Als iemand een update heeft, dan zet ik die gewoon in de OP erbij!quote:Op woensdag 13 april 2011 22:29 schreef wonderer het volgende:
Beetje outdated, die stukjes hierboven, hehe. Maar goed.
Aangepast, en meteen mijn eigen stukje bijgewerkt.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:33 schreef wonderer het volgende:
wonderer heeft zijn derde manuscript naar de uitgever gestuurd en wacht nu vol spanning op het vonnis. Intussen heeft hij in een maand tijd de eerste versie van een thriller geschreven en nu doet ie even niks, de luie flikker.
Ik heb regelmatig contact met ze en vraag af en toe ook of ze al wat verder gelezen hebben. Dus ik houd het zeker in de gaten, maar wil ze ook wel de tijd geven om het rustig en goed te kunnen lezen. Opjagen werkt immers ook in mijn nadeelquote:Op woensdag 13 april 2011 22:40 schreef wonderer het volgende:
Maar over die proeflezers, als je zelf weet waar het aan ligt en alles, is het goed, maar ik heb wel gemerkt dat je er een beetje achteraan moet zitten, anders sta je straks met lege handen.
ValHallenquote:Op woensdag 13 april 2011 22:36 schreef DaMart het volgende:
[..]
Aangepast, en meteen mijn eigen stukje bijgewerkt.
Bijgewerktquote:Op donderdag 14 april 2011 02:20 schreef ValHallen het volgende:
[..]
ValHallen
De eerste versie van zijn horrorverhaal is inmiddels af. Hij is er echter niet tevreden over en laat het project een tijdje in de kast staan. Hij is inmiddels begonnen aan een verhaal dat kant en klaar zijn brein binnen kwam wandelen
Dat schiet ook niet opquote:Op woensdag 13 april 2011 23:21 schreef wonderer het volgende:
Da's ook waar. Ik zit nog steeds te wachten op proeflezers van mijn eerste boekDus ik heb porren wel geleerd.
Nou ja, bij mijn vorige boek ging het wel goed. Maar inderdaad.quote:Op donderdag 14 april 2011 09:00 schreef najazeg het volgende:
Conclusie: Je moet goed opletten wie je laat proeflezen
quote:Op donderdag 14 april 2011 11:02 schreef StinkieBinkie het volgende:
Mag ik er ook bij?
Ik ben bezig met een roman met lichte fantasy invloeden over een jongen die zijn eigen hersenen niet durft te vertrouwen. Ik zit wel pas op 1000 woorden.
Bijgewerkt!quote:Op donderdag 14 april 2011 12:37 schreef p-etr-a het volgende:
Dan ook van mij een update, want inderdaad, die stukjes hierboven zijn wel heel oud.
p-etr-a werkt momenteel aan de eerste versie van een script en wacht ondertussen vol spanning op de verschijning van haar derde boek in juni.
Dank!quote:
Ah, het fameuze deadlineprobleemquote:Op donderdag 14 april 2011 22:45 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Dank!
Relevant om in dit topic te melden is dat ik deze week als doel heb om per dag duizend woorden te schrijven, gewoon om het scherp te houden. Ik merk dat het nogal snel op de lange baan gaat als ik deadlines heb die veel harder in mijn nek hijgen dan een boek voor zo ver in de toekomst. Maar nu ik mezelf heb voorgenomen om elke dag die duizend te schrijven, schrijf ik tenminste elke dag. Ik wil niet zeggen dat ik het streefaantal vaak haal (tot nu toe één keer) maar alleen al het feit dat ik ervoor ga zitten, helpt enorm.
Dank je!quote:Op vrijdag 15 april 2011 00:04 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ah, het fameuze deadlineprobleem![]()
Goed hoor, dat je alweer zo hard aan het werk bent terwijl je net een boek hebt ingeleverd. Ik ben trouwens heel benieuwd naar je nieuwe boek.![]()
Daarmee is je synopsis dus ongeveer een volledige roman. Dat is best lang voor een synopsis, wat je zegt. Hoe werk je daar vervolgens mee?quote:Met 0 woorden bedoel ik dus 0 romanwoorden, want de synopsis telt er inmiddels 60.000. Ik begrijp zelf eigenlijk niet waar ik al die tekst vandaan haal, maar goed. Toegegeven, ik heb ook al een aantal belangrijke scènes uitgeschreven. Ik ben heel benieuwd hoe het straks zal gaan - aan de voorbereiding zal het in elk geval niet liggen![]()
Ja, daar worstel ik ook mee. Tijdens het schrijven heel enthousiast, en daarna toch wat onzeker of het wel goed genoeg is. Dus ik houd me ook aanbevolen voor de remediequote:Op maandag 18 april 2011 07:10 schreef p-etr-a het volgende:
Twijfelen over de kwaliteit is volgens mij een probleem voor alle schrijvers. Als je een remedie vindt, hoor ik het graag.
Die 60.000 woorden zijn een grote brij van losse ideeën, citaten, oude teksten, mogelijke oplossingen en dubbele scènes, totale chaos dus. Inmiddels heb ik die tekst ingekort tot 15.000 woorden, ongeveer 25 pagina's. Ik heb veel moeite met het overzicht, daarom werk ik zo omslachtigquote:Op maandag 18 april 2011 07:10 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Dank je!
[..]
Daarmee is je synopsis dus ongeveer een volledige roman. Dat is best lang voor een synopsis, wat je zegt. Hoe werk je daar vervolgens mee?
Mijn remedie, voor de komende tijd, is om de zelfkritiek tot het eind te bewarenquote:Twijfelen over de kwaliteit is volgens mij een probleem voor alle schrijvers. Als je een remedie vindt, hoor ik het graag.
klinkt als een goed idee. Alleen het idee om daadwerkelijk iets naar een uitgever te gaan sturen lijkt me zo eng. Maar wanneer ik zo ver ben dan zal ik er toch aan moeten geloven. Ben benieuwd hoeveel kans ik zou maken maar dat weet je nooit van tevoren. Al denk ik dat mijn verhaal wel potentie moet hebben, maar dat zal iedere schrijver wel van zijn verhaal denkenquote:Op dinsdag 19 april 2011 11:09 schreef Biancavia het volgende:
Najazeg; lijkt me wel handig dat je aangeeft dat het een deel uit een trilogie is, en ook eventueel die synopsi meesturen, dan weten ze in elk geval dat je het verhaal al rond hebt.
Das wel een meevaller als je een nee had verwacht en dan merkt dat ze interesse hebben. Ook gunstig dat ze hebben aangegeven wat er volgens hen in moet zodat je dat idd meteen erin kan verwerken. Je weet dus waar je al je vrije tijd in moet gaan stoppenquote:Op dinsdag 19 april 2011 11:09 schreef Biancavia het volgende:
Over deadlines gesproken: ik heb naar een uitgeverij die een serie kinderboekjes uitgeven een verhaalidee en beginstukje opgestuurd en gisteren kreeg ik een mail... ze willen graag het hele verhaal lezen.
Superleuk, maar ik schiet ook gelijk in de stress. Uiteraard was ik ervan overtuigd dat ik een 'nee, bedankt' zou krijgen, dus is het verhaal ook nog maar voor een derde af. Aan de andere kant is dat weer een voordeel, want ze hadden wel een aantal punten waarop het op de schop moet, dus dat kan ik er nu mooi in gaan verwerken.
Het moet over vier weken klaar zijn en ik heb er vannacht al wakker van gelegen.
Zeker weten vertellen dat je met een trilogie bezig bent en ook daarvan de synopsis meesturen. Uitgevers willen investeren in auteurs, het debuut is het duurst tenslotte. Als ze al van te voren weten dat hun investering in het eerste boek zich terug gaat betalen door naamsbekendheid, omdat er nog minstens twee boeken aankomen, is het uit marketingtechnisch oogpunt gunstiger om je eerste verhaal te publiceren.quote:Op dinsdag 19 april 2011 07:51 schreef najazeg het volgende:
ik heb een vraag.
Het verhaal (boek) wat ik schrijf, heb ik bedacht als drie delen (een trilogie dus). Ik ben met deel 1 al aardig ver, loop er nu doorheen voor correcties en aanvullingen maar daarna moet die wel klaar zijn.
Nu vraag ik me alleen af dat, als ik er mee naar een uitgever ga, of ik dan het beste kan aangeven dat dit een deel uit een trilogie is en dat ik bijvoorbeeld synopsi van de andere twee delen meestuur, of moet ik niets zeggen over andere delen omdat ze me dan misschien te hard van stapel zouden vinden lopen?
Dat wordt productie draaienquote:Op dinsdag 19 april 2011 11:09 schreef Biancavia het volgende:
Biancavia Het manuscript is na enkele (onderbouwde) afwijzingen wederom enigszins herschreven en ligt nu weer bij drie uitgeverijen in de wacht.
Najazeg; lijkt me wel handig dat je aangeeft dat het een deel uit een trilogie is, en ook eventueel die synopsi meesturen, dan weten ze in elk geval dat je het verhaal al rond hebt.
Over deadlines gesproken: ik heb naar een uitgeverij die een serie kinderboekjes uitgeven een verhaalidee en beginstukje opgestuurd en gisteren kreeg ik een mail... ze willen graag het hele verhaal lezen.
Superleuk, maar ik schiet ook gelijk in de stress. Uiteraard was ik ervan overtuigd dat ik een 'nee, bedankt' zou krijgen, dus is het verhaal ook nog maar voor een derde af. Aan de andere kant is dat weer een voordeel, want ze hadden wel een aantal punten waarop het op de schop moet, dus dat kan ik er nu mooi in gaan verwerken.
Het moet over vier weken klaar zijn en ik heb er vannacht al wakker van gelegen.
dank je voor je feedback en advies. Ik moet zeggen dat al wel eens heb gehad dat ik even geen inspiratie had voor een stuk verhaal voor het eerste deel maar wel voor het tweede of zelfs het derde deel. Toch wil ik niet te ver vooruit op dit moment omdat ik gewoon weet dat hoe verder vooruit ik bezig ben, hoe groter de kans is dat ik het later geheel omgooi omdat ik details in het eerste deel heb aangepast. Van de synopsis voor de drie delen die ik had geschreven voor ik überhaupt hieraan begon klopt allang niet alles meer, dus die zal ik moeten herschrijven.quote:Op dinsdag 19 april 2011 14:42 schreef wonderer het volgende:
[..]
Zeker weten vertellen dat je met een trilogie bezig bent en ook daarvan de synopsis meesturen. Uitgevers willen investeren in auteurs, het debuut is het duurst tenslotte. Als ze al van te voren weten dat hun investering in het eerste boek zich terug gaat betalen door naamsbekendheid, omdat er nog minstens twee boeken aankomen, is het uit marketingtechnisch oogpunt gunstiger om je eerste verhaal te publiceren.
Wat ik zelf heb gemerkt met het schrijven van mijn trilogie echter is dat ik eigenlijk deel twee al af had willen hebben voor ik deel een naar een uitgever stuurde, zodat er wat minder tijd tussen zou zitten. Over mijn eerste boek deed ik drie jaar, maar als je wil voorkomen dat mensen je naam weer vergeten, moet je eigenlijk binnen een a anderhalf jaar weer publiceren en die druk vond ik erg lastig.
Dus als je het nu nog eng vindt, kun je beter lekker verder werken aan deel twee in plaats van dat je de eerste al opstuurt.
Dankjewel!quote:Op dinsdag 19 april 2011 14:46 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Dat wordt productie draaien![]()
Maar leuk dat ze belangstelling hebben! Ik zou het positief benaderen: ze zijn geïnteresseerd en ze hebben tips gegeven, dat betekent dat ze echt niet zullen afhaken als het verhaal over vier weken niet voltooid is. En misschien haalt de deadline wel het beste in je naar boven. Zo niet, dan kun je ze altijd nú bellen/mailen met de vraag om wat extra tijd - je hebt ook een leven, tenslotte, en misschien wel een baan of een geplande vakantie of wat voor andere verplichting dan ook, en dan is het nog best ingewikkeld om zo maar vier weken vrij te maken. Dat lijkt me alleen maar 'professioneel'![]()
Hoe dan ook: succes
Dan lukt het je vast wel om het tussendoor te doen, wat ik sowieso knap vind (ik bedoel: omschakelen van het één naar het ander). Even uit nieuwsgierigheid: wordt het een kinderboek met illustraties (van iemand anders)? Aan wat voor soort boek moet ik dan denken? Prentenboek, leesboekje? Ik zou zelf ook heel graag een keer iets voor kinderen willen schrijven, maar ik ben totaal niet thuis in de materie. Het lijkt me ook moeilijk om de leeftijd (van de doelgroep) vast te stellen. Probeer jij je verhalen wel eens uit op kinderen?quote:Op dinsdag 19 april 2011 16:12 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Dankjewel!
Het valt wel mee hoor, het gaat om een redelijk kort verhaal, ongeveer 6000 woorden, dus op zich is dat wel goed te doen. Ik werk parttime in loondienst en daarnaast als zzp'er, dus hopelijk wordt het even niet te druk met opdrachten erbij.
Fantastisch! Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 22 april 2011 14:16 schreef Biancavia het volgende:
![]()
Terwijl ik aan het stoeien ben met mijn verhaal, krijg ik bericht van een Belgische uitgever dat een ander kinderverhaal van mij wordt opgenomen in hun serie en volgend jaar gepubliceerd wordt!
Heb hem opgeslagen in m'n bookmarks. Thanksquote:Op dinsdag 26 april 2011 08:58 schreef Biancavia het volgende:
Leigh, misschien is de snowflake-methode iets voor jou: http://www.advancedfictionwriting.com/art/snowflake.php
Ik heb mijn eerste grote verhaal (65.000 woorden) geschreven terwijl ik alleen maar een begin en een (idee van een) eind had, maar voor het tweede manuscript loop ik er mee vast op die manier, dus wil ik het ook met die methode van hierboven gaan proberen.
Interessant, waar gaat het horrorverhaal over? Ik ben nu zelf bezig met een horrorverhaal a la Lovecraft, waarin een passagier van een schip op een onbewoond eiland strandt, die even later niet zo onbewoond blijkt te zijn....quote:Op donderdag 14 april 2011 02:20 schreef ValHallen het volgende:
[..]
ValHallen
De eerste versie van zijn horrorverhaal is inmiddels af. Hij is er echter niet tevreden over en laat het project een tijdje in de kast staan. Hij is inmiddels begonnen aan een verhaal dat kant en klaar zijn brein binnen kwam wandelen
Zombies. Heel lastig om daar een uitdagend verhaal over te schrijvenquote:Op dinsdag 26 april 2011 14:30 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Interessant, waar gaat het horrorverhaal over? Ik ben nu zelf bezig met een horrorverhaal a la Lovecraft, waarin een passagier van een schip op een onbewoond eiland strandt, die even later niet zo onbewoond blijkt te zijn....
Ik zit nu op 14.441 woorden, en het is ongeveer 16 a4tjes lang.
Ja idd, dat is een lastig onderwerp omdat het zo algemeen is.quote:Op dinsdag 26 april 2011 14:52 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Zombies. Heel lastig om daar een uitdagend verhaal over te schrijven
Het komt uiteindelijk altijd op hetzelfde neer: iemand of een groepje mensen moet het zien te overleven in een land vol met zombies. De uitdaging ligt dan ook in het schrijven van goede confrontatie scenes en het bendenken van een plot dat niet helemaal flinterdun is.quote:Op dinsdag 26 april 2011 15:15 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Ja idd, dat is een lastig onderwerp omdat het zo algemeen is.
Idd, en het uitdiepen van de relaties tussen de overlevers, en de spanningen die rijzenquote:Op dinsdag 26 april 2011 15:24 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Het komt uiteindelijk altijd op hetzelfde neer: iemand of een groepje mensen moet het zien te overleven in een land vol met zombies. De uitdaging ligt dan ook in het schrijven van goede confrontatie scenes en het bendenken van een plot dat niet helemaal flinterdun is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |