Laatste nieuws van vandaag:
http://opinie.volkskrant.(...)cht_niet_boven_allesGodsdienstvrijheid gaat echt niet boven alles
07-05-2011 14:00Wanneer de rechten voor religieuze minderheden botsen met de opvattingen van de meerderheid
moet alles wijken voor de religie. Godsdienstvrijheid legt groepsprivileges vast.
‘Nu gaan we wat mij betreft terug naar de Middeleeuwen’, brieste SGP-woordvoerder Elmert
ijkgraaf op 13 april in de Tweede Kamer. ‘Dat wij in Den Haag gaan bepalen wat de inhoud van
een geloof is. Dat bepalen mensen zelf.
Het waren ware en heldere woorden in een debat waarin het verder deerlijk aan helderheid en
waarachtigheid schort.
Dat debat gaat over het schrappen van de ontheffing wegens religieuze - lees joodse en
islamitische - bezwaren van de wettelijke verplichting dieren voorafgaand aan de slacht te
verdoven. Vooral de orthodox joodse gemeenschap verzet zich daar fel tegen, en haar verzet is
ogenblikkelijk overgenomen door het CDA, de ChristenUnie en de SGP.
VergiftigdDat enigszins curieuze verbond heeft de discussie compleet vergiftigd.
Over het welzijn van de dieren - bijvoorbeeld over het feit dat ritueel te slachten koeien om
arbo-redenen in een reusachtige stalen trommel op de rug worden gekeerd - gaat het allang niet
meer.
Over de diepe gevoelens van orthodoxe joden en dito moslims ook nauwelijks.
Die zullen de christenheid, die niets met ritueel slachten heeft, immers worst zijn.
Het gaat maar om één ding: het zo ver mogelijk oprekken van het begrip godsdienstvrijheid.
Dat is een trend die al langer zichtbaar is.
Zodra verplichtingen die een geloof met zich meebrengt botsen met de publieke moraal of met de
eisen die de wet stelt, moet alles wijken voor de religie.
We zagen het bij ambtenaren van de burgerlijke stand die weigeren homo’s te trouwen, bij streng
christelijke scholen die homoseksuele of anderszins onwelgevallige sollicitanten weigeren, en bij
Volendamse tienermeisjes die hun recht om met een hoofddoek op in de klas te zitten tot bij de
hoogste rechter bevechten.
En nu dus ook in het geval van ritueel slachten.
Telkens probeert men met een beroep op de godsdienstvrijheid voor de eigen groep bijzondere
vrijheden te regelen.
AchterstellingMaar het creëren van uitzonderingsposities is niet waar het grondrecht van godsdienstvrijheid voor
dient. Die is er juist om achterstelling, uitsluiting en vervolging van mensen om geloofsredenen uit
te bannen, vooral door de staat, maar in tweede instantie ook door anderen, bijvoorbeeld
andersgelovigen.
Artikel 9 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) geeft een ieder ‘recht
op vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst; dit recht omvat tevens de vrijheid om van
godsdienst of overtuiging te veranderen, alsmede de vrijheid […] zowel in het openbaar als privé
zijn godsdienst te belijden of overtuiging tot uitdrukking te brengen in erediensten, in onderricht, in
praktische toepassing ervan en in het onderhouden van geboden en voorschriften’.
Maar die rechten zijn wel onderhevig aan wettelijke beperkingen die ‘noodzakelijk zijn in het belang
van de openbare veiligheid, voor de bescherming van de openbare orde, gezondheid of goede
zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen’.
Kort samengevat gaat bij conflicten tussen de algemene democratische rechtsorde en eisen van
een geloof de rechtsorde dus voor. Die belichaamt in een democratie immers qualitate qua alles
wat we met ons allen ‘noodzakelijk’ achten.
WettelijkAls er dus een door brede concensus gedragen wettelijk vereiste bestaat dat vee voor de slacht
verdoofd moet worden, is er geen grond om gelovigen daarvan uit te zonderen. De tegenwerping
dat onder rechten van anderen geen rechten van dieren verstaan mogen worden, snijdt geen hout.
Dieren zijn geen partij in de rechtsorde. Het gaat om de morele verantwoordelijkheid tegenover
dieren die andere mensen voelen. En wie durft beweren dat hun diepe, door aantoonbare feiten
geschraagde overtuiging minderwaardig is aan religieuze symboliek?
Dat er wel meer mis is in de veehouderij, is een onwaardige jijbak, geen excuus om het extra
kwaad dat door onverdoofd slachten gedaan wordt, te bagatelliseren of te laten voortduren.
Nu lijkt het misschien of de godsdienstvrijheid zo bezien slechts een wassen neus is, je kunt
immers de wet erop inrichten dat het belijden van een geloof praktisch onmogelijk wordt gemaakt.
Toch is dat niet zo, want de wet geldt voor iedereen. Gelovigen zijn gelijkberechtigd met alle
anderen, zodat eventuele pestwetgeving al gauw als een boemerang terugkomt. Wel kunnen er
voor gelovigen problemen ontstaan. Dat is onvermijdelijk, want geloof is een keuze - ook dat staat
uitdrukkelijk in artikel 9, waar bijna als eerste het recht gegeven wordt om van geloof of overtuiging
te veranderen.
ConsequentiesKeuzes hebben nu eenmaal consequenties.
Wie ambtenaar wordt, dient de wet uit te voeren, ook als die wet je persoonlijk niet aanstaat.
Wie een gelofte van kuisheid aflegt, moet altijd weerstand bieden aan vleselijke lusten.
En wie koosjer of halal wil leven, moet zich ongeacht de omstandigheden verre houden van onrein
vlees. Wie dat niet aanvaardt, degradeert godsdienstvrijheid tot godsdienstvrijblijvendheid.
In een maatschappij waar vrijwel iedereen hetzelfde geloof aanhangt, is dat allemaal geen
probleem, behalve voor de rafelrand van respectloos behandelde minderheden.
Maar zo zit Nederland gelukkig niet meer in elkaar.
De moeilijkheid zit hem in het gelijk van Dijkgraaf: mensen maken zelf uit wat hun geloof inhoudt,
net als ongelovigen zelf bepalen wat ze waardevol en van principieel belang achten.
Wie zal dan uitmaken welke gevoelens dieper zijn, wiens principes meer waard dan die van
anderen? ‘Wij!’, roepen nu alle strenge gelovigen, ‘want onze god heeft het zelf gezegd’.
De enige fatsoenlijke koers die een wetgever onder die omstandigheden kan varen, is vasthouden
aan de gelijkberechtiging van allen, zonder privileges voor welk geloof dan ook.
http://www.volkskrant.nl/(...)-het-meer-pijn.dhtml
5 vragen over rituele slachting: waarom, hoe en doet het meer pijn?
Doet het nu meer of juist minder pijn?
De Universiteit Wageningen noemt onverdoofd slachten nadelig voor het welzijn van het dier
Europese en Nederlandse organisaties van dierenartsen spreken van 'onaanvaardbare aantasting
van dierenwelzijn.
De hoofdconclusie uit het rapport uit 2008:
Het bewustzijn bij runderen na alleen een halssnede houdt gemiddeld ongeveer 1,5 minuut aan en
kan oplopen tot 4 minuten. 'Gedurende deze periode kan het dier mogelijk pijn ervaren', schrijven
de onderzoekers. De noodzaak om dieren die zonder bedwelming geslacht worden zodanig vast
te zetten (te fixeren), dat de halssnede trefzeker kan worden toegebracht, kan veel stress
veroorzaken.
Maar ook de halssnede zelf zal, gezien het grote aantal pijnreceptoren in de halsstreek, een
ernstige pijnprikkel veroorzaken. Verder blijkt het bij het toedienen van de halssteek vaak mis te
gaan, met extra sneden en extra lijden als gevolg.' Zij raden daarom 'bedwelmd' slachten aan.
Ook de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) is voorstander van
'bedwelmd' slachten.
'Maar bedwelmd slachten is niet een spuitje geven en een aai over de bol', zegt Ronnie
Eisenmann, voorzitter van het dagelijks bestuur van de Joodse Gemeente Amsterdam.
'We bedoelen ermee dat een koe bijvoorbeeld een kogel of een pin door de kop krijgt.
Dat gaat heel vaak mis, waardoor het dier nog meer pijn lijdt.'
Zowel de joodse als de islamitische gemeenschap wijst op onderzoek waaruit blijkt dat ritueel
slachten diervriendelijk is. Evers: 'De Amerikaanse onderzoeker Temple Grandin heeft aangetoond
dat de koosjere slacht de beste manier is voor bedwelmen, slachten en ontbloeding van het vlees
Uit sommige onderzoeken zou blijken dat de bloeddruk in de hersenen binnen twee seconden
zodanig is gedaald dat er geen pijnsensatie meer is. Een beroemd anesthesioloog die ik om
advies heb gevraagd, zegt dat het gevoel van dieren niet wordt uitgeschakeld door het schieten
van een pin door het motorisch deel van hun hersenen.
Sommige experts zeggen dat het lijden daardoor zelfs erger wordt, omdat het dier zijn pijn niet kan
uiten.
De Leidse hoogleraar Albert Dahan schrijft dat een andere methode van verdoven, elektrocutie,
wel verlamt maar niet ongevoelig maakt. De ervaring met mensen in de psychiatrie zijn zeer
negatief. Vergassing als methode is helemaal een ramp.'
Om hoeveel dieren gaat het eigenlijk?
Exacte cijfers over rituele slachting in Nederland zijn er niet.
Volgens de Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) werden in 2010 op 65
slachtplaatsen zo'n 2 miljoen dieren onverdoofd geslacht. Voor de joodse gemeenschap zijn dat er
zo'n 2.500 per jaar.
Als het wordt verboden, moeten Joden en Moslims dan massaal vegetarisch worden?
De dierenartsen vragen Joden en Moslims mee te denken om het ritueel aan te passen, zodat een
aanvaardbare vorm van ritueel slachten ontstaat. Volgens Evers is er gezien de huidige stand van
de techniek op dit moment geen alternatief. 'Alle suggesties die genoemd worden, zoals
omkeerbare bedwelming en schieten direct na het snijden, zijn in strijd met de joodse
voorschriften.
Als er een verbod komt, kunnen we dus geen vlees meer eten.
Of we moeten het importeren', zegt opperrabbijn Binyomin Jacobs van het Interprovinciaal Opper
Rabbinaat.
De Koran stelt dat de regels niet gelden voor degene die honger heeft of als er geen andere
mogelijkheden zijn: 'Maar hij, die gedwongen is en dit niet wenst en geen overtreder is, op hem rust
geen zonde.
Want God is Vergevensgezind, Genadevol.
Liberale moslims vatten dit op als dat al het vlees gegeten mag worden als men trek heeft, terwijl
moslims die strenger in de leer zijn ervan uitgaan dat de honger een kwestie van leven of dood
moet zijn, voordat men niet-halalvlees eet. Voor hen geldt dus: importvlees of vegetarisch worden.