abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96482644
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 18:50 schreef TheThirdMark het volgende:
Tsja, je kan aannemen dat importvlees ook verboden wordt als in NL die regels aangeschaft worden.
Aangezien de Koran dit zegt:

quote:
Als er een verbod komt, kunnen we dus geen vlees meer eten.
Of we moeten het importeren', zegt opperrabbijn Binyomin Jacobs van het Interprovinciaal Opper
Rabbinaat.

De Koran stelt dat de regels niet gelden voor degene die honger heeft of als er geen andere
mogelijkheden zijn: 'Maar hij, die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust geen zonde.

Want God is Vergevensgezind, Genadevol.
Liberale moslims vatten dit op als dat al het vlees gegeten mag worden als men trek heeft, terwijl
moslims die strenger in de leer zijn ervan uitgaan dat de honger een kwestie van leven of dood
moet zijn, voordat men niet-halalvlees eet. Voor hen geldt dus: importvlees of vegetarisch worden.
mogen Moslims dus gewoon vlees eten als het dier verdoofd geslacht is.
Sterker nog, zoals ik het lees, zou een Moslim in Nederland dus een overtreder zijn
als hij wel onverdoofd geslacht vlees zou eten. Het ligt eraan hoe je dat stukje in de
koran interpreteert.

Maar we zullen zien, ze zijn er nog mee bezig....

http://www.depers.nl/binn(...)-geslacht-vlees.html

Ruim helft wil invoerverbod ritueel geslacht vlees

Gepubliceerd: maandag 18 april 2011 08:36
Update: maandag 18 april 2011 08:49

Een meerderheid van de Nederlanders is voorstander van een invoerverbod voor vlees van dieren
die in het buitenland onverdoofd ritueel zijn geslacht.

Ruim de helft (55 procent) is voor zo'n verbod. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond.

Vooral aanhangers van de PVV en de SP willen een dergelijk verbod.
Respectievelijk 82 en 69 procent is voor.

De helft van de CDA-stemmers vindt dat ritueel geslacht vlees wel mag worden ingevoerd.

De Tweede Kamer besprak afgelopen week een wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren
waardoor onverdoofd ritueel slachten wordt verboden. Hiervoor tekent zich een meerderheid af.

Een eventueel verbod is tegen het zere been van joden en moslims, omdat zij volgens hun geloof
alleen koosjer en halal vlees mogen eten.

De christelijke partijen CDA, ChristenUnie en SGP kregen voor elkaar dat er een hoorzitting komt
voordat over de wet wordt gestemd.

Zeven op de tien Nederlanders staan achter het verbod op onverdoofd ritueel slachten, zo blijkt
verder uit de peiling. Een even groot aantal vindt dit geen aantasting van de vrijheid van
godsdienst.

Opvallend is dat 65 procent van de aanhangers van het CDA, dat tegen het wetsvoorstel is, het
verbod op onverdoofd ritueel slachten steunt. Van hen vindt 63 procent dat moslims en joden niet
worden aangetast in hun vrijheid van geloofsuiting.

Staatssecretaris van Landbouw Henk Bleker (CDA) zei woensdag nog geen knoop te hebben
doorgehakt over de initiatiefwet. Hij twijfelt er niet aan dat onverdoofd ritueel slachten zorgt voor
extra dierenleed, maar hecht ook aan de vrijheid van geloof die in Nederland in de grondwet is
vastgelegd. Hij is er nog niet uit en sprak van een 'lastige afweging'

Religieuzen niet blij met slachtverbod
http://www.depers.nl/binn(...)blij-met-verbod.html

Maar nogmaals, als die zeven op de tien Nederlanders die voor een verbod zijn op onverdoofd ritueel slachten dan zou ik het wel zeer hypocriet vinden als die wel gewoon vlees (blijven) eten
uit de Bio-industrie. http://www.artikel7.nu/?p=32577

Het onverdoofd castreren van Biggetjes is trouwens niet meer toegestaan in Nederland
dankzij Wakker Dier en dat is nog maar 1 voorbeeld van hun successen die ze (dankzij
donaties want ze ontvangen geen cent subsidie) hebben geboekt.

http://www.wakkerdier.nl/(...)ren_biggen_verboden/

Successen

Legbatterij-eieren uit het schap.
Biggetjes worden niet meer onverdoofd gecastreerd.
Weidegang garantie voor steeds meer koeien.
Einde verkoop van kalfsvlees met bloedarmoede.
Mishandelde paling verdwijnt uit de meeste schappen.
Foie gras van de menukaart.

http://www.wakkerdier.nl/(...)pijnlijk_en_onnodig/

Wat kun jij doen?

Financieel steunen
http://www.wakkerdier.nl/doneren.php

Diervriendelijk eten
http://www.wakkerdier.nl/diervriendelijk_eten.php

Kom in Actie
http://www.wakkerdier.nl/schud-wakker.php

[ Bericht 1% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 07-05-2011 20:33:56 ]
  Moderator zaterdag 7 mei 2011 @ 21:20:33 #52
249559 crew  Lavenderr
pi_96485084
Goed bezig Fann ^O^
pi_96485188
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 mei 2011 21:20 schreef Lavenderr het volgende:
Goed bezig Fann ^O^
Ik doe mijn best ! :D
pi_96496153
Boeren verzwijgen zieke dieren

20% van de dierenartsen ziet liever een ernstige dierziekte over het hoofd dan dat ze een valse
melding doen. En ook boeren melden dierziekten niet direct, terwijl zowel dierenartsen als
veehouders wel verplicht zijn aangifte te doen.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Veterinair Instituut (Het CVI).

Download MP3

http://content1a.omroep.n(...)epidemioloog_cvi.mp3
pi_96496178
http://www.nieuweoogst.nu(...)_VIEW&doc_id=1396402

Jonge boeren Noord-Holland gespekt

zaterdag 07 mei 2011, 11.56 uur

Voor jonge boeren in Noord-Holland is de komende 2 jaar een half miljoen extra beschikbaar.
Dit bedrag heeft de provincie Noord-Holland gereserveerd om bedrijfsopvolging in de agrarische
sector te stimuleren.

De ¤500.000 is een aanvulling op de 5 miljoen voor jonge agrariërs namens het ministerie van
EL&I. Een half miljoen extra voor de jonge boeren moet het eenvoudiger maken een bedrijf over te
nemen.

De ervaring leert dat een fors gedeelte van de investering vaak in grondeigendommen gaat zitten.
Hierdoor blijft beperkt budget over voor andere investeringen.

Schoner milieu
Met de impuls mikt Noord-Holland op moderne investeringen.
Deze moeten bijdragen aan een schoner milieu en energiebesparing.
pi_96496218
http://www.bndestem.nl/re(...)in-foute-keelgat.ece

Uitbreiding van varkensstal bij Effen schiet milieuclubs in foute keelgat
donderdag 05 mei 2011 | 08:21 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 05 mei 2011 | 08:23

Breda - De voorgenomen uitbreiding van een varkenshouderij aan de Mastdreef nabij de
buurtschap Effen moet volgens enkele milieuclubs niet doorgaan.

Beide clubs hebben dat aangegeven in een zogenoemde zienswijze (bezwaarschrift) naar
aanleiding van het voorstel van B en W van Breda om in te stemmen met de gevraagde uitbreiding.

Natuur- en milieuvereniging Markkant maakte haar opvatting eerder deze week al bekend bij de
gemeente. Gisteren sloot de vereniging voor natuur- en milieueducatie IVN Mark&Donge zich
daarbij aan.

Ofschoon de uitbreidingsplannen van dien aard zijn dat formeel niet van het ontstaan van een
megastal kan worden gesproken, roepen ze volgens de milieuclubs wel vraagtekens op.

Zo menen zij dat de locatie ook na de verbouwing niet het predikaat duurzaam verdient
Op zich juichen zij toe dat de situatie zowel uit oogpunt van milieu als uit oogpunt van dierenwelzijn
zal verbeteren, maar zij vinden de uitbreiding veel te rigoureus.

Met name Mark&Donge begrijpt niet dat B en W kunnen voorstellen aan de plannen mee te
werken. Volgens de club zijn de wijziging van het bouwblok en de bouw van zulke grote stallen niet
alleen ongewenst, maar bovendien ook eenvoudigweg niet toegestaan op basis van gemeentelijk en provinciaal beleid en regelingen.

Markkant wijst er nog op dat het bedrijf vlakbij de Vloeiweide is gelegen, die als zeer kwetsbare
natuur is aangemerkt.
pi_96520780
Ik blijf voortaan wel lekker in dit topic rondneuzen
Want dat topic in KLB word ik alleen maar agressief van :N

Heel erg bedankt trouwens Fan voor de info
Goed werk _O_
Opzondag 29 mei 2011 23:51 schreef Adelante het volgende:
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
pi_96522559
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 21:09 schreef Pixie. het volgende:
Ik blijf voortaan wel lekker in dit topic rondneuzen
Want dat topic in KLB word ik alleen maar agressief van :N

Heel erg bedankt trouwens Fan voor de info
Goed werk _O_
Met Liefde gedaan !

en tja... KLB :') gewoon lekker kilo knallers blijven laten eten, sterven ze vanzelf snel uit :+
pi_96526632
Wat is houdt een Beter Leven kenmerk precies in ?

Dat kan je hier lezen:

http://beterleven.dierenbescherming.nl/

Let op het Beter Leven kenmerk!

Dieren kunnen niet kiezen, u wel.

Met uw consumptiegedrag bepaalt u of de dieren een slecht of een beter leven hebben.
U kunt kiezen voor vegetarisch, maar als u vlees of eieren wilt eten, wat is dan beter voor de
dieren, is het betrouwbaar en kunt u het betalen?

De Dierenbescherming heeft nu een systeem ontwikkeld om het bedrijfsleven uit te dagen het
welzijn van de dieren in de veehouderij te verbeteren en om het u als consument gemakkelijker te
maken om een verantwoorde keuze te maken.

U hoeft er voortaan alleen nog maar op te letten of het Beter Leven kenmerk van de
Dierenbescherming op de verpakking staat.

Het Beter Leven kenmerk is een sterrensysteem, waarbij geldt: hoe meer sterren, hoe
diervriendelijker.

http://beterleven.dierenbescherming.nl/-

Het Beter Leven kenmerk is een 3-sterrensysteem dat op steeds meer verpakkingen van vlees,
kip en eieren te vinden is. Hoe meer sterren, hoe diervriendelijker.

Verschillen tussen de sterren
De verschillen tussen de sterren zijn per diersoort specifiek. Immers, een kip uit de vee-industrie
heeft andere welzijnsproblemen dan bijvoorbeeld een varken. Zo groeien kippen zo hard dat ze
door hun poten zakken, terwijl het grootste probleem bij varkens verveling is, waardoor ze aan
elkaar gaan knagen.

De sterren pakken het grootste probleem voor die specifieke diersoort aan.
Hoe meer sterren, hoe meer problemen er zijn aangepakt.

Beter Leven kenmerk 1-ster http://beterleven.dierenbescherming.nl/1-ster-

Beter Leven kenmerk 2-sterren http://beterleven.dierenbescherming.nl/2-sterren-

Beter Leven kenmerk 3-sterren http://beterleven.dierenbescherming.nl/3-sterren-

Steeds meer aanbieders mogen van ons het Beter Leven kenmerk voeren.

http://beterleven.dierenbescherming.nl/aanbieders

Supermarkten
Albert Heijn
Bas
C1000
Coop
Deen
Digros
Dirk van den Broek
EM-TE
Golff
Hoogvliet
Jan Linders
Jumbo
Lidl
Plus
Poiesz
Spar
Super de Boer
Vomar

Slagers
Groene Weg slagers
Slagerij van der Gracht, A'dam

Foodservice en catering
De Koning Vlees
Deli XL
Ecofields
Groothedde
Hanos
Huis van Beleg
Makro
Sleegers Quality Meat products
Sligro
pi_96536590
Mijn oude werkgever zegt het altijd: Vlees is tegenwoordig gewoon hard drugs.
life goes by...
pi_96553086
quote:
3s.gif Op dinsdag 3 mei 2011 00:08 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ja, Biologisch vlees is inderdaad duurder, maar je hoeft echt niet elke dag vlees te eten.
Er zijn honderden heerlijk Vegetarische gerechten, die zijn lekker en een stuk gezonder
dan vlees eten uit de Bio-industrie
Het uiteindelijke doel van de vega-kliek is de vleesloze maatschappij. :')

Ik merk het zelf ook bij mijn vega-vriendin: ook al is het gestorven aan een natuurlijke dood, vlees eten is em blijft not done en je eet er áltijd te veel van. Ook al is het één schamel bio-kipfiletje in de week...

Jammer.
pi_96553303
quote:
14s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:57 schreef 100% Tukker het volgende:

[..]

Ik merk het zelf ook bij mijn vega-vriendin: ook al is het gestorven aan een natuurlijke dood, vlees eten is em blijft not done en je eet er áltijd te veel van. Ook al is het één schamel bio-kipfiletje in de week...

Jammer.
Waarom is het not done volgens je vriendin? :o
life goes by...
pi_96555059
quote:
14s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:57 schreef 100% Tukker het volgende:

[..]

Jammer.
Dit is echt de laatste keer dat ik het zeg :')

Ik ben geen vegetarier !!!!

en dit topic is niet om alle mensen vegetarier te maken en aan de kroppen sla te krijgen
maar er is niet mis met bewuster kopen, koken en eten.

Als het leed van de dieren je dan ECHT niks kan schelen, zou je het altijd nog voor jezelf
kunnen overwegen om over te stappen op Biologisch vlees.

http://www.opdieet.nl/biologisch%20vlees.htm

Waarom biologisch vlees?
Eet je het liefst biologisch vlees? Waarschijnlijk wel.
Maar misschien kies je uiteindelijk toch voor het gangbare vlees van de bio-industrie.
Dat is nu eenmaal goedkoper, en qua smaak min of meer gelijk. Zeker als je geen ander vlees
gewend bent. Toch zijn er heel wat redenen om te kiezen voor een biologische gehaktbal of voor
een bio-tartaar. In de eerste plaats is dit vlees gezonder.

Gezonder
De dieren op biologische boederijen krijgen natuurlijk voedsel, dus zonder chemicaliën en geen
genetisch gemanipuleerde soja of maïs. Hierdoor blijft hun vlees vrij van ongezonde stoffen.
En de dieren zijn gezonder. Ten eerste door het betere voer en ten tweede doordat ze minder
stress hebben.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En door deze goede omstandigheden hebben de dieren geen of minder medicatie en anti-biotica
nodig. Stress op zich is trouwens ook niet goed. Stresskippen en andere stressdieren maken veel
hormonen aan. De hormonen komen in het vlees terecht en kunnen via die weg een negatieve
uitwerking hebben op je gezondheid.

En de prijs?
Tja, helaas is die hoger dan bij “gewoon” vlees. Maar bedenk dat je betaalt voor een betere
gezondheid, een beter dierwelzijn, een beter milieu en een mooier landschap.
Met het eten van biologisch vlees, zorg je dus goed voor jezelf en je stimuleert heel wat goede
doelen!

Dus je kan gewoon vlees blijven eten, hoe vaker jij een biologisch kippetje koopt hoe beter
zelfs ;) daar steun je namelijk de Biologische Industrie mee.

en dan zien we straks weer dit:

http://www.biojournaal.nl/index_sector.asp?sector=2

in plaats van dit:

pi_96555380
maar de kwaliteit van het leven van een kip is veel hoger in een legbatterij

heb een tijdje terug een (wetenschappelijk) artikel gevonden over de levenskwaliteit van kippen,
en waar het op neer kwam is het volgende:
kippen die met een vast aantal in een kleine ruimte 'leven' die regelen de pikorde en weten daarna de rest van hun leven wie de baas is.
in een openfield kippenboerderij worden de kippen in een te groot gebied gezet om 1 kip de baas te laten zijn, waardoor er constant gevechten zijn om ruimte/pikorde. doordat er constant gevechten zijn krijgen de kippen veel wonden/infecties doordat ze elke keer gepikt en gekrabt worden door andere kippen.

neemt niet weg dat de rest van de behandeling voor kippen slecht is,
maar zo'n open groot veld waar ze 'vrij' in rond kunnen lopen is nóg slechter dan de legbatterij omstandigheden
pi_96555510
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 17:44 schreef Silverdigger2 het volgende:
maar de kwaliteit van het leven van een kip is veel hoger in een legbatterij

heb een tijdje terug een (wetenschappelijk) artikel gevonden over de levenskwaliteit van kippen,
en waar het op neer kwam is het volgende:
kippen die met een vast aantal in een kleine ruimte 'leven' die regelen de pikorde en weten daarna de rest van hun leven wie de baas is.
in een openfield kippenboerderij worden de kippen in een te groot gebied gezet om 1 kip de baas te laten zijn, waardoor er constant gevechten zijn om ruimte/pikorde. doordat er constant gevechten zijn krijgen de kippen veel wonden/infecties doordat ze elke keer gepikt en gekrabt worden door andere kippen.

neemt niet weg dat de rest van de behandeling voor kippen slecht is,
maar zo'n open groot veld waar ze 'vrij' in rond kunnen lopen is nóg slechter dan de legbatterij omstandigheden
Ik moest heel hard lachen !!!!

maandag 9 mei 2011 @ 20:15:55 #67
329284 ReNero
Ohw look, a flying cow.....
pi_96563839
@ FANNvanhetlaatsteuur, je mag misschien dan wel niet mensen aansporen om vegetariër te worden maar je bent wel bezig als een jehova getuige om mensen te ronselen voor wakker dier ed. Maar dit is jouw keuze, wel vraag ik je om andersmans keuze vrij te laten en niet te veel te gaan propaganderen.

Jouw posts zijn goed en raken de waarheid enkel kan ik uit jouw stukken opmaken dat jij een hele recht toe benadering hebt van dierwelzijn. Kooi is automatisch slecht -> Buiten is auto goed. Dit is te kort door de bocht.

Een kleine tijd geleden is er een onderzoek geweest over het welzijn van koeien in de wei en op stal. hierin bleek dat dieren in de stal het ook heel goed en soms beter hadden dan hun collega's buiten want: Voeding was beter, ritme's waren duidelijker, minder hittestress en andere weersinvloeden zoals regen en nachtvorst, minder insecten en parasieten en een betere spijsvertering

Wij doen onze koeien al jaren naar buiten en blijven dat doen maar door ervaring kunnen wij stellen dat het niet per sé beter is ondanks dat het enkele voordelen heeft. GOEDKOPER EN MILIEUTECHNISCH VERANTWOORD IS HET NOOIT. Dit door de lukrake verspreiding van mest en de hoeveelheid arbeid die hiermee gemoeid gaan.

Ik had beloofd om een aantal foto's up te loaden om de praktijk te laten zien. Ik ben gisteren de stal ingelopen en heb de foto's hieronder gemaakt. Ben benieuwd of er nog veel mensen dit zielig vinden want dat is het geheel niet. Hier kan geen rapport, mening of onderzoek tegenop want DIT is de veehouderij anno 2011.

When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
Het feit dat je een mening hebt betekent niet dat deze ergens op gebaseerd is.
pi_96568399
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 20:15 schreef ReNero het volgende:
@ FANNvanhetlaatsteuur, je mag misschien dan wel niet mensen aansporen om vegetariër te worden maar je bent wel bezig als een jehova getuige om mensen te ronselen voor wakker dier ed. Maar dit is jouw keuze, wel vraag ik je om andersmans keuze vrij te laten en niet te veel te gaan propaganderen.

Jouw posts zijn goed en raken de waarheid enkel kan ik uit jouw stukken opmaken dat jij een hele recht toe benadering hebt van dierwelzijn. Kooi is automatisch slecht -> Buiten is auto goed. Dit is te kort door de bocht.

Een kleine tijd geleden is er een onderzoek geweest over het welzijn van koeien in de wei en op stal. hierin bleek dat dieren in de stal het ook heel goed en soms beter hadden dan hun collega's buiten want: Voeding was beter, ritme's waren duidelijker, minder hittestress en andere weersinvloeden zoals regen en nachtvorst, minder insecten en parasieten en een betere spijsvertering

Wij doen onze koeien al jaren naar buiten en blijven dat doen maar door ervaring kunnen wij stellen dat het niet per sé beter is ondanks dat het enkele voordelen heeft. GOEDKOPER EN MILIEUTECHNISCH VERANTWOORD IS HET NOOIT. Dit door de lukrake verspreiding van mest en de hoeveelheid arbeid die hiermee gemoeid gaan.

Ik had beloofd om een aantal foto's up te loaden om de praktijk te laten zien. Ik ben gisteren de stal ingelopen en heb de foto's hieronder gemaakt. Ben benieuwd of er nog veel mensen dit zielig vinden want dat is het geheel niet. Hier kan geen rapport, mening of onderzoek tegenop want DIT is de veehouderij anno 2011.

[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Oke, wat wil je dat ik zeg?

ja zo te zien zien de stallen er behoorlijk schoon uit, alsof alles vandaag nog is ververst
en opgeruimd.

Dus als je het zo bekijkt zou je kunnen zeggen, zie je wel, valt best mee, die FANNvanhetlaatsteuur
is gewoon niet goed bij haar hoofd en zou je me af kunnen gaan schilderen als jehova getuige.

Toch zal je me ook met deze foto's niet kunnen overtuigen dat dit ''diervriendelijker'' is voor
de koeien dan buiten in de wei lopen.

Talloze berichten van boeren die het NIET goed doen;
http://www.haarlemsdagbla(...)o/article6382821.ece

Fotomateriaal, filmpjes (meestal undercover gemaakt) hebben mij in ieder geval
overtuigd van het tegendeel, dus mij kun je niet meer overtuigen zelf niet met deze foto's.
(van ik moet echt zeggen behoorlijk schone stal).

Ik blijf grote bezwaren houden bij de Bio-industrie:

http://www.animalfreedom.org/paginas/opinie/5bezwaren.html

Vijf bezwaren tegen bio-industrie

1. Ethiek en dierenwelzijn
Vrijheid is volgens Animal Freedom een grondrecht voor mens èn dier.
Wordt dit grondrecht geschaad door dieren in extreme mate te beteugelen in hun vrijheid om
natuurlijk gedrag te vertonen, dan wordt het welzijn van het dier geschaad. Door de intense
verveling en het gebrek aan ruimte om elkaar te ontlopen worden dieren agressief.

Klik hier om te lezen hoe met name varkens, kippen en koeien (kalveren) maar ook andere minder
voor de hand liggende diersoorten tekort wordt gedaan.
http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/5vrijheden.html

Als overmatig producent van onverantwoorde bio-industrie-producten (70% wordt geëxporteerd)
dwingt Nederland andere landen om zich te verlagen tot dezelfde immorele en
dierwelzijnsbedreigende bedrijfsvoering in de intensieve veehouderij.

2. Volksgezondheid
Door het overmatige gebruik van antibiotica in het bio-industrie-voer loopt de mensheid gevaar dat
er resistente bacteriën ontstaan waartegen geen medicijnen bestand zijn. Ook kunnen er resten
van diergeneesmiddelen in vlees achter blijven en worden er nog steeds (weliswaar illegaal)
groeihormonen gebruikt in de vleesindustrie.
http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/antibiotica.html

Inhalatie van endotoxines leidt tot een verminderde longfunctie, vooral bij varkenshouders (1 op 3
heeft last van hoesten en pijn op de borst) en hun varkens (11% heeft longontsteking).
Ook mycotoxines kunnen giftig zijn en leiden tot gezondheidsklachten als chronische verkoudheid,
benauwdheid, verstopte neus, geïrriteerde ogen, hoofdpijn enz..

3. Wereldvoedselproductie
Landbouwgronden in de derde wereld worden gebruikt voor voedselproductie voor dieren uit onze
bio-industrie in plaats van voor de lokale bevolking. Lokale economieën raken verstoord.

http://www.animalfreedom.org/paginas/opinie/veevoeder.html
Door de sterke uitbreiding van de sojateelt (tbv veevoeder) zijn miljoenen boeren van hun land
verdreven. Om te kunnen overleven hebben velen land moeten ontginnen in waardevolle
natuurgebieden. Zo draagt de veevoederindustrie direct bij aan de verdwijning van o.a. tropisch
regenwoud.

4. Woongenot
De stank uit de stallen en van uitgereden mest en het lawaai van (koel)machines in de bio-industrie
vergallen het woongenot van omwonenden.

Door overbemesting met name in het vroege voorjaar als de gieropslag wordt uitgereden over het
bouwland, hebben aanwonenden te maken met (soms ernstige) prikkeling van de luchtwegen.

De geurhinder door de landbouw is sinds 1994 afgenomen van 18 naar 11% als gevolg van
vermindering van de veestapel en het onderwerken van mest. Het beleid heeft momenteel geen
specifieke doelstelling voor geurhinder vanuit de landbouw vastgesteld, hoewel geurhinder lokaal
wel als een probleem wordt ervaren.

De doelstelling van maximaal 12% geurhinder in 2000 heeft betrekking op hinder door wegverkeer
en industrie, waarbij landbouw onder industrie wordt gerekend (VROM, 1995).

5. Landschap en soortenrijkdom
Grootindustriëlen verdringen kleine boeren.
Door het ontstaan van monoculturen (bijvoorbeeld voergras en voermaïs), het uitrijden van zware
metalen in de mest en overbemesten in het algemeen, verarmt de natuur en het landschap en
vervuilt bodem- en grondwater.

We hebben indringende foto's en korte video's van de misstanden in de bio-industrie.
Klik hier voor foto's. http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/beelden.html

Klik hier voor video's: http://www.animalfreedom.org/video/video.html

Het aanzicht van het platteland wordt meer en meer bepaald door megastallen.
Klik hier voor foto's:

http://www.animalfreedom.(...)met-megastallen.html

Megastallen bepalen het uitzicht op het platteland

Wat bezoekers van het platteland (deels afgeschermd door groen) te zien kunnen krijgen is in
onderstaande foto’s weergegeven. Niet iedereen zal zich realiseren dat zij aankijken tegen
langwerpige stallen die (tien)duizenden dieren (koeien, varkens of kippen) bevatten.

Achter de stallen mestbassins en mestvergisters.
De foto’s zijn begin maart 2009 genomen in Groningen en Drenthe, maar zouden ook afkomstig
kunnen zijn uit Friesland, Noord-Holland, Zeeland of Brabant.

De megastallen komen ook voor in Gelderland en Limburg, maar daar is het landschap wat
glooiender.

De dieren uit deze stallen komen niet naar buiten om naar de wei te gaan.
Het land om de stallen wordt gebruikt om (een deel van het) veevoer te verbouwen en de mest op
uit te rijden.

Het leidt tot verschraling van flora en fauna, er wordt veel fijnstof uitgestoten en het stinkt, maar dat
zie je (net als de dieren) niet op een foto.

Luchtwassers (filters op de luchtkokers van de stallen) zijn niet zaligmakend.
Alle stank en fijnstof kan daar niet (permanent) mee worden tegengehouden, hoogstens 70-95% bij
nieuwe, schone filters. Koeienstallen zijn (om de warmte af te voeren) gewoon open van boven en
aan de zijkant.

De ammoniak in de mest kan via de lucht of het grondwater bij gewassen in nabij gelegen
(moes)tuinen de groei negatief beïnvloeden of vies laten smaken.

Onderzoeksbureau CE in Delft heeft becijferd dat alleen al de kosten van de ammoniakuitstoot en
het zuiveren van drinkwater jaarlijks ruim 1,2 miljard euro bedragen.

De wereldproductie van vlees is verantwoordelijk voor 18 procent van de broeikasgassen.
Dat is meer dan het aandeel van (vlieg)verkeer en vervoer.

Koeien worden steeds meer binnen gehouden voor een hogere productie en voor opvang van de
mest. Voergras moet worden gemaaid, wat het in het voorjaar aan legsels, jonge vogels en hazen
het leven kost.

Zouden de koeien zelf buiten lopen dan wordt de mest gelijkmatig en over veel langere periode in
geringe hoeveelheden over het land verspreid en blijven de jonge dieren die zich schuilhouden in
de wei in leven.

In stallen opgevangen mest wordt slechts een paar keer per jaar uitgereden en in veel grotere
hoeveelheden dan het land kan verwerken. Dit komt in het milieu en grondwater terecht door
uitspoeling.

Omwonenden kunnen last krijgen van klachten als ernstige irritatie van de luchtwegen.
Mest mag al vanaf februari worden uitgereden op grasland via direct injecteren in de grond, zie
onze site voor de uitrijregels.
http://www.animalfreedom.(...)e/mestuitrijden.html

Op deze pagina gaan we meer in detail in op wat er mis is in de bio-industrie en de vis-industrie.
http://www.animalfreedom.(...)e/bio-industrie.html

Voor degenen die de opmars van de bio-industrie op het platteland nog eens willen zien is dit
treffend verbeeld in het overzicht van geplande veefabrieken door Milieudefensie of creatief in historisch en economisch perspectief in de animatie van The Meatrix.

http://www.stopveefabrieken.nl/index.php/overzicht-veefabrieken

http://www.animalfreedom.org/paginas/opinie/5bezwaren.html

Sinds uw bezoek aan onze website er 285 hectare Amazonewoud gekapt. Sinds 1 januari 2006 is dat 779533 hectare.

Het woud wordt gekapt voor de productie van soja en weidegrond voor runderen.
  maandag 9 mei 2011 @ 21:22:42 #69
5036 KrnKje
kleine typfout
pi_96568784
Wow, je bent wel fanatiek!
Maar ik ben het met je eens wat betreft het verhaal rond de bioindustrie. Zelf in mijn studietijd een lezingreeks georganiseerd rondom eten waarvan er eentje getiteld "Het wel en wee van de bio-industrie" door een prof. die er uitgebreid onderzoek naar deed. Een interessant verhaal over natuurlijk gedrag van dieren en in welke vormen ze dit vertonen. Niet voor alle diersoorten was één lijn te trekken, maar wat kippen betrof was er in ieder geval een duidelijk signaal dat er extreme stress-niveaus te meten zijn in de bio-industrie tov biologische teelt.

Zelf eet ik zo'n 2 à 3 keer vlees in de week en dan bij voorkeur biologisch. Kip eet ik nauwelijks omdat ik de prijs daarvan absurd hoog vind in vergelijking met overige producten. Oplossing is voor mij om zo nu en dan een hele biologische kip te kopen en die in stukjes in de vriezer te doen. Dan heb je nog een lekkere pan soep ook :)
Koken met Frank - Culinaire uitspattingen...
pi_96568965
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 21:22 schreef KrnKje het volgende:
Wow, je bent wel fanatiek!
Maar ik ben het met je eens wat betreft het verhaal rond de bioindustrie. Zelf in mijn studietijd een lezingreeks georganiseerd rondom eten waarvan er eentje getiteld "Het wel en wee van de bio-industrie" door een prof. die er uitgebreid onderzoek naar deed. Een interessant verhaal over natuurlijk gedrag van dieren en in welke vormen ze dit vertonen. Niet voor alle diersoorten was één lijn te trekken, maar wat kippen betrof was er in ieder geval een duidelijk signaal dat er extreme stress-niveaus te meten zijn in de bio-industrie tov biologische teelt.

Zelf eet ik zo'n 2 à 3 keer vlees in de week en dan bij voorkeur biologisch. Kip eet ik nauwelijks omdat ik de prijs daarvan absurd hoog vind in vergelijking met overige producten. Oplossing is voor mij om zo nu en dan een hele biologische kip te kopen en die in stukjes in de vriezer te doen. Dan heb je nog een lekkere pan soep ook :)
Dat klinkt goed ! ^O^

Biologische kip is inderdaad duur maar zoals jij het doet kan het dus ook !

en ja... Fanatiek zou je me wel kunnen noemen, dat zal ik niet ontkennen oO<
  maandag 9 mei 2011 @ 23:18:36 #71
329284 ReNero
pi_96577288
Hoofdschuddend lees ik jouw reactie.

Ik kan het vaker proberen uit te leggen, maar ik vrees dat het niet uit mag maken. De opmerking "het zal wel net schoon geveegd zijn" echter was niet zo getroffen. Toen ik zei dat ik zo de stal was ingelopen loog ik niet. Het zaagsel en voer wordt dagelijks ververst, standaard procedure maar dat wil jij niet zien.

Ik kan je helaas niet overtuigen dat jouw zwart-wit visie op de veehouderij veel meer grijstinten bevat dan dat jij op dit moment ziet. Ik hoop dat je de tijd vind om de praktijk beter te leren kennen en daar met de mensen kunt praten die met de laarzen in de mest staan. Je kunt je nog eens vergissen in hoe begaan die mensen zijn met hun vee. Uiteraard zal jij weer een aantal plaatjes van onfortuinlijke dieren vinden en die weer kunnen posten en uiteraard zal ik daar het 1 en ander op aan te merken hebben.

Uiteindelijk heb ik de praktijk in handen en jij slechts een verhaal en als je me nu wilt excuseren. Ik ga namelijk een slapeloze nacht tegemoed. Er kan vanavond een koe kalven en dat is mij meer waard dan dit monoloog.

Gegroet allen!
When you post one, it is a tradigy. But when you post ten million, it is a statistic.
pi_96579525
quote:
9s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:18 schreef ReNero het volgende:
Hoofdschuddend lees ik jouw reactie.

Ik kan het vaker proberen uit te leggen, maar ik vrees dat het niet uit mag maken. De opmerking "het zal wel net schoon geveegd zijn" echter was niet zo getroffen. Toen ik zei dat ik zo de stal was ingelopen loog ik niet. Het zaagsel en voer wordt dagelijks ververst, standaard procedure maar dat wil jij niet zien.

Ik kan je helaas niet overtuigen dat jouw zwart-wit visie op de veehouderij veel meer grijstinten bevat dan dat jij op dit moment ziet. Ik hoop dat je de tijd vind om de praktijk beter te leren kennen en daar met de mensen kunt praten die met de laarzen in de mest staan. Je kunt je nog eens vergissen in hoe begaan die mensen zijn met hun vee. Uiteraard zal jij weer een aantal plaatjes van onfortuinlijke dieren vinden en die weer kunnen posten en uiteraard zal ik daar het 1 en ander op aan te merken hebben.

Uiteindelijk heb ik de praktijk in handen en jij slechts een verhaal en als je me nu wilt excuseren. Ik ga namelijk een slapeloze nacht tegemoed. Er kan vanavond een koe kalven en dat is mij meer waard dan dit monoloog.

Gegroet allen!
Ik hoop dat de bevalling voorspoedig verloopt ^O^

http://www.hollandinthepicture.nl/html/koe___kalf.html

[ Bericht 0% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 10-05-2011 00:41:24 ]
pi_96583928
http://www.nu.nl/economie(...)agnerende-markt.html

Biologisch groeit flink in stagnerende markt

10 mei 2011

GORINCHEM - Consumenten hebben in 2010 voor het tiende jaar op rij meer biologische voeding
gekocht. De omzetten stegen met ruim 13 procent. Vooral supermarkten deden goede zaken, blijkt uit
de dinsdag gepubliceerde Bio-monitor 2010.

Volgens de Bio-monitor, opgesteld door het LEI in opdracht van het ministerie van EL&I, kochten
consumenten vorig jaar in totaal voor ruim 752 miljoen euro aan biologisch voedsel, 87 miljoen
euro meer dan in 2009.

Aardappelen, groenten en fruit vormen nog steeds de belangrijkste productgroep en zijn goed voor
21,9 procent van de bestedingen.

Daarna volgen zuivel met 17,1 procent en vlees/vleeswaren met 14,9 procent.

Zuivel
De grootste groei deed zich voor bij zuivel.
Daar is vorig jaar Campina overgestapt op het gebruik van biologische melk voor haar
Boerenland-producten en is Arla op de Nederlandse markt verschenen.

Biologische zuivel heeft daarmee een marktaandeel van 4,5 procent.
Biologische eieren hebben verhoudingsgewijs het grootste marktaandeel: 7,2 procent van alle
verkochte eieren zijn afkomstig van biologisch gehouden kippen.

Het belangrijkste verkoopkanaal voor biologische producten is de supermarkt.
Van alle verkochte biologische producten vond 45,3 procent zijn weg naar de consument via
supermarkten. De gemiddelde omzetgroei bedroeg daar 18,8 procent.

Oudere winkels
Natuurvoedingswinkels groeiden 4,1 procent, waarbij de moderne bio-supers groeicijfers lieten
zien die vergelijkbaar zijn met de supermarkten. Maar kleinere, oudere winkels zagen de groei
stagneren.

De speciaalzaken, waaronder natuurvoedingswinkels en biologische slagers, hadden in 2010 een
marktaandeel van 35,3 procent.

Catering, horeca en verzorging had een aandeel van 12,3 procent in de omzet. De groei bedroeg
hier 21,5 procent.

Andere kanalen als boerenmarkten, boerderijverkoop en webwinkels groeiden 13,1 procent.
Samen hebben zij een marktaandeel van 7,1 procent.

Het gaat de goede kant op !
Nu nog iets meer Biologisch vlees bij de groente en aardappeltjes ...
oO<
  dinsdag 10 mei 2011 @ 08:16:43 #74
329284 ReNero
pi_96584191
quote:
17s.gif Op maandag 9 mei 2011 23:59 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik hoop dat de bevalling voorspoedig verloopt ^O^

[ afbeelding ]

http://www.hollandinthepicture.nl/html/koe___kalf.html
Een wolk van een dochter en heb ook nog wat slaap kunnen krijgen. Hoefde zelf alleen de nazorg te doen, het dier was er al bijna maar moeder was blij met haar vanille-sinaasappelshake :9~ (vitamine-supplement)
pi_96584402
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 08:16 schreef ReNero het volgende:

[..]

Een wolk van een dochter en heb ook nog wat slaap kunnen krijgen. Hoefde zelf alleen de nazorg te doen, het dier was er al bijna maar moeder was blij met haar vanille-sinaasappelshake :9~ (vitamine-supplement)
Heel goed ! Voer is erg belangrijk, maar dat hoef ik jou niet te vertellen denk ik ...

http://www.udennieuws.nl/index.php?item=101983

Gekke koe in Odiliapeel

Odiliapeel- Bij een 13-jarige koe op een melkveebedrijf in Odiliapeel is Bovine Spongiforme
Encephalopathie (BSE) geconstateerd. Deze besmetting is het 87e geval in Nederland sinds 1997
en het tweede geval in 2010.

De koe is geboren op 4 juni 1997 en is op het bedrijf op 4 oktober 2010 gestorven.
Het dier is op een destructiebedrijf bemonsterd voor onderzoek op BSE.
Op 7 oktober 2010 bleek de snelle test, uitgevoerd op het Centraal Veterinair Instituut, positief.
Op 14 oktober 2010 verliep ook het bevestigingsonderzoek positief.

De koe is geboren en getogen op het bedrijf in Odiliapeel. Bij geen van de andere runderen op het
bedrijf, waar de besmetting is vastgesteld, zijn verschijnselen van BSE aangetroffen.

Zoals gebruikelijk wordt een onderzoek ingesteld naar het voer, met name naar het
voer gegeten in de eerste levensmaanden.

Alleen de risicodieren worden geruimd.
Dat zijn dieren die in dezelfde tijd als het besmette rund op hetzelfde bedrijf zijn geboren of
hetzelfde voer hebben gegeten en de nakomelingen jonger dan twee jaar.

Gezien de leeftijd van de positieve koe betreft het een zeer klein aantal dieren (twee oudere koeien
en één nakomeling op hetzelfde bedrijf).

De gekkekoeienziekte wordt in verband gebracht met de hersenziekte Creutzfeldt-Jakob bij
mensen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Creutzfeldt-Jakob
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')