abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95867827
Lieve papa's en mama's,

Misschien kunnen jullie mij helpen aan wat recepten voor gezonde groentehapjes die bij ukkies in de smaak vallen?

De hapjes worden per portie ingevroren, en belanden dan in de vriezer van mijn oudste pleegdochter. Alleen, het babytijdperk ligt alweer even achter me, dus ik hoop dat jullie me een beetje weten te inspireren tot wat creativiteit en variatie hierin :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 22 april 2011 @ 21:55:38 #2
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95868409
Potjes of zelf kokkerellen voor je kleine? Deel 4

wellicht kun je hier wat in vinden?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_95868452
  vrijdag 22 april 2011 @ 22:02:55 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95868850
Wij pakten altijd gewoon ons eten, even de staafmixer erover en klaar!

Lekker hoor, veel beter dan die kleffe meuk uit een potje!
The End Times are wild
pi_95868925
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:02 schreef LXIV het volgende:
Wij pakten altijd gewoon ons eten, even de staafmixer erover en klaar!

Lekker hoor, veel beter dan die kleffe meuk uit een potje!
Zo deed ik dat dus ook vroeger, maar nu moet ik wat fabriceren voor een ukkie die niet dagelijks bij mij aan tafel zit ;)
pi_95869025
Het boek opperdepop dat bij de AH te verkrijgen is voor een euro of 10 staan erg leuke recepten in.
pi_95869095
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:05 schreef happyme28 het volgende:
Het boek opperdepop dat bij de AH te verkrijgen is voor een euro of 10 staan erg leuke recepten in.
Dan zal ik daar morgen meteen eens naar kijken, thanx voor de tip!
  vrijdag 22 april 2011 @ 22:08:11 #9
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95869190
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:04 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Zo deed ik dat dus ook vroeger, maar nu moet ik wat fabriceren voor een ukkie die niet dagelijks bij mij aan tafel zit ;)
Onze kinderen (jongste net 2) vinden gewone Hollandse kost (aardappels, broccoli, stukje worst) eigenlijk nog het lekkerste. Of bloemkool, spruitjes, dat soort dingen.
The End Times are wild
pi_95869664
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Onze kinderen (jongste net 2) vinden gewone Hollandse kost (aardappels, broccoli, stukje worst) eigenlijk nog het lekkerste. Of bloemkool, spruitjes, dat soort dingen.
De kindjes van mijn pleegdochter zijn wel gewend aan ook wat andere smaakjes. Haar oudste ( 2 jaar) is dol op knoflook, garnalen, curry's etc maar vooral op alles wat groente is (favoriet is tomaat). Niet echt wat een peuter standaard lekker vindt :D Zij eet overigens gewoon met de pot mee. De jongste (6 mnd) is ook een goede eter. Punt is, dat mijn pleegdochter gewoon wat hulp nodig heeft bij juist die maaltijden voor die kleine uk, want anders lukt dat allemaal net niet. Dat is ook de reden, dat ik nu haar vriezer vol ga stouwen met warme maaltijdhapjes voor ukkie.
pi_95870148
Het is helemaal niet ontopic, Banjerkanjer, maar ik vind het heel lief van je!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_95870514
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:23 schreef Claudia_x het volgende:
Het is helemaal niet ontopic, Banjerkanjer, maar ik vind het heel lief van je!
Ehm... nu maak je verlegen. :@
pi_95870622
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 21:56 schreef DesertCamel het volgende:
[ afbeelding ]
Dit hapje viel duidelijk niet zo erg in de smaak :D
pi_95870929
Vraagje (ik ben het vergeten allemaal), als ik gewoon een hapje maak met bijvoorbeeld bloemkool, aardappel en een beetje gehakt, mag ik daar dan voor de smaak ook wat jus aan toevoegen bij een baby van 6 maand?
  vrijdag 22 april 2011 @ 22:40:12 #15
217224 Juud79
Ik zie rond in de wereld
pi_95871230
Google eens op 'recepten baby 6 maand' dan kom je aardig wat sites tegen.
Deze bijv heeft wel wat leuke ideen, vanaf 6 maand of acht maand, het verschil is veelal wel of geen vlees.

Jus zou ik persoonlijk niet doen....

http://www.smikkels.nl/re(...)up3=4&filterGroup2=5
pi_95871375
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:40 schreef Juud79 het volgende:
Google eens op 'recepten baby 6 maand' dan kom je aardig wat sites tegen.
Deze bijv heeft wel wat leuke ideen, vanaf 6 maand of acht maand, het verschil is veelal wel of geen vlees.

Jus zou ik persoonlijk niet doen....

http://www.smikkels.nl/re(...)up3=4&filterGroup2=5
Dat is een geweldige link! Enorm bedankt! :)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 22 april 2011 @ 22:49:02 #17
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_95871697
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:35 schreef Banjerkanjer het volgende:
Vraagje (ik ben het vergeten allemaal), als ik gewoon een hapje maak met bijvoorbeeld bloemkool, aardappel en een beetje gehakt, mag ik daar dan voor de smaak ook wat jus aan toevoegen bij een baby van 6 maand?
Ik zou bij zes maanden nog niet beginnen met koolsoorten en vlees :)
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_95871782
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:49 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat had ik net inderdaad ook op de link die Juud79 gaf gelezen :D Daar moet ik nog 2 maandjes mee wachten ;) Het is dus maar goed, dat ik jullie raad en advies heb gevraagd :)

Hoewel ik op deze site weer lees:

quote:
Vanaf wanneer mag mijn baby vlees krijgen?

Gaat de vaste voeding goed, dan mag je vanaf 6 à 7 maanden het groentepapje verrijken met vlees, vis of een half ei.
http://www.kindengezin.be(...)eding/baby_vlees.jsp

Eerst maar eens zonder dat beginnen :D

[ Bericht 14% gewijzigd door Banjerkanjer op 22-04-2011 23:01:55 ]
pi_95873051
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:49 schreef Sjeen het volgende:

[..]

waarom niet?
  Licht Ontvlambaar vrijdag 22 april 2011 @ 23:18:46 #20
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_95873191
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 22:50 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Dat had ik net inderdaad ook op de link die Juud79 gaf gelezen :D Daar moet ik nog 2 maandjes mee wachten ;) Het is dus maar goed, dat ik jullie raad en advies heb gevraagd :)

Hoewel ik op deze site weer lees:

[..]

http://www.kindengezin.be(...)eding/baby_vlees.jsp

Eerst maar eens zonder dat beginnen :D
In België geven ze ook aan om al met vier maanden met bijvoeding te beginnen hè, in Nederland is dat volgens mij nog steeds zes maanden. De darmen zijn nog niet echt veel gewend, dus langzaam opbouwen is wel zo verstandig.
pi_95873444
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 23:18 schreef Sjeen het volgende:

[..]

In België geven ze ook aan om al met vier maanden met bijvoeding te beginnen hè, in Nederland is dat volgens mij nog steeds zes maanden. De darmen zijn nog niet echt veel gewend, dus langzaam opbouwen is wel zo verstandig.
In Nederland is dat heus ook al vanaf 4 maanden :Y

Toevallig had ik vorige week een potje (tegen mijn principes in) gekocht, met een wortelhapje vanaf 4 maanden. Dus het lijkt allemaal wat te verschuiven.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 22 april 2011 @ 23:24:13 #22
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_95873504
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 23:23 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

In Nederland is dat heus ook al vanaf 4 maanden :Y

Toevallig had ik vorige week een potje (tegen mijn principes in) gekocht, met een wortelhapje vanaf 4 maanden. Dus het lijkt allemaal wat te verschuiven.
De potjes zijn vanaf vier maanden, maar men raad aan om pas met zes maanden te beginnen :)
pi_95873612
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 23:24 schreef Sjeen het volgende:

[..]

De potjes zijn vanaf vier maanden, maar men raad aan om pas met zes maanden te beginnen :)
Wie is "men"?

Als het vanaf 4 maanden in de schappen staat, zijn er blijkbaar ook andere "men" die daar anders over denken?
  Licht Ontvlambaar vrijdag 22 april 2011 @ 23:28:37 #24
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_95873712
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 23:26 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Wie is "men"?

Als het vanaf 4 maanden in de schappen staat, zijn er blijkbaar ook andere "men" die daar anders over denken?
De producenten willen graag verkopen, dus die geven vier maanden aan. Het consultatiebureau raadt meestal aan om te wachten tot zes maanden. Puur omdat voor die tijd bijvoeding nog niet nodig is en de darmen tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen.
pi_95873772
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 23:28 schreef Sjeen het volgende:

[..]

De producenten willen graag verkopen, dus die geven vier maanden aan. Het consultatiebureau raadt meestal aan om te wachten tot zes maanden. Puur omdat voor die tijd bijvoeding nog niet nodig is en de darmen tijd nodig hebben om zich te ontwikkelen.
Ik heb nooit zo'n heel hoge pet op gehad van het consultatiebureau. Ik vond het vroeger altijd erg grappig, wat ik daar allemaal te horen kreeg :D Maar dat komt misschien ook wel, omdat ik net een opleiding tot Pedagoge had afgerond ;)
  Licht Ontvlambaar zaterdag 23 april 2011 @ 08:58:39 #26
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_95880325
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 23:29 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Ik heb nooit zo'n heel hoge pet op gehad van het consultatiebureau. Ik vond het vroeger altijd erg grappig, wat ik daar allemaal te horen kreeg :D Maar dat komt misschien ook wel, omdat ik net een opleiding tot Pedagoge had afgerond ;)
Tsja, ik heb er nooit zulke rare dingen gehoord, maar goed mijn kinderarts heeft zelf twee kinderen en loopt ook hier op FOK! rondt. Andere tijden waarschijnlijk...

Begrijp me goed, ik geef alleen aan wat ik weet, iedereen moet lekker doen wat hij zelf wil.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 23 april 2011 @ 09:03:15 #27
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95880355
Met Jan ben ik bij vier maanden gestart, omdat die flesvoeding kreeg. Bij Geert wacht ik zo lang mogelijk om te zorgen dat mijn melkproductie niet voortijdig terugloopt omdat hij bijvoeding krijgt.

en voor wat betreft het consultatiebureau; ik denk dat het (ook) ligt aan de persoon die je treft. Ze moeten adviseren volgens de richtlijnen, maar als je een goeie hebt, geeft die je gewoon het advies je eigen gevoel erin te volgen :)
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

pi_95882513
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 08:58 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Tsja, ik heb er nooit zulke rare dingen gehoord, maar goed mijn kinderarts heeft zelf twee kinderen en loopt ook hier op FOK! rondt. Andere tijden waarschijnlijk...

Begrijp me goed, ik geef alleen aan wat ik weet, iedereen moet lekker doen wat hij zelf wil.
De factor tijd speelt ook zeker een rol :Y Toen ik mijn kinderen kreeg, was er nog geen internet. Mensen kunnen zich nu op alle fronten veel beter informeren. Dat betekent ook, dat de lat hoger is komen te liggen bij het geven van de juiste informatie.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 09:03 schreef DJMO het volgende:
Met Jan ben ik bij vier maanden gestart, omdat die flesvoeding kreeg. Bij Geert wacht ik zo lang mogelijk om te zorgen dat mijn melkproductie niet voortijdig terugloopt omdat hij bijvoeding krijgt.

en voor wat betreft het consultatiebureau; ik denk dat het (ook) ligt aan de persoon die je treft. Ze moeten adviseren volgens de richtlijnen, maar als je een goeie hebt, geeft die je gewoon het advies je eigen gevoel erin te volgen :)
En ook dat is zeker waar! Het ligt er inderdaad maar net aan wie je treft bij dat consultatiebureau. Mijn pleegdochter gaat er met lood in de schoenen heen. Ze is zwakbegaafd, maar wordt daar toegesproken op een toontje alsof ze een volslagen randdebiel zou zijn. Zwakbegaafd, lijkt daar gelijkgesteld te zijn aan volslagen zwakzinnig. "Dit is een speen, begrijp je wel?" :D Ik heb haar aangeraden om er maar de humor van in te zien, maar dat lukt niet erg ;)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 23 april 2011 @ 11:07:52 #29
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95882583
Misschien kun je (een keer) met haar meegaan om het eea uit te leggen over haar beperkingen en het op die manier voor haar op te nemen? En ook duidelijk te maken dat ze genoeg hulp en ondersteuning van oa jou heeft?

pi_95883390
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 11:07 schreef DJMO het volgende:
Misschien kun je (een keer) met haar meegaan om het eea uit te leggen over haar beperkingen en het op die manier voor haar op te nemen? En ook duidelijk te maken dat ze genoeg hulp en ondersteuning van oa jou heeft?
Dat is precies wat we vanaf nu gaan doen ;) Tot nu toe, ging er altijd een "buddy" van Humanitas met haar mee. Maar het lijkt ons inderdaad handiger, als er iemand vanuit haar werkelijke sociale netwerk met haar meegaat.
pi_95886747
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2011 23:16 schreef Troeta het volgende:

[..]

waarom niet?
Omdat het zwaar te verteren is voor een darm
pi_95900763
Ik vind broccoli anders erg geschikt om te geven met 6 maanden en bloemkool gaat ook goed! Verder een beetje vlees om op te bouwen, lijkt me logisch dat je niet meteen een hele bal gehakt geeft.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 23 april 2011 @ 22:33:50 #33
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_95901019
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2011 22:28 schreef Troeta het volgende:
Ik vind broccoli anders erg geschikt om te geven met 6 maanden en bloemkool gaat ook goed! Verder een beetje vlees om op te bouwen, lijkt me logisch dat je niet meteen een hele bal gehakt geeft.
Broccoli en bloemkool zijn inderdaad prima, andere koolsoorten kun je best nog mee wachten. Die vallen zwaarder :) Vlees heb ik voor dat ze een jaar werd niet gegeven. Maar nogmaals, zulke dingen zijn heel persoonlijk :)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 23 april 2011 @ 22:37:36 #34
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95901179
witlof gepureerd met aardappel en een beetje kaas en ei was hier trouwens een grote hit. hij is er nu nog gek op

zaterdag 23 april 2011 @ 22:40:40 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95901299
Volgens mij kunnen jonge kinderen kool niet zo goed verteren inderdaad. Vlees zou eigenlijk wat gemakkelijker te verteren moeten zijn dan groenten. Overigens denk ik dat het niet noodzakelijk is om een kind onder het jaar al vlees te geven. In melk zit toch voldoende dierlijk eiwit!

Het grote voordeel van een klein kind van de pot mee te laten eten in plaats van die potjes is dat ze in ieder geval aan de smaak van groenten wennen. Qua vitamines zal zo'n potje best wel goed zijn, maar heb je er wel eens een geproeft? Ze hebben allemaal diezelfde weeïge, zoete rijstsmaak. Terwijl gemixte verse groenten gewoon naar gemixte verse groenten smaken.

Zo leert zo'n kind de smaken al van wortels, kool, boontjes, etc. Dan is de overgang naar 'echte' groenten en gewoon mee-eten het kleinste. Je hoeft enkel van mixen over te gaan op prakken en vervolgens een beetje voorsnijden.
The End Times are wild
  zaterdag 23 april 2011 @ 22:41:21 #36
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95901335
Oh ja, en het is natuurlijk veel goedkoper voor betere kwaliteit. Het kost gewoon niks eigenlijk, je pakt gewoon een aardappel, wat groente en een stukje vlees van de grote pot.
The End Times are wild
pi_95901570
Thanks DJMO, die ga ik zeker eens proberen! Vanaf wanneer kan je kaas en ei geven? Hij is bijna 7 maanden en eet aardig wat.
Vlees heb ik alleen nog gegeven als het er bij zat in een potje. Maak zelf de rest met een staafmixer en dat lukt niet vlees, maar vlees uit een potje vind ik wel genoeg.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 23 april 2011 @ 22:52:24 #38
147316 crew  DJMO
#trut
pi_95901743
dat heb ik jan vanaf zes maanden gegeven volgens mij Troeta. Later (ik meen met 8 mnd) deed ik het steeds minder fijn maken en ook een half plakje ham er doorheen gesneden met een klein scheutje jus. weer later ook vlees erbij. als het met pureren niet "sappig" genoeg is, kun je 't verzachten met een klein beetje (moeder)melk.

Witlof deed / doet het hier ook goed als z'n maag van streek is door spugen. Het smaakt heel zacht

pi_95906221
Grappig, dat witlof zo in de smaak valt! Dat ga ik dan ook zeker proberen :)
pi_95909951
Hier valt ook de witlof enorm in de smaak, maar ook spinazie, broccoli, bloemkool, andijvie en hutspot (al zou ik daar nog even mee wachten ivm ui).

Wat lief van je overigens! En wat vervelend dat het CB niet echt mee lijkt te werken aan de dingen positief benaderen. Succes! :*
  dinsdag 26 april 2011 @ 11:39:33 #41
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_95988364
Wij zijn gewoon een beetje creatief...

We kiezen voor onze dochter (7 maanden) veelal een basis van aardappel of pasta, soms rijst, rijst en doen daar groente bij: courgette, broccoli, doppers, bloemkool, aardpeer, boontjes, aubergine.
Je kan ook groente/fruitcombinaties maken; courgette/appel gaat goed bijvoorbeeld. Aubergine/peer ook.
Qua vlees proberen we nu af en toe een beetje kip, of ham. Meer soorten vlees nog niet vanwege de leeftijd.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')