PizzaMizza | donderdag 12 mei 2011 @ 22:03 |
Beste fokkers, ik heb een vraagje. Ik ga binnekort een scooter halen en vraag me af of ik eigelijk wel 'zomaar' staande gehouden mag worden door de politie? Het is mij nog nooit gebeurd als ik op die van een vriend ofzo reed, maar daar reed ik ook dan maar eventjes op. Dus mag de politie mij zomaar staande houden? Ook als ik gewoon normaal rijd, niet in overtreding ben etc? mvg, | |
flexoo | donderdag 12 mei 2011 @ 22:04 |
ja. slotje | |
RemcoDelft | donderdag 12 mei 2011 @ 22:04 |
Ja, dat mag. Speciaal om Pizza's zonder rijbewijs van de weg te halen. | |
TheoddDutchGuy | donderdag 12 mei 2011 @ 22:05 |
Soms in bepaalde gebieden door de gemeente aangewezen mogen ze random mensen om hun ID vragen. Lukraak mag het op zich ook, maar bedenk wel dat je de vraag naar het waarom gerust mag stellen. | |
PizzaMizza | donderdag 12 mei 2011 @ 22:07 |
Ja maarja, de scooter is niet ''eerlijk'' als ik het zo moet zeggen ![]() ![]() | |
RPG | donderdag 12 mei 2011 @ 22:07 |
Ja en je krijgt ook niet een boete om hoe hard je op dat moment rijd maar hoe hard je scooter kan. | |
Dennis101 | donderdag 12 mei 2011 @ 22:08 |
Dan word je dus niet zonder reden aan de kant gezet. | |
r_one | donderdag 12 mei 2011 @ 22:09 |
Nee, dat mag niet.Dan mag het wel. | |
Five_Horizons | donderdag 12 mei 2011 @ 22:09 |
Ik maak er een sport van om er zoveel mogelijk staande te houden ![]() | |
PizzaMizza | donderdag 12 mei 2011 @ 22:15 |
nee snap he wel, maar stel voor ze weten het niet maar ze denken we houden eventjes hem aan omdat we niks te doen hebben...Mogen ze me dus zo willekeurig aanhouden? | |
PizzaMizza | donderdag 12 mei 2011 @ 22:15 |
Kan iemand betrouwbare bewijs leveren, want 1 zegt nee en de rest ja...maar ik geloof diegene die nee zegt toch meer ![]() | |
r_one | donderdag 12 mei 2011 @ 22:16 |
QFT ![]() | |
Five_Horizons | donderdag 12 mei 2011 @ 22:17 |
r_one heeft wel gelijk én hij zegt niet alleen 'nee' ![]() | |
r_one | donderdag 12 mei 2011 @ 22:17 |
Een reden is zo bedacht he ![]() | |
RemcoDelft | donderdag 12 mei 2011 @ 22:19 |
Ga dit maar alvast oefenen: ![]() | |
RPG | donderdag 12 mei 2011 @ 22:21 |
zonder reden houden ze je niet aan snel staande nee. Maarja ze hebben al snel een reden he: 1) rollerbank controle dus worden alle scooters staande gehouden 2) controle of je wel rijbewijs hebt 3) controle of je scooter niet gejat is 4) controle omdat ze gewoon controleren willen 5) controle omdat ze je irritant vinden. | |
PizzaMizza | donderdag 12 mei 2011 @ 22:43 |
aahahahaha echt kut ![]() | |
El_Liberaliste | donderdag 12 mei 2011 @ 23:10 |
Dan ben je de lul als je iemand aanrijdt oid. Gestolen scooter + geen rijbewijs is slechte combinatie. | |
sbientje | donderdag 12 mei 2011 @ 23:14 |
ik las niet 'eerlijk' meer als opgevoerd. ben ik nu naief? | |
Sandersson | donderdag 12 mei 2011 @ 23:15 |
Terecht dat ze je van de baan trekken. Lekker op een - waar ik vanuit ga bij 'niet eerlijk' - gestolen scooter rijden zonder rijbewijs. Mooi man als je iemand aanrijdt. | |
Dennis101 | donderdag 12 mei 2011 @ 23:16 |
Ik las het meer als een onrechtmatig verkregen scooter. | |
sbientje | donderdag 12 mei 2011 @ 23:21 |
als het echt een gestolen scooter is, hoop ik dat ze je (of de vriend waar ie van is) vandaag nog aan de kant zetten. | |
El_Liberaliste | vrijdag 13 mei 2011 @ 00:01 |
Als opgevoerd 'niet eerlijk' is ben ik ook niet eerlijk ![]() We zullen het wel horen van TS. | |
PizzaMizza | vrijdag 13 mei 2011 @ 00:31 |
Niet eerlijk bedoel ik mee opgevoerd. 125cc blok namelijk eronder ![]() | |
Light | vrijdag 13 mei 2011 @ 07:32 |
Als je je overal en altijd netjes aan de regels houdt, is de kans op een random controle niet zo groot. Maar ga je regelmatig uitproberen wat die scooter kan (en dat denk ik wel, waarom zou je er anders een 125cc blok onder zetten) dan word je vroeg of laat wel aan de kant gezet. Voor de overige weggebruikers hoop ik dat je zo snel mogelijk gepakt wordt, voor jou hoop ik dat je gepakt wordt voordat je met de scooter ergens tegenaan rijdt. | |
Essebes | vrijdag 13 mei 2011 @ 07:43 |
Geen enkel probleem joh! Als je dreigt staande gehouden te worden zeg je gewoon: Mag niet! er ligt een opgevoerd blok onder, dus jullie mogen me niet staande houden ![]() | |
Mark | vrijdag 13 mei 2011 @ 07:51 |
Hm, gewetensvraag | |
JumpingJacky | vrijdag 13 mei 2011 @ 07:59 |
Opgevoerde scooter + geen rijbewijs = niet verzekerd Maar ik vermoed dat mensen die dit doen niet zo bijster intelligent zijn, dus zal deze informatie ook wel niet begrepen worden. ![]() Dit is inderdaad het beste wat we kunnen hopen, ja. En dan voornamelijk voor de aangereden partij. | |
Chinless | vrijdag 13 mei 2011 @ 08:03 |
Nja 1 ding is zeker. Als TS iemand kapot rijdt betaald hij levenslang. | |
El_Liberaliste | vrijdag 13 mei 2011 @ 11:56 |
Gelukkig is hij niet gejat dan. En TS ik ben ook niet Roomser dan de Paus ofzo, rij ook nog wel eens op opgevoerd spul rond. Maar dan is het op z'n minst nog verzekerd + rijbewijs, dat is tenminste nog iets. Zo duur is zo'n rijbewijs toch niet voor de brommer? | |
JumpingJacky | vrijdag 13 mei 2011 @ 12:04 |
Ik denk dat je bedrogen uitkomt wat betreft het verzekerd zijn in geval van een ongeval. | |
El_Liberaliste | vrijdag 13 mei 2011 @ 12:11 |
Ik meen me te herrinneren dat een bromfiets (snorfiets) alleen onverzekerd is wanneer het opgevoerde onderdeel niet origineel erop zat. Het doorknippen van een draadje is natuurlijk heel wat anders dan het plaatsen van extra onderdelen, uitlaten etc. Ook al kan het effect hetzelfde zijn. | |
Daeron | vrijdag 13 mei 2011 @ 12:30 |
Ik hoop dat, als TS dit serieus van plan is, als TS een aanrijding heeft dat het dan met een boom ofzo is zodat die anderen geen schade berokkent met zijn kortzichtige gedrag ![]() | |
JumpingJacky | vrijdag 13 mei 2011 @ 12:48 |
In dit geval gaat het om een scooter met een 125cc motor eronder. Dat lijkt me niet echt origineel? | |
El_Liberaliste | vrijdag 13 mei 2011 @ 17:56 |
125cc is officieel motorfiets. Dus idd.. | |
Captain_Maximum | zaterdag 14 mei 2011 @ 12:38 |
Totdat hij bij een plek komt waar ze me een rollerbank staan. | |
Gia | zaterdag 14 mei 2011 @ 12:49 |
Er staan toch ook regelmatig politiecontroles langs de kant van de weg. Dan vragen ze om papieren en rijbewijs, vragen of je gedronken hebt, enz..... Dat mag toch ook. Zie niet in waarom ze dat bij een scooter niet zouden kunnen/mogen. | |
Erasmo | zaterdag 14 mei 2011 @ 13:22 |
Dat valt ook totaal niet op... ![]() | |
Yreal | zaterdag 14 mei 2011 @ 13:32 |
![]() Tuurlijk mogen ze je gewoon aanhouden als ze je willen checken. Wat denk jij nou? En zelfs als ze het voor de hell of it doen en jij maakt een bezwaar zeggen ze dat ze het vermoeden hadden dat je opgevoerd was of dat ze je kenteken checkte en ze zagen dat je onverzekerd bent. | |
Yreal | zaterdag 14 mei 2011 @ 13:33 |
oh , en bij 125cc mag je hem inleveren omdat je niet aan de eisen van een bromfiets voldoet. Dat geld ook bij 70cc maar dat zie je niet zo snel. 125cc is een ander verhaal, die cilinder is 2x groter dan standaard ![]() | |
HenkXL | zaterdag 14 mei 2011 @ 14:05 |
Bromfietsers in het algemeen zijn bij de politie doelwit nummero uno. Terecht natuurlijk, opgeschoten pubers op een scooter zijn de grootste gevaarzetters in het hedendaagse verkeer. Het kan niet hard en snel genoeg, lekker onverantwoord met 80km/h door de stad, ja heerlijk! En maar klagen dat ze zovaak worden aan/staande gehouden worden ![]() | |
Yreal | zaterdag 14 mei 2011 @ 14:13 |
Niet, de grootste mongolen zijn fietsers | |
HenkXL | zaterdag 14 mei 2011 @ 14:15 |
Een fietser kan slechts nihile schade aanrichten. Een scooterboi die 80km/h gaat, rijdt gemakkelijk een kind dood. | |
Yreal | zaterdag 14 mei 2011 @ 14:27 |
Met 20 ook hoor ![]() ![]() | |
Klonk | zaterdag 14 mei 2011 @ 14:32 |
ja, dat mag | |
Life2.0 | zaterdag 14 mei 2011 @ 14:32 |
Tuurlijk niet. Het is een bromfiets zonder europese typegoedkeuring. Aka; opgevoerde scooter, wel mag je aan de rechter aan gaan leggen waarom je de volgende 15 jaar met de bus gaat ![]() | |
Yreal | zaterdag 14 mei 2011 @ 14:38 |
Zo werkt dat niet. Als ik op een r6 de cilinders vervang met 10cc cilinders is het ook niet ineens een brommer. | |
Life2.0 | zaterdag 14 mei 2011 @ 14:49 |
r1 afknijpen naar 5 kw jwtzzz | |
r_one | zaterdag 14 mei 2011 @ 15:45 |
![]() | |
m00h | zaterdag 14 mei 2011 @ 18:55 |
Wil je nu een sticker? | |
Ivo1985 | zaterdag 14 mei 2011 @ 19:49 |
Niet alleen de cilinderinhoud bepalend is of het een bromfiets of motorfiest is. Wel is het zo dat de cilinderinhoud van een bromfiets kleiner moet zijn dan 50cc. Alles vanaf 50cc is dus wel per definitie een motorfiets. In geval van een opgevoerde brommer met meer dan 50cc is het juridisch gezien een motorfiets zonder RDW-goedkeuring (kenteken) en bijbehorende verzekering. Wanneer je een motorfiets 'terugvoert' naar minder dan 50cc om hem als bromfiets te laten keuren moet je hem in de meeste gevallen tevens voorzien van een snelheidsbegrenzer waardoor de maximum snelheid niet boven de 45km/u ligt (hoewel ze bij de keuring tot 55km/u een oogje dicht knijpen). Pas na goedkeuring als bromfiets is het ook juridisch een bromfiets. Zolang je teruggevoerde motorfiets niet door de RDW is goedgekeurd als bromfiets is het gewoon een ontzettend trage motorfiets. | |
Yreal | zaterdag 14 mei 2011 @ 19:52 |
je 2de deel klopt , en het 1ste deel dus niet. Zonder rdw keuring is je 50cc+ brommer dus een te snelle brommer. | |
Life2.0 | zaterdag 14 mei 2011 @ 20:12 |
Tweede deel klopt ook niet. Als het een brommerframe is kun je het nooit een motor maken, andersom hetzelfde. | |
HenkXL | zondag 15 mei 2011 @ 11:17 |
Het gehele verhaal klopt wel. 1: In de praktijk staat de brommer nog geregistreerd als BROMMER echter de wet behandelt de ''brommer'' met meer dan 50cc als MOTOR. 2: Ten eerste heeft IVO het hierover het terugkeuren van een motor naar brommer. Dit is zeker mogelijk via de RDW. Tevens weet ik voorbeelden uit de praktijk met oldtimer brommers, die later als motor zijn gekeurd. | |
Yreal | zondag 15 mei 2011 @ 12:53 |
