quote:
Op vrijdag 13 mei 2011 09:38 schreef Poppedein het volgende:[..]
Wat heerlijk dat je m weer hebt zien bewegen, en fijn dat de nekplooi mooi klein was! Dat zegt in jouw geval meer dan de uitslag van je bloed, omdat de leeftijdsfactor daarin nou eenmaal een belangrijke rol speelt. Mag ik trouwens gewoon heel nieuwsgierig vragen waarom je voor de combitest bent gegaan terwijl je toch al zeker weet dat je ook een vruchtwaterpunctie wil?
Mag je natuurlijk vragen hoor
Toen ik hierover in gesprek was met de verloskundige gaf ik aan dat ik het heel eng vond het risico van een eventuele miskraam bij een vruchtwaterpunctie, ook al is die nog zo klein.
Aan de andere kant, wil ik net als iedereen natuurlijk geen gehandicapt kind. En vandaag de dag zijn de mogelijkheden daar om dat te onderzoeken.
Tsja en daar blijft het wringen, om een beslissing te nemen.
Mijn vriend wil haast absoluut die vruchtwaterpunctie, die wil ik ook wel, maar als het "slecht" uitpakt. Dat is de horror. Wat dan?
Ik moet er niet aan denken om de zwangerschap af te breken omdat Down is geconstateerd. Aan de ander kant (ik hoop dat ik niemand beledig of pijn doe) kan ik er ook niet aan denken om een kind met Down te krijgen.
Daarom uiteindelijk besloot ik om die combitest te doen, stel dat daaruit komt je hebt kans van 1 op 1500 of zo. Dat ik (en mijn vriend) dan uiteindelijk afzie van de vruchtwaterpunctie.
Eigenlijk vind ik het een onmogelijke keuze.
Stel je ondergaat die vruchtwaterpunctie en je hoort net bij die paar procent die daarvan een miskraam krijgt. Ik denk niet dat ik daar nog overheen kom (en zeker als achteraf blijkt dat met het kindje niks mis is)
Soms zou ik een struisvogel willen zijn, niks weten van de onderzoeksmogelijkheden en gewoon zwanger zijn.
Maar ja, dat klinkt wel heel naief
Ik blijf het gewoon heel moeilijk vinden, en omdat ik zo zat te twijfelen zei die verloskundige nou doe niet moeilijk maar doe dan gewoon eerst die combitest en bekijk het vanaf daar weer.
Dus ik blijf wisselen de ene week weet ik zeker dat ik een vruchtwaterpunctie wil, zeker gezien mijn leeftijd. De andere week denk ik weer , nahhhh ik wacht mooi de uitslag eerst af.
Degene die de meting deed, zei dat tegenwoordig de combitest zeer betrouwbaar is, (terwijl ik op internet toch weer anders had gelezen)
Ik wacht het gewoon maar effe af.