Dat heeft het in principe ook. Echt in stockpicking geloven is het principe van de efficiënte markt ontkennen!quote:Op maandag 16 mei 2011 17:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Klopt, maar dat impliceert dan ook dat het weinig zin heeft om stockpicking te doen en dat je dan net zo goed een index kunt kopen. (Het blijft minder leuk, dat geef ik toe...)
Ja, of je moet natuurlijk een valide theorie hebben over bepaalde toekomstige ontwikkelingen die relevant zijn voor de waardeontwikkeling van bepaalde aandelen. Je had kunnen zien dat 'internet nog eens heel groot gaat worden'. Dan beleg je ook op lange termijn, maar wel met wat meer inzicht.quote:Op maandag 16 mei 2011 17:55 schreef SeLang het volgende:
Overigens hoef je als lange termijn aandelen belegger helemaal geen "edge" te hebben want je verdient gewoon geld op lange termijn. Maar de "markt" verslaan door Buffet-style verborgen waarde te vinden dat is natuurlijk andere koek. Als je dat wilt heb je imo alleen nog wat kans bij de hele kleine fondsen.
Goede vraag. Misschien als bezinningsmoment?quote:Op maandag 16 mei 2011 22:30 schreef Arcee het volgende:
Waarom is er een maximum als het schuldplafond ook gewoon verhoogd kan worden?
Ja, als een deadline in een ICT-project.quote:
Haha, ja net zoiets.quote:Op maandag 16 mei 2011 22:43 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, als een deadline in een ICT-project.
Sectorpicken in feite. Op zich is daar wat voor te zeggen aangezien sommige sectoren het aanzienlijk beter hebben gedaan over de jaren met significant hogere rendementen maar het daadwerkelijke kiezen voor een subsector vereist net zulks inzicht als individueel stockpicken met als enig verschil dat je niet per sé boekhoudkundig onderzoek verricht. Ik ben ook geneigd om voor bepaalde sectoren te gaan terwijl ik aan de andere kant geloof dat er ook een bepaalde synergie is tussen de afzonderlijke sectoren die niet makkelijk te doorgronden is. (Een ontwikkelde techsector kan leiden tot efficientere processen in healthcare en een expanderende consumer discretionary laat ruimte voor financials om meer krediet te verstrekken etc. etc.) In dat geval neig ik dan weer naar indextracken.quote:Op maandag 16 mei 2011 22:40 schreef LXIV het volgende:
Ja, of je moet natuurlijk een valide theorie hebben over bepaalde toekomstige ontwikkelingen die relevant zijn voor de waardeontwikkeling van bepaalde aandelen. Je had kunnen zien dat 'internet nog eens heel groot gaat worden'. Dan beleg je ook op lange termijn, maar wel met wat meer inzicht.
Je ziet vanzelf synergie zolang je maar lang genoeg sectoren blijft delen. Ik geloof er niet zo in, zeker niet dat het significant is. Ik zie eerder meer 'globale' sectoren die in bepaalde periodes gewoon duidelijk outperformen. En dan met name de multinationals met een behoorlijk monopolie advantage en de small/midkap stocks.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:04 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Sectorpicken in feite. Op zich is daar wat voor te zeggen aangezien sommige sectoren het aanzienlijk beter hebben gedaan over de jaren met significant hogere rendementen maar het daadwerkelijke kiezen voor een subsector vereist net zulks inzicht als individueel stockpicken met als enig verschil dat je niet per sé boekhoudkundig onderzoek verricht. Ik ben ook geneigd om voor bepaalde sectoren te gaan terwijl ik aan de andere kant geloof dat er ook een bepaalde synergie is tussen de afzonderlijke sectoren die niet makkelijk te doorgronden is. (Een ontwikkelde techsector kan leiden tot efficientere processen in healthcare en een expanderende consumer discretionary laat ruimte voor financials om meer krediet te verstrekken etc. etc.) In dat geval neig ik dan weer naar indextracken.
Ik ben benieuwd hoe de andere users hier tegenover staan!
Ik geloof niet in het 'misprijzen' van aandelen. Bij meer liquide aandelen heb je gemiddeld genomen misschien een betere prijs dan bij een small cap maar wat mij betreft blijft een papieren aandeel net zo veel waard als wat de gek er voor geeft. Elk bedrijf kan failliet en je hebt geen idee wat er in de boeken afspeelt bij zo'n zaak.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:18 schreef Sokz het volgende:
Ik geloof dat de markt wel degelijk bepaalde aandelen 'misprijst' (en zo dus niet in de efficiënte markt)
Als iemand die in India weleens cornflakes heeft gegeten kan ik melden dat ze daar best echte cornflakes zouden kunnen gebruikenquote:Op maandag 16 mei 2011 23:22 schreef sitting_elfling het volgende:
Zoals Kellogs die cereals in India probeert te verkopenDat vind ik echt zo'n klassiek fail verhaal.
Er is natuurlijk geen twijfel over dat bepaalde aandelen misprijsd zijn. De vraag is alleen of je redelijkerwijs kunt verwachten dat jij en ik dat beter kunnen spotten dan anderen.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:18 schreef Sokz het volgende:
Ik geloof dat de markt wel degelijk bepaalde aandelen 'misprijst' (en zo dus niet in de efficiënte markt)
Onderschatten van potentieel is ook weer zoiets lastig. Vraag 10 fokkers over de potentie van een aandeel in de ranking van 0 tot 100 en je krijgt 10 verschillende antwoorden. En je kunt dan als wiskundige hier duizenden testjes op los laten en dan ergens een minuscuul significant resultaat uit vinden maar dat zegt in wezen niks. Ik kan wel op basis van bepaalde fundamentele ratio's ergens in gaan investeren, en dan netjes aan mijn buurman vertellen, dat ik na jaren onderzoek eindelijk ratio's heb gevonden die een sterke correlatie hebben met een positieve return.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:29 schreef Sokz het volgende:
Misprijzen is misschien onhandig geformuleerd maar ik bedoel meer in de vorm van:
- Onderschatten van potentieel
- Overschatten van een negatieve census
Je ziet tussen sectoren grote verschillen in waardering precies vanwege het feit dat consensus het potentieel verschillend inschat. Uiteindelijk is het gewoon behoorlijk hetzelfde als stockpicking denk ik.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:04 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Sectorpicken in feite. Op zich is daar wat voor te zeggen aangezien sommige sectoren het aanzienlijk beter hebben gedaan over de jaren met significant hogere rendementen maar het daadwerkelijke kiezen voor een subsector vereist net zulks inzicht als individueel stockpicken met als enig verschil dat je niet per sé boekhoudkundig onderzoek verricht. Ik ben ook geneigd om voor bepaalde sectoren te gaan terwijl ik aan de andere kant geloof dat er ook een bepaalde synergie is tussen de afzonderlijke sectoren die niet makkelijk te doorgronden is. (Een ontwikkelde techsector kan leiden tot efficientere processen in healthcare en een expanderende consumer discretionary laat ruimte voor financials om meer krediet te verstrekken etc. etc.) In dat geval neig ik dan weer naar indextracken.
Ik ben benieuwd hoe de andere users hier tegenover staan!
Zie hier een link van de 100 grootste fails op marketing/culture/pr gebied.quote:Op maandag 16 mei 2011 23:30 schreef Sokz het volgende:
Is daar trouwens een link naar? Die 25 grootste marketingfails?
Ik snap de zet van Kellogs wel. Cereal market is relatief klein in de US en UK en de winsten liepen wat terug. Met slechts een aantal procent van de Indiase markt hadden ze al meer klanten te pakken dan bij de US en de UK bij elkaar. Mja, maar zo werkt die rekensom dus niet helemaalquote:Op maandag 16 mei 2011 23:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als iemand die in India weleens cornflakes heeft gegeten kan ik melden dat ze daar best echte cornflakes zouden kunnen gebruiken. Maar ja, die lokaal geproduceerde niet-te-vreten cornflakes zijn waarschijnlijk zo goor juist omdat ze aan de lokale smaak zijn aangepast omdat er geen markt is voor echte conflakes, gok ik zo. Dus ja, fail.
En nu allemaal hopen dat hij de rente fors omhoog gooit om geloofwaardigheid te kwekenquote:Italiaan Draghi topman van de ECB
Toegevoegd: maandag 16 mei 2011, 23:31
Update: maandag 16 mei 2011, 23:31
De Italiaan Mario Draghi wordt zo goed als zeker de nieuwe topman van de Europese Centrale Bank. De ministers van Financiën van de EU hebben in Brussel ingestemd met zijn benoeming.
Draghi is de enige kandidaat voor de opvolging van Jean-Claude Trichet. De Europese regeringsleiders moeten eind juni nog instemmen met de benoeming. Draghi zou dan in november aan de slag kunnen als voorzitter van de ECB.
Trichet treedt eind oktober af, na een mandaat van bijna acht jaar.
Dat zal die ex-GS man nooit doen. Hoe zit het eigenlijk met deze man en Berlusconi? Dikke maatjes?quote:Op maandag 16 mei 2011 23:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
En nu allemaal hopen dat hij de rente fors omhoog gooit om geloofwaardigheid te kweken
Mooi overzichtquote:Op maandag 16 mei 2011 17:09 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Goede overwogen keuze! Alleen DSM en Imtech hebben niet zulke hoge PM's. ASMI heeft overigens de hoogste PM groei van de laatste 5 jaar! Best goed aandeel fundamenteel gezien. ASML lijkt op basis van deze gegevens ook vrij sterk. Al geeft dit plaatje natuurlijk ook wat mindere punten weer.
[ afbeelding ]
Ik zou sowieso gaan voor een hoge PM en hoge PM groei en relatief lage debt en lage st/lt debt ten opzichte van de concurrenten. Earnings neem ik vaak met een korreltje zout. Sowieso is de combo PM, PM groei, debt/capital al een erg sterke in de bio/pharma sector.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 00:02 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Mooi overzicht![]()
Op zich is het natuurlijk al heel mooi als je per jaar je PM gemiddeld weet op te krikken met minstens 5%.
Dat is voor mij dus een belangrijk criterium erbij.
----
HP gaat trouwens door de plee nabeurs:
http://www.marketwatch.com/investing/stock/hpq
http://www.bloomberg.com/(...)ays-shares-fall.html
Absoluut geen failquote:Op maandag 16 mei 2011 23:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als iemand die in India weleens cornflakes heeft gegeten kan ik melden dat ze daar best echte cornflakes zouden kunnen gebruiken. Maar ja, die lokaal geproduceerde niet-te-vreten cornflakes zijn waarschijnlijk zo goor juist omdat ze aan de lokale smaak zijn aangepast omdat er geen markt is voor echte conflakes, gok ik zo. Dus ja, fail.
Ik zou ze wel hebben gekocht hoor. Dit soort interne memos is tegenwoordig gemeengoed, zelfs in bedrijven die record winsten maken. Publicatie van de kwartaalcijfers is nu verschoven naar dinsdag pre-open, dus anticiperen kan niet meer.quote:Op dinsdag 17 mei 2011 00:02 schreef JimmyJames het volgende:
HP gaat trouwens door de plee nabeurs:
http://www.marketwatch.com/investing/stock/hpq
http://www.bloomberg.com/(...)ays-shares-fall.html
niet voor niets een p/e van 10 dus..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |