Maar als tijdens een ritje in de spits naar Den Haag het temperatuur waarschuwingslampje begint te knipperen is er toch iets niet in de haak? Hij gaat zo richting de 100 graden.quote:Op donderdag 12 mei 2011 17:22 schreef JaFFe het volgende:
Er is niks aan de hand. Als je rijdt wordt de motor veel beter gekoeld dan als je stilstaat. Dus als je eerst rijdt (hard of lange tijd) en dan in de file komt is het normaal dat de temperatuur oploopt. Als het goed is gaat de ventilator dan draaien om extra te koelen.
T is goed zo hoor, hij zegt dat de fan aanslaat bij 90 graden. Dan is er toch niks aan de handquote:Op donderdag 12 mei 2011 18:01 schreef zeeeend het volgende:
1. Zitten de lamellen van je radiator niet dicht ?
2. Motorkapverlenger ?
3. Andere obstructie die de rijwind kan ontnemen.
Ik gok op 1,even controleren met een loop/zaklamp eracher .
quote:Op donderdag 12 mei 2011 22:15 schreef Schild het volgende:
Hoe oud en welke kleur heeft de koelvloeistof? Door ouderdom kan de koelvloeistof zijn koelende eigenschappen verliezen en dus niet meer goed koelen.
quote:Op donderdag 12 mei 2011 22:15 schreef Schild het volgende:
Hoe oud en welke kleur heeft de koelvloeistof? Door ouderdom kan de koelvloeistof zijn koelende eigenschappen verliezen en dus niet meer goed koelen.
De koevloeistof is deze week ververst en de thermostaat is toen ook vervangen. Volgens de garage was er wel gewoon stroming, maar ze konden verder niets anders verzinnen dan de waterpomp. Dan kan het toch haast niet anders dan dat die niet optimaal meer functioneert?quote:Op donderdag 12 mei 2011 21:51 schreef Sounddragon het volgende:
Is niet goed lijkt me, als bij 90 graden de fan aan slaat en de temperatuur dan gewoon door gaat met stijgen tot er lampjes gaan branden.
Als de fan daadwerkelijk gewoon aanslaat, heb je of te weinig koelvloeistof in je systeem, of een probleem met een thermostaat die niet ver genoeg open gaat, of een waterpomp die kapot is (geen of weinig flow in je systeem). Controleer ook of de voorkant van de radiateur een vrij is, een kudde beestenlijken is standaard, maar plastic tassen nietEen verstopte radiateur kan ook nog trouwens, maar als je geen toffe stop-leak zooi hebt gebruikt of al jaren water ipv KVS erin hebt is dat niet voor de hand liggend.
Hoe kom je dan bij die 100 graden? ik zie nergens een cijfertje staan? Als je 20 graden per streepje zou rekenen, rijd je normaal op een graadje of 42, da's veel te weinig, en op puntje nummer 2 op 85, en dat is perfectquote:Op donderdag 12 mei 2011 23:05 schreef Geelman het volgende:
[ afbeelding ]
Eerste bolletje normaal rijden op de snelweg of waar dan ook, tweede bolletje is filerijden.
Ik heb het ook hoor, kijk maarquote:Op donderdag 12 mei 2011 23:05 schreef Geelman het volgende:
[ afbeelding ]
Eerste bolletje normaal rijden op de snelweg of waar dan ook, tweede bolletje is filerijden.
je fan gaat ook aan als heel je radiator dicht zit hoor...quote:Op donderdag 12 mei 2011 19:11 schreef FalleNk810i het volgende:
[..]
T is goed zo hoor, hij zegt dat de fan aanslaat bij 90 graden. Dan is er toch niks aan de hand![]()
Rijwind enzo!
Heb ook een NZ motor, zal eens kijken wat tie bij mij doet. Let daar nooit echt op eigenlijk
10jaar vliegen vangen werkt ook goedquote:Op vrijdag 13 mei 2011 14:43 schreef matig het volgende:
Ik zou ook ff de lamellen in je radiator controleren. Als die weggeslagen zijn verliest de radiator ook zijn koelend vermogen.
[ afbeelding ]
Ik dacht dat jij enkel luchtgekoeld was .quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:59 schreef T42 het volgende:
[..]
10jaar vliegen vangen werkt ook goedkan ik vertellen
Ga ik ook maar eens bekijken.quote:Op vrijdag 13 mei 2011 15:59 schreef T42 het volgende:
[..]
10jaar vliegen vangen werkt ook goedkan ik vertellen
heb 1 waterkoker uit 82 en heb altijd problemen met de koeling jahquote:Op vrijdag 13 mei 2011 18:23 schreef zeeeend het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij enkel luchtgekoeld was .
Goede tip, dank je! Ga ik morgen even testen.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 01:39 schreef NoBody122 het volgende:
Voel eens of beide dikke slangen, die aan je radiator zitten, goed warm worden (heet, zelfs). Als die beide goed heet zijn (bij stilstand; op het moment dat je fan aanslaat), kun je er vanuit gaan, dat je radiateur in ieder geval niet verstopt zit.
Verder weet ik zo niet, of er in een Golf 2 ook een expansievaatje zit, waar je je KVS bijvult (heb zelf een Golf 1), maar zo ja: draai daarvan het dopje eens los bij draaiende -koude- motor en check, of er bij stationair draaien een straaltje KV zichtbaar is bovenin. Uiteraard ga ik er dan vanuit, dat er dan boven op dat expansievaatje, net als bij de Golf 1, een smaller retourslangetje zit aangesloten, waardoor KV terug het expansievaatje in loopt. Controleer dat straaltje ook even bij gas geven.
Als daar een fatsoenlijk straaltje uit komt (stationair al) en je radiateur is niet verstopt (beide dikke slangen zijn heet), is de waterdruk -en daarmee waarschijnlijk ook de pomp- goed.
Test eerst die dingen maar eens uit. Als dat allemaal in orde blijkt te zijn, moet het dat haast wel zijn idd, zeker als je fan op een gegeven moment weer uit gaat (temp weer onder de ~90 graden), maar je meter nog steeds te hoog staat.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 23:48 schreef Geelman het volgende:
[..]
Goede tip, dank je! Ga ik morgen even testen.
M'n collega dacht dat het aan de temperatuursensor zou liggen. Wat is jullie idee daar over?
Ik sta niet vaak in de file, maar voordat ik op vakantie ga wil ik het wel in orde hebben. Tijdens het rijden merk je er namelijk niets van.quote:Op maandag 16 mei 2011 08:55 schreef zeeeend het volgende:
ben benieuwd hoe het vandaag gaat ,gezien de regen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |