Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Welkom in het topic speciaal voor studentchauffeurs!
Belangrijke regels voordat je post in dit topic!!!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat is het? Studentchauffeurs zijn -hoe kan het anders- studenten die -hoe kan het nogmaals anders- chauffeursdiensten uitvoeren. We maken onderscheid tussen twee functies: de hiker en de privéchauffeur. Gezien de meeste studentchauffeurs op dit forum voor EasyWay b.v. werken, is het topic ook wat toegespitst op dit chauffeursbedrijf.
Hiker Als hiker transporteer je in opdracht van opdrachtgevers, lege auto's van en naar hun klanten. Opdrachtgevers zijn voornamelijk leasemaatschappijen, auto-importeurs en autoverhuurbedrijven. Een leuke en afwisselende job met een grote mate van zelfstandigheid en vrijheid. Je bent werkzaam vanuit je eigen woonplaats en je werkterrein is heel Nederland. Het werk is uitsluitend op werkdagen, niet in het weekend. Bron: www.easyway.nl
Privéchauffeur Als privé-chauffeur rijdt je relaties in hun eigen, meestal zeer luxe auto, naar de diverse bestemmingen in het hele land of zelfs daarbuiten. Dit geeft hen de mogelijkheid om door te werken terwijl jij de zorg draagt voor een veilige reis van A naar B. De ritopdrachten zijn zeer divers en afhankelijk van het programma van de meneer of mevrouw achterin. Voorbeelden zijn: diverse bestemmingen door het hele land, woon- werkverkeer projecten, thuisbrengdiensten etc. Het is een zeer dienstverlenende functie waarbij er een groot beroep gedaan wordt op je verantwoordelijkheidsgevoel en flexibiliteit.
In deze functie sta je vaak in contact met directeuren en managers van bedrijven. Een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal, goede rijvaardigheid, een goede representatie en correcte omgangsvormen zijn aspecten die wij als vanzelfsprekend achten. Bron: www.easyway.nl
Waarom studenten? Studenten zijn jong, en dus goedkoop. Daarnaast heeft de student een OV kaart waarmee hij (doordeweeks) gratis kan reizen. Dit scheelt een hoop OV kosten, waardoor de chauffeursdienst goedkoper kan worden uitgevoerd. Studenten zijn ook erg flexibel, waardoor ze makkelijk en vaak in te zetten zijn.
Sollicitatieprocedure In de voorgaande topics werd vaak de vraag gesteld hoe het solliciteren in zijn werk gaat. Dit gaat bij EasyWay als volgt. Op de website vul je een sollicitatieformulier in. Je krijgt dan een bericht dat je op de wachtlijst staat en dat er contact met je zal worden opgenomen. Het is niet precies te zeggen hoe lang dat duurt. Bij de een duurt het een week, bij de ander twee maanden. Het hangt veelal van de periode af dat je solliciteert. Met het begin van het studiejaar heb je de meeste kans. Als je teruggebeld bent om een afspraak te maken voor een solliciatiegesprek, moet je éénmalig naar het hoofdkantoor in Breda komen. Nette kleding daarbij is wel een pre (een compleet pakt is ook overdreven, maar zorg in ieder geval voor een pantalon en net shirt). Na een kort gesprek moet je een rijtest ondergaan en krijg je een uitgebreide instructie. Meer info, hier. Na je sollicitatie, die in totaal zo'n 3 uur duurt, krijg je na een paar dagen een inlogcode voor de chauffeurssite. Daar kun je per dag opgeven of je wilt en kunt werken. Daarnaast kun je nog een opmerking plaatsen als je bijvoorbeeld vanuit een andere stad wilt werken. Meestal is het zo dat als je teruggebeld wordt, je eigenlijk al aangenomen bent. Of je moet je eerste indruk en rijtest wel heel erg verpesten. Het sollicitatieformulier vindt je hier.
Kledingvoorschriften Easyway heeft een vrij streng kledingbeleid. Dit betekent dat je je zou moeten kleden in overhemd en pantalon, met daaronder nette schoenen. Hikers houden zich hier echter niet altijd aan, want ze vinden een pantalon vaak overdreven. Wij adviseren je gewoon aan de regels van Easyway te houden!
Veel gestelde vragen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.OV tips 'n tricks Na een korte carrière toch maar besloten dit deel weg te laten vanwege geheimhoudingsregels met betrekking tot klanten. Mocht je niet uit je OV planning komen, kun je het wellicht wat verbloemd vragen, of via PM/DM.
Filmpjes
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.EasyWay b.v. Website: www.easyway.nl Login: www.easyway.nl/login Aantal chauffeurs: rond de 1250 Salaris: (>23) ¤9,61 en meer Hikers: ja Privéchauffeur: ja Minimaal aantaal jaar rijbewijs hiking en privéchauffeur: 6 respectievelijk 24 maanden. Minimale leeftijd: 18 OV verplicht: Ja; week-OV Flexibiliteit o.b.v. online beschikbaarheid Overige eisen: Nette kleding (d.w.z. pantalon en overhemd) voor hikers en een compleet kostuum voor privéchauffeurs
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze OP is hier te vinden.
[ Bericht 49% gewijzigd door joppie_saus op 15-04-2011 17:24:57 ]
Ik heb 's voor een klant 'stiekem' een hele versnellingsbak mee moeten nemen. Ik haalde de auto op bij de klant (ik kwam er vaak, kon goed met die mensen overweg en ouwehoerde altijd een beetje) en daar vroegen ze of ik niet de versnellingsbak mee wilde nemen om even een kleine omleiding te maken (30/45 min extra ofzo) om dat ding af te leveren. Heeft me nog een paar tientjes opgeleverd haha.
Zo kwam ik na een dag werken eindelijk terug bij m'n woonplaats...belde de klant mij rechtstreeks privé op. Ze hadden een spoedrit en Easyway wilde die niet meer diezelfde dag laten doen want het was al na 17.00....of ik die niet even wilde doen.
Om 18.00 nog eens met een busje (zonder radio!) ,terwijl het die avond ging stormen, richting Zeeland. 5 uur onderweg en toen naar huis. Kreeg € 200 mee voor het geval ik nog een hotel nodig zou hebben daar...ik heb dat geweigerd, zei dat het te veel was. Kreeg € 100 voor die rit haha.
Dat waren leuke ritjes
quote:
Op vrijdag 15 april 2011 14:51 schreef Viezze het volgende: Dat is echt chill, contant geld en ook nog meer dan normaal. En het bedrijf heeft wat hij wil (transport zsm uitgevoerd) voor ongeveer het zelfde bedrag als ze (vermoedelijk) bij EW kwijt zouden zijn.
Op vrijdag 15 april 2011 14:51 schreef Viezze het volgende: Dat is echt chill, contant geld en ook nog meer dan normaal. En het bedrijf heeft wat hij wil (transport zsm uitgevoerd) voor ongeveer het zelfde bedrag als ze (vermoedelijk) bij EW kwijt zouden zijn.
Ja, en ik had die dag al voor EW gewerkt...mooi 'dubbel' verdiend.
Maaruhh, die bijverdienste wil ik ook wel. Ga denk ik binnenkort eens visitekaartjes laten maken.
Zou ik mee oppassen. Bij EW mag je in ieder geval niet dezelfde werkzaamheden uitvoeren terwijl je voor hen werkt. Strikt genomen heb je nog een concurrentiebeding voor de periode dat je er niet meer werkt.
Ik heb nooit actief kaartjes lopen uitdelen. Maar als je al jaren bij hetzelfde bedrijf langskomt, dan kennen ze je wel een beetje...en zij hadden m'n privé nummer dan ook voor het geval dat (heb ik ooit gegeven ook als ze weer 's spoedritjes hadden... )
Op vrijdag 15 april 2011 15:08 schreef joppie_saus het volgende: Ach dat concurrentiebeding weer. Denk je echt dat dat stand houdt bij de rechter bijvoorbeeld als je dit werk maar een half jaar ofzo gedaan hebt?
Nee, ik zei ook 'strikt' genomen. Dat was info voor de volledigheid dus.
Maar als je actief bezig gaat met dat soort nevenwerkzaamheden tijdens je dienstverband dan vraag je om problemen
Joppie deed jij geen arbeidsrecht? Ik heb wel eens gesproken met een jurist, die zei dat het hele concurrentiebeding nergens op slaat.
Als ik morgen bij autoreset wil werken doe ik dat toch lekker. Ten eerste hoeft EW dat niet te weten te komen, ten tweede betalen ze beter en dat is al een valide reden om weg te gaan en bij de concurrent te gaan werken
Op vrijdag 15 april 2011 15:16 schreef Viezze het volgende: Joppie deed jij geen arbeidsrecht? Ik heb wel eens gesproken met een jurist, die zei dat het hele concurrentiebeding nergens op slaat.
Als ik morgen bij autoreset wil werken doe ik dat toch lekker. Ten eerste hoeft EW dat niet te weten te komen, ten tweede betalen ze beter en dat is al een valide reden om weg te gaan en bij de concurrent te gaan werken
Concurrentiebeding slaat zeker wel nergens op, die jurist was slap aan het lullen. Het gaat om de context en de werkzaamheden waar het over gaat. Bij bijbaantjes heb je niet veel te vrezen, maar in sectoren met veel gevoelige informatie kan het zeker wel werken. Er staat uberhaupt op de frontpage nog een nieuwsitem over iemand die ¤ 20.000 mocht aftikken n.a.v. het verbreken van het concurrentiebeding.
Op vrijdag 15 april 2011 15:16 schreef Viezze het volgende: Joppie deed jij geen arbeidsrecht? Ik heb wel eens gesproken met een jurist, die zei dat het hele concurrentiebeding nergens op slaat.
Als ik morgen bij autoreset wil werken doe ik dat toch lekker. Ten eerste hoeft EW dat niet te weten te komen, ten tweede betalen ze beter en dat is al een valide reden om weg te gaan en bij de concurrent te gaan werken
Concurrentiebeding gaat vooral over kennis die je tot je neemt terwijl je voor een werkgever werkt en die informatie tegen hen gebruikt.
Concurrentiebeding slaat zeker wel nergens op, die jurist was slap aan het lullen. Het gaat om de context en de werkzaamheden waar het over gaat. Bij bijbaantjes heb je niet veel te vrezen, maar in sectoren met veel gevoelige informatie kan het zeker wel werken. Er staat uberhaupt op de frontpage nog een nieuwsitem over iemand die ¤ 20.000 mocht aftikken n.a.v. het verbreken van het concurrentiebeding.
Maar stel ik werk bij werkgever A, krijg 20000 per jaar en ben assistent-manager. Ik kan naar werkgever B, krijg daar 25000 en wordt manager, werkgever A en B zijn direct concurrenten maar A kan mij niet bieden wat B kan. Dan kan A toch hoog of laag springen, maar zolang je niet met gevoelige informatie gaan strooien heb je toch weinig te vrezen?
Maar stel ik werk bij werkgever A, krijg 20000 per jaar en ben assistent-manager. Ik kan naar werkgever B, krijg daar 25000 en wordt manager, werkgever A en B zijn direct concurrenten maar A kan mij niet bieden wat B kan. Dan kan A toch hoog of laag springen, maar zolang je niet met gevoelige informatie gaan strooien heb je toch weinig te vrezen?
Volgens mij kreeg ik eens te horen dat (financiele) verbetering een uitzondering op het relatiebeding is, en je dus niets te vrezen hebt.
Op vrijdag 15 april 2011 15:25 schreef Viezze het volgende: Gewoon je naam + nummer op de kaartjes krijgen die je al hebt van EW. Zo willen ze dat zelf ook en dan hebben ze als nog jouw nummer
Maar stel ik werk bij werkgever A, krijg 20000 per jaar en ben assistent-manager. Ik kan naar werkgever B, krijg daar 25000 en wordt manager, werkgever A en B zijn direct concurrenten maar A kan mij niet bieden wat B kan. Dan kan A toch hoog of laag springen, maar zolang je niet met gevoelige informatie gaan strooien heb je toch weinig te vrezen?
Neh, niks aan de hand inderdaad.
Heel soms in heel specifieke branches..., maar in gewone situaties niet.
Begon lekker vandaag, mn flesje lekte dus de hele zooi onder het water. Gelukkig waren mn formulieren wel redelijk droog gebleven, die konden dus zonder problemen ingevuld worden. Bij aankomst bij het bedrijf waar ik moest zijn (vlakbij Den Haag) werd ik door een nogal chagrijnige man geholpen, die me meedeelde dat ik m'n werk niet goed deed omdat ik niet onder de auto gekeken had naar een eventueel reservewiel Zo'n ding hoort normaal toch in de kofferbak te liggen.. Nee, erg hartelijk was hij niet, was blij dat ik weg kon rijden en die vent daar achter kon laten.
Maargoed, gelukkig heb ik de ervaring dat de bedrijven hier in het oosten des lands relatief (klant)vriendelijk zijn, heb in ieder geval nog niet iets dergelijks meegemaakt in mijn regio.
Concurrentiebedingen zijn vooral 'hot' in de branches waarin veel techniek en ontwikkeling komt kijken. Financiele verbetering (moet wel aanzienlijk zijn) en positieverbetering zijn de belangrijkste redenen om dat beding te verbreken zonder negatieve gevolgen voor jou als werknemer. Bij EW heeft het concurrentiebeding niet zoveel voeten in de aarde, het is precies wat Maharbal zegt, het gaat erom wat je tijdens doet. Je bent nu van EW, om het even kort te zeggen. Als je het nog makkelijker uitgelegd wil hebben; je mag niet vreemdgaan.
Maandag tentamen tot 10.00, daarna Rotterdam - Almere in Toyota Avensis en Amstelveen - Breda in een Opel Corsa. Ach, ik klaag niet, zijn de eerste uurtjes voor deze maand
Maandag toch nog een ritje gekregen na school. Van Barendrecht naar Coevorden in een crafter pick up, daarna wel weer die dikke 200km naar huis met het ov, kan ik wel ff leren gelukkig, dat is weer een pluspunt.
Ik dacht vandaag. Stond ik daar in de stad zonder geld
(edit: een uur geleden nog niet, nu wel binnen (SNS)) (edit2: heb veel te weinig. Maandag over bellen. Vorige maand scheelde het ook een beetje maar heb het toen laten hangen. Nu gaat het om 60 euro ofzo..)
Anyway, ik heef mezelf volgende week een weekje vrij. Deze week 2 lekker dagen kunnen maken. Dinsdag 8 uur gewerkt en 1.5 uur gereden dus dat was wat minder. Gisteren was beter. Weer in een 508 gereden. Inmiddels al de 3e keer in korte tijd. De eerste 2 die ik had waren ook na elkaar op kenteken gezet. Moest ook van Beuningen naar Purmerend in een Qashqai. Prima auto, was alleen een puinhoop van binnen. Plastic zakjes, lege pakjes drinken en kauwgom, losse printjes enz. Maar het reed prima en heb die dag 230 km gereden dus ik ben tevreden.