quote:
Op woensdag 11 mei 2011 23:53 schreef mille-feuille het volgende:[..]
Ik vind het eigenlijk wel een oké lijstje, behalve die wasa dingen. Alleen een lepeltje in de koffie vind ik niet te veel suiker. Je wilt toch niet serieus zeggen dat een smoothie van magere yoghurt en fruit ongezond is

.
En ik ben niet afgevallen in gewicht, maar merk wel dat ik meer sport.
Vind 'em ook niet super. Het gaat niet alleen om onderdelen, maar om het totaalplaatje. Kom je aan de hoeveelheden voedingsstoffen die je nodig hebt? Bij de macronutrienten lijkt me dat carbs de boventoon voeren, gezonde vetten zitten misschien in de pesto. En ik weet niet waarmee je paprika gevuld was, dat kan het dagtotaal een beetje redden. Ik hoop dat er groene groente in zat en wat eiwitten.
Een smoothie is niet "gezond", afhankelijk van je definitie. Drinkbaar eten is niet de bedoeling. Je spijsvertering is afgestemd op eten. Als je een appel eet, 'werk' je ervoor, steeds een hapje. De suikers komen dan relatief langzaam in je spijsverteringskanaal, je insuline reageert erop.
Stop je dezelfde appel in een sapcentrifuge en drink je het sap, dan komen alle suikers in een keer in je spijsverteringskanaal, er wordt relatief meer insuline afgestuurd, omdat je lichaam een grotere toestroom van suikers verwacht. Maar omdat je de appel drinkt, heb je alles al binnen en zorgt de insuline ervoor dat je bloedsuiker sterker daalt dan de bedoeling is (hoeveelheid insuline die wordt afgestuurd is afgestemd op eten, niet op drinken van suikers).
Laag bloedsuiker => je lichaam heeft suiker nodig => trek. En dan komt het moment dat je de wasa crackers uit het automaat trekt.
Eet je een ontbijt van muesli en kwark, dan krijg je langzaam suikers binnen omdat je 1) langzammer eet dan met een smoothie en 2) ook langzame suikers eet (haver uit de muesli). Je bloedsuikerschommeling is dan minder, daardoor is er ook geen vreetkick om het lage bloedsuiker op te willen vangen. En er zitten eiwitten in, die je een verzadigingsgevoel geven.
Ons hongergevoel is in de regel niet terecht. Hoe kunnen we honger hebben als er 100.000 kcals opgeslagen zijn om ons middel? Snelle suikers zijn daarin een grote boosdoener.