abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77727918
Vorige deel: Potjes of zelf kokkerellen voor je kleine? Deel 3

Laatste post:
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:58 schreef Providentia het volgende:
hoe oud zijn jullie kinderen dan? Wel wat jonger denk ik? Mijn zoontje is 1,5 en die eet vanaf dat ie 1 is al gewoon met de pot mee en sinds 2 maanden eet ie gewoon zelf. Neem aan dat het hier om kleinere kindjes gaat?
mijn dochter is inderdaad jonger, ze moet nog 6 maanden worden en krijgt vooralsnog geen vast voedsel. Mijn intentie is wel om haar vrij snel mee te laten eten met wat wij eten. We beginnen wel met los groenten en fruit enzo om haar te laten wennen aan de smaken van de groenten afzonderlijk maar met een maand of 10 zou ik het wel prima vinden als ze gewoon met ons mee-eet.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  zondag 7 februari 2010 @ 14:15:02 #2
238474 Jeetjejom
Miracles do happen (twice)
pi_77729126
Trouwens, ik lees hier dat veel mensen werken met boterhammenzakjes en ijsblokjesgevalletjes, maar ik heb vorige week bij de Wibra 5 voorraadbakjes van 250 ml gehaald die in de diepvries, magnetron en afwasmachine. Zo kosten 70 cent voor de 5 en ik vond het echt wel een ideale maat.
Misschien een tipje.....
Hou me gewoon maar even vast
Jouw warmte is genoeg
pi_77731851
Ja dat lijkt me ook een ideale maat 250 ml. Denk dat mijn kind wel meer eet ook dan in zo'n avent bakje gaat en dat zijn 180 ml en bovendien mogen deze dacht ik niet in de magnetron.

Providentia. De onze is nu 1 jaar en eet ook al vaak met ons mee.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_77735349
Ik heb 250 ml bakjes van Xenos. Ik vind ze superprettig.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_77736309
Ik gebruik de bakjes van Nuby.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  zondag 7 februari 2010 @ 20:28:36 #6
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_77741280
quote:
Op zondag 7 februari 2010 15:57 schreef Tinuviel het volgende:
Ja dat lijkt me ook een ideale maat 250 ml. Denk dat mijn kind wel meer eet ook dan in zo'n avent bakje gaat en dat zijn 180 ml en bovendien mogen deze dacht ik niet in de magnetron.

Providentia. De onze is nu 1 jaar en eet ook al vaak met ons mee.
Avent bakjes mogen in de magnetron en er past 200 ml in Ik heb een hele lading van die dingen. Handig, vind ik! Al moet ik wel op zoek naar iets groters, want 200 ml wordt een beetje te weinig inmiddels
pi_77758915
Ik heb van die bakjes bij de AH gehaald, geen idee hoeveel daarin gaat eigenlijk...
Fake it till you make it...
pi_77762299
Ik heb bakjes van de IKEA, kunnen ook overal voor gebruikt worden.
  maandag 8 februari 2010 @ 20:42:42 #9
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_77783842
Hoe warmen jullie eigenlijk de zelfgemaakte hapjes op? Doen jullie dat bevroren in de magne of laten jullie t ontdooien en dan verwarmen in de magne?
pi_77784025
Ik laat het ontdooien en warm het dan in de magnetro.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  maandag 8 februari 2010 @ 23:32:07 #11
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_77792247
Hier even wat dingetjes die ik voor dochter klaarmaak. Allereerst, ik hou me niet echt aan een voedselschema, dus als het niet helemaal verantwoord is, dan kan dat. Ten tweede, ik meet niet nauwkeurig.

Linzensoep (voor zeg 3 personen als voorafje + eventuele baby)

2 flinke handen rode/oranje linzen (die kapotkoken)
uitje, gesnipperd
komijn, koriander, peper, evt. kerrie, whatever je lekker vindt
2 teentjes knoflook, of drie, of geen
evt. lepeltje tomaat, uit een blikje, hoe heet dat ook alweer
evt. worteltje, aardappel, zoete aardappel
Citroensap, of schijfjes citroen
(olijf)olie
evt. extra knoflookteentjes
evt. bouillion
evt. bloem

Vantevoren linzen even een beetje wassen en een uurtje, of half uurtje of 10 minuten, hoe lang je hebt laten wellen.
Men begint met het bruinen van het uitje, gesnipperd, tot lekker zacht, en dan voeg je knoflook toe. Dan kruiden erbij. (Veel) komijn is een must, koriander is ook belangrijk en de rest wat jij lekker vindt. Is komijn niet jouw ding, dan kun je het eventueel vervangen door curry, of garam masala (Indiase kruiden) daar zit dan wel komijn in, maar niet zo overheersend.
Dan linzen toevoegen en eventueel andere groenten/aardappelen, waar je maar trek in hebt, of wat op moet. Linzen alleen is voldoende, maar een worteltje of aardappeltje erdoor kan erg lekker zijn. Genoeg water/bouillon toevoegen zodat de linzen en groentes goed onderstaan en laten koken, voor een 20 minuten denk ik. Dan gooi ik er vaak een staafmixer doorheen, en vlak voor het opdienen nog een flinke scheut citroensap.
Ook kan je op het laatste moment in een aparte pan nog even wat knoflook in olijfolie laten bruinen en dan in de soep schenken. Ook lekker is een lepelte tomatenpuree met het water mee laten koken.

Beisan vindt dit erg lekker, en wij eten het ook graag.

Mujaddara, rijst met linzen

een blikje groene/gele/bruine linzen (die dus niet kapotkoken)
1,5 kopje basmatirijst
komijn, koriander, etc.
uien, veel uien in ringen
salade (tomaat, komkommer, peterselie met citroen) of yoghurt (dikke griekse/turkse yoghurt) evt. met munt en komkommer

Basmatirijst wassen en laten wellen voor een 30 minuten Ondertussen linzen koken met water en specerijen voor ca. 15 minuten. (Zoals met alle linzengerechte is komijn alweer een must) Terwijl dat kookt, uiringen in een koekenpan zacht laten bakken in olijfolie met een beetje komijn.Als de linzen een beetje zacht zijn rijst toevoegen en het geheel tot de kook brengen. Water moet iets boven de rijst uitkomen. Als het kookt, deksel op de pan en gsa laag zetten (bijna minimaal). Als de rijst 'droog' is, is de mujaddara klaar en dan serveer je het door de zachte donkerbruine uiringen door de mujaddara te scheppen. Dochterlief krijgt het nog zonder uiringen. En dan eten met salade en/of yoghurt
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_77792604
dankjewel basboussa!
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  maandag 8 februari 2010 @ 23:51:31 #13
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_77793024
Hummus

Men neme een blik kikkererwten en spoelt die af. Zonder water in de keukenmachine. Men schilt twee teentjes knoflook en voegt die toe. Komijn, hoe veel u wilt. Ik ben dol op komijn, dus halve eetlepel vind ik wel lekker. Beetje citroen/limoensap, scheut olijfolie, keukenmachine aan, en voila. Kan ook met een staafmixer overigens. Paprika kan er ook nog in, net als zon/ovengedroogde tomaatjes, gegrilde paprika, whatever suits you.

Rijst met doperwtjes en munt

Men neme zoveel rijst als men blieft. Beste is basmati. Eerst wassen en laten wellen voor een half uurtje. Als je diepvriesdoperwtjes gebruikt, beginnen met die te koken een laagje water. Beetje specerijen erdoor, als men dat blieft, als die zacht zijn, dan de rijst erbij, en tot een kook brengen (rijst moet onder water staan, zeg, half vingerkootje). Als het kookt deksel erop, en gas bijna minimaal. koken tot gaar, regelmatig even kijken. Moet bijna droogkoken. Gas uit en 5 minuten laten staan. Gedroogde munt versnipperen en door de rijst met doperwtjes scheppen. Beetje olijfolie voor de smaak Een favoriet vanaf bijna de eerste dag
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_77823194
Oh Basboussa, fijn dat je receptjes hebt gepost!
Ik zag vorige week al allerlei lekkers voorbij komen in je posts, en was al benieuwd hoe je dat dan moest maken
pi_77836488
Bedankt voor het posten van de receptjes.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_78121394
Tip: Morgen gaat de keuringsdienst van waarden over babyvoeding.
quote:
Geen appelmoes voor de baby, maar net als papa en mama gewoon ovenschotel Moussaka. De Keuringsdienst gaat zich te buiten aan culinaire babyprutjes. Dat wordt smullen.

Haute baby-cuisine
Het is de eerste stap die je zet naar een volwassen bestaan. Wanneer je de borst zat bent, stap je over op de prutjes. Kant en klare prakjes achter glas. Niks geen appelmoes. De kleintjes hebben wat te kiezen tegenwoordig... Kip teriyaki, ovenschotel Moussaka, of zelfs rund stroganoff met veldgroenten en tijm. Gerechten waar een ware chef U tegen zegt.

Haute cuisine in een potje? In de volgende aflevering van de Keuringsdienst van Waarde, donderdag 18 februari, 20.30u, NED 3.
  woensdag 17 februari 2010 @ 23:04:13 #17
257049 Grasjes
met bloemetje
pi_78122156
basboussa, nog bedankt voor eht posten van de recepten! Ik ga dit weekend met de Mujaddara aan de slag

Stiemie, interessant! Ben benieuwd wat daaruit gaat komen.
pi_78128846
Stiemie, goede tip, thanks!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_78129005
Goeie tip Stiemie, lijkt me interessant om even te kijken!
pi_78163569
Vond het nou niet echt een uitzending vol openbaringen Heb 1x zo'n olvarit-bakje aan Linde gegeven en die vond het echt helemaal niks. Heb toen zelf geproefd en het was ook gewoon vies.
pi_78163781
Ik had er ook meer van verwacht eigenlijk. Het enige wat ik gehoord heb is dat het niet lekker is en niet naar de opgegeven naam smaakt. Wij geven af en toe een potje, maar meestal heb ik gewoon zelf gekookt en dat vind ze veel lekkerder (en kan ze zelf vastpakken met echte stukken ipv die friemeltjes die olvarit stukjes noemt)
pi_78171838
Ik vond het ook wat tegenvallen. Eigenlijk was het alleen aan topkoks laten proeven en horen dat het niet lekker is. Ik had juist graag in zo'n uitzending bijvoorbeeld iemand als Stefan Kleintjes gezien, juist ook omdat die arts in eht begin zei dat kinderen van 6 maanden idd natuurlijk nog niet kunnen kauwen, en dus gepureerd eten moeten hebben. Moet hij eens bij Senna komen kijken met haar anderhalve tand
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_78174396
Ik heb het niet gezien, vergeten dat het op tv was... maar niet veel gemist dus . Zal uitzending gemist eens even nazoeken.
pi_78174646
quote:
Op vrijdag 19 februari 2010 07:53 schreef miss_sly het volgende:
Ik vond het ook wat tegenvallen. Eigenlijk was het alleen aan topkoks laten proeven en horen dat het niet lekker is. Ik had juist graag in zo'n uitzending bijvoorbeeld iemand als Stefan Kleintjes gezien, juist ook omdat die arts in eht begin zei dat kinderen van 6 maanden idd natuurlijk nog niet kunnen kauwen, en dus gepureerd eten moeten hebben. Moet hij eens bij Senna komen kijken met haar anderhalve tand
Maar Stefan Kleintjes erbij uitnodigen had misschien een beetje zn doel voorbij geschoten toch?
Het gaat in dat programma erom om misstanden met voedselwaren aan te tonen en dat hebben ze in deze dan ook gedaan. Je kindje heeft behoefte aan 'iets anders' en aan 'variatie' en dus dachten zij erop in te springen met deze 'culinair verantwoorde' potjes. Leuk idee misschien maar als bijvoorbeeld de teriyaki kip er door een chef écht niet uitgehaald wordt dan is er duidelijk iets niet goed gegaan want als er iets uitgesproken naar zoete soya zou moeten smaken dan is het teriyaki.
Door Stefan Kleintjes (bijvoorbeeld) erbij uit te nodigen ga je je op een hele andere discussie begeven namelijk of potjes/gepureerd eten in het algemeen wel goed of nodig is voor zo'n kindje en dat was nu niet echt aan de orde. Denk ook niet dat ze daar genoeg zendtijd voor hadden.
Ik vond dat Jonny Boer eigenlijk al best wel duidelijk was met zn dat eten echt naar dat ene ingrediënt moet smaken en dat je de pureetjes afzonderlijk moet geven enzo en niet een zo'n massa. En die kinderarts zei dat ook dat het belangrijkste eigenlijk is dat kinderen de smaken (en hij zei overigens ook structuren van het stuk groente!) afzonderlijk leren kennen en dat je daarmee moet variëren. Niet met fancy dingen als Stroganoff en Teriyaki enzo.

Ik ben wel benieuwd naar dat ene pureetje trouwens van meneer Boer leek me wel lekker voor hier ipv aardappelpuree bij mijn eigen maaltijd

Oh en nog wat, in teriyaki zit over het algemeen ook sake dus dat zou ik zelf geloof ik sowieso voorlopig even niet maken voor mn kind. Net als wat die andere kok zei dat er in stroganoff wodka zou moeten zitten.

Die nutricia-mevrouw was dan wel weer dapper dat ze het ging proeven en raden hoewel ik wel het idee had dat ze het zweet op dr bovenlip had tijdens dat interview zeg. "shit hoe praat ik me hier nu weer uit"
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_78174698
Leander kan zonder tanden zelfs ook wel heel goed kauwen

Mijn moeder had gister voor Leander gekookt en daar zaten rozijntjes in. Hij vond het lekker
Good mums have sticky floors, dirty ovens and happy kids!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')