abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96936574
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:11 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik. Een lastenverzwaring van die omvang is ongekend en gewoon funest voor de economie.

Maar ik denk dat de HRA sowieso in afgezwakte vorm blijft, want politici zijn niet zo doortastend.
Ja ik zie het ook niet zo snel gebeuren.

Die afgezwakte vorm ik ben benieuwd hoe ze dat aan gaan pakken, als VVD en CDA slim waren wagen hun zich er aan. Maar dat durven ze niet dus zal het een keer op het linkse conto komen en waarschijnlijk zullen de het wal gaan aftoppen, dus tot 300.000 euro of zo nog maar HRA aftrekbaar zijn.

Ik zou veel liever zoals ik al vaker betoogd heb dat er alleen nog maar HRA geldt voor suffe hypotheken (linieare en annuitaire aflossend) .
pi_96936614
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:12 schreef xenobinol het volgende:

Is gestabiliseerd op een laag niveau ook prima? Momenteel zitten we op een stabiel laag niveau hoor.... De rabo economen zijn daar namelijk helemaal van overtuigd. :')
De economie is niet gestabiliseerd.

quote:
Tuurlijk..... inflatie is de vriend van mensen met schulden.... :X
Dat had niets met inflatie te maken, druiloor!
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_96937023
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:08 schreef xenobinol het volgende:
Dat komt omdat ponzinomics dicteert dat je een constante groei nodig hebt om te voorkomen dat het pyramidespel ineenstort... het is blazen of barsten w/
Je zegt het in je eigen woorden al, het huidige systeem heeft (het liefst constante) groeti nodig.

Zonder groei loop je het risico in een negatieve spiraal terecht te komen met als uiterste gevolg een instorting van het systeem.

Roepen dat dit niet goed is betekent een alternatief aandragen!
  dinsdag 17 mei 2011 @ 13:27:59 #279
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96937079
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik zou veel liever zoals ik al vaker betoogd heb dat er alleen nog maar HRA geldt voor suffe hypotheken (linieare en annuitaire aflossend) .
Daar wordt toch al langzaam naartoe gewerkt!

Het is niet eens zozeer de HRA, maar vooral de HRA in combinatie met aflossingsvrije tophypotheken die zo schadelijk is. Dat wordt nu met rasse schreden beperkt.

De hypotheeklast van Nederland is ook pas de pan gaan uitrijzen toen al die nieuwe hypotheekvormen kwamen. Daarvoor viel het wel mee. Ook de risico's zijn navenant groter geworden, want wanneer mensen aflossen is hun deel schuld op de waarde van het huis ook veel kleiner.
The End Times are wild
pi_96937153
Er is natuurlijk helemaal geen full-blown aflosvrije hypotheek geweest. Je moest altijd op de een of andere manier vermogen opbouwen voor aflossing tot minimaal de helft van de woningwaarde bij aanschaf.
pi_96937252
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:29 schreef DS4 het volgende:
Er is natuurlijk helemaal geen full-blown aflosvrije hypotheek geweest. Je moest altijd op de een of andere manier vermogen opbouwen voor aflossing tot minimaal de helft van de woningwaarde bij aanschaf.
Dat is niet zo, ik heb een hele tijd een een aflossingsvrijehypotheek van 100% executiewaarde gehad.
pi_96937290
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:27 schreef LXIV het volgende:

[..]

Daar wordt toch al langzaam naartoe gewerkt!

Het is niet eens zozeer de HRA, maar vooral de HRA in combinatie met aflossingsvrije tophypotheken die zo schadelijk is. Dat wordt nu met rasse schreden beperkt.

De hypotheeklast van Nederland is ook pas de pan gaan uitrijzen toen al die nieuwe hypotheekvormen kwamen. Daarvoor viel het wel mee. Ook de risico's zijn navenant groter geworden, want wanneer mensen aflossen is hun deel schuld op de waarde van het huis ook veel kleiner.
Hear hear ^O^

Maar ook nog de spaarhypotheken waar bij je als koper ook het maximale tot het eind kan blijven aftrekken is ook een gedrocht voor de overheid in ieder geval. Dan wil ik het nog niet eens hebben over beleggingshypotheken. Ik ben benieuwd hoeveel mensen daar nog door in de problemen gaan komen.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 13:35:14 #283
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_96937421
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:58 schreef DS4 het volgende:

[..]

Waar ik dus tegenin ging was de stelling dat het GELD KOST. Lees gewoon eens!
Goed jij zegt dat het geen geld kost en ik zeg dat het geen geld kost omdat de korting op de inkomstenbelasting gecompenseerd wordt door een hogere initiële inkomstenbelasting. Mijn stelling, die feitelijk precies gelijk is aan jouw eigen stelling maar dan wat gedetailleerder, is helaas te ingewikkeld voor je dus laten we het er maar op houden dat het inderdaad geen geld kost..

quote:
Huizenbezit is goed voor een land om meerdere redenen, dus nu ben je ineens aan het vertellen dat NL er goed aan doet om de HRA te handhaven...
Ik nam helemaal geen stelling over het al dan niet behouden van de HRA ik merkte op dat de HRA een motivatie kan zijn voor goedverdienende huurders om te kopen. Dat is niets meer of minder dan een constatering en feitelijk juist.

quote:
De motivatie om te kopen is inderdaad weg voor mensen die niet kunnen rekenen. Maar die mensen zijn doorgaans laagopgeleid en die huren nu al lang en breed...
Gelukkig maar dat er ook nog rekenwonders zoals jij zijn :')
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_96937683
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:31 schreef lutser.com het volgende:

Dat is niet zo, ik heb een hele tijd een een aflossingsvrijehypotheek van 100% executiewaarde gehad.
Zonder dat je vermogen op moest bouwen? Echt?

