Goeden avond allemaal,
Soms denk je iets goeds gedaan te hebben, en ben je ergens toch nog op trots op jezelf ook.
Dit terwijl je de actie niet uitvoerde om geprezen te worden...
Zo was het de bedoeling dat wij gisteren avond in Utrecht een feest hadden bij een vriend van mij, ik zal hem Marcel noemen.
Nu ken ik Marcel al een jaar of 16, vanaf de basisschool al, en ondanks dat hij soms wat direct een agressief ( niet fysiek ) over kan komen heb ik altijd gedacht dat het een beste kerel was. Tot gisteren avond dus...
Een andere vriend van mij is Sjors, waarvan ik en Marcel nu al jaren weten dat hij homo is. Nooit hebben wij daar enig probleem van gemaakt. Het is ook niet alsof we er niet zelf achter zijn gekomen... toen wij met G.I. Joe wilde spelen had Sjors liever My Little Pony actie figuren
Enfin, Marcel is net een andere opleiding gaan doen en zit nu op de "Uni", zoals hij het noemt. Het schijnt nu dus dat de 'nieuwe vrienden' van Marcel het niet fijn vinden als er 'flikkers' op hen feestje komen. Op de bewuste avond werd ik gebeld door Sjors, Marcel had hem gebeld om te vertellen dat het feest niet doorging en dat vond hij vreemd dus wilde hij van mij weten wat ik wist.
Nu kan ik niet zo goed liegen, en is Sjors tevens mijn beste maat. Ik vertelde hem dat ik niets gehoord had en we besloten ( misschien naïef ) om samen met nog 2 vrienden gewoon langs te gaan, want de rest was immers wél uitgenodigd.
Daar aangekomen krijgt Sjors dus woorden met Marcel, die hem niet binnen wilt laten. Dat was het moment dat ik boos werd, en dat gebeurd niet snel. Een hoop gebekvecht later blijft Marcel voet bij stuk en wij gaan dus met zijn vieren ergens anders heen feesten.
( ik heb zelfs nog een SMS mogen ontvangen van Marcel waarin hij verkondigde '
teleurgesteld' te zijn met mijn keuze )
Nou zou je misschien denken: "Ok, die Marcel is een hufter 1e klas. Niet meer mee omgaan - klaar."
Nee het gaat verder; die avond hebben ze op dat feest dus lekker lopen stoken over wat een 'flikkersmaatjes' ik en de andere 2 vrienden zijn die niet naar binnen waren gegaan. Normaal zou me dat niet zo raken, maar hoor ik van mensen die ik ken dat we hét onderwerp van de avond waren.
Ik ben dus, onbewust uit een deel van mijn sociale kring gezet omdat ik een vriend bijstond die zonder enig reden op een brute manier gediscrimineerd werd - achteraf gezien moet ik misschien maar blij zijn niet meer om te gaan met dat soort volk.
Mijn vraag is dus eigenlijk aan allen hier:
Hadden jullie hetzelfde gedaan? Ik neem aan dat jullie ook je vriend bij had gestaan als hem dit aangedaan werd. Daar ben je toch immers vrienden voor?
En wederom ben ik verrast door de bekrompen, maar vooral brute manier hoe sommigen omgaan met mensen die 'anders' zijn. Het lijkt soms wel alsof ik ben omringt door idioten.
-PE