abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96809529
Kijk eens wat een leuke haak dingetjes!

http://pinterest.com/search/?q=crochet
When he shall die, take him and cut him out in little stars and he will make the face of heaven so fine that all the world will be in love with night and pay no worship to the garish sun.
Woeiii - Blog
PdeHoog says: je bent tof O+
pi_96815759
Bedankt voor de leuke reacties allemaal! En wat een mooie dekens annelotje! Hoe groot zijn ze eigenlijk? Ik wil namelijk ook weleens wat anders dan beestjes maken, maar 't moet niet meteen al te groot zijn. (Anders maar eens beginnen met pannenlappen :P )

Is hier trouwens iemand die me kan helpen met het 'onzichtbaar meerderen' als je rond haakt. Ik ben naar de link in de OP gegaan, maar ik snap het niet helemaal (of helemaal niet :@ )
Zij schrijft:
example:
uneven rows: (make 2 sc in first st, x number of sc) repeat six times around
even rows: x/2 number of sts, (make 2 sc into next st, x number of sts) repeat 5 times, make 2 sc into next st, x/2 number of sts

so in uneven rounds, you more or less only divide one increasing section and make a certain number of sc before you start increasing. This way you will have 12 sections instead of 6 and your hexagonal form will become rounder.

Kan iemand me in Jip-en-Janneketaal uitleggen wat dat betekent voor het volgende patroon?

Maak een draadlus en haak 6v in de lus.
Toer 1: 2v in elke st tot eind toer (12 st)
Toer 2: *1v in de volg. st, 2v in de volg. st; 5x herh. vanaf *. (18 st)
Toer 3: *1v in de volg. 2 st, 2v in de volg. st; 5x herh. vanaf*. (24 st)
Toer 4: *1v in de volg. 3 st, 2v in de volg. st; 5x herh. vanaf*. (30 st)
Toer 5: *1v in de volg. 4 st, 2v in de volg. st; 5x herh. vanaf*. (36 st)
Toer 6: *1v in de volg. 5 st, 2v in de volg. st; 5x herh. vanaf*. (42 st)
Enz.

Ik begrijp dus dat ik toer 1, 3 en 5 net zo moet doen als beschreven (zij heeft in haar voorbeeld de 2v in de 1e steek en daarna de enkele, bij mij is dat andersom maar dat maakt volgens mij niet uit), maar wat moet ik met toer 2, 4 en 6 doen?
pi_96824319
Het perfecte rondje

Tr 1: maak een draadring met daarin 6 vasten (6 st) (Of haak 4 lossen en sluit deze met een halve vaste tot een ring en haak daarin de 6 vasten)
Tr 2: *2 vasten in de volgende st* 6x (12 st) (Dus in alle steken 2 vasten haken)
Tr 3: *1 vaste, 2 vasten in de volgende st* 6x (18 st) (haak dus 1 vaste in de eerste steek en in de 2e steek dus 2 vasten en vervolg dit het hele rondje)
Tr 4: 1 vaste, *2 vasten in de volgende st, 2 vasten* 5x, 1 vaste (24 st) (Dus 1 vaste * en daarna 2 vasten in de volgende steek en in de 3e en 4e steek weer 1 vaste* , herhaal wat tussen ** staat tot je nog 1 steek overhoudt en haak daar weer 1 vaste in)
Volgens dit stramien kan je via onderstaand schema eindeloos doorgaan en krijg je het perfecte rondje. Wil je het groter maken, kijk dan even goed en met een simpel vermeerder-rekensommetje kan je het schema oneindig lang maken)

Tr 5: *3 vasten, 2 vasten in de volgende st* 6x (30 st)
Tr 6: 2 vasten, *2 vasten in de volgende st, 4 vasten* 5x, 2 vasten (36 st)
Tr 7: *5 vasten, 2 vasten in de volgende st* 6x (42 st)
Tr 8: 3 vasten, *2 vasten in de volgende st, 6 vasten* 5x, 3 vasten (48 st)
Tr 9: *7 vasten, 2 vasten in de volgende st* 6x (54 st)
Tr 10: 4 vasten, *2 vasten in de volgende st, 8 vasten* 5x, 4 vasten (60 st)
Tr 11: *9 vasten, 2 vasten in de volgende st* 6x (66 st)
Tr 12: 5 vasten, *2 vasten in de volgende st, 10 vasten* 5x, 5 vasten (72 st)
Volgens dit principe ga je verder totdat je de gewenste diameter hebt. Als je dit systeem gebruikt, krijg je geen zeshoekige vorm van je rondje omdat de meerderingen niet boven elkaar liggen en hij wordt mooi plat.

