quote:
In Noord-Friesland ook niet natuurlijk. Daar kun je voor 200.000 Euro nog een prachtig boerderijtje kopen met een stuk grond er omheen.

quote:
Het probleem met immigratie ontstaat wanneer grote groepen van dezelfde cultuur tegelijk binnenstormen, hetgeen integratie tegenwerkt, omdat er geen noodzaak voor is zolang men tussen hun eigen mensen blijft, dan hoef je zelfs de taal niet te spreken. In de VS zit dat probleem daarom denk ik grotendeels in de illegale immigratie. In de EU zit het probleem zowel in legale als illegale immigratie.
Niet helemaal. Er komen natuurlijk uit het enorme continent Zuid-Amerika, wat toch voor 75% Spaans spreekt, heel veel legale immigranten binnen. Men staat niet
allemaal bij de grenzen te stampen.
Volgens de laatste census (2010) wonen er in de VS 50 miljoen mensen die een "latino" afkomst hebben. Sommigen wonen hier al 3 of 4 generaties, sommigen zijn hier niet geboren. Dat is dus over de gehele Amerikaanse bevolking, die bij de laatste census op ong. 310 miljoen wordt gezet, ongeveer 16%.
En als je zo'n grote groep hebt, dan heb je inderdaad dat er een eigen groep en cultuur ontstaat binnen de homogene cultuur. (Alhoewel je daar bij de VS eigenlijk niet van kan spreken zoals Nederland dat pre-1950 zou kunnen, maar dat is een andere discussie.)
Als gevolg daarvan, heb je dus een groot aantal staten intussen waar Spaans een officiële taal is naast het Engels. De VS als land heeft trouwens geen officiële taal, dat is aan de staten zelf. Engels is natuurlijk de
officieuze taal, en de
vastgestelde taal waarin het land bestuurd wordt, maar er geen officiële taal zoals Nederland dat heeft.
Maar er is denk ik ook een heel andere vorm van acceptatie onder Amerikanen. Ik krijg bijvoorbeeld mijn verkiezingsbiljet toegestuurd in een stuk of 6 talen, naast het Engels en Spaans kan ik namelijk ook lezen over de kandidaten in het Vietnamees, Koreaans, Chinees (Mandarijn) en Tagalog (Filipijns). Ik kan in Santa Ana, CA rondrijden en advertenties van Coca Cola en AT&T zien in het
Spaans op grote aanplakbiljetten of borden langs de wegen. Een stad verder, in Garden Grove, CA waar ik werk, is alles in het Vietnamees. Je kunt daar een straat binnenrijden, en alle reclames, winkels, alles is in het Vietnamees, en er komen ook alleen maar Vietnamese klanten. In Los Angeles heb je weer Koreatown met hetzelfde verhaal.
Als in Nederland de KPN het in haar hoofd zou halen om langs de A10 west in Amsterdam een nieuwe telefoon aan te prijzen
in het Arabisch dan is het land te klein. Het hoofd van Wilders zal door de bloeddruk spontaan ontploffen denk ik.
Er is dus in Nederland
veel minder acceptatie tegenover andere culturen en talen. Men moet meelopen in het gareel, men moet zoveel mogelijk van de oude cultuur afschudden, men wil het liefste niet dat men
integreert, maar dat men
assimileert.
En dat speelt denk ik een grote rol. Waarom zou jij je best doen om Nederlander te worden en Nederlander te zijn, als een of andere Limburgse bolle kop het jou wil verbieden een Koran te bezitten? Dat soort opmerkingen, dat soort politieke praat.... mag dan wel populair zijn onder een bepaald segment van de bevolking, maar is juist
funest voor de integratie. Dan woon je hier 20 jaar, betaal je al die 20 jaren belasting, doneer je elke maand 50 euro in de bouw-een-moskee pot, en hebben een paar duizend moslims eindelijk genoeg om een kleine moskee te bouwen, hoor je van een politicus in een land waar godsdienstvrijheid hoort te zijn dat je dat gebouw niet mag bouwen.
En nu haal ik er recente politiek bij natuurlijk, maar immigranten in Nederland worden altijd al tegengewerkt. Heel stiekem, wil bijna niemand ze echt hebben. En dat komt terug in zowel de cultuur, als de behandeling van immigranten..... Toen mijn vrouw naar Nederland kwam, was het heel in het kort:
"Welkom in Nederland, dit zijn de dingen die je NIET MAG doen, en dit zijn de dingen die je MOET doen, en anders..... (zwaai vingertje, regels, regels)", terwijl toen ik naar de VS verhuisde ik kreeg te horen: "Welcome to the United States, hier zijn de mogelijkheden die je als nieuwe immigrant hebt, en hier zijn tips om je te helpen" - in 30+ talen of zo.
Ik ben van mening dat de Integratieproblemen die Nederland kent, voor een groot deel ook bij Nederland zelf ligt, en niet
alleen bij de immigranten. Voor de meeste Nederlanders is het iets van: "Wat? Ze mogen hier toch blijven, dat is acceptatie genoeg voor me". Maar zolang er geen echte acceptatie is tussen de twee groepen, en er een sociale muur blijft bestaan...... dan kan integratie ook nooit echt plaatsvinden. Integratie betekend "aan elkaar aanpassen", niet "aan de ander aanpassen".
Voor de VS gelden die acceptatieproblemen ook tot op zekere hoogte, maar zijn de inderdaad meer gericht op illegale migranten. Hen die legaal naar de VS komen worden volledig geaccepteerd. Maar dat heeft deels denk ik ook te maken met het feit dat de meeste Amerikanen ook ergens vandaan komen.... en heel veel Amerikanen "slechts" 3 of 4 generaties terug gaan, bijv. van de immigratiegolven aan het einde van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw. Dat zijn dus Italian-Americans, Irish-Americans, Polish-Americans, etc die nog steeds hun roots in ere houden, maar zich toch ook 100% Amerikaan voelen.
Pas als dat soort acceptatie bestaat in Nederland, en de kloof van Immigrant tot Nederlander van een bepaalde afkomst echt is overbrugt, zal het goed komen met de integratie. En dat duurt dus een generatie of 3. Ik denk zelf dat de Marokkaanse gemeenschap er in 2030 of 2040 een heel stuk anders zal uitzien, en op natuurlijke wijze veel meer past in de Nederlandse maatschappij.
In het kort: Men wil te veel, in een te korte tijd. Je kunt mensen niet forceren te veranderen, daar gaan een paar generaties overheen.