Over dat laatste: Het is belangrijk dat je jezelf niet zo'n doel stelt; je moet het verhaal op een natuurlijke manier naar buiten laten komen in plaats van naar een specifiek getal toe te werken, anders gaat het verhaal alleen maar kunstmatig aanvoelen (wat ook logisch is, want je forceerde jezelf naar een bepaald doel). Maar, ik moet eerlijk bekennen dat ik dit in het begin ook deed (of in ieder geval wel alle cijfers wou weten), dus om antwoord te geven op je vraag: Ikzelf ga altijd uit van 340 woorden per bladzijde als het gedrukt is (twee bladzijdes per a4-tje), en ik zag dat Wonderer het ook al had over 280-350. Stel dat je rond de 200 bladzijdes wilt uitkomen, kom je dus uit op 68.000 woorden.quote:Op dinsdag 26 april 2011 10:23 schreef Leigh het volgende:
[..]
Heb hem opgeslagen in m'n bookmarks. ThanksGa hem vanavond even goed doorlezen.
Momenteel zit ik echt nog in de 'inspiratiesparen-fase'. Het wordt wel steeds duidelijker welke kant ik op wil. Zit al zo lang met dit idee in m'n hoofd.
Aangezien het zich af zou moeten spelen in een bepaalde plaats, zit ik eraan te denken om daar binnenkort even naartoe te gaan. Wordt een hele onderneming, maar zie het wel zitten.
65.000 woorden is flink wat!
Hoeveel woorden heb je over het algemeen nodig voor een manuscript, zeg, voor een roman of zo?
Ik zou het verhaal zeker laten proeflezen door kinderen. Dat vinden ze zelf waarschijnlijk ook heel leuk om te doenquote:Op woensdag 20 april 2011 08:35 schreef Biancavia het volgende:
Meestal probeer ik de vrijdag als mijn 'schrijfdag' te houden. Dan zorg ik ervoor dat ik voor de rest alles gedaan heb (boodschappen en zo) en dat ik me echt alleen met het schrijven bezig kan houden.
Het is hiervoor.
Zij doen elk jaar een oproep om verhalen in te sturen voor het nieuwe leerjaar. Het gaat voor dit verhaal om groep 7, dus kinderen van 10 en 11 jaar.
Ik heb nog nooit een verhaal door kinderen laten proeflezen, maar zou dat nu eigenlijk wel willen. Ik heb alleen totaal geen kinderen van die leeftijd in mijn omgeving. Wel een familielid dat op een basisschool werkt, dus ik zit eraan te denken om het via haar te proberen.
Het is namelijk nog niet gezegd dat mijn verhaal ook gepubliceerd gaat worden, vandaar dat ik er wel alles aan wil doen om het zo goed mogelijk te maken.
Het gaat mij vrij natuurlijk af om kinderverhalen te schrijven, ik hoef er niet echt bij na te denken over hoe ik mijn taalgebruik aan moet passen en dergelijke.
Dit is een goed boek. Ik heb het ook gelezen, maar de meeste dingen die erin stonden deed ik al.
Doe ikquote:Maar ga jij je nou eerst maar op je eigen boek focussen.
O, iedereen mag me altijd van mijn schrijfwerk houden, graag zelfsquote:Op woensdag 27 april 2011 19:41 schreef p-etr-a het volgende:
Nadine, alvast met excuses dat ik je van je schrijfwerk houd heb ik een vraag voor je. Ik heb vandaag Vermoorde onschuld uitgelezen en verbaasde me er steeds meer over dat je na deze debuutroman zo lang geen boeken hebt gepubliceerd. Mijn uitgeefster zei al bij ons eerste gesprek tegen me dat het belangrijk is om vol te houden na het debuut; een lange adem was volgens haar essentieel. Hebben ze jou dat nooit gezegd? Wat is de reden voor je zo lange stilte?
Ik zit me nu al af te vragen welk nieuwe verhaal dat isquote:Cherrylips wil eind januari 2010 ook weer beginnen. Zij heeft in 2005 al een manuscript geschreven dat in totaal ruim 110.000 woorden telt.