[ Bericht 9% gewijzigd door crochetwitch op 15-05-2011 01:37:02 ]
pi_96828789
thnx voor de complimenten! Mn dekentjes zijn 80x80cm

Ik ben gisteren begonnen aan de slofjes maar ze lukten niet helemaal dus ga vandaag voor een nieuwe poging!
pi_96829093
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 10:13 schreef annelotje het volgende:

Ik ben gisteren begonnen aan de slofjes maar ze lukten niet helemaal dus ga vandaag voor een nieuwe poging!
Frusterend als het niet lukt! Zo heb ik het project kip op hakken. De tweede kip heeft nog steeds geen hakken. Daar waar het de eerste keer gewoon goed ging lukt het me op de een of andere manier voor kip twee niet om twee identieke schoentjes te maken.
pi_96829820
Bedankt voor de uitleg crochetwitch, zo snap ik het dus wel! Super, ik ga het meteen proberen. :)
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 10:13 schreef annelotje het volgende:
80x80, best groot nog dus... Naja, kan natuurlijk altijd met een klein vierkant beginnen en dan kijken hoe ver ik kom.
  zondag 15 mei 2011 @ 11:18:11 #132
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_96830304
even een crosspostje, omdat t breien is maar even in kleinere lettertjes :P

eerste paar sokken is af! deze foto vast al eens gepost, maar heb geen nieuwe tada foto gemaakt, lukte niet met t licht, dus dit is er eentje:

ben begonnen aan een tweede paar, ondrstaand patroon (ontworpen door een kennis van me, zijn dus haar benen (we hebben vergelijkbaar formaat :P)) met deze wol:

http://www.ravelry.com/patterns/library/gin-and-tonic-socks

Kwak
pi_96830306
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 10:29 schreef crochetwitch het volgende:

[..]

Frusterend als het niet lukt! Zo heb ik het project kip op hakken. De tweede kip heeft nog steeds geen hakken. Daar waar het de eerste keer gewoon goed ging lukt het me op de een of andere manier voor kip twee niet om twee identieke schoentjes te maken.
Dat heb ik met elk beestje :P Bij mij kom ik altijd fout uit wanneer ik 2 keer hetzelfde moet maken.
pi_96830476
quote:
14s.gif Op zondag 15 mei 2011 11:01 schreef Kniertje22 het volgende:
Bedankt voor de uitleg crochetwitch, zo snap ik het dus wel! Super, ik ga het meteen proberen. :)

Ja, ik koester dit patroontje, want het werkt perfect! *;

Omdat je bij het rond haken nog wel eens het eind van de toer "kwijtraakt"haak ik een paperclip aan de eerste steek van iedere nieuwe toer. En die verplaats je da steeds weer naar de eerste steek van de volgende toer.

[ Bericht 14% gewijzigd door crochetwitch op 15-05-2011 11:33:13 ]
pi_96831518
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 01:25 schreef crochetwitch het volgende:
Het perfecte rondje

Tr 1: maak een draadring met daarin 6 vasten (6 st) (Of haak 4 lossen en sluit deze met een halve vaste tot een ring en haak daarin de 6 vasten)
Tr 2: *2 vasten in de volgende st* 6x (12 st) (Dus in alle steken 2 vasten haken)
Tr 3: *1 vaste, 2 vasten in de volgende st* 6x (18 st) (haak dus 1 vaste in de eerste steek en in de 2e steek dus 2 vasten en vervolg dit het hele rondje)
Tr 4: 1 vaste, *2 vasten in de volgende st, 2 vasten* 5x, 1 vaste (24 st) (Dus 1 vaste * en daarna 2 vasten in de volgende steek en in de 3e en 4e steek weer 1 vaste* , herhaal wat tussen ** staat tot je nog 1 steek overhoudt en haak daar weer 1 vaste in)
Volgens dit stramien kan je via onderstaand schema eindeloos doorgaan en krijg je het perfecte rondje. Wil je het groter maken, kijk dan even goed en met een simpel vermeerder-rekensommetje kan je het schema oneindig lang maken)

Tr 5: *3 vasten, 2 vasten in de volgende st* 6x (30 st)
Tr 6: 2 vasten, *2 vasten in de volgende st, 4 vasten* 5x, 2 vasten (36 st)
Tr 7: *5 vasten, 2 vasten in de volgende st* 6x (42 st)
Tr 8: 3 vasten, *2 vasten in de volgende st, 6 vasten* 5x, 3 vasten (48 st)
Tr 9: *7 vasten, 2 vasten in de volgende st* 6x (54 st)
Tr 10: 4 vasten, *2 vasten in de volgende st, 8 vasten* 5x, 4 vasten (60 st)
Tr 11: *9 vasten, 2 vasten in de volgende st* 6x (66 st)
Tr 12: 5 vasten, *2 vasten in de volgende st, 10 vasten* 5x, 5 vasten (72 st)
Volgens dit principe ga je verder totdat je de gewenste diameter hebt. Als je dit systeem gebruikt, krijg je geen zeshoekige vorm van je rondje omdat de meerderingen niet boven elkaar liggen en hij wordt mooi plat.
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 11:23 schreef crochetwitch het volgende:

[..]

Ja, ik koester dit patroontje, want het werkt perfect! *;

Omdat je bij het rond haken nog wel eens het eind van de toer "kwijtraakt"haak ik een paperclip aan de eerste steek van iedere nieuwe toer. En die verplaats je da steeds weer naar de eerste steek van de volgende toer.
Hmm, ik zal wel iets fout doen denk ik, want bij mij klopt het niet... :'( Tot en met toer 3 gaat het goed (maar dat is hetzelfde als wat ik steeds al deed, dus niet zo moeilijk), maar bij toer 4 gaat het mis. Als ik dat stukje tussen ** heb gedaan, houd ik nog 2 steken over ipv 1. En als ik dan ga tellen heb ik nog maar 21 steken gehaakt. Ik zou dan dus eigenlijk nog 2v in de volg. steek moeten doen en dan nog 1v ofzo...ik weet het niet. :?

Ik zie nu trouwens dat dat ook wel kan kloppen. In toer 3 maak je 18 steken. Maar bij toer 4 steek je maar in 17 in; 1v in het begin, stukje tussen ** is 5x3 = 15, en aan het eind nog 1v, is dus 17. Bij toer 6 is dat net zo; tussen ** is 5x5 steken = 25, plus 2 van het begin en 2 van het eind. Dan haak je dus maar in 29 steken terwijl je er 30 hebt gemaakt in de vorige toer? Hmmm, snap het echt niet. :@

Ik gebruik altijd een los stukje draad van een andere kleur om m'n toeren te markeren. Die leg ik om de laatste steek van de vorige toer, dus dan komt hij onder de eerste steek van de nieuwe toer terecht.
pi_96836718
Ik heb wol van drops besteld! :D Ik heb nog nooit wol online besteld, dus ik ben wel erg benieuwd! Ik vind het altijd wel fijn om even te voelen aan het garen, hihi.
Ik heb eskimo besteld om te vilten, delight vanwege de kleurtjes O+ en polaris, want ik vind dat groffe zo mooi! :D
Ik kan niet wachten tot ik het binnen heb! *O*

Kwakzor, wat voor garen is dat op je foto? Dat ziet er ook wel erg mooi uit! O+
  zondag 15 mei 2011 @ 14:20:00 #137
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_96836891
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 14:15 schreef bietel het volgende:
Ik heb wol van drops besteld! :D Ik heb nog nooit wol online besteld, dus ik ben wel erg benieuwd! Ik vind het altijd wel fijn om even te voelen aan het garen, hihi.
Ik heb eskimo besteld om te vilten, delight vanwege de kleurtjes O+ en polaris, want ik vind dat groffe zo mooi! :D
Ik kan niet wachten tot ik het binnen heb! *O*

Kwakzor, wat voor garen is dat op je foto? Dat ziet er ook wel erg mooi uit! O+
t is auracania multy, sokkengaren. Helaas sok alweer uitgehaald, iets fout gedaan met kabelen (voor t eerst van mn leven gekabeld en t ging niet in 1 keer perfect ;) ) en je zag t patroontje niet met dit best wel drukke garen. Ik ga er dus iets anders van maken, misshcien een shawl ofzo, en de sokken met meer effen garen breien :Y
Kwak
pi_96837154
Een omslagdoek is denk ik wel heel mooi met dat garen! Ik vond die van Trui ook zo onwijs mooi! :)
Wel balen dat je je sok uit moest halen! Was je al ver?
  zondag 15 mei 2011 @ 14:56:36 #139
244933 trovey
Nachtoele
pi_96838858
Sokken :D *O* *O* , helaas ik ik er de pest aan ze zelf te maken. :') Ik koop wel 3 paar zwarte sokken bij de Action...dat is toch zo'n beetje de enige kleur die ik draag. :')

Mijn hobbykamer staat nu vol wol en het lijkt weer een puinhoop ;( terwijl ik zo mooi opgeruimd heb. :') Maar stevig doorhaken dan. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_96839529
Jeej ik had een bonne maman jampotje leeg dus ben nu een mooi jasje aan het haken en dan wordt het een bloemenvaasje die ik kado ga geven!
haken is cool
  zondag 15 mei 2011 @ 15:19:07 #141
312047 EsseEi
groot klein meisje
pi_96840112
oeh ik zag een heel lief walvisje! :D
en een heeele mooie grote deken ^^

En Herfstblad je kast!!! echt geweldig! O+

Hier niet zo veel gehaakt, druk bezig geweest met m'n nichtjes en familie enzo ^^ (wel gezellig) Me voorgenomen om gewoon maar eens iets gehaakt ergens te koop te zetten :)
pi_96848611
wat een leuke sokken!!!

Mijn slofjes zijn af! En ik vind ze echt megaschattig. Maar ze zijn ook megaklein... Daar past dus echt geen babyvoetje in.

Maar even andere wol en een grotere haaknaald pakken en dan nog een poging wagen.
pi_96849877
Weer heel leuke dingen gezien :)

Ik heb een 2de angry cardinal gemaakt:

En nog een ijsje ook gemaakt (het is er het weer voor :p)

op de foto klikken voor grotere te bekijken
Only Heroes live forever.
blog
  zondag 15 mei 2011 @ 18:53:55 #144
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_96850483
Ooh dat ijsje is leuk!! O+

Kennen jullie dat? Net voor één stokjescluster garen tekort komen na een enorme rij stokjesclusters }:|
  zondag 15 mei 2011 @ 19:41:55 #145
312047 EsseEi
groot klein meisje
pi_96852531
oh ja die sokken! :D leuk! zit dat nou lekker? gebreide sokken??

De angry Cardinal is weer heel leuk ^^ en het ijsje ook :D

Mijn missie voor vanavond: HEEEEL ver die shawl haken ook al denk ik dat dat me niet gaat lukken haha ;)
  zondag 15 mei 2011 @ 20:05:18 #146
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_96853692
ik heb hier een stapeltje grannysquares, hoe moet ik die aan elkaar maken? :o
met halve vasten ofzo? :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 15 mei 2011 @ 20:08:24 #147
312047 EsseEi
groot klein meisje
pi_96853854
Je kan het "gewoon" aan elkaar naaien, met naald en draad.
Halve vaste kan ook, door bijv. alleen het achterste lusje (het zelfde bij vast naaien, vind ik altijd wel mooi resultaat geven).
  zondag 15 mei 2011 @ 20:10:33 #148
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_96853959
ok, ga ik proberen thanks :)
nog 1 vraag; wat moet ik doen met al die losse draadjes, hoe werk ik die weg :? :@ is daar een tutorial voor ofzo? :@
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  zondag 15 mei 2011 @ 20:10:42 #149
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_96853964
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 18:53 schreef Tan het volgende:
Ooh dat ijsje is leuk!! O+

Kennen jullie dat? Net voor één stokjescluster garen tekort komen na een enorme rij stokjesclusters }:|
ja, dat komt me wel bekend voor. het zou de moeite kunnen lonen om die rij deels uit te halen en dat stuk opnieuw wat strakker te haken, of met een net iets dunnere naald.
in de haak.
  zondag 15 mei 2011 @ 20:14:19 #150
312047 EsseEi
groot klein meisje
pi_96854150
uhm draadjes wegwerken...is niet echt een tutorial voor geloof ik.
Maar wat ik doe (bij squares) is de draad tussen de stokjes door steken zeg maar (dus in het miden van de steek) een paar keer heen en weer. DIe draad zie je dan (als het goed is) haast niet van beide kanten, en zit best wel stevig. Anderen leggen weleens een knoopje erin ofzo, maar ik heb een shawl gemaakt met wegsteken die ik de hele winter heb gedragen en er is nog geen draadje los :) (en ik ben niet voorzichtig met shawls ;))

(bij knuffels kun je die draad ergewoon midden door steken een paar keer)

Vind het trouwens grappig, dat iedereen die net begint met dezelfde vragen komt ^^ Misschien moeten we een tutorial gaan schrijven, of een FAQ ^^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')