abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 mei 2011 @ 00:58:02 #1
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_96581692
Kon zo snel geen topic vinden hierover.

Het kan bijna niet anders of er zitten op Fok! voormalig dienstplichtigen.
Haal in dit topic je herinneringen naar boven.

Ben zelf van lichting 91-03, 1 van de laatste lichtingen voordat de dienstplicht werd afgeschaft.

Opleiding gehad in Ermelo, Jan v. Schaffelaar kazerne. (OO opleiding)
Daar gestraald (had moeite met het aanvaarden van bepaalde authoriteit...), en uiteindelijk belandt bij de kantoorafdeling van de 28e verbindingstroepen in Garderen (Gen.Maj. Koot kazerne)

Vertel hier je leuke/minder leuke verhalen. Heb je bijgetekend? Baalde ervan dat je in dienst moest?

Vertel het hier.

Ik zal dit topic later vast nog aanvullen met verhalen uit eigen geest.
Religie is erfelijk bepaalt. Zie het als een aangeboren afwijking.
pi_96581879
Heb je ook nog leuke foto's uit je diensttijd?
  dinsdag 10 mei 2011 @ 01:15:21 #3
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_96582051
-dubbel-

[ Bericht 99% gewijzigd door rene29 op 10-05-2011 01:22:24 ]
  dinsdag 10 mei 2011 @ 01:21:44 #4
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_96582152
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:05 schreef Clan het volgende:
Niet echt. Woon al weer 7 jaar aan de andere kant van de wereld...
Heb zeg maar niet alles meegenomen.

Was al op zoek op google naar fotos van de kazernes waar ik gelegerd was, maar die zijn ook schaars.

In deze bus heb ik wel veel tijd doorgebracht, tijdens wachtrondes.

Heb wel veel herinneringen.

Ondanks dat ik niet uit mn diensttijd heb kunnen halen wat er te halen was, heb ik toch vooral goede herinneringen.
pi_96582186
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:15 schreef rene29 het volgende:

[..]

Was al op zoek op google naar fotos van de kazernes waar ik gelegerd was, maar die zijn ook schaars.

Ondanks dat ik niet uit mn diensttijd heb kunnen halen wat er te halen was, heb ik toch vooral goede herinneringen.
Welke kazenes heb je allemaal gezeten? Verbindingen zaten namelijk ook in Ede.

Op de site http://jeoudekazernenu.nl/ vind je ook wat oude kazernes terug die niet meer in gebruik zijn, de gene die in gebruik zijn kan je natuurlijk niet echt veel over vinden, dat heeft vooral te maken met staatsveiligheid.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 01:31:35 #6
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_96582313
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:23 schreef Clan het volgende:

[..]

Welke kazenes heb je allemaal gezeten? Verbindingen zaten namelijk ook in Ede.

Op de site http://jeoudekazernenu.nl/ vind je ook wat oude kazernes terug die niet meer in gebruik zijn, de gene die in gebruik zijn kan je natuurlijk niet echt veel over vinden, dat heeft vooral te maken met staatsveiligheid.
Ik heb die pagina zojuist bekeken.
Toen ik opkwam, moest ik naar de Saxen Weimar, waar ze toendertijd de LMB opstarten.
Op de eerste dag werd ik echter bij de comandant geroepen, of ik niet geintresseerd zou zijn in een onder oficiers opleiding (in Ermelo)
Ja gezegd, gevleid dat ik uit die hele grote lichting uberhaupt gevraagd was.
(later wel spijt van gehad, want de LMB zou ook wel leuk geweest zijn, qua training)

(Dit was dus in Ermelo)
Tijdens de opleiding to OO wat problemen gehad met (oa) de peleton sergant. Ik had teveel weerwoord.
(Wanneer ik het niet met iemand eens ben, vertel ik hem/haar dat ook. Niet zo'n goede keuze op een OO opleiding...)

Dus, zie OT, gestraald/afgeserveerd.

Daarna afgedankt in Garderen, als soldaat 1, op een kantoor.
Tijd uitgezeten, en dienst verlaten.
pi_96582322
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:21 schreef rene29 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
In deze bus heb ik wel veel tijd doorgebracht, tijdens wachtrondes.

VW busje, die 'leende' ik wel eens van de baas voor privegebruik.

Ik ben van de lichting 62-5, Eerst de artillerieschool in Breda doorlopen ( Radio en lijndienst ) en begin 1963 In Ede gevoegd bij de STVzgBt 14 Afdva waar ik kanonnier 1 als centralist lijnwerker mijn diensttijd heb vervuld, daarna nog op herhaling geweest in 't Harde ( Oldebroek ) in 1965.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 01:36:47 #8
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_96582379
quote:
VW busje, die 'leende' ik wel eens van de baas voor privegebruik.
Dat herken ik wel....

Vooral op Garderen (Stroe), tijdens de weekend wacht.
Niemand aanwezig, alleen de wacht. Verveeld vrij gauw, en ze hebben (hadden) een grote voorraad materieel, die toch al niet te vaak van de plek kwam (toen stonden daar nog Dafjes enzo, die met de PSU-mes gestart konden worden)

Dat gebeurde dus regelmatig, wat leidde tot offroad crosses met die vehikels.

Tot dat de marechaussee op kwam dagen, wij die autos ditchten, en niet wisten hoe hard we weer terug moesten lopen naar de wachtpost.

En dan op maandag maar ontkennen dat we er iets mee te maken hebben gehad...
pi_96582413
En, in 1969 voor beroeps getekend tot mijn FLO in 1998, voor ik dat vergeet te melden.

Maar goed, ik denk dat hier nog weinig mensen zitten die hun Dienstplicht hebben vervuld, het zijn menigeen vooral mensen van na de 'generatie' dienstplichtigen.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 01:43:25 #10
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_96582432
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:41 schreef Clan het volgende:
En, in 1969 voor beroeps getekend tot mijn FLO in 1998, voor ik dat vergeet te melden.

Maar goed, ik denk dat hier nog weinig mensen zitten die hun Dienstplicht hebben vervuld, het zijn menigeen vooral mensen van na de 'generatie' dienstplichtigen.
Whoah...

Denk dat hier (stiekum) toch genoeg mensen zitten van 1970-71-72 (bouwjaar)
En die zijn allemaal opgeroepen.
Het zou kunnen dat ze allemaal principieel bezwaard waren, maar voor zover ik Fok! ken, is dat niet t geval.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 01:44:38 #11
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_96582440
@Danny (Roodbol),

Nooit in dienst gezeten?
pi_96582499
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:43 schreef rene29 het volgende:

[..]

Whoah...

Denk dat hier (stiekum) toch genoeg mensen zitten van 1970-71-72 (bouwjaar)
En die zijn allemaal opgeroepen.
Het zou kunnen dat ze allemaal principieel bezwaard waren, maar voor zover ik Fok! ken, is dat niet t geval.
Ik ben ze iig niet hier tegengekomen, maar het kan zijn dat mensen er niet voor willen uitkomen.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 01:55:55 #13
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_96582575
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:49 schreef Clan het volgende:

[..]

Ik ben ze iig niet hier tegengekomen, maar het kan zijn dat mensen er niet voor willen uitkomen.
Denk dat ze zich ervoor schamen... op een bepaalde manier.
Heb net een topic geopend om dit tegen te gaan.
(Alhoewel ik denk dat je van voor 1970 bent....)

Je ben nog steeds zeer welkom in dat topic....
pi_96582646
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:55 schreef rene29 het volgende:

[..]

Denk dat ze zich ervoor schamen... op een bepaalde manier.
Heb net een topic geopend om dit tegen te gaan.
(Alhoewel ik denk dat je van voor 1970 bent....)

Je ben nog steeds zeer welkom in dat topic....
Welk topic is dat dan? ( buiten dit ) Zoals je aan mijn lichtingsdatum kan zien ( 62-5 ) ben ik idd van voor 1970 ;)

Je kan aan de registratienummers van dienstplichtigen zien uit welke tijd ze komen ( Landmacht dan ) de mijne is 43.09.13.410 ;)
  dinsdag 10 mei 2011 @ 02:06:30 #15
32840 rene29
God bestaat niet.
pi_96582701
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 02:02 schreef Clan het volgende:

[..]

Welk topic is dat dan? ( buiten dit ) Zoals je aan mijn lichtingsdatum kan zien ( 62-5 ) ben ik idd van voor 1970 ;)

Je kan aan de registratienummers van dienstplichtigen zien uit welke tijd ze komen ( Landmacht dan ) de mijne is 43.09.13.410 ;)
1970 - 1980

Waarschijnlijk een zinloos topic.
Wou gewoon ff bijten.....
pi_96610802
Ik ben ook nog dienstplichtig militair geweest. 85-86 om precies te zijn. Infanterieverbindingen in Assen bij het (inmiddels opgeheven) 43 Painfbat Chassé.

Ik herinner me vooral heel veel oude meuk (YP-408, drietonners en zelfs nog DAF YA126's, waardeloze regenkleding, kloterige pubtentjes en slaapzakken uit 1950). FAL, UZI, MAG, LAW, Carl Gustafs, .50, Dragons, FN Browning dat was zo ongeveer wat een infanteriecompagnie ter beschikking had.

Foto's moet ik zo naar zoeken. Ik weet nog wel dat ik niet zo'n modelsoldaat was. In 14 maanden geen kapper of scheermes gezien. Gezien de staat van de uitrusting leek mij daar een hippie uiterlijk wel bij passen.

Ben eind jaren tachtig ook nog keer op herhaling geweest. Dat was echt lachen. Nekafjes, Brenguns (ja echt - uit 1943!), oude bazooka-achtigen, je wilt het niet weten. We leken Dad's army wel (daar komen de schutters). Nog net geen hooivorken en knuppels zeg maar.
pi_96612490
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 19:23 schreef delpit het volgende:
Ik ben ook nog dienstplichtig militair geweest. 85-86 om precies te zijn. Infanterieverbindingen in Assen bij het (inmiddels opgeheven) 43 Painfbat Chassé.

Ik herinner me vooral heel veel oude meuk (YP-408, drietonners en zelfs nog DAF YA126's, waardeloze regenkleding, kloterige pubtentjes en slaapzakken uit 1950). FAL, UZI, MAG, LAW, Carl Gustafs, .50, Dragons, FN Browning dat was zo ongeveer wat een infanteriecompagnie ter beschikking had.

Foto's moet ik zo naar zoeken. Ik weet nog wel dat ik niet zo'n modelsoldaat was. In 14 maanden geen kapper of scheermes gezien. Gezien de staat van de uitrusting leek mij daar een hippie uiterlijk wel bij passen.

Ben eind jaren tachtig ook nog keer op herhaling geweest. Dat was echt lachen. Nekafjes, Brenguns (ja echt - uit 1943!), oude bazooka-achtigen, je wilt het niet weten. We leken Dad's army wel (daar komen de schutters). Nog net geen hooivorken en knuppels zeg maar.
Brenguns zijn tot 1989 in gebruik geweest bij de Natres, bij het reguliere leger tot eind 1964.
pi_96617811
dan hebben ze voor herhaling waarschijnlijk uit een mobcomplex getrokken. Het zal rond 1988 zijn geweest gok ik zo. Plaats was Ossendrecht. Dat weet ik ook nog.
pi_96652161
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 01:05 schreef Clan het volgende:
Clan wat mij opvalt is dat jij als 1 vd weinigen heel veel foto's hebt van je actieve militaire dienstperiode. :Y Punt is dat ik begrepen heb dat het hebben van een fotocamera in de jaren 60/70/80 een zeldzaamheid was gezien het analoge karakter en bijbehorende prijskaartje O-) die nou niet echt toereikend was voor het toenmalige soldaten salaris. :{ Komt nog bij dat men gezien de aard van de functie ook niet echt veel tijd had om op elk moment vd dag foto's te gaan kieken zoals tegenwoordig. :s)
mee eens?

[ Bericht 0% gewijzigd door rubje op 12-05-2011 16:26:12 ]
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_96672838
Ik heb ook erg veel foto's, mn pa(adjudant) ook, alleen strooit niet iedereen dr mee op internet.
pi_96702641
Als je wat foto's van jullie militaire verleden plaatst(zoals Clan doet) dan maak je zaken wat levendiger vaak. :Y Uiteraard kun je jezelf blurren maar verder als het meer dan 15 of 20 jaar geleden is dan is er toch verder geen restrictie? :? Al die onzinnige geheimzinnigheid die sommige hebben tav een periode die een deel van hun leven hebben uitgemaakt. |:(
Als ik in dienstr had gezeten had ik hetzelfde als Clan denk ik gedaan als ik in een topic als DEF vertoefde. :Y
pi_96804722
Lichting 94-7 hier.
Vlak voor het afschaffen van de opkomstplicht hadden ze me toch schijnbaar nodig, veel aan gedaan om er onderuit te kunnen komen, maar helaas. Maar als ik erop terug kijk geen spijt van, tuurlijk het is een zinloos jaar geweest, maar wel 1 van de mooiste tijden.
Opgekomen in Ede (Elias Beeckman) voor de AMO (ook de mogelijkheid gehad voor de sergeanten opleiding, maar dan moest je 2 maanden langer, dus maar niet gedaan). Daarna 2 maanden radio bedienaar ook in Ede (zelfs mijn typediploma gehaald :7 ). Daarna 1 maand Harskamp voor het vrachtwagen rijbewijs. Daarna 5 maanden paraat gelegen in Garderen, bij de 115 Divvbdcie, ofzoiets. Was een onderdeel van de Multi Nationale Divisie, samen met de Duitsers, Belgen en Britten. Wij zorgden voor de verbindingen voor de Lucht Mobiele Brigade die destijds net was opgericht. Had een mooie vrachtwagen, met verwarming en zelfs een laptop aan boord, om berichten via de telex te kunnen versturen. Veel oefeningen gehad, in Duitsland, Belgie en Denemarken. Daarna in April 1995 afgezwaaid als Soldaat 1.
Als er interesse is kan ik wel wat foto's uit die tijd inscannen en plaatsen, heb best veel liggen. Want een van onze peloton gasten die was amateur fotograaf en heeft dus heel veel gefotografeerd en zelfs een leuke film in elkaar gezet voor ons allemaal.
Oh ja voor de volledigheid mijn nummer was 72.08.21.054. Dat vergeet je ook nooit meer.
  zaterdag 14 mei 2011 @ 20:14:55 #23
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_96805614
quote:
15s.gif Op donderdag 12 mei 2011 16:28 schreef rubje het volgende:
Als je wat foto's van jullie militaire verleden plaatst(zoals Clan doet) dan maak je zaken wat levendiger vaak. :Y Uiteraard kun je jezelf blurren maar verder als het meer dan 15 of 20 jaar geleden is dan is er toch verder geen restrictie? :? Al die onzinnige geheimzinnigheid die sommige hebben tav een periode die een deel van hun leven hebben uitgemaakt. |:(
Als ik in dienstr had gezeten had ik hetzelfde als Clan denk ik gedaan als ik in een topic als DEF vertoefde. :Y
Ik heb plenty foto's van mijn dipli tijd (93-4 Bbt 41Afdva Seedorf) maar zolang ik in actieve dienst zit ben ik er niet zo happig op om met foto's te strooien, sowieso vind ik het maar niets.
pi_97031893
Ik heb het natuurlijk ook niet over als je in actieve dienst zit want je weet zelf maar al te goed wat je wel of niet kunt plaatsen. :{ Het gaat er gewoon om dat foto's vaak ter illustratie zaken wat meer kleur geven dan alleen tekst. :Y Clan heeft daar al diverse keren in het goede voorbeeld van gegeven en voorlopig zie ik alleen maar verhalen/excuses van anderen waarom die het niet doen terwijl Clan met zijn geplaatste foto's het tegendeel bewijst dat het best wel kan. Dat is mijn punt. :s)
  vrijdag 20 mei 2011 @ 19:46:49 #25
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_97088418
Lichting 91-08, Klu. Opgekomen op de LIMOS te Nijmegen om daar te worden opgeleid tot LB'er.
Daarna dienstgedaan bij het 40 Squadron op Volkel, daarna voor paar maanden De Peel.
Prachttijd gehad als Dplsld-1. Was voor mij de opstap om bij de eerste lichting LMB dienst te nemen, met succes.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 20:06:05 #26
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_97089603
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 19:46 schreef ErwinRommel het volgende:
Lichting 91-08, Klu. Opgekomen op de LIMOS te Nijmegen om daar te worden opgeleid tot LB'er.
Daarna dienstgedaan bij het 40 Squadron op Volkel, daarna voor paar maanden De Peel.
Prachttijd gehad als Dplsld-1. Was voor mij de opstap om bij de eerste lichting LMB dienst te nemen, met succes.
Ik weet uit m'n hoofd niet meer welke lichting ik zat, maar ik ben in 86 opgekomen op de LIMOS Nijmegen. Daarna naar Woensdrecht waar ik m'n tijd uitgediend heb bij de LB.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 20:11:25 #27
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_97089889
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 20:06 schreef Snakey het volgende:

[..]

Ik weet uit m'n hoofd niet meer welke lichting ik zat, maar ik ben in 86 opgekomen op de LIMOS Nijmegen. Daarna naar Woensdrecht waar ik m'n tijd uitgediend heb bij de LB.
Leuke tijd gehad?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  vrijdag 20 mei 2011 @ 20:26:51 #28
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_97090710
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 mei 2011 20:11 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Leuke tijd gehad?
Absoluut. Woensdrecht was in die tijd van kernwapens 'hot'. Het wachtlopen was vaak spannend omdat hekken regelmatig doorgeknipt werden en er dus mensen op de basis rondliepen, wat soms best spannend was omdat we 1x meegemaakt hadden dat er iemand met een pistool opgepakt was. Je wist dus nooit zeker waar je tegenaan zou lopen. Meestal waren het 'hippies' die gewoon probeerde eea kapot te krijgen. (Als je die te pakken kreeg was het eerste wat ze deden hun wiet en hashies weggooien. ;) )
Maar ook meegemaakt dat een stel zich in een loods hadden verschanst waarbij we opdracht kregen ons magazijn uit het plastic te halen en in de FAL te steken, we mochten niet doorladen though, maar dat was wel even zweten. Uiteindelijk een paar baldadige schoffies uit de loods gehaald. :')

Zo waren er meer spannende dingen, maar meestal was het nogal saai. Beetje op en neer lopen langs het hek, soms uitgescholden worden door protesterende mensen die tegen kernwapens waren. Maar goed, ik zag de saaie momenten nog steeds als positief. Ook al was het niet veel, ik vond het wel mooi om betaald te worden om door een van de mooiste bos gebieden van Nederland te wandelen. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')