Die eigenlijk al is bewezen alleen door het tijdsbestek dat er mee gemoeid is nog niet 100% kan worden bewezen. Maar in de onderzoeken die ze hebben gedaan is het keer op keer bewezen natuurlijk.quote:
Als je de gaten ertussen weglaat ja.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:47 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
Die eigenlijk al is bewezen alleen door het tijdsbestek dat er mee gemoeid is nog niet 100% kan worden bewezen. Maar in de onderzoeken die ze hebben gedaan is het keer op keer bewezen natuurlijk.
Dat een soort zich kan aanpassen is natuurlijk wel bewezen. Maar dat wezens zich helemaal aanpassen naar een ander soort over 'miljoenen' van jaren is nooit geobserveerd of op wat voor manier dan ook bewezen. De evolutietheorie is wat dat betreft geen theorie.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:47 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
Die eigenlijk al is bewezen alleen door het tijdsbestek dat er mee gemoeid is nog niet 100% kan worden bewezen. Maar in de onderzoeken die ze hebben gedaan is het keer op keer bewezen natuurlijk.
Dat inderdaad.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:49 schreef xibalba het volgende:
Waarom zou een "slim" insect beter in staat zijn te overleven? Volgens mij zijn insecten al heel erg succesvol. "Slim" zijn is dus relatief......
Klopt maar neem bijvoorbeeld dolfijnen of zelfs honden. Als we die intelligentie nemen, dat zou al beter haalbaar moeten zijn.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:52 schreef Alfje het volgende:
Voor intelligentie (beetje afhankelijk van hoe je het definieert) zijn waarschijnlijk grote hersenen nodig. Niet alleen in verhouding tot de grootte van het organisme maar ook een bepaalde minimum grootte.
Dat is hetzelfde als wel geloven dat ik een kilometer kan lopen maar niet geloven dat ik van hier naar Peking kan lopen als ik lang genoeg de tijd heb.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:50 schreef iwulff het volgende:
[..]
Dat een soort zich kan aanpassen is natuurlijk wel bewezen. Maar dat wezens zich helemaal aanpassen naar een ander soort over 'miljoenen' van jaren is nooit geobserveerd of op wat voor manier dan ook bewezen. De evolutietheorie is wat dat betreft geen theorie.
Nee, dat is hetzelfde als geloven dat je een kilometer kunt lopen en dat je daarom ook wel naar de maan kunt lopen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:54 schreef Alfje het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde als wel geloven dat ik een kilometer kan lopen maar niet geloven dat ik van hier naar Peking kan lopen als ik lang genoeg de tijd heb.
Een "slim" insect hoeft niet direct beter te kunnen overleven maar samen met de huidige overlevingsstrategieën zou hij wel een betere kans maken natuurlijk (snellere reactie op gevaar bijv.)quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:49 schreef xibalba het volgende:
Waarom zou een "slim" insect beter in staat zijn te overleven? Volgens mij zijn insecten al heel erg succesvol. "Slim" zijn is dus relatief......
Nee want de maan is niet haalbaar omdat je dat nooit lopend KAN bereiken. Peking is wel over land haalbaar en daarom wel een correct voorbeeld...quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:54 schreef iwulff het volgende:
[..]
Nee, dat is hetzelfde als geloven dat je een kilometer kunt lopen en dat je daarom ook wel naar de maan kunt lopen.
De kracht van de insecten zit hem juist in het "groepsgevoel", en het wegcijferen van het individu. Een hogere intelligentie zit dat waarschijnlijk in de weg.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:55 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
Een "slim" insect hoeft niet direct beter te kunnen overleven maar samen met de huidige overlevingsstrategieën zou hij wel een betere kans maken natuurlijk (snellere reactie op gevaar bijv.)
Kwa afstand is ook dat prima mogelijk als je maar genoeg tijd hebt. Het probleem is alleen dat er geen "pad" is. Als je wilt claimen dat "micro-evolutie" wel kan maar "macro-evolutie" niet zal je echt aan moeten tonen dat er geen "pad" is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:54 schreef iwulff het volgende:
[..]
Nee, dat is hetzelfde als geloven dat je een kilometer kunt lopen en dat je daarom ook wel naar de maan kunt lopen.
Maar ten koste van wat gaat die "slimheid"?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:55 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
Een "slim" insect hoeft niet direct beter te kunnen overleven maar samen met de huidige overlevingsstrategieën zou hij wel een betere kans maken natuurlijk (snellere reactie op gevaar bijv.)
Valt ook wel weer mee. Ook een exoskelet kan zich aanpassen. Kijk maar eens naar de echte grote insecten. Zeggen dat iets niet kan klopt wel, als je een organisme pakt en dat 1 op 1 gaat vergroten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:59 schreef luciferist het volgende:
omdat een exoskelet hun mogelijkheid geen mogelijkheid geeft zich te ontwikkelen tot grote organismen..
Mijn stelling is dus ook dat er geen 'pad' is voor macro-evolutie en dat hier ook geen theorie voor is. Er is slechts een idee dat dit een mogelijkheid is volgens sommige mensen die denken slim te doen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:58 schreef Alfje het volgende:
[..]
Kwa afstand is ook dat prima mogelijk als je maar genoeg tijd hebt. Het probleem is alleen dat er geen "pad" is. Als je wilt claimen dat "micro-evolutie" wel kan maar "macro-evolutie" niet zal je echt aan moeten tonen dat er geen "pad" is.
Eigenlijk moet ik het niet doen maar ik kan het niet laten...quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:08 schreef iwulff het volgende:
[..]
Mijn stelling is dus ook dat er geen 'pad' is voor macro-evolutie en dat hier ook geen theorie voor is. Er is slechts een idee dat dit een mogelijkheid is volgens sommige mensen die denken slim te doen.
Of dit verhaal nu waar is of niet... met macro-evolutie heeft het niets te maken.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:12 schreef Black_Ninja het volgende:
[..]
Eigenlijk moet ik het niet doen maar ik kan het niet laten...
Heb je bijvoorbeeld gezien dat in Afrika op dit moment steeds meer olifanten rondlopen zonder slagtanden. Dit komt natuurlijk door dat de mensheid alle olifanten met slagtanden aan het afschieten is maar dit is tegelijk natuurlijk een perfect voorbeeld van evolutie door een natuurlijke mutatie. Zonder slagtanden zullen olifanten voor sommige problemen een andere oplossing moeten verzinnen en daar zal ook weer een mutatie wellicht op plaatsvinden. Maar dat is niet meetbaar omdat het termijn waarmee dat gebeurd te groot is om direct te observeren voor mensen.
Het is het enige directe bewijs wat we hebben voor evolutie en het is nog altijd meer bewijs dan wat we voor welke andere vorm van ontwikkeling hebben.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:20 schreef iwulff het volgende:
[..]
Of dit verhaal nu waar is of niet... met macro-evolutie heeft het niets te maken.
Wat maakt ons beter of slechter dan de rest van de natuur? Omdat wij onze omgeving kunnen aanpassen vallen wij niet meer onder de normale wezens?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:26 schreef Killaht het volgende:
De mens past alleen niet binnen de rest van de natuur en het leven op aarde.
Het is leuk dat dat je stelling is, maar mischien kan je die stelling dan ook onderbouwen. Het enkele feit dat "micro-evolutie" direct is waargenomen zelfs al op een schaal waar er nieuwe soorten zijn ontstaan lijkt me een hele goede reden om aan te nemen da dat ook verder kan gaan. Dus tenzij jij met een hele goede reden komt waarom dat niet zou kunnen lijkt het mij een prima aanname. Daar komt nog bovenop dat er nog een aantal andere hele goede aanwijzingen zijn dat het wel degelijk zo gegaan is an nog steeds gaat, bijvoorbeeld DNA onderzoek.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:08 schreef iwulff het volgende:
[..]
Mijn stelling is dus ook dat er geen 'pad' is voor macro-evolutie en dat hier ook geen theorie voor is. Er is slechts een idee dat dit een mogelijkheid is volgens sommige mensen die denken slim te doen.
Dit dus.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:49 schreef xibalba het volgende:
Onderbouwen met argumenten graag.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:08 schreef iwulff het volgende:
[..]
Macro- en micro-evolutie bestaan niet. Het is überhaupt heel moeilijk om een 'soort' te defineren, micro-evolutie is gewoon macro-evolutie op kleinere schaal.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:15 schreef JustRocking het volgende:
Macro = het ene soort ontstaat uit het andere door evolutie
Micro = evolutie binnen een soort
Black_Ninja had het dus over micro evolutie. Wat dus geen geldig argument is op iwulff's kwestie.
Macroevolutie is dus microevolutie over een grote tijdschaal.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:15 schreef JustRocking het volgende:
Macro = het ene soort ontstaat uit het andere door evolutie
Micro = evolutie binnen een soort
Black_Ninja had het dus over micro evolutie. Wat dus geen geldig argument is op iwulff's kwestie.
Zat ik toch spot on met m'n creationisten.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:21 schreef JustRocking het volgende:
Tsja, inhoudelijk ga ik me hier niet mee bemoeien. Ik geloof zelf in het scheppingsverhaal. Maar ik weet dat we elkaar toch nooit zullen kunnen overtuigen omdat het om een wereldbeeld gaat. Ik lees enkel mee.
Neuh, ik wil mezelf geen creationist noemen. Ik vind het nogal nutteloos om de Bijbel te gaan bewijzen als ik door God weet dat die waar is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zat ik toch spot on met m'n creationisten.
Creationisten zijn mensen die geloven dat het scheppingsverhaal juist is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:24 schreef JustRocking het volgende:
[..]
Neuh, ik wil mezelf geen creationist noemen. Ik vind het nogal nutteloos om de Bijbel te gaan bewijzen als ik door God weet dat die waar is.
Dat zou inderdaad een nutteloze inspanning zijn, aangezien van bewijs nooit sprake kan zijnquote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:24 schreef JustRocking het volgende:
[..]
Neuh, ik wil mezelf geen creationist noemen. Ik vind het nogal nutteloos om de Bijbel te gaan bewijzen als ik door God weet dat die waar is.
Daar wordt nogal over getwijfeld.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:52 schreef Alfje het volgende:
Voor intelligentie (beetje afhankelijk van hoe je het definieert) zijn waarschijnlijk grote hersenen nodig. Niet alleen in verhouding tot de grootte van het organisme maar ook een bepaalde minimum grootte.
Bron: http://www.sciencedaily.com/releases/2009/11/091117124009.htmquote:Tiny insects could be as intelligent as much bigger animals, despite only having a brain the size of a pinhead, say scientists at Queen Mary, University of London. (Credit: Image courtesy of Queen Mary, University of London).
Honeybees, for example, can count, categorise similar objects like dogs or human faces, understand 'same' and 'different', and differentiate between shapes that are symmetrical and asymmetrical.
"We know that body size is the single best way to predict an animal's brain size," explains Chittka, writing in the journal Current Biology. "However, contrary to popular belief, we can't say that brain size predicts their capacity for intelligent behaviour."
Naja, dat zijn dat weer definitieverschillen die bij de insiders nuanceverschillen hebben. En dat doet er verder niet toe.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
Creationisten zijn mensen die geloven dat het scheppingsverhaal juist is.
Nouja, zoals ik al zei; het ligt aan jouw wereldbeeld hoe je tegen je resultaten aan gaat kijken en welke resultaten je als onjuist betitelt. En wat je uberhaupt gaat onderzoeken.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:27 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Dat zou inderdaad een nutteloze inspanning zijn, aangezien van bewijs nooit sprake kan zijn
quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:21 schreef JustRocking het volgende:
Tsja, inhoudelijk ga ik me hier niet mee bemoeien. Ik geloof zelf in het scheppingsverhaal. Maar ik weet dat we elkaar toch nooit zullen kunnen overtuigen omdat het om een wereldbeeld gaat. Ik lees enkel mee.
Om te huilen inderdaad. Zolang hij echter zijn denkbeeld niet opdringt aan andere mensen en er bovendien gelukkig mee is moet je 'm gewoon zijn gang laten gaan.quote:
Mogelijk gaat het bij insecten meer om de voortplantingskansen van de groep.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:34 schreef Barbaaf het volgende:
Blijkbaar is toenemende intelligentie bij insecten geen eigenschap die sterk bijdraagt aan de voortplantingskansen van een individu.
Ik zou niet bang zijn dat hij zijn wereldbeeld opdringt, eerder dat andere mensen dat doen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:37 schreef Tchock het volgende:
[..]
Om te huilen inderdaad. Zolang hij echter zijn denkbeeld niet opdringt aan andere mensen en er bovendien gelukkig mee is moet je 'm gewoon zijn gang laten gaan.
Op die manier kan ik atheïsten e.d. ook altijd waarderen. En kan ik hun relaas soms zelfs interessant vinden.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:37 schreef Tchock het volgende:
[..]
Om te huilen inderdaad. Zolang hij echter zijn denkbeeld niet opdringt aan andere mensen en er bovendien gelukkig mee is moet je 'm gewoon zijn gang laten gaan.
Waarom zouden gelovigen zich niet kunnen vinden in de evolutietheorie? De theorie zegt niets over het ontstaan van het leven, dus je zou alsnog in het scheppingsverhaal kunnen geloven.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:40 schreef JustRocking het volgende:
[..]
Op die manier kan ik atheïsten e.d. ook altijd waarderen. En kan ik hun relaas soms zelfs interessant vinden.
Het kan prima inderdaad. Mijn (gelovige) vriendin staat in evolutiediscussies vooraan om met Darwin in haar hand te strijden voor evolutiequote:Op dinsdag 10 mei 2011 18:01 schreef arucard het volgende:
[..]
Waarom zouden gelovigen zich niet kunnen vinden in de evolutietheorie? De theorie zegt niets over het ontstaan van het leven, dus je zou alsnog in het scheppingsverhaal kunnen geloven.
Klopt, plus dat verhoudingsgewijs een organisme meer energie zal verbruiken. Insecten hebben hogere intelligentie niet nodig, immers anders zouden er wel intelligentere insecten bestaan. De vraag waarom er geen insecten met hoge intelligentie (bijvoorbeeld zoals mensen) bestaan is net zo'n vraag als waarom er geen insecten van 1000 kilo bestaan. Het is evolutionair gezien waarschijnlijk niet nuttig om die eigenschappen te "verbeteren".quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:52 schreef Alfje het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |