Heb je de hele OP gelezen?quote:Op zondag 1 mei 2011 21:37 schreef TronCarter het volgende:
De fiets is van de verzekeraar, grapjassen
Dat dus...quote:Op zondag 1 mei 2011 21:43 schreef vosss het volgende:
Godsklere wat kan jij bitchen zeg. Geen wonder dat die relatie naar de klote gelopen is.
Ik had je ook al lang en breed de keien op getrapt
Ditquote:Op zondag 1 mei 2011 21:44 schreef Dennis101 het volgende:
Ja, het is jouw fiets. Maar wat een gezeik zeg, jij hebt nu toch een nieuwe fiets? Laat hem dan lekker die andere houden. Dat je hier moeilijk om gaat doen zeg.
Want? Waarom zou de ex in kwestie meer aanspraak hebben op de fiets dan TS? Misschien heeft die ex zelf (ook) al een fiets, weet jij veel. Mooie boel als je bepaalde zaken zomaar aan anderen zou moeten afstaan enkel en alleen omdat je er anders twee van hebt.quote:
Want?quote:Op zondag 1 mei 2011 21:51 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Maar als hij aangeeft dat hij graag die fiets wil hebben, is dat toch prima.
nee.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:52 schreef Droopie het volgende:
Ik denk dat de fiets aan de persoon toebehoort op wie de verzekering te name gesteld stond.
Misschien wil TS die fiets ook wel graag hebbenquote:Op zondag 1 mei 2011 21:51 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Ik snap dat je afspreekt dat je kado's niet terug hoeft te geven als het uitgaat want dat is nogal ehm sneu. Maar als hij aangeeft dat hij graag die fiets wil hebben, is dat toch prima.
Waarom vraag je je dan nog af wie er recht op heeft?
quote:Op zondag 1 mei 2011 21:53 schreef TronCarter het volgende:
Ik denk dat het ding gewoon weggegeven moet worden in Fokkers helpen Fokkers. Kan er weer zo'n zeikert uit KLB naar buiten en de wereld ervaren
iemand zonder enige aanspraak wil iets hebben dat van jou is en jij geeft het maar af 'om gezeik te voorkomen'?quote:Op zondag 1 mei 2011 21:52 schreef Dennis101 het volgende:
Ik zou er verder alleen geen probleem van maken
Ja, want ik heb al een fiets.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:54 schreef Argento het volgende:
[..]
iemand zonder enige aanspraak wil iets hebben dat van jou is en jij geeft het maar af 'om gezeik te voorkomen'?
Kijk dat verandert de zaak al een beetje, heeft ie gezegd wat ie met de fiets wilt doen?quote:Op zondag 1 mei 2011 21:56 schreef Farouche het volgende:
Mijn ex heeft zelf al 2 fietsen en wat zou hij met een vrouwenfiets willen?
De menigen over wie juridisch recht heeft op de fiets is dus nogal verschillend. En nadat hij had gezegd dat ik "eventueel 1 van de gegaardigden was" over wat hij met de fiets wilde gaan doen was ik daar nogal verbaasd over. Maar wettelijk gezien ben ik dus de eigenaar. Laten we het daar maar bij houden.
Ik ook, maar gek genoeg is dat voor mij nog geen reden om mijn andere fiets(en) zomaar mee te geven aan iedereen die er eentje wil hebben.quote:
Het antwoord op de vraag wie eigenaar is, is geen mening. Iedereen die 'meent' dat jij niet de eigenaar bent, heeft het gewoon bij het verkeerde eind (en waarschijnlijk nog nooit een wetboek van dichtbij gezien, maar dat hoeft ook niet)quote:Op zondag 1 mei 2011 21:56 schreef Farouche het volgende:
De menigen over wie juridisch recht heeft op de fiets is dus nogal verschillend.
Een eerder gestolen fiets zou ik persoonlijk al als verloren hebben beschouwd en daarom kan het mij heel eerlijk gezegd aan me reet roesten wat er mee zou gebeuren.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:58 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik ook, maar gek genoeg is dat voor mij nog geen reden om mijn andere fiets(en) zomaar mee te geven aan iedereen die er eentje wil hebben.
Juridisch heb je volgens mij geen poot om op te staan lijkt mij.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:59 schreef Argento het volgende:
[..]
Het antwoord op de vraag wie eigenaar is, is geen mening. Iedereen die 'meent' dat jij niet de eigenaar bent, heeft het gewoon bij het verkeerde eind (en waarschijnlijk nog nooit een wetboek van dichtbij gezien, maar dat hoeft ook niet)
Oke duidelijk.. principe kwestie, maar wel een met gegronde redenquote:Op zondag 1 mei 2011 22:01 schreef Farouche het volgende:
Nee, heeft hij niet gezegd. En in tegenstelling tot wat sommigen hier denken ben ik geen gemene heks die alles doet om mijn ex dwars te zitten. Als hij gewoon had aangegeven van "goh, Flippie moet altijd een uur lopen om bij de bushalte te komen, is het goed als we haar die fiets geven" dan had ik er ook niet moeilijk over gedaan. Maar dat "1 van de gegaardigden" schoot bij mij op dat moment even verkeerd.
Ik geef mijn mening, wat TS (of wie dan ook) daar mee doet moet ze zelf weten. Zoals ik al zei ken ik de situatie verder niet.quote:Op zondag 1 mei 2011 22:01 schreef Argento het volgende:
ofschoon dat nog geen reden is om TS dezelfde opvatting op te dringen, maar goed.
Wat moet jouw leven geweldig zijn (en dat meen ik!).quote:Op zondag 1 mei 2011 22:01 schreef Farouche het volgende:
Maar dat "1 van de gegaardigden" schoot bij mij op dat moment even verkeerd.
Oke..quote:Op zondag 1 mei 2011 22:03 schreef Farouche het volgende:
Ik ben degene die aangifte heeft gedaan en op het PV als eigenaar staat aangemerkt. Maar dat bruikleen / eigendom lijkt mij dus moeilijk te bewijzen. Anders heb ik hem dat horloge ook in bruikleen gegeven
Succes met betogen dat die kerel een splinternieuwe damesfiets koopt, en deze direct in bruikleen geeft aan z'n vriendin. Dit alles zonder bewijs (bijvoorbeeld in de vorm van een getekende overeenkomst) natuurlijk.quote:Op zondag 1 mei 2011 22:01 schreef Droopie het volgende:
[..]
Juridisch heb je volgens mij geen poot om op te staan lijkt mij.
Ex zegt gewoon is mijn fiets, kijk maar naar verzekering en aankoop bewijs en heb hem in bruikleen gegeven? Hoe kijk jij daar tegen aan?
Dat is een andere kwestie. Uitgaande van de gegevens die TS geeft, is zij eigenaar van de fietsquote:Op zondag 1 mei 2011 22:01 schreef Droopie het volgende:
[..]
Juridisch heb je volgens mij geen poot om op te staan lijkt mij.
Ex zegt gewoon is mijn fiets, kijk maar naar verzekering en aankoop bewijs en heb hem in bruikleen gegeven? Hoe kijk jij daar tegen aan?
I wish. Dit zijn de kleinigheidjes die je even afleiden van de echte dingen in het leven. En daarnaast vind ik het leerzaam om te weten hoe het eigendomsrecht dus ligt bij cadeaus.quote:Op zondag 1 mei 2011 22:03 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Wat moet jouw leven geweldig zijn (en dat meen ik!).
Ik bedoel, als je grootste ergernis een fiets is die een jaar geleden gejat werd, wat al vergoed is door de verzekeraar en terwijl je al een andere fiets hebt.
Geef mij zo'n leven!
netjes en voor een leek, zoals ik, redelijk te begrijpenquote:Op zondag 1 mei 2011 22:06 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat is een andere kwestie. Uitgaande van de gegevens die TS geeft, is zij eigenaar van de fiets
(zie post #6).
Als haar ex zich op het standpunt stelt dat niet TS maar hij eigenaar is (en dat doet hij niet, hij wil enkel de fiets van haar hebben) ligt de zaak inderdaad anders. Dan is van belang dat haar ex de fiets daadwerkelijk onder zich heeft. In dat geval geldt de eigendomspresumptie van artikel 3:109 BW jo 3:119 BW. De houder wordt vermoed bezitter te zijn en de bezitter wordt vermoed eigenaar te zijn. Anders gezegd, degene die de fiets daadwerkelijk (feitelijk) heeft, wordt vermoed ook juridisch eigenaar te zijn.
Dat is slechts een rechtsvermoeden. Als TS niettemin aanspraak maakt op de eigendom van de fiets, kan zij dat rechtsvermoeden weerleggen door te stellen en te bewijzen dat niet haar ex, maar zij eigenaar is. Maar ten aanzien van roerende zaken is dat vaak een lastige klus.
Fietsen lijkt me.quote:Op zondag 1 mei 2011 21:56 schreef Farouche het volgende:
Ik was er ook nogal verbaasd over dat jij 1 van de "gegaardigden" was.quote:De menigen over wie juridisch recht heeft op de fiets is dus nogal verschillend. En nadat hij had gezegd dat ik "eventueel 1 van de gegaardigden was" over wat hij met de fiets wilde gaan doen was ik daar nogal verbaasd over. Maar wettelijk gezien ben ik dus de eigenaar. Laten we het daar maar bij houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |