Inderdaad, het is gewoon een kwestie van gewenning. De auto van mijn ouders reageert heel anders dan mijn eigen auto waar ik nu nog niet altijd even soepel in schakel (ligt ook aan het type auto).quote:Op woensdag 27 april 2011 22:00 schreef Biogarde het volgende:
Is per auto weer anders. Zelfs al is het hetzelfde merk en type, bouwjaar en kleur.
Een poosje a 4 keer in de week is vrij weinig en gaat veel sneller wanneer je zelf een auto hebt en kunt oefenen (aub niet op mijn rijbaan).
Dat is onderhand uitvallen indeed. Die van mij loopt al 1000 toeren stationair. En 2000 als ik alleen al naar het gaspedaal gekeken heb.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
De mijne uit 2003 schakelt zonder problemen bij 2000 toeren, ik weet niet wat jouw definitie van 'heel modern' is? Sowieso auto's van het afgelopen decennium moeten dat wel aan kunnen.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
Het is een Toyota Yaris Linea Sol, het toeren aantal kan misschien wel iets hoger liggen. Ik probeer het toerental een beetje aan te houden wat ik met rijlessen ook deed 2-3000TPM, in de auto waarin ik nu rijd wil dat makkelijk.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
Diesel rijdt minder toeren dan benzine. Trek door naar 3500-4000rpm en dan schakelen. Op het aangrijppunt van je koppeling geef je een dot gas bij en je zult veel vloeiender rijden.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:11 schreef FruitenCo het volgende:
[..]
Het is een Toyota Yaris Linea Sol, het toeren aantal kan misschien wel iets hoger liggen. Ik probeer het toerental een beetje aan te houden wat ik met rijlessen ook deed 2-3000TPM, in de auto waarin ik nu rijd wil dat makkelijk.
Dat dus, in twee stappen, en niet bang zijn voor een beetje toeren. Bij een benzinemotor is het heel normaal dat je aardig wat gas moet geven bij het wegrijden en overschakelen. Gas geven bij het omhoog laten van de koppeling zorgt er juist voor dat je veel soepeler wegrijdt en schakelt.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:08 schreef MaGNeT het volgende:
Daarnaast koppeling in 2 stappen op laten komen.
Eerst naar aangrijppunt, dan pas helemaal op laten komen.
Per auto liggen die punten anders maar met wat oefenen moet dat snel onder de knie zijn.
das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemenquote:Op woensdag 27 april 2011 22:01 schreef Biogarde het volgende:
Als ik in een willekeurige auto stap, dan ben ik ook weer aan het kloten.
Voordeel van gevoel hebben voor autorijdenquote:Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen
Ik zou net zeggenquote:Op woensdag 27 april 2011 22:19 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Voordeel van gevoel hebben voor autorijdenDaar hoef je geen monteur voor te zijn...
Wanneer ga je mn remblokken vervangen?quote:Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen
heb je dat allemaal op de opleiding tot "steeksleutel aangever aan de eerste monteur" geleerd.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:18 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
das het voordeel van monteur zijn, ik stap overal in en rij zo weg zonder problemen
Behalve Biogardequote:Op woensdag 27 april 2011 22:28 schreef densmee het volgende:
[..]
heb je dat allemaal op de opleiding tot "steeksleutel aangever aan de eerste monteur" geleerd.
proficiat hoor, iedereen die langer dan 3 dagen zijn rijbewijs heeft kan met elke auto wegrijden
Ik was laatst aan het kutten met zoeen Polo uit '97 met een zompige koppeling die je moest intrappen tot op het riool onder het asfalt. Man man man, wat een apparaat. Moar! Koppelen is soberzo voor fappers. Bazen rijden automaten.quote:
Je kunt gewoon niet rijdenquote:Op woensdag 27 april 2011 22:31 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ik was laatst aan het kutten met zoeen Polo uit '97 met een zompige koppeling die je moest intrappen tot op het riool onder het asfalt. Man man man, wat een apparaat. Moar! Koppelen is soberzo voor fappers. Bazen rijden automaten.
automaatquote:Op woensdag 27 april 2011 22:31 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Ik was laatst aan het kutten met zoeen Polo uit '97 met een zompige koppeling die je moest intrappen tot op het riool onder het asfalt. Man man man, wat een apparaat. Moar! Koppelen is soberzo voor fappers. Bazen rijden automaten.
Klopt.quote:
Sommige auto's zijn sowieso niet gemaakt om iets achter te hangen, dus dan kan een automaat prima.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:35 schreef densmee het volgende:
automaat![]()
erg handig ook als je een keer wat achter je auto wilt hangen begint dat ding allemaal te schakelen omdat die niet weet wat hij wilt.
Daar rijden we ook dagelijks jaquote:en in het terrein ook erg ideaal
In echt terrein is het ideaal ja. Dan wil je juist een vloeistofkoppeling omdat je over de stenen/rotsen een plaatkoppeling toch alleen maar opbrandt.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:35 schreef densmee het volgende:
[..]
automaat![]()
erg handig ook als je een keer wat achter je auto wilt hangen begint dat ding allemaal te schakelen omdat die niet weet wat hij wilt.
en in het terrein ook erg ideaal
Ja, als ik hier de straat uit rij, dan moet ik idd eerst een heuvel op, door een sloot, over 2 keien van een meter hoog, weer door een sloot, over een boomstam, grindpad, weer een heuvel, weer een grindpad, 22 kilometer bos, weer een sloot en als ik dat allemaal gehad heb, denk ik jezus, ik heb geen zak aan een automaat.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:35 schreef densmee het volgende:
[..]
automaat![]()
erg handig ook als je een keer wat achter je auto wilt hangen begint dat ding allemaal te schakelen omdat die niet weet wat hij wilt.
en in het terrein ook erg ideaal
Alleen Scania heeft een koppelingspedaal voor de 1ste versnelling. Alle andere semi-automaten zijn gewoon zonder koppeling.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:36 schreef Piles het volgende:
[..]
Sommige auto's zijn sowieso niet gemaakt om iets achter te hangen, dus dan kan een automaat prima.
[..]
Daar rijden we ook dagelijks ja
Afgelopen week ik in een semi-automaat vrachtwagen gereden, en dat is toch wel lekkerWel koppelen, niet schakelen.
Volgens mij reed ik Mercedes, met koppeling en zo'n pookje wat je vooruit tikt.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:37 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Alleen Scania heeft een koppelingspedaal voor de 1ste versnelling. Alle andere semi-automaten zijn gewoon zonder koppeling.
vloeistof koppeling met manuele bak jaquote:Op woensdag 27 april 2011 22:37 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
In echt terrein is het ideaal ja. Dan wil je juist een vloeistofkoppeling omdat je over de stenen/rotsen een plaatkoppeling toch alleen maar opbrandt.
[ afbeelding ]
Hmm, die ken ik niet, dat is ook een WSK oid denk ik dan. klopt niet denk ik.....: Was het een bouwvoertuig ofzo?quote:Op woensdag 27 april 2011 22:39 schreef Piles het volgende:
[..]
Volgens mij reed ik Mercedes, met koppeling en zo'n pookje wat je vooruit tikt.
Tikje tegen pook, koppeling in, vrachtwagen kiest zelf versnelling, koppeling los en weer gaan
quote:Op woensdag 27 april 2011 22:41 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Hmm, die ken ik niet, dat is ook een WSK oid denk ik dan. klopt niet denk ik.....: Was het een bouwvoertuig ofzo?
inderdaad, ooit komt er weer een op de opritquote:
Pendelassenquote:Op woensdag 27 april 2011 22:43 schreef densmee het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
hij zal wel een rondje hebben mogen rijden met deze titan oid
Bakwagen, lesvoertuigquote:Op woensdag 27 april 2011 22:41 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Hmm, die ken ik niet, dat is ook een WSK oid denk ik dan. klopt niet denk ik.....: Was het een bouwvoertuig ofzo?
nieuwe ook niet... je auto slijt er van simpel....quote:Op woensdag 27 april 2011 22:02 schreef MeraViglioSa het volgende:
Is het een heel oude auto, toevallig?
Oudere wagens zijn vaak niet gebouwd op het 'nieuwe rijden' heb ik me laten vertellen, dwz bij 2K toeren al schakelen.
Dus probeer het eens bij 3-3,5K of bij 4.
Rare aanname....quote:Op donderdag 28 april 2011 23:39 schreef amenth het volgende:
ts, ik neem aan dat je een vrouw bent? dan zul je het nooit helemaal leren maar na een half jaar zal het niet meer zo opvallen.
Inderdaad, met een koude motor protesteert mijn auto ook wel eens, zodra alles warm is gaat het een stuk soepeler.quote:Op vrijdag 29 april 2011 00:16 schreef RingBewoner het volgende:
Word het ook niet soepeler naarmate je wat meer rijd? Ik bedoel dan langer achter elkaar, bijvoorbeeld 100 tot 150 kilometer? Heb altijd met mijn Corsa en dan vooral als het nog een beetje koud is dat hij inderdaad wel eens happert of stottert. Maar als ik langere afstanden rij gaat dit altijd beter.
Heb ook dat hij na een tijdje "soepeler" in de versnelling glijd, dus waar ik bij de start nog wel eens merk dat het stroef gaat, gaat het later beter en glijd hij er vanzelf in.quote:Op vrijdag 29 april 2011 00:17 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Inderdaad, met een koude motor protesteert mijn auto ook wel eens, zodra alles warm is gaat het een stuk soepeler.
mooizo, kan ik niet zeggen over sommige medechauffeurs die ik kende toen ik net 18 was.quote:Op woensdag 27 april 2011 21:51 schreef FruitenCo het volgende:
Ik heb nu ongeveer een maand mijn rijbewijs, en ik rijd vier keer in de week in de auto van pa en ma. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het in der loop de weken het schakelen steeds wat soepeler zou gaan worden, maar het word maar niet beter.
Wanneer ik normaal schakel op het juiste toerental (in onze auto ongeveer 2000 - 2500 TPM) heb ik soms dat wanneer ik de koppeling weer laat opkomen dat de auto even in de toeren schiet en dat ie dan even vooruit schiet. Ik heb altijd in een diesel gelest en daar ging het schakelen vrijwel altijd feiloos.
Ik heb wel een manier uitgevonden dat dit niet gebeurd door een heel klein beetje gas te geven wanneer ik de koppeling laat opkomen, echter schiet die eventjes in de toeren (500 toeren) en valt dan rustig weer terug en begint weer te accelereren.
Ik heb me zelf voorgenomen om zo soepel (comfortabel) mogelijk te rijden
gewoon meer oefenen en eens wat anders proberen.quote:echter wil de auto soms even een hopje maken naar voren. Hoe schakel je zo soepel mogelijk in een benzinewagen?
Dat systeem met koppeling is ideaal. Ik snap niet waarom ze daar nu plots weer mee gestopt zijn.quote:Op woensdag 27 april 2011 22:37 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Alleen Scania heeft een koppelingspedaal voor de 1ste versnelling. Alle andere semi-automaten zijn gewoon zonder koppeling.
Altijd gas geven bij het koppelen, dan valt ie er veel soepeler in, je hoeft niet je gas in te trappen naar 6k rpm maar gewoon een beetje, op het begin kan je best 'm ff iets harder in trappen tot je het beste koppelpunt gevonden hebt en als dit gewoon goed gaat kan je 't met veel minder gas gaan doen (dan wil het wegrijden ook niet echt opschieten :p )quote:Op woensdag 27 april 2011 21:51 schreef FruitenCo het volgende:
Ik heb wel een manier uitgevonden dat dit niet gebeurd door een heel klein beetje gas te geven wanneer ik de koppeling laat opkomen, echter schiet die eventjes in de toeren (500 toeren) en valt dan rustig weer terug en begint weer te accelereren.
Dat is inderdaad hoe je het leert. Een lesauto is tenslotte een dieselwagen, en daarin werkt dat super want zo'n ding rolt best vlot weg op alleen de koppeling.quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:26 schreef willemwaus het volgende:
Toen een maat van me net z'n rijbewijs kreeg had hij ook nooit gehoord dat je tijdens het koppelen al gas moet geven maar erna pas. Dit kan ja, maar dan ben je rete traag en de kans is veel groter dat ie afslaat of inzakt oid.
ts heeft het ook over schakelen tijdens het rijden en optrekken toch.quote:Op vrijdag 29 april 2011 12:33 schreef MeraViglioSa het volgende:
[..]
Dat is inderdaad hoe je het leert. Een lesauto is tenslotte een dieselwagen, en daarin werkt dat super want zo'n ding rolt best vlot weg op alleen de koppeling.
Ik moet zeggen dat ik het ook niet wist... Ik heb sinds een paar weken mijn eerste autootje (bezine ook) en merk ook dat het niet lekker gaat, dat wegrijden. Val heel vaak stil en dan schiet ik in de stress enzo.
Schakelen gaat overigens dan weer prima, als hij eenmaal rijdt. Maar dat wegrijden.
ja is het ook wel als je "snel"(wat is snel) wilt optrekken..quote:Op woensdag 27 april 2011 22:04 schreef Marver8 het volgende:
Ik vind persoonlijk 2000 toeren best wel laag voor een benzineauto, of het moet een hele moderne zijn. Wat voor auto is het?
Tja, wegrijden ook gewoon wat meer gas geven en doorschakelen moet TS ook maar proberen om gewoon wat meer gas te geven, scheelt een hoop.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:20 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
waar heeft ts het nou over. over wegrijden of over schakelen.
over schakelen toch?
ja, ts moet gewoon even proberen wat soepel gaat in die situaties. hij zegt zelf ook dat het alleen "soms" gebeurd. hij heeft dus wel een tempo/gewoonte die in de meeste gevallen gewoon goed gaat.quote:Op vrijdag 29 april 2011 14:50 schreef willemwaus het volgende:
[..]
Tja, wegrijden ook gewoon wat meer gas geven en doorschakelen moet TS ook maar proberen om gewoon wat meer gas te geven, scheelt een hoop.
k schakel in de benzine van mn ouders gewoon ook vrij vlot aldoor hoorquote:Op woensdag 27 april 2011 22:06 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Dat is onderhand uitvallen indeed. Die van mij loopt al 1000 toeren stationair. En 2000 als ik alleen al naar het gaspedaal gekeken heb.
mij lijkt dat zelf wat te weinig. behalve als je net een beetje wind mee hebt of geen vlakke weg(bergaf), of wel een heel grote motor en een heel vaste voet, en maar heel weinig gas dan geeft zou het zuiniger kunnen zijn dan 4.quote:Op vrijdag 29 april 2011 16:10 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
k schakel in de benzine van mn ouders gewoon ook vrij vlot aldoor hoor
50 in zn 5 op 1000 rpm ( stationair is 900 ) wil prima.. alleen als je dan gas bij geeft trekt t beestje gewoon niet fatsoenlijk op.. maar goed, dan klap je hem even terug naar een andere versnelling om op te trekken
1.6 liter blokje dus zo extreem is die motor niet dacht ikquote:Op vrijdag 29 april 2011 16:21 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
mij lijkt dat zelf wat te weinig. behalve als je net een beetje wind mee hebt of geen vlakke weg(bergaf), of wel een heel grote motor en een heel vaste voet, en maar heel weinig gas dan geeft zou het zuiniger kunnen zijn dan 4.
en als het zuiniger is om wel in 5 te met die snelheid rijden, dan zou het niet veel zuiniger zijn dan in 4 rijden.
vind ik dan
af en toe eens lekker doortrekken is wel win jaquote:Op vrijdag 29 april 2011 16:53 schreef willemwaus het volgende:
Schakel altijd pas rond de 3k rpm, kost wat meer maar iig wel het gevoel dat ik aan het rijden ben
van 2 naar 5 is dan wel weer erg slecht voor je autoquote:Op vrijdag 29 april 2011 17:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
af en toe eens lekker doortrekken is wel win ja
(gewoon tot 6K door trekken en dan van 2 naar 5 schakelen)
oh leuk zon boordcomputer ding.quote:Op vrijdag 29 april 2011 16:28 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
1.6 liter blokje dus zo extreem is die motor niet dacht iken de boordcomputer loopt als ik rijd altijd op met de geschatte afstand vs liters benzine in de tank
ik denk ook dat hij het een beetje te bond maakt.quote:Op vrijdag 29 april 2011 17:14 schreef the85mc het volgende:
Onder de 1500 rpm rijden is slecht voor je motor. Je kunt hetzelfde creeeren door in je zwaarste versnelling weg proberen te fietsen.
ja preccies zo werkt het he. bij hogere snelheden moet je over het algemeen wat meer toeren maken.quote:Op vrijdag 29 april 2011 17:53 schreef the85mc het volgende:
Ja, je moet stationair natuurlijk geen gas geven, en rollen onderin de 2e versnelling kan geen kwaad.
ja hij zegt dat hij dan even terugschakelt als hij dan wilt optrekken. als hij wat meer gas geeft begon hij al te brommen.quote:Maar wanneer je 1000 rpm in zn 3,4,5,of 6 rijdt en je geeft veel gas krijgt je motor het flink te verduren. Je kunt het ook vaak aan je motor wel horen wanneer je em aan het mishandelen bent. Beetje nukkig brommen zo laag in toeren. Tandje terug en je motor zoemt weer zoals het hoort!
ik heb ook geen toerenteller.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:27 schreef 08gnoT. het volgende:
Dat verschilt inderdaad enorm per auto. Ik schakel, ook tijdens het optrekken, bij 50km/h naar de vierde versnelling in mijn 1300cc benzine. En dan trek ik alsnog sneller op dan de gemiddelde auto achter me bij het stoplicht, zonder dat de motor een brommetje geeft. En dat met - uit m'n hoofd - 108nm max. koppel. Toerental weet ik niet, ik heb geen teller.
Sommige andere auto's waarin ik gereden heb met meer pk, koppel of cilinderinhoud trokken dat veel slechter en beginnen te schudden en stotteren zonder vaart te maken.
@TS - probeer eens een paar keer in de tweede of derde versnelling weg te rijden, wellicht dat je de koppeling en haar aangrijpingspunt beter aanvoelt
Huh hoezo is dat slecht dan? Je geeft je versnellingsbak/koppeling dezelfde of zelfs meer slijtage als je hem door elke versnelling gaat beuken, terwijl je hem ook bij de passende snelheid in z'n 5 kan zettenquote:Op vrijdag 29 april 2011 17:13 schreef willemwaus het volgende:
[..]
van 2 naar 5 is dan wel weer erg slecht voor je auto![]()
Maar af en toe ff flink doortrekken is goed voor je auto, ontroet ie, maar alleen doen met een warme motor natuurlijk
Bandenmaat wel, maar de overbrenging weet ik niet hoor. Wel dat de 5e een overdrive is, maar verder...quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:32 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
ik heb ook geen toerenteller.
maar de echte autoliefhebber weet toch versnellingsbakverhoudingen, andere vertragingen, en de bandenmaat van zijn auto uit het hoofd
Misschien voor de synchromeshringen?quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:36 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Huh hoezo is dat slecht dan? Je geeft je versnellingsbak/koppeling dezelfde of zelfs meer slijtage als je hem door elke versnelling gaat beuken, terwijl je hem ook bij de passende snelheid in z'n 5 kan zetten
het is slecht dat je de motor in het rood jaagt (ookal is volgens sommige dat afentoe even doen goed).quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:37 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Bandenmaat wel, maar de overbrenging weet ik niet hoor. Wel dat de 5e een overdrive is, maar verder...
[..]
Misschien voor de synchromeshringen?
Het nieuwe rijden betekend niet dat je niet meer hoeft na te denken, in zijn 4 rijden in een heuvelachtig gebied is natuurlijk meestal niet slim (afhankelijk van de auto en hoe heuvelachtig het is), dan kan je zelf wel even bedenken wat de beste versnelling is.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:52 schreef the85mc het volgende:
Toch is dat nieuwe rijden helemaal niet zo goed. Ja wel iets zuiniger, maar je motor slijt wel harder. Zeker als je in heuvelachtig gebied rijdt moet je het nieuwe rijden loslaten. 50 in zn vier kan prima, maar veel langzamer niet. Ik kon met mn vorige bak 165 in zn 4en dan nog niet eens in het rood..
Ik heb het nooit geprobeerd zelf, maar kunnen veel auto's niet sneller in z'n 4 dan in z'n 5?quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:52 schreef the85mc het volgende:
Toch is dat nieuwe rijden helemaal niet zo goed. Ja wel iets zuiniger, maar je motor slijt wel harder. Zeker als je in heuvelachtig gebied rijdt moet je het nieuwe rijden loslaten. 50 in zn vier kan prima, maar veel langzamer niet. Ik kon met mn vorige bak 165 in zn 4en dan nog niet eens in het rood..
mwa, slijtage komt van hoeveel het beweegt(aantal omwentelingen)quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:52 schreef the85mc het volgende:
Toch is dat nieuwe rijden helemaal niet zo goed. Ja wel iets zuiniger, maar je motor slijt wel harder. Zeker als je in heuvelachtig gebied rijdt moet je het nieuwe rijden loslaten. 50 in zn vier kan prima, maar veel langzamer niet. Ik kon met mn vorige bak 165 in zn 4en dan nog niet eens in het rood..
we hebben niet zo veel heuvels in nederland. alles is hier vlakquote:Op vrijdag 29 april 2011 18:53 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het nieuwe rijden betekend niet dat je niet meer hoeft na te denken, in zijn 4 rijden in een heuvelachtig gebied is natuurlijk meestal niet slim (afhankelijk van de auto en hoe heuvelachtig het is), dan kan je zelf wel even bedenken wat de beste versnelling is.
Er bestaat meer dan alleen Nederland uiteraard.quote:Op vrijdag 29 april 2011 19:03 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
we hebben niet zo veel heuvels in nederland. alles is hier vlak
http://www.viragotech.com(...)EfficiencyPower.html
voor fuel economy dus heuvel oprijden met bijna volgas(natuurlijk) en versnelling die uitkomt bij het maximum koppel toeren.
wil je zo snel mogelijk dan zo dicht mogelijk bij het maximumvermogentoerental.
wil je beste voor je auto, dan minder gas(minder druk op alles), en ietsjes meer toeren dan bij die gaspedaalstand geschikt zou zijn(betere smering en alles draait snel genoeg om de motor goed te 'verzorgen')
Nou...quote:Op vrijdag 29 april 2011 17:53 schreef the85mc het volgende:
Ja, je moet stationair natuurlijk geen gas geven, (...)
maar volgensmij heeft ts het over het schakelen tussen versnellingenquote:Op vrijdag 29 april 2011 19:31 schreef davidov2009 het volgende:
Als ik in een oudere of zware benzineauto rij (die niet uit zichzelf makkelijk rolt) vind ik het ook altijd weer eventjes wennen (ik heb net een jaartje 't roze papiertje pasje); als ik er maar sporadisch mee rij, zal ie de eerste weken eens per 10-20 stoplichten ofzo afslaan. Het gebeurd vrijwel alleen als ik vooraan bij het stoplicht sta of als ik voorzichtig achteruit een parkeervak uitrij en in zo'n lekker geultje terecht kom. Terwijl als ik bij een stoplicht de >1ste auto ben, bij zelf stoppen (en doorrijden) bij een voorrangsweg of filerijden gebeurd het eigenlijk nooitOok het schokje van 1 naar 2 zit er eerst nog een tijdje in (dat gaat als eerst weg, daarna gaat het afslaan weg).
Wat ik hierbij het lastigst vind is hoe lang je koppeling mag vasthouden rond het aangrijpingspunt; ik heb het gevoel dat ik met dat gas geven terwijl de koppeling aan het aangrijpen is de platen aan het vernaggelen ben. Maar geef ik wat minder gas, dan duurt het 2-3 seconden voor ik weg ben nadat het groen is geworden. Maar ik denk, ach met oefening komt het vanzelf, met de lesdiesel ging het immers ook prima
[..]
Nou...Sommige brakke bakkies hehe.
Alleen onder-gemotoriseerde koekblikken met een veel te lange overdrive.quote:Op vrijdag 29 april 2011 18:54 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Ik heb het nooit geprobeerd zelf, maar kunnen veel auto's niet sneller in z'n 4 dan in z'n 5?
Je bedoelt die dingen die ongeveer 85% van het hedendaagse verkeer uitmaken?quote:Op zaterdag 30 april 2011 08:29 schreef JF_ het volgende:
[..]
Alleen onder-gemotoriseerde koekblikken met een veel te lange overdrive.
Door te luisteren naar de motor ipv op de toerenteller te kijkenquote:Op woensdag 27 april 2011 21:51 schreef FruitenCo het volgende:
Ik heb nu ongeveer een maand mijn rijbewijs, en ik rijd vier keer in de week in de auto van pa en ma. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het in der loop de weken het schakelen steeds wat soepeler zou gaan worden, maar het word maar niet beter.
Wanneer ik normaal schakel op het juiste toerental (in onze auto ongeveer 2000 - 2500 TPM) heb ik soms dat wanneer ik de koppeling weer laat opkomen dat de auto even in de toeren schiet en dat ie dan even vooruit schiet. Ik heb altijd in een diesel gelest en daar ging het schakelen vrijwel altijd feiloos.
Ik heb wel een manier uitgevonden dat dit niet gebeurd door een heel klein beetje gas te geven wanneer ik de koppeling laat opkomen, echter schiet die eventjes in de toeren (500 toeren) en valt dan rustig weer terug en begint weer te accelereren.
Ik heb me zelf voorgenomen om zo soepel (comfortabel) mogelijk te rijden, echter wil de auto soms even een hopje maken naar voren. Hoe schakel je zo soepel mogelijk in een benzinewagen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |