Bij de onderste staat warmwatercomfort, zal ik die gewoon op 0 zetten dan?quote:Op maandag 9 mei 2011 13:40 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Als je de kachel niet gebruikt en dus je thermostaat uit / laag hebt staan kost je dat geen geld.
Wat meestal wel in te stellen is het tap comfort. De ketel houdt een paar liter water op 60 graden zodat je snel warm water hebt. Dit kost gas en kan meestal wel uitgezet worden. Kijk even in de handleiding van je ketel. Die knoppen op de foto zeggen me niet zoveel.
Sowieso heb je een erg oude ketel zo te zien. Een nieuwe HR ketel gaat ook al veel besparing opleveren maar is wel weer een investering natuurlijk.
koken is toch echt duurder dan de zakjes pasta met warm water welke ik vaak maak, (60ct uit duitsland) of kan jij goedkoper koken dan 60ct per dag?quote:Op maandag 9 mei 2011 13:40 schreef Hi_flyer het volgende:
Ik denk dat je het meest bespaart door WEL te gaan kokenOf ben je gewoon niet vaak thuis?
Ik heb er niet voor geleerd maar mij is verteld dat je beter niet je CV uit kan zetten. Eens in de 24h meen ik laat de ketel de warmwater pomp even draaien om te voorkomen dat deze vast komt te zetten je 'm kan gaan vervangen. Nogmaals, als je de CV niet gebruikt dan kost het je geen centen.quote:Op maandag 9 mei 2011 13:42 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Bij de onderste staat warmwatercomfort, zal ik die gewoon op 0 zetten dan?
Wat ik zelf dacht is:
de 1e op alleen warm water (geen cv)
de 2e helemaal 0 in de zomer (cv hoeft nu toch niet aangevoerd te worden?)
de 3e iets minder zodat de kraan niet meer kokend heet water geeft
de 4e op 0 zodat het langer duurt?
Kan iemand bevestigen of deze gedachtes kloppen?
Graad of 40 is genoeg om temperatuur-gevoelige bacteriën te doden. Wil je ongevoelige bacteriën doden dan zul je naar 100 graden moeten dus dat is hier niet aan de orde.quote:Op maandag 9 mei 2011 13:52 schreef MrNiles het volgende:
het is ook niet verstandig de temp. lager dan 60graden (dacht ik) te zetten ivm legionella bacterie.
Je wil toch weten hoe te besparen? Dan kun je die knoppen toch instellen naar de rest v.d. tips die je hier krijgt?quote:Op maandag 9 mei 2011 14:25 schreef delano.888 het volgende:
Vergeet mijn TT even: ik bedoel eigenlijk meer: HOE MOET IK MIJN KNOPPEN ZETTEN?
Mensen die letterlijk op de TT in gaan heb ik niet zo veel aan..
Van Wikiquote:Op maandag 9 mei 2011 14:07 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Graad of 40 is genoeg om temperatuur-gevoelige bacteriën te doden. Wil je ongevoelige bacteriën doden dan zul je naar 100 graden moeten dus dat is hier niet aan de orde.
Het beste (voor de bacteriën) is dus de temperatuur rond de 45 te zetten. Als je hem op 40 zet en hij blijft er net onder steken zit je namelijk op de ideale temperatuur voor die beestjes, een risico wat je niet wilt nemen.
ik lees overal dat je minimaal 60 grd voor tapwater aan moet houden:quote:Op maandag 9 mei 2011 14:07 schreef Kumerian het volgende:
[..]
Graad of 40 is genoeg om temperatuur-gevoelige bacteriën te doden. Wil je ongevoelige bacteriën doden dan zul je naar 100 graden moeten dus dat is hier niet aan de orde.
Het beste (voor de bacteriën) is dus de temperatuur rond de 45 te zetten. Als je hem op 40 zet en hij blijft er net onder steken zit je namelijk op de ideale temperatuur voor die beestjes, een risico wat je niet wilt nemen.
In huis heb je dus zelden tot nooit een langdurig stilstaande situatie waar het zo warm is, en verder moet je nog wel eerst zwak, ziek of misselijk zijn, en het dan nog inademen ook om uberhaupt iets van legionella te krijgen.quote:Op maandag 9 mei 2011 16:09 schreef laffer het volgende:
[..]
ik lees overal dat je minimaal 60 grd voor tapwater aan moet houden:
Vermenigvuldiging legionellabacterie
De legionellabacterie is alleen gevaarlijk na vermenigvuldiging. Dat gebeurt in water met een temperatuur tussen 25 en 50°C. Boven de 60°C gaat de bacterie dood. De legionellabacterie vermenigvuldigt zich alleen als het water niet doorstroomt, maar langdurig blijft stilstaan in 'dode' hoeken. Sterke doorstroming van water kan aangroei van de bacterie voorkomen.
http://www.rijksoverheid.(...)ionellabacterie.html
mijn cv monteur heeft dat ook bevestigd.
ik doe het in iedergeval voor de zekerheid, better save than sorryquote:Op maandag 9 mei 2011 16:18 schreef RaymondK het volgende:
[..]
In huis heb je dus zelden tot nooit een langdurig stilstaande situatie waar het zo warm is, en verder moet je nog wel eerst zwak, ziek of misselijk zijn, en het dan nog inademen ook om uberhaupt iets van legionella te krijgen.
M.a.w. je staat water op te stoken tot 60 graden+ om er daarna in de mengkraan bij je douch weer 40 graden van te maken. Eeuwig zonde in mijn ogen.
Prima voor de zomermaanden, niet vergeten in het najaar, is een duur geintje om daar een monteur voor te laten komen.quote:Op maandag 9 mei 2011 13:42 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Bij de onderste staat warmwatercomfort, zal ik die gewoon op 0 zetten dan?
Wat ik zelf dacht is:
de 1e op alleen warm water (geen cv)
Als de eerste op alleen warm water staat, hoef je hier nu niets mee te doen, in het voorjaar en najaar zet je deze bijvoorbeeld op 5 à 6 en in de winter op 8 à 9.quote:de 2e helemaal 0 in de zomer (cv hoeft nu toch niet aangevoerd te worden?)
Zou ik niet doen, minder heet water betekent ook dat je minder koud water bijmengt en dus een kleinere waterstraal in je douche hebt, bespaar je natuurlijk wel op water.quote:de 3e iets minder zodat de kraan niet meer kokend heet water geeft
Comfortstand uitschakelen heeft tot gevolg dat de ketel pas met zijn startcyclus begint zodra er warmwatervraag is, dit bespaart weliswaar wat gas, maar zorgt voor een hoger waterverbruik doordat het dus langer duurt voordat er warm water uit je kraan komt.quote:de 4e op 0 zodat het langer duurt?
De beste besparing welke jij in jouw geval kan behalen is het vervangen van je VR- ketel door een HR- ketel.quote:Kan iemand bevestigen of deze gedachtes kloppen?
In dat geval, stekker eruit.quote:Op maandag 9 mei 2011 16:42 schreef delano.888 het volgende:
Ik woon in een huurhuis dus lijkt me een beetje zonde van het geld, maar bedankt voor de antwoorden!
Wil jij dat risico dan bewust lopen; met iets waar je netto maar heel weinig besparing van hebtquote:Op maandag 9 mei 2011 16:18 schreef RaymondK het volgende:
[..]
In huis heb je dus zelden tot nooit een langdurig stilstaande situatie waar het zo warm is, en verder moet je nog wel eerst zwak, ziek of misselijk zijn, en het dan nog inademen ook om uberhaupt iets van legionella te krijgen.
M.a.w. je staat water op te stoken tot 60 graden+ om er daarna in de mengkraan bij je douch weer 40 graden van te maken. Eeuwig zonde in mijn ogen.
niet goedkoper, wel gezonderquote:Op maandag 9 mei 2011 13:45 schreef delano.888 het volgende:
[..]
koken is toch echt duurder dan de zakjes pasta met warm water welke ik vaak maak, (60ct uit duitsland) of kan jij goedkoper koken dan 60ct per dag?
Tuurlijk adviseerd i dat. Anders krijgt i later een claim als je perongeluk (al is die kans toch wel bijzonder klein) toch iets oploopt.quote:Op maandag 9 mei 2011 18:06 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wil jij dat risico dan bewust lopen; met iets waar je netto maar heel weinig besparing van hebt
Van cv - monteurs heb ik al eens gehoord dat het wel kan; maar dat het dan wel heel erg aanraad om eens in de 2 maanden de leidingen met warmer water 60 graden of hoger even door te spoelen
Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 07:04 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Tuurlijk adviseerd i dat. Anders krijgt i later een claim als je perongeluk (al is die kans toch wel bijzonder klein) toch iets oploopt.
Dat ze in bejaarden huizen en ziekenhuizen alles tot 90 graden opstoken komt omdat je in zo'n enorm gebouw altijd wel ergens een dooie tak hebt. En omdat de algehele gesteldheid van mensen daar al op scherp staat.
Als je niet de handige harry hebt uitgehangen dan is dat in je thuissituatie nauwelijks van toepassing. Er wordt elkedag meer dan genoeg water gebruikt om geen "stilstaand" water in je leidingen te hebben. Tuurlijk kan het altijd, maar dan nog zoals ik al schreef moet je al verzwakt zijn om uberhaupt ziek te worden van die legionella.
Mijn douchwater staat op iets van 45 graden. zodat ik minimaal bijmeng. Ik neem dat risico ja.
En een gemiddelde ketel bespaard toch wel zo'n 20% gas als i op 45 graden staat te stoken tegen 90 graden. In douchen gaat bij veel gezinnen de helft v.h. per jaar verstookte gas zitten.
En als je al (bijv. na vakantie) je leidingen door wilt spoelen moet je dat zeker niet met heet water gaan doen, maar eerst met koudwater. Legionella is namelijk alleen maar schadelijk bij inademing (damp dus).
Ja daarom lees je ook wel eens dat een lichamelijkgehandicapte zwaar verbrand is omdat iemand het water niet controleerde.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:05 schreef Snakey het volgende:
Lijkt me ook enigszins gevaarlijk, water van 90 graden uit de kraan.
Zoveel onzin is het niet. Het is maar net hoe je je keteltje insteld op hoeveel graden die tapwater gaat stoken.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 12:45 schreef klipper het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit zoveel onzin bij elkaar gelezen.
Warm water wordt bij standaard keteltjes op ongeveer 60 graden gestookt, natuurlijk kan hier enige afwijkingen in zitten.
Een vaillant bijvoorbeeld stookt het geleverde koud water met ongeveer 50 graden hoger op.
Maar opstoken tot 90 graden is echt onzin of het mort voor speciale doeleinden zijn.
En dode leidingen in verzorging tehuizen mag al jaren niet meer, overigens niet alleen in verzorging huizen.
Hooguit daar waar het proces die temperaturen vereist, maar zeker niet voor algemeen warm water.
Voor koken en douchen gebruikt een gemiddeld gezin zo'n 30 m3 per maand, vaak minder.
Verder is het afhankelijk of het een doorstroomtoestel of een voorraadtoestel betreft.
Ook al zet je de temperatuur op 45, als er een comfortfunctie is dan zal het voorraadje water op een hogere temperatuur zijn dan de doorstroomtemperatuur.
Helemaal niet zonde, ik wil een goeie douchestraal, geen pisbeetje.quote:. Het is in mijn ogen gewoon zonde om het eerst heet te gaan zitten stoken, om het daarna weer met veel koud water bij te mengen.![]()
Dan moet je gewoon een ketel met voldoende vermogen kopen...quote:Op dinsdag 10 mei 2011 16:17 schreef RVP67 het volgende:
[..]
Helemaal niet zonde, ik wil een goeie douchestraal, geen pisbeetje.
En wat doet meer vermogen met je verbruik?quote:Op dinsdag 10 mei 2011 16:45 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Dan moet je gewoon een ketel met voldoende vermogen kopen...
is ook niet nodig.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:05 schreef Snakey het volgende:
Lijkt me ook enigszins gevaarlijk, water van 90 graden uit de kraan.
