Zonde, krijgt het brood weinig kans smaak te ontwikkelen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2011 19:40 schreef MaximusTG het volgende:
Totale rijstijd is dan ook maar 40 minuten. Dan heb je wel veel gist nodig.
Denk niet dat ik mijn man zo gek krijg om er 1 te kopen, ze zijn toch wel aardig aan de prijs.quote:
En met verversen bedoel je dus, wat extra water en bloem toevoegen aan het bestaande beetje deeg ?quote:Op woensdag 12 oktober 2011 10:55 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, ik zou het nu even verversen, met een gelijke verhouding tussen water en bloem als in je oorspronkelijke deeg. En dan de hoeveelheid verdubbelen.
Een desem kun je wel veel langer bewaren (al moet je ook die verversen na een tijdje), maar daar zitten bepaalde "goede" microorganismen in die de "slechte" geen kans geven.
Een gistdeeg van alleen bloem, water, zout, gist bederft sneller.
Dank jequote:Op woensdag 12 oktober 2011 11:51 schreef MaximusTG het volgende:
Jep. Over hoeveel deeg hebben we het eigenlijk? Dus stel je hebt 100 gram deeg over. Waarbij dat deeg bestaat uit 60 gram bloem en 40 gram water (+zout en gist) dan ververs je dat met 60 gram bloem en 40 gram water, zodat je nu 200 gram deeg hebt.
Maar goed, zeker weten doe ik het ook niet hoor, oud deeg wordt volgens mij meestal niet zo lang bewaard. Wie weet kan je het wel een week bewaren...
Dit herinnert me er wel aan dat ik mn desem ff moet verversen.
Verder ook kaneelbroodjes gemaakt op de gok was de kardemom vergeten, benbenieuwd of ze uberhaupt smaken.quote:Op vrijdag 30 september 2011 17:59 schreef Gwywen het volgende:
Zo, net lekker twee fougasses gebakken voor straks bij de sla.
Omdat dit zo'n succesnummer is deel ik het recept graag met jullie:
Nodig:
350 gram gezeefde bloem
zakje gist of 10 gram verse gist
2 dl lauwwarm water
1 eetlepel suiker
1 losgeklopt ei
peper
zout
2 eetlepels olijfolie
zoutvlokken/grof zeezout
evt. kruiden, vers of gedroogd
Doe de gist in een schaaltje met een beetje van de suiker en wat water. Laten staan tot er belletjes op komen.
Zeef de bloem in een kom. Voeg de rest van het water, zout, ei, peper, olijfolie en evt. kruiden toe en roer door elkaar.
Hierna gistoplossing toevoegen en goed kneden.
30 min. rijzen met een doek erover.
Hierna opnieuw kneden, twee stukken van maken en deze tot een ovaal uitrollen.
Afgedekt 10 minuten laten rijzen. (ik doe dit meteen op de bakplaat met bakpapier)
Oven voorverwarmen op 180 graden.
Snijd de ovalen met een mes in alsof het de nerven van een blad zijn.
Beetje olijfolie over de broodjes kwasten en grof zeezout erover strooien.
25 minuten in de oven.
[ afbeelding ]
Ik heb inderdaad een kernthermometer maar dacht dat 45 minuten op 200 graden wel goed was. Wat is eigenlijk een mooie binnentemperatuur?quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:29 schreef Ml-etje het volgende:
Oeh nice Erasmo! Heb je geen thermometer voor binnenin?
Zal mijn foto's vanavond eens uppen, de fougasse is echt heeeerlijk!
90 en hoger dacht ik in dit topic ergens te hebben gelezenquote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:30 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad een kernthermometer maar dacht dat 45 minuten op 200 graden wel goed was. Wat is eigenlijk een mooie binnentemperatuur?
Dat ziet er uit als een lekker brood!quote:Op zaterdag 15 oktober 2011 15:26 schreef Erasmo het volgende:
Rijzing was mooi, helaas begon het brood op het einde een beetje te scheuren aan de bovenkant.
[ afbeelding ]
Qua structuur was het wel een vooruitgang, hij is minder compact dan ik meestal bak:
[ afbeelding ]
Hij mocht een tikkie langer in de over maar hij was niet slecht
Dat ziet er heerlijk uit. Hoe maak je naan?quote:Op woensdag 26 oktober 2011 17:06 schreef MaximusTG het volgende:
En ff een schopje! Daarnet een paar naans voor bij het avondeten gebakken:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Niet kunnen bakken, dus hij gaat er morgen inquote:Op donderdag 27 oktober 2011 09:13 schreef Erasmo het volgende:
Eergisteren preferment gemaakt, ben het nu aan het kneden voor vanmiddag
Dank jequote:Op donderdag 27 oktober 2011 21:13 schreef Glesse het volgende:
[..]
Dat ziet er heerlijk uit. Hoe maak je naan?
Ga ik absoluut snel een keer proberen!quote:Op vrijdag 28 oktober 2011 00:59 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Dank je. Nou, het recept dat ik "altijd" gebruik heb ik van een YouTube filmpje van een Indiase vrouw.
Dat was 240 gram bloem
180 gram water
2 tbsp olie
2. 5 tbsp yoghurt
1 tsp suiker
1 tsp zout
Beetje bakpoeder
1 tsp gist
Alle droge ingrediėnten mengen, olie, water en yoghurt erbij en kneden.
3-4 uur rijzen, dan in 6 balletjes verdelen en tot traanvormige platte broden rollen. Bakken op 250 graden voor een paar minuten tot bruin.
Traditioneel na bakken insmeren met gesmolten ghee.
Persoonlijk vind ik de bakpoeder overbodig, en je moet extra bloem toevoegen, anders is het te nat. Zou minder water toevoegen. Eerder iets van 150 gram.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |