abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95906551
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 00:56 schreef formerjellybean het volgende:
Dat kan ik eigenlijk wel . Als je als kind met mishandeling te maken heb gehad en dat dus gezien heb kan ik me voorstellen dat het je latere relaties beinvloed, je ouders relatie is namelijk wel het basisvoorbeeld van een relatie.
En als dat heel geweldadig is kan ik me voorstellen dat dat jouw zicht op relaties veranderd. Ik kan me dan ook wel voorstellen dat je heel erg twijfeld of je zelf wel een relatie kan hebben.
Ik ervaar het juist anders. De relatie van je ouders is een voorbeeld? Ik was 7 jaar en ik had door dat wat er gebeurde héél erg fout was. Ik weet hoe verschrikkelijk ik het vond, hoe verdrietig ik altijd was en vooral bang. Kortom: je voelt/ziet gewoon dat het fout is, ook als kind. Ik zal dat dan ook nooit doen en zal zoiets altijd voorkomen als ik ooit een partner + kinderen krijg, puur omdat ik weet hoe het is voor kinderen. Blijven hangen in zoiets heeft geen zin. Ik vind dat echt een soort slachtofferhouding en een excuus voor je gedrag. Maar ik ben vast weer eens te hard.
pi_95906586
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:04 schreef iwannabehigh het volgende:

[..]

Ik ervaar het juist anders. De relatie van je ouders is een voorbeeld? Ik was 7 jaar en ik had door dat wat er gebeurde héél erg fout was. Ik weet hoe verschrikkelijk ik het vond, hoe verdrietig ik altijd was en vooral bang. Kortom: je voelt/ziet gewoon dat het fout is, ook als kind. Ik zal dat dan ook nooit doen en zal zoiets altijd voorkomen als ik ooit een partner + kinderen krijg, puur omdat ik weet hoe het is voor kinderen. Blijven hangen in zoiets heeft geen zin. Ik vind dat echt een soort slachtofferhouding en een excuus voor je gedrag. Maar ik ben vast weer eens te hard.
Hoe verklaar jij dan dat veel kinderen die vroeger zijn mishandeld later ook hun eigen kinderen mishandelen? Ik weet niet het percentage maar het komt relatief vaker voor dan bij 'normaal' opgegroeide kinderen. Of dan ipv kinderen in dit geval een toekomstige vrouw.

Het is een beetje als slachtoffers van pesten die weten hoe erg het is om gepest te worden, maar dan toch later zelf ook een pestkop worden.
pi_95906642
Dat vind ik niet een slachtofferhouding. Heb het zelf ook bij een vriendin van me gezien die werd zelf als kind mishandeld en die was toen ze kind kreeg ook behoorlijk bang dat ze hetzelfde zou doen. Ze is juist daardoor in therapie gegaan. Dat is niet zwak of wat dan ook dat zijn gewoon menselijke emoties die iedereen op zijn eigen manier en eigen tempo verwerkt.
pi_95906663
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:06 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hoe verklaar jij dan dat veel kinderen die vroeger zijn mishandeld later ook hun eigen kinderen mishandelen? Ik weet niet het percentage maar het komt relatief vaker voor dan bij 'normaal' opgegroeide kinderen. Of dan ipv kinderen in dit geval een toekomstige vrouw.
Ik begrijp niet waarom je zoiets je eigen kinderen aandoet terwijl je weet hoe het voelt. Ik snap dat echt niet, volgens mij ben je dan simpelweg ziek in je hoofd.
pi_95906686
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:09 schreef iwannabehigh het volgende:

[..]

Ik begrijp niet waarom je zoiets je eigen kinderen aandoet terwijl je weet hoe het voelt. Ik snap dat echt niet, volgens mij ben je dan simpelweg ziek in je hoofd.
Ik ook niet. Misschien dan toch een genetische component? Geen idee. Er zal vast een verklaring achter zitten, net als bij pesters die dus zelf vroeger gepest zijn.
pi_95906730
Ik zei niet dat ze dat deed , ik zei dat ze constant die angst had om zoals haar ouders te worden, en dat kan ik gezien haar verleden goed begrijpen en heel eerlijk gezegd vind ik soms dat jij een veelste snel en zonder verder te kijken over mensen een heel hard oordeel heb.
  zondag 24 april 2011 @ 01:12:42 #257
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_95906743
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:09 schreef iwannabehigh het volgende:

[..]

Mensen hebben de neiging hun eigen ervaringen door te geven. Als je liefdevol bent opgevoed, bent je dat zelf ook. Als je met agressie en geweld bent opgevoed, ben je dat zelf ook. Ook al wil je dat niet.
The view from nowhere.
pi_95906751
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:12 schreef formerjellybean het volgende:
Ik zei niet dat ze dat deed , ik zei dat ze constant die angst had om zoals haar ouders te worden, en dat kan ik gezien haar verleden goed begrijpen en heel eerlijk gezegd vind ik soms dat jij een veelste snel en zonder verder te kijken over mensen een heel hard oordeel heb.
Oh ik bedoelde het persoonlijk niet over haar, maar over mensen die dat hebben meegemaakt en dus later wel zo worden.
pi_95906767
Ik bedoelde meer Wannabehigh hoor niet jou O-)
pi_95906791
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:08 schreef formerjellybean het volgende:
Dat vind ik niet een slachtofferhouding. Heb het zelf ook bij een vriendin van me gezien die werd zelf als kind mishandeld en die was toen ze kind kreeg ook behoorlijk bang dat ze hetzelfde zou doen. Ze is juist daardoor in therapie gegaan. Dat is niet zwak of wat dan ook dat zijn gewoon menselijke emoties die iedereen op zijn eigen manier en eigen tempo verwerkt.
Ben je dan niet ontzettend apart? Ik kan mij niet voorstellen dat ik later als ik een kind heb ga denken; ik ga mijn vrouw mishandelen omdat ik dat vroeger heb gezien bij mijn ouders. Juist niet, ik weet wel beter. :)
pi_95906812
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:14 schreef iwannabehigh het volgende:

[..]

Ben je dan niet ontzettend apart? Ik kan mij niet voorstellen dat ik later als ik een kind heb ga denken; ik ga mijn vrouw mishandelen omdat ik dat vroeger heb gezien bij mijn ouders. Juist niet, ik weet wel beter. :)
Dat denk je dan niet, dat doe je dan als soort van instinctief.
  zondag 24 april 2011 @ 01:16:25 #262
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_95906831
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:14 schreef iwannabehigh het volgende:

[..]

Je gaat ervan uit dat een mens samenvalt met zijn bewustzijn. Het meeste wat je doet ontstaat onbewust.
The view from nowhere.
pi_95906846
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:12 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Mensen hebben de neiging hun eigen ervaringen door te geven. Als je liefdevol bent opgevoed bent je dat zelf ook. Als je met agressie en geweld bent opgevoed ben je dat zelf ook. Ook al wil je dat niet.
Dat is echt onzin. Ik ben echt anti agressie en geweld. Als ik bijv. mensen zie vechten tijdens uitgaan kan ik d'r simpelweg in paniek van raken terwijl ik er niks mee te maken heb (ja, echt :') ). Zo'n hekel heb ik er dus aan.
pi_95906847
Dat is niet apart , dat gebeurd er als je iets niet goed verwerkt heb, dan heb je die angst en wil je ook juist niet zo als je ouders worden .
pi_95906910
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:17 schreef iwannabehigh het volgende:

[..]

Dat is echt onzin. Ik ben echt anti agressie en geweld. Als ik bijv. mensen zie vechten tijdens uitgaan kan ik d'r simpelweg in paniek van raken terwijl ik er niks mee te maken heb (ja, echt :') ). Zo'n hekel heb ik er dus aan.
Dat komt dan wel door wat je hebt meegemaakt denk ik. Bij jou slaat het de andere kant op. :)

En is net zo min een logische reactie, maar wel gezien wat je hebt meegemaakt.

[ Bericht 2% gewijzigd door -Strawberry- op 24-04-2011 01:25:11 ]
  zondag 24 april 2011 @ 01:21:58 #266
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_95906954
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:17 schreef iwannabehigh het volgende:

[..]

Nog sterker. Als je als baby geen moeder had die je verzorgde, kun je later je eigen baby ook niet goed verzorgen.

Het is niet zo dat agressie tussen je ouders noodzakelijk leidt tot hetzelfde gedrag, omdat het maar een deel van je ervaringen is. Maar als geweld je jeugd heeft gedomineerd dan zit dat in je systeem. Je kent geen ander copingsmechanisme. In stress situaties ga je dat herhalen.
The view from nowhere.
pi_95907029
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:21 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nog sterker. Als je als baby geen moeder had die je verzorgde, kun je later je eigen baby ook niet goed verzorgen.

Het is niet zo dat agressie tussen je ouders noodzakelijk leidt tot hetzelfde gedrag, omdat het maar een deel van je ervaringen is. Maar als geweld je jeugd heeft gedomineerd dan zit dat in je systeem. Je kent geen ander copingsmechanisme.
Dat is niet helemaal waar hoor , ik denk wel dat je bewuster bent naar je kinderen en hoe je ze wilt opvoeden, want er zijn 2 soorten de mensen die inderdaad het patroon van hun ouders volgen , maar zijn ook de andere die juist het patroon doorbreken en ondanks hun verleden hun kinderen wel liefdevol opvoeden.
pi_95907044
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:21 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het is niet zo dat agressie tussen je ouders noodzakelijk leidt tot hetzelfde gedrag, omdat het maar een deel van je ervaringen is. Maar als geweld je jeugd heeft gedomineerd dan zit dat in je systeem. Je kent geen ander copingsmechanisme.
Dus eigenlijk beweer je nu dat ik later mijn hypothetische vrouw ga mishandelen omdat het er bij mij dus schijnbaar héél diep van binnen toch nog inzit?

En dat is ook nog bewezen? Das echt niet waar, in mijn geval.
  zondag 24 april 2011 @ 01:28:23 #269
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_95907103
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:25 schreef formerjellybean het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar hoor , ik denk wel dat je bewuster bent naar je kinderen en hoe je ze wilt opvoeden, want er zijn 2 soorten de mensen die inderdaad het patroon van hun ouders volgen , maar zijn ook de andere die juist het patroon doorbreken en ondanks hun verleden hun kinderen wel liefdevol opvoeden.
Het is geen ijzeren wet en de jeugd situaties van verschillende mensen zijn moeilijk te vergelijken. Maar dit patroon is wel statistisch significant.
The view from nowhere.
pi_95907184
Het betekend niet altijd dat dat als je als kind mishandeld ben het later ook bij je kinderen gaan, doen er zijn zat mensen die ondanks hun achtergrond lieve ouders worden.
En ik denk dat je eens niet zo moet richten op statistieken, want ik denk dat je veel te veel de statistieken leest dan eens naar de echte werkelijke verhalen er achter te kijken.
  zondag 24 april 2011 @ 01:32:28 #271
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_95907188
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:25 schreef iwannabehigh het volgende:

[..]

Dus eigenlijk beweer je nu dat ik later mijn hypothetische vrouw ga mishandelen omdat het er bij mij dus schijnbaar héél diep van binnen toch nog inzit?

En dat is ook nog bewezen? Das echt niet waar, in mijn geval.
Het zien van mishandeling is totaal iets anders dan het ondergaan ervan. Het doorgeven van ervaringen heeft betrekking op het ondergaan ervan. Dus al je zelf als kind bent mishandeld is de kans groter dat je zelf je eigen kinderen mishandeld. En ook dat is niet op individuele basis te voorspellen. Het hangt af van de ernst van het geweld, de duur, de verwerking, iemand karakter, etc. Het is alleen een statistisch significant fenomeen.

[ Bericht 7% gewijzigd door deelnemer op 24-04-2011 02:02:07 ]
The view from nowhere.
  zondag 24 april 2011 @ 01:35:33 #272
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_95907257
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 01:32 schreef formerjellybean het volgende:
Het betekend niet altijd dat dat als je als kind mishandeld ben het later ook bij je kinderen gaan, doen er zijn zat mensen die ondanks hun achtergrond lieve ouders worden.
En ik denk dat je eens niet zo moet richten op statistieken, want ik denk dat je veel te veel de statistieken leest dan eens naar de echte werkelijke verhalen er achter te kijken.
Statistisch significant betekent dat er ook heel veel uitzonderingen zijn. Anders was het een ijzeren wet. IJzeren wetmatigheden komen in de psychologie niet of nauwelijks voor.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 24-04-2011 01:53:22 ]
The view from nowhere.
pi_95907822
Oké. Dan ben ik dus 1 van die uitzonderingen. En heel ''toevallig'' mijn broer en zusje ook. Persoonlijk denk ik nogmaals dat je niet helemaal 100% bent in je bovenkamer als je zoiets gaat herhalen. Sowieso als je zo labiel bent en niks hebt verwerkt in je leven en nog allerlei problemen hebt; maak dan a.u.b. geen kinderen want die zijn daar uiteindelijk toch echt de dupe van. En je zou toch denken dat de mensen die zoiets hebben meegemaakt, dat moeten weten. Blijkbaar denkt niet iedereen er zo over, helaas.
pi_95907854
Het zijn dan vooral impulsen, en die lijken me wel onder controle te houden als je beschikt over ietwat hogere redenering en van nature uit toch minder impulsief-geneigd bent.
Ron Paul 2012
  zondag 24 april 2011 @ 02:18:35 #275
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_95908007
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 02:08 schreef iwannabehigh het volgende:
Oké. Dan ben ik dus 1 van die uitzonderingen. En heel ''toevallig'' mijn broer en zusje ook.
Ben je dan zelf mishandeld?
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')