Gemiddeld gasverbruik in Nederland is 1600 m3, gasverbruik voor koken is ongeveer 4%, ofwel 4/100 van 1600 = 64 m3.quote:[b]Op dinsdag 10 mei 2011 13:29 schreef RaymondK het
Gas om te koken kun je vergeten, dat is hooguit 2 of 3 kuub per jaar.
haheheh, ik kook 7 dagen per week.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 20:33 schreef klipper het volgende:
[..]
Gemiddeld gasverbruik in Nederland is 1600 m3, gasverbruik voor koken is ongeveer 4%, ofwel 4/100 van 1600 = 64 m3.
Misschien wat minder vaak langs de snackbar gaan?
Niet zo veel als loeiheet water draaien.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 17:39 schreef Panic_A het volgende:
[..]
En wat doet meer vermogen met je verbruik?
Jij hebt echt het verstand van een vis.quote:Op woensdag 11 mei 2011 07:18 schreef RaymondK het volgende:
[..]
haheheh, ik kook 7 dagen per week.
Als je 1600kuub verstookt zou ik eens gaan kijken naar je stookgedrag. Dat is namelijk bijna 1000kuub meer dan dat m'n ouders verstoken in een behoorlijk rijtjeshuis
Koken is ergens tussen de 2 en 3 %. Bij een eensgezinswoning waarbij weinig gestookt wordt zou je op zo'n 10 kuub per jaar komen.
1 persoonshuishouden dus minder, maar niet heel veel minder.
M.a.w. verwaarloosbaar.
Ik geloof in het zo koud mogelijk retour water op je HR ketel, en ik geloof in het zo koud mogelijk aanvoeren naar je douche.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:03 schreef klipper het volgende:
[..]
Jij hebt echt het verstand van een vis.
1600 m3 per jaar is het gemiddeld verbruik per woning in Nederland.
Natuurlijk zijn er zeer veel woningen die veel minder gebruiken, net als woningen die veel meer verbruiken.
Gemiddeld is het 3% voor koken, was enkele jaren terug nog zelfs 5%.
En voor douchen zo'n 20%
dit is afgeleid van het gemiddelde pet huishouden.
En wat voor dombo ben je wel niet als je een ketel met veel groter vermogen gaat aanschaffen om toch lekker met een voldoende grote straal te kunnen douchen.
Die meerprijs haal je er nooit uit en bovendien stook je dan minder zuinig doordat het toestel niet zover kan terugmoduleren als wenselijk.
Dat je er geen verstand van hebt prima, maar probeer anderen dan niet van zulke onzinnige dingen te overtuigen, hoewel ik wel denk dat je er persoonlijk wel in gelooft.
Daarom staat de ketel hier op MAX voor tapwater.quote:Op maandag 9 mei 2011 16:09 schreef laffer het volgende:
[..]
ik lees overal dat je minimaal 60 grd voor tapwater aan moet houden:
Vermenigvuldiging legionellabacterie
De legionellabacterie is alleen gevaarlijk na vermenigvuldiging. Dat gebeurt in water met een temperatuur tussen 25 en 50°C. Boven de 60°C gaat de bacterie dood. De legionellabacterie vermenigvuldigt zich alleen als het water niet doorstroomt, maar langdurig blijft stilstaan in 'dode' hoeken. Sterke doorstroming van water kan aangroei van de bacterie voorkomen.
http://www.rijksoverheid.(...)ionellabacterie.html
mijn cv monteur heeft dat ook bevestigd.
Is hier normaal.quote:Op dinsdag 10 mei 2011 13:05 schreef Snakey het volgende:
Lijkt me ook enigszins gevaarlijk, water van 90 graden uit de kraan.
Gast.quote:Op maandag 9 mei 2011 13:45 schreef delano.888 het volgende:
[..]
koken is toch echt duurder dan de zakjes pasta met warm water welke ik vaak maak, (60ct uit duitsland) of kan jij goedkoper koken dan 60ct per dag?
Gewoon 2 getallen roepen zonder onderbouwing is natuurlijk pure onzin.quote:Op woensdag 11 mei 2011 13:41 schreef RaymondK het volgende:
[..]
Ik geloof in het zo koud mogelijk retour water op je HR ketel, en ik geloof in het zo koud mogelijk aanvoeren naar je douche.
Verder denk ik dat je zelf eens wat dingen niet te letterlijk moeten nemen alleen wanneer het jouw uitkomt.![]()
Met dat stookgedrag van mij (waar ik dan zogenaamd geen verstand van heb) zitten m'n ouders op 700kuub per jaar, en de buren op 2100kuub. En dat zijn nog niet eens aangrenzende buren, voordat je het over meeliften op warmte gaat hebben o.i.d.
Tuurlijk zijn er meer verschillen dan alleen de watertemperatuur. Ik denk dat ik makkelijk te letterlijk iets op schreef hier, en dat jij het even makkelijk te letterlijk wil lezen.quote:Op woensdag 11 mei 2011 22:21 schreef klipper het volgende:
[..]
Gewoon 2 getallen roepen zonder onderbouwing is natuurlijk pure onzin.
Zoals jij het nu roept van wij hebben 700m3 en de buren verderop 2100m3 per jaar, dan lijkt het er dus op dat dit twee exact dezelfde situaties zijn met als enige verschil de aanvoertemperatuur van het warme water en de cv.
Je snapt zelf natuurlijk ook wel dat dat gewoon bullshit is, of je zit te trollen, of je duim is ontzettend groot maar ik hoop niet dat je dit zelf gelooft.
Bij jouw redenering moet je dus eerst nagaan wat de overeenkomsten en/of verschillen zijn.
Wat is het bouwjaar van beide woningen,
Betreft het hier hetzelfde type woning of twee verschillende type woningen? ( geldt ook voor tussen of hoek)
Is de isolatiegraad van beide woningen gelijk? (vloer, muur, dak, dubbel glas, etc)
Beide huizen hetzelfde type ketel of verschillend?
Beide huizen hetzelfde type verwarming of verschillend? ( vloer, radiatoren, lucht, etc..)
Hebben beide dezelfde ruimtethermostaat?
Zijn beide gezinssamenstellingen gelijk?
Zijn de stooktijden gelijk? ( groot verschil of je 1 uur per dag of 10 uur per dag stookt)
Zijn de ruimtetemperaturen gelijk ingesteld? ( 1 graad lager bespaart al gauw 7%, 2 graden lager zelfs veel meer, dit gaat niet lineair)
Zijn de douchetijden gelijk?
Zijn de badkamers gelijk of heeft de een een douche en de ander een bad of beide?
Koken beide woningen op gas of niet?
Wordt alle warm water door de ketel geleverd of deels door een close-in boiler bijvoorbeeld.
Bij de getallen die jij aangeeft zijn er veel meer verschillen dan alleen de warm water temperatuur en de cv temperatuur.
Rookgasmetingen geven trouwens duidelijk aan dat je voor het hoogste rendement niet de allerlaagste retourtemperatuur hoeft te hebben, wel een die in ieder geval kan condenseren, zodat je de latente warmte benut.
De ketel kan beter zolang mogelijk stoken dan zo kort mogelijk, de geleverde warmte moet in overeenstemming zijn met het warmteverlies.
Geen jaren lange ervaring gelukkig nee, maar wel voor m'n eigen V.v.E. / flatgebouw het hele verwarmingssysteem doorgerekend kwa warmteafgifte van radiatoren, de transportverliezen, benodigde capaciteit van de nieuwe ketels, en instellen van de regelaars, en de te verwachte besparingen.quote:Op donderdag 12 mei 2011 13:32 schreef exlurker het volgende:
Als ik RaymondK hier zo bezig zie, geloof ik dat je beter geen jarenlange ervaring kan hebben als verwarmingtechnicus Hij schijnt het als leek veel beter te weten en alle bestaande onderbouwde wetenschap onderuit te kunnen halen
quote:Op donderdag 12 mei 2011 18:48 schreef Vonkenboer het volgende:
Laten we elkaar hier wel heel zonder dat we het allemaal op de man gaan spelen ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |