abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96878369
Ik heb een vraag over gameverslaving. Ik speel het spel Rift, een MMORPG. Vaak als ik thuis kom van werk wacht ik eerst nadat ik gegeten heb voordat ik ga spelen. Dan speel ik ongeveer van 19:00 tot ca. 23:00 – 23:30.

Wat ik heel veel lees over gameverslaving is dat mensen zich afsluiten van vrienden, of geen vriendin hebben. De situatie bij mij, is dat ik Rift samen met mijn vriendin speel, die ook graag gamed. Wij zijn niet de enige. Samen met 5 mensen in mijn omgeving spelen we Rift. We hebben eigelijk allemaal een laptop, en 9 van de 10 keer zitten we dan ook allemaal bij elkaar te spelen en het is altijd goed gezellig. Dus we zitten niet allemaal eenzaam op een kamer te spelen.

Mijn vraag is dan ook of in deze situatie met de genoemde tijden gesproken kan worden van een gameverslaving? Bedankt voor het lezen en antwoorden.
pi_96878522
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:09 schreef jackster1234 het volgende:
Ik heb een vraag over gameverslaving. Ik speel het spel Rift, een MMORPG. Vaak als ik thuis kom van werk wacht ik eerst nadat ik gegeten heb voordat ik ga spelen. Dan speel ik ongeveer van 19:00 tot ca. 23:00 – 23:30.

Wat ik heel veel lees over gameverslaving is dat mensen zich afsluiten van vrienden, of geen vriendin hebben. De situatie bij mij, is dat ik Rift samen met mijn vriendin speel, die ook graag gamed. Wij zijn niet de enige. Samen met 5 mensen in mijn omgeving spelen we Rift. We hebben eigelijk allemaal een laptop, en 9 van de 10 keer zitten we dan ook allemaal bij elkaar te spelen en het is altijd goed gezellig. Dus we zitten niet allemaal eenzaam op een kamer te spelen.

Mijn vraag is dan ook of in deze situatie met de genoemde tijden gesproken kan worden van een gameverslaving? Bedankt voor het lezen en antwoorden.
Geef je verjaardagen van anderen op om te gamen?
pi_96878551
Gewoon nagaan of je het zonder dat spel ook nog gezellig met je vrienden kan hebben.
pi_96878575
uiteraard niet :O Verjaardagen en weekenden zijn tijd om te feesten ;)
pi_96878580
Ik vind het verre van gezond om zoveel te gamen. Dat jouw hele sociale kring het doet betekent niets. Nu wordt alleen maar niet duidelijk dat je sociaal echt wel belemmerd zou worden, ware dat je vrienden en vriendin het ook spelen.

Als jouw leven bestaat uit werken en gamen en je maakt je zorgen over verslaving, dan moeten er toch wat alarmbellen gaan rinkelen.
  Redactie Frontpage maandag 16 mei 2011 @ 11:14:44 #6
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_96878591
Dit is een verslaving ja. Maar ik zie niet hoe dit anders is dan mensen die met het hele gezin van 1900 tot 2300 tv zitten te kijken.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 16 mei 2011 @ 11:15:10 #7
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_96878608
Als je echt verslaafd bent ga je eerst gamen en dan pas eten (of tijdens het gamen). 4 uurtjes per dag is ook niet extreem veel.
Denk je tijdens je werk ook constant aan die game? Zo nee: geen verslaving.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_96878682
Het is ook niet elke avond, we hebben wel met z'n alle afgesproken 2 avonden in de week niet gamen en naar buiten gaan. Ik was nieuwschierig of de situatie de term gameverslaving anders zou maken
  maandag 16 mei 2011 @ 11:17:04 #9
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_96878691
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:09 schreef jackster1234 het volgende:
Ik heb een vraag over alcohol. Ik drink graag wodka, een Russisch alcoholische drank. Vaak als ik thuis kom van werk wacht ik eerst nadat ik gegeten heb voordat ik ga drinken. Dan drink ik ongeveer van 19:00 tot ca. 23:00 – 23:30.

Wat ik heel veel lees over alcoholverslaving is dat mensen zich afsluiten van vrienden, of geen vriendin hebben. De situatie bij mij, is dat ik wodka samen met mijn vriendin drink, die ook graag wodka drinkt. Wij zijn niet de enige. Samen met 5 mensen in mijn omgeving drinken we wodka. We hebben eigelijk allemaal een eigen fles, en 9 van de 10 keer zitten we dan ook allemaal bij elkaar te drinken en het is altijd goed gezellig. Dus we zitten niet allemaal eenzaam op een kamer te zuipen.

Mijn vraag is dan ook of in deze situatie met de genoemde tijden gesproken kan worden van een alcoholverslaving? Bedankt voor het lezen en antwoorden.

(sic)
Wodka O+
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_96878715
Absoluut geen sprake van verslaving.
pi_96878763
gameverslavind is zo'n nuttelose term. Als jij gamed inplaats van die zelfde uren besteden aan TV kijken, nutteloos fok!ken of andere net zo'n nutteloze activiteiten boeit het toch niet.

Als jij gamed inplaats van naar je werk te gaan, te eten, je kind aandacht te geven en dat soort dingen zou je van een verslaving kunnen spreken.
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
  maandag 16 mei 2011 @ 11:19:10 #12
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_96878778
En als je verslaafd bent, wat dan nog? Lijd je werk eronder? Lijd je relatie eronder? Is het daadwerkelijk een probleem? Enz.
pi_96878879
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:18 schreef RPG het volgende:
gameverslavind is zo'n nuttelose term. Als jij gamed inplaats van die zelfde uren besteden aan TV kijken, nutteloos fok!ken of andere net zo'n nutteloze activiteiten boeit het toch niet.

Als jij gamed inplaats van naar je werk te gaan, te eten, je kind aandacht te geven en dat soort dingen zou je van een verslaving kunnen spreken.
Dat is dus ook wat ik me eigen altijd afvraag :P als ik nu tv zat te kijken ipv gamen, zou t dan anders zijn :P En nee ik ga gewoon naar mijn werk, ik moet eten anders ben ik boos :P Mn relatie lijdt er niet onder, mn partner gamed gewoon gezellig mee. Wordt snel geantwoord hier btw :P Thx!!!!
pi_96878900
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:19 schreef Keltie het volgende:
En als je verslaafd bent, wat dan nog? Lijd je werk eronder? Lijd je relatie eronder? Is het daadwerkelijk een probleem? Enz.
Precies, zo te horen heeft hij het prima naar zijn zin en zijn het vooral bepaalde berichten in de media die hem aan een verslaving doen denken. Heb schijt aan die berichten en leef je lezen zoals jij het wil en niet zoals het hoort of omdat dat normaal is om te doen.
pi_96878918
Ik heb hier een tijd geleden ook over nagedacht en uiteindelijk moet je afvragen wat een verslaving is en of het voor iedereen wel hetzelfde is. Je moet gewoon lekker doorgaan zolang je overige activiteiten er niet onder lijden en op het moment dat je denkt "waar ben ik mee bezig?" of "Wat is dit eigenlijk nutteloos." moet je stoppen of het liefst eigenlijk daarvoor al.
pi_96878938
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:22 schreef jackster1234 het volgende:

[..]

Dat is dus ook wat ik me eigen altijd afvraag :P als ik nu tv zat te kijken ipv gamen, zou t dan anders zijn :P En nee ik ga gewoon naar mijn werk, ik moet eten anders ben ik boos :P Mn relatie lijdt er niet onder, mn partner gamed gewoon gezellig mee. Wordt snel geantwoord hier btw :P Thx!!!!
Kortom, gewoon lekker je ding blijven doen en lachen om berichten over gameverslaving.
pi_96878991
Dankuuuu allen :D
  maandag 16 mei 2011 @ 11:26:10 #18
333374 Lithia
Too serious
pi_96879045
Als het geen belemmering is in jouw dagelijkse leven, dan is het niet erg. Of het nou een verslaving is of niet.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_96879298
Ik denk dat er meer mensen verslaafd zijn aan "norrmaal" doen en zo "sociaal" mogelijk zijn, gezien de dwangmatigheid waar dit mee gebeurd. Hier op Fok! lopen al genoeg voorbeelden rond natuurlijk, te bang om maar eens niet-sociaal bezig te zijn of enigzins de indruk te wekken niet zo sociaal als "normaal' te zijn.
pi_96879374
Kennelijk weet je niet wat de term verslaving inhoudt.

Lees http://nl.wikipedia.org/wiki/Verslaving eens.
  maandag 16 mei 2011 @ 11:50:38 #21
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_96880146
Prachtig, al die nep-psychologen hier. Officieel gezien bestaat er niet eens zo iets als een game-verslaving. Dit zal in de DSM-V vast wel komen te staan, maar voorlopig is het eigenlijk niet te diagnosticeren.
Maar we kunnen het wel onder deze invalshoek bekijken:
Je bent psychologisch abnormaal als je:
1. statistisch gezien afwijkend gedrag hebt (dit is natuurlijk cultuur gebonden).
2. een gevaar voor jezelf/anderen bent (dit kan dus ontstaan dat als bijvoorbeeld je internet het niet meer doet, dat je dan in staat bent iemand te verwonden ofzo).
3. er zelf onder lijdt/last ervan hebt.
4. dagelijks functioneren leidt eronder (je kunt niet meer fatsoenlijk werken, etc etc).

Punt 1 voldoe je sowieso wel aan, dat lijkt me duidelijk.
Punt 2, kan ik er zo niet uit opmaken.
Punt 3, dit geef je niet aan.
Punt 4, je gaat in ieder geval nog wel naar je werk (er zijn mensen die zich ziek melden omdat ze een of andere raid ofzo moeten doen :')) Maar zelfs als je prestaties minder zijn dan voorheen, omdat je tijdens werk met je gedachte vaak bij het spel zit, "voldoe" je ook aan dit punt.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_96881661
Oei, Online RPG's zijn wat dat betreft net heroine.

Heb jaren geleden zelf last gehad van gameverslaving, ik ben uiteindelijk dus maar gestopt met dat soort games.

Als je (veel) droomt over je game en op "stille" momenten (bijvoorbeeld voor een stoplicht of wanneer je een broodje kaas klaar maakt) steeds aan van die dingetjes zit te denken over dat spel, dan weet je dat je er wel veel mee bezig bent.

En 4 uur per dag (met game-loze dagen tussendoor) is nog LANG niet de bodem! :P
pi_96881749
Ach niet zo moeilijk doen, je vind het gewoon leuk om spelletjes te spelen.

Game-verslaving is echt zo'n fenomeen van de laatste paar jaar wat ergens door een paar psychologen is bedacht zodat ze weer een nieuw ziektebeeld hebben om zichzelf mee aan het werk te houden.
  maandag 16 mei 2011 @ 12:37:10 #24
262 Re
Kiss & Swallow
pi_96881976
nee, tenzij, zoals DuTank al aangeeft, je dagelijkse functioneren en onder lijdt...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_96882034
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 12:31 schreef Sapstengel het volgende:
Game-verslaving is echt zo'n fenomeen van de laatste paar jaar wat ergens door een paar psychologen is bedacht zodat ze weer een nieuw ziektebeeld hebben om zichzelf mee aan het werk te houden.
Weer zo iemand die niks beters te doen heeft dan komen klagen op internet forums

Gameverslaving kan dus ECHT een probleem zijn en de term "gameverslaving" past daar simpelweg 't beste bij, of je wilt of niet

Als je niks weet van een onderwerp, kom dan de boel aub niet onder spammen, TS kwam met een serieuze vraag.

En even voor de duidelijkheid, TS klinkt niet als een gameverslaafde, net zoals iemand die af en toe een paar pilsjes drinkt in de kroeg niet meteen een alcoholist is ;)
pi_96882214
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 12:38 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Weer zo iemand die niks beters te doen heeft dan komen klagen op internet forums

Gameverslaving kan dus ECHT een probleem zijn en de term "gameverslaving" past daar simpelweg 't beste bij, of je wilt of niet

Als je niks weet van een onderwerp, kom dan de boel aub niet onder spammen, TS kwam met een serieuze vraag.

En even voor de duidelijkheid, TS klinkt niet als een gameverslaafde, net zoals iemand die af en toe een paar pilsjes drinkt in de kroeg niet meteen een alcoholist is ;)
Dat was dus wat ik bedoelde. Om in TS zijn geval nou van een gameverslaving te spreken...

Ik speel ook regelmatig WoW met mijn vriendin en heb ook wel eens momenten gehad dat ik liever thuis bleef om te gamen dan dat ik met vrienden wat biertjes ging drinken in de stad.

Waar ik me gewoon aan erger is dat gameverslaving echt een populaire term is de laatste paar jaren en het zo enorm opgeklopt word. Je hoeft maar een krant open te slaan of er staat alweer iets in over gameverslaving.

Terwijl vroeger, in de commodore64 tijden enzo men ook dagenlang aan het gamen of programmeren was. Maar toen was je gewoon een geek.
pi_96884237
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 12:43 schreef Sapstengel het volgende:

[..]
Waar ik me gewoon aan erger is dat gameverslaving echt een populaire term is de laatste paar jaren en het zo enorm opgeklopt word. Je hoeft maar een krant open te slaan of er staat alweer iets in over gameverslaving.
Dat jij je er aan ergert wil nog niet zeggen dat het (=de term gameverslaving) dus niet waar is, of minder erg is :P

Laat de hype gewoon de hype en laat de waarheid de waarheid ;)
pi_96884281
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:17 schreef Casos het volgende:
Absoluut geen sprake van verslaving.
Dat dus.

En als het jezelf stoort moet je kijken of je samen wat kan minderen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_96885269
Je hebt tenminste een vriendin die het accepteert dus er is niks mis met jou :)
pi_96899426
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 14:09 schreef Dientje12 het volgende:
Je hebt tenminste een vriendin die het accepteert dus er is niks mis met jou :)
Dat slaat dan weer nergens op. Je vriend/vriendin kan net zo erg zijn.
pi_96899595
het KAN verslaving worden. Of je zelf al zo ver bent, dat weet ik natuurlijk niet.

Op het moment dat je sociale leven en/of je werk eronder gaat lijden, je geen boodschappen meer doet en op brood met pindakaas gaat leven, je afspraken af gaat zeggen, ja, dan mag je je zorgen gaan maken.

Zelf vind ik Rift behalven het najagen van de Rifts eigenlijk retesaai, het heeft niet de community die WOW heeft. Rift ziet er mooier uit, maar de community van WOW is beter
pi_96900311
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 19:25 schreef totebel het volgende:
het KAN verslaving worden. Of je zelf al zo ver bent, dat weet ik natuurlijk niet.

Op het moment dat je sociale leven en/of je werk eronder gaat lijden, je geen boodschappen meer doet en op brood met pindakaas gaat leven, je afspraken af gaat zeggen, ja, dan mag je je zorgen gaan maken.

Zelf vind ik Rift behalven het najagen van de Rifts eigenlijk retesaai, het heeft niet de community die WOW heeft. Rift ziet er mooier uit, maar de community van WOW is beter
Wat in dit geval een enorm voordeel is, want dat voorkomt verslaving ook wel 8-) WoW is daarom ook bijv enorm verslavend.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_96900958
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 19:34 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat in dit geval een enorm voordeel is, want dat voorkomt verslaving ook wel 8-) WoW is daarom ook bijv enorm verslavend.
Klopt :) Maar ik denk dat het bij de TS nogal meevalt, al moet ie er wel voor waken
pi_96915504
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 12:31 schreef Sapstengel het volgende:
Ach niet zo moeilijk doen, je vind het gewoon leuk om spelletjes te spelen.

Waarschijnlijk omdat de laatste jaren vooral online games populair zijn. Daarvoor zou je ook wel verslaafd aan games kunnen raken, maar op een gegeven moment heb je het spel uitgespeeld of wordt het niet meer uitdagend.
signatuurloos
pi_96930545
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:18 schreef RPG het volgende:

Dit dus. Pas als andere (belangrijke) zaken gaan lijden door het spelen van die game komt het misschien in de buurt van een verslavintg. Zoals gezegd: anderen gaan om 19:00 voor de tv zitten en gaan om 00:00 naar bed. Zijn al die mensen tv verslaafd.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_96930724
Als ik het zo lees is het meer een hobby van je.

Ik zie een gameverslaving meer als het de hele dag moet worden gespeeld, en het ten koste gaat van vrienden, werk en school.
pi_96931220
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 11:16 schreef jackster1234 het volgende:
Het is ook niet elke avond, we hebben wel met z'n alle afgesproken 2 avonden in de week niet gamen en naar buiten gaan. Ik was nieuwschierig of de situatie de term gameverslaving anders zou maken
ik zou me geen zorgen maken en gewoon plezier hebben in je gamen :) je doet zat andere dingen. als je in de stress schiet wanneer je een avond niet kan gamen terwijl je daar wel op gerekend had, is het tijd om je zorgen te gaan maken
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_96935486
Je bent inderdaad verslaafd, maar kennelijk niet op een wijze waar het ten koste van andere dingen gaat en/of een gevaar vormt voor jouw sociale leven. Iedereen heeft wel zijn obsessies, en persoonlijk zit ik ook liever 4 uurtjes te gamen dan een heel zondag naar Studio Sport te kijken, maar zolang je maar prioriteiten kunt stellen en er voor zorgt dat andere (belangrijkere) dingen er niet onder lijden, is er geen probleem lijkt me. :)
pi_96935593
Als je gelukkig bent met je vrienden die gamen is er toch niets aan de hand? Een verslaving an sich is niet verkeerd, het ligt er aan wat die verslaving in houdt en wat voor consequenties het heeft. Zeker als je vrienden het ook doen: so what. Waarom zou je je afvragen: 'is dit wel normaal?' en dan geforceerd iets anders gaan doen. Als je er blij mee bent: lekker blijven doen.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 12:57:24 #40
343183 Newbie114
Psychonaut in opleiding
pi_96935802
Game-verslaving kun je toch alleen maar van spreken als je er non-stop aan denkt (of iig heel veel) en ook zoveel mogelijk gamed, en 4 uurtjes is niet zo heel veel er zijn een hoop mensen die bijna 10 uur per dag spelen, of nog meer. Dan valt 4 uur nog wel mee.
Hier zeiLt.Surge: Kwaliteits user ben je wel.
Hier zei Murdera: Newb, een enorme baas. _O_
'Komt er dan nooit geen einde aan dit wonder?'
  dinsdag 17 mei 2011 @ 15:16:21 #41
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_96941540
Nee man je bent niet verslaafd, je beoefend gewoon je hobby :). Gamen is nu eenmaal leuk tijdverdrijf. Zolang je de 'rest' van je leven er niet onder doet (lees school spijbelen, ziek melden op het werk etc) is er niet zoveel aan de hand. Heb zelf 4 dagen LAN weekend :), dus als jij al 'verslaafd' bent, dan ben ik een verloren zaak hahaha.
pi_96942513
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 12:38 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Onzin, er zit een knop op je pc, console whatever.

En de mensen die te dom zijn om te poepen en dat niet willlen inzien, en dus de hele dag games blijven spelen. Die moeten ze lekker laten spelen tot ze erbij neervallen. 1 ding hebben we zeker genoeg op deze aarde en dat zijn mensen, een paar minder is geen ramp.
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_96943382
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 15:38 schreef Boris_Karloff het volgende:

En de mensen die te dom zijn om te poepen en dat niet willlen inzien, en dus de hele dag games blijven spelen. Die moeten ze lekker laten spelen tot ze erbij neervallen. 1 ding hebben we zeker genoeg op deze aarde en dat zijn mensen, een paar minder is geen ramp.
Sigarettenverslaving bestaat niet, want je kan ook gewoon géén sigaretten kopen en aansteken.
Gokverslaving bestaat niet, want je hoeft geen gokhal in te lopen.
Te dik zijn bestaat niet, want je hoeft dat eten niet in je mond te stoppen.
Heroineverslaving bestaat niet, want die naald kan je ook laten staan.

Dat überhaupt het woord verslaving bestaat. Dikke onzin!

Je redenering mist wat kennis van de verslavende werking van heel veel zaken op je hersens ;)
  dinsdag 17 mei 2011 @ 16:07:18 #44
8369 speknek
Another day another slay
pi_96943933
Als je in je werkende leven zit en nog steeds bijna elke dag met een aantal vrienden afspreekt, heb je een socialer leven dan de gemiddelde persoon, dus nee.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_96946226
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 15:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Sigarettenverslaving bestaat niet, want je kan ook gewoon géén sigaretten kopen en aansteken.
Gokverslaving bestaat niet, want je hoeft geen gokhal in te lopen.
Te dik zijn bestaat niet, want je hoeft dat eten niet in je mond te stoppen.
Heroineverslaving bestaat niet, want die naald kan je ook laten staan.

Dat überhaupt het woord verslaving bestaat. Dikke onzin!

Je redenering mist wat kennis van de verslavende werking van heel veel zaken op je hersens ;)
Bij een kleine groep is er misschien echt sprake van een hersenafwijking. Bij een grote groep heb ik steeds meer het gevoel dat er gebruik gemaakt wordt van het woord verslaving als uitvlucht.

Tegenwoordig zie je ook allemaal van die idioten op tv die beweren een sexverslaving te hebben om op die manier te verdedigen dat ze hun vrouw hebben bedrogen.
Hee hallo het is genetisch bepaald dat een man slecht 1 ding wil, en dat is zijn genen aan zoveel mogelijk nageslacht doorgeven. Hoe kan dat nou ooit een verslaving zijn?

Er vind iets van devaluatie van het woord verslaving plaats omdat iedereen het als easy uitweg gebruikt om maar geen eigen verantwoordelijkheid te hoeven nemen.
pi_96949053
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 15:38 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Jonge, je bent niet realistisch! :D

Er zit toch ook een dop op een bierfles? Waarom lukt 't een alkoholist dan niet om die dop niet open te maken?
Laat me raden, omdat volgens jou een alkoholist te dom is om een bierfles niet open te doen?? Haha!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')