Wanneer heb je die afgesloten dan? En waar?
  dinsdag 17 mei 2011 @ 13:43:53 #285
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96937843
Het is natuurlijk te gek dat je enerzijds vermogen kunt opbouwen en anderzijds volle aftrek kunt genieten. De enige die hier echt goed mee is zijn de banken.
The End Times are wild
pi_96937930
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:40 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zonder dat je vermogen op moest bouwen? Echt?

Wanneer heb je die afgesloten dan? En waar?
100% executie waarde zonder verplichte vermogens opbouw gedeelte boven de executiewaarde wel met aflossingsconstructie, afgesloten in 2006 bij de rabobank.
pi_96937943
Zou het geen goed idee zijn als de overheid de hypotheekbezitters verplicht de HRA te gebruiken voor het aflossen van de hypotheek. Een snelle rekensom leert dat na 30 jaar ongeveer de helft van het hypotheekbedrag dan is afgelost (uitgaande van een rentepercentage van 5% en aftrek in de 42% schaal). Bijkomend voordeel is dat de door de overheid uit te keren HRA elk jaar lager wordt, alsmede het door de hypotheekeigenaar te betalen rentebedrag.
pi_96937981
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:35 schreef Hanoying het volgende:

Goed jij zegt dat het geen geld kost en ik zeg dat het geen geld kost (....) Mijn stelling, die feitelijk precies gelijk is aan jouw eigen stelling maar dan wat gedetailleerder, is helaas te ingewikkeld voor je dus laten we het er maar op houden dat het inderdaad geen geld kost..
Het nadeel van fora... alles wat je zegt blijft bewaard.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:09 schreef Hanoying het volgende:

De HRA kost veel geld
Ik zeg: jij stelde eerder dat het WEL geld kost. Maar misschien dat jij hiermee het omgekeerde bedoelde te zeggen van wat er staat...

quote:
ik merkte op dat de HRA een motivatie kan zijn voor goedverdienende huurders om te kopen.
Nee, je schreef dat de stimulans om te kopen weg zou vallen:

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:53 schreef Hanoying het volgende:

Als je de HRA afschaft en de IB verlaagt dan is de stimulans om te kopen weg.
Misschien bedoelde je "een stimulans", maar dat is niet maar een detail...

quote:
Gelukkig maar dat er ook nog rekenwonders zoals jij zijn :')
Op de lagere school leerde je dit al uitrekenen.
  dinsdag 17 mei 2011 @ 13:47:15 #289
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96937987
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:46 schreef Heinrichdederde het volgende:
Zou het geen goed idee zijn als de overheid de hypotheekbezitters verplicht de HRA te gebruiken voor het aflossen van de hypotheek. Een snelle rekensom leert dat na 30 jaar ongeveer de helft van het hypotheekbedrag dan is afgelost (uitgaande van een rentepercentage van 5% en aftrek in de 42% schaal). Bijkomend voordeel is dat de door de overheid uit te keren HRA elk jaar lager wordt, alsmede het door de hypotheekeigenaar te betalen rentebedrag.
Op zich wel, maar dan hadden we daar eerder mee moeten beginnen. Een heel groot deel van de hypotheeknemers is nu niet in staat om de rentebetaling te doen zonder de HRA te krijgen.
The End Times are wild
  dinsdag 17 mei 2011 @ 13:49:31 #290
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_96938095
quote:
di 17 mei 2011, 12:08 | 0 reacties
Verkoop nieuwbouwwoningen zakt in
DEN HAAG (AFN) - De verkoop van nieuwbouwwoningen is in het eerste kwartaal van dit jaar met ongeveer 15 procent gezakt ten opzichte van diezelfde periode in 2010. Neprom, de vereniging van projectontwikkelaars, wijt de afname aan de strengere inkomenseisen die banken bij het verstrekken van hypotheken stellen.

In de eerste drie maanden van 2011 werden ongeveer 6600 nieuwe koopwoningen verkocht, terwijl in 2010 per kwartaal gemiddeld 7500 nieuwe woningen werden verkocht. In 2010 herstelde de nieuwbouwkoopwoningenmarkt zich aanzienlijk ten opzichte van het crisisjaar 2009, toen het verkoopcijfer een derde lager lag dan het jaar erna.
Neprom verwacht dat de verkoop van nieuwe woningen in het tweede kwartaal verder afneemt, richting vijfduizend woningen
Dat is nog meer dan de verkoop van bestaande woningen. Raar eigenlijk, want je 'deal' is bij nieuwbouw toch vaak beter. Of zou hetgeen er nog aan bestaande woningen verkocht wordt grotendeels afgestoten cooperatiewoningen zijn? Met fikse korting?
The End Times are wild
  dinsdag 17 mei 2011 @ 13:49:31 #291
194833 Hanoying
vereert Zeus, zoals het hoort.
pi_96938096
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het nadeel van fora... alles wat je zegt blijft bewaard.

[..]

Ik zeg: jij stelde eerder dat het WEL geld kost. Maar misschien dat jij hiermee het omgekeerde bedoelde te zeggen van wat er staat...
Anders laat je even 80 % weg en knip je er 4 woorden uit......

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 12:09 schreef Hanoying het volgende:

De HRA kost veel geld, zonder de HRA zou de inkomstenbelasting lager kunnen zijn.

Uiteindelijk is het een beetje een vestzak broekzak verhaal maar dan natuurlijk niet voor degene die wel veel inkomstenbelasting betaalt (vestzak) maar geen HRA ontvangt (broekzak).
Laat ons Δωδεκάθεον's lied'ren zingen!
pi_96938103
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:43 schreef LXIV het volgende:
Het is natuurlijk te gek dat je enerzijds vermogen kunt opbouwen en anderzijds volle aftrek kunt genieten.
Zo is het ook onzin dat iemand die met een Prius plankt en 1:12 rijdt voordelen krijgt vanwege een lage CO2 uitstoot die iemand met een normale auto die 1:13 rijdt niet krijgt...

Een regel wordt nu eenmaal ten volle gebruikt. Prima om die regel aan te passen, maar lafjes via de AFM... nee, dat is lafjes.

quote:
De enige die hier echt goed mee is zijn de banken.
Maakt niet uit voor de banken...
pi_96938124
quote:
Om hoeveel % van de gevallen zou het gaan? Het zou me verbazen als dat meer dan 1 a 2 % is...
pi_96938164
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:45 schreef lutser.com het volgende:

100% executie waarde zonder verplichte vermogens opbouw gedeelte boven de executiewaarde wel met aflossingsconstructie, afgesloten in 2006 bij de rabobank.
Nou vrees ik toch een verduidelijkingsvraag te moeten stellen: wat was de aflossingsconstructie?
pi_96938263
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:49 schreef Hanoying het volgende:

Anders laat je even 80 % weg en knip je er 4 woorden uit......

Dat waren nu net de vier woorden die ik bestreed.

Ook met alle tekst er omheen staat dat het geld kost. Inmiddels ben je ook zover dat het geen geld kost, maar dat is hoe dan ook een draai!
  dinsdag 17 mei 2011 @ 13:57:43 #296
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_96938486
quote:
di 17 mei 2011, 12:08
Verkoop nieuwbouwwoningen zakt in

DEN HAAG (AFN) - De verkoop van nieuwbouwwoningen is in het eerste kwartaal van dit jaar met ongeveer 15 procent gezakt ten opzichte van diezelfde periode in 2010. Neprom, de vereniging van projectontwikkelaars, wijt de afname aan de strengere inkomenseisen die banken bij het verstrekken van hypotheken stellen.

In de eerste drie maanden van 2011 werden ongeveer 6600 nieuwe koopwoningen verkocht, terwijl in 2010 per kwartaal gemiddeld 7500 nieuwe woningen werden verkocht. In 2010 herstelde de nieuwbouwkoopwoningenmarkt zich aanzienlijk ten opzichte van het crisisjaar 2009, toen het verkoopcijfer een derde lager lag dan het jaar erna.

Neprom verwacht dat de verkoop van nieuwe woningen in het tweede kwartaal verder afneemt, richting vijfduizend woningen.
Bron: DFT.nl

Okee, het betreft alleen nieuwbouwwoningen, maar een daling van ongeveer 15 procent in een jaar is best extreem! :o

Ik vraag mij af hoeveel het verkoop in woningen in het algemeen is gedaald sinds het crisisjaar 2008..
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_96938508
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:50 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nou vrees ik toch een verduidelijkingsvraag te moeten stellen: wat was de aflossingsconstructie?
Een 'opmaat' beleggingsverzekering.
pi_96938542
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:27 schreef lutser.com het volgende:

Roepen dat dit niet goed is betekent een alternatief aandragen!
De schulden moeten afgestempeld worden... en die verliezen komen terecht bij de vreemd vermogen verstrekkers. Zo simpel is het... nu probeert men de verliezen af te wentelen op de belastingbetaler.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_96938600
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:17 schreef DS4 het volgende:

Dat had niets met inflatie te maken, druiloor!
Natuurlijk wel... jaarlijkse stijgingen zijn het gevolg van inflatie.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_96938619
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 mei 2011 13:58 schreef lutser.com het volgende:

Een 'opmaat' beleggingsverzekering.
En laat mij raden... de bedoeling is dat je daarmee na verloop van de 30 jaar iets van de helft van de woningwaarde kan aflossen? Of meer?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')