Een brommer is een brommer als dat op het kenteken staat, een motor een motor als dat op het kenteken staat. Als je er mee gaat knutselen en niet meer aan de wettelijke eisen voldoet is het nog steeds een zelfde voertuig als op je kenteken staat. Je voldoet alleen niet meer aan de gestelde regels. | |
Life2.0 | zondag 15 mei 2011 @ 13:25 |
Dat ja. En je kunt oldtimers soms (vrijwel nooit eerder, zijn niet veel uitzonderingen namelijk) wel van brommer naar motor maken, maar dat komt door het brommerkenteken en het ontbreken van de kennis over de typenummers bij het rdw. Een nieuwe tomos kun je nooit een motor van maken, of van een r1 een bromfiets ![]() | |
Yreal | zondag 15 mei 2011 @ 13:34 |
Die grens ligt op 1998. En het kan wel, maar dan is het te kostbaar. Bij bouwjaren van 1998 en eerder is het alleen een keuring van ~80 euro. | |
Yreal | zondag 15 mei 2011 @ 13:41 |
![]() Bron http://www.rdw.nl/SiteCol(...)g%20O3%20en%20O4.pdf | |
Life2.0 | zondag 15 mei 2011 @ 14:00 |
Dan ga ik nu even een moto van mijn puch maken okay! | |
Yreal | zondag 15 mei 2011 @ 14:58 |
Zolang je aan de gestelde eisen voldoet, kan dat ja. http://www.rdw.nl/SiteCol(...)e%20april%202011.pdf Hier staat alles in. succes | |
Life2.0 | zondag 15 mei 2011 @ 15:37 |
De eerste toelaating voor bromfietsen is trouwens 2005. Toen zijn er pas kentekens afgegeven ![]() | |
schaal_9 | zondag 15 mei 2011 @ 15:41 |
Ga eerst maar eens een rijbewijs AM halen. | |
Yreal | zondag 15 mei 2011 @ 15:55 |
Er staat dan ook bouwjaar | |
PizzaMizza | zondag 15 mei 2011 @ 21:23 |
WTF ik vroeg hoe het zat met staande houdingen en krijg een topic wat en hoe mijn scooter zou moeten zijn opgebouwd ![]() Waarom ik geen rijbewijs heb? Heb geen zin 300 euro te gaan betalen voor een aantal maandjes, eind december ben ik tog 17 en dan kan ik meteen autorijbewijs halen, en dan zit de scooter rijbewijs er ook ingegrepen dus waarom zou ik 300 euro moeten betalen dan ![]() | |
JumpingJacky | zondag 15 mei 2011 @ 21:28 |
maar zonder rijbewijs, dus niet verzekerd. Ik zal het nog maar even herhalen, want dat stukje wilde je waarschijnlijk niet lezen ![]() | |
PizzaMizza | zondag 15 mei 2011 @ 21:44 |
Wil wel even erbij zeggen dat ik niet elke dag ga rijden, gewoon af en toe...Vooral voor de zomer is dat wel chill... Dus wordt geen vast ding, zal nog veel op fiets rijden..Vooral in de avonden in het weekend want dan zijn de meeste controles...Dus wordt gewoon af en toe rijden. Dus verzekerd zijn etc is geen probleem voor mij. En btw, ik ga niet de volle snelheid van dat ding testen, alleen misschien op 1 richtings wegen waar weinig auto's etc rijden. | |
RPG | zondag 15 mei 2011 @ 21:48 |
Dus je gaat weinig rijden en doet dus weinig ervaring op. Vind daarnaast verzekering voor jezelf geen probleem. Juist als je weinig rijd gebeuren er vaker ongelukken aangezien je nog nergens op voorbereid bent omdat je nog niks mee gemaakt hebt op de scooter en dus geen flauw benul hebt hoe hij reageert in bepaalde situaties. Daarnaast is rondrijden zonder verzekering gewoon achterlijk. | |
Yreal | zondag 15 mei 2011 @ 21:52 |
Die controlles zijn er op elke moment van de dag, je kan rijden maar het lastige is rekening houden met de rest van het verkeer, onverzekerd rijden is pauper en rijbewijs b op je 17de is nog niet zeker. | |
PizzaMizza | zondag 15 mei 2011 @ 22:23 |
Is wel zeker, in november geldt, staat nu vast. trouwens, ik heb genoeg ervaring, rij al lang op die van mijn vriendin, alleen met haar wel achterop...Is haar scooter, maar wil nu even een eigen. ![]() | |
Life2.0 | zondag 15 mei 2011 @ 22:29 |
Toelating = bouwjaar. Rdw logica ![]() | |
Life2.0 | zondag 15 mei 2011 @ 22:31 |
Je moet dus 1 seizoen niet rijden. Want de eerste keer dat iemand je ziet rijden ben je de lul 1) rijontzegging (dus ook geen auto rbw halen ![]() 2) scooter kwijt 3) heel veel fanmail van het cjib | |
FF | zondag 15 mei 2011 @ 23:05 |
Wat ga je rijden? Als je een scooter rijdt die een snorfiets is, dan heb je geen rijbewijs nodig. Als je een scooter rijdt die een bromfiets is, dan heb je wel een rijbewijs nodig. Een scooter is een model snorfiets/bromfiets/motorfiets. Het is geen soort voertuig. | |
Light | zondag 15 mei 2011 @ 23:14 |
Een motorfiets, want:
| |
PizzaMizza | zondag 15 mei 2011 @ 23:21 |
Voor berijders van snorfietsen geldt geen helmplicht in Nederland. Snorfietsen zijn in Nederland te herkennen door een (niet meer verplicht aan te brengen) oranje kam of sticker op het voorspatbord en een blauwe kentekenplaat (beide zijn bij een brommer geel). Vanaf 16 jaar mag men met een snorfiets rijden, met een rijbewijs AM. Een verzekering is verplicht. | |
Yreal | maandag 16 mei 2011 @ 00:01 |
![]()
![]() ![]() niet echt. Mensen die retro brommers rijden (kreidlers e.d.) keuren hem ook gewoon om naar een motor. Als ie van voor 1998 is moet hij gewoon in veilige staat zijn en hebben : Knippers, spiegels, electrische toeter, dimlicht, groot licht en remlicht. Ook moet hij harder kunnen dan 45+. Ga maar eens googlen op kreidler omkeuren tot motor oid. Mmm dat wist ik niet. Ik ben tegen trouwens, 2 wielers worden aan alle kanten aan banden gelegd vanwege de veiligheid en 17 jarige mogen auto rijden ![]() ![]() We gaan je toch niet kunnen tegen houden, maar hou dit dan maar in je achterhoofd. 1x gepakt worden is duurder dan je AM halen, iemand aanraken kost je de rest van je leven HEUL veel centjes. [ Bericht 26% gewijzigd door Yreal op 16-05-2011 00:11:19 ] | |
Life2.0 | maandag 16 mei 2011 @ 00:12 |
RS frame met duitse papieren ![]() | |
Life2.0 | maandag 16 mei 2011 @ 00:13 |
Als ik twee wielen van jouw auto haal, wordt het dan een motor? | |
Yreal | maandag 16 mei 2011 @ 00:16 |
![]() ![]() ![]() Blijf je nou gewoon dom doen? Het enige dat bepaald wat je voertuig is, is wat er op je kenteken staat. En dat staat er gebaseerd op hoe het RDW dat voertuig kent. Iets veranderen zodat de papieren niet meer kloppen is strafbaar, iets veranderen waardoor je voertuig tot een andere categorie komt te behoren heel erg strafbaar. De categorie kan veranderd worden, zie de tabel op de vorige pagina. | |
Yreal | maandag 16 mei 2011 @ 00:17 |
Als ze op de Duitse papieren zeggen bromfiets, is het in Nederland ook een bromfiets ![]() | |
PizzaMizza | maandag 16 mei 2011 @ 01:01 |
Ja dat weet ik, maar dat rijbewijs wat je dan hebt, zit ook je scooterrijbewijs in begrepen, dus ik blijf wel tot mijn 18e een scooter rijden, maar heb dan geen 300 euro verspild aan een scooterrijbewijs. | |
vogeltjesdans | maandag 16 mei 2011 @ 01:48 |
Je weet dat je dan: a) op een motorvoertuig rijdt b) dat niet gekeurd is c) waarvoor je geen rijbewijs hebt d) dat dus ook niet eens verzekerd is Dat weet je, daar ben je je van bewust? | |
tuxepux | maandag 16 mei 2011 @ 06:40 |
Moeilijk doen over 300 euro en wel met een scooter aan het verkeer willen deelnemen ![]() Staande gehouden worden en een boete krijgen is absoluut niet het ergste dat je kan gebeuren als je onverzekerd en zonder rijbewijs rondrijdt he, snap je dat? De regels zijn er niet om je te pesten of zo... | |
JumpingJacky | maandag 16 mei 2011 @ 07:24 |
Hij weet het, want hij heeft het in ieder geval een aantal keren hier gelezen. Maar hij is zich er niet van bewust. TS is een jong hersenloos jongetje die denkt dat hij slimmer is dan de rest, veiliger rijdt dan de rest en dat onverzekerd rondrijden voor hem geen risico is. | |
Light | maandag 16 mei 2011 @ 08:03 |
Maar dat klopt toch ook? 90% van de bestuurders denkt dat ze bij de 10% beste bestuurders horen. TS zal wel bij die 90% zitten ![]() | |
Metro2005 | maandag 16 mei 2011 @ 08:39 |
Politie mag altijd controles doen. Automoblisten worden ook regelmatig aan de kant gehaald om bv te controleren of ze het rijbewijs bij zich hebben of voor een alcoholcontrole. Soms zelfs een compleet onderzoek in samenwerking met bv de belastingdienst. Scooters en brommers worden ook wel eens aan de kant gehaald om bv te controleren of ze niet te hard rijden (rollerbank) of een rijbewijs hebben etc. Eigenlijk ben je gewoon altijd een mogelijk politiedoelwit zodra je op iets gemotoriseerds gaat rijden ![]() Dit dus. Haal je rijbewijs. Waarom zou je je al die ellende op de hals willen halen. | |
Yreal | maandag 16 mei 2011 @ 08:58 |
![]() Een scooter is sowieso een motorvoertuig, inderdaad ongekeurd, TS heeft geen rijbewijs maar met een AM `mag` je wel op een opgevoerde scooter rijden en dit staat los van de verzekering. Het voertuig kan prima verzekerd zijn, de verzekering moet ook uitkeren maar ze mogen alles op ts verhalen omdat hij niet aan de polisvoorwaarden voldoet ![]() | |
Yreal | maandag 16 mei 2011 @ 09:00 |
Hou nou maar in gedachte dat 1x gepakt worden duurder is dan je rijbewijs halen ![]() Rij iemand aan en je bent screwed for life. Dan heb je spijt dat je niet naar ons geluisterd hebt ![]() | |
vogeltjesdans | maandag 16 mei 2011 @ 13:38 |
Als je op meer dan 50 cc rijdt, rijd je niet langer op wat juridisch gezien als een bromfiets wordt gezien en volstaat een rijbewijs AM niet meer. En zonder geldig rijbewijs ben je ook niet verzekerd. Dat is dus wat ik zeg. TS is niet verzekerd voor enige schade. | |
Skint | maandag 16 mei 2011 @ 14:02 |
Maar dat is ie ook niet als hij wel zijn scooterrijbewijs haalt want hij rijd op een motorfiets. | |
Leandra | maandag 16 mei 2011 @ 14:17 |
Hoezo kost een scooterrijbewijs tegenwoordig ¤ 300,- ? Dan mag de boete voor rijden zonder rijbewijs wat mij betreft trouwens ¤ 350,- zijn, het moet gewoon niet uitkunnen het risico maar te nemen niet gepakt te worden. | |
Dennis101 | maandag 16 mei 2011 @ 14:20 |
Omdat je een rijbewijs nodig hebt en geen certificaat meer. Boete voor rijden in een auto zonder rijbewijs is toch ook geen 1000+ euro? | |
Life2.0 | maandag 16 mei 2011 @ 14:25 |
Dat zeg ik ![]() | |
Leandra | maandag 16 mei 2011 @ 14:25 |
Ja, en? Waarom kost dat rijbewijs ¤ 300,- ? Ik weet zeker dat het brommerrijbewijs van mijn zoon van 19 nog geen ¤ 100,- heeft gekost, wat is er in 3 jaar veranderd? Een boete van > ¤ 1.000,- voor het besturen van een auto zonder rijbewijs mag van mij ook. | |
Life2.0 | maandag 16 mei 2011 @ 14:26 |
Duitse bromfiets = 50cc 80kmpu ![]() | |
Life2.0 | maandag 16 mei 2011 @ 14:27 |
Omdat melkkoe. | |
Dennis101 | maandag 16 mei 2011 @ 14:29 |
Het rijbewijs is in 2010 ingevoerd. | |
Nizno | maandag 16 mei 2011 @ 14:31 |
daarvoor was het certificaat en dat is al vanaf juni 1996 | |
Leandra | maandag 16 mei 2011 @ 14:43 |
En wat houdt het dan in, want ik weet zeker dat hij wel examen heeft gedaan bij het CBR, en dat hij ook een aantal praktijklessen heeft gehad, naast wat overbodige theorielessen. | |
Nizno | maandag 16 mei 2011 @ 14:45 |
bij het certificaat zat ook hetzelfde examen als bij het huidige rijbewijs. Enige veschil is de kleur van het papier. Voorheen was het een blauw geplastificeerd kaartje en nu een roze. | |
Leandra | maandag 16 mei 2011 @ 14:50 |
Hij heeft nooit anders dan een roze pasje gehad, dus dat is een rijbewijs ipv certificaat... En dat examen (en de voorbereiding daartoe) hebben minder dan ¤ 100, gekost, dus ik zie nog steeds geen verklaring voor ¤ 300... | |
Dennis101 | maandag 16 mei 2011 @ 14:53 |
Examen is 95 euro (ex. eventuele kosten rijschool), praktijkles kost je rond de 40 euro per les (gemiddeld 4). Daarbij moet je ook nog je theorie-examen afleggen a 40 euro. | |
Leandra | maandag 16 mei 2011 @ 15:02 |
Maar iemand die zo geweldig rijdt als TS heeft natuurlijk geen 4 praktijklessen nodig, 1 zou voldoende moeten zijn, dus dat scheelt weer ¤ 120,- | |
Yreal | maandag 16 mei 2011 @ 17:27 |
... Dan rij je nog steeds op een bromfiets omdat dat voertuig geregistreerd is als bromfiets. 125cc maakt het een illigale brommer, maar nog steeds een brommer. Je mag er niet mee deelnemen aan het verkeer omdat hij niet aan de eisen van de bromfiets voldoet maar is daarom niet ineens een auto. De boete die ts krijgt is rijden zonder rijbewijs am en overschrijden van de max. Constructiesnelheid. Ts is verzekerd, het slachtoffer wordt schadeloos gesteld door de verzekeringsmaatschappij en deze komt vervolgens alles claimen wat ts bezit, wat zijn ouders bezitten en wat ts ooit nog zal bezitten | |
Light | maandag 16 mei 2011 @ 19:03 |
Het lijkt me sterk dat je daar een Nederlands kenteken op krijgt. En als je in Nederland woont, mag je in Nederland niet rijden met een motorvoertuig op buitenlands kenteken. Anders krijg je ruzie met de douane / belastingdienst. | |
Yreal | maandag 16 mei 2011 @ 20:10 |
Dat krijg je op bromfiets kenteken. Zie het schema 2 pagina';s terug. | |
Life2.0 | maandag 16 mei 2011 @ 22:09 |
Import, nl motorkenteken ![]() Staan ook duizenden import/onbekende oude "motoren" op nl bromfietskenteken, omdat je in 2005 je een kenteken aan moest vragen en alleen merk model en framenummer op moest geven. Niemand kon echter (teminste het rdw niet ![]() ![]() | |
Yreal | maandag 16 mei 2011 @ 22:19 |
Kan nog steeds hoor | |
PizzaMizza | maandag 16 mei 2011 @ 22:20 |
Scooter rijbewijs kost 300 euro, voor de mensen die niet snappen waarom ik niet 300 euro wil uitgeven: Vanaf november mag je al op je 17e een autorijbewijs, als je die hebt mag je ook automatisch scooters rijden ![]() Ik wordt eind december 17, maar begin al vanaf november met rijlessen etc, zodat ik rond eind januari al de theorie + praktijk heb gedaan en dus mijn rijbewijs heb. Ervan uitgaande dat ik minimaal nog 1 maand nodig heb voor mijn scooterrijbewijs: juni, juli, augustus, september, november, december, januari Nog 7 maandjes dus, waarom zou ik voor 7 maanden 300 euro moeten uitgeven? ![]() Dan rijd ik liever die 7 maanden illegaal. Vorig jaar kostte scooterrijbewijs maar 40 euro, als dat nu nog zo was had ik mijn scooterrijbewijs allang. maarja, de overheid pleit voor meer veiligheid(geld ahumm geld) Jammer dit ![]() | |
Yreal | maandag 16 mei 2011 @ 22:22 |
1x gepakt worden kost je meer. De kans dat je binnen die 7 maanden nooit gepakt word is klein. | |
Captain_Maximum | maandag 16 mei 2011 @ 23:08 |
Als je aangehouden wordt, is de boete voor het rijden zonder rijbewijs 180 Euro. En rijden zonder verzekering is 260 Euro. | |
Light | maandag 16 mei 2011 @ 23:54 |
En iemand aanrijden zonder verzekering kost een veelvoud daarvan. 260 x 180 ( = 46.800 ) euro is een leuk beginpunt, als het daaronder blijft valt het mee. | |
Life2.0 | dinsdag 17 mei 2011 @ 00:05 |
Niet zonder de passende documenten, destijds kon je het letterlijk uit je duim zuigen | |
Life2.0 | dinsdag 17 mei 2011 @ 00:06 |
Meer onmogelijk ![]() | |
Captain_Maximum | dinsdag 17 mei 2011 @ 00:53 |
Daar kun je wel 156 rijbewijzen van kopen. | |
Yreal | dinsdag 17 mei 2011 @ 09:55 |
True, maar zolang jij het duitse papier waarom staat dit is een bromfiets met kenteken xx-xx-xx uit jaar yyyy kan overhandigen gaan ze hem niet keuren en krijg je een nl kenteken voor zzz euro. dat 125cc blok doet het em dan vooral. | |
RemcoDelft | dinsdag 17 mei 2011 @ 16:51 |
Praktijkexamen bromfiets. | |
Life2.0 | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:07 |
Hoe het precies gaat als je er al een duits kenteken op hebt weet ik niet, ken ook niemand die dat ooit gedaan heeft, maar een 'kaal' brommerframe (rs, 80kmpu) krijg je hier op 25kw motor. Helaas krijgen we hier nooit een licht motorrijbewijs, die 80-125 brommers zullen daar super voor zijn. Kan de jeudg ook fatsoenlijk leren rijden ![]() | |
RemcoDelft | dinsdag 17 mei 2011 @ 17:21 |
EU-regels hiervoor worden binnen enkele jaren doorgevoerd... | |
exlurker | dinsdag 17 mei 2011 @ 18:01 |
Het lichte motorrijbewijs is er al in Nederland Jonger dan 21: praktijkexamen op een lichte motorfiets, (vermogen maximaal 25 kw) de zogenoemde categorie A beperkt. Het rijbewijs is 2 jaar geldig voor een lichte motorfiets. Na 2 jaar is het besturen van een zware motorfiets toegestaan, zonder opnieuw examen te doen. 21 jaar of ouder: zelf kiezen voor een examen lichte motorfiets of een examen zware motorfiets, de zogenoemde categorie A-onbeperkt. Wanneer iemand kiest voor een examen lichte motorfiets mag pas na 2 jaar op een zware motorfiets gereden worden | |
Life2.0 | dinsdag 17 mei 2011 @ 18:06 |
Ik doelde op de 16 jaar, max 125cc en 16? kw. Maar dan vinden we de eu opeens niet meer nodig en die regel nemen we niet over ![]() | |
Yreal | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:17 |
Nop, Wel praktijk examen maar niet de 125cc, danwel 80cc of zelfs maar gewoon de snelheidsborden mogen aanhouden met je 50cc. dat gaan ze dus aanpassen 18 = 125cc met 16kw 20 = 35 kw , wordt na 2 jaar zwaar 24 = zwaar ![]() | |
Life2.0 | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:31 |
Samenvatting: Nederland ![]() ![]() | |
totebel | dinsdag 17 mei 2011 @ 21:49 |
Jij vraagt om betrouwbaar bewijs terwijl je zelf met een "niet eerlijke scooter|"' en zonder rijbewijs wilt gaan rijden? Dat zegt heel veel over je eigen betrouwbaarheid, nietwaar? |