abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96223469
Nadat het op de laatste verjaardag bijna uit de hand is gelopen met voor- en tegenstanders ben ik wel benieuwd hoe buitenstaanders over het volgende denken:

Met het beeindigen van een relatie van 5 jaar zijn mijn ex en ik overeengekomen dat we cadeaus die we tijdens de relatie aan elkaar hadden gegeven gewoon zouden houden.
Ik had voor mijn verjaardag een fiets van hem gekregen, incl verzekering. Een aantal maanden nadat de relatie over was is mijn fiets gestolen voor mijn nieuwe huis. Ik heb aangifte gedaan, en dankzij de verzekering heb ik, met een kleine bijbetaling, een nieuwe fiets uit mogen kiezen. Een jaar later kreeg ik opeens van mijn ex te horen dat mijn fiets terecht was. De politie had hem gebeld en hij heeft de fiets bij het bureau opgehaald. Mijn ex vind dat hij nu recht heeft op de fiets aangezien ik een nieuwe heb gekregen van de verzekering en ik vind dat ik recht heb op de fiets omdat ik hem heb gekregen en ik ook degene ben geweest die aangifte heeft gedaan. Als eerste zou de verzekering de fiets op kunnen eisen, maar die hoeft de fiets niet meer terug.

Dus hoe zit het met eigendomsrecht bij iets wat je gekregen hebt?
pi_96223566
:') ik zou hopen dat ie er veel plezier aan beleeft en een vrachtwagen kopt als het op deze manier moet :')
pi_96223735
De fiets is van de verzekeraar, grapjassen :P
Even a broken clock is right twice a day.
pi_96223861
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:37 schreef TronCarter het volgende:
De fiets is van de verzekeraar, grapjassen :P
Heb je de hele OP gelezen?
pi_96223896
Wat boeit het, jij hebt toch een nieuwe fiets? Dan kan hij die oude fiets toch houden?
Wat kunnen mensen het elkaar toch moeilijk maken zeg.
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_96223978
Het is jouw fiets. Aan de eigendomsoverdracht ligt een zogenaamde schenkingsovereenkomst (artikel 7:175 BW) ten grondslag (= geldige titel). Er heeft een bezitsoverdracht plaatsgevonden (artikel 3:90, eerste lid BW) en er vanuit gaande dat je ex destijds beschikkingsbevoegd was ten aanzien van de fiets, heb jij krachtens artikel 3:84 BW de eigendom verkregen.

Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat de verzekeraar eigenaar is geworden van de fiets toen zij jouw schade vergoedde, maar die doet kennelijk afstand van dat vorderingsrecht.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_96224006
Waarom maak je je druk om die fiets?
Je hebt nu toch een fiets? Of is het een principekwestie geworden?
Hell To The Liars
pi_96224071
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:39 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Heb je de hele OP gelezen?
Ja, jij ook?
pi_96224124
Godsklere wat kan jij bitchen zeg. Geen wonder dat die relatie naar de klote gelopen is.

Ik had je ook al lang en breed de keien op getrapt ~:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_96224125
geef gewoon die fiets aan die jongen, dan zijn jullie er allebei vanaf :')

altijd drama met exen, daarom zo snel mogelijk contact verbreken
pi_96224174
Ja, het is jouw fiets. Maar wat een gezeik zeg, jij hebt nu toch een nieuwe fiets? Laat hem dan lekker die andere houden. Dat je hier moeilijk om gaat doen zeg.
  zondag 1 mei 2011 @ 21:46:12 #12
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_96224271
quote:
10s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:43 schreef vosss het volgende:
Godsklere wat kan jij bitchen zeg. Geen wonder dat die relatie naar de klote gelopen is.

Ik had je ook al lang en breed de keien op getrapt ~:)
Dat dus...
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_96224360
quote:
14s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:44 schreef Dennis101 het volgende:
Ja, het is jouw fiets. Maar wat een gezeik zeg, jij hebt nu toch een nieuwe fiets? Laat hem dan lekker die andere houden. Dat je hier moeilijk om gaat doen zeg.
Dit
pi_96224403
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:46 schreef Flurry het volgende:

[..]

Dat dus...
Want? Waarom zou de ex in kwestie meer aanspraak hebben op de fiets dan TS? Misschien heeft die ex zelf (ook) al een fiets, weet jij veel. Mooie boel als je bepaalde zaken zomaar aan anderen zou moeten afstaan enkel en alleen omdat je er anders twee van hebt.

TS stelt een (op zichzelf betrekkelijk eenvoudige) juridische vraag en een antwoord daarop lukt prima zonder een of ander moreel oordeel ten aanzien van de persoon van TS eraan te verbinden.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_96224424
Ik ga hier helemaal verder niet moeilijk over doen. Heb ik dat ergens geschreven? Ik ben alleen benieuwd hoe het eigendomsrecht ligt bij gegeven artikelen. En als mijn relatie met mijn ex niet goed zou zijn zou hij me ook niet inlichten dat de fiets weer terecht is he .

De verzekering is gebeld dat de fiets weer terecht is, maar deze hoeft het niet terug.
pi_96224442
Heeft TS een nieuwe vriend met wie ze lekker fietstochtjes wilt maken?
Hell To The Liars
pi_96224558
Ik snap dat je afspreekt dat je kado's niet terug hoeft te geven als het uitgaat want dat is nogal ehm sneu. Maar als hij aangeeft dat hij graag die fiets wil hebben, is dat toch prima.
Waarom vraag je je dan nog af wie er recht op heeft?
What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?
pi_96224612
Ik denk dat de fiets aan de persoon toebehoort op wie de verzekering ten name gesteld stond.
Hell To The Liars
pi_96224615
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:51 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Maar als hij aangeeft dat hij graag die fiets wil hebben, is dat toch prima.
Want?
pi_96224632
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:52 schreef Droopie het volgende:
Ik denk dat de fiets aan de persoon toebehoort op wie de verzekering te name gesteld stond.
nee.
pi_96224640
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:51 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Ik snap dat je afspreekt dat je kado's niet terug hoeft te geven als het uitgaat want dat is nogal ehm sneu. Maar als hij aangeeft dat hij graag die fiets wil hebben, is dat toch prima.
Waarom vraag je je dan nog af wie er recht op heeft?
Misschien wil TS die fiets ook wel graag hebben ;) Ik zou er verder alleen geen probleem van maken als hij die fiets zou willen (om gezeik te voorkomen), maar goed, ik ken verder de situatie niet.
pi_96224675
Zonder beledigend te worden, want zit me echt te ergeren, ik snap nu waarom programma's zoals de rijdende rechter tot in de eeuwigheid zal blijven bestaan.
Hell To The Liars
pi_96224682
Ik denk dat het ding gewoon weggegeven moet worden in Fokkers helpen Fokkers. Kan er weer zo'n zeikert uit KLB naar buiten en de wereld ervaren :Y
pi_96224733
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:53 schreef TronCarter het volgende:
Ik denk dat het ding gewoon weggegeven moet worden in Fokkers helpen Fokkers. Kan er weer zo'n zeikert uit KLB naar buiten en de wereld ervaren :Y
_O-
pi_96224742
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:52 schreef Dennis101 het volgende:
Ik zou er verder alleen geen probleem van maken
iemand zonder enige aanspraak wil iets hebben dat van jou is en jij geeft het maar af 'om gezeik te voorkomen'?
  zondag 1 mei 2011 @ 21:54:11 #26
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_96224745
Niet alleen de relatie tussen jou en je ex is voorgoed aan barrels, maar ook de bezoekers van je verjaardag heb je verdeeld in kampen.
Goed bezig over een fiets. :')
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_96224860
Als je de fiets aan deze vrouw geeft, ben je een baas.
http://www.geenstijl.nl/m(...)ste_fietsenshop.html
Hell To The Liars
pi_96224873
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:54 schreef Argento het volgende:

[..]

iemand zonder enige aanspraak wil iets hebben dat van jou is en jij geeft het maar af 'om gezeik te voorkomen'?
Ja, want ik heb al een fiets.
pi_96224876
Mijn ex heeft zelf al 2 fietsen en wat zou hij met een vrouwenfiets willen?

De menigen over wie juridisch recht heeft op de fiets is dus nogal verschillend. En nadat hij had gezegd dat ik "eventueel 1 van de gegaardigden was" over wat hij met de fiets wilde gaan doen was ik daar nogal verbaasd over. Maar wettelijk gezien ben ik dus de eigenaar. Laten we het daar maar bij houden.
pi_96224969
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:56 schreef Farouche het volgende:

De menigen over wie juridisch recht heeft op de fiets is dus nogal verschillend. En nadat hij had gezegd dat ik "eventueel 1 van de gegaardigden was" over wat hij met de fiets wilde gaan doen was ik daar nogal verbaasd over. Maar wettelijk gezien ben ik dus de eigenaar. Laten we het daar maar bij houden.
Kijk dat verandert de zaak al een beetje, heeft ie gezegd wat ie met de fiets wilt doen?
Hell To The Liars
pi_96224996
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:56 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ja, want ik heb al een fiets.
Ik ook, maar gek genoeg is dat voor mij nog geen reden om mijn andere fiets(en) zomaar mee te geven aan iedereen die er eentje wil hebben.
pi_96225053
quote:

De menigen over wie juridisch recht heeft op de fiets is dus nogal verschillend.
Het antwoord op de vraag wie eigenaar is, is geen mening. Iedereen die 'meent' dat jij niet de eigenaar bent, heeft het gewoon bij het verkeerde eind (en waarschijnlijk nog nooit een wetboek van dichtbij gezien, maar dat hoeft ook niet)
pi_96225091
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:58 schreef Argento het volgende:

[..]

Ik ook, maar gek genoeg is dat voor mij nog geen reden om mijn andere fiets(en) zomaar mee te geven aan iedereen die er eentje wil hebben.
Een eerder gestolen fiets zou ik persoonlijk al als verloren hebben beschouwd en daarom kan het mij heel eerlijk gezegd aan me reet roesten wat er mee zou gebeuren.
pi_96225121
goed om te weten
pi_96225140
ofschoon dat nog geen reden is om TS dezelfde opvatting op te dringen, maar goed.
pi_96225149
Nee, heeft hij niet gezegd. En in tegenstelling tot wat sommigen hier denken ben ik geen gemene heks die alles doet om mijn ex dwars te zitten. Als hij gewoon had aangegeven van "goh, Flippie moet altijd een uur lopen om bij de bushalte te komen, is het goed als we haar die fiets geven" dan had ik er ook niet moeilijk over gedaan. Maar dat "1 van de gegaardigden" schoot bij mij op dat moment even verkeerd.
pi_96225151
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:59 schreef Argento het volgende:

[..]

Het antwoord op de vraag wie eigenaar is, is geen mening. Iedereen die 'meent' dat jij niet de eigenaar bent, heeft het gewoon bij het verkeerde eind (en waarschijnlijk nog nooit een wetboek van dichtbij gezien, maar dat hoeft ook niet)
Juridisch heb je volgens mij geen poot om op te staan lijkt mij.
Ex zegt gewoon is mijn fiets, kijk maar naar verzekering en aankoop bewijs en heb hem in bruikleen gegeven? Hoe kijk jij daar tegen aan?
Hell To The Liars
pi_96225199
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:01 schreef Farouche het volgende:
Nee, heeft hij niet gezegd. En in tegenstelling tot wat sommigen hier denken ben ik geen gemene heks die alles doet om mijn ex dwars te zitten. Als hij gewoon had aangegeven van "goh, Flippie moet altijd een uur lopen om bij de bushalte te komen, is het goed als we haar die fiets geven" dan had ik er ook niet moeilijk over gedaan. Maar dat "1 van de gegaardigden" schoot bij mij op dat moment even verkeerd.
Oke duidelijk.. principe kwestie, maar wel een met gegronde reden ;)
Hell To The Liars
pi_96225228
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:01 schreef Argento het volgende:
ofschoon dat nog geen reden is om TS dezelfde opvatting op te dringen, maar goed.
Ik geef mijn mening, wat TS (of wie dan ook) daar mee doet moet ze zelf weten. Zoals ik al zei ken ik de situatie verder niet.
  zondag 1 mei 2011 @ 22:03:19 #40
125267 spijkerbroek
Bron-Yr-Aur
pi_96225266
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:01 schreef Farouche het volgende:
Maar dat "1 van de gegaardigden" schoot bij mij op dat moment even verkeerd.
Wat moet jouw leven geweldig zijn (en dat meen ik!).
Ik bedoel, als je grootste ergernis een fiets is die een jaar geleden gejat werd, wat al vergoed is door de verzekeraar en terwijl je al een andere fiets hebt.
Geef mij zo'n leven!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_96225309
Ik ben degene die aangifte heeft gedaan en op het PV als eigenaar staat aangemerkt. Maar dat bruikleen / eigendom lijkt mij dus moeilijk te bewijzen. Anders heb ik hem dat horloge ook in bruikleen gegeven ;)
pi_96225458
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:03 schreef Farouche het volgende:
Ik ben degene die aangifte heeft gedaan en op het PV als eigenaar staat aangemerkt. Maar dat bruikleen / eigendom lijkt mij dus moeilijk te bewijzen. Anders heb ik hem dat horloge ook in bruikleen gegeven ;)
Oke..
Zulke opmerkingen dragen niet echt bij aan het ' ik ben geen gemene heks die alles doet om mijn ex dwars te zitten'
pi_96225460
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:01 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ex zegt gewoon is mijn fiets, kijk maar naar verzekering en aankoop bewijs en heb hem in bruikleen gegeven? Hoe kijk jij daar tegen aan?
Succes met betogen dat die kerel een splinternieuwe damesfiets koopt, en deze direct in bruikleen geeft aan z'n vriendin. Dit alles zonder bewijs (bijvoorbeeld in de vorm van een getekende overeenkomst) natuurlijk. :')
pi_96225480
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:01 schreef Droopie het volgende:

[..]

Dat is een andere kwestie. Uitgaande van de gegevens die TS geeft, is zij eigenaar van de fiets
(zie post #6).

Als haar ex zich op het standpunt stelt dat niet TS maar hij eigenaar is (en dat doet hij niet, hij wil enkel de fiets van haar hebben) ligt de zaak inderdaad anders. Dan is van belang dat haar ex de fiets daadwerkelijk onder zich heeft. In dat geval geldt de eigendomspresumptie van artikel 3:109 BW jo 3:119 BW. De houder wordt vermoed bezitter te zijn en de bezitter wordt vermoed eigenaar te zijn. Anders gezegd, degene die de fiets daadwerkelijk (feitelijk) heeft, wordt vermoed ook juridisch eigenaar te zijn.

Dat is slechts een rechtsvermoeden. Als TS niettemin aanspraak maakt op de eigendom van de fiets, kan zij dat rechtsvermoeden weerleggen door te stellen en te bewijzen dat niet haar ex, maar zij eigenaar is. Maar ten aanzien van roerende zaken is dat vaak een lastige klus.
pi_96225543
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:03 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Wat moet jouw leven geweldig zijn (en dat meen ik!).
Ik bedoel, als je grootste ergernis een fiets is die een jaar geleden gejat werd, wat al vergoed is door de verzekeraar en terwijl je al een andere fiets hebt.
Geef mij zo'n leven!
I wish. Dit zijn de kleinigheidjes die je even afleiden van de echte dingen in het leven. En daarnaast vind ik het leerzaam om te weten hoe het eigendomsrecht dus ligt bij cadeaus.
pi_96225715
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:06 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat is een andere kwestie. Uitgaande van de gegevens die TS geeft, is zij eigenaar van de fiets
(zie post #6).

Als haar ex zich op het standpunt stelt dat niet TS maar hij eigenaar is (en dat doet hij niet, hij wil enkel de fiets van haar hebben) ligt de zaak inderdaad anders. Dan is van belang dat haar ex de fiets daadwerkelijk onder zich heeft. In dat geval geldt de eigendomspresumptie van artikel 3:109 BW jo 3:119 BW. De houder wordt vermoed bezitter te zijn en de bezitter wordt vermoed eigenaar te zijn. Anders gezegd, degene die de fiets daadwerkelijk (feitelijk) heeft, wordt vermoed ook juridisch eigenaar te zijn.

Dat is slechts een rechtsvermoeden. Als TS niettemin aanspraak maakt op de eigendom van de fiets, kan zij dat rechtsvermoeden weerleggen door te stellen en te bewijzen dat niet haar ex, maar zij eigenaar is. Maar ten aanzien van roerende zaken is dat vaak een lastige klus.
netjes en voor een leek, zoals ik, redelijk te begrijpen
Hell To The Liars
pi_96225966
De fiets is inmiddels alweer bij mij. Ik was alleen benieuwd hoe het precies zit. Zonder meteen Mr Visser in te gaan huren. Dat laat ik liever over aan mensen die last hebben van overhangende bomen.
pi_96233213
Ik zou het ook uitmaken met zo'n vriendin
pi_96235627
quote:
Fietsen lijkt me.
quote:
Ik was er ook nogal verbaasd over dat jij 1 van de "gegaardigden" was.

Alsof je het over een kip aan het spit hebt ... :')
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_96235640
Typische vrouwenreactie.
Als die kerel beetje slim is laat ie je het lekker uitzoeken met 2 fietsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-05-2011 03:25:28 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')