Op 12 februari zit ze op 3000 woorden met een nieuw verhaal.
Tja, klinkt begrijpelijk. Als je het zo stelt lijkt schrijven een enorme opoffering. En toch trekt het zo, zozeer dat veel mensen er hun halve leven voor zouden opgeven. Ik ben blij dat die keuze voor mij niet aan de orde is.quote:Op donderdag 28 april 2011 00:14 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
O, iedereen mag me altijd van mijn schrijfwerk houden, graag zelfsLeuk trouwens dat je het boek hebt gelezen.
Dat het zo lang heeft geduurd, komt gewoon door het leven. Ik heb drie kinderen gekregen na dat debuut. Toen werd het een beetje ingewikkeld, omdat ik (en de meeste schrijvers met mij) alleen kan schrijven in totale afzondering, en dan is er nog de noodzaak om de concentratie en de aandacht langdurig op één ding - dat boek - te kunnen richten, zodat er een soort vloeiend of stromend denkproces ontstaat (sorry voor deze lelijke woorden), en nee - dat ging niet meer. Dat is trouwens nog steeds een probleem, tot op de dag van vandaag, want een gezinsleven (met alle chaos, versnippering en drukte) staat haaks op de diepe concentratie en de totale toewijding die je moet opbrengen om een roman te schrijven. Een eeuwig gevecht, zullen we maar zeggen. En over de strijd die ik dagelijks voer om een paar werkuren bij elkaar te sprokkelen, heb ik het dan nog niet eens gehad. Want ik heb het nog steeds niet tot kostwinner weten te schoppenDus nee, ideaal is het niet.
Aan de andere kant zag ik Thomas Roosenboom laatst in dat nieuwe televisieprogramma ( 'Benali boekt'), en ik hoorde hem zeggen dat hij min of meer noodgedwongen buiten het leven stond, zonder vrouw, kinderen en vaste baan (lees: contact met mensen), maar ik begreep vooral wat hij bedoelde toen hij zei dat hij misschien wel gelukkiger was geworden als hij wél een normaal leven had gehad. Gelukkiger als mens, en ongelukkiger als schrijver. Dat is wel de keuze, ben ik bang.
In de tussenliggende jaren heb ik trouwens wel gewerkt als journalist en recensent, en dat ging prima: stukjes maken, de aandacht steeds kortstondig op iets nieuws richten, dat is een vorm van versnippering en vluchtigheid die goed past bij een druk bestaan. Vervolgens heb ik een aantal jaren geleden hier op het forum nog een boek (of dagboek) geschreven, en toen ik dat bij een uitgeverij wist onder te brengen, kreeg ik toch weer zin om een nieuw boek te schrijven.
Allereerst: natuurlijk maakt het niet uit. Maar er zijn wel prettige en minder prettige letters, dat merk je zelf ook wel bij het schrijven en nalezen. Neem een zo rustig mogelijke, een gewone Times of Arial volstaat, en maak 'm niet te klein. Regelafstand anderhalf is ook prettig voor een uitdraai die je naar een uitgeverij stuurt.quote:Op donderdag 28 april 2011 10:06 schreef najazeg het volgende:
Een rare vraag misschien: Maar is er een bepaald font waarin uitgevers een manuscript het liefst zouden zien? Of maakt dat niet zoveel uit?
Zolang het maar niet Comic Sans isquote:Op donderdag 28 april 2011 16:37 schreef p-etr-a het volgende:
Allereerst: natuurlijk maakt het niet uit. Maar er zijn wel prettige en minder prettige letters, dat merk je zelf ook wel bij het schrijven en nalezen. Neem een zo rustig mogelijke, een gewone Times of Arial volstaat, en maak 'm niet te klein. Regelafstand anderhalf is ook prettig voor een uitdraai die je naar een uitgeverij stuurt.
Als je comic sans gebruikt voor een boek verdien je het niet om serieus genomen te wordenquote:Op donderdag 28 april 2011 16:44 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Zolang het maar niet Comic Sans is![]()
Hoe dan ook, volgens mij vereisen de meeste uitgeverijen zelfs een regelafstand van 1.5 (zover ik op websites heb gezien in ieder geval).
Aangezien ik bijna zo goed als op hetzelfde als jou zit, leek het me wel handig om je een vergelijking te geven. Ik zit nu op 109.800 woorden, en ik zit helemaal onderaan het 161e a4-tje. Als jij met "bladzijde" daadwerkelijk a4-tje in Word/w/e bedoelt, dan zit je dus wel enorm uitgelijnd. Maar ik heb ook nog gewone regelafstand (1) terwijl ze bij uitgevers dus vaak 1.5 willen. Overigens ik niet dat ze het uit maakt, het gaat hun gewoon om het verhaal lijkt me. Het ljkt me sterk als zij naar een bepaald paginanummer streven.quote:Op donderdag 28 april 2011 20:28 schreef najazeg het volgende:
maar met mijn 110.778 woorden zit ik nu tegen de 260 bladzijden. En als ik dan lees van mensen die met hetzelfde aantal nog een stuk onder de 200 bladzijden zitten
Haal je dit scenario voor de geest:quote:Op donderdag 28 april 2011 10:06 schreef najazeg het volgende:
Een rare vraag misschien: Maar is er een bepaald font waarin uitgevers een manuscript het liefst zouden zien? Of maakt dat niet zoveel uit?
Een alinea is inderdaad gewoon een nieuwe regel. Tabje erbij maakt het helemaal duidelijk. Een witregel gebruik je, zoals je al zegt, alleen bij een tijdsprong, een perspectiefwisseling o.i.d.quote:Op vrijdag 29 april 2011 07:44 schreef najazeg het volgende:
Ik zal nog eens kijken of de regelafstand 1.5 is maar volgens mij is dat het haast wel. Mijn manuscript zou goed en prettig leesbaar moeten zijn - dat vind ik zelf iig en daarom had ik dit font ook gekozen. Times New Roman bijv vind ik nooit lekker lezen, wat dat betreft is Calibri of hoe dat font heet in Office 2007 al een hele verbetering.
-edit- oh en bedoel je met alineas dat je op een nieuwe regel begint of dat er ook echt een witregel tussen stukken tekst zit? Dat eerste doe ik veelvuldig, het tweede bijna niet of het moet in hetzelfde hoofdstuk over een ander moment/plaats gaan ofzo.
Hij staat nu op regelafstand 1 ipv 1.5 maar bij het lettertype wat ik gebruik lijkt 1 al sterk op 1.5 en 1.5 ziet eruit alsof er nog makkelijk regels tussen de regels geschreven zouden kunnen worden. Dus hou ik het maar zoals ik het nu heb. Lijkt me sterk dat een uitgever daar moeilijk over zou doen.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:52 schreef p-etr-a het volgende:
Een alinea is inderdaad gewoon een nieuwe regel. Tabje erbij maakt het helemaal duidelijk. Een witregel gebruik je, zoals je al zegt, alleen bij een tijdsprong, een perspectiefwisseling o.i.d.
De gezond verstand-methode werkt prima. Als jij het lekker vindt lezen, zonder al te veel poespas, dan is het voor de uitgever ook goed.
Boeken inderdaad wel. Maar websites schijnen dus prettiger te lezen zijn zonder schreef. Vergelijk maar eens het lettertype op bijv deze site met http://www.kubuntu.org/ . Voor websites kan het er dan net iets verzorgder uit zien maar ben het met je eens dat zeker voor boeken schreeflettertypes de norm zijn.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:52 schreef p-etr-a het volgende:
Ik zou trouwens niet weten waarom een lettertype zonder schreef prettiger is dan een met. Ik gebruik altijd schreef, vind het juist heel fijn lezen, en boeken worden vrijwel alleen maar gedrukt in schreeflettertypes!
En als het dan zover is, dan kun je nog beter de eerste 50 pagina's en een uitgebreide synopsis naar de uitgeverij sturen dan zo'n dik pak papier. Met de vermelding dat je bij eventuele interesse van hun kant uiteraard het volledige manuscript op zal sturen.quote:Op donderdag 28 april 2011 20:28 schreef najazeg het volgende:
[..]
Als je comic sans gebruikt voor een boek verdien je het niet om serieus genomen te worden
Ze zeggen dat op het scherm een Sans Serif lettertype (zoals Verdana) prettiger leest en op papier juist een Serif lettertype (zoals Times New Roman). Nu heb ik een Serif lettertype genaamd Petra, lettergrootte 11, maar met mijn 110.778 woorden zit ik nu tegen de 260 bladzijden. En als ik dan lees van mensen die met hetzelfde aantal nog een stuk onder de 200 bladzijden zitten, dan vraag ik me af of het lettertpe acceptabel genoeg is voor een uitgeverOverigens, het verhaal is nog niet klaar, dus met dit lettertpe haal ik de 300 blz zeker wel.
Bij de uitgeverij die ik op het oog heb willen ze iig zo compleet mogelijke manuscripten.quote:Op vrijdag 29 april 2011 11:13 schreef Biancavia het volgende:
[..]
En als het dan zover is, dan kun je nog beter de eerste 50 pagina's en een uitgebreide synopsis naar de uitgeverij sturen dan zo'n dik pak papier. Met de vermelding dat je bij eventuele interesse van hun kant uiteraard het volledige manuscript op zal sturen.
Tenzij op de site uitdrukkelijk staat vermeld dat ze graag gelijk het complete manuscript willen ontvangen.
"Ubuntu" (naar het op Linux-gebasseerde OS dat ik zelf ook gebruik) is inderdaad een zeer goed verzorgd en heerlijk leesbaar lettertypequote:Op vrijdag 29 april 2011 10:02 schreef najazeg het volgende:
Boeken inderdaad wel. Maar websites schijnen dus prettiger te lezen zijn zonder schreef. Vergelijk maar eens het lettertype op bijv deze site met http://www.kubuntu.org/ . Voor websites kan het er dan net iets verzorgder uit zien maar ben het met je eens dat zeker voor boeken schreeflettertypes de norm zijn.
dat zit ik dus al de hele tijd te zeggenquote:Op vrijdag 29 april 2011 16:29 schreef wonderer het volgende:
Het klinkt ook alsof jullie geen verschil zien tussen de tekst op het beeldscherm en de tekst op papier... Dat is niet hetzelfde, op het beeldscherm leest het anders dan op papier. Vandaar dat schreefloos op beeldscherm fijner is en schreef op papierDa's wel iets om rekening mee te houden als je het uitprint en opstuurt, natuurlijk.
Ik gebruik juist altijd een witregel voor een nieuwe alinea, omdat ik dat zelf ook duidelijker vind, het voegt ook visueel een rustpunt in de tekst toe. Maar dat zeggende, een nieuwe alinea betekent bij mij meestal ook een nieuwe scene, tijdsprong, plaatssprong, etc.quote:Op vrijdag 29 april 2011 09:52 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Een alinea is inderdaad gewoon een nieuwe regel. Tabje erbij maakt het helemaal duidelijk. Een witregel gebruik je, zoals je al zegt, alleen bij een tijdsprong, een perspectiefwisseling o.i.d.
Even kijken of ik het goed begrijp: per scene gebruik jij meestal slechts 1 alinea (op dialogen na dan, mag ik aannemen)?quote:Op vrijdag 29 april 2011 22:54 schreef DaMart het volgende:
Ik gebruik juist altijd een witregel voor een nieuwe alinea, omdat ik dat zelf ook duidelijker vind, het voegt ook visueel een rustpunt in de tekst toe. Maar dat zeggende, een nieuwe alinea betekent bij mij meestal ook een nieuwe scene, tijdsprong, plaatssprong, etc.
Als ik dat zou doen zou de leesbaarheid van mijn tekst m.i. toch wel achteruit gaan. Soms zijn alineas bij mij maar 1 of 2 regels, als ik bijvoorbeeld kort een gevoel of een kleine actie omschrijf voor er een dialoog plaatsvind - en in dialogen zelf dus ook.quote:Op zaterdag 30 april 2011 02:08 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Even kijken of ik het goed begrijp: per scene gebruik jij meestal slechts 1 alinea (op dialogen na dan, mag ik aannemen)?
Als het korte scenes zijn wel, ja, maar vaak genoeg gebruik ik ook meerdere alinea's voor één scene hoor. Het hangt dus echt van de scene af. En tussen de alinea's dus een witregel. Ik vind dit ook vooral prettig om tijdens het schrijven in een oogopslag te zien waar ik de nieuwe alinea begonnen ben.quote:Op zaterdag 30 april 2011 02:08 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Even kijken of ik het goed begrijp: per scene gebruik jij meestal slechts 1 alinea (op dialogen na dan, mag ik aannemen)?
Nee, ook gewoon eentje. Ik maak dat onderscheid niet echtquote:Op zaterdag 30 april 2011 16:35 schreef wonderer het volgende:
En wat doe je dan bij een grotere sprong? Twee witregels?
Heheh, okee. De standaardopmaak van een alinea in word 2010 is een "witregel" (eigelijk niet echt, gewoon ruimte) tussen de alinea's waardoor het voor het oog prettig leest op het beeldscherm, maar als je straks de tekst een normale opmaak wil geven, hoef je niet alle witregels er handmatig uit te halen. Is dat misschien een idee?quote:Op zondag 1 mei 2011 00:44 schreef DaMart het volgende:
[..]
Nee, ook gewoon eentje. Ik maak dat onderscheid niet echt.
Ik vind die standaard witregel (ruimte) in Word 2010 heel irritant, juist doordat het lijkt alsof er bij elke nieuwe alinea een witregel tussen staat. Snap niet dat ze daarvoor hebben gekozen.quote:Op zondag 1 mei 2011 01:00 schreef wonderer het volgende:
[..]
Heheh, okee. De standaardopmaak van een alinea in word 2010 is een "witregel" (eigelijk niet echt, gewoon ruimte) tussen de alinea's waardoor het voor het oog prettig leest op het beeldscherm, maar als je straks de tekst een normale opmaak wil geven, hoef je niet alle witregels er handmatig uit te halen. Is dat misschien een idee?
Mee eens.quote:Op zondag 1 mei 2011 12:24 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Ik vind die standaard witregel (ruimte) in Word 2010 heel irritant, juist doordat het lijkt alsof er bij elke nieuwe alinea een witregel tussen staat. Snap niet dat ze daarvoor hebben gekozen.
Ik schrijf ook graag in bed! Met een schrijfblok, of op de minilaptop (die gesneuveld is en waar hoognodig een nieuw exemplaar van moeten aangeschaft). Heerlijk is dat!quote:Nieuws: Guardian: schrijven in bed is zo slecht nog niet
1 May 2011
Schrijven in bed is niet iets voor luie schrijvers. Sterker nog: de meest productieve auteurs - van Mark Twain tot Marcel Proust - schreven tussen kussens, lakens en dekens. Ook de Britse schrijfster Monica Ali biechtte onlangs op dat ze haar recente boek 'Untold Story' vrijwel geheel in bed had geschreven.
Vraag is: hoe doe je dat? Loopt je vulpen niet leeg, krijgt je laptop wel genoeg steun, waar laat je je notitie- en woordenboeken. De waarheid is dat wie in bed wil schrijven, dat altijd voor elkaar krijgt, zo schrijft Robert McCrum in The Guardian. George Orwell schreef zelfs met een schrijfmachine in bed. Plus een slof sigaretten op het nachtkastje.
Misschien, zo vertelde Blogger Liz Squires heeft het ook iets te maken met de intimiteit van het bed: die weerspiegelt zich misschien wel in de stijl en de manier van vertellen. Marcel Proust had zijn 'bekentenissen' nergens anders kunnen schrijven dan in bed.
Bron: www.guardian.co.uk/books/(...)in-bed-robert-mccrum
http://www.schrijvenonlin(...)s-zo-slecht-nog-niet
Ik gebruik nog Word 2007 en de standaardopmaak van Word is het eerste dat ik na een installatie aanpasquote:Op zondag 1 mei 2011 01:00 schreef wonderer het volgende:
[..]
Heheh, okee. De standaardopmaak van een alinea in word 2010 is een "witregel" (eigelijk niet echt, gewoon ruimte) tussen de alinea's waardoor het voor het oog prettig leest op het beeldscherm, maar als je straks de tekst een normale opmaak wil geven, hoef je niet alle witregels er handmatig uit te halen. Is dat misschien een idee?
Ik heb ook geen idee, maar ik vind het wel fijn, puur omdat teksten op een beeldscherm met ruimte tussen de alinea's prettiger leest. Calibri vind ik ook prettig, dus ik laat het lekker staanquote:Op zondag 1 mei 2011 12:24 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Ik vind die standaard witregel (ruimte) in Word 2010 heel irritant, juist doordat het lijkt alsof er bij elke nieuwe alinea een witregel tussen staat. Snap niet dat ze daarvoor hebben gekozen.
Ik denk het welquote:Op donderdag 28 april 2011 03:23 schreef wonderer het volgende:
Denk je dat je het weer echt op gaat pakken als de kids ouder zijn, Nadine?
* Complexiteit is nu voor het eerst iets van Tolstoj aan het lezen.quote:Op zaterdag 30 april 2011 20:38 schreef Complexiteit het volgende:
(Ik vraag me af of ik wel kan schrijven, en als dat niet zo is, of dat nog komt)
Ja, maar dat is Tolstojquote:Op maandag 2 mei 2011 20:47 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
* Complexiteit is nu voor het eerst iets van Tolstoj aan het lezen.
Wauw.Ik kan duidelijk nog niet schrijven
![]()
Nou, ik wil best hoog mikken. Het lukt me namelijk toch niet, zo hoog te komen, maar wie weet hoe hoog je komt als je het telkens probeertquote:Op maandag 2 mei 2011 21:10 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja, maar dat is Tolstoj. Ik weet niet hoe hoog jullie mikken, maar ik wil gewoon vermakelijk leesvoer schrijven
.
Simpel gezegd wil ik dat mijn werk wordt verkocht en dat er zo nu en dan een positieve recensie verschijnt. Alles wat daarboven zit is mooi meegenomenquote:Op maandag 2 mei 2011 21:10 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ja, maar dat is Tolstoj. Ik weet niet hoe hoog jullie mikken, maar ik wil gewoon vermakelijk leesvoer schrijven
.
Ja, preciesquote:Op maandag 2 mei 2011 22:22 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Simpel gezegd wil ik dat mijn werk wordt verkocht en dat er zo nu en dan een positieve recensie verschijnt. Alles wat daarboven zit is mooi meegenomen
Wat ben je van hem aan het lezen?quote:Op maandag 2 mei 2011 20:47 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
* Complexiteit is nu voor het eerst iets van Tolstoj aan het lezen.
Wauw.Ik kan duidelijk nog niet schrijven
![]()
Anna Karenina.quote:
Ah, en hoe vind je het? Ik heb hem ook (gepoogd) te lezen. Ik ben voor nu gestrand bij pagina 308, hoe meesterlijk Tolstoj ook is, ik kwam soms niet door de 5-pagina-lange beschrijvingen van een landschap of akkers heen (en ik kan het dan ook niet over mijn hart verkrijgen ze over te slaan). Nu bezig met wat lichtere kost van Tolstoj: huwelijksgeluk. Fijn boek!quote:Op dinsdag 3 mei 2011 10:13 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Anna Karenina.
Leuk dat je politieke filosofie studeert. Is dat een master van een bepaald wetenschapsgebied?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |