receptje ehm... dan moet ik even nadenken.. het was eigenlijk best simpel, heb het zo uit de losse pols gedaan.
Ingrediënten:
ongeveer 2 kg broccoli
1 prei
3 uien
een halve knoflook
klein scheutje olijfolie
laurierbladen (4 bladen)
peterselie
ongeveer 300 gr. aardappels in blokjes gesneden
(zee)zout
nootmuskaat
tijm
bleekselderij
een zootje kruiden naar smaak
wat broccoli blancheren of stomen en apart houden voor de garnering
in de wok: scheutje olijfolie (ongeveer 1 el.)
dan de uien in stukjes in de wok, even fruiten.
knoflook erbij, weer even laten gaan,
dan bleekselderij, tijm, prei erbij en lanzaam laten pruttelen, heel klein beetje water erbij en op smaak maken met een beetje zout.
Hiermee creëer je een basis, zo begin ik eigenlijk ongeveer met al mijn verse soepen, maar dan een beetje varierend met de groentes en de kruiden.
Grote pan opzetten (of de porties halveren

ik had uiteindelijk 5 liter soep.
Alles uit de wok in de grote soeppan, nog even doorroeren zodat de olie op de bodem zit.
Drie liter water erbij eventueel kan je er een paar schepjes groentebouillonpoeder bijdoen als je het moeilijk vindt om het op smaak te maken met kruiden, ik gooi er vanalles in, zout/peper/venkel/kruiden uit de tuin, alle broccoli erbij (ook de stronkjes), aardappeltjes en takjes peterselie erbij.
Het is dan moeilijk roeren als het goed is, meer groentes dan water.
Dat laat je een tijdje lekker doorpruttelen op zacht vuur, kan je ondertussen mooi posten in het slankieforum, of koffiedrinken, of een boek lezen.. ongeveer 45 minuten, af en toe even een pollepel erdoor halen en kijken of het niet overkookt.
Dan als de broccoli en de aardappels zo ongeveer tot pap gekookt zijn haal je de pan van het vuur en pak je de staafmixer, pureer de soep, maar niet overfanatiek.
Als laatste kan je dan de broccoliroosjes die je bewaard had erin gooien.
Lekkere variaties:
Doe wat koude gerookte plakjes zalm in stukjes in een kom en giet daar de hete soep op.
Gooi er spekjes in.
Stukjes kipfilet werken er ook heel goed mee.
Garneren met wat geraspte parmezan werkt ook heel goed.
Enjoy

en lol, het klinkt zo helemaal niet simpel... het wokken an sich duurt ongeveer 15-20 minuten, het snijden van alles is het meeste werk en als het eenmaal in de soeppan zit doet het gas eigenlijk het meeste werk.
Dit werkt ook met tomaten, bloemkool, paprika, wortel, prei etc.
De aardappeltjes zorgen ervoor dat het een beetje gebonden is, zonder room