Ik noem dat maar even naïef.quote:Op vrijdag 22 april 2011 11:19 schreef Basp1 het volgende:
Het wisselende aanbod behoeft geen compleet probleem te zijn zolang we windernergie dan meer op een nog globalere schaal toepassen.
Ik kan mij niet herinneren dat ik het had over fossiele brandstoffen...quote:Ik ben in ieder geval niet zo negatief over windenergie. Het zal trouwens ook niet alleen windenergie worden in de duurzame energie mix. Maar wind kan wel voor 10% of zo een factor worden daarin. Daarvoor is het betrouwbaar genoeg.
Zolang je uit een duurzame bron meer energie uit krijgt dan dat je er ooit in hebt gestopt dan is deze bron voor mij in ieder geval al stukken beter als het verbranden van fossiele brandstoffen.
Dag/nacht is niet zo'n probleem, want geheel voorspelbaar. En de zon hoeft niet te schijnen voor PV cellen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 11:52 schreef nattezwabber het volgende:
Zonne-energie heeft net als windenergie te maken met fluctuaties op korte termijn (bewolking) en op de lange termijn (dag/nacht).
Ach dat dan het opgeleverde vermogen met 50% zakt vergeet je maar even.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dag/nacht is niet zo'n probleem, want geheel voorspelbaar. En de zon hoeft niet te schijnen voor PV cellen.
Hoe bedoel je? Als er tijdens een zonnige dag opeens een wolk voor de zon schuift kan je al snel een flink deel van je energieopbrengst kwijt zijn. Ook dat soort fluctuaties zal je op moeten vangen dmv stabiliserende batterijen oid. Opslag is gewoon onvermijdelijk als je werkt met oncontroleerbare bronnen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dag/nacht is niet zo'n probleem, want geheel voorspelbaar. En de zon hoeft niet te schijnen voor PV cellen.
Dus de efficiëntie ligt maar op iets van 50% als het bewolkt is. Tsjonge, dat is dan het dubbele van die windmolens...quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:07 schreef Basp1 het volgende:
Ach dat dan het opgeleverde vermogen met 50% zakt vergeet je maar even.
Ik noemde het wereldwijde netwerk naïef.quote:Maar wel mij naief noemen over 10% van de duurzame energie mix uit wind willen halen.
Je moet in NL ook niet rekenen met zonnige dagen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:07 schreef nattezwabber het volgende:
Hoe bedoel je? Als er tijdens een zonnige dag opeens een wolk voor de zon schuift kan je al snel een flink deel van je energieopbrengst kwijt zijn. Ook dat soort fluctuaties zal je op moeten vangen dmv stabiliserende batterijen oid. Opslag is gewoon onvermijdelijk als je werkt met oncontroleerbare bronnen.
Dat valt met de moderne turbines nogal mee. Die zijn niet voor niets zo hoog. Daar is het bijna nooit windstil.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het fluctueert veel minder dan met windenergie die ook bepaald niet constant is en gewoon geregeld 0 is.
[..]
Dat is niet eens naief dat is realistisch, ze zijn er allang mee bezig, in ieder geval om europa fatsoenlijk aan afrika te gaan koppelen mbv HVDC lijnen. Binnen europa zijn we er zelf al wat verder mee.quote:
Europa aan Afrika koppelen zijn ze mee bezig.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:15 schreef Basp1 het volgende:
Dat is niet eens naief dat is realistisch, ze zijn er allang mee bezig, in ieder geval om europa fatsoenlijk aan afrika te gaan koppelen mbv HVDC lijnen. Binnen europa zijn we er zelf al wat verder mee.
Ja en als je eerst het rendement van de zonnecel meeneemt kom je al helemaal op een waardeloos vermogen uit. Het is maar net wat je wil horen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:10 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus de efficiëntie ligt maar op iets van 50% als het bewolkt is. Tsjonge, dat is dan het dubbele van die windmolens...
Het fluctueert veel minder dan met windenergie die ook bepaald niet constant is en gewoon geregeld 0 is.
[..]
Ik noemde het wereldwijde netwerk naïef.
Een gemiddelde produktiefactor van 0,25 tot 0,35 vind ik toch behoorlijk fluctueren.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat valt met de moderne turbines nogal mee. Die zijn niet voor niets zo hoog. Daar is het bijna nooit windstil.
Ligt eraan wat je met een produktiefactor bedoeltquote:Op vrijdag 22 april 2011 12:28 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Een gemiddelde produktiefactor van 0,25 tot 0,35 vind ik toch behoorlijk fluctueren.
Wat is de produktiefactor van zonne-energie eigenlijk? Iemand die dat paraat heeft? Ik ben te lui om nu te zoeken
Nou het afval probleem zie ik toch als een heel groot nadeel. De bewezen onveiligheid van centrales en de grote impact die ze heben bij een ongeluk zou ik nu ook niet echt als een voordeel willen beschouwen. Hoeveel kolencentrales zijn er de afgelopen 50 jaar afgebrand op een totaal aantal centrales. Van kernenergie hebben we nu 2 grote ongelukkken gehad en een stel incidenten die net goed afgelopen zijn.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:25 schreef DS4 het volgende:
Natuurlijk kleeft overal een nadeel aan.
Maar als je gaat kijken waar de minste nadelen zijn kom je automatisch bij kernenergie.
De hoeveelheid afval is miniem en er is goede opslag mogelijk.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:31 schreef Basp1 het volgende:
Nou het afval probleem zie ik toch als een heel groot nadeel.
Pardon? Hoeveel ongevallen in al die jaren? Met hoe weinig doden ten gevolge? Windenergie is in die zin zonder enige twijfel onveiliger. Sterker nog: er is niets veiliger dan kernenergie, zeker de meest nieuwe ontwerpen zijn extreem veilig.quote:De bewezen onveiligheid van centrales
99% van de impact is ongefundeerde hysterie.quote:en de grote impact die ze heben bij een ongeluk zou ik nu ook niet echt als een voordeel willen beschouwen.
Hoeveel mijnwerkers er jaarlijks overlijden? Ik denk meer dan indertijd in Tsjernobyl rechtstreeks bij de ramp.quote:Hoeveel kolencentrales zijn er de afgelopen 50 jaar afgebrand op een totaal aantal centrales.
Precies! Zo weinig maar!quote:Van kernenergie hebben we nu 2 grote ongelukkken gehad en een stel incidenten die net goed afgelopen zijn.
Bij welke energieopwekking moet geen geld bij van de overheid?quote:Verder is het natuurlijk frappant dat bij kernenergie ook altijd geld van de overheid bij moet terwijl we dan daar niet over gaan zeuren maar een beetje subsidie voor duurzame bronnen is uit den boze bij sommigen.
Wat de windmolen daadwerkelijk levert tov het nominale vermogen. Een 4MW windmolen levert gemiddeld dus tussen de 1 en 1,5 MW.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:29 schreef nattezwabber het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je met een produktiefactor bedoelt
Ben je nog steeds afhankelijk.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:40 schreef Basp1 het volgende:
Alleen al door de gemiddeld 2* hogere zonne-intensiteit in afrika zouden we daar veel beter de zonnecellen kunnen neer zetten
En als je nog dichterbij woont, kan je ook nog genieten van het lawaaiquote:Op vrijdag 22 april 2011 12:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ben je nog steeds afhankelijk.
En ja, PV cellen zijn niet ideaal, maar het is een techniek waar m.i. meer toekomst in zit, want wie wil er nu uitkijken over al die klotemolens? Ze staan 10 km van mijn woning... en ik zie ze gewoon van die afstand (als ik de boompjes laat kappen, ik zie ze gelukkig alleen als ik in de auto zit). Zo hoog zijn die krengen en zo enorm wijds is de uitstraling van die dingen.
We kunnen die Sahara vast voor een habbekrats kopen. En anders nemen we het in.quote:
En voor weinig geld laten we de lokale bevolking elke dag het zand met een vegertje van de cellen afvegenquote:Op vrijdag 22 april 2011 12:49 schreef waht het volgende:
[..]
We kunnen die Sahara vast voor een habbekrats kopen. En anders nemen we het in.
Ah daarom zitten vaten van 30 jaar oud al te lekken in de zo veilige zout opslag plaatsenquote:Op vrijdag 22 april 2011 12:44 schreef DS4 het volgende:
De hoeveelheid afval is miniem en er is goede opslag mogelijk.
Ach de oude centrales zouden ook geheel veilig zijn geweest. In de intermediar van een paar weken terug stond een goed artikel over risico inschatting, en dat deze in principe niet goed te maken zijn voor zulke centrales.quote:Pardon? Hoeveel ongevallen in al die jaren? Met hoe weinig doden ten gevolge? Windenergie is in die zin zonder enige twijfel onveiliger. Sterker nog: er is niets veiliger dan kernenergie, zeker de meest nieuwe ontwerpen zijn extreem veilig.
De deskundigen die in japan ook al een paar jaar voor deze tsunami gewaarschuwd hadden dat deze centrales wel in een gevaarlijk gebied stonden werden genegeerd, want ja de economische drijfveer is altijd groter als de risico inschatting.quote:Als Japan iets bewezen heeft, dan is het wel hoe extreem er iets mis moet gaan voordat er echt een probleem is. En ik verwacht in NL geen tsunami en zware aardbeving. Met mij de deskundigen...
Vast wel, maar dat komt omdat men in landen waarin nog flink ondergrondse kolen gewonnen worden men nog bijna niet van arbo en veiligheid gehoord heeft. Zou men daar aan gaan doe, dan zal de kolen prijs met een factor 2 stijgen en ja dat willen we als westerse wereld ook liever niet.quote:Hoeveel mijnwerkers er jaarlijks overlijden? Ik denk meer dan indertijd in Tsjernobyl rechtstreeks bij de ramp.
Op een totaal van 436 centrales is dat toch 0.5%. Dat vind ik toch een heel slecht getal om dan te geloven dat de veiligheid van deze centrales zo goed zou moeten zijn.quote:Precies! Zo weinig maar!
Ik woon 12 hoog, en zie op verschillende plaatsen molens staan, maar ook verschillende kolencentrales waarbij ik altijd rook uit de schoorstenen zie komen.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ben je nog steeds afhankelijk.
En ja, PV cellen zijn niet ideaal, maar het is een techniek waar m.i. meer toekomst in zit, want wie wil er nu uitkijken over al die klotemolens? Ze staan 10 km van mijn woning... en ik zie ze gewoon van die afstand (als ik de boompjes laat kappen, ik zie ze gelukkig alleen als ik in de auto zit). Zo hoog zijn die krengen en zo enorm wijds is de uitstraling van die dingen.
We zitten op dit moment ook met lage transportkosten aangezien de troepen er al zitten. Buitenkansje.quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:49 schreef waht het volgende:
[..]
Energie verlies is enorm over de afstand van de Sahara naar Nederland...quote:Op vrijdag 22 april 2011 12:49 schreef waht het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |