Laat Messi eerst maar eens presenteren in een minder goed team dat ook minder goed op elkaar is ingespeeld en waarvan het gros van de spelers elkaar niet al tien jaar kent en al tien jaar samen traint. Dat is dus bv. bij Argentinië het geval, gek genoeg presenteert Messi daar ook veel minder. En dan kan je dat op de trainer gooien, of de tactiek ... maar dat is bullshit. Hij presteert daar gewoon stukken minder als bij Barcelona. Ik zou Barcelona wel eens willen zien zonder Xavi, Iniesta, Pedro, Pique, Puyol .. eens zien hoe goed Messi dan nog is.
Wat ik het grote verschil vind met namen als Pelé, Cruijf, Maradona en zelfs Zidane is dat Messi wordt omringt door allemaal fantastische spelers die al jarenlang bij dezelfde club zitten. Ze kennen elkaar door en door en er is een ijzersterk tactisch beleid dat al jarenlang wordt aangehouden. Alle voorgaande namen wisten met een in principe des tijd nog "minder goede" club of land hoge ogen te gooien waarbij het duidelijk was dat zij degene waren die het team op sleeptouw namen. Cruijf (Ajax, Barcelona, NL), Pelé (Brazilië des tijds en Santos), Maradona (Napoli), Zidane (Bordeaux, Frankrijk). En hoewel Messi natuurlijk een heel groot aandeel heeft in de prestaties van Barcelona vind ik hem niet by far het belangrijkste ... Xavi, Iniesta, Pique en Puyol acht ik even belangrijk.
Ten slotte heb ik ook het idee dat mensen hem een beetje té graag als nieuwe god van het voetbal willen zien. Dat merk je op TV ook waar alles wat Messi doet even geweldig is. Bij de CL-finale was zijn goal imo een fout van Edje die verkeerd stond, het was gewoon een hard schot dat recht op doel was. Frank Snoeks had het ineens over "de geweldige voetbeweging van Messi" ... al mijn vrienden helemaal van "Ja, zag die voetbeweging!!!

" ... ik naar de herhaling kijken en ik zag gewoon totaal geen voetbeweging maar dat terzijde

.
Concluderend; Messi is een fantastische voetballer, zeker één van de beste ter wereld momenteel, misschien wel dé beste inderdaad. Maar in mijn optiek gaat hij maar ook eens bij ander team laten zien wat hij wel niet kan. En dat overdreven gedoe mag ook wel eens worden gestopt, die jongen wordt echt afgeschilderd en gehypt alsof het letterlijk god is. Beetje over the top imo.