abonnement Unibet Coolblue
pi_96543973
NAV dit topic: Bespaar jij op energie en gas?
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar heb nog nooit iets veranderd aan mijn cv, aangezien de verwarming voorlopig wel uit blijft en ik vrijwel nooit kook, vroeg ik me af wat ik hier aan kan veranderen om geld te besparen, ik heb er niet zo veel verstand van:



Ik zat al te denken om hem helemaal uit te zetten, maar dan moet ik hem natuurlijk voor het douchen en kleren wassen elke keer aan zetten, niet heel handig.

Het zou me echt niks boeien als het langer duurt voordat ik warm water uit de kraan krijg.. Iemand tips?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Forum Admin maandag 9 mei 2011 @ 13:40:37 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_96544247
Als je de kachel niet gebruikt en dus je thermostaat uit / laag hebt staan kost je dat geen geld.
Wat meestal wel in te stellen is het tap comfort. De ketel houdt een paar liter water op 60 graden zodat je snel warm water hebt. Dit kost gas en kan meestal wel uitgezet worden. Kijk even in de handleiding van je ketel. Die knoppen op de foto zeggen me niet zoveel.
Sowieso heb je een erg oude ketel zo te zien. Een nieuwe HR ketel gaat ook al veel besparing opleveren maar is wel weer een investering natuurlijk.
  maandag 9 mei 2011 @ 13:40:42 #3
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_96544255
Ik denk dat je het meest bespaart door WEL te gaan koken ;) Of ben je gewoon niet vaak thuis?
  maandag 9 mei 2011 @ 13:42:44 #4
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_96544343
Je kan de aanvoer temperatuur en de warmwater temperatuur wat naar beneden draaien. Dan wordt je CV en je douchewater wat koeler, maar bespaar je wat op gas.

Ik heb mijn water temperatuur ook wat naar beneden gedraaid, hoef ik ook minder koud water te mengen bij het douchen.
pi_96544354
quote:
3s.gif Op maandag 9 mei 2011 13:40 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Als je de kachel niet gebruikt en dus je thermostaat uit / laag hebt staan kost je dat geen geld.
Wat meestal wel in te stellen is het tap comfort. De ketel houdt een paar liter water op 60 graden zodat je snel warm water hebt. Dit kost gas en kan meestal wel uitgezet worden. Kijk even in de handleiding van je ketel. Die knoppen op de foto zeggen me niet zoveel.
Sowieso heb je een erg oude ketel zo te zien. Een nieuwe HR ketel gaat ook al veel besparing opleveren maar is wel weer een investering natuurlijk.
Bij de onderste staat warmwatercomfort, zal ik die gewoon op 0 zetten dan?

Wat ik zelf dacht is:

de 1e op alleen warm water (geen cv)
de 2e helemaal 0 in de zomer (cv hoeft nu toch niet aangevoerd te worden?)
de 3e iets minder zodat de kraan niet meer kokend heet water geeft
de 4e op 0 zodat het langer duurt?

Kan iemand bevestigen of deze gedachtes kloppen?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_96544487
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 13:40 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik denk dat je het meest bespaart door WEL te gaan koken ;) Of ben je gewoon niet vaak thuis?
koken is toch echt duurder dan de zakjes pasta met warm water welke ik vaak maak, (60ct uit duitsland) of kan jij goedkoper koken dan 60ct per dag?
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  Forum Admin maandag 9 mei 2011 @ 13:48:13 #7
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_96544604
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 13:42 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Bij de onderste staat warmwatercomfort, zal ik die gewoon op 0 zetten dan?

Wat ik zelf dacht is:

de 1e op alleen warm water (geen cv)
de 2e helemaal 0 in de zomer (cv hoeft nu toch niet aangevoerd te worden?)
de 3e iets minder zodat de kraan niet meer kokend heet water geeft
de 4e op 0 zodat het langer duurt?

Kan iemand bevestigen of deze gedachtes kloppen?
Ik heb er niet voor geleerd maar mij is verteld dat je beter niet je CV uit kan zetten. Eens in de 24h meen ik laat de ketel de warmwater pomp even draaien om te voorkomen dat deze vast komt te zetten je 'm kan gaan vervangen. Nogmaals, als je de CV niet gebruikt dan kost het je geen centen.
Tapcomfort kan idd uit. En de temperatuur van je tapwater kan je inderdaad naar wens verlagen uiteraard.
pi_96544716
Ik heb wel spijt dat ik hier niet eerder naar heb gekeken, volgens mij kan dit best wel wat geld besparen..
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_96544801
het is ook niet verstandig de temp. lager dan 60graden (dacht ik) te zetten ivm legionella bacterie.

Andere vraag: wil je besparen omdat er een topic over gaat Of wil je besparen omdat je veel verbruikt?
Weet je je actuele verbruik?
pi_96545452
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 13:52 schreef MrNiles het volgende:
het is ook niet verstandig de temp. lager dan 60graden (dacht ik) te zetten ivm legionella bacterie.
Graad of 40 is genoeg om temperatuur-gevoelige bacteriën te doden. Wil je ongevoelige bacteriën doden dan zul je naar 100 graden moeten dus dat is hier niet aan de orde.

Het beste (voor de bacteriën) is dus de temperatuur rond de 45 te zetten. Als je hem op 40 zet en hij blijft er net onder steken zit je namelijk op de ideale temperatuur voor die beestjes, een risico wat je niet wilt nemen.
  maandag 9 mei 2011 @ 14:12:55 #11
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_96545636
Meestal heeft je ketel een in te stellen temperatuur voor tapwater en een apparte voor radiatorwater.

Waar je naar wil streven is dat je retourwater van de radiatoren ver onder de 60 graden blijft. Dit zodat je HR ketel het hoogste rendement kan halen. Ideaal is zo koud mogelijk retour.
Vaak kun je door relatief koud water (40-50 graden door je radiatoren) dus heel efficient stoken.
Neem dan wat langer voor het opstoken van je ruimten, en zorg er voor dat je 's nachts volledig stopt met stoken om dan (wellicht een uurtje eerder) weer op te gaan stoken met niet te heet water.

Vloerverwarming is helemaal ideaal kwa rendement.

Als je het dan ergens in huis koud hebt, kun je je voetventielinstellingen eens bekijken in die kamer, of een grotere radiator daar plaatsen i.p.v. je ketel weer heter in te gaan stellen.

Dit alles laten samenwerken met een temperatuursafhankelijke regelening en je hebt er geen omkijken meer naar.
pi_96546176
Vergeet mijn TT even: ik bedoel eigenlijk meer: HOE MOET IK MIJN KNOPPEN ZETTEN?
Mensen die letterlijk op de TT in gaan heb ik niet zo veel aan..
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 9 mei 2011 @ 14:26:46 #13
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_96546245
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 14:25 schreef delano.888 het volgende:
Vergeet mijn TT even: ik bedoel eigenlijk meer: HOE MOET IK MIJN KNOPPEN ZETTEN?
Mensen die letterlijk op de TT in gaan heb ik niet zo veel aan..
Je wil toch weten hoe te besparen? Dan kun je die knoppen toch instellen naar de rest v.d. tips die je hier krijgt? ;)

Verder gewoon ff in het boekje van je ketel kijken.
pi_96547742
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 14:07 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Graad of 40 is genoeg om temperatuur-gevoelige bacteriën te doden. Wil je ongevoelige bacteriën doden dan zul je naar 100 graden moeten dus dat is hier niet aan de orde.

Het beste (voor de bacteriën) is dus de temperatuur rond de 45 te zetten. Als je hem op 40 zet en hij blijft er net onder steken zit je namelijk op de ideale temperatuur voor die beestjes, een risico wat je niet wilt nemen.
Van Wiki
• 70 tot 80 °C: totale doding van Legionella
• 66 °C: Legionella sterft binnen 2 minuten
• 60 °C: Legionella sterft binnen 32 minuten
• 55 °C: Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur
• 50 °C: Legionella kan overleven maar vermenigvuldigt zich niet
• 35 tot 46°C: Ideale temperatuur voor Legionella om zich te vermenigvuldigen
• 20 tot 50°C: Legionella is in staat om te groeien
• Tussen de 20°C en de 25°C is langzame vermeerdering aangetoond
Dunno of dit helemaal klopt
Blessed is the mind too small for doubt.
  FOK!fotograaf maandag 9 mei 2011 @ 15:16:37 #15
17893 Forno
pi_96548263
Ben je nou gewoon te lui om de handleiding zelf te lezen? Merk en typenummer staan op de ketel!
Met een beetje googlen vind je zo een handleiding, mocht je de originele kwijt zijn.
  maandag 9 mei 2011 @ 16:09:10 #16
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_96550607
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 14:07 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Graad of 40 is genoeg om temperatuur-gevoelige bacteriën te doden. Wil je ongevoelige bacteriën doden dan zul je naar 100 graden moeten dus dat is hier niet aan de orde.

Het beste (voor de bacteriën) is dus de temperatuur rond de 45 te zetten. Als je hem op 40 zet en hij blijft er net onder steken zit je namelijk op de ideale temperatuur voor die beestjes, een risico wat je niet wilt nemen.
ik lees overal dat je minimaal 60 grd voor tapwater aan moet houden:

Vermenigvuldiging legionellabacterie

De legionellabacterie is alleen gevaarlijk na vermenigvuldiging. Dat gebeurt in water met een temperatuur tussen 25 en 50°C. Boven de 60°C gaat de bacterie dood. De legionellabacterie vermenigvuldigt zich alleen als het water niet doorstroomt, maar langdurig blijft stilstaan in 'dode' hoeken. Sterke doorstroming van water kan aangroei van de bacterie voorkomen.


http://www.rijksoverheid.(...)ionellabacterie.html

mijn cv monteur heeft dat ook bevestigd.
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
  maandag 9 mei 2011 @ 16:18:22 #17
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_96551016
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:09 schreef laffer het volgende:

[..]

ik lees overal dat je minimaal 60 grd voor tapwater aan moet houden:

Vermenigvuldiging legionellabacterie

De legionellabacterie is alleen gevaarlijk na vermenigvuldiging. Dat gebeurt in water met een temperatuur tussen 25 en 50°C. Boven de 60°C gaat de bacterie dood. De legionellabacterie vermenigvuldigt zich alleen als het water niet doorstroomt, maar langdurig blijft stilstaan in 'dode' hoeken. Sterke doorstroming van water kan aangroei van de bacterie voorkomen.


http://www.rijksoverheid.(...)ionellabacterie.html

mijn cv monteur heeft dat ook bevestigd.
In huis heb je dus zelden tot nooit een langdurig stilstaande situatie waar het zo warm is, en verder moet je nog wel eerst zwak, ziek of misselijk zijn, en het dan nog inademen ook om uberhaupt iets van legionella te krijgen.
M.a.w. je staat water op te stoken tot 60 graden+ om er daarna in de mengkraan bij je douch weer 40 graden van te maken. Eeuwig zonde in mijn ogen.

[ Bericht 2% gewijzigd door RaymondK op 09-05-2011 16:23:35 ]
  maandag 9 mei 2011 @ 16:29:39 #18
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_96551654
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:18 schreef RaymondK het volgende:

[..]

In huis heb je dus zelden tot nooit een langdurig stilstaande situatie waar het zo warm is, en verder moet je nog wel eerst zwak, ziek of misselijk zijn, en het dan nog inademen ook om uberhaupt iets van legionella te krijgen.
M.a.w. je staat water op te stoken tot 60 graden+ om er daarna in de mengkraan bij je douch weer 40 graden van te maken. Eeuwig zonde in mijn ogen.
ik doe het in iedergeval voor de zekerheid, better save than sorry ;)
verder vind ik het bij mengen wel lekker voor een vollere straal onder de douche :)
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_96552150
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 13:42 schreef delano.888 het volgende:

[..]

Bij de onderste staat warmwatercomfort, zal ik die gewoon op 0 zetten dan?

Wat ik zelf dacht is:

de 1e op alleen warm water (geen cv)
Prima voor de zomermaanden, niet vergeten in het najaar, is een duur geintje om daar een monteur voor te laten komen.
quote:
de 2e helemaal 0 in de zomer (cv hoeft nu toch niet aangevoerd te worden?)
Als de eerste op alleen warm water staat, hoef je hier nu niets mee te doen, in het voorjaar en najaar zet je deze bijvoorbeeld op 5 à 6 en in de winter op 8 à 9.
quote:
de 3e iets minder zodat de kraan niet meer kokend heet water geeft
Zou ik niet doen, minder heet water betekent ook dat je minder koud water bijmengt en dus een kleinere waterstraal in je douche hebt, bespaar je natuurlijk wel op water.
quote:
de 4e op 0 zodat het langer duurt?
Comfortstand uitschakelen heeft tot gevolg dat de ketel pas met zijn startcyclus begint zodra er warmwatervraag is, dit bespaart weliswaar wat gas, maar zorgt voor een hoger waterverbruik doordat het dus langer duurt voordat er warm water uit je kraan komt.
quote:
Kan iemand bevestigen of deze gedachtes kloppen?
De beste besparing welke jij in jouw geval kan behalen is het vervangen van je VR- ketel door een HR- ketel.
pi_96552277
Ik woon in een huurhuis dus lijkt me een beetje zonde van het geld, maar bedankt voor de antwoorden!
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_96553381
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:42 schreef delano.888 het volgende:
Ik woon in een huurhuis dus lijkt me een beetje zonde van het geld, maar bedankt voor de antwoorden!
In dat geval, stekker eruit.
  Moderator maandag 9 mei 2011 @ 18:06:09 #22
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_96556240
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:18 schreef RaymondK het volgende:

[..]

In huis heb je dus zelden tot nooit een langdurig stilstaande situatie waar het zo warm is, en verder moet je nog wel eerst zwak, ziek of misselijk zijn, en het dan nog inademen ook om uberhaupt iets van legionella te krijgen.
M.a.w. je staat water op te stoken tot 60 graden+ om er daarna in de mengkraan bij je douch weer 40 graden van te maken. Eeuwig zonde in mijn ogen.
Wil jij dat risico dan bewust lopen; met iets waar je netto maar heel weinig besparing van hebt

Van cv - monteurs heb ik al eens gehoord dat het wel kan; maar dat het dan wel heel erg aanraad om eens in de 2 maanden de leidingen met warmer water 60 graden of hoger even door te spoelen :)
  maandag 9 mei 2011 @ 19:55:53 #23
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_96562270
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 13:45 schreef delano.888 het volgende:

[..]

koken is toch echt duurder dan de zakjes pasta met warm water welke ik vaak maak, (60ct uit duitsland) of kan jij goedkoper koken dan 60ct per dag?
niet goedkoper, wel gezonder
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 10 mei 2011 @ 07:04:00 #24
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_96583773
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 18:06 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wil jij dat risico dan bewust lopen; met iets waar je netto maar heel weinig besparing van hebt

Van cv - monteurs heb ik al eens gehoord dat het wel kan; maar dat het dan wel heel erg aanraad om eens in de 2 maanden de leidingen met warmer water 60 graden of hoger even door te spoelen :)
Tuurlijk adviseerd i dat. Anders krijgt i later een claim als je perongeluk (al is die kans toch wel bijzonder klein) toch iets oploopt.

Dat ze in bejaarden huizen en ziekenhuizen alles tot 90 graden opstoken komt omdat je in zo'n enorm gebouw altijd wel ergens een dooie tak hebt. En omdat de algehele gesteldheid van mensen daar al op scherp staat.

Als je niet de handige harry hebt uitgehangen dan is dat in je thuissituatie nauwelijks van toepassing. Er wordt elkedag meer dan genoeg water gebruikt om geen "stilstaand" water in je leidingen te hebben. Tuurlijk kan het altijd, maar dan nog zoals ik al schreef moet je al verzwakt zijn om uberhaupt ziek te worden van die legionella.
Mijn douchwater staat op iets van 45 graden. zodat ik minimaal bijmeng. Ik neem dat risico ja.

En een gemiddelde ketel bespaard toch wel zo'n 20% gas als i op 45 graden staat te stoken tegen 90 graden. In douchen gaat bij veel gezinnen de helft v.h. per jaar verstookte gas zitten.

En als je al (bijv. na vakantie) je leidingen door wilt spoelen moet je dat zeker niet met heet water gaan doen, maar eerst met koudwater. Legionella is namelijk alleen maar schadelijk bij inademing (damp dus).

[ Bericht 3% gewijzigd door RaymondK op 10-05-2011 07:41:00 ]
pi_96592998
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 07:04 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Tuurlijk adviseerd i dat. Anders krijgt i later een claim als je perongeluk (al is die kans toch wel bijzonder klein) toch iets oploopt.

Dat ze in bejaarden huizen en ziekenhuizen alles tot 90 graden opstoken komt omdat je in zo'n enorm gebouw altijd wel ergens een dooie tak hebt. En omdat de algehele gesteldheid van mensen daar al op scherp staat.

Als je niet de handige harry hebt uitgehangen dan is dat in je thuissituatie nauwelijks van toepassing. Er wordt elkedag meer dan genoeg water gebruikt om geen "stilstaand" water in je leidingen te hebben. Tuurlijk kan het altijd, maar dan nog zoals ik al schreef moet je al verzwakt zijn om uberhaupt ziek te worden van die legionella.
Mijn douchwater staat op iets van 45 graden. zodat ik minimaal bijmeng. Ik neem dat risico ja.

En een gemiddelde ketel bespaard toch wel zo'n 20% gas als i op 45 graden staat te stoken tegen 90 graden. In douchen gaat bij veel gezinnen de helft v.h. per jaar verstookte gas zitten.

En als je al (bijv. na vakantie) je leidingen door wilt spoelen moet je dat zeker niet met heet water gaan doen, maar eerst met koudwater. Legionella is namelijk alleen maar schadelijk bij inademing (damp dus).
Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen.

Warm water wordt bij standaard keteltjes op ongeveer 60 graden gestookt, natuurlijk kan hier enige afwijkingen in zitten.
Een vaillant bijvoorbeeld stookt het geleverde koud water met ongeveer 50 graden hoger op.

Maar opstoken tot 90 graden is echt onzin of het mort voor speciale doeleinden zijn.
En dode leidingen in verzorging tehuizen mag al jaren niet meer, overigens niet alleen in verzorging huizen.
Hooguit daar waar het proces die temperaturen vereist, maar zeker niet voor algemeen warm water.

Voor koken en douchen gebruikt een gemiddeld gezin zo'n 30 m3 per maand, vaak minder.

Verder is het afhankelijk of het een doorstroomtoestel of een voorraadtoestel betreft.
Ook al zet je de temperatuur op 45, als er een comfortfunctie is dan zal het voorraadje water op een hogere temperatuur zijn dan de doorstroomtemperatuur.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')