Waar ging je je dan aan ergeren? Wil graag een inhoudelijke discussie, dus zou je wat context kunnen geven?quote:Op woensdag 13 april 2011 19:41 schreef Swindler het volgende:
Ik ging me ontzettend irriteren aan lager opgeleiden exen, en meerdere relaties op stuk gelopen.
Nog lager?quote:Op woensdag 13 april 2011 19:41 schreef Swindler het volgende:
Ik ging me ontzettend irriteren aan lager opgeleiden exen, en meerdere relaties op stuk gelopen.
Daar is je antwoord.quote:Op woensdag 13 april 2011 19:43 schreef Granduppaaaaah het volgende:
[..]
Waar ging je je dan aan ergeren? Wil graag een inhoudelijke discussie, dus zou je wat context kunnen geven?
Ja eigenlijk alleen qua intelligentie.quote:Op woensdag 13 april 2011 19:46 schreef TrsK het volgende:
Bedoel je puur niveau qua intelligentie? Of ook niveau wat betreft levensfase/volwassenheid?
Ok ja wat dat betreft lig ik liever op een lijn met mijn geliefde. Er mag heus wel wat verschil inzitten; een verschillend soort intellect hoeft niet meteen een minder intellect te zijn.quote:Op woensdag 13 april 2011 19:48 schreef Granduppaaaaah het volgende:
[..]
Ja eigenlijk alleen qua intelligentie.
Vanzelf. Maar slim en dom, om het maar even plat te zeggen, werkt niet lekker samen; te grote kloof om te overbruggen.quote:Op woensdag 13 april 2011 19:50 schreef TrsK het volgende:
[..]
Ok ja wat dat betreft lig ik liever op een lijn met mijn geliefde. Er mag heus wel wat verschil inzitten; een verschillend soort intellect hoeft niet meteen een minder intellect te zijn.
Mijn vriendin luistert afschuwelijke muziek, en zo denkt zij ook over mijn muziek. Geen probleem hoor. Mijn vriendin is niet dom, maar ze houdt niet van diepgaande intellectuele gesprekken. Als ik behoefte heb aan zo'n gesprek ga ik wel naar vrienden die daar wel van houden.quote:Op woensdag 13 april 2011 19:48 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Daar is je antwoord.
Je moet er toch niet aan denken zelf voornamelijk interesse in quantumfysica te hebben terwijl je partner niet verderkomt dan So You Think You Can Dance en Oh Oh Tirol? Of je bent een groot liefhebber van opera en je partner draait de hele dag Frans Bauer? En ga zo maar door... Potje, dekseltje verhaal.
Dit wat hier boven staat zeg maar!quote:Op woensdag 13 april 2011 19:48 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Daar is je antwoord.
Je moet er toch niet aan denken zelf voornamelijk interesse in quantumfysica te hebben terwijl je partner niet verderkomt dan So You Think You Can Dance en Oh Oh Tirol? Of je bent een groot liefhebber van opera en je partner draait de hele dag Frans Bauer? En ga zo maar door... Potje, dekseltje verhaal.
De stelling van Pythagoras kan alleen bewezen worden in tweedimensionale wiskundequote:Op woensdag 13 april 2011 19:42 schreef o.us het volgende:
Chicks die niet minstens normaal kunnen schrijven en de stelling van Pythagoras snappen delf ik niet.
Het gaat hier dan ook over tweedimensionale relaties.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:05 schreef superdrufus het volgende:
[..]
De stelling van Pythagoras kan alleen bewezen worden in tweedimensionale wiskunde
Ik ben 23 en zij is 21. En dat ik het woord kankerdom gebruik betekent niet dat ik niet intellectueel ben. Bovendien zie ik mezelf helemaal niet als intellectueel of superslim. Maar ik hou er wel van om soms diepgaande programma's, documentaires, ect. te kijken of diepgaande discussies te hebben.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:04 schreef TimMer1981 het volgende:
Hoe oud zijn jullie en hoelang zijn jullie samen?
En het feit dat jij het woord "kankerdom" gebruikt zegt genoeg over wie er de intelligente binnen jullie relatie is...
Nee dat vind ik dus ook niet, maar dat heeft meer met intellectuele interesse te maken dan met intelligentie, ik bedoel minder slimme mensen kunnen ook erg geïnteresseerd zijn in bepaalde kennis gebieden (denk ik dan toch) en er dan ook oppervlakkig over mee praten, of misschien heb ik dit wel helemaal mis en is wetenschap iets voor de intellectueel beter bedeelden. En zijn vrouwen over het algemeen niet minder geïnteresseerd in wetenschap?quote:Op woensdag 13 april 2011 19:48 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Daar is je antwoord.
Je moet er toch niet aan denken zelf voornamelijk interesse in quantumfysica te hebben terwijl je partner niet verderkomt dan So You Think You Can Dance en Oh Oh Tirol?
Mensen die scheldwoorden gebruiken hebben over het algemeen een gevarieerder en groter vocabulaire.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:04 schreef TimMer1981 het volgende:
Hoe oud zijn jullie en hoelang zijn jullie samen?
En het feit dat jij het woord "kankerdom" gebruikt zegt genoeg over wie er de intelligente binnen jullie relatie is...
haha ik sta ook heus niet de hele dag tegen iedereen te praten hoor. Maar kanker ligt nou eenmaal lekker in de mond, en komop; dit is het internet!quote:Op woensdag 13 april 2011 20:14 schreef MASD het volgende:
[..]
Mensen die scheldwoorden gebruiken hebben over het algemeen een gevarieerder en groter vocabulaire.
Inderdaad,quote:Op woensdag 13 april 2011 19:43 schreef o.us het volgende:
[..]
sorrie hoor :S
kom strx ff geod maken dan :$ :$ :$
Pardon?quote:Op woensdag 13 april 2011 20:05 schreef superdrufus het volgende:
[..]
De stelling van Pythagoras kan alleen bewezen worden in tweedimensionale wiskunde
Ja, maar het is ook een kennis hiaat die ik wil vullen. Heb ooit iemand van intellectuele stature horen zeggen dat over het algemeen de relatie tussen twee mensen met een redelijk overeenkomend niveau beter is dan tussen twee mensen met een verschillend niveau. Maar heb er nooit wat over kunnen vinden (behalve dan voorheen genoemde interesse gebieden), en vroeg me af wat er qua kennis over dit onderwerp beschikbaar is, en hoopte op een geïnformeerd antwoord of gewoon wat ervaringen van users hier.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:23 schreef badtripbob het volgende:
Oh, en het is wel handig als je een gesprek kan hebben over meer dan de top40 of wat er op shownieuws aan bod komt...
Nu ga ik zelf nooit zomaar een meisje versieren dus zit ik niet gauw aan iemand "vast" die niet bij me past. Leer gewoon mensen kennen en als er een klik is merk ik dat vanzelf wel.
Wat dat betreft; Dat jij nooit verder bent gekomen dan je middelbare school betekent niet dat je dom bent, alleen dat je geen zin had in school, of om andere redenen nooit verder bent gegaan.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:37 schreef BlueMage het volgende:
Ach "intelligente" mensen kijken ook naar Oh Oh Tirol en dat soort shit maar willen het niet toegeven.
Ik ben relatief laagopgeleid (ok laat dat relatief maar weg, ik heb alleen de middelbare school afgemaakt) en m'n vriendin heeft twee studies op universitair niveau af, significant meer geld dan ik ooit zal hebben of bij elkaar gezien heb
en toch...nu al 4 jaar samen.
Waarom? Omdat we veel interesses delen en heel goed discussies "op niveau" (bah klinkt erg arrogant) kunnen hebben en ook slim genoeg zijn om toe te geven dat onderbroekenhumor heel erg leuk kan zijn. (denk aan 'n uur met schetenkussens spelen
![]()
)
Je opleiding heeft dan ook niet veel met je intelligentie te maken.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:37 schreef BlueMage het volgende:
Ach "intelligente" mensen kijken ook naar Oh Oh Tirol en dat soort shit maar willen het niet toegeven.
Ik ben relatief laagopgeleid (ok laat dat relatief maar weg, ik heb alleen de middelbare school afgemaakt) en m'n vriendin heeft twee studies op universitair niveau af, significant meer geld dan ik ooit zal hebben of bij elkaar gezien heb
en toch...nu al 4 jaar samen.
Waarom? Omdat we veel interesses delen en heel goed discussies "op niveau" (bah klinkt erg arrogant) kunnen hebben en ook slim genoeg zijn om toe te geven dat onderbroekenhumor heel erg leuk kan zijn. (denk aan 'n uur met schetenkussens spelen
![]()
)
Kan goed gaan, kan slecht gaan. Paar keer gehad en het zorgt toch vaak wel voor irritaties. Er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen zit er wel 'n groot verschil tussen de interessegebieden en het gespreksniveau van hoger opgeleiden en dat van lager opgeleiden.quote:Op woensdag 13 april 2011 19:40 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Ik heb een vraagje voor mensen die wel eens een relatie hebben gehad met iemand van wie het niveau een stuk hoger of lager was, en dan vooral hoe dat verliep en welke problemen jullie tegen kwamen en of deze misschien afwezig waren. Ik hoor namelijk veel mensen als eis tellen voor een partner dat deze intelligent is, maar waarom? Ik bedoel zijn diepgaande gesprekken op niveau zo waardevol dat deze het hele wel en wee van een relatie beïnvloeden, of is het een leuke dimensie die niet per se hoeft? Zijn er ook communicatieproblemen of vind je het niet erg dingen uitgebreider uit te leggen omdat je dat voor die partner over hebt?
Het blijft vreemd als je als enige lacht om je grappen.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:51 schreef BlueMage het volgende:
Ook hetzelfde gevoel voor humor is belangrijk (überhaupt gevoel voor humor hebben is wel wenselijk) want niks is zo erg als onbegrepen grappen.
Ik zeg Doen!quote:Op woensdag 13 april 2011 20:51 schreef BlueMage het volgende:
remixd en badtripbob jullie hebben allebei wel een goed punt dat opleidingsniveau niet (altijd) met intelligentie te maken heeft.Ik had vroeger nooit veel zin om naar school te gaan, haalde VWO (Atheneum) toch relatief gemakkelijk (had ook wel een goeie eindlijst) daarna naar de uni gegaan omdat ik vond dat dat zo hoorde en tsja daar ging het natuurlijk fout: wist niet wat te kiezen, eindeloos doormodderen en uiteindelijk compleet doorgedraaid terug naar m'n ouders verhuisd. Ben toen begonnen met werken, en werk nou nog steeds als een soort van veredelde palletsorteerder (sorteerster moet ik zeggen
).
Nou heb ik toch best wel een beetje spijt van hoe ik m'n opleiding en toekomst toen zo verkloot heb en zit nou te denken om toch weer, partime natuurlijk, wat te gaan studeren.
Ik denk dat de conclusie (voor mij tenminste) is dat je in een relatie dingen gemeen moet hebben anders hou je het niet lang uit. Ook hetzelfde gevoel voor humor is belangrijk (überhaupt gevoel voor humor hebben is wel wenselijk) want niks is zo erg als onbegrepen grappen.
Iedereen zegt "doen!".quote:Op woensdag 13 april 2011 21:01 schreef remixd het volgende:
[..]
Ik zeg Doen!
Ik ben zelf ook gestopt met mijn opleiding ivm gebrek aan interesse en motivatie ben na een aantal jaar werken toch weer met een HBO opleiding begonnen. Ik ben nu overigens een stuk gemotiveerder (omdat ik ouder ben, en omdat ik een betere keuze gemaakt heb)
Ja, ben je dan de enige die je grap snapt, heeft de rest geen humor of ben je gewoonweg niet grappig?quote:Op woensdag 13 april 2011 20:53 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Het blijft vreemd als je als enige lacht om je grappen.
Misschien een duale HBO opleiding? Verdien je ook nog geldquote:Op woensdag 13 april 2011 21:06 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Iedereen zegt "doen!".Nou nog even het geld bijmekaar zien te schrapen want goedkoop is het helaas allemaal niet.
Nou komt 't niveauverschil op financieel gebied met m'n partner wel weer goed uit.
Beetje offtopic: maar idd de keuze is vrij beperkt en ik ben bijv geïnteresseerd in een rechtenstudie (eerst op HBO niveau dan eventueel toch universitair als het me goed afgaat) en dan heb je dus al dat je ergens moet werken wat beetje gerelateerd is aan die studie wil je dat duaal gaan doen. Ik zit ook te denken om gewoon bij een advocatenbureau binnen te stappen en aan te kondigen "ik heb m'n stoute schoenen aangetrokken, ik wil heel graag doen wat jullie hier nou doen, wat is de snelste weg en kunnen jullie me helpen?!" onder het motto "nee heb je, ja kun je krijgen".quote:Op woensdag 13 april 2011 21:13 schreef remixd het volgende:
[..]
Misschien een duale HBO opleiding? Verdien je ook nog geld. Maar ik moet zeggen dat keuze is wel beperkt, ik heb er toen ook naar gezocht. Moet er wel iets tussen zitten wat toevallig net iets voor jou is.
brainfarts noem ik dat.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:23 schreef badtripbob het volgende:
Mensen die een mening hebben maar deze niet kunnen beargumenteren hebben wat mij betreft geen mening. Dan roep je maar wat.
Ja of van die mensen die vrolijk allerlei meningen gaan nablaten, denk voor jezelf aub.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:23 schreef badtripbob het volgende:
Mensen die een mening hebben maar deze niet kunnen beargumenteren hebben wat mij betreft geen mening. Dan roep je maar wat.
Ja, en die kunnen ze dan dus weer niet beargumenteren...quote:Op woensdag 13 april 2011 21:57 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Ja of van die mensen die vrolijk allerlei meningen gaan nablaten, denk voor jezelf aub.
D'r lopen vrij veel van zulke blaters rond bij mij op het werkquote:Op woensdag 13 april 2011 22:00 schreef badtripbob het volgende:
[..]
Ja, en die kunnen ze dan dus weer niet beargumenteren.... Interessant komen doen door een ander na te blaten en dan hard falen als blijkt dat je niet weet wat je lult...
En nu zeg je dus waar het in dit topic over gaat. In je eerste post keek je er juist anders tegenaan.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:07 schreef BlueMage het volgende:
[..]
D'r lopen vrij veel van zulke blaters rond bij mij op het werkvandaar dat ik ook blij ben dat m'n relatie tenminste 'n beetje op niveau is.
(schetenkussens daargelaten
)
Waar was ik tegenstrijdig? Ik zie 'm niet?quote:Op woensdag 13 april 2011 22:13 schreef badtripbob het volgende:
[..]
En nu zeg je dus waar het in dit topic over gaat. In je eerste post keek je er juist anders tegenaan..
Ik bedoel meer dat je daar op het hele "niveauverschil" idee afgaf en daarna eigenlijk het juist ondersteund.quote:Op woensdag 13 april 2011 22:34 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Waar was ik tegenstrijdig? Ik zie 'm niet?
Onderbroekenlol & diepgaande discussies gaan prima samen hoor.
Mja qua opleiding en financieel zijn er niveauverschillen maar ik denk qua intelligentie dat mijn partner en ik goed op één lijn zitten, er een goeie klik is dus waarschijnlijk is daar het niveauverschil niet zo groot, makes sense?quote:Op woensdag 13 april 2011 22:41 schreef badtripbob het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat je daar op het hele "niveauverschil" idee afgaf en daarna eigenlijk het juist ondersteund.
Uhm... kennis en intelligentie zijn twee totaal verschillende dingen, goochem.quote:Op woensdag 13 april 2011 23:09 schreef Maanvis het volgende:
Een MBO-2 loodgieter kan op loodgietersgebied kei intelligent zijn, en een universitair geschoolde arts er compleet uit lullen.
Op de goeie feesten zijn er om 4 uur s'ochends altijd wel 3 of 4 in de stemming die jij beschrijft. Lekker zwammen totdat je de vogeltjes hoort.quote:Op donderdag 14 april 2011 00:06 schreef badtripbob het volgende:
Niet in een relatie, maar als ik op een feest of after zit ga ik hoe vager ik van de drugs ben en hoe langer ik niet geslapen heb steeds dieper en filosofischer lullen. De meeste andere mensen willen dan juist luchtige stof, of ze het normaal wel goed kunnen volgen of niet..
Grappig.............quote:Op woensdag 13 april 2011 21:09 schreef badtripbob het volgende:
[..]
Ja, ben je dan de enige die je grap snapt, heeft de rest geen humor of ben je gewoonweg niet grappig?.
quote:Op donderdag 14 april 2011 00:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:
2 flatgenoten die onder invloed van paddo's om 4 uur snachts een natuurdocu keken en iedere keer als er een beest werd opgepeuzeld keihard 'EN TERECHT!' riepen.
Ik had van het weekend weer dat ik een geniaal betoog hou, wat in mijn hoofd al helemaal klaarligt, maar dan voor ik mijn punt kan maken ben ik ergens middenin de weg kwijt.quote:Op donderdag 14 april 2011 00:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:
2 flatgenoten die onder invloed van paddo's om 4 uur snachts een natuurdocu keken en iedere keer als er een beest werd opgepeuzeld keihard 'EN TERECHT!' riepen.![]()
Ja, ik denk ook dat opleiding wel een zekere meerwaarde biedt. Als onopgeleid intelligent persoon vind je steeds zelf het wiel uit, met een opleiding krijg je als het ware een motorfiets aan gereikt en kun je als het ware zelf wegrijden.quote:Op donderdag 14 april 2011 00:29 schreef Mishu het volgende:
Intelligentie is moeilijk te vatten. Je voelt vaak wel aan in hoeverre iemand slim is of niet. In de manier waarop hij praat/denkt in combinatie met de educatie die hij op dit gebied heeft gehad.
Slimme mensen met een lage opleiding (mensen die eigenlijk een hoog iq hebben) kunnen bijv. vaak heel goed sommen oplossen maar missen de denkontwikkeling die je bij het VWO doormaakt. Intelligentie moet ook gestimuleerd en getraind worden om uit te kunnen stijgen boven gewoon 'een hoog iq hebben'.
Een hoogbegaafde die MBO doet (mijn ex bijvoorbeeld) kan alleen simpele moeilijke dingen heel goed (sommen oplossen, ruimtelijk inzicht). Maar weten wat voor belangrijke denkonderwerpen, discussies en controverses er zijn, dat weten ze niet. En juist door die kennis kan je boven jezelf uitstijgen.
Ja, het is handig om voort te kunnen borduren op wat je al weet. Maar je hebt ook gevallen waar je belemmerd wordt door de kennis die je al hebt. Waar je juist je vergaarde kennis weg moet gooien om tot nieuwe inzichten te komen.quote:Op donderdag 14 april 2011 00:33 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja, ik denk ook dat opleiding wel een zekere meerwaarde biedt. Als onopgeleid intelligent persoon vind je steeds zelf het wiel uit, met een opleiding krijg je als het ware een motorfiets aan gereikt en kun je als het ware zelf wegrijden.
weet je![]()
Klopt, daar heb je geen school voor. helaas.quote:Op donderdag 14 april 2011 00:36 schreef badtripbob het volgende:
[..]
Ja, het is handig om voort te kunnen borduren op wat je al weet. Maar je hebt ook gevallen waar je belemmerd wordt door de kennis die je al hebt. Waar je juist je vergaarde kennis weg moet gooien om tot nieuwe inzichten te komen.
Als je die kennis eenmaal hebt kan je er ook kritisch naar kijken en het tijdelijk even naast je neer leggen. Nieuwe inzichten bestaan eigenlijk niet. De enige reden dat je inzichten kan hebben is dat je kan denken, denken doe je door taal en taal heb je als kind aangeleerd. Hoe groter je woordenschat en begrip- praktijk- en theoriekennis des te makkelijker het is om zelf tot bepaalde inzichten te komen.quote:Op donderdag 14 april 2011 00:36 schreef badtripbob het volgende:
[..]
Ja, het is handig om voort te kunnen borduren op wat je al weet. Maar je hebt ook gevallen waar je belemmerd wordt door de kennis die je al hebt. Waar je juist je vergaarde kennis weg moet gooien om tot nieuwe inzichten te komen.
Wat een bazen.quote:Op donderdag 14 april 2011 00:13 schreef Rubber_Johnny het volgende:
2 flatgenoten die onder invloed van paddo's om 4 uur snachts een natuurdocu keken en iedere keer als er een beest werd opgepeuzeld keihard 'EN TERECHT!' riepen.![]()
Ja, kennis is idd wel een voorwaarde om tot nieuwe inzichten te komen.quote:Op donderdag 14 april 2011 00:48 schreef Mishu het volgende:
De enige reden dat je inzichten kan hebben is dat je kan denken, denken doe je door taal en taal heb je als kind aangeleerd. Hoe groter je woordenschat en begrip- praktijk- en theoriekennis des te makkelijker het is om zelf tot bepaalde inzichten te komen.
Jawelquote:Op donderdag 14 april 2011 00:52 schreef badtripbob het volgende:
Denken doe je niet alleen in taal. Genoeg mensen die vooral beelddenken.
En ga maar eens trippen, wat je dan voelt en "denkt" valt vaak ook niet goed in taal uit te drukken.
Ja, dat ken ik helaas ook. Als je 3 keer hebt gehoord 'dat het heelal zo groot is, wat zijn wij en die dingen die wij zooo belangrijk vinden daar toch nietig bij' dan is het ook niet meer zo revolutionair.quote:Op donderdag 14 april 2011 00:54 schreef Snuwerd het volgende:
[..]
Wat een bazen.
Al moet ik zeggen dat er onder de na-zeveraars van een feest ook wel amateurs zitten. Dit gesprekken voeren die je eigenlijk al 3x eerder hebt gehoord. Kan niet direct met een voorbeeld komen, sorry, slecht.
Ja dat soort lui ken ik ook. Die maken het leuk.quote:Op donderdag 14 april 2011 01:09 schreef Snuwerd het volgende:
Trouwens, ik heb een vriend die filosofie studeert en wiskunde ook best interessant vind, dit komt af en toe nog wel met leuke, wat meer levensvatbare ideeën zoals:
Is ruimte relatief (leibniz ofzo) of absoluut (newton).
Of waarom n*n wel in oneindig past, maar n^n niet in oneindig past
En een goed besef van wat oneindigheid is, is een pre.
Probeer het es voor drie dimensies, waarbij je het twee-dimensionale resultaat gebruikt, en gebruik dat resultaat es om het voor 4 dimensies te bewijzen etc. Pythagoras is een heel specifiek geval (twee loodrechte vectoren in een Euclidische ruimte) van het algemene feit dat je willekeurige vectoren kunt optellen in Rn.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:05 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Probeer es een cursus algemene relativiteit, dan kom je er achterquote:Op donderdag 14 april 2011 01:09 schreef Snuwerd het volgende:
Is ruimte relatief (leibniz ofzo) of absoluut (newton).
klopt, maar ik heb liever een dommerik met veel kennis dan een hoogbegaafd iemand die niets weetquote:Op woensdag 13 april 2011 23:47 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Uhm... kennis en intelligentie zijn twee totaal verschillende dingen, goochem.
Het Niveau (opleiding) zegt niks over hoe jij kan omgaan met mensen (vind ik).quote:Op woensdag 13 april 2011 19:40 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Ik heb een vraagje voor mensen die wel eens een relatie hebben gehad met iemand van wie het niveau een stuk hoger of lager was, en dan vooral hoe dat verliep en welke problemen jullie tegen kwamen en of deze misschien afwezig waren. Ik hoor namelijk veel mensen als eis tellen voor een partner dat deze intelligent is, maar waarom? Ik bedoel zijn diepgaande gesprekken op niveau zo waardevol dat deze het hele wel en wee van een relatie beïnvloeden, of is het een leuke dimensie die niet per se hoeft? Zijn er ook communicatieproblemen of vind je het niet erg dingen uitgebreider uit te leggen omdat je dat voor die partner over hebt?
Was dat een bewuste spelfout, aangezien je hem cursief hebt gemaakt?quote:Op donderdag 14 april 2011 09:45 schreef Haushofer het volgende:
Persoonlijk zou ik een niveauverschil niet eens zo erg vinden; ik zou alleen een persoon die daarbij ook nog es niet nieuwsgierig is een afknapper vinden.
Gvd, kom ik effe dom over. In het verleden schreef ik ook altijd nieuwsgierig totdat iemand zei dat dat fout was, toen heb ik het aangepastquote:Op donderdag 14 april 2011 10:00 schreef Swiffer het volgende:
Het is echt nieuwsgierig. Gierig- nieuws.
Choedcheloviche, jij.quote:Op donderdag 14 april 2011 10:01 schreef Maanvis het volgende:
In het verleden schreef ik ook altijd nieuwsgierig totdat iemand zei dat dat fout was, toen heb ik het aangepast.
Same. Met eentje tegen beter weten in een jaar volgehouden wat er toe leidde dat ik het op een gegeven moment echt niet meer trok en me gewoon ronduit lullig naar haar toe ging gedragen. Dat stapelt op en op een gegeven moment gaat dan echt alles irriteren.quote:Op woensdag 13 april 2011 19:41 schreef Swindler het volgende:
mwehehehe heb jij een relatie?? J/Kquote:Op donderdag 14 april 2011 10:01 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Gvd, kom ik effe dom over. In het verleden schreef ik ook altijd nieuwsgierig totdat iemand zei dat dat fout was, toen heb ik het aangepast.
http://www.onzetaal.nl/advies/nieuwsgierig.php
Maar je hebt gelijk
Dit. Maar eigenlijk is dat toch heel stom dat je je lullig gaat gedragen?! Ik snap mezelf dan nooit zo, maar ik kan het ook niet latenquote:Op donderdag 14 april 2011 10:21 schreef Catbert het volgende:
[..]
Same. Met eentje tegen beter weten in een jaar volgehouden wat er toe leidde dat ik het op een gegeven moment echt niet meer trok en me gewoon ronduit lullig naar haar toe ging gedragen. Dat stapelt op en op een gegeven moment gaat dan echt alles irriteren.
Een vriendin van me is ook niet zo erg slim (van het niveau dat ze dacht dat je van pijpen zwanger wordt), soms maakt ze van die opmerkingen en als ze dat een paar keer heeft gedaan ga ik gewoon zuchten.quote:Op donderdag 14 april 2011 10:29 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Dit. Maar eigenlijk is dat toch heel stom dat je je lullig gaat gedragen?! Ik snap mezelf dan nooit zo, maar ik kan het ook niet laten![]()
Aan de andere kant moet je er ook niet te zwaar aan tillen, maatschappelijke discussies zijn af en toe leuk maar als je dan zo op een verjaardag of bij vrienden erover begint lopen die discussies vaak niet lekker aangezien er een hoop achterdocht en verschillende meningen zijn.quote:Anyway, ik vond het vooral vervelend dat ik niet echt discussies met iemand kon voeren. Heb dit met meerdere mannen gehad. Het ging altijd over dagelijkse dingetjes, probleempjes met vrienden, wie wat wanneer had gedaan etc. Nooit over dingen die in de wereld gebeurden (behalve "oh, wat erg he") of maatschappij of weet ik veel wat. Zo simpel dat ik er gewoon simpel van werd
Tja, ik was 18 en het was m'n eerste 'echte' relatie, dus in eerste instantie ga je er dan vanuit dat af en toe een ergernisje erbij hoort. Dus ga je dat wegstoppen. Ze was ook echt extreem volgzaam (bah): toen ik een keer als geintje zei dat ze wat dikkere billen gekregen had ging ze als een gek dieeten. Op een gegeven moment lukt dat wegstoppen van ergernissen niet meer en komt het er uit, en hard ook.quote:Op donderdag 14 april 2011 10:29 schreef Spirit82 het volgende:
Dit. Maar eigenlijk is dat toch heel stom dat je je lullig gaat gedragen?! Ik snap mezelf dan nooit zo, maar ik kan het ook niet laten![]()
Inderdaad. En iedere keer maar die simpele antwoorden, gewoon overal maar 'ja' op zeggen en zelf niet nadenken over dingen daar ga ik me dan op een gegeven moment heel erg aan irriteren.quote:Anyway, ik vond het vooral vervelend dat ik niet echt discussies met iemand kon voeren. Heb dit met meerdere mannen gehad. Het ging altijd over dagelijkse dingetjes, probleempjes met vrienden, wie wat wanneer had gedaan etc. Nooit over dingen die in de wereld gebeurden (behalve "oh, wat erg he") of maatschappij of weet ik veel wat. Zo simpel dat ik er gewoon simpel van werd
Het gaat er ook niet om dat je altijd "maatschappelijke discussies" moeten ontstaan. Mensen doen alsof als je graag een meid met een beetje niveau wil dat betekent dat je verwacht elke avond diepe discussies aan te gaan. Ik zit net zo goed gewoon met m'n vriendin op de bank een domme actiefilm te kijken hoor. Het gaat er alleen om dat ze wel een beetje snapt hoe dingen werken (m'n vriendin heeft als uitzondering alleen alles wat met techniek te maken heeft) en een mening heeft over de dingen die in de wereld gebeuren.quote:Op donderdag 14 april 2011 10:38 schreef Maanvis het volgende:
Aan de andere kant moet je er ook niet te zwaar aan tillen, maatschappelijke discussies zijn af en toe leuk maar als je dan zo op een verjaardag of bij vrienden erover begint lopen die discussies vaak niet lekker aangezien er een hoop achterdocht en verschillende meningen zijn.
Goed verwoord. Je moet het juiste 'rapport' met elkaar hebben, denk ik.quote:Op donderdag 14 april 2011 10:41 schreef Catbert het volgende:
Het gaat er ook niet om dat je altijd "maatschappelijke discussies" moeten ontstaan. Mensen doen alsof als je graag een meid met een beetje niveau wil dat betekent dat je verwacht elke avond diepe discussies aan te gaan. Ik zit net zo goed gewoon met m'n vriendin op de bank een domme actiefilm te kijken hoor. Het gaat er alleen om dat ze wel een beetje snapt hoe dingen werken (m'n vriendin heeft als uitzondering alleen alles wat met techniek te maken heeft) en een mening heeft over de dingen die in de wereld gebeuren.
Bullshit, maatschappij was maar een voorbeeld. In mijn relatie wil ik alles kwijt kunnen, inclusief shit op mn werk. Als een gast mn baan al niet eens snapt, houdt het voor mij op. Ik wil me aan iemand kunnen optrekken of minimaal gelijkwaardig voelen.quote:Op donderdag 14 april 2011 10:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Een vriendin van me is ook niet zo erg slim (van het niveau dat ze dacht dat je van pijpen zwanger wordt), soms maakt ze van die opmerkingen en als ze dat een paar keer heeft gedaan ga ik gewoon zuchten.
[..]
Aan de andere kant moet je er ook niet te zwaar aan tillen, maatschappelijke discussies zijn af en toe leuk maar als je dan zo op een verjaardag of bij vrienden erover begint lopen die discussies vaak niet lekker aangezien er een hoop achterdocht en verschillende meningen zijn.
Niveau slaat ook niet perse op de opleiding die je doet, maar op jezelf. Natuurlijk is er wel een sterke correlatie tussen de twee maar jij kan best een uitzondering zijn. Het gaat er vooral om dat je bij elkaar past, niet elke kerel heeft issues met een niveauverschil. Ik toevallig wel, ik weet ook niet of ik daarin een uitzondering ben of niet, maar ik weet wel dat een relatie met een vriendin met een stuk lager niveau gewoon niet gaat werken.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik zit in een relatie waarbij mijn vriend studeert aan de technische universiteit, terwijl ik een MBO opleiding doe. Maar op intelligentie-gebied merk ik nou niet echt dat dat problemen veroorzaakt tussen ons. We respecteren elkaar en dat is het belangrijkste. We kunnen goede discussies houden waarmee ik geen problemen heb. Het kan dus wel degelijk
Dat. M'n ex was gewoon 'intelligenter' dan ik ben, dat vond ik een prequote:Op donderdag 14 april 2011 11:08 schreef Spirit82 het volgende:
Bullshit, maatschappij was maar een voorbeeld. In mijn relatie wil ik alles kwijt kunnen, inclusief shit op mn werk. Als een gast mn baan al niet eens snapt, houdt het voor mij op. Ik wil me aan iemand kunnen optrekken of minimaal gelijkwaardig voelen.
Zo was mijn eerste relatie ook: ik uni, hij mbo. Maar het is niet de opleiding die het niveau bepaalt hequote:Op donderdag 14 april 2011 11:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik zit in een relatie waarbij mijn vriend studeert aan de technische universiteit, terwijl ik een MBO opleiding doe. Maar op intelligentie-gebied merk ik nou niet echt dat dat problemen veroorzaakt tussen ons. We respecteren elkaar en dat is het belangrijkste. We kunnen goede discussies houden waarmee ik geen problemen heb. Het kan dus wel degelijk
Ik moet de eerste vrouw nog tegen komen die mijn IT-baan snaptquote:Op donderdag 14 april 2011 11:08 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Bullshit, maatschappij was maar een voorbeeld. In mijn relatie wil ik alles kwijt kunnen, inclusief shit op mn werk. Als een gast mn baan al niet eens snapt, houdt het voor mij op. Ik wil me aan iemand kunnen optrekken of minimaal gelijkwaardig voelen.
Als jij niet aan een vrouw uit kan leggen wat je doet is ze of dom, of jij kan niet uitleggen en duikt meteen technische details in.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:17 schreef Maanvis het volgende:
Ik moet de eerste vrouw nog tegen komen die mijn IT-baan snapt
Dan ga ik juist open vragen stellen over een onderwerpquote:Op donderdag 14 april 2011 10:41 schreef Catbert het volgende:
[..]
Inderdaad. En iedere keer maar die simpele antwoorden, gewoon overal maar 'ja' op zeggen en zelf niet nadenken over dingen daar ga ik me dan op een gegeven moment heel erg aan irriteren.
Ik denk dat niveauverschil minder belangerijk is, dat het meer gaat om dingen kunnen delen, voor een deel dezelfde interesses hebben.quote:Op woensdag 13 april 2011 19:40 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Dat is wel erg kortzichtigquote:Op donderdag 14 april 2011 11:18 schreef Catbert het volgende:
[..]
Als jij niet aan een vrouw uit kan leggen wat je doet is ze of dom, of jij kan niet uitleggen en duikt meteen technische details in.
M'n vriendin is zo atechnisch als een WOer maar kan zijn en mij lukt het wel, dus da's vooral een kwestie van beter je best doen. Maargoed, da's ook mijn werk als consultant, met niet-technische klanten kunnen praten over technische zaken. Bij ons op kantoor heb je er ook wel een paar die het inlevingsvermogen van een wortel hebben.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:29 schreef Maanvis het volgende:
Dat is wel erg kortzichtig. Het is gewoon moeilijk uit te leggen wat je precies doet als de hooggeschoolde tegenover je alleen met word en excel werkt en verder het verschil niet eens weet tussen een programmeur en een systeembeheerder.
De vraag die je je altijd dient te stellen als iemand het woord intelligent gebruikt, is: wat verstaat deze persoon onder "intelligent"? Dikwijls gebruikt men dat als synoniem voor "een hoog opleidingsniveau", maar dat kan in de praktijk nogal eens tegenvallen, er zijn verschillende vormen van intelligentie. Er zijn mensen die laaggeschoold zijn en toch kunnen praten over wetenschappen en andere dingen die gewoonlijk geassocieerd worden met een hoog opleidingsniveau. Aan de andere kant heb je mensen die een universitair diploma behaald hebben, maar over het algemeen toch weinig intelligent zijn, over weinig dingen kunnen spreken, behalve dan over datgene waarvoor ze gestudeerd hebben. Mijn advies: staar je niet steeds blind op het opleidingsniveau van iemand, bekijk het hele plaatje, hoe en waarover die persoon spreekt, wat zijn interesses zijn, hoe hij zich gedraagt in bepaalde situaties, enz.quote:Op woensdag 13 april 2011 19:40 schreef Granduppaaaaah het volgende:Ik hoor namelijk veel mensen als eis tellen voor een partner dat deze intelligent is, maar waarom?
Zitten een chemicus, een elektrotechnicus en een systeembeheerder in een auto. Gaat die auto kapot staan ze aan de kant van de weg.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat is wel erg kortzichtig. Het is gewoon moeilijk uit te leggen wat je precies doet als de hooggeschoolde tegenover je alleen met word en excel werkt en verder het verschil niet eens weet tussen een programmeur en een systeembeheerder.
Wat is een consultant? Hoe zou je dat uitleggen aan iemand zoals mijn moeder?quote:Op donderdag 14 april 2011 11:34 schreef Catbert het volgende:
[..]
M'n vriendin is zo atechnisch als een WOer maar kan zijn en mij lukt het wel, dus da's vooral een kwestie van beter je best doen. Maargoed, da's ook mijn werk als consultant, met niet-technische klanten kunnen praten over technische zaken. Bij ons op kantoor heb je er ook wel een paar die het inlevingsvermogen van een wortel hebben.
Consultant = adviseur. Dat is toch niet moeilijk.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:44 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Wat is een consultant? Hoe zou je dat uitleggen aan iemand zoals mijn moeder?
dat is dan wel een windows systeembeheerderquote:Op donderdag 14 april 2011 11:42 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Zitten een chemicus, een elektrotechnicus en een systeembeheerder in een auto. Gaat die auto kapot staan ze aan de kant van de weg.
Zegt die chemicus: Misschien is de brandstof op
Zegt die elektrotechnicus: Misschien is er iets mis met de bedrading
Zegt die systeembeheerder: Als we nou allemaal is uitstappen, en dan weer instappen.............
Ik denk niet dat Catbert op een relatie met jouw moeder zit te wachten...quote:Op donderdag 14 april 2011 11:44 schreef Maanvis het volgende:
[..]
dan win ik met mijn ICT baan die in 4 alineas nog niet valt uit te leggenquote:Op donderdag 14 april 2011 11:44 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar noem het dan gewoon adviseur. En dan wil mijn moeder ook nog tot in detail weten wat de werkzaamheden zijn van zo'n consultant. Dus leg maar uitquote:Op donderdag 14 april 2011 11:47 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Consultant = adviseur. Dat is toch niet moeilijk.
Ik denk dat opleidingsniveau helemaal niets zegt over het intellect van iemand. Iemand kan een IQ hebben van 125, maar bijvoorbeeld zich slecht kunnen concentreren. Mijn persoonlijke ervaring is, hoe hoger opgeleid, hoe wereldvreemder.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:41 schreef eleusis het volgende:
Ik vaar wel bij een vriendin die intellectueel goed kan meekomen. Ik ben er eigenlijk nog nooit één tegengekomen die mij daarin overtroefde, dus ik weet niet of dat zou botsen. Ik heb wel significant beneden mijn niveau gedate; in het prille verliefde begin trek ik dat wel, maar daarna ga ik me snel storen.
Ik merk in andere interacties dat dat storen vaak wederzijds is: subtiel sarcasme en obscure referenties zijn onderdeel van mijn humor, en minder intelligente vrouwen kunnen daar vaak niets mee.
Opleidingsniveau verklaart niet alles, maar is wel een indicator voor intellect/algemene ontwikkeling die er niet vaak naast zit. Als vuistregel vind ik de +1/-1 regel wel aardig: HBO kan goed daten met MBO/uni, maar uni met MBO meestal niet. Wat dat betreft benijd ik de HBO-ers wel.
Een vriendin die emotioneel beter ontwikkeld is, een rounded persoonlijkheid is, vind ik trouwens juist wel weer prettig. Er is meer dan intellect.
Vrouwen hebben eigenlijk ook gewoon geen humor.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:49 schreef Spirit82 het volgende:
Oh en trouwens, over niveau gesproken... Mannen snappen mijn humor vaak niet![]()
Das ook best naar
De werkzaamheden van een adviseur.. Advies geven? Klaar.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:49 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar noem het dan gewoon adviseur. En dan wil mijn moeder ook nog tot in detail weten wat de werkzaamheden zijn van zo'n consultant. Dus leg maar uit.
Dat maakt toch niets uit, zolang ze maar waarderen dat jij er lol in hebt?quote:Op donderdag 14 april 2011 11:49 schreef Spirit82 het volgende:
Oh en trouwens, over niveau gesproken... Mannen snappen mijn humor vaak niet![]()
Das ook best naar
Niet gaan generaliseren, dat is gemeen. Ik heb wel humor.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:53 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Vrouwen hebben eigenlijk ook gewoon geen humor.
Sorry hoor maar misschien moet je eens verder kijken dan je Fok autistenvriendjes.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:49 schreef Swiffer het volgende:
Ik denk dat opleidingsniveau helemaal niets zegt over het intellect van iemand. Iemand kan een IQ hebben van 125, maar bijvoorbeeld zich slecht kunnen concentreren. Mijn persoonlijke ervaring is, hoe hoger opgeleid, hoe wereldvreemder.
Ik kan zonder issues in detail uitleggen wat ik doe, waarop ik precies advies geef, zonder dat je daar enige vorm van technische know-how hoeft te hebben. Consultant / adviseur geeft in grote lijnen natuurlijk advies. Ik ga het hier niet in detail posten, dat gaat niemand hier wat aanquote:Op donderdag 14 april 2011 11:44 schreef Maanvis het volgende:
Dat ligt er ook aan hoe ze leren. WO-ers halen hun kennis meestal niet uit de wereld om zich heen, maar uit boeken, scripties, onderzoeken van anderen en colleges.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:49 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Ik denk dat opleidingsniveau helemaal niets zegt over het intellect van iemand. Iemand kan een IQ hebben van 125, maar bijvoorbeeld zich slecht kunnen concentreren. Mijn persoonlijke ervaring is, hoe hoger opgeleid, hoe wereldvreemder.
Ik kan me niet voorstellen dat dit is wat Spirit82 bedoelde met haar ex die haar baantje niet begreepquote:Op donderdag 14 april 2011 11:54 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
De werkzaamheden van een adviseur.. Advies geven? Klaar.
Nee niet dom bedoelt. Ik vind het dan ook echt klaar. Noem nog maar is een beroep wat zo moeilijk uit te leggen zou zijn.
Grappen uitleggen is niet leukquote:Op donderdag 14 april 2011 11:54 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Dat maakt toch niets uit, zolang ze maar waarderen dat jij er lol in hebt?
Dat was geen ex, daar was ie te dom voorquote:Op donderdag 14 april 2011 11:58 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat dit is wat Spirit82 bedoelde met haar ex die haar baantje niet begreep.
Hm das waar ik het nog niet zo ver (omhoog) gelezen.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:58 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat dit is wat Spirit82 bedoelde met haar ex die haar baantje niet begreep.
Omdat ik een beetje moe wordt van dit soort geneuzel. Dit hoor je meestal van MBO/HBO types die dat vooral als kapstok gebruiken om hun eigenwaarde aan op te hangen. "Ze zijn dan misschien slimmer maar ik ben meer 'wereldwijs'". Dikke onzin; vrijwel al m'n vrienden hebben minimaal HBO gedaan (waarbij de HBO/WO verdeling zo'n 30/70% zal zijn) en die hebben ook in het buitenland gestudeerd / gereisd en zijn gewoon slimme normale mensen met zowel een mening als kennis over wat er om hun heen afspeelt. Een half-autistische informaticus is GEEN doorsnee WO-er.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:55 schreef Swiffer het volgende:
Sorry hoor maar misschien is dat mijn persoonlijke ervaring. Waarom gelijk persoonlijk worden?
En een HBO-er is daarin anders?quote:Op donderdag 14 april 2011 11:56 schreef Maanvis het volgende:
Dat ligt er ook aan hoe ze leren. WO-ers halen hun kennis meestal niet uit de wereld om zich heen, maar uit boeken, scripties, onderzoeken van anderen en colleges.
Jammer, ik was echt benieuwd. Kun je geen fictieve consultants functie aan iemand als mijn moeder uitleggen?quote:Op donderdag 14 april 2011 11:55 schreef Catbert het volgende:
Ik kan zonder issues in detail uitleggen wat ik doe, waarop ik precies advies geef, zonder dat je daar enige vorm van technische know-how hoeft te hebben. Consultant / adviseur geeft in grote lijnen natuurlijk advies. Ik ga het hier niet in detail posten, dat gaat niemand hier wat aan
Dat ligt aan de negatieve connotatie die jij hebt bij het woord baantje, maar zo was het niet bedoeld hoorquote:Op donderdag 14 april 2011 11:59 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Dat was geen ex, daar was ie te dom voor
Enneh, baantje?! Excuuuuse me?! Lekker neerbuigend toontje ook.
Dus je humor is een goede graadmeter voor de mensen die bij je passen. Dat moet toch van pas komen bij het vinden van de juiste partner dan, zou je zeggen. Misschien vallen er veel af, maar degenen die overblijven zijn top notch, high quality, top of the bill, upper shelf en andere superlatieven.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:59 schreef Spirit82 het volgende:
Grappen uitleggen is niet leukEn mn vrienden snappen mijn humor godzijdank wel
Wat is dat nou weer voor rare reactie, ik had het toch niet over HBO-ers?quote:Op donderdag 14 april 2011 12:00 schreef Catbert het volgende:
En een HBO-er is daarin anders?![]()
Sorry hoor, ik heb zelf HBO gedaan en de gemiddelde HBO opleiding stelt geen ruk voor.
Hoe moeilijk is het uit te leggen dat je speficieke kennis hebt van X en samen met klanten van bedrijf Y die die kennis niet hebben maar een probleem hebben waar je met jouw kennis een oplossing voor kunt bedenken kunt helpen? Ik denk dat jouw probleem is dat je verzand in technische details die ze niet kunnen volgen.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:01 schreef Maanvis het volgende:
Jammer, ik was echt benieuwd. Kun je geen fictieve consultants functie aan iemand als mijn moeder uitleggen?
Inderdaad. Dat zie je ook bij die klant waar ik dus help met plannen op te zetten een bepaalde applicatie te verbeteren. De ontwikkelaars worden zo min mogelijk in die meetings uitgenodigd omdat ze altijd beginnen te zeuren over probleem X,Y en Z terwijl dat helemaal het probleem van de klant niet is.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:01 schreef eleusis het volgende:
Vind het ook altijd typisch van ICT-ers dat ze in gesprekken zich vaak verliezen in implementatiedetails waar verder niemand zich over interesseert.
Je had het over de opleidingsniveaus onder WOers. HBO, MBO etc. Je impliceert dat naarmate je opleidingsniveau lager is mensen hun kennis uit de "echte" wereld halen in plaats van uit boeken.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:04 schreef Maanvis het volgende:
Wat is dat nou weer voor rare reactie, ik had het toch niet over HBO-ers?
Ik heb nog meer eisen aan een partner dan alleen het snappen van mijn humor hoorquote:Op donderdag 14 april 2011 12:03 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Dus je humor is een goede graadmeter voor de mensen die bij je passen. Dat moet toch van pas komen bij het vinden van de juiste partner dan, zou je zeggen. Misschien vallen er veel af, maar degenen die overblijven zijn top notch, high quality, top of the bill, upper shelf en andere superlatieven.
Het is erg lastig om dat niet te doen.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:01 schreef eleusis het volgende:
Vind het ook altijd typisch van ICT-ers dat ze in gesprekken zich vaak verliezen in (implementatie)details waar verder niemand zich voor interesseert.
Nee, daar verzand je in omdat ze dan vragen: "Wat is een applicatie? Wat is een ontwikkelaar? Oh dus je doet iets met computers..." en met name "Wat is X? En wat is die kennis die jij hebt dan?"quote:Op donderdag 14 april 2011 12:05 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hoe moeilijk is het uit te leggen dat je speficieke kennis hebt van X en samen met klanten van bedrijf Y die die kennis niet hebben maar een probleem hebben waar je met jouw kennis een oplossing voor kunt bedenken kunt helpen? Ik denk dat jouw probleem is dat je verzand in technische details die ze niet kunnen volgen.
Ja, en dat is toch ook gewoon zo? Een gemiddelde HBO-er zal meer kennis uit de praktijk halen.quote:Je had het over de opleidingsniveaus onder WOers. HBO, MBO etc. Je impliceert dat naarmate je opleidingsniveau lager is mensen hun kennis uit de "echte" wereld halen in plaats van uit boeken.
Vind het altijd vreemd als mensen zoiets zeggen.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:49 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Het heeft voor mij niets met eigenwaarde te maken, het is een ervaring die ik heb, en wil daarmee niet generaliseren.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:00 schreef Catbert het volgende:
[..]
Omdat ik een beetje moe wordt van dit soort geneuzel. Dit hoor je meestal van MBO/HBO types die dat vooral als kapstok gebruiken om hun eigenwaarde aan op te hangen. "Ze zijn dan misschien slimmer maar ik ben meer 'wereldwijs'". Dikke onzin; vrijwel al m'n vrienden hebben minimaal HBO gedaan (waarbij de HBO/WO verdeling zo'n 30/70% zal zijn) en die hebben ook in het buitenland gestudeerd / gereisd en zijn gewoon slimme normale mensen met zowel een mening als kennis over wat er om hun heen afspeelt. Een half-autistische informaticus is GEEN doorsnee WO-er.
[..]
En een HBO-er is daarin anders?![]()
Sorry hoor, ik heb zelf HBO gedaan en de gemiddelde HBO opleiding stelt geen ruk voor.
De meeste hoogopgeleiden die ik ken weten ook wel wat van de maatschappij.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:21 schreef Swiffer het volgende:
Kennis is relatief, kennis met betrekking tot de opleiding kan heel hoog zijn, kennis met betrekking tot de maatschappij weer heel laag.
Tell me about it.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:06 schreef Spirit82 het volgende:
Ik heb nog meer eisen aan een partner dan alleen het snappen van mijn humor hoorBen niet voor niets vrijgezel
quote:Op donderdag 14 april 2011 12:23 schreef Swiffer het volgende:
Dat is alleen maar goed! Ik ken er helaas niet zo veel waarmee ik een gewoon huis-tuin-en keuken gesprek kan voeren.
Is iemand die alleen maar met de dagelijkse praktijk bezig is en niet naar het grote plaatje kijkt niet net zo wereldvreemd?quote:Op donderdag 14 april 2011 12:11 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Ja, en dat is toch ook gewoon zo? Een gemiddelde HBO-er zal meer kennis uit de praktijk halen.
Dan ken je er niet zo veel, of alleen maar uit een hele specieke opleidingsrichting.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:23 schreef Swiffer het volgende:
Dat is alleen maar goed! Ik ken er helaas niet zo veel waarmee ik een gewoon huis-tuin-en keuken gesprek kan voeren.
Heeft je moeder nog nooit internetgebruikt ofzo? Kent ze het woord "website"? En dat een ontwikkelaar iemand is die die websites maakt is dan toch niet moeilijk te snappen?quote:Op donderdag 14 april 2011 12:11 schreef Maanvis het volgende:
Nee, daar verzand je in omdat ze dan vragen: "Wat is een applicatie? .
En als je dat dan probeert uit te leggen voor een applicatie die in een omgeving gebruikt wordt waarin zij nog nooit heeft gewerkt (laten we zeggen een ERP pakket)quote:Op donderdag 14 april 2011 13:09 schreef Catbert het volgende:
Heeft je moeder nog nooit internetgebruikt ofzo? Kent ze het woord "website"? En dat een ontwikkelaar iemand is die die websites maakt is dan toch niet moeilijk te snappen?
Siebel is ook gewoon een "website" waar werknemers van bedrijf X hun dagelijks werk zoals het invoeren van nieuwe klanten in uitvoeren. Als je het een "ERP pakket" noemt snapt je moeder het inderdaad niet.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:12 schreef Maanvis het volgende:
En als je dat dan probeert uit te leggen voor een applicatie die in een omgeving gebruikt wordt waarin zij nog nooit heeft gewerkt (laten we zeggen een ERP pakket)
Inderdaad. Dan zit je gewoon mensen te vervelen met info die er niet toe doet.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:13 schreef Copycat het volgende:
Misschien moet je ook dat soort vakinhoudelijke info helemaal niet in een leuk gesprek willen proppen.
Doe nou eens niet van die aannames telkensquote:Op donderdag 14 april 2011 13:13 schreef Catbert het volgende:
Als je het een "ERP pakket" noemt snapt je moeder het inderdaad niet.
Dat laatste, dus Maanvis mag ophouden met kansloos testen van Copycats kennisquote:Op donderdag 14 april 2011 13:13 schreef Catbert het volgende:
[..]
Siebel is ook gewoon een "website" waar werknemers van bedrijf X hun dagelijks werk zoals het invoeren van nieuwe klanten in uitvoeren. Als je het een "ERP pakket" noemt snapt je moeder het inderdaad niet.
[..]
Inderdaad. Dan zit je gewoon mensen te vervelen met info die er niet toe doet.
Heel herkenbaarquote:Op donderdag 14 april 2011 12:01 schreef eleusis het volgende:
Vind het ook altijd typisch van ICT-ers dat ze in gesprekken zich vaak verliezen in (implementatie)details waar verder niemand zich voor interesseert.
Aannames? Ik ga af op wat jij zegt, en jij zegt dat jij niet uit kan leggen aan je moeder wat je doet. En iets als Siebel of SAP uitleggen in grote lijnen is niet bepaald moeilijk. Je moet je alleen in kunnen leven in de andere partij die slechts in hele grote lijnen weten wat software is en doet. Je moet ze dus gewoon vertellen waarvoor het gebruikt wordt.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:16 schreef Maanvis het volgende:
Doe nou eens niet van die aannames telkens. Natuurlijk noem ik het dan geen ERP pakket, maar de "Website" metafoor heb ik nog niet gebruikt inderdaad.
Maanvis weet wel dat dat soort info mij totaal koud laatquote:Op donderdag 14 april 2011 13:16 schreef Spirit82 het volgende:
Dat laatste, dus Maanvis mag ophouden met kansloos testen van Copycats kennis
Ho, ik bedoelde Catbert. Al die namen met Cat verdorie, word er confuus vanquote:Op donderdag 14 april 2011 13:20 schreef Copycat het volgende:
[..]
Maanvis weet wel dat dat soort info mij totaal koud laat.
Ik vind het niveau van iemand niet eens zo belangrijk, uiteraard binnen bepaalde maatstaven. Belangrijker vind ik dat iemand diverse interesses heeft die de mijne raken. Dat je een beetje leuk kan praten over diverse zaken, van kunst tot nieuwszaken om maar wat dwarsstraten te noemen.
Dat iemand de precieze werking van een applicatie of whatever tot in de finesses kan uitleggen is leuk voor hem of haar, maar boeit me totaal niet en ik denk eerlijk gezegd dat ik eerder af zal knappen op dat geneuzel.
Tot grote irritatie van die ontwikkelaars, die zich dan in bochten moeten wringen om te zorgen dat wat besproken is zonder die technische kennis toch gedaan te krijgen, wat vaak erg lastig is, een nare omweg is of zelfs gewoon onmogelijk is.quote:Op donderdag 14 april 2011 12:05 schreef Catbert het volgende:
Inderdaad. Dat zie je ook bij die klant waar ik dus help met plannen op te zetten een bepaalde applicatie te verbeteren. De ontwikkelaars worden zo min mogelijk in die meetings uitgenodigd omdat ze altijd beginnen te zeuren over probleem X,Y en Z terwijl dat helemaal het probleem van de klant niet is.
Het pakket uitleggen is niet moeilijk, maar uitleggen wat jouw rol in het gedeelte is is dat wel. Want ben je degene die het programma heeft geschreven, degene die zorgt dat het werkt, degene die er wijzigingen in aanbrengt of degene die anderen adviseert hoe ze het moeten gebruiken? Je moet er uiteindelijk mee leven dat je het nooit zo gedetailleerd hebt uitgelegd als je wiltquote:Op donderdag 14 april 2011 13:18 schreef Catbert het volgende:
[..]
Aannames? Ik ga af op wat jij zegt, en jij zegt dat jij niet uit kan leggen aan je moeder wat je doet. En iets als Siebel of SAP uitleggen in grote lijnen is niet bepaald moeilijk. Je moet je alleen in kunnen leven in de andere partij die slechts in hele grote lijnen weten wat software is en doet. Je moet ze dus gewoon vertellen waarvoor het gebruikt wordt.
Copycat en ik hebben een kindje gemaakt, een meisje. We hebben vast de naam Copycatbertina gereserveerdquote:Op donderdag 14 april 2011 13:21 schreef Spirit82 het volgende:
Ho, ik bedoelde Catbert. Al die namen met Cat verdorie, word er confuus van
Nee hoor, ik zit er wel bij en kan dat prima inschatten. Ben zelf als developer begonnen 10 jaar terug dus ik heb die achtergrond wel.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:21 schreef erodome het volgende:
Tot grote irritatie van die ontwikkelaars, die zich dan in bochten moeten wringen om te zorgen dat wat besproken is zonder die technische kennis toch gedaan te krijgen, wat vaak erg lastig is, een nare omweg is of zelfs gewoon onmogelijk is.
Waarom dan? Als ik zeg dat ik problemen die klanten hebben uitwerk in oplossingen die dan door andere mensen ingebouwd worden is dat toch doodsimpel?quote:Op donderdag 14 april 2011 13:21 schreef Maanvis het volgende:
Het pakket uitleggen is niet moeilijk, maar uitleggen wat jouw rol in het gedeelte is is dat wel.
En we weten nu al dat het een genie is. Met de beste looks.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:22 schreef Catbert het volgende:
Copycat en ik hebben een kindje gemaakt, een meisje. We hebben vast de naam Copycatbertina gereserveerd
Yup. Ze gaat alleen wel gepest worden met d'r naam, dus ze krijgt een redelijk fucked up persoonlijkheid en past dus ook weer prima in dit gezelschap hierquote:Op donderdag 14 april 2011 13:24 schreef Copycat het volgende:
En we weten nu al dat het een genie is. Met de beste looks.
En dito karakter uiteraard.
In jouw geval misschien niet, maar het komt wel erg veel voor dat consulanten en sale luitjes dingen zeggen die helemaal niet kloppen, slechte adviezen geven e.d.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:22 schreef Catbert het volgende:
[..]
Copycat en ik hebben een kindje gemaakt, een meisje. We hebben vast de naam Copycatbertina gereserveerd
[..]
Nee hoor, ik zit er wel bij en kan dat prima inschatten. Ben zelf als developer begonnen 10 jaar terug dus ik heb die achtergrond wel.
Tja, slechte consultants en sales heb je ook, net zoals slechte developers. Ik ken voorbeelden genoeg. Maar het lijkt me niet dat we uit moeten gaan van dat soort mensen als defacto standaard.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:25 schreef erodome het volgende:
In jouw geval misschien niet, maar het komt wel erg veel voor dat consulanten en sale luitjes dingen zeggen die helemaal niet kloppen, slechte adviezen geven e.d.
Als je het zo stelt wel ja, maar dan gaan we weer even terug naar de post waar Spirit82 deze discussie mee ontketende, dat haar date haar baan niet begreepquote:Op donderdag 14 april 2011 13:22 schreef Catbert het volgende:
Waarom dan? Als ik zeg dat ik problemen die klanten hebben uitwerk in oplossingen die dan door andere mensen ingebouwd worden is dat toch doodsimpel?
Ik had het over je moeder, niet over dates. Mijn vriendin is zo a-technisch als het maar zijn kan maar met haar kan ik prima over m'n werk (en vooral frustraties) praten. Zolang ik haar niet ga lopen vervelen met technische details (waarom zou ik, het is ook gewoon niet relevant) snapt ze dat prima. En ze mag dan redelijk atechnisch zijn, dom is ze niet dus als ik haar vertel dat er 12 servers met te weinig geheugen besteld zijn omdat ze ons niet gevraagd hebben of dat de juiste servers zijn snapt ze dat wel. Ze heeft ook een eigen laptop en weet ook wel dat daar "geheugen" en een "harde schijf" in zitten en dat die "vol" kunnen zijn. Atechnisch is wat anders dan wereldvreemd.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:29 schreef Maanvis het volgende:
Als je het zo stelt wel ja, maar dan gaan we weer even terug naar de post waar Spirit82 deze discussie mee ontketende, dat haar date haar baan niet begreep. Kreeg Spirit82 het niet goed uitgelegd, of was haar date écht peteroliedom?
Het is een stukje interesse en inlevingsvermogen denk ik. Daarnaast is mijn werk gewoon vrij ingewikkeld en moeilijk uit te leggen, maar dat is heus geen onmogelijke opgave. Als een date afhaakt bij de beschrijving van mijn dag of bij issues alleen "he wat rot!" uit kan roepen, houdt het voor mij gewoon op.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Als je het zo stelt wel ja, maar dan gaan we weer even terug naar de post waar Spirit82 deze discussie mee ontketende, dat haar date haar baan niet begreep. Kreeg Spirit82 het niet goed uitgelegd, of was haar date écht peteroliedom?
Het begint bij een eigen mening hebben.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:40 schreef Re het volgende:
belangrijkste is volgens mij het kunnen verwoorden van een mening
Ik werk dagelijks met mensen die niet weten wat een server is en wat het verschil is tussen wat in de volksmond geheugen heet en een harde schijfquote:Op donderdag 14 april 2011 13:33 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik had het over je moeder, niet over dates. Mijn vriendin is zo a-technisch als het maar zijn kan maar met haar kan ik prima over m'n werk (en vooral frustraties) praten. Zolang ik haar niet ga lopen vervelen met technische details (waarom zou ik, het is ook gewoon niet relevant) snapt ze dat prima. En ze mag dan redelijk atechnisch zijn, dom is ze niet dus als ik haar vertel dat er 12 servers met te weinig geheugen besteld zijn omdat ze ons niet gevraagd hebben of dat de juiste servers zijn snapt ze dat wel. Ze heeft ook een eigen laptop en weet ook wel dat daar "geheugen" en een "harde schijf" in zitten en dat die "vol" kunnen zijn. Atechnisch is wat anders dan wereldvreemd.
Fout. Belangrijker is het hebben van een mening.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:40 schreef Re het volgende:
belangrijkste is volgens mij het kunnen verwoorden van een mening
Dat klopt, maar dan graag wel alleen over zaken die je interessant vindt, en niet