abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110258390
Op het balkon zit meestal geen laminaat :)
Al het water is gewoon via balkondrainage weggestroomd. (ik hoop de vloeibare voedingsstoffen ook)
pi_110258456
Dit is ook wel een interssante bewateringssysteem, kunnen jullie die kleien potten goed gebruiken.
http://www.globalbuckets.org/1999/06/clay-pot-irrigation.html
  vrijdag 13 april 2012 @ 01:00:39 #253
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110260728
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 23:54 schreef athlonkmf het volgende:
Op het balkon zit meestal geen laminaat :)
Al het water is gewoon via balkondrainage weggestroomd. (ik hoop de vloeibare voedingsstoffen ook)
Klopt maar mn zaailingen heb ik nu nog niet op mn balkon staan en daar ging t om toch? :P
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 13 april 2012 @ 01:03:17 #254
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110260793
Ik ben trouwens van mening dat de potten veranderd moeten worden. Niks geen gat aan de onderkant. Nee een gat op 2 cm (afhankelijk van de grote) aan de zijkant is veel beter. Zo blijft er nog wat water staan in droge dagen en verzuipt de plant niet in regen dagen. Ik koop dan ook liever alleen potten zonder gat onderin en boor mijn eigen gaatjes wel. :+
pi_110264150
quote:
6s.gif Op vrijdag 13 april 2012 01:00 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Klopt maar mn zaailingen heb ik nu nog niet op mn balkon staan en daar ging t om toch? :P
Ehm nee, mijn post ging niet om jou
  vrijdag 13 april 2012 @ 08:37:14 #256
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110264298
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2012 08:27 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Ehm nee, mijn post ging niet om jou
Niet persoonlijk idd maar het was toch een open vraag? :@
pi_110265140
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 08:37 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Niet persoonlijk idd maar het was toch een open vraag? :@
Open vraag voor balkondoeleinden.

Voor binnenshuis heb je andere systemen.
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:48:06 #258
244933 trovey
Nachtoele
pi_110275408
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 21:40 schreef athlonkmf het volgende:
Gebruiken jullie iets als blumat om automatisch water te geven (dripgewijs)?
Ik heb vorige week een probeersetje gekocht, met een oude vuilnisbak als waterreservoir. Heb ik de druppelaar verkeerd ingesteld, hebben m'n beginnende rozenstruiken in een houten plantenbak effetjes 50 liter water gekregen :p

Gelukkig wel genoeg drainage gaten gemaakt.
Nee, dat schiet niet op hier, bovendien zijn me dat soort dingen te duur...het moet wel leuk blijven.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_110284067
quote:
6s.gif Op vrijdag 13 april 2012 01:03 schreef Outpost76 het volgende:
Ik ben trouwens van mening dat de potten veranderd moeten worden. Niks geen gat aan de onderkant. Nee een gat op 2 cm (afhankelijk van de grote) aan de zijkant is veel beter. Zo blijft er nog wat water staan in droge dagen en verzuipt de plant niet in regen dagen. Ik koop dan ook liever alleen potten zonder gat onderin en boor mijn eigen gaatjes wel. :+
Dat weten de fabrikanten wel. De lange bakken hebben al jaren verhoogde drainagegaten. De ronde meestal ook. Ik meen alle zwarte nog niet.
pi_110320197
quote:
14s.gif Op donderdag 12 april 2012 18:34 schreef Heatseeker het volgende:
Vandaag voor het eerst maar eens wat plantjes (twee :')) gekocht voor mijn balkonnetje.

[ afbeelding ]

[14.gif]
..een Pieris Forest Flame, daar lijkt ie op. Die heb ik ook net gekocht.
pi_110320233
quote:
6s.gif Op vrijdag 13 april 2012 01:03 schreef Outpost76 het volgende:
Ik doe altijd een stukje doek onderin de pot en hydrokorrels. Gaat prima, het overtollige water vloeit weg en de korrels houden vocht vast.
pi_110320257
Ik heb een groot dakterras op het Zuiden. De planten die het bij mij al jaren goed doen zijn:

-Buxus
-Photinia (glansmispel)
-Hosta (wel slakkengif strooien)
-Diverse clematissen
-Hortensia
-Rhododendron (de Grandiflora, lila bloemen)
-Olijfboom

Verder heb ik elke jaar nieuwe éénjarigen. Ik schaar planten die dat eigenlijk niet zijn, maar die niet winterhard zijn, hier ook onder. Plannen voor dit seizoen:
Klimmers voor mijn grote zuidmuur:
-Passiebloem (de caerulea blijft soms over!)
-Suzanne-met-de-mooie-ogen
-Rhodochiton atrosanguineus

Elk jaar kweek ik Klimmende Windes (Ipomoea ...). Die groeien en slingeren als een malle en maken je muren tot een grote bloemenzee!

Andere éénjarigen:
-Hangfuchsia
-Calibrochoa million bells (in hanging baskets)

Verder kweek ik Vlijtige Liesjes, en Petunia's. Die doe ik ook in hanging baskets.

Dit jaar wilde ik een meerjarige klimmer voor de zuidmuur.
Daarom heb ik vorige week een Toscaanse Jasmijn gekocht.
pi_110320300
Ik zit trouwens steeds zo in mijn maag met mijn tuinafval.
Ik verzamel het in grote zakken maar die worden zo zwaar. Vervolgens moeten ze 3 trappen af en in de auto want ze moeten gebracht worden naar het afvalpunt. Ik zou er eigenlijk compost van moeten maken ofzo...hoe doen jullie dat?
pi_110320547
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 18:14 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik verzamel het in grote zakken maar die worden zo zwaar. Vervolgens moeten ze 3 trappen af en in de auto want ze moeten gebracht worden naar het afvalpunt. Ik zou er eigenlijk compost van moeten maken ofzo...hoe doen jullie dat?
Hier nog geen ervaring mee, maar de gemeente heeft hier in deze wijk alleen de mogelijkheid tot papier, glas, plastic en restafval. Beetje zonde maarja, dan maar bij het restafval vrees ik :X De grote brengplaats zit aan de andere kant van de stad en dat is niet te doen op de fiets.

(en compposttips wil ik ook wel. Heb hier ook nog 2 konijnen rondlopen, die keutels schijnen goed voor de compost te zijn?)
  zaterdag 14 april 2012 @ 18:36:48 #265
244933 trovey
Nachtoele
pi_110320873
Ik heb niet zoveel tuinafval...potgrond mag hier niet in de groene bak(die ik officieel ook niet heb als etagebewoner :') ) in grote hoeveelheden en wat rest is niet de moeite om apart te houden dus alles in de grijze dan maar :P , is toch maar 1-2 keer per jaar dat ik wat afvoer. Voor composteren heb ik hier niet de ruimte.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_110324354
Ik zou graag een druif op mijn balkon willen (zuid-west). Iemand enig idee of dat te doen is? Hij zou in de grote vuilnisemmer links op de foto komen (vlinderstruik die erin stond is helaas overleden, ik vermoed door gebrek aan voeding, teveel cocosaarde in de bak)
Zo ik iets ben, ben ik een Hagenaar
pi_110325050
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 18:14 schreef cinnamongirl het volgende:
Bij de gemeentelijke reinigingsdienst en bij de tuincentra kanje toch composttonnen kopen? Ideaal op balkon. Wel 2 nemen, want je moet het na een tijd omscheppen. Als je echt zo veel hebt, gaat het niet met onderste helft bovenin doen.
pi_110325217
Ik denk dat je het wel proberen kan, afhankelijk van de rassen. Dat moet je bij de leverancier navragen. En zoveel mogelijk zon laten vangen, dus meer naar het midden of in elk geval in de gunstigste hoek, zo dat hij zo lang mogelijk in de zon staat. Waslijnen spannen om de ranken langs te laten groeien. Hij doet het natuurlijk wel minder dan in de volle grond.
pi_110325463
De cocopeat is inderdaad niets voor bloempotten. Het is substraat, voeding zal er best inzitten doordat het eerst door de fabriek door gemengd is en vervolgens door jou bijgevoed. De veenpotgrond is niet echt goed, maar wel beter dan dat. Ik denk dat bij die echt grote bakken het bovenste laagje compost moet zijn.

Het probleem is het vocht bij de wortels laten komen. Het vocht trekt heel moeilijk door veenpotgrond heen, kijk maar als je hem nu goed blijft begieten en hem er straks uithaald. Ik heb al bij kleinere potten met zonnebloemen dat bovenlaag nat is, de onderlaag als er een voetbad is en het tussendeel met de wortelkluit is helemaal droog. Ik ben nu aan het omschakelen van bloempotten naar bakken dus langer dan hoog.
pi_110326048
Dank. Moet inderdaad nog op zoek naar goede grond voor in de bak. Ik wil de druif over de balkonreling laten lopen en een stuk langs de scheidingsmuur met het buurbalkon.
Zo ik iets ben, ben ik een Hagenaar
pi_110326763
Ik heb de eerste bak met zinnia-zaadjes klaarstaan. Hoop dat ze het gaan doen want vrolijke bloemetjes O+
En vandaag ook even losgegaan bij de action, 2 balkonbakken en 2 stapelbakken gehaald. Nu nog vulling... :)
pi_110327126
quote:
17s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:11 schreef douche-eendje het volgende:
Ik heb de eerste bak met zinnia-zaadjes klaarstaan. Hoop dat ze het gaan doen want vrolijke bloemetjes O+
En vandaag ook even losgegaan bij de action, 2 balkonbakken en 2 stapelbakken gehaald. Nu nog vulling... :)
Had je ook bij de action kunnen halen. Ze hebben gecomprimeerde cocosaarde. In water zetten en het zet uit. Handig als reserve.
De praxis heeft nu ook 40l cocosaarde in de aanbieding.
pi_110327239
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:19 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Had je ook bij de action kunnen halen. Ze hebben gecomprimeerde cocosaarde. In water zetten en het zet uit. Handig als reserve.
De praxis heeft nu ook 40l cocosaarde in de aanbieding.
Die heb ik ook al gehaald als reserve en ik haal wel fijn zakken potgrond bij het tuincentrumpje om de hoek want dat spul vond ik eerder vandaag maar niks. Maar vulling als in fleurige vulling; dát heb ik nodig. ;)
  zaterdag 14 april 2012 @ 22:35:53 #274
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110330930
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2012 09:20 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Open vraag voor balkondoeleinden.

Voor binnenshuis heb je andere systemen.
Dan staat mijn punt toch? Buiten hoef je nog niet veel water te geven maar je zaailingen binnen wel. ;)
  zaterdag 14 april 2012 @ 22:43:28 #275
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_110331323
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 17:20 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dat weten de fabrikanten wel. De lange bakken hebben al jaren verhoogde drainagegaten. De ronde meestal ook. Ik meen alle zwarte nog niet.
De standaard plastic potjes hebben in de loop der jaren alleen maar meer gaten gekregen in de bodem dus daar ben ik het niet helemaal mee eens. :P
Ook bij die lange bakken zitten ze nog steeds onderin. Een gat op 1\4e vanaf de onderkant gezien is veel beter imo. :Y
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 18:12 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Ik doe altijd een stukje doek onderin de pot en hydrokorrels. Gaat prima, het overtollige water vloeit weg en de korrels houden vocht vast.
Die korrels houden wel vocht vast maar wat heeft een plant daar aan? Meer dan geen vocht ok maar het is imo beter om op 1\4e van onder een gaatje te boren en die gaten onderin dicht te maken. :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')