Onderstaand een mooi stukje tekst geschreven door Niels Roelen, de auteur van 'Soldaat in Uruzgan'. Pumatje zal hem ook wel kennen, aangezien ze beide op dezelfde kazerne zitten. Het is geschreven naar aanleiding van de uitschakeling van OBL vanmorgen door een SEAL team.
Ontlading
"De Koning is dood, lang leve de Koning
‘Papa, was jij blij toen je vanmorgen hoorde dat Osama Bin Laden was doodgeschoten,’ vraagt mijn dochter me terwijl we het journaal kijken.
‘Hoezo Muppet?’
‘Nou, hij is toch die oorlog begonnen waar ook jij naartoe moest.’
Ik knik bevestigend.
De hele dag hoor ik op het nieuws niets anders dan de dood van ‘aards’-vijand nummer een. Alsof er geen ander nieuws meer bestaat. Zelfbenoemde terrorisme experts, die zich tien jaar lang schuil hebben gehouden, duiken op als verzetshelden aan het einde van de oorlog.
De Nederlandse politiek is gelukkig de eerste die hardop durft te zeggen dat we Osama niet hadden moeten vermoorden. We hadden hem beter kunnen arresteren om hem vervolgens te berechten. Een schot door het hoofd duidt immers op het doelbewust doden van Bin Laden.
Kennis van zaken en gevoel voor realisme zijn in de Nederlandse politiek geen vereiste. Operaties van speciale eenheden zijn onzin en bij de grootste boeven op aarde bel je gewoon even aan om wat vragen te stellen.
Luuk Koelman, een man die mij destijds in Afghanistan al irriteerde met zijn slecht onderbouwde publicaties, maakte het op radio 1 nog erger. Hij vond niet alleen dat we de man hadden moeten arresteren. Na arrestatie hadden we hem moeten voorzien van een donornier om daarna het proces tegen hem te beginnen. De uitkomst van het proces stond natuurlijk wel vast: een publieke executie om de moderne Ali Baba wereldwijd te vernederen.
Osama is dood, de wereld is blij. En ik zal niet ontkennen dat ook ik een vreemd soort opluchting voel. Opluchting die, als ik naar mijn dochter kijk, direct plaats maakt voor realisme.
‘Weet je Muppet; Osama is dood maar de oorlog is er niet mee afgelopen.’"
There is no 'I' in TEAM and life is way to short for only dreaming... So live it to the MAX! FOR THOSE WHO UNDERSTAND WHAT YOU DO, NO EXPLANATION IS NECESSARY. FOR THOSE WHO DON’T, NONE IS POSSIBLE.
http://www.dutchdefencepress.com