abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95988584
Hallo allemaal,

Binnenkort betrekken wij ons nieuwe huis, een jaren 30 woning. Aangezien we enigzins willen klussen heb ik me aangemeld op dit forum waar ik af en toe al op gekeken had, maar dus nu mijn eerste post heb.

We hadden plannen voor inbouwspots op de slaapkamer voor de kast, maar zijn daar eigenlijk van af gestapt omdat we geen verlaagd plafond willen.

Bij het uitzoeken van de kast kwamen we kastverlichting tegen in een koof van 4 cm dik die tegen het plafond geplaats wordt. In deze koof zaten spots met 20 Watt halogeen lampjes. Mijn eerste gedachte was hoe gaat dit dan met de warmteafvoer? Mijn tweede gedachte, als dit kan, kan het misschien ook direct in het plafond?

Ik las ook in dit (oude) topic dat er speciale kapjes zijn voor het inbouwen van spots die de warmte tegenhouden (maar het moet toch ergens heen?)

Ook vond ik deze inbouwtekening van een LED inbouwspot. Het lijkt erop dat er helemaal geen ruimte boven de lamp nodig is...

We gaan een nieuwe vloer leggen boven de slaapkamer, dus er is de mogelijkheid om tussen het plafond en de vloer te komen.

Wat zijn de mogelijkheden? Is het mogelijk om direct in het plafond van de slaapkamer inbouwspots te plaatsen? Waar moet ik dan op letten? Zit ik dan vast aan LED, of is halogeen ook mogelijk? Kan ik de ruimte tussen het plafond en de vloer erboven gebruiken voor het inbouwen? Het is een jaren 30 woning, dus de het betreft houten vloeren. We hebben de sleutel nog niet, dus ik kan nog niet kijken hoe het precies zit.

Alvast bedankt voor info!
  dinsdag 26 april 2011 @ 12:19:01 #2
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_95989830
verwacht dat er tussen de houten balken die het plafond van de slaapkamer vormen wel ruimte is voor spotjes
pi_95989894
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 12:19 schreef gateway het volgende:
verwacht dat er tussen de houten balken die het plafond van de slaapkamer vormen wel ruimte is voor spotjes
Ik zou vanwege warmteontwikkeling wel gaan voor LED spotjes. Halogeenspotjes rechtstreeks in een houten vloer uit de jaren 30 is vragen om brand.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_95995286
Goede vraag, hier zelfde situatie (plafonds zijn maar 2m20 hoog dus lager kan echt niet).

Moet je nog veel anders doen aan het huis?
Klussen deel 1 en 2
pi_96114304
Als we van de week de sleutel krijgen ga ik het eens goed bekijken. Ben niet zo fan van LEDs eigenlijk, dus de kans is klein dat we verder gaan met de spots. Tenzij we nog een goed oplossing vinden. Die spots uit de houtenkoof van 4 cm dik waren overigens wel halogeen, vraag me toch nog steeds af hoe dat daar dan met de warmte ontwikkeling zit.

@sheonlydreams: Nee we gaan nu niet echt veel doen. Wel alles verven (muren en kozijnen) en dat gaat waarschijnlijk toch al veel tijd kosten. We willen nog een muur tussen de twee slaapkamers verplaatsen om een grotere ruimte voor een inbouwkast te maken, alleen moet ik nog zien of dat makkelijk gaat lukken. Waarschijnlijk is het een plafond met stro en een pleisterlaag er onder. Als ik dan een muurtje weghaal, zal het wel moeilijk worden om dit op een mooie manier te repareren. Het is wel zo dat dit stuk van het plafond uiteindelijk in de kast komt, dus waarschijnlijk zie je het niet.

Als we voldoende gespaard hebben gaan we over een paar jaar de keuken en de rest van de beneden verdieping vervangen. Maar daar hebben we nog genoeg tijd voor om daar over na te denken ;-)
pi_96127075
Er zitten hier al 25 jaar spotjes in een houten plafond en nog geen brand gehad. Zelfs zit er geen donker uitgeslagen rand om wat door warmte kan komen. Ik zeg volgens mij kan het gewoon. Er zitten hier zelfs spotjes in een kunststof plafond en dat gaat ook gewoon goed! Led is natuurlijk wel beter, halogeen spotjes gaan nogal eens kapot.
pi_96133098
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 10:00 schreef Tekenaar het volgende:
Er zitten hier al 25 jaar spotjes in een houten plafond en nog geen brand gehad. Zelfs zit er geen donker uitgeslagen rand om wat door warmte kan komen. Ik zeg volgens mij kan het gewoon. Er zitten hier zelfs spotjes in een kunststof plafond en dat gaat ook gewoon goed! Led is natuurlijk wel beter, halogeen spotjes gaan nogal eens kapot.
Ja vooral wanneer zij hun warmte niet kwijt kunnen.
Blessed is the mind too small for doubt.
  maandag 2 mei 2011 @ 22:16:21 #8
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_96273002
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 april 2011 12:20 schreef Moro het volgende:

[..]

Ja vooral wanneer zij hun warmte niet kwijt kunnen.
en ik weet uit ervaring ook dat die 230 volt eerder kapot gaan dan de 12v variant :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')