abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 mei 2011 @ 23:40:23 #44
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_97406400
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 23:24 schreef 2cv het volgende:...........
'Toevallig' heb ik vandaag ook een lasapparaat gekocht ...
^O^ wat voor een :?
Mig, Mag, elektriek :?
Prijs :@ ;)
  † In Memoriam † vrijdag 27 mei 2011 @ 23:44:50 #45
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97406618
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 23:33 schreef Dingest het volgende:
Je kunt zelf al lassen, dus dan valt het nog wel te overzien :)
Ik hoop dat ik voor de mijne niet teveel geld kwijt ben aan de lasser.
Ik was/ben/word constructielasser, dat is even wat anders dan plaatwerklasser ;) Maar het gaat me vast wel lukken :)

quote:
6s.gif Op vrijdag 27 mei 2011 23:40 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

^O^ wat voor een :?
Mig, Mag, elektriek :?
Prijs :@ ;)
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 15:59 schreef Anne het volgende:

[..]

Dit is ook meteen je laatste post hier in dit topic he :+ Dat je het even weet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2011 @ 21:25:04 #46
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97558794
Helaas, de vloer onder de voeten van de bestuurder is niet meer APK-waardig. Gelukkig is dat mooi vlak spul. De balk die die vloer ondersteunt is ook aangetast, maar ik weet (nog) niet hoeveel ik daar in moet lassen.

De dorpels zijn wonderlijk genoeg wel APK-waardig, maar als ik toch ga lassen kunnen die ook wel even dichtgeknetterd worden.

De remschijven achter zijn ook verroest en een leiding aan de voorkant ergens. En er is iets met een reflector achter, maar dat snap ik nog niet helemaal hoe dat zit (toen ik de Saab ophaalde, was de monteur al weg en de meneer die mij hielp snapte het ook niet).

Als de remschijven nog dik genoeg zijn ga ik ze met een staalborstel op en haakse slijper schoon poetsen. Die remleiding wordt uiteraard vervangen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97685632
oooooooooh een 99!!
een van mijn lievelingsauto`s
daar heb ik in leren rijden..

mijn ouders hebben er 2 gehad en het enige echte wat ze hadden was koelvin storingen in de zomer.
leuk met 35 graden in de zomer ergens in frankrijk.

succes ermee. ze zijn echt gaaf!
home is where doghair sticks to anything but the dog!
  † In Memoriam † zondag 5 juni 2011 @ 17:38:44 #48
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97744771
De koelvin bij de mijne doet het prima. En als het nodig is maak ik een extra schakelaar in het dashboard zodat ik hem handmatig aan kan zetten.

Gister maar even aan het lassen geweest:

Dit is het probleemgebied:



Eerst de rotte plekken er maar eens uit geslepen:



Een plaatje (2mm dik, warm gewalst staal) gemaakt wat er in past:



(ja, het is zo precies gemaakt dat het er gewoon in vast klemt)

En het hele spul vast gelast:




Helaas is het niet goed doorgelast dus heb ik aan de onderkant ook nog wat gelast. Helaas ben ik niet zo goed in bovenhands lassen en heb ik het staal (vermoedelijk) niet goed genoeg schoon gemaakt, dus dat ziet er niet uit. Ik overweeg sterk om de Saab aan de voorkant maar op bokken te rijden, de lassen en het vuil goed weg te slijpen en nog een poging te doen om het netjes te lassen.

Vandaag hoofdpijn en regen dus een andere keer ga ik verder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 5 juni 2011 @ 17:48:28 #49
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_97745161
Waren de afgesleten pedaalrubbers geen apk afkeur :?
Ik zou zowizo niewe eropzetten voor die paar dubbeltjes
Voor de rest goed bezig ^O^
  zondag 5 juni 2011 @ 17:51:38 #50
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_97745301
Die remleidingen binnendoor zijn dan wel weer goed gebleven. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 5 juni 2011 @ 17:52:12 #51
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_97745331
ff schoonmaken voor je last..
  † In Memoriam † zondag 5 juni 2011 @ 18:12:25 #52
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97746220
quote:
7s.gif Op zondag 5 juni 2011 17:52 schreef blup het volgende:
ff schoonmaken voor je last..
Heb ik gedaan. Met een staalborstel op een haakse slijper. Echter, ik lag op m'n zij, naast de auto te kloten met het ding en kon er daardoor wat moeilijk bij + er was niet zo veel licht onder de auto. Het leek schoon, maar was het vermoedelijk niet.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 5 juni 2011 @ 18:13:52 #53
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97746292
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 17:51 schreef Hyperdude het volgende:
Die remleidingen binnendoor zijn dan wel weer goed gebleven. ^O^
Pluspunt voor Saab ! Bij die BX van mij rot dat allemaal weg. Maar 1 van de remleidingen onder de motorkap is wel afkeur, dus die moet ook even vervangen worden ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97747452
Mooi om te zien dat hier ook schot in de zaak zit :)
Als het allemaal een beetje meewerkt kunnen we straks een uitgeleefde Saabs-toertocht houden _O-
  † In Memoriam † zondag 5 juni 2011 @ 21:19:17 #55
25682 2cv
Niet subtiel
pi_97757665
Ik wil graag eens bij jouw Saabspul komen kijken want die nog oudere Saabs van jou vind ik leuker dan mijn Saab :@ Niet dat mijn Saab niet met de nodige liefde en inspanning behandeld gaat worden hoor ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_97771892
Van mij mag je :) Misschien dat het wel leuker is om te doen als-ie ook de weg op mag en zo :P
  † In Memoriam † maandag 27 juni 2011 @ 00:12:13 #57
25682 2cv
Niet subtiel
pi_98702230
Zo liet ik de saab de vorige keer achter:



Het leek mij geen goed plan om het zo te laten, dus heb ik er maar wat staal in gelast. Toen zag het er zo uit:



Omdat ik beng ben dat de lasrupsen op den duur door de vloermat heen gaan slijten, heb ik de lasrupsen maar wat vlakgeslepen:



De linker kant van de Saab is qua roest nu APK-waardig. Nu de rechter kant nog, dan kan ik de rest aanpakken (remleiding, remschijven en nog wat dingen die ik even vergeten ben).

Overigens heb ik de eerste APK-prent al binnen. Kost me ¤106,- ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_98723896
Zonde van't geld... ;(
Toch maar schorsen voor de zekerheid? Volgens mij ben je nog wel ff bezig.
  † In Memoriam † maandag 27 juni 2011 @ 17:13:49 #59
25682 2cv
Niet subtiel
pi_98726023
Elke 2 maanden krijg je een prent dacht ik, dus ik heb nog ff ;)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 27 juni 2011 @ 17:15:48 #60
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_98726096
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2011 17:13 schreef 2cv het volgende:
Elke 2 maanden krijg je een prent dacht ik, dus ik heb nog ff ;)
Waarschuwing: ze zijn rap dit jaar; ik had er al 2 voor de Astra te pakken, toch maar weer ff geschorst nu :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † maandag 27 juni 2011 @ 17:58:56 #61
25682 2cv
Niet subtiel
pi_98727838
Hoe rap is rap ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_98727882
Hoe lang denk je er anders nog mee bezig te zijn? Anders is schorsen een betere/goedkopere optie :)
  † In Memoriam † maandag 27 juni 2011 @ 18:00:44 #63
25682 2cv
Niet subtiel
pi_98727936
Als ik over een maand nog bezig ben (hoop het niet) dan wil ik hem gaan schorsen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 10 juli 2011 @ 22:06:25 #64
25682 2cv
Niet subtiel
pi_99297235
Vandaag eindelijk weer wat aan de Saab gedaan. Ik heb de rotte plekken aan de rechter kant er uit gehakt. Het is daar beter te lassen dan links. Geen foto's van het resultaat.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 22 juli 2011 @ 13:39:41 #65
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_99792206
Als je nog onderdeeltjes nodig hebt moet je snel zijn :D

quote:
vr 22 jul 2011, 11:16
Faillissementsaanvraag voor onderdeel Saab
AMSTERDAM (AFN) - Een leverancier van Saab heeft een faillissementsaanvraag ingediend voor de onderdelendivisie van Saab. Dit meldde een Zweedse rechtbank vrijdag.

De leverancier is SwePart Verktyg.
De onderdelendivisie Saab Automobile Tools is volledig eigendom van Saab.
Saab soap
  maandag 22 augustus 2011 @ 00:57:11 #66
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_101026879
Zwarte Baas :7

  † In Memoriam † zondag 28 augustus 2011 @ 22:09:32 #67
25682 2cv
Niet subtiel
pi_101309666
Hehe, het laswerk is gedaan ! Tenminste ... Het laswerk wat nodig is voor de APK. Omdat niet alles even goed doorgelast was heb ik aan de onderkant het staalbakapparaat er ook nog even langs gehaald (tip: houd je hoofd NOOIT recht onder de plek waar je last, ook niet als je een laskap op hebt). Ik moet het sul alleen nog even in de anti-roest-rommel zetten (RX5, RX7 en RX10, heb ik al klaar staan).

Vandaag heb ik de remleiding naar de remklauw rechts-voor verwijderd. Dat was best een rotklus omdat 2 van de 3 klemmetjes nogal op een rotplek zaten. Gelukkig heb ik alles ruim vantevoren en meerdere malen ingespoten met deblock-oil (goede kruipolie) dus was de kracht die er nodig was om de schroefjes van de klemmetjes los te draaien niet het probleem. Het eerste moeilijk bereikbare schroefje achter de motorsteun heb ik los gedraaid door een griptang op het kopje te zetten. Dat ging prima en zonder het kopje meteen tot puree te persen. Het tweede schroefje heb ik op een vergelijkbare manier losgehaald maar wel nadat ik de spanner van de dynamo losgehaald heb zodat ik de dynamo een stukje aan de kant kon drukken. Het klemmetje achter de dynamo kon misschien niet ergens anders geplaatst worden, maar het klemmetje achter de motorsteun wel.

De remklauwen achter waren vrij makkelijk te demonteren. Alleen de bouten zaten 'een beetje' vast dus heb ik een krik onder het uiteinde van de dopsleutel gezet om voldoende kracht te zetten. De rest ging veel makkelijker los.

Helaas zag ik dat aan de rechter kant van de as de band om de asbuis heen geknapt was. Ik heb het dan over de band die deel uitmaakt van het bevestigingspunt van de voorste/onderste draagarm die (vanuit de as bekeken) naar voren steekt. De oorzaak is roest tusen de asbuis en die band. Ik hoop dat ze het voor de APK niet zien, maar er moet wel even een nieuwe as onder. Gelukkig is de achterasconstructie vrij simpel. Alleen even een goede achteras regelen. Dus als iemand een goede achteras voor een 99 GL uit 1984 heeft hoor ik het graag !

De remschijven en remblokken op de achteras wil ik gaan vervangen. Ik weet nog niet of ik de klauwen ook meteen ga reviseren. 1 rubbertje is wat vervormd en heeft een scheurtje, maar het lekt niet.

Hopelijk krijg ik alles op tijd af want ik woon anti-kraak en moet voor 28 september weg zijn hier.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 2 oktober 2011 @ 00:54:39 #68
25682 2cv
Niet subtiel
pi_102599568
Bij poging 3 is het apparaat goedgekeurd voor de APK. Nu de achteras nog vervangen want daar zit een scheur in ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_102605221
Gefeliciteerd met de APK ^O^
pi_102626754
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 00:54 schreef 2cv het volgende:
Bij poging 3 is het apparaat goedgekeurd voor de APK. Nu de achteras nog vervangen want daar zit een scheur in ...
En daar mee is ie goedgekeurd?
pi_102631210
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 21:15 schreef vannelle het volgende:

[..]

En daar mee is ie goedgekeurd?
altijd leuk om te zien dat mensen denken dat APK betekend dat een auto in orde is.....
pi_102631869
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 22:16 schreef ononono het volgende:

[..]

altijd leuk om te zien dat mensen denken dat APK betekend dat een auto in orde is.....
Leuk he?
Maar een scheur in de achteras is wel degelijk een veiligheidspuntje.
Jij mag het normaal vinden, mij maakt dat niet uit.
  † In Memoriam † zondag 2 oktober 2011 @ 23:13:38 #73
25682 2cv
Niet subtiel
pi_102634492
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 21:15 schreef vannelle het volgende:

[..]

En daar mee is ie goedgekeurd?
Ja, anders was hij niet goedgekeurd he ?

Maar de scheur kan je alleen zien als je het wiel er af haalt, daarbij verwacht je niet dat een auto zo'n soort scheur heeft, dus ik snap wel dat ze het niet gezien hebben.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_102648376
quote:
0s.gif Op zondag 2 oktober 2011 23:13 schreef 2cv het volgende:

[..]

Ja, anders was hij niet goedgekeurd he ?

Maar de scheur kan je alleen zien als je het wiel er af haalt, daarbij verwacht je niet dat een auto zo'n soort scheur heeft, dus ik snap wel dat ze het niet gezien hebben.
En hoe hebben ze de remvoering bekeken zonder het wiel er af te halen?
Ga er ff van uit dat je trommelremmen achter hebt.
Klinkt als een niet al te best bedrijfje......
pi_102648827
Ik geloof dat de 99 achter schijfremmen heeft.
  † In Memoriam † dinsdag 4 oktober 2011 @ 00:18:54 #76
25682 2cv
Niet subtiel
pi_102674335
99 heeft schijven rondom.

En niet al te best ? Sja, mij een zorg :P Ik houd gewoon m'n doppen open en laat er t.z.t. een echte APK keurmeester naar kijken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 28 oktober 2011 @ 23:12:01 #77
25682 2cv
Niet subtiel
pi_103691203
Ik heb laatst 2 oude, lelijke, roestige Saab-schaarkrikjes gekocht. De bovenkant daarvan heb ik er van af geslepen en de rest in de oud-ijzerbak gemikt. Vervolgens heb ik 2 kogelkopjes met M12 schroefdraad en bijpassende moeren, 2 stukjes as, 2 ringetjes M12 en 2 vetnippels genomen. De kogelkopjes heb ik in de draaibank bewerkt omdat er aan het schroefdraad een randje zat, de stukjes as heb ik in de draaibank en de kolomboor bewerkt zodat de kogelkopjes er in passen, de M12 ringetjes heb ik ook bewerkt in de draaibank (het gat was te klein), de moeren van de kogelkopjes heb ik op de kogelkopjes geschroefd en vastgelast, de de bewerkte asjes heb ik aan de bovenkanten van de kriks gelast, de kogelkopjes heb ik in de bewerkte asjes gestoken, de bewerkte M12 ringen heb ik om de kogelkopjes gedaan en vastgelast aan de bewerkte asjes, het resultaat heb ik zwart laten spuiten, ik heb de vetnippels in de bewerkte asjes geschroefd en er vet in/door gepompt.

Als laatste heb ik 2 assteunen uit de kofferbak van Criezel gehaald, het binnenste gedeelte daar uit gehaald en in de draaibank bewerkt om M12 schroefdraad in de bovenkanten te maken.

Vandaag heb ik de volledige asstenen en het dingetje wat ik heb gemaakt gecombineerd en daar staat de achterkant van de Saab nu op.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 3 november 2011 @ 23:39:37 #78
25682 2cv
Niet subtiel
pi_103941810
Enige foto's van de contraptie die ik gemaakt heb.

Alles gemonteerd en in werking:


Het losse bovenstuk (ter referentie ligt er een steeksleutel 18/19 naast):


Schroefdraad M12 in de bovenkant van de assteun.


Zo zit dat gemonteerd (bovenstukje zit niet geheel in de assteun geschroefd, dat gebeurt uiteraard wel als er een auto op de contraptie staat) :


Zo dus:


Ook nog 2 foto's van de scheur in de as. De scheur is slecht te zien, maar zit er wel.



Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 7 november 2011 @ 23:30:39 #79
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104104408
Vandaag nieuwe remnippels gehaald en een verse fuseekogel. Mijn plan was de remnippels in de klauwen te draaien, het remsysteem rondom te ontluchten en het ding dan weer met z'n wielen op de straat te zetten (die kogel komt later wel).

Helaas draaiden de remnippels een beetje zwaar. Ik dacht dat het roest/vuil was en draaide door. Resultaat: bij het ontluchten vraten de schroefdraad van de remklauw en en van de ontluchtingsnippel elkaar op. Ik heb de nieuwe (maar beschadigde) remnippel er wel uit gekregen gelukkig.

Ik heb 3 opties:

1) grotere schroefdraad in de remklauw maken, een busje draaien die in de remklauw past en een nieuw remnippel in het busje draaien
2) een helicoil (of iets dergelijks) regelen en die in de remklauw monteren
3) een andere remklauw (het liefst 2 i.v.m. remverschil) regelen en die monteren

Bij punt 1 is het nadeel dat de beschadigde nippel schroefdraad M10 is en dat er dan een busje M12 in moet. Maar de kerndiameter van normale M12 schroefdraad is 9,853mm dus zou de schroefdraad van het busje de schroefdraad van de remnippel kruisen waardoor het busje geen stevigheid heeft. Dan zou ik dus een snijplaat M12x1 en een tap M12x1 moeten regelen (kerndiameter 10,773mm) om welgeteld 1 keer te gebruiken. Daarbij zit de oorspronkelijke schroefdraad op geen enkele manier recht/haaks in de remklauw, dus wordt het al een uitdaging om de remklauw stevig onder de kolomboor/freesbank op te spannen plus er bestaat het risico dat er spanen in de remcilinders komen of dat ik te diep boor of op en andere wijze iets sloop.

Bij punt 2 is het nadeel dat ik geen helicoil-gereedschap heb. Ook bij deze optie moet ik weer dingen kopen die ik bijna nooit nodig heb. Daarbij moet ik de remklauw weer opspannen etc. en ook hier is weer het risico dat ik iets sloop.

Punt 3 lijkt mij dus het eenvoudigste. Maar ik sta open voor suggesties etc.

Ik baal trouwens het meest vanwege het feit dat ik de remklauw zelf gesloopt heb. Had ik maar even een tapje M10x1 besteld. Dat is minder duur dan bovenstaande opties en had me veel ellende bespaard. Eigenwijze Fries die ik ben !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_104106745
Serieus M10 voor een ontluchtingsnippel? Lijkt mij nogal aan de grote kant, of zit dat bij jouw auto anders?
  † In Memoriam † zaterdag 12 november 2011 @ 01:17:48 #81
25682 2cv
Niet subtiel
pi_104276069
Uit mijn hoofd zeg ik dat Citroën M8 heeft. Dan is M10 niet zo heel veel groter. Vergeet ook niet dat er door een groot deel van de nippel een kanaaltje loopt en dat er aan het uitende van de nippel een punt zit. Dan heb je een beetje ruimte nodig.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 16 maart 2012 @ 18:14:51 #82
25682 2cv
Niet subtiel
pi_109176412
Het remnippel probleem is opgelost: het was voornamelijk het schroefdraad van de remnippel zelf dat beschadigd was. Ik heb een tap besteld en de schroefdraad daarmee schoon gemaakt en er nieuwe remnippels in gedraaid.

De hele winter heeft de Saab buiten gestaan. Ik heb er niet me gereden zodat er geen pekeltroep door de gaten naar binnen geslingerd werd. Vanmiddag heb ik de Saab gereanimeerd en heb hem weg gedaan. Hij staat nu bij de lasserette. Na 2 april wordt hij gelast.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † vrijdag 20 april 2012 @ 18:47:32 #83
25682 2cv
Niet subtiel
pi_110565557
Zo, het Saabje is gelast. Bij de dorpels en bij de achterspatborden zaten wat gaten. Geen APK-afkeur maar om te voorkomen dat het wel APK-afkeur zou worden heb ik het toch maar laten lasen. Overigens is niet alles gelast. De deuren zijn b.v. onaangeroerd gebleven. Die kan ik, als het nodig is, wel eens in het geheel vervangen.

Nu is het tijd voor de techniek: er lekt ergens wat koelvloeistof, er schijnt olie in de carburateur te moeten en de koelvloeistof moet vervangen worden. Tevens lijkt het me verstandig de ontsteking na te kijken en de klepspeling te controleren.

Ook moet er een verse grille in. Die zat al wat los en de motorkap ging niet open. Iemand had de motorkap wat lomp dicht gedaan waardoor de rechterkant niet goed dicht zat. Daardoor stond er wat spanning op de motorkapsluiting en heb ik de grille er uit gesloopt om er bij te kunnen en de motorkap te openen.

Als alles in orde is bevonden mag 'ie m'n BX een week gaan vervangen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 2 september 2012 @ 01:58:46 #84
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116294519
Vandaag de vloeistofjes van de Saab gepeild (alles in orde), de accu gemonteerd (hing aan een druppellader), de grille gemonteerd (was er uit gebroken, zit nu met tiewraps vast) en de kofferbak leegehaald en opnieuw ingeruimd. Maar daarbij schrok ik me de t*r*ng. Er is n.l. brand geweest in de kofferbak. Die is ontstaan bij het lassen. Dat dat überhaupt gebeurd is vind ik vrij matig, dat het bedrijf waar ik m'n Saab heb laten lassen dit niet gemeld heeft vind ik helemaal schandalig !

Hier de foto's (allen klikbaar voor een groter formaat) :


Kofferbakvloer met brand-rotzooi Rechts in de hoek (niet zichtbaar) is het begonnen.


Rechts-boven bij het scharnier van de kofferklep. Hier mist iets. Ook de veer is raar uitgerekt. Of dat door de hitte komt weet ik niet, want de veer is zwel zwartgeblakerd maar de lak/ciating die er op zit is niet weggeschroeid (zou je wel verwachten als het metaal zo heet is geweest dat het z'n eigenschappen verliest)


Links-boven bij het andere scharnier van de kofferklep. Die kitrommel moet je even wegdenken, maar verder hoort het er zo uit te zien. Dus de veer niet zo ver uitgerekt en een plastic bak voor het rooster.


De kartonnen (!) kofferbakbekleding. Hier is duidelijk iets weggefikt. Waarom saab trouwens kartonnen kofferbakbekleding gebruikt is mij een raadsel.


De versmolten bak voor het roostertje.

Door de uitgerekte veer blijft de klep niet fijn open staan. Die moet dus vervangen worden. De andere gesmolten/verbrandde dingen uiteraard ook.

Overigens kom ik hier nu pas achter omdat ik sinds het laswerk niet echt meer naar de Saab omgekeken heb :@

Morgen ga ik er mee naar Nanko om de ontsteking te stellen en wellicht ook de kleppen te stellen (dat werkt met vulplaatjes :( ). Daarom ben ik er vandaag mee bezig geweest en heb ik hem ook afgetankt. En hoewel de motor wat afstelwerk nodig heeft (als ik het gaspedaal in 1 keer vol in trapt gaat het toerental niet omhoog maar ploft het wel in het luchtfilter) en de auto in verhouding tot Driezel erg stug is afgeveerd is rijdt het best leuk !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 3 september 2012 @ 00:00:19 #85
25682 2cv
Niet subtiel
pi_116333115
Vanmiddag bij Nanko de ontsteking gecontroleerd (stond goed), de klepspeling gecontroleerd en de bougies vervangen.

De klepspeling heb ik gemeten met lauwwarme motor. Ik besef dat dat eigenlijk met koude motor moet gebeuren, maar ik weet nu hoe het moet en ik heb een indicatie. Overigens, met lauwwarme motor was de speling iets te groot, maar dat is beter dan net te krap. Echt stellen kon (nog) niet omdat het stellen met stelplaatjes moet en die heb ik niet.

Op de terugweg even het gas lekker ingetrapt. In de 4e versnelling gaat het ding 155, in de 5e 150. Overigens, bij 155 in z'n 4 is het toerental +/- 4750 en het 'lichtrode' toerengebied begint pas bij 5500.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 3 september 2012 @ 03:53:21 #86
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_116335817
quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2011 17:48 schreef ikweethetookniet het volgende:
Waren de afgesleten pedaalrubbers geen apk afkeur :?
Ik zou zowizo niewe eropzetten voor die paar dubbeltjes
Voor de rest goed bezig ^O^
Zijn die afgesleten dan? In de Peug is het gaspedaal puur metaal met alleen sporen van rubber.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')