Eerlijk gezegd verwacht ik het niet. Omdat in die ontwikkelingstak de nadruk op andere dingen is komen te liggen. Kracht, behendigheid dat soort dingen en daardoor zie je bij veel soorten dat een groot hoofd (dat dus ruimte kan bieden aan ontwikkelde hersenen) niet praktisch/mogelijk is.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:30 schreef Wesleybrabant het volgende:
Zoals jullie weten waren wij "mensen" vele duizenden jaren geleden gewoon apen en ook met het verstand van een aap. Nu is mijn vraag of het denkbaar is dat de huidige apen in toekomst mogelijk door evolueren naar een dier met het verstand van een mens. Zou het ook mogelijk zijn bij andere dieren? Ik praat dan natuurlijk wel over een evolutie die misschien wel 100.000 jaar of langer zou kunnen gaan duren.
Apen evolueren niet alleen in de toekomst, ze evolueren nu op dit moment ook....net als de mensquote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:30 schreef Wesleybrabant het volgende:
Nu is mijn vraag of het denkbaar is dat de huidige apen in toekomst mogelijk door evolueren naar een dier met het verstand van een mens.
Zeker een apart topic waardquote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:19 schreef Jordony het volgende:
Even offtopic: maar denk je dat de technologische ontwikkelingen van de mens (van fiets tot de computermuis), ook invloed zal hebben op de evolutie van de mens? Of is dit een apart topic waardig?
Je was me voor.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:36 schreef Spouwerranger het volgende:
De mens heeft dezelfde voorouder als de aap. Hij stamt er niet vanaf. Maar in principe zou de huidige aap door kunnen evolueren naar iets met een hogere intelligentie. Hetzelfde geldt trouwens voor de huidige mens.
Ja, dat geloof ik wel. De omgeving heeft invloed op de evolutie, maar evolutie ook op de omgeving. Kijk maar naar de aarde zoals hij nu is met drukke dichtbevolkte steden. Is dat dezelfde omgeving als de aarde van duizenden jaren geleden? Dus als de omgeving complexer gemaakt wordt, moeten de mensen ook complexer worden om de omgeving aan te kunnen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 14:19 schreef Jordony het volgende:
Even offtopic: maar denk je dat de technologische ontwikkelingen van de mens (van fiets tot de computermuis), ook invloed zal hebben op de evolutie van de mens? Of is dit een apart topic waardig?
Bron: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110129081543.htmquote:Schoener writes: "If ecology affects evolution (long supported) and evolution affects ecology (becoming increasingly supported), then what? The transformed ecology might affect evolution, and so on, back and forth in a feedback loop."
Bovendien zijn niet alleen mensen een diersoort die hun omgeving aanpassen aan hun samenleving. Denk maar aan beverdammen, termietenhopen; praktisch alle soorten nestdieren oefenen invloed uit op hun omgeving.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 19:38 schreef Johannes_VIII het volgende:
[..]
Ja, dat geloof ik wel. De omgeving heeft invloed op de evolutie, maar evolutie ook op de omgeving. Kijk maar naar de aarde zoals hij nu is met drukke dichtbevolkte steden. Is dat dezelfde omgeving als de aarde van duizenden jaren geleden? Dus als de omgeving complexer gemaakt wordt, moeten de mensen ook complexer worden om de omgeving aan te kunnen.
[..]
Bron: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/01/110129081543.htm
Of de homo sapiens kunnen evolueren tot iets wat op de bonobo lijktquote:Op dinsdag 10 mei 2011 22:50 schreef Booomer het volgende:
[ afbeelding ]
Bonobo's staan redelijk dicht bij de mens, ongeveer 98% van ons dna is gelijk! Dus de kans is denk ik groot dat bonobo's kunnen evolueren tot iets wat op de homo sapiens sapiens lijkt.
Homo Sapiens kan zelfs tot eencellige evolueren, als de omstandigheden daartoe leiden, en eencelligen tot dinosaurussen of papegaaiduikers.quote:Op woensdag 11 mei 2011 19:41 schreef arucard het volgende:
[..]
Of de homo sapiens kunnen evolueren tot iets wat op de bonobo lijkt
En dus is elke aanpassing die die kans groter maakt functioneel.quote:Op woensdag 11 mei 2011 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor evolutie heb je niet alleen een soort nodig die er mee bezig is (SIC) maar ook de omstandigheden die het resultaat bewerkstelligen. Laten we vooral niet vergeten dat de levensomstandigheden voor primaten niet echt gunstig zijn om een evolutionaire sprong te gaan maken. Ze zullen alleen maar overleven als wij mensen hun laten overleven.
Die grijze massa tussen onze oren vraagt veel energie om te kunnen werkenquote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:30 schreef Wesleybrabant het volgende:
Zoals jullie weten waren wij "mensen" vele duizenden jaren geleden gewoon apen en ook met het verstand van een aap. Nu is mijn vraag of het denkbaar is dat de huidige apen in toekomst mogelijk door evolueren naar een dier met het verstand van een mens. Zou het ook mogelijk zijn bij andere dieren? Ik praat dan natuurlijk wel over een evolutie die misschien wel 100.000 jaar of langer zou kunnen gaan duren.
Dat heet fokken, je kan op eigenschappen selecteren, doen we al eeuwen met runderen, varkens, honden, paarden, duiven.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:37 schreef Naxilor het volgende:
Kunnen we evolutie niet forceren in een groep apen? Iets als eugenics, maar dan aapvriendelijk. Bouw een wereld voor ze waar niet fysieke dingen, maar mentale mogelijkheden beloond worden, zowel in voedsel als in meer mogelijkhede tot reproduceren.
Maak gebruik van reageerbuisbevruchting om de aller intelligentste apen nog dominanter te laten worden in de genenpoel. Houd dit een paar duizend jaar vol, en misschien is er resultaat.
Echt communiceren met apen op een redelijk gelijkwaardig niveau zou erg nuttig kunnen zijn, want misschien werken hun gedachtenprocessen wel heel anders. En dat kan leiden tot nieuwe inzichten.
Dat of gebruik een compleet andere maar itnelligente diersoort als beginpunt, dolfijnen of raven misschien. Dan zullen de gedachtenprocessen zeker anders zijn.
Ja, maar volgens mij wordt er niet zozeer op intelligentie geselecteerd. Meer wat voor ons handig is op dat moment en wat binnen bereik van de dieren is. Varkens worden bijvoorbeeld voornamelijk gefokt om zoveel mogelijk vlees op te leveren.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat heet fokken, je kan op eigenschappen selecteren, doen we al eeuwen met runderen, varkens, honden, paarden, duiven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |