abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96141162
quote:
HTM en politie controleren OV
Den Haag, 28-04-2011 • Om de veiligheid in het openbaar vervoer te vergroten, en zwartrijden en ander wangedrag tegen te gaan, organiseerde Politie Haaglanden woensdag 27 april in de avonduren samen met medewerkers van de HTM en de gemeente Den Haag een handhavingsactie op de tramlijnen 9 en 11. In totaal werden 39 trams aan een controle onderworpen. Bijna 2000 reizigers werden gecontroleerd.

De actie vond voornamelijk plaats bij de halte aan de Wouwermanstraat. Tot op heden hebben eerdere acties tot zeer positieve reacties geleid bij zowel reizigers, als andere samenwerkende partners. De noodzaak om dit soort acties gezamelijk te blijven uitvoeren ligt in het feit dat geregeld HTM-medewerkers geconfronteerd werden met tegen hen gericht geweld waarbij zelfs één medewerker in coma raakte ten gevolge van dat geweld. Dit soort geweld heeft een geweldige impact op zowel de medewerkers als reizigers en heeft een negatieve invloed op het veiligheidsgevoel van reizigers.

Resultaten
In totaal werden door de HTM 148 processen-verbaal uitgeschreven voor onder andere zwartrijden, het niet op eerste vordering kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs, roken in de tram, en openbare dronkenschap. De politie hield tijdens de actie zes vreemdelingen aan. Eén persoon bleek nog een boete te hebben openstaan en verder schreef de politie 50 processen-verbaal uit voor onder andere het niet kunnen tonen van een geldig identitietsbewijs, het weggooien van afval, en 'gebruik en bezit’ van harddrugs.

Begrip én onbegrip
Ondanks de vele positieve reacties stuitten de controleurs ook op onbegrip, omdat het idee bestond dat de controle enkel gericht was op het niet op eerste vordering kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs. De controle hierop is echter nooit een doel op zich, het staat altijd in relatie tot de controle van een geldig plaatsbewijs. Politie en HTM gaan ook de komende periode de integrale controles voortzetten.

Drugs
Bij de controleactie maakte de politie gebruik van ‘drugshonden’. Uit eerder onderzoek bleek dat in de avonduren in trams drugs wordt gebruikt. De politie trof bij meerdere reizigers drugs aan. Dit betrof een hoeveelheid hash en 11 gram cocaïne en heroïne.

Geweld, nu is het genoeg
Politie Haaglanden en de gemeente Den Haag tolereren geen (verbaal) geweld tegen politiemensen en of personen met een publiekelijke taak en doen in voorkomende gevallen aangifte. In de richtlijnen van het Openbaar Ministerie is opgenomen dat de straf bij geweld tegen politieambtenaren maar ook bij personen met een publiekelijke taak zoals gemeentelijke handhavers kan worden verdubbeld.
Nu vind ik het prima als tramreizigers worden gecontroleerd op zwartrijden, maar deze actie gaat een stuk verder. Volgens RTV West moesten alle reizigers hun ID laten zien. Dit staat in het stuk hierboven ook min of meer geschreven (ik heb het onderstreept).

Maar, sinds wanneer mag er om een ID worden gevraagd als je een geldig plaatsbewijs hebt?

Volgens de rijksoverheid mag een controleur alleen vragen om een ID als er sprake is van zwartrijden.
quote:
Conducteurs
Conducteurs van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en controleurs van andere openbaar vervoersorganisaties zijn buitengewoon opsporingsambtenaar en hebben de bevoegdheid om aan zwartrijders een identiteitsbewijs te vragen. Een buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) draagt een insigne waaraan hij duidelijk te herkennen is. Ook heeft hij een legitimatiebewijs, inclusief pasfoto, waarop te zien is dat hij BOA-bevoegd is.
http://www.rijksoverheid.(...)wijs-en-wanneer.html

De politie mag het alleen vragen als er een gegronde reden voor is.
quote:
De identificatieplicht geeft de politie niet de bevoegdheid zonder reden mensen aan te houden om hun identiteit te controleren. Het verzoek om identificatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie. Bijvoorbeeld bij verkeerstoezicht, hulpverlening bij een ongeluk of opsporing van strafbare zaken.
Dus mijn vraag is: Met welke reden kan een betalende reiziger gevraagd worden een ID te laten zien op straffe van een proces verbaal?
pi_96141625
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:00 schreef Wokkel het volgende:
Dus mijn vraag is: Met welke reden kan een betalende reiziger gevraagd worden een ID te laten zien op straffe van een proces verbaal?
De reden en ik weet het die is filterdun zal waarschijnlijk zijn dat ze een algehele controle uitvoerden.
pi_96141703
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De reden en ik weet het die is filterdun zal waarschijnlijk zijn dat ze een algehele controle uitvoerden.
Daar dacht ik aan, maar dat is toch wel misbruik maken van de wet.

quote:
Uitgangspunt van de wet is dat de opsporingsambtenaren bevoegdheden slechts uitoefenen voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak noodzakelijk is. De opsporingsambtenaar moet het gebruik van zijn bevoegdheid dan ook altijd (schriftelijk) kunnen motiveren. In de wet is slechts een toonplicht opgenomen en geen draagplicht. Dit betekent dat er geen losse identiteitscontroles gehouden mogen worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Identificatieplicht
  vrijdag 29 april 2011 @ 15:16:53 #4
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_96141853
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:13 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Daar dacht ik aan, maar dat is toch wel misbruik maken van de wet.

[..]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Identificatieplicht
Nee hoor, want ze controlleerden niet alleen vervoersbewijs, maar ook op vreemdelingen, openstaande boetes en weet ik wat al niet. Dan is het wel zo handig als ze kunnen controleren wie je bent. :+
pi_96141979
Je moet gewoon een id kaart bij je hebben. Punt uit.
pi_96142045
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:20 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Helaas wordt er inderdaad door justitie tegenwoordig zo zwart wit gedacht en slikken velen zulke stringente wetgeving en vage uitvoering hiervan als zoete koek.
pi_96142062
Ik gok dat ze dat kunnen doen via een of andere APV, net als het preventief fouilleren.

Ik vind het belachelijk overigens, op mn ov kaart zit ook een foto en mn naam, als ik gewoon ingecheckt ben laat me dan lekker met rust verder. De manier waarop vind ik sowieso geen stijl, van het een op het andere moment ben je compleet omsingeld door allerlei uniformen die alles van je willen weten, je willen fouilleren en je tas binnenstebuiten keren. Voel je je hierdoor overdonderd/geïntimideerd en ga je er tegenin gaat men even met zn 10en jou als voorbeeld van het zero tolerance beleid stellen. :r
pi_96142089
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:16 schreef ursel het volgende:

[..]

Nee hoor, want ze controlleerden niet alleen vervoersbewijs, maar ook op vreemdelingen, openstaande boetes en weet ik wat al niet. Dan is het wel zo handig als ze kunnen controleren wie je bent. :+
Stelregel is: Er mag niet zomaar gevraagd worden om je ID tenzij er feiten of omstandigheden zijn die dit rechtvaardigen.

Dat houdt toch in dat een betalende reiziger, waarbij op zijn voorhoofd niet geschreven staat 'vreemdeling´, ´ik betaal geen boetes´ of wat dan ook, niet zomaar zijn ID gevraagd mag worden?

Anders kan een agent altijd wel zeggen 'Ja meneer, even een vreemdelingen controle mogen we uw ID zien?' als je ergens bent.
pi_96142144
quote:
Net zoals een agent altijd een valide reden moet hebben om ernaar te vragen. Punt uit.
pi_96142234
Er geldt een ID plicht in het OV. Zo geldt de ID plicht ook voor kinderen vanaf 12 jaar in het OV ipv 14 jaar.
pi_96142445
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:26 schreef nikk het volgende:
Er geldt een ID plicht in het OV. Zo geldt de ID plicht ook voor kinderen vanaf 12 jaar in het OV ipv 14 jaar.
Artikel 92 Wet Personenvervoer

quote:
De reiziger die de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van de artikelen 87 en 89 bedoelde ambtenaren en personen die hebben vastgesteld dat de reiziger heeft gehandeld in strijd met de artikelen 70 of 71, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage aan te bieden.
Uitsluitend als er wordt zwartgereden geldt er een ID plicht in het OV.
pi_96142534
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:24 schreef Wokkel het volgende:
Net zoals een agent altijd een valide reden moet hebben om ernaar te vragen. Punt uit.
Die is er toch? Je onderstreept hem alleen niet in je stuk. Het is een handhavingsactie en dat is een geldige reden.

Bij een handhavingsactie worden opsporingsambtenaren ingezet (algemene en buitengewone) en toezichthouders. Tijdens een handhavingsactie worden verschillende wettelijke aandachtsvelden bestreken. Om er enkele te noemen: strafrecht en strafvordering, vreemdelingenwetgeving, uitkeringswetgeving, fiscale wetgeving, milieuwetgeving, ouwregelgeving, bestemmingsplannen en plaatselijke wetgeving (verordeningen en dergelijke).

Het is dus veel meer dan een actie op zwartrijders.
  vrijdag 29 april 2011 @ 15:41:05 #13
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_96142783
Het is gewoon een sneue actie. Net zoals de ID-plicht belachelijk is. Slaat nergens op dat je je ID moet laten zien als je een geldig vervoersbewijs hebt. Burgertje pesten is dit gewoon.
pi_96142994
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:41 schreef escalatie het volgende:
Het is gewoon een sneue actie. Net zoals de ID-plicht belachelijk is. Slaat nergens op dat je je ID moet laten zien als je een geldig vervoersbewijs hebt. Burgertje pesten is dit gewoon.
Aha:

quote:
In totaal werden door de HTM 148 processen-verbaal uitgeschreven voor onder andere zwartrijden, het niet op eerste vordering kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs, roken in de tram, en openbare dronkenschap. De politie hield tijdens de actie zes vreemdelingen aan. Eén persoon bleek nog een boete te hebben openstaan en verder schreef de politie 50 processen-verbaal uit voor onder andere het niet kunnen tonen van een geldig identitietsbewijs, het weggooien van afval, en 'gebruik en bezit van harddrugs.
pi_96143006
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:41 schreef escalatie het volgende:
Mwah. Ik ben persoonlijk wel blij met een dergelijke actie bij de halte Wouwermanstraat. Wat mij betreft staat daar 24/7 een toezichthouder.
  vrijdag 29 april 2011 @ 15:47:56 #16
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96143096
quote:
Je moet je jodenster dragen. Punt uit.
  vrijdag 29 april 2011 @ 15:50:07 #17
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96143182
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:16 schreef ursel het volgende:

[..]

Dus de IND was er ook bij? En er werden ook direct vingerafdrukken van alle 'verdachte' personen afgenomen? En minimaal fouilleren van de personen die de hond niet aardig vond..
pi_96143210
quote:
In totaal werden door de HTM 148 processen-verbaal uitgeschreven voor onder andere zwartrijden, het niet op eerste vordering kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs, roken in de tram, en openbare dronkenschap. De politie hield tijdens de actie zes vreemdelingen aan. Eén persoon bleek nog een boete te hebben openstaan en verder schreef de politie 50 processen-verbaal uit voor onder andere het niet kunnen tonen van een geldig identitietsbewijs, het weggooien van afval, en 'gebruik en bezit van harddrugs.
Vaag verhaal over het niet op eerst vordering kunnen tonen van een ID bewijs krijg je van HTM een boete en vervolgens nog 1tje er bovenop van de politie.
  vrijdag 29 april 2011 @ 15:51:03 #19
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96143222
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:46 schreef nikk het volgende:

[..]

Mwah. Ik ben persoonlijk wel blij met een dergelijke actie bij de halte Wouwermanstraat. Wat mij betreft staat daar 24/7 een toezichthouder.
Toezichthouder, of een half korps om iedereen van top tot teen te controleren voor enig verdacht iets? Nogal een verschil..
pi_96143233
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:35 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Die is er toch? Je onderstreept hem alleen niet in je stuk. Het is een handhavingsactie en dat is een geldige reden.

Bij een handhavingsactie worden opsporingsambtenaren ingezet (algemene en buitengewone) en toezichthouders. Tijdens een handhavingsactie worden verschillende wettelijke aandachtsvelden bestreken. Om er enkele te noemen: strafrecht en strafvordering, vreemdelingenwetgeving, uitkeringswetgeving, fiscale wetgeving, milieuwetgeving, ouwregelgeving, bestemmingsplannen en plaatselijke wetgeving (verordeningen en dergelijke).

Het is dus veel meer dan een actie op zwartrijders.
Een handhavingsactie is niet meer dan een aantal ambtenaren uit verschillende disciplines die op hetzelfde moment hun bevoegdheden mogen uitoefenen.
Als het zo is dat (bijv.) de vreemdelingenpolitie jou, zonder vermoedens of feiten, mag vragen om een ID tijdens een handhavingsactie dan zouden ze dat ook buiten een handhavingsactie mogen doen. Die uitzondering staat echter niet genoemd op de Rijksoverheid website

De politie heeft niet de bevoegdheid om zonder reden je ID te vragen, ze dekken zichzelf in het persbericht ook in met:
quote:
De controle hierop is echter nooit een doel op zich, het staat altijd in relatie tot de controle van een geldig plaatsbewijs.
Dan kan er toch geen sprake van zijn dat elke tramreiziger zich moet identificeren?
  vrijdag 29 april 2011 @ 15:53:03 #21
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96143310
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Vaag verhaal over het niet op eerst vordering kunnen tonen van een ID bewijs krijg je van HTM een boete en vervolgens nog 1tje er bovenop van de politie.
Volgens de tekst krijg je er 2 van de boa's en 1 van de politie zelf
pi_96143318
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:45 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Aha:

[..]

Als je zo redeneert dan vind je het vast ook prima als de politie met alle denkbare toezichthouders elke week zonder te kloppen bij jou thuis binnenkomen om te controleren? Wijk voor wijk, stad voor stad.
pi_96143738
Prima zaak, dit soort controles. In Nederland hoor je gewoon een ID-bewijs op zak te hebben; zo is dat wettelijk en democratisch geregeld. Mensen die onbegrip hebben voor controles, houd je altijd. Niet zo bijster relevant: wetten en regels zijn er om nageleefd te worden.
  vrijdag 29 april 2011 @ 16:08:05 #24
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96143890
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:04 schreef Boldface het volgende:
Prima zaak, dit soort controles. In Nederland hoor je gewoon een ID-bewijs op zak te hebben; zo is dat wettelijk en democratisch geregeld. Mensen die onbegrip hebben voor controles, houd je altijd. Niet zo bijster relevant: wetten en regels zijn er om nageleefd te worden.
Democratisch? _O-
pi_96144251
quote:
13s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:47 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Je moet je jodenster dragen. Punt uit.
:')
pi_96144302
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:53 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als je zo redeneert dan vind je het vast ook prima als de politie met alle denkbare toezichthouders elke week zonder te kloppen bij jou thuis binnenkomen om te controleren? Wijk voor wijk, stad voor stad.
Gisteren had eeen van de actualiteiten rubrieken een item over het opvragen van persoonsgegeven door de politie. In totaal warten afgelopen jaar van 2.6 miljoen mensen de gegevens opgevraagd vertelde men. Of het dan 2.6 miljoen individuen waren of 2.6 miljoen maal die databank geraadpleegd was niet totaal duidelijk.
pi_96144336
Hele rare gang van zaken, maar ja, korps Haaglanden kwam gisteren ook al in het nieuws omdat ze in meer van 50% van de gevallen de wet overtreden als ze persoonsgegevens opvragen in nationale databases, dus het was al duidelijk dat individuele rechten deze mensen niet zoveel kan schelen.
  vrijdag 29 april 2011 @ 16:47:27 #28
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_96145385
quote:
15s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:04 schreef Boldface het volgende:
Jep, en dan bij voorkeur wetten en regels die makkelijk geld in het laatje brengen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_96145400
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:08 schreef Life2.0 het volgende:
Democratisch? _O-
Ja, of wou je beweren van niet? Er wordt in dit land geen enkele wet ingevoerd zonder dat daarvoor een democratische meerderheid bestaat.

Verder was mijn mening gewoon mijn oprechte mening en niet bedoeld om te trollen. Ik vind dit dus echt. Mensen hebben zich gewoon aan de wet te houden; daar hebben we wetten voor. Zonder wetten zou het een grote puinhoop worden in dit land.
pi_96145452
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:47 schreef Hukkie het volgende:
Jep, en dan bij voorkeur wetten en regels die makkelijk geld in het laatje brengen.
Is een bijzaak. Iedereen van 14 jaar en ouder weet dat hij/zij een legitimatiebewijs op zak moet hebben. Wie dat niet bij zich heeft, neemt zelf willens en wetens het risico dat je bij een controle een bekeuring krijgt.

Wat ik niet echt snap, is dat mensen wordt verweten dat ze naleving van bepaalde wetten en regels controleren. Ik snap wel dat ik niet populair klink, maar dat hoort er gewoon echt bij. Je kunt geen enkele wet effectief invoeren als je geen aandacht besteedt aan de handhaving ervan. Kijk maar naar de puinhoop rondom het rookverbod in de horeca.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 29-04-2011 16:50:26 ]
  vrijdag 29 april 2011 @ 16:49:54 #31
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_96145477
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:49 schreef Boldface het volgende:

[..]

Is een bijzaak. Iedereen van 14 jaar en ouder weet dat hij/zij een legitimatiebewijs op zak moet hebben. Wie dat niet bij zich heeft, neemt zelf willens en wetens het risico dat je bij een controle een bekeuring krijgt.
Ben het wel met je eens hoor, alleen jammer dat er zo selectief mee omgegaan wordt.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_96145556
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:49 schreef Hukkie het volgende:
Ben het wel met je eens hoor, alleen jammer dat er zo selectief mee omgegaan wordt.
Tja, so be it. Het werd nu gecombineerd met een controle van plaatsbewijzen in het openbaar vervoer. Ik snap niet wat erop tegen is. Misschien die willens en wetens regels aan hun laars lappen, mogen wat mij betreft best worden beboet.
pi_96145557
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:47 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ja, of wou je beweren van niet? Er wordt in dit land geen enkele wet ingevoerd zonder dat daarvoor een democratische meerderheid bestaat.

Verder was mijn mening gewoon mijn oprechte mening en niet bedoeld om te trollen. Ik vind dit dus echt. Mensen hebben zich gewoon aan de wet te houden; daar hebben we wetten voor. Zonder wetten zou het een grote puinhoop worden in dit land.
Agenten hebben zich net zo goed aan de wet te houden. Zomaar om een ID bewijs vragen mag niet.
pi_96145644
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:51 schreef Wokkel het volgende:
Agenten hebben zich net zo goed aan de wet te houden. Zomaar om een ID bewijs vragen mag niet.
Lees de OP nog eens; en dan vooral het deel dat nota bene is onderstreept door TS...
pi_96145721
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:54 schreef Boldface het volgende:

[..]

Lees de OP nog eens; en dan vooral het deel dat nota bene is onderstreept door TS...
Ja grapkous, ik ben TS en heb dat stuk onderstreept. Daarna ben ik dankzj de overheidswebsite tot de vraagstelling gekomen of een betalende reiziger wel zomaar mag worden gevraagd om ID.
Tot nu toe heb ik nog geen overtuigend argument kunnen vinden wat wel zo is, wel een overheidswebsite waarop staat dat het niet mag.

Of ben jij iemand die alles gelooft wat de politie in haar persbericht schrijft?
  vrijdag 29 april 2011 @ 16:57:27 #36
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_96145746
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 15:45 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Aha:

[..]

Ga een razzia in een willekeurige volksbuurt uitvoeren en je zult vast ook resultaat hebben. Daarom keur ik het niet goed.
Controleren samen met de politie op vervoersbewijs, prima. Mensen aanhouden die zich misdragen, prima. Mensen die niks fout doen om een ID eisen, politiestaat.
  vrijdag 29 april 2011 @ 16:58:00 #37
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_96145766
dubbel*
pi_96145909
Op deze lijnen vind ik het meer dan terecht. Wokkel, ga je wel eens met lijn 9 of 11 in Den Haag?
dag
pi_96146094
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:56 schreef Wokkel het volgende:
Ja grapkous, ik ben TS en heb dat stuk onderstreept. Daarna ben ik dankzj de overheidswebsite tot de vraagstelling gekomen of een betalende reiziger wel zomaar mag worden gevraagd om ID.
Tot nu toe heb ik nog geen overtuigend argument kunnen vinden wat wel zo is, wel een overheidswebsite waarop staat dat het niet mag.

Of ben jij iemand die alles gelooft wat de politie in haar persbericht schrijft?
Ik lees nergens dat reizigers alleen om een ID-bewijs is gevraagd. Ik interpreteer de tekst als zodanig dat er werd gecontroleerd op zwartrijden en dat van de zwartrijders vervolgens ook een ID-bewijs is gevraagd. En dat is dan legitiem, omdat die mensen op dat moment al in overtreding zijn. Gezien het totale aantal boetes (148) en het aantal voor niet kunnen van ID-bewijs (50) lijkt dat scenario me vrij aannemelijk.
pi_96152370
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:09 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ik lees nergens dat reizigers alleen om een ID-bewijs is gevraagd. Ik interpreteer de tekst als zodanig dat er werd gecontroleerd op zwartrijden en dat van de zwartrijders vervolgens ook een ID-bewijs is gevraagd. En dat is dan legitiem, omdat die mensen op dat moment al in overtreding zijn. Gezien het totale aantal boetes (148) en het aantal voor niet kunnen van ID-bewijs (50) lijkt dat scenario me vrij aannemelijk.
Het totale aantal PV's was 198, geen 148.

- Er zijn 148 PV´s uitgeschreven door de HTM ( zwartrijden, het niet op eerste vordering kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs, roken in de tram, en openbare dronkenschap)
- De politie heeft zes vreemdelingen aangehouden
- 1 persoon had nog een boete openstaan (poe poe)
- De politie schreef ook nog eens 50 PV's uit (niet kunnen tonen van een geldig identitietsbewijs, het weggooien van afval, en 'gebruik en bezit’ van harddrug)

Toch raar dat zowel de HTM als de politie dan voor hetzelfde delict zoveel mensen kunnen bekeuren.

Dit is ook zo´n vreemd stuk in het bericht
quote:
Begrip én onbegrip
Ondanks de vele positieve reacties stuitten de controleurs ook op onbegrip, omdat het idee bestond dat de controle enkel gericht was op het niet op eerste vordering kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs.
Hoe kan er bij de reizigers nou op onbegrip worden gestuit als er enkel bij zwartrijders om een ID wordt gevraagd? Dit kan naar mijn idee alleen als iedereen om een ID wordt gevraagd.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 17:02 schreef Peter het volgende:
Op deze lijnen vind ik het meer dan terecht. Wokkel, ga je wel eens met lijn 9 of 11 in Den Haag?
Ik ken die lijnen en weet wat voor mensen er mee reizen. Toch vind ik het te ver gaan om ongeveer 1850 betalende reizigers lastig te vallen en indien dit mogelijk is toch te bekeuren.
pi_96152515
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 19:55 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Het totale aantal PV's was 198, geen 148.

- Er zijn 148 PV´s uitgeschreven door de HTM ( zwartrijden, het niet op eerste vordering kunnen tonen van een geldig identiteitsbewijs, roken in de tram, en openbare dronkenschap)
- 1 persoon had nog een boete openstaan (poe poe)
- De politie schreef ook nog eens 50 PV's uit (niet kunnen tonen van een geldig identitietsbewijs, het weggooien van afval, en 'gebruik en bezit’ van harddrug)

Toch raar dat zowel de HTM als de politie dan voor hetzelfde delict zoveel mensen kunnen bekeuren.

[..]

Ik ken die lijnen en weet wat voor mensen er mee reizen. Toch vind ik het te ver gaan om ongeveer 1850 betalende reizigers lastig te vallen en indien dit mogelijk is toch te bekeuren.
Ik lees nergens dat de mensen die niet op éérste vordeing ene ID konden tonen niet eerst naar een kaartje zijn gevraagd ( en die het dan niet hadden).
Ik vermoed dat de HTM geen PV's heeft uitgeschreven wegens het niet tonen van een ID, maar dat de politie dat heeft gedaan. Voor zover ik weet hebben de BOA's van de HTM niet die bevoegdheid en roepen ze er normaliter ook politie bij als men geen identiteit kan vaststellen.
dag
  vrijdag 29 april 2011 @ 20:03:54 #42
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96152799
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 16:47 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ja ik beweer van niet. Je moet een meerderheid van een besloten clubje niet verwarren met een democratische keuze van het volk. Over de totstandkoming van dergelijke wetten zal ik het niet hebben..

Buiten het stukje over het vragen naar id zit mij dit dwars:
quote:
Dit kun je onmogelijk ter plekke vaststellen, dus hier klopt iets simpelweg niet.

[ Bericht 13% gewijzigd door Life2.0 op 29-04-2011 20:11:32 ]
  vrijdag 29 april 2011 @ 20:14:18 #43
321497 Rechtse_Hippie
En nog zwart ook.
pi_96153264
In het openbaar vervoer mensen beboeten voor openbaar dronkenschap. :N
pi_96153294
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 20:03 schreef Life2.0 het volgende:
Buiten het stukje over het vragen naar id zit mij dit dwars:

[..]

Dit kun je onmogelijk ter plekke vaststellen, dus hier klopt iets simpelweg niet.
Inderdaad heel raar. Zouden het dan zwartrijdende vreemdelingen zijn, of hebben ze nu ook al vreemdelingen detectie honden.

Je zal maar als betalende klant daar zitten en zo onthaald worden. Kan me niet voorstellen dat mensen dat bij een ander commercieel bedrijf zouden pikken.
pi_96153456
Dit is een zeer kwalijke zaak, natuurlijk. Het zou wel "mogen" als er een plaatselijke verordening is, volgens mij.
  vrijdag 29 april 2011 @ 20:19:04 #46
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96153486
Ik mis nog het prikkeldraad en mannen met gestreepte pakken aan.. -O-

Een zwartrijdende vreemdeling is nog steeds een zwartrijder tot zijn identiteit is vastgesteld, en dat kan alleen dmv vingerafdrukken, welke op het bureau worden afgenomen en achteraf worden vergeleken met een database, en zeker niet in een busje..
pi_96157250
In een lijn waar meerdere controleurs per jaar worden mishandeld (gestoken, geslagen etc.) vind ik dat helemaal geen vreemde reactie van HTM en politie..
dag
  vrijdag 29 april 2011 @ 22:14:22 #48
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_96159391
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 21:29 schreef Peter het volgende:
In een lijn waar meerdere controleurs per jaar worden mishandeld (gestoken, geslagen etc.) vind ik dat helemaal geen vreemde reactie van HTM en politie..
Of tegen optrekkende pedofielen!11

;(
pi_96167816
quote:
Ja ik beweer van niet. Je moet een meerderheid van een besloten clubje niet verwarren met een democratische keuze van het volk. Over de totstandkoming van dergelijke wetten zal ik het niet hebben..
Dat is slechts jouw mening en dus geen feit. Los van de vraag of het allemaal optimaal functioneert, hebben we een vertegenwoordigende democratie en kiezen we eens per 4 jaar onze volksvertegenwoordigers; de Tweede Kamer. Zint het je niet wat kamerleden doen? Dan kun je de volgende keer anders stemmen of zelf een politieke partij oprichten; zo werkt het gewoon.

quote:
Waarom niet? Als mevrouw Jansen haar ID niet bij zich heeft, is ze in overtreding, maar kan worden nagegaan dat het inderdaad om mevrouw Jansen gaat. Als een illegale vreemdeling niet kan aantonen wie hij is, of dit niet wil, is er dus überhaupt geen ID-bewijs van die persoon voorhanden en verblijft deze dus illegaal in Nederland.
pi_96168041
Lekker zeg, zit je gewoon nietsvermoedend in de tram en word je ineens omsingeld door allerlei van die geüniformeerde lui die je overal gaan betasten en zo'n vieze hond aan je spullen laten snuffelen en je gaan lastigvallen en in principe gewoon aan het kijken zijn of ze je voor het een of ander nog een boete kunnen aansmeren. Heeft niets te maken met veiligheid om mensen die niets doen te gaan beboeten omdat ze hun ID niet bij zich hebben of omdat ze een halve gram coke in hun tas hebben. En dan ga ik het nog niet eens hebben over het beboeten van 'openbare dronkenschap' in het openbaar vervoer en het ontmoedigen van drunk driving.

Ik heb liever een paar baldadige kutmarokkanen in mijn tram dan een stel van die controleurs, daar heb ik minder last van.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')