Hier even wat dingetjes die ik voor dochter klaarmaak. Allereerst, ik hou me niet echt aan een voedselschema, dus als het niet helemaal verantwoord is, dan kan dat. Ten tweede, ik meet niet nauwkeurig.
Linzensoep (voor zeg 3 personen als voorafje + eventuele baby)
2 flinke handen rode/oranje linzen (die kapotkoken)
uitje, gesnipperd
komijn, koriander, peper, evt. kerrie, whatever je lekker vindt
2 teentjes knoflook, of drie, of geen
evt. lepeltje tomaat, uit een blikje, hoe heet dat ook alweer
evt. worteltje, aardappel, zoete aardappel
Citroensap, of schijfjes citroen
(olijf)olie
evt. extra knoflookteentjes
evt. bouillion
evt. bloem
Vantevoren linzen even een beetje wassen en een uurtje, of half uurtje of 10 minuten, hoe lang je hebt laten wellen.
Men begint met het bruinen van het uitje, gesnipperd, tot lekker zacht, en dan voeg je knoflook toe. Dan kruiden erbij. (Veel) komijn is een must, koriander is ook belangrijk en de rest wat jij lekker vindt. Is komijn niet jouw ding, dan kun je het eventueel vervangen door curry, of garam masala (Indiase kruiden) daar zit dan wel komijn in, maar niet zo overheersend.
Dan linzen toevoegen en eventueel andere groenten/aardappelen, waar je maar trek in hebt, of wat op moet. Linzen alleen is voldoende, maar een worteltje of aardappeltje erdoor kan erg lekker zijn. Genoeg water/bouillon toevoegen zodat de linzen en groentes goed onderstaan en laten koken, voor een 20 minuten denk ik. Dan gooi ik er vaak een staafmixer doorheen, en vlak voor het opdienen nog een flinke scheut citroensap.
Ook kan je op het laatste moment in een aparte pan nog even wat knoflook in olijfolie laten bruinen en dan in de soep schenken. Ook lekker is een lepelte tomatenpuree met het water mee laten koken.
Beisan vindt dit erg lekker, en wij eten het ook graag.
Mujaddara, rijst met linzen
een blikje groene/gele/bruine linzen (die dus niet kapotkoken)
1,5 kopje basmatirijst
komijn, koriander, etc.
uien, veel uien in ringen
salade (tomaat, komkommer, peterselie met citroen) of yoghurt (dikke griekse/turkse yoghurt) evt. met munt en komkommer
Basmatirijst wassen en laten wellen voor een 30 minuten Ondertussen linzen koken met water en specerijen voor ca. 15 minuten. (Zoals met alle linzengerechte is komijn alweer een must) Terwijl dat kookt, uiringen in een koekenpan zacht laten bakken in olijfolie met een beetje komijn.Als de linzen een beetje zacht zijn rijst toevoegen en het geheel tot de kook brengen. Water moet iets boven de rijst uitkomen. Als het kookt, deksel op de pan en gsa laag zetten (bijna minimaal). Als de rijst 'droog' is, is de mujaddara klaar en dan serveer je het door de zachte donkerbruine uiringen door de mujaddara te scheppen. Dochterlief krijgt het nog zonder uiringen. En dan eten met salade en/of yoghurt
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul