Dank voor het compliment!quote:Op zondag 1 mei 2011 22:27 schreef schaal_9 het volgende:
@EchtGaaf: leuke analyse! Een late diagnose komt vaak voort uit problemen in de betreffende levensfase. Bijvoorbeeld dat groepsopdrachten tijdens studie niet willen vlotten, het vinden van werk zoals je noemt, of het behouden ervan. Er begint een heel verwerkingsproces, dat langer duurt dan bij enig andere aandoening. Debet hieraan is dat Asperger pervasief is.
Maar: hoe zit het dan als je ineens weer wel wel aan het werk kan en daar goed je weg vindt? Dan sta je in de meeste gevallen weer midden tussen de normalen (lees: mensen zonder Asperger).
Precies.quote:Op maandag 2 mei 2011 12:48 schreef Maartel het volgende:
Ook dat herken ik erg.. Toen ik tijdelijk RIBW woonde en opgenomen zat ervaarde ik véél minder sociale stress dan onder 'normale' mensen waarbij ik mezelf toch altijd de mindere voel, maar aan de andere kant gaf het me ook weer een beetje een gevoel van 'ja, hallo, ik hoef ook weer niet de rest van mijn leven onder lotgenoten te zitten, dan houd ik dadelijk nog op met meer uit mijn leven willen halen en geef ik veel te veel toe aan mijn 'ik kan nou eenmaal niet alles'-gedachten'..
quote:'Mensen met autisme socialer na hun dertigste'
Uitgegeven: 28 april 2011 14:30
Laatst gewijzigd: 2 mei 2011 14:26
AMSTERDAM – Mensen met autisme ontwikkelen veel sociale vaardigheden pas na hun dertigste, omdat het zogenaamde spiegelsysteem van hun brein later op gang komt. Dat hebben Nederlandse wetenschappers ontdekt.
Uit onderzoek van Christian Keysers van het Nederlands Instituut voor Neurowetenschappen blijkt dat mensen met autisme een zwak ontwikkeld spiegelsysteem hebben wanneer ze jong zijn.
De activiteit van spiegelneuronen neemt echter toe naarmate ze ouder worden. Rond hun dertigste functioneert het spiegelsysteem in het brein van het autisten normaal en na deze leeftijd zelfs bijzonder goed. Dat meldt de Koninlijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.
Gezichtsuitdrukking
De verhoogde activiteit van spiegelneuronen heeft volgens hoofdonderzoekers Keysers een positieve invloed op het functioneren van autistische mensen.
"Autistische mensen functioneren sociaal gezien beter na hun dertigste doordat hun spiegelsysteem beter gaat werken", verklaart Keysers tegen Nu.nl. "Ze slagen er beter in om met andere mensen om te gaan en hebben daardoor bijvoorbeeld vaker een baan."
Spiegelneuronen zijn specfieke zenuwcellen in de hersenen die ons helpen te begrijpen wat iemand anders voelt, denkt en doet. Deze neuronen worden actief als we iemands gezichtsuitdrukking zien of een ander een handeling zien uitvoeren zoals eten of sporten.
Vrienden
Bij de meeste mensen is de activiteit van spiegelneuronen het grootst tijdens de jeugd, maar bij autistische personen ontwikkelt het spiegelsysteem zich pas later, zo blijkt uit de nieuwe studie.
De toename van de activiteit van spiegelneuronen gaat hand in hand met de ontwikkeling van het sociaal functioneren van mensen met autisme. Ze hebben meer vrienden en zijn sociaal actiever. Als de activiteit van spiegelneuronen piekt, kan dat echter ook nadelen met zich meebrengen voor autisten.
"Autistische mensen zijn door grote activiteit van hun spiegelsysteem op latere leeftijd soms ook overgevoelig in sociale situaties", aldus Keysers. "Acties van anderen hebben veel meer effect op hun gemoedstoestand. Ze zullen daardoor bijvoorbeeld eerder sociale stress ervaren dan andere mensen."
Behandeling
De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Biological Psychiatry. De nieuwe inzichten zijn van belang voor de ontwikkeling van nieuwe behandelmethodes voor autisme.
“Tot nu toe werd door velen aangenomen dat mensen met autisme moeite hebben om zich in anderen te verplaatsen omdat hun spiegelsysteem niet functioneert”, aldus Keysers.
“Nu is gebleken dat het systeem niet kapot is, maar zich alleen vertraagd ontwikkelt, kunnen we gaan onderzoeken hoe de activiteit van spiegelneuronen gestimuleerd kan worden', aldus de onderzoeker.
Ik hoop het voor je. Ik heb er niets van gemerkt.quote:Op maandag 2 mei 2011 14:34 schreef ikke043 het volgende:
Lang niet op Fok! geweest, maar dit bericht wilde ik hier toch ff plaatsen
[..]
Gefeliciteerd.quote:Op maandag 2 mei 2011 16:37 schreef DeHovenier het volgende:
Ben net gebeld door mijn jobcoach, ik kan aanstaande maandag beginnen met mijn proefperiode bij een hovenier. Ik zie alleen wel op tegen het feit dat ik dan binnen kom lopen in een volle kantine vol met mensen die ik niet ken
Komt wel weer overeen met mijn ervaringen moet ik zeggenquote:Op maandag 2 mei 2011 14:34 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Ja, ook vanwege het ritme. Van 07:00 tot 16:30, elke dag buiten.quote:Op maandag 2 mei 2011 17:02 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik hoop het voor je. Ik heb er niets van gemerkt.
[..]
Gefeliciteerd.
Het zal inderdaad wel even wennen zijn.
Succes met werkenquote:Op maandag 2 mei 2011 17:28 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Ja, ook vanwege het ritme. Van 07:00 tot 16:30, elke dag buiten.
Structureel onder lotgenoten zitten kan je ontwikkeling gemakkelijk belemmeren. Je bevindt je dan immers onder mensen die hun bovengrens vrij snel bereikt hebben. Ik ga zelf meestal om met mensen die verder zijn qua ontwikkeling. Anderen met Asperger... hangt er van af. Zo ken ik iemand met ASS die op hetzelfde functieniveau zit, ik denk daar ik het daar wel goed mee zou kunnen vinden omdat die persoon volledig meedraait. Dan spreek ik ook liever niet meer van lotgenoot.quote:Op maandag 2 mei 2011 12:48 schreef Maartel het volgende:
Ook dat herken ik erg.. Toen ik tijdelijk RIBW woonde en opgenomen zat ervaarde ik véél minder sociale stress dan onder 'normale' mensen waarbij ik mezelf toch altijd de mindere voel, maar aan de andere kant gaf het me ook weer een beetje een gevoel van 'ja, hallo, ik hoef ook weer niet de rest van mijn leven onder lotgenoten te zitten, dan houd ik dadelijk nog op met meer uit mijn leven willen halen en geef ik veel te veel toe aan mijn 'ik kan nou eenmaal niet alles'-gedachten'..
Gefeliciteerd met je baan, ik wens je veel succes!quote:Op maandag 2 mei 2011 17:28 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Ja, ook vanwege het ritme. Van 07:00 tot 16:30, elke dag buiten.
Fantastisch!quote:
Ik kan het bericht wel begrijpen en spiegelen (quote:Op maandag 2 mei 2011 14:34 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Ja, mooi he? Die klokken. Ik kan er ook naar blijven kijken. Al dat gedraai van die klokken.....bijna 360 graden!quote:Op maandag 2 mei 2011 20:30 schreef Auti het volgende:
[..]
Fantastisch!Ik wil een .gif plaatje van die klokken!
Dat is een mooi bewegend kunstwerk. Kan ik lekker naar kijken
.
Ik ben hele moe van de afgelopen 24 uur. Eerst gisteren een beetje brandje Schoorl volgen en "gewoon normale avond" maar toen kon ik weer niet slapen en na wat rommelig steeds maar proberen te slapen dacht ik; ik ga nog wel even beneden zitten met mijn laptop en een beetje TV kijken ofzo. En toen kwam dus de berichten dat Obama met een zeer belangrijke mededeling zou komen... BAM! wakker! Auticon 1 -- to the command centre!! woop woop!
Echt weer fantastisch, ik mocht wéér eens een wereldwijde grote gebeurtenis helemaal live meemaken terwijl ruim het halve land nog diep ligt te pitten! Incl de media!!!![]()
Het was ook heel leuk hier op FOK! want daar is altijd wel een groepje wakker en het was "gezellie". Maar ja, wel allemaal heel vermoeiend en ik heb nog wel 2 uurtjes kunnen slapen.
Maar toen moest ik dus naar Haarlem, naar de drukke stad, want ik moest even langs een speciaal winkeltje. Ik had opgezocht wat de openingstijden waren, ik doe altijd goed onderzoek voordat ik op pad ga. En toen ging ik, met de bus (!!!!) dus op pad. Als eerste had ik dus extra erg veel last van het zonlicht, mijn ogen branden echt mijn kop uit.. voor de rest was het vrij rustig.
Ik kreeg zelfs spijt dat ik geen netbook of laptop bij had want ik kick echt enorm op dat vreselijke schermpje in de bus...
Maarja, ik express een halte eerder uitstappen zodat ik een beetje kan aclimatiseren en niet meteen midden in een druk centrum in de drukte uitstap, allemaal heel goed. Ga ik lopen, zie ik alweer genoeg dingen die ik jullie zal besparen en ook het geluid van de slechte straatmuzikant en de geur van de vistent. Goed, kom ik bij de winkel.. dicht... grkkgrrtrrrrtttrrt, kraak kraak, visuele inspectie wijst uit dat de winkel op maandag gesloten is; ERROR!! op het www'tje staat maandag open van 1200 tot 1800 uur weetje! Wel eens iemand tegen een deur zien praten?![]()
Dus kon ik helemaal teleurgesteld maar ook nog best wel geirriteerd en half radeloos terug naar huis. Waarom? Morgen weer opnieuw proberen. En dan moet ik mij inhouden want ik moet even zaken doen, maar als ik heb wat ik moet hebben dan ga ik even mijn beklag doen
Oeps, best heftig als iemand "out of the blue" recht op de man die vraag durft te stellen.quote:Op maandag 2 mei 2011 20:57 schreef tijnbrein het volgende:
Vandaag zat ik een beetje te praten met collega's. Het ging over de schooltijd en hoe druk ze waren. Toen vroeg een collega. Heb jij misschien autisme? Ik wist even niet wat ik moest zeggen en toen heb ik maar gezegd dat ik het er niet over wilde praten.
Ik twijfel nu of ik niet misschien een keer het moet vertellen tegen 1 of 2 collega's. Zo ver ik ze kan peilen staan ze er niet heel negatief tegen over iig.
Ik denk dat een paar het iig vermoeden. En nu helemaal. Het zou iig wel het een en ander verklaren. Aan de andere kant de kans dat het doorvertelt wordt is wel aanwezig en dat is niet altijd even gunstig. Binnen de afdeling vermoed ik dat het geen probleem daar buiten geen idee.quote:Op maandag 2 mei 2011 21:04 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Oeps, best heftig als iemand "out of the blue" recht op de man die vraag durft te stellen.![]()
Het is dan heel begrijpelijk dat je dan schrikt en overvallen voelt. Maar als je zegt van dat je er niet wilt over praten, dan vrees ik wel wat ze denken...
Een raad hierin kan ik je niet geven. Zelf zou ik terughoudend zijn. Je moet je afvragen: is het contact met collega's ermee gediend? Als je hen niet goed kent en je hebt niet veel contact met ze, dan zou ik het niet doen. Je weet ook niet wat zij weer met die informatie doen. Op gegeven moment ga je bij ieder contact met een ander collega afvragen "weet hij/zij het ook...
Ik kan het zelf niet zo goed, dan moet ik eerst weer helemaal inlezen en software opzoeken en alles, maar eigenlijk is dat ook wel erg leuk. Ga ik een dezer dagen ook nog wel even naar kijken misschien.quote:Op maandag 2 mei 2011 20:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, mooi he? Die klokken. Ik kan er ook naar blijven kijken. Al dat gedraai van die klokken.....bijna 360 graden!Ik had ook al zitten denken aan een gifje ervan te maken en die als avatar te gebruiken
Kga kijken of dit lukt.
Jij kan trouwens wel mooi schrijven, wist je dat?
Natuurlijk balen als je na een lange reis voor een gesloten deur komt te staan. Je kan er beter tegen praten dan tegen schoppenDus je hebt toch goed gereageerd. Ik heb de indruk dat je beter met teleurstellingen kan omgaan.
Tja, je hebt denk ik wel wat problemen met regelmaat en dagritme. Maar ja, slapeloosheid helpt dan ook niet echt. Maar wel erg vervelend.
Tja, je kan toch nooit voorkomen wat mensen van je denken en wat ze wel/niet aan anderen vertellen. En je hebt gelijk dat je je eigen grens durfde te stellen, zelfs in deze situatie dat je met deze lastige vraag bent overvallen. Dat vind ik knap.quote:Op maandag 2 mei 2011 21:18 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik denk dat een paar het iig vermoeden. En nu helemaal. Het zou iig wel het een en ander verklaren. Aan de andere kant de kans dat het doorvertelt wordt is wel aanwezig en dat is niet altijd even gunstig. Binnen de afdeling vermoed ik dat het geen probleem daar buiten geen idee.
Ik weet hoe het moet, het is niet moeilijk. Ik zal het je niet verklappen, maar als het niet lukt dan vraag het maar gerust aan me. Ik ben intussen ook al bezig.quote:Op maandag 2 mei 2011 21:22 schreef Auti het volgende:
[..]
Ik kan het zelf niet zo goed, dan moet ik eerst weer helemaal inlezen en software opzoeken en alles, maar eigenlijk is dat ook wel erg leuk. Ga ik een dezer dagen ook nog wel even naar kijken misschien.
Dat InHollandquote:Mooi schrijven; spelfouten, stijlfouten en nog meer.. maar ik begrijp wat je bedoeld en dat is ook zo. Vanaf jongs af aan, hele opstellen en verhalen. Mijn opa had voor al zijn kleinkinderen een "stempel" en ik zou dan een hele goede journalist moeten zijn/worden. En hij had gelijk hoor, maar ik heb gefaald. Alleen als ik nu kijk naar de huidige media, dan ben ik A) sneller (heel belangrijk!) B) ik ga dieper en heb uberhaupt al meer algemene kennis, en nee dat is niet narcistisch. En misschien nog wel belangrijker; het Nederlands van de typende journalist is tegenwoordig ook écht niet meer wat het hoort te zijn... Zullen van InHolland komen ofzo![]()
Ik vind je ook optimistisch de laatste tijd. En dat ook in gezonde proporties en ook nog eens stabiel. Ik heb de indruk dat je groeit. Ik hoop dat het lukt met die fiets, het heel gezond en ontspannend.quote:Ik ben wel veranderd jah, dat is echt zo![]()
En het gaat zich allemaal wel recht trekken, ben ik heilig van overtuigd want zo gaat het altijd. En dankzij vakantiegeld kan ik een fiets kopen, dat kan een topfiets worden of gewoon een zeer goede fiets (dat is nog even afwachten en dan calculeren) maar dat gaat een groot verschil makenHet is 1 investering in een goede fiets en daarna is het een hele goedkope en gezonde hobby die veel goeds zal brengen
![]()
Knap! en als je zonder medicatie kan, wat wil je dan nog meer. Ik vind je juist erg stabiel en zeker niet depressief overkomen.quote:Ik ben ook wéér niet naar de dokter gegaan en blijf zonder medicijnen lekker mijzelf, met drempeltjes die ik moet nemen.
Heh, ik kreeg van een goede vriend te horen. Vriendin van hem had (na mij een keer op een concert en filmavond gezien te hebben) 'ook wel een autist he die Mark'quote:Op maandag 2 mei 2011 21:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Tja, je kan toch nooit voorkomen wat mensen van je denken en wat ze wel/niet aan anderen vertellen. En je hebt gelijk dat je je eigen grens durfde te stellen, zelfs in deze situatie dat je met deze lastige vraag bent overvallen. Dat vind ik knap.
Wellicht is het verstandig, nu dit is voorgevallen, om te overdenken wat je gaat doen als je de vraag weer gesteld krijgt. Dan ben je er beter op voorbereid.
En verder dit: ze moeten je maar gewoon nemen zoals je bent. En gewoon proberen boven roddels te staan. Maar ja, ik heb makkelijk praten in deze..![]()
Je bent wie je bent. Even waardevol dan een ander.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |