abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95573082
quote:
ik wacht nog op de bumperstickers...
pi_95573119
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 10:44 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Jahaha, want ik heb een ex en wat vrienden en collega's en kennissen. Normale mensen met normale levens en normale problemen. Echt waar.

Maar voor Dino geldt dit niet! Dino kent alleen maar be-lang-rijk-e mensen die goed boeren en die hun zakken vullen, zelfs in deze economisch barre tijden! Dino is een winner! En al Dino z'n bekenden zijn winners!

Daarom post Dino ook hier op fok! Om dat aan de hele wereld duidelijk te maken, dat Dino een winner is en dat al zijn bekenden ook winners zijn!

[..]

Probeer je nu te zeggen dat jij werkelijk gelooft dat Dino ooit "hoge posities binnen de bedrijfswereld en de financiele wereld" heeft bekleed? _O-

Dat blijkt nergens uit, behalve uit z'n grote waffel.
wel blijven ademen, asfyxia.... :)
pi_95573391
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 10:02 schreef Basisgegevens het volgende:
Beste Dinosaur, jij pretendeert verstand te hebben van de huizenmarkt.
Wat zijn jouw verwachtingen voor wat betreft diezelfde huizenmarkt?
Ik pretendeer niks, hoor, ik heb daar gewoon een idee over, en niet meer.

Ten eerste is het van belang te beseffen welke plaats een huis in het leven van veel mensen inneemt. Het is een eerste levensbehoefte, zekerheid en veiligheid. Dat laatste zal een trend worden die steeds belangrijker wordt. Let wel: ik zeg niet alle mensen, zoveel mensen zoveel wensen. En dat mag, iedereen moet daarin zijn eigen keuze maar fijn maken. Maar het is wel handig om het te beseffen :)
Huizen zijn daarom nog nooit goedkoop geweest, en zullen dat ook niet worden. Wel fluctueren ze in prijs, en de meest bepalende factoren -op lange termijn- zijn imho:
- demografie (bepaalt vraag, zowel in hoeveelheid als kwaliteit)
- rentestand/hra (wat kost het om een huis aan te houden)
- arbeidsmarkt (zowel qua baanzekerheid als salaris)
- ruimtelijke ordening

De demografische ontwikkeling op lange termijn (20 jaar) is dat de bevolking zal krimpen en zal verouderen. Persoonlijk denk ik dat we -nee, daar wil nu nog niemand aan- mensen gaan importeren, en dat de krimp van de huidige bevolking wordt opgevangen met mensen uit het buitenland (in tegenstelling tot sommige doemdenkers die denken dat iedereen NL zal ontvluchten, omdat het gras elders groener is - dat is het namelijk niet).
Maar goed, als de bevolking krimpt, betekent dat minder vraag naar woningen. En dat zal een prijsdrukkend effect hebben op de woningprijs op lange termijn.
Daar hoort wel een nuancering bij. De vraag naar kwaliteit en veiligheid (goede wijken/slechte wijken) zal juist stijgen. Ik denk dat de gemiddelde prijs agv demografie wel zal dalen, maar dat in gewilde gebieden het zal stijgen, en niet gewilde gebieden juist extreem zal dalen - in die laatste gebieden leidend tot leegstand en uiteindelijk sloop. Dat is nu al het geval: kijk maar in provincie Groningen bijv. Maar in NL zien mensen een goedkoop huis in Groningen niet als alternatief voor een huis in Amsterdam bijvoorbeeld. Misschien leuk voor erbij, is meer onze instelling :)
Dus hoe demografie uitpakt? Ik denk gemiddeld drukkend, maar heel verschillend per regio.

Rentestand/HRA. Als de rente stijgt, dalen de huizenprijzen. As simple as that. Wat de rente gaat doen, op lange termijn. Keine blasse ahnung. Ik zit persoonlijk niet in het kamp wat een zwaar aantrekkende rente verwacht. Om een hele simpele en pragmatische reden: daar zit een groot deel van de mensheid en zeker overheden niet op te wachten. Ik kijk daar neutraal naar, maar heb geen glazen bol. Het gaat op en neer, what else is new? HRA. Ach die zal vast een keer worden afgebouwd, maar zo inmens traag, en gelardeerd met compenserende maatregelen, dat ik niet denk dat heel veel invloed heeft, wel enige invloed naar beneden. Bovendien denk ik dat iedereen inmiddels wel ingebouwd heeft dat ze op enig moment gaan sleutelen, hetgeen ze overigens vanaf 2001 in stapjes gedaan hebben.

Arbeidsmarkt. Dat is geloof ik waar ik het meest van de die hard crew hier verschil. Een krimpende beroepsbevolking zal bewerkstelligen dat de huidige generatie enorm populair op de arbeidsmarkt zal worden. Zeker als we geen mensen van buitenaf in ons landje willen toelaten. Wie een beetje flexibel is, zijn schouders eronderzet qua scholing etc, heeft mi een heel goed perspectief in NL. Hiervoor geldt echter hetzelde als demografie: twee sporen. Een deel van de arbeidsmarkt zullen banen zijn waarvoor driftig om personeel wordt geconcurreerd, een deel van de arbeidsmarkt zal simpel makkelijk te vervangen werk zijn waar veel concurrentie is, en die dus weinig perspectief biedt. De verschillen zullen groter worden, zowel qua salaris als baanzekerheid. De eerste groep zal het beter hebben dan ooit tevoren, de tweede blijft achter. Da's ook niks nieuws, dit is al twintig jaar gaande, maar het zal extremer worden.
Dus wat houdt dat in voor huizenprijzen. Min of meer hetzelfde als demografie. Ik denk dat gemiddelde salarissen zullen stijgen, en dus een huisprijsverhogend effect zullen hebben, maar dat de eerste groep veel meer zal krijgen, en dus heftig zal concureren om gewilde locaties. En wederom, dat mensen weinig flexible zullen blijken in het uitruilen van een gewilde dure locatie voor een goedkopere minder gewilde locatie. De tweede groep zal het veel moeilijker krijgen, en loopt het risico buiten spel te komen (ook dit is niet nieuw, lijkt me).
Al met al blijft NL een briljant welvarend land in dit opzicht, overigens, met extreem veel mogelijkehden, daar neigen we wel eens naar te vergeten.

Ruimtelijke ordening. Heel simpel: als je iedereen met een lapje grond zou toestaan daar een huis op te bouwen, zou de grondprijs zakken naar iets boven landbouwprijs. Ik denk niet dat daar erg veel in verruimd wordt. Ten eerste hebben we niet die traditie, ten tweede: de belangen liggen anders. Kun je het mee eens zijn of niet, maar ik zie dat niet veranderen. Ten derde (en rij maar een keer door Belgie bijvoorbeeld) denk ik dat uiteindelijk ook een meerderheid geen zin heeft 1 grote Nederland dorp. :) Er zit ook nog een ander aspect aan, en ook dat heeft weer te maken met de wensen/eisen en inflexabiliteit van de Nederlander. Als je geprefereerde locatie een stad is, dan kun je wel een lap grond in de polder aangeboden krijgen, maar dat wordt niet als alternatief overwogen. Met name in steden gaat ruimtelijke ordening nauwelijks invloed hebben, simpelweg omdat alle alternatieven al benut zijn.

Conclusie? Op langere termijn denk ik dat de (gemiddelde) huizenprijzen niet zo spannend zullen bewegen. Demografie/rente/HRA zullen drukken, salarissen/ruimtelijke ordening zullen het weer ondersteunen.
Wat volgens mij de echte kern is, is dat er steeds grotere tweedeling zal zijn in zowel prijsontwikkeling als toekomstperspectieven.
Dus ik zou alleen iets kopen wat duurzaam schaars is, waar er weinig van is, en er weinig van bij kan/zal komen. Ik denk dat daar in de toekomst allen maar heftiger om geconcurreerd wordt door steeds kapitaalkrachtiger (jonge) mensen, terwijl er daarnaast ook complete wijken gesloopt gaan worden omdat er niemand - voor geen geld- wil wonen. Dat drijft de prijs het meeste, en zal prijsontwikkelingen enorm uit elkaar laten lopen.
Het is met namelijk de Nederlandse inflexibiliteit die dit drijft. In India verhuist men zonder blikken of blozen 2000 km voor een shitty baan, hier klagen we soms al als we alleen in een drup verderop terecht kunnen....

Tot zover weer eens een aanzet voor een inhoudelijke ipv persoonlijke discussie.
Kom maar op met de azijn en de guillotine! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 16-04-2011 09:16:32 ]
  zaterdag 16 april 2011 @ 10:10:40 #129
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_95574306
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 09:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ten eerste is het van belang te beseffen welke plaats een huis in het leven van veel mensen inneemt. Het is ee ......
....n inhoudelijke ipv persoonlijke discussie.
Mooi stukje en ik kan het er wel mee eens zijn., maar nu over het netto besteedbaar inkomen, van de starters.

Wat ik mis is de kosten van de AOW en de Zorg, momenteel is de grijze golf in de AOW aan het rollen, de komende 4 jaar 500.000, en daarna nog veel meer, Kamp doet nu een poging om zijn vinger in de dijk te steken, maar dat gaat niks worden
De AOW premie is nu al te weinig en 60% van die lasten komt uit de loonbelasting

Nu hebben we naast een bankkartel dat de hypotheken 1% duurder verkoopt dan in omringende landen, ook een zorgkartel met een minister van VGZ uit de directiekamer van Achmea, die druk roept, dat de komende jaren de premie fors omhoog moet.
Nu is er wel een NMA, maar die let alleen op arme vissers

De corporatiewoningen die publiek bezit zijn, worden verkocht en het geld +/- 300 miljard euro zal wel worden weggemoffeld door de VVD vrienden.

Dan de zorg, onlangs hebben ze bij een persoon van78 jaar een nieuwe bronchia geïnstalleerd omdat ie longkanker had, die ontwikkeling zal doorgaan, men zal gemiddeld 90 jaar oud worden, maar we moeten ook fors gaan bezuinigen want het gas en olie is verkocht, de PTT is verpatst, DSM is verkocht, en de energiebedrijven zijn verpatst, UMTS en radiofrequenties en de schuld is skyhigh

Per jaar komen we 36 miljard te kort, dat is per gezin (4 milj gezinnen), dus 9000 euro TE KORT, (de bezuiniging op defensie zal ongeveer 400 euro schelen)
De schuld is 385 miljard dat is dus per gezin net geen 100.000 euro schuld

Face it, we worden net zo arm als een doorsnee indiaas gezin , wat gaan de jongeren doen als ze verstandig zijn?? Juist , naar landen waar de inhoudingen op het salaris minimaal zijn, en met een jonge groeiende bevolking.
Wat gaan ouderen doen, >??\Juist die kopen een mooie hut in een gated community in Florida voor een prikkie
Florida for babyboomers.com
http://www.bardellrealest(...)ouse&sfrType[]=Condo

[ Bericht 33% gewijzigd door michaelmoore op 16-04-2011 11:57:39 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 16 april 2011 @ 10:28:07 #130
1723 zeeuws jongetje
inmiddels ouwe lul
pi_95574659
Hé, een genuanceerd verhaal. Daarvoor was dit topic toch niet bedoeld? ;)

quote:
Op zaterdag 16 april 2011 09:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende: Dus ik zou alleen iets kopen wat duurzaam schaars is, waar er weinig van is, en er weinig van bij kan/zal komen.
Aan wat voor objecten denk je dan in dit dichtbevolkte land?
pi_95574700
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 09:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ten eerste is het van belang te beseffen welke plaats een huis in het leven van veel mensen inneemt. Het is een eerste levensbehoefte, zekerheid en veiligheid. Dat laatste zal een trend worden die steeds belangrijker wordt. Let wel: ik zeg niet alle mensen, zoveel mensen zoveel wensen. En dat mag, iedereen moet daarin zijn eigen keuze maar fijn maken. Maar het is wel handig om het te beseffen :)
Huizen zijn daarom nog nooit goedkoop geweest, en zullen dat ook niet worden. Wel fluctueren ze in prijs, en de meest bepalende factoren -op lange termijn- zijn imho:
- ruimtelijke ordening

De demografische ontwikkeling op lange termijn (20 jaar) is dat de bevolking zal krimpen en zal verouderen. Persoonlijk denk ik dat we -nee, daar wil nu nog niemand aan- mensen gaan importeren, en dat de krimp van de huidige bevolking wordt opgevangen met mensen uit het buitenland (in tegenstelling tot sommige doemdenkers die denken dat iedereen NL zal ontvluchten, omdat het gras elders groener is - dat is het namelijk niet).
Maar goed, als de bevolking krimpt, betekent dat minder vraag naar woningen. En dat zal een prijsdrukkend effect hebben op de woningprijs op lange termijn.
Daar hoort wel een nuancering bij. De vraag naar kwaliteit en veiligheid (goede wijken/slechte wijken) zal juist stijgen. Ik denk dat de gemiddelde prijs agv demografie wel zal dalen, maar dat in gewilde gebieden het zal stijgen, en niet gewilde gebieden juist extreem zal dalen - in die laatste gebieden leidend tot leegstand en uiteindelijk sloop. Dat is nu al het geval: kijk maar in provincie Groningen bijv. Maar in NL zien mensen een goedkoop huis in Groningen niet als alternatief voor een huis in Amsterdam bijvoorbeeld. Misschien leuk voor erbij, is meer onze instelling :)
Dus hoe demografie uitpakt? Ik denk gemiddeld drukkend, maar heel verschillend per regio.

Rentestand/HRA. Als de rente stijgt, dalen de huizenprijzen. As simple as that. Wat de rente gaat doen, op lange termijn. Keine blasse ahnung. Ik zit persoonlijk niet in het kamp wat een zwaar aantrekkende rente verwacht. Om een hele simpele en pragmatische reden: daar zit een groot deel van de mensheid en zeker overheden niet op te wachten. Ik kijk daar neutraal naar, maar heb geen glazen bol. Het gaat op en neer, what else is new? HRA. Ach die zal vast een keer worden afgebouwd, maar zo inmens traag, en gelardeerd met compenserende maatregelen, dat ik niet denk dat heel veel invloed heeft, wel enige invloed naar beneden. Bovendien denk ik dat iedereen inmiddels wel ingebouwd heeft dat ze op enig moment gaan sleutelen, hetgeen ze overigens vanaf 2001 in stapjes gedaan hebben.

Arbeidsmarkt. Dat is geloof ik waar ik het meest van de die hard crew hier verschil. Een krimpende beroepsbevolking zal bewerkstelligen dat de huidige generatie enorm populair op de arbeidsmarkt zal worden. Zeker als we geen mensen van buitenaf in ons landje willen toelaten. Wie een beetje flexibel is, zijn schouders eronderzet qua scholing etc, heeft mi een heel goed perspectief in NL. Hiervoor geldt echter hetzelde als demografie: twee sporen. Een deel van de arbeidsmarkt zullen banen zijn waarvoor driftig om personeel wordt geconcurreerd, een deel van de arbeidsmarkt zal simpel makkelijk te vervangen werk zijn waar veel concurrentie is, en die dus weinig perspectief biedt. De verschillen zullen groter worden, zowel qua salaris als baanzekerheid. De eerste groep zal het beter hebben dan ooit tevoren, de tweede blijft achter. Da's ook niks nieuws, dit is al twintig jaar gaande, maar het zal extremer worden.
Dus wat houdt dat in voor huizenprijzen. Min of meer hetzelfde als demografie. Ik denk dat gemiddelde salarissen zullen stijgen, en dus een huisprijsverhogend effect zullen hebben, maar dat de eerste groep veel meer zal krijgen, en dus heftig zal concureren om gewilde locaties. En wederom, dat mensen weinig flexible zullen blijken in het uitruilen van een gewilde dure locatie voor een goedkopere minder gewilde locatie. De tweede groep zal het veel moeilijker krijgen, en loopt het risico buiten spel te komen (ook dit is niet nieuw, lijkt me).
Al met al blijft NL een briljant welvarend land in dit opzicht, overigens, met extreem veel mogelijkehden, daar neigen we wel eens naar te vergeten.

Ruimtelijke ordening. Heel simpel: als je iedereen met een lapje grond zou toestaan daar een huis op te bouwen, zou de grondprijs zakken naar iets boven landbouwprijs. Ik denk niet dat daar erg veel in verruimd wordt. Ten eerste hebben we niet die traditie, ten tweede: de belangen liggen anders. Kun je het mee eens zijn of niet, maar ik zie dat niet veranderen. Ten derde (en rij maar een keer door Belgie bijvoorbeeld) denk ik dat uiteindelijk ook een meerderheid geen zin heeft 1 grote Nederland dorp. :) Er zit ook nog een ander aspect aan, en ook dat heeft weer te maken met de wensen/eisen en inflexabiliteit van de Nederlander. Als je geprefereerde locatie een stad is, dan kun je wel een lap grond in de polder aangeboden krijgen, maar dat wordt niet als alternatief overwogen. Met name in steden gaat ruimtelijke ordening nauwelijks invloed hebben, simpelweg omdat alle alternatieven al benut zijn.

Conclusie? Op langere termijn denk ik dat de (gemiddelde) huizenprijzen niet zo spannend zullen bewegen. Demografie/rente/HRA zullen drukken, salarissen/ruimtelijke ordening zullen het weer ondersteunen.
Wat volgens mij de echte kern is, is dat er steeds grotere tweedeling zal zijn in zowel prijsontwikkeling als toekomstperspectieven.
Dus ik zou alleen iets kopen wat duurzaam schaars is, waar er weinig van is, en er weinig van bij kan/zal komen. Ik denk dat daar in de toekomst allen maar heftiger om geconcurreerd wordt door steeds kapitaalkrachtiger (jonge) mensen, terwijl er daarnaast ook complete wijken gesloopt gaan worden omdat er niemand - voor geen geld- wil wonen. Dat drijft de prijs het meeste, en zal prijsontwikkelingen enorm uit elkaar laten lopen.
Het is met namelijk de Nederlandse inflexibiliteit die dit drijft. In India verhuist men zonder blikken of blozen 2000 km voor een shitty baan, hier klagen we soms al als we alleen in een drup verderop terecht kunnen....

Tot zover weer eens een aanzet voor een inhoudelijke ipv persoonlijke discussie.
Ik lees hier niets nieuws. En ik ben het met een aantal zaken zeker wel eens, en met een paar zaken minder. Maar wat voegt een discussie daarover nog toe? Wat voor mij telt is dat de huizenprijzen momenteel omlaag duikelen. En hard ook! *O*

Verder maak ik bezwaar tegen de conceptie dat wij huurders/(anti)krakers/zwervers ;) hier de verzuurden zouden zijn. Elke dag dat de fundateller toeneemt en de huizenprijzen dalen sta ik op met een stralender glimlach op m'n gezicht. Want dat betekent pure winst voor mijzelf.

Het zuur zit met name bij hen die al gekocht hebben. Die verliezen elke dag geld. Weliswaar op papier, maar dat maakt de pijn er niet minder om. En dat is goed te merken in de discussie, waarbij diegenen elke keer weer in persoonlijke, direct op de man gerichte aanvallen terugvallen.
  zaterdag 16 april 2011 @ 10:30:09 #132
323876 michaelmoore
pi_95574709
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 10:28 schreef zeeuws jongetje het volgende:

[..]

niet in kantoren en grote industriewinkels lijkt me, ik heb nog nooit zoveel leegstaand vastgoed gezien als de afgelopen maand
En in tegenstelling tot Dino geloof ik wel dat de woningprijzen verder omlaag kunnen en ook gaan, over vijf jaar zijn we weer dichter bij de grote grijze krimp die in mijn ogen al begonnen is, die begint niet op 20 mei 1926, maar heel geleidelijk met de pensionering van de eerste 400.000 babyboomers

Iedereen wil cashen, dus het is onzin om als gezagvoerder op een zinkend schip te roepen dat het wel goed komt

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 16-04-2011 11:49:36 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 16 april 2011 @ 10:40:23 #133
323876 michaelmoore
pi_95574919
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2011 10:28 schreef zeeuws jongetje het volgende:

[..]

woningen komen er jaarlijks nog 50.000 bij dat vind ik toch erg veel, aangezien de bevolking nauwelijks groeit en misschien wel krimpt
quote:
In 2010 zijn er bijna 56 duizend nieuwe woningen gereedgekomen. Dat is ruim
32 procent minder dan in 2009. Er zijn vooral minder koopwoningen
opgeleverd. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.
Het aantal gereedgekomen woningen in 2010 is het laagste aantal sinds 1952.
In dat jaar werden ruim 54 duizend woningen opgeleverd. De top werd bereikt
in 1974 met 155 duizend woningen.

[ Bericht 37% gewijzigd door michaelmoore op 17-04-2011 10:18:54 ]
pi_95611847
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 10:28 schreef zeeuws jongetje het volgende:

[..]

wees gerust, michaelmoore zorgde met zijn post daaronder dat de nuance direct verdwenen is.

quote:
Face it, we worden net zo arm als een doorsnee indiaas gezin
:')
pi_95620454
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 10:40 schreef michaelmoore het volgende:
woningen komen er jaarlijks nog 50.000 bij dat vind ik toch erg veel, aangezien de bevolking nauwelijks groeit en misschien wel krimpt
Dat is inderdaad veel, maar dan wel veel te weinig. Ik heb nu even geen zin om het terug te zoeken, maar in een eerder deel van dit topic stond dat er een jaarlijkse behoefte is van 80.000 nieuwbouwwoningen per jaar t/m 2025
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_95626890
Die behoefte van 80.000 zou zomaar berekend kunnen zijn door de bouwers.

Hoeft dus geen betrouwbaar cijfer te zijn.
  zondag 17 april 2011 @ 17:00:48 #137
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_95627328
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 09:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

- ruimtelijke ordening

Zeker eens. Ontwikkelingen die ik hier aan toe wil voegen:
Ik denk dat we in Nederland van nivelleringsland steeds meer verschillen krijgen tussen competent/rijk en incompetent/arm. Op de eerste plaats is de nivellering niet vol te houden gezien de concurrentiepositie, op de tweede plaats zal door de open grenzen het aanbod van eenvoudige arbeid bijna onbeperkt zijn. Voor de oude Nederlandse 'arbeider' (Henk) betekent dit steeds meer concurrentie en een steeds kariger bestaan. Ook het sociale stelsel zal niet veel meer voorstellen.
Dus je krijgt nóg meer een tweedeling, met mensen die heel veel willen betalen voor een tophuis op een toplocatie en grote ghetto's waar huizen praktisch niks kosten omdat het volk daar praktisch geen geld heeft.

Voor de korte termijn (Dinosaurs beschouwing was op de lange termijn) verwacht ik toch wel een daling van de prijzen gezien de verhouding financierbaarheid/huizenprijzen, die sinds het strakker worden van de financieringsnormen uit balans is (huizenprijzen nog onvoldoende gezakt)
The End Times are wild
pi_95629970
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 16:51 schreef GoudIsEcht het volgende:

Zou zomaar kunnen... Maar het was echter het CBS. :W
  zondag 17 april 2011 @ 18:03:03 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95629981
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 09:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Persoonlijk denk ik dat we -nee, daar wil nu nog niemand aan- mensen gaan importeren,
Ik kan niet wachten. Als ik later in een verzorgingstehuis zit dan heb ik liever dat m'n kont wordt gewassen door een paar nauwe Thaisen dan door zo'n Nederlandse hork met een pittig kort kapsel.

Overigens ben ik het in grote lijnen eens met je verhaal, ook wat betreft de tweedeling. Neemt niet weg dat ik voor een gemiddeld huis een geleidelijke daling verwacht van in reele termen ca 40% vanaf de top ten gevolge van een normalisatie van prijs/inkomen naar historische waarden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_95630169
quote:
10s.gif Op zondag 17 april 2011 18:03 schreef SeLang het volgende:
Neemt niet weg dat ik voor een gemiddeld huis een geleidelijke daling verwacht van in reele termen ca 40% vanaf de top ten gevolge van een normalisatie van prijs/inkomen naar historische waarden.
Ik verwacht een daling van 100%. Maar ja, dat zegt totaal niets, want ik kan het niet onderbouwen. Kun jij je verwachting wel onderbouwen met feiten en cijfers?
pi_95631087
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik verwacht een daling van 100%. Maar ja, dat zegt totaal niets, want ik kan het niet onderbouwen. Kun jij je verwachting wel onderbouwen met feiten en cijfers?
*kuch* een toekomstverwachting kun je natuurlijk nooit onderbouwen met feiten en cijfers?!
  zondag 17 april 2011 @ 18:32:21 #142
323876 michaelmoore
pi_95631173
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 16:51 schreef GoudIsEcht het volgende:

Lijkt me ook gezien de moeite die gemeentes zich troosten om achter ieder struik een blok woningen te proppen

.In de jaren 70 was het doel om 100.000 woningen per jaar te bouwen, kan me niet voorstellen dat er nu 80.000 of 50.000 woningen per jaar extra nodig zijn

Zeker gezien het aantal pensionado's die willen cashen voor 200.000 euro ofwel 500.000 florijnen

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 17-04-2011 18:38:38 ]
pi_95631415
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Lijkt me ook gezien de moeite die gemeentes zich troosten om achter ieder struik een blok woningen te proppen

.In de jaren 70 was het doel om 100.000 woningen per jaar te bouwen, kan me niet voorstellen dat er nu 80.000 of 50.000 woningen per jaar extra nodig zijn
jawel, maar daar staan minstens evenveel woningen tegenover die gesloopt gaan worden.
  zondag 17 april 2011 @ 18:38:59 #144
323876 michaelmoore
pi_95631461
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

jawel, maar daar staan minstens evenveel woningen tegenover die gesloopt gaan worden.
en da geleufde gij
Er is geen corporatie die vrijwillig woningen gaat slopen
pi_95631578
quote:
10s.gif Op zondag 17 april 2011 18:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik kan niet wachten. Als ik later in een verzorgingstehuis zit dan heb ik liever dat m'n kont wordt gewassen door een paar nauwe Thaisen dan door zo'n Nederlandse hork met een pittig kort kapsel.

Overigens ben ik het in grote lijnen eens met je verhaal, ook wat betreft de tweedeling. Neemt niet weg dat ik voor een gemiddeld huis een geleidelijke daling verwacht van in reele termen ca 40% vanaf de top ten gevolge van een normalisatie van prijs/inkomen naar historische waarden.
Wat bedoel je precies met "in reële termen"? Gecorrigeerd voor inflatie? Dus over een jaar of 10 zou bij (in totaal) 30% inflatie een woning van 300k ongeveer 300*1,3*0.6 = 234k waard zijn?

Of bedoel je dat niet?
pi_95631703
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

en da geleufde gij
Er is geen corporatie die vrijwillig woningen gaat slopen
Joh. Volgens mij gebeurt dat al hoor.
pi_95631737
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:42 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met "in reële termen"? Gecorrigeerd voor inflatie? Dus over een jaar of 10 zou bij (in totaal) 30% inflatie een woning van 300k ongeveer 300*1,3*0.6 = 234k waard zijn?

Of bedoel je dat niet?
hij bedoelt dat in jouw voorbeeld de huizenprijs gelijk blijft, terwijl de inflatie 30% is.

denk ik :)
pi_95632010
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hij bedoelt dat in jouw voorbeeld de huizenprijs gelijk blijft, terwijl de inflatie 30% is.

denk ik :)
Lijkt me niet. Want 30% inflatie is sowieso niet genoeg om voor de door hem genoemde 40% prijsdaling te compenseren. Je hebt dan 67% inflatie nodig. En ik verwacht niet dat we dat de komende 10 jaar gaan halen, niet in de EU. Maar je weet het niet... ;)
  zondag 17 april 2011 @ 18:55:48 #149
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95632093
quote:
0s.gif Op zondag 17 april 2011 18:42 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met "in reële termen"? Gecorrigeerd voor inflatie?
Yep. Gecorrigeerd voor inflatie is de huizenprijs op hele lange termijn ongeveer constant. Er zitten grote uitslagen in naar beide kanten (afhankelijk van regeringsbeleid, subsidies, rente, etc) maar gemiddeld blijft het ongeveer hetzelfde. Dat is ook logisch want als dat niet zo zou zijn dan kon uiteindelijk niemand meer een huis betalen.

Momenteel zitten we op historisch zeer hoge niveaus. Dat blijkt ook wel want ondanks de historisch extreem lage rente, hypotheekrente aftrek en lage eisen van de banken wat betreft eigen kapitaal is de betaalbaarheid van huizen een hete discussie.

In het onderstaande plaatje zie je dat de correctie in reele termen (gele lijn) al een tijdje aan de gang is. Tijdens de vorige huizencrisis (jaren '70-'80) was de reele prijsdaling ca 40%.

Mijn reisverslagen
  zondag 17 april 2011 @ 18:58:07 #150
78918 SeLang
Black swans matter
pi_95632187
Ow, en dat slopen dat gaat inderdaad gebeuren. Vinex locaties en dergelijke...
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')