abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 april 2011 @ 18:37:00 #1
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_95677892
Lang geleden dat ik hier ben geweest!
Ik heb een vraag, wij willen ons huis uitbreiden met een uitbouw van de standaard 2.5. We hebben daarvoor een offerte van ongeveer 25.000 euro.
Een aantal vragen:
- wat voor dakkoepel kunnen we plaatsen? Heeft iemand daar ervaring mee?
- waar kan ik op afdingen?
- is het een schappelijke prijs?
- we moeten 30% bij opdracht betalen, is dat normaal, dan heeft ie nog geen paal in de grond geslagen.
- op hoeveel meerkosten moeten we reken, 10%?
Alvast bedankt maar weer!
  FOK!fotograaf maandag 18 april 2011 @ 19:01:55 #2
17893 Forno
pi_95679067
Iedere dakkoepel doe je wilt, en die niet groter is dan de uitbouw zelf, maar dat lijkt me logisch.

Je kunt op alles afdingen, of het ook lukt hangt af van je afdingkunsten.

Of het een schappelijke prijs is, is afhankelijk van de materialen die gebruikt worden (baksteen/beton/kalkzandsteen of houtskeletbouw bijvoorbeeld). Meerdere offertes aanvragen en tegen elkaar uitspelen is de beste en makkelijkste manier om de prijs omlaag te krijgen. Bij een te scherpe prijs, bijvoorbeeld de helft goedkoper dan de rest, zouden alarmbellen moeten gaan rinkelen.

De post onvoorzien (is geen meerkosten), is meestal 10%. Meerwerk is als je opeens toch liever 6 in plaats van 4 stopcontacten wilt. Onvoorzien, is een lekke olietank die in je tuin blijkt te liggen, waar je tijdens het graven achter komt.

Een aanbetaling kan maar hoeft niet. Als beide partijen daar mee kunnen leven, dan zou ik het gewoon betalen. Tenzij je onderbuik zegt dat de aannemer daarna met de noorderzon vertrekt. ;)
  maandag 18 april 2011 @ 19:40:56 #3
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_95681344
thanx Forno, dat we meerdere offertes moeten vragen is logisch, maar helaas redt bijna niemand het om voor begin juni te beginnen.
Specs;
- 2 heipalen a 18.5 meter
- beton klasse b25 en er wordt DPC gestort
- verplaatsen van de schuifpui
- plaatsen van een raam
- sausklaar afleveren

Idee van de dakkoepel was meer, of plastic/glas of een lichtstraat of iets anders.
pi_95682837
Bij ons kostte de uitbouw met een compleet nieuw kunstof kozijn, volledig nieuwe cementdekvloer door de hele woning, voorzetwandje voor de verspringing van de uitbouw, volledig glad gestuct plafond, volledig gesierpleisterde wanden (door stucadoorsbedrijf), afvoer van de oude cementdekvloer+tegels en ik zal vast nog wat vergeten; 28.000 euro. Dit was 3 jaar geleden voor het 6% BTW tijdperk op arbeidsloon maar wel 6% op BTW in verband met woning ouder dan 25 jaar.

Ik zou persoonlijk kiezen voor solartubes, ik vind een lichtkoepel niet mooi. Meerwerk is bij ons de post geweest die gehalveerd werd omdat sommige werkzaamheden reeds in de offerte zaten maar niet als minderwerk gerekend werden. Verder hebben wij meerdere offertes aangevraagd en die gekozen die qua prijs en klik het beste aanvoelde. Wij hebben verder niet aan afdingen gedaan behalve dat wij bij sommige posten een verklaring wilden waarom bij de een goedkoper dan de ander.

Wij moesten betalen bij aanvang werkzaamheden en iedere keer als een bepaald punt was bereikt de volgende termijn overmaken. Laat het betaalschema en betaaltermijn opnemen in de offerte.
  FOK!fotograaf maandag 18 april 2011 @ 20:12:13 #5
17893 Forno
pi_95683332
Lichtstraat kan, het kost alleen meer. En solartubes vind ik zelf niks. Is bedacht voor ruimtes waarin een daklicht om welke reden dan ook niet kan. Een daklicht/lichtstraat laat meer licht door, en je kunt de wolken ook zien.

DPC storten? Voor zover ik weet is dat een waterkerende folie, die ze voor de afdichting van kozijnen en funderingen gebruiken.

De prijs klinkt op zich niet heel vreemd. Maar zoiets kun je van achter je beeldscherm niet beoordelen.

Is begin juni een harde eis? Als een aannemer van zoiets lucht krijgt, is dat niet bepaald prijsverlagend.
  maandag 18 april 2011 @ 20:42:01 #6
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_95685119
Nou ja harde eis, eigenlijk wel, en dat weet hij ook. Het gaat er dan om dat het BTW tarief op arbeid dan nog 6% is. Maar de kans is groot dat dat nog verlengd wordt.
pi_95703640
quote:
Nou ja harde eis, eigenlijk wel, en dat weet hij ook. Het gaat er dan om dat het BTW tarief op arbeid dan nog 6% is. Maar de kans is groot dat dat nog verlengd wordt.
Gaat dat echt verlengd worden!?
Waar kun je dat vinden?
*O*
  dinsdag 19 april 2011 @ 09:58:49 #8
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_95703934
Dat vind je nergens, dat wist de aannemer mij te vertellen... dat die kans groot is maar dat het nog niet zeker is.
pi_95706253
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 09:58 schreef becky27 het volgende:
Dat vind je nergens, dat wist de aannemer mij te vertellen... dat die kans groot is maar dat het nog niet zeker is.
Ik heb ook zulke geruchten gehoord maar heb ook geen goede bron voor :(
Klussen deel 1 en 2
pi_95706726
Zolang het niet zeker is, en er ook geen nieuws vanuit de overheid komt kun je er beter ook niet op rekenen lijkt mij. Omdat de aannemer het zegt is vrijblijvend.

Voor wat betreft de offerte, ik vind hem aan de prijs, zeker als de bestaande schuifpui hergebruikt wordt. Vragen: Wordt het bestaande gat van de schuifpui groter gemaakt, waardoor er constructieve aanpassingen moeten worden gedaan? Zit er al een daklicht in de offerte? Worden er ook installatie technische aanpassingen gedaan?

Laat de aannemer een redelijk gespecificeerde offerte uitbrengen, dan kun je zien waar het in zit.
pi_95707363
ik ben ook 1 en ander aan het uitzoeken, en ik heb inmiddels van 3 verschillende partijen gehoord dat ze verwachten dat de 6% word verlengd, das mooi want mijn verbouwing begint op 5 juli :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_95725750
Verlenging lager btw-tarief lijkt van de baan {Coubouw Publicatie datum: 19-04-2011 16:22}

Aannemers kunnen de hoop laten varen dat het lagere btw-tarief op renovatie- en onderhoudswerkzaamheden ook na 1 juli blijft gelden
.
Langer doorgaan zit er financieel gewoon niet in, aldus regeringspartijen de VVD en het CDA. Een half jaar langer doorgaan, kost het Rijk bijna 100 miljoen euro, bevestigt het ministerie van Financiën
pi_95728194
das mooi k. dan :) het kost misschien 100 miljoen, maar hoeveel levert het op, of wat kost het alternatief?

maar goed op 1 juli weten we het zeker :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  FOK!fotograaf dinsdag 19 april 2011 @ 23:13:36 #14
17893 Forno
pi_95742061
Alsof klussers/zzp'ers/aannemers het 13% belastingsvoordeel geheel aan de klant doorrekenen. :')
Denk dat een groot deel van het belastingsvoordeel zo in de zak van de klusser/zzp'er/aannemer verdwijnt door een beetje te schuiven in de begroting. Natuurlijk levert het wat op, de klant denkt een voordeel te hebben. Dus meer mensen knappen hun woning op, dus meer klussen te doen. Maar om de belastingbetaler daar nu voor op te laten draaien? :N
  woensdag 20 april 2011 @ 16:45:33 #15
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_95766116
Het kan zijn dat hij een soort werkvloerfolie gebruikt (kan DPC zijn) waar hij de beton op stort. Maar gebruikt hij de beton alleen voor de funderingsbalken? Of ook voor de begane grondvloer? En is deze geïsoleerd. Je kan misschien de tekst van de offerte overtypen, dan is het wat makkelijker te zeggen of het duur of goedkoop is. Het lijkt me (net als een paar anderen) inderdaad wat aan de stevige kant.

Hoe lang verwacht hij/jij met de verbouwing bezig te zijn? Deze moet namelijk IN juni afgerond worden.
Live life to the Ender :D
  woensdag 20 april 2011 @ 16:50:02 #16
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_95766335
quote:
Hoe lang verwacht hij/jij met de verbouwing bezig te zijn? Deze moet namelijk IN juni afgerond worden.
nee hoor, de werkzaamheden mogen niet later dan eind juni gefactureerd worden. Als TS daar geen problemen mee heeft dan mag de aannemer ook nog best in juli aan de klus werken terwijl hij al in juni betaald is.

(of dat een verstandig idee is, is een tweede natuurlijk)
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  Moderator woensdag 20 april 2011 @ 18:56:12 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_95771291
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 19:07 schreef exlurker het volgende:
Verlenging lager btw-tarief lijkt van de baan {Coubouw Publicatie datum: 19-04-2011 16:22}

Aannemers kunnen de hoop laten varen dat het lagere btw-tarief op renovatie- en onderhoudswerkzaamheden ook na 1 juli blijft gelden
.
Langer doorgaan zit er financieel gewoon niet in, aldus regeringspartijen de VVD en het CDA. Een half jaar langer doorgaan, kost het Rijk bijna 100 miljoen euro, bevestigt het ministerie van Financiën
Is het niet zo dat als je een offerte voor 1 juli laat maken, daarmee akkoord gaat.
En dat de aannemer vervolgens in zijn planning opneemt dat hij 1 augustus begint.

Dan geld toch gewoon de offerte en de prijs waar je toen mee akkoord gegaan bent ? Of zie ik nu iets over het hoofd ?
pi_95771480
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2011 18:56 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is het niet zo dat als je een offerte voor 1 juli laat maken, daarmee akkoord gaat.
En dat de aannemer vervolgens in zijn planning opneemt dat hij 1 augustus begint.

Dan geld toch gewoon de offerte en de prijs waar je toen mee akkoord gegaan bent ? Of zie ik nu iets over het hoofd ?
klopt, maar een aannemer moet dan wel gewoon het normale btw tarief offreren. dus :) ze offreren nu ook al voor 19% voor na 1 juli en herberekenen het als het wel verlengd wordt ... spijtig genoeg
  donderdag 21 april 2011 @ 14:23:17 #19
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_95805681
Ik denk dat de prijs redelijk conform is.

Wij zijn nu bezig met een aanbouw aan de achterkant, ca. 2m30 diep, 5m50 breed.
Wij hebben 3 heipalen, gemetseld baksteen rondom, aansluiting van het platte dak op een schuin dak van de schuur, 2 nieuwe raamkozijnen (hout) en een nieuwe buitendeur (hout), verplaatsen oude buitendeur naar andere gevel, inclusief doorbraak vanaf de huidige woning met lateien opgevangen, aanleg 3 nieuwe elektragroepen i.v.m. verplaatsen wasmachine/droger/vaatwasser, vervangen plafond in keuken en bijkeuken, rondom nieuwe sloten (alle dezelfde klasse en gecertificeerde sleutels), binnenzijde spachtelputz.

Somma 34000 euro. We hadden ook een offerte van 28000 waarbij geen nieuwe kozijnen waren geleverd, een goedkopere baksteen, en de plafonds niet waren meegerekend. Bovendien rekende de goedkopere aannemer 500 i.p.v. 1500 euro stelpost voor de dragende latei, dat leek ons wel erg optimistisch. En omdat de goedekopere aannemer pas eind mei kon starten, en we daarmee vrij zeker niet meer van de 6% BTW-regeling gebruik konden maken, konden we zijn post 6% BTW meteen zelf doorrekenen naar 19%, scheelde ook weer 1800 euro.

Je begrijpt dat de op het eerste gezicht goedkopere aannemer uiteindelijk duurder bleek.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_95913686
34000 euro..... pffff das een hoop geld....

waarom zou 500 euro voor een stuk balk erin leggen weinig zijn? 1500 euro lijkt mij eigenlijk best veel....
  zondag 24 april 2011 @ 22:45:40 #21
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_95935302
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 april 2011 23:13 schreef Forno het volgende:
Alsof klussers/zzp'ers/aannemers het 13% belastingsvoordeel geheel aan de klant doorrekenen. :')
Denk dat een groot deel van het belastingsvoordeel zo in de zak van de klusser/zzp'er/aannemer verdwijnt door een beetje te schuiven in de begroting.
Geef mij een gouden tip om 13% te verdienen.
Mijn opdrachtgevers krijgen gewoon een gespecificeerde rekening met twee BTW tarieven.
Ik denk als ik dit niet zou doen zij mondig en slim genoeg zijn om hierom te vragen cq dit te eisen.

Het heeft ook geen enkele zin om meer BTW te vragen want de ondernemer mag dit gewoon doorsturen naar de belastingdienst.
  maandag 25 april 2011 @ 14:26:47 #22
238326 Worteltjestaart
pi_95954843
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 11:56 schreef TheOneAndOnly het volgende:
34000 euro..... pffff das een hoop geld....
Dat ligt er aan wat je er voor krijgt. Rond de 2500 euro per m2 is toch wel normaal.
En totaal krijgen wij er rond de 13 m2 bij.

quote:
waarom zou 500 euro voor een stuk balk erin leggen weinig zijn? 1500 euro lijkt mij eigenlijk best veel....
Lijkt veel totdat je weet wat staal kost. Het is geen stukje geschaafd vuren van de Praxis hè.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
  dinsdag 26 april 2011 @ 08:50:46 #23
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_95984033
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 14:26 schreef Worteltjestaart het volgende:
Lijkt veel totdat je weet wat staal kost. Het is geen stukje geschaafd vuren van de Praxis hè.
Staal kost circa ¤ 2,35 per kilogram(leveren/aanbrengen + therm. verzinkt) bij grotere projecten en zou in mijn beleving niet meer dan een euro of 4 moeten kosten bij een aanbouwtje (inschatting). Dus met die prijzen zou de waarheid ongeveer in het midden liggen. (¤ 500 is inderdaad te weinig, maar 1500 is wel wat aan de ruimte kant). Klopt het dat deze en overspanning heeft van ca 4 meter?
Live life to the Ender :D
  dinsdag 26 april 2011 @ 10:39:40 #24
238326 Worteltjestaart
pi_95986537
In het orignele plan (1500 euro) was het een grote overspanning van ca. 4m50 en haaks daarop (dus in de vorm van een T) een overspanning van een ruime 2m50.
Het korte stuk is vervallen, dus alleen de overspanning van 4m50 is overgebleven, waarmee uiteindelijk net geen 700 euro nodig was.
pi_95986557
Jullie vergeten nog het erin leggen van een stukje staal van 4,5 meter...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')