goed? Zijn nieuwe huis (dat ongetwijfeld duurder is) is dan waarschijnlijk ook goedkoper. Al met al is hij waarschijnlijk juist beter af.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 19 mei 2011 @ 13:01:51 #275
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_97028105
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 12:52 schreef xenobinol het volgende:
Ik zal aan je denken als ik over 30 jaar hypotheek vrij woon en jij 3000 euro per maand huur betaald
:*

Tegen die tijd heb ik door de wegvallende woonlasten de financiele vrijheid om minder te werken op reis te gaan en niet te vergeten van mijn 200.000 euro HRA van mijn deposito te genieten :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')