abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95701276
Ik heb een jaren 30 woning waar uit de douche echt een pisstraal komt. Douchekop al vervangen, maar helaas. Ik kwam op het idee van een hydrofoor. Heeft iemand ooit zo'n ding geplaatst? Ervaringen?

Ik wil eigenlijk niet meer dan 100 euro uitgeven, misschien zo'n ding 2ehands via marktplaats scoren en dan zelf plaatsen. Ook hiermee iemand ervaring?
Tout comprendre ce n'est pas tout pardonner.
pi_95701485
Eerst eens kijken wat voor leidingen er lopen? Dunne leidingen vervoeren nou eenmaal minder water. Daarnaast geldt natuurlijk ook dat een cv-combi ketel of een geiser ook maar een capaciteit heeft waar ie voor gemaakt is. Met een keukengeisertje wordt het natuurlijk nooit een tropisch zwemparadijs in je badkamer...

Misschien moet je wat meer info neerzetten: hoe hoog woon je, waar staat je cv, waar is je badkamer? wat voor boiler/geiser/cv?
pi_95703776
Dacht ook jaren dat het aan de leidingen i.c.m. met hoogte (appartement uit 1910 op de 2e verdieping) lag. Na vervanging van de combiketel word ik haast weggeblazen onder de douche.. :)

Het is dus goed mogelijk dat er e.e.a. in je ketel is verkalkt of verroest.
pi_95704348
De waterdruk hangt af van verschillende factoren en kan niet zondermeer met een hydrfoor verbeterd worden

De opvoerhoogte
De diameter van de leidingen
De weerstand in de leidingen
De doorstroom capaciteit van boiler/ketel/geiser
De eventuele doorstroombegrenzer
De waterbesparende douche
pi_95706109
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 09:53 schreef BertusG het volgende:
Dacht ook jaren dat het aan de leidingen i.c.m. met hoogte (appartement uit 1910 op de 2e verdieping) lag. Na vervanging van de combiketel word ik haast weggeblazen onder de douche.. :)

Het is dus goed mogelijk dat er e.e.a. in je ketel is verkalkt of verroest.
Hoe oud was de oude combiketel?

Ben benieuwd of wij hiermee ook te maken krijgen (woning uit 1930, CV ketel Nefit uit 2005 in aanbouw op begane grond, badkamer op 1ste verdieping)
Klussen deel 1 en 2
pi_95707414
Het ligt vooral aan de bestaande leidingen. Vroeger werden kleinere diameters gebruikt, en dan heb je een pisstraaltje. Of je moet een hele oude ketel hebben..
pi_95707587
Opletten met het verhogen van druk in een bestaand (oud) leidingstelsel, je kan wel eens lekkages veroorzaken
pi_95707622
Ik heb een offerte opgevraagd bij Aquacombi, maar dat viel qua kosten wel tegen:

quote:
Hierbij stuur ik meer informatie over onze hydrofoor.
Dit is een variabele drukverhoger, die zo een constant hoge druk garandeert.

Prijs incl. 19% BTW
Hydrofoor: ¤ 1.541,05
Installatieset: ¤ 100,00

Wij kunnen ook voor u installeren.
Kosten zijn afhankelijk van locatie en situatie, maar doorgaans 200 - 300 euro incl. BTW.
Hoe dan ook, de vragen die jullie stellen, zijn wel goede vragen. Ik zal e.e.a. eens op een rijtje zetten. Tip van lekkages veroorzaken is ook een goede... Ik heb weinig zin om mezelf een groter probleem te geven.
  dinsdag 19 april 2011 @ 12:51:33 #9
21865 WaVe
WaVe detected
pi_95709484
Hoe krijg je je hete water?

- HR ketel
- oude combiketel
- boiler
- geiser (bad/douche)

Wat ik ooit in een huurhuisje had is dat de leiding van het geisertje naar de douche verkalkt was, toen de geiser onder kreeg, werd de leiding even schoongemaakt en deed de douche het daarna veel beter
pi_95713741
Kun je de leiding tussen douchekraan en cv-ketel vervangen?
pi_95715003
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 11:53 schreef bart1977 het volgende:
Ik heb een offerte opgevraagd bij Aquacombi, maar dat viel qua kosten wel tegen:

[..]

Hoe dan ook, de vragen die jullie stellen, zijn wel goede vragen. Ik zal e.e.a. eens op een rijtje zetten. Tip van lekkages veroorzaken is ook een goede... Ik heb weinig zin om mezelf een groter probleem te geven.
In duitsland heb je er al 1 voor 100 euro en voor 300 heb je een dab hier in nederland. Het merk ghw is totaal onbekend en wordt allleen geleverd door aquacombi. Maar ik denk niet dat een hydrofoor een oplossing voor je probleem is.

[ Bericht 4% gewijzigd door machtpen op 19-04-2011 15:19:43 ]
  Moderator dinsdag 19 april 2011 @ 19:14:20 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95726134
Even gekopieerd van de plaatselijke waterleidingmaatschappij :9
Misschien dat je er wat aan hebt !

quote:
Een klein straaltje water uit uw kraan of douche is vervelend.Vaak is een verkalkt zeefje op de kraan of een verkalkte douchekop de boosdoener.

Huishoudazijn
U kunt hier wat aan doen door de kop van de kraan los te schroeven, het zeefje eruit te halen en dit schoon te maken met huishoudazijn. Hang de douchekop een tijdje in water met azijn en spoel deze goed na.

Hoofdkraan
Het kan ook zijn dat de hoofdkraan niet goed open staat. Draai deze helemaal open. Is de waterdruk nog steeds onvoldoende, neem dan contact op met uw installateur als het probleem zich in de binnenleiding voordoet of met het een regiokantoor van de waterleidingmaatschappij
als het gaat om de druk in het waterleidingnet.
En goed om te weten is het volgende.

quote:
Waterdruk

Waterdruk in de leidingen zorgt ervoor dat ook op bovenliggende etages water beschikbaar is voor bijvoorbeeld een douche of een cv-installatie. Het waterleidingbedrijf zorgt voor een waterdruk van 2,5 bar aan de hoofdmeter, dus bij binnenkomst van het water. Voor een goede werking van een cv-installatie of een wasmachine is minimaal 1,5 bar waterdruk nodig.
Elke meter aan hoogte die moet worden overwonnen zorgt voor een daling van de waterdruk met 0.1 bar. Dit levert het volgende etageschema op van de waterdruk in Nederland:

-begane grond: 2,4 bar
-eerste verdieping: 2,1 bar
-tweede verdieping: 1,8 bar
-derde verdieping: 1,5 bar
-vierde verdieping: 1,2 bar

Huiseigenaren of verhuurders zijn verantwoordelijk voor het watersyteem vanaf de watermeter, dus voor de binnenleiding. Bij een lekkage of calamiteiten zal dezelfde eigenaar dit dus ook moeten oplossen.

Wanneer de waterdruk te laag is, komt er weinig water uit de kraan. Controleer eerst of het aan de kraan zelf ligt: Schroef de kop eraf en controleer het zeefje. Hebben alle kranen te weinig waterdruk? Kijk dan of de hoofdkraan helemaal opengedraaid is.
Ik denk dat zelf dat je warmwaterdruk beperkt wordt door het geen wat je ketel / boiler / geiser kan leveren, of er zit in de douchekop zo'n waterbesparend zeefje. Een hydrofoor lost je problemen in ieder geval niet op. Een hydrofoor zie je vaak in appartementencomplexen waar hij zorgt dat er ook op de bovenste verdiepingen van het gebouw nog water uit de kraan kan komen ;)
pi_95730908
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 15:12 schreef machtpen het volgende:

[..]

In duitsland heb je er al 1 voor 100 euro en voor 300 heb je een dab hier in nederland. Het merk ghw is totaal onbekend en wordt allleen geleverd door aquacombi. Maar ik denk niet dat een hydrofoor een oplossing voor je probleem is.
Wil je hem helpen, of juist meer problemen bezorgen. :7
Dab raad je toch niet aan.
pi_95731197
Al aan een standalone gedacht?
Dus geen hydrofoorinstallatie, maar puur een drukverhogingspomp.

Bijvoorbeeld deze:
http://www.warmteservice.(...)rukverhogingspomp.do

Letop deze kan ergens anders goedkoper of duurder aangeboden worden, ook zijn er meerdere typen verkrijgbaar net als merken.
pi_95737547
Het zal inderdaad gewoon aan je warmwatertoestel liggen. Kijk daar dus eerst eens naar.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_95742479
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 22:03 schreef pussywillow het volgende:
Het zal inderdaad gewoon aan je warmwatertoestel liggen. Kijk daar dus eerst eens naar.
Hoeft niet, ts is echter wel onduidelijk over het probleem.
Ts kan natuurlijk beter informeren over het hoe en waar van het probleem.

Betreft het alleen de douche, meerdere of alle tappunten?
Betreft het alleen warm water of ook koud water?
Hoe krijg je warm water?, geiser (keuken, douche of badgeiser), combiketel.
Welk merk en type?

Indien het alleen de douche betreft, kan het natuurlijk ook aan de kraan liggen, deze kan versleten zijn doordat deze bijvoorbeeld uit de spindel gedraaid is en daardoor niet voldoende opent, maar ook de rubbers kunnen versleten zijn.

Indien het alleen warm water betreft, kan het aan het type toestel liggen.

Indien het zowel koud als warm water betreft, en de kraan is uitgesloten, dan kan het inderdaad de druk zijn, in dit geval kan een drukverhogingspomp helpen, anders heb je er vrij weinig aan.
Maar als het aantal liters wat je toestel kan verwerken gewoon bereikt wordt, dan gaat dit hem niet helpen, maar eerder tegenwerken.

Ts zou eens kunnen beginnen met klokken van de tijd om te kijken hoeveel water hij kan tappen in 1 minuuut, zowel koud als war apart meten en meerdere tappunten.
pi_95743473
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 20:27 schreef klipper het volgende:

[..]

Wil je hem helpen, of juist meer problemen bezorgen. :7
Dab raad je toch niet aan.
De boeren hier gebruiken allemaal dab voor beregeningspompen en hydroforen. Kwaliteitsspul wat nooit problemen geeft , we hebben er zelf ook eentje.
  zaterdag 23 april 2011 @ 22:11:20 #18
4330 PJ
Tja.....
  zondag 24 april 2011 @ 00:16:30 #19
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_95905047
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:14 schreef Vonkenboer het volgende:
Even gekopieerd van de plaatselijke waterleidingmaatschappij :9
Misschien dat je er wat aan hebt !

[..]

En goed om te weten is het volgende.

[..]

Ik denk dat zelf dat je warmwaterdruk beperkt wordt door het geen wat je ketel / boiler / geiser kan leveren, of er zit in de douchekop zo'n waterbesparend zeefje. Een hydrofoor lost je problemen in ieder geval niet op. Een hydrofoor zie je vaak in appartementencomplexen waar hij zorgt dat er ook op de bovenste verdiepingen van het gebouw nog water uit de kraan kan komen ;)
Wij hadden een waterdruk van 4 bar op de 1e verdieping. :D Ideaal. Wasmachine aan, wc doortrekken, wastafelkraan en douchen tegelijk in 1 badkamer zonder problemen. :) Maar Vitens heeft weer lopen kutten. }:| Drukverlaging dus. :r
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_95911054
quote:
7s.gif Op zondag 24 april 2011 00:16 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Wij hadden een waterdruk van 4 bar op de 1e verdieping. :D Ideaal. Wasmachine aan, wc doortrekken, wastafelkraan en douchen tegelijk in 1 badkamer zonder problemen. :) Maar Vitens heeft weer lopen kutten. }:| Drukverlaging dus. :r
Ze hebben niet lopen kutten, ze voldoen gewoon aan de wet.
Doordat er steeds meer woningen bijkomen moesten de drinkwaterbedrijven steeds grotere investeringen doen om ervoor te zorgen dat de druk overal voldoende was.
Om dit te voorkomen is de wetgeving aangepast waardoor de drinkwaterleidingbedrijven zonder extra investeringen nog steeds voldoen aan de wet, met diverse gevolgen voor de consument.
pi_96019389
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 23:20 schreef klipper het volgende:

Betreft het alleen de douche, meerdere of alle tappunten?
Hoe krijg je warm water?, geiser (keuken, douche of badgeiser), combiketel.
Welk merk en type?
Ik heb een vaillant combiketel type VHR NL 24-28 C. Er staat een sticker van Gaskeur op met een aantal kenmerken. O.a. de CW-klasse is 4.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 23:20 schreef klipper het volgende:

Ts zou eens kunnen beginnen met klokken van de tijd om te kijken hoeveel water hij kan tappen in 1 minuuut, zowel koud als war apart meten en meerdere tappunten.
Een goed idee; een emmertje water gevuld en het horloge erbij gepakt. Ik kom tot de volgende getallen:

Warme kraan van het bad: 10 liter per minuut
Warme kraan van de douche met slang zonder douchekop: 8 liter per minuut
Warme kraan van de douche met slang met douchekop: 7 liter per minuut
Warme kraan van de douche, ook slang eraf: 10 liter per minuut

Koud water is in zowel bad als douche 15 liter per minuut

Ik heb net opgezocht wat die CW-klasse precies betekent die op de HR-ketel vermeld staat. Het is CW-klasse 4, dus dat zou 12,5 liter per minuut moeten betekenen. Dat haalt 'ie langerna niet. De ketel staat op verdieping 2, de badkamer is verdieping 1. Keuken is begane grond, maar warm water wordt daar via een close-in boiler geregeld dus daar valt weinig mee te vergelijken.

Als ik de warmwater-prestaties vergelijk met de CW-klasse, dan vind ik het tegenvallen. Maar er is nog wat te winnen misschien met een andere douche-slang en douche-kop. Ik zal die douchekop ook eens schoonmaken.
pi_96022583
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 22:20 schreef bart1977 het volgende:

[..]

Ik heb een vaillant combiketel type VHR NL 24-28 C. Er staat een sticker van Gaskeur op met een aantal kenmerken. O.a. de CW-klasse is 4.

[..]

Een goed idee; een emmertje water gevuld en het horloge erbij gepakt. Ik kom tot de volgende getallen:

Warme kraan van het bad: 10 liter per minuut
Warme kraan van de douche met slang zonder douchekop: 8 liter per minuut
Warme kraan van de douche met slang met douchekop: 7 liter per minuut
Warme kraan van de douche, ook slang eraf: 10 liter per minuut
Is dit alleen de warme kraan, of is dit de gemengde temperatuur?
Bij goed meten moet dit alleen de warme kraan zijn, en dan blijkt dat je toestel dus teveel water door het toestel jaagt, namelijk 10 liter waar dit maximaal 8,4 liter mag zijn.
Of de doorstroombegrenzer is versleten of gedemonteerd, advies in deze is deze vervangen of en inregelkraan monteren in de koud water aanvoer naar het toestel.
quote:
Koud water is in zowel bad als douche 15 liter per minuut

Ik heb net opgezocht wat die CW-klasse precies betekent die op de HR-ketel vermeld staat. Het is CW-klasse 4, dus dat zou 12,5 liter per minuut moeten betekenen. Dat haalt 'ie langerna niet. De ketel staat op verdieping 2, de badkamer is verdieping 1. Keuken is begane grond, maar warm water wordt daar via een close-in boiler geregeld dus daar valt weinig mee te vergelijken.
Hier maak je een denkfout, cw klasse 4 is 7,5 liter per minuut van 60 graden.
Hoeveel je kan tapen bij 40graden vindt ik persoonlijk minder boeiend, dat bereik je door koud water bij te mengen.
quote:
Als ik de warmwater-prestaties vergelijk met de CW-klasse, dan vind ik het tegenvallen. Maar er is nog wat te winnen misschien met een andere douche-slang en douche-kop. Ik zal die douchekop ook eens schoonmaken.
De beste handleiding is de fabrieksdocumentatie, en daarin staat dat het toestel 8,4 liter per minuut met een delta T van 50 graden kan leveren.
Dus bij een aanvoertemperatuur van 10 graden is dit dus 8,4 liter van 60 graden.

Je geeft in je OP aan dat je te weinig water hebt om te douchen, 8 liter warm water van 60 graden gemengd met koud water levert ongeveer 12,5 liter van 40 graden op, dit moet ruim voldoende zijn om te douchen.
pi_96025785
Douche en bad hebben thermostaatkranen, ik heb gemeten door de temperatuurkraan volledig op heet te zetten (bij 38 graden zit een begrenzer, en die heb ik ingedrukt om alleen warm water te trekken).

Als ik je goed begrijp, lijkt het qua prestatie prima. Ik ben een veel hardere straal gewend, ik kom uit een nieuwbouw-appartement (2 hoog, van vijf verdiepingen) en daar knalde het water de kraan uit.

Nou heb ik hier zo'n regendouche-kop liggen. Die heb ik op de slang gemonteerd en gemeten: 6 liter per minuut. Er zat een plastic groen zeefje in het handvat voor besparingsdoeleinden ofzo, die heb ik eruit gehaald.

Ik vind een verschil van 4 liter per minuut tussen bad en douche-met-regendouchekop erg groot. Moet die druk dan niet groter zijn of maak ik een denkfout?
pi_96031998
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 00:02 schreef bart1977 het volgende:
Douche en bad hebben thermostaatkranen, ik heb gemeten door de temperatuurkraan volledig op heet te zetten (bij 38 graden zit een begrenzer, en die heb ik ingedrukt om alleen warm water te trekken).

Als ik je goed begrijp, lijkt het qua prestatie prima. Ik ben een veel hardere straal gewend, ik kom uit een nieuwbouw-appartement (2 hoog, van vijf verdiepingen) en daar knalde het water de kraan uit.
Daar heb je dus de voordelen van een hydrofoor gehad.
Als deze zo ingesteld stond dat ze op de bovenste etage ook zo'n 3 bar druk zouden hebben, dan zou die bij jouw ongeveer 4 bar geweest zijn.
Echter zou de doorstroming op de ketel weer begrensd moeten zijn op de maximale capaciteit van het toestel, die echter wel veel hoger kan liggen dan je huidige toestel.
Met koud water zou je het verschil wel duidelijk moeten merken.
quote:
Nou heb ik hier zo'n regendouche-kop liggen. Die heb ik op de slang gemonteerd en gemeten: 6 liter per minuut. Er zat een plastic groen zeefje in het handvat voor besparingsdoeleinden ofzo, die heb ik eruit gehaald.
Is dat een merkloze?
Een regen douche met besparing is natuurlijk absurd.
quote:
Ik vind een verschil van 4 liter per minuut tussen bad en douche-met-regendouchekop erg groot.
De uitloop van de badkraan is anders dan de uitloop van de douche, verder doet het leidingtrace ook nog een duit in het zakje en zodoende komt er bij de ene kraan meer of minder uit.
Daarnaast moet een bad natuurlijk gewoon snel gevuld worden, dus dat dit sneller gaat dan de douche is op zich niet vreemd.
En met de gemeten liters per minuut is verder niets mis.
Je zou de temperatuur nog kunnen meten van het water, deze moet natuurlijk gewoon richting de 60 graden gaan, alleen kan de thermostaatkraan nog wat roet in het eten gooien.

Je kunt beter 8,4 liter van 60 graden kunnen bereiken dan 10 liter van maximaal 40 graden, met de 8,4 kun je dan 12,5 liter van 38 bereiken.
quote:
Moet die druk dan niet groter zijn of maak ik een denkfout?
Gezien de hoeveelheid warm water je hebt, is drukverhoging niet nodig.
Neem je nu een cw6 klasse toestel en zou je dan te weinig water hebben, dan kan het rendabel zijn.
pi_102575131
Het kan ook dat er een eco-saver zit tussen de leiding en de kraan. Dit hadden wij ook in de douche, toen we dat hadden weggehaald kwam er meer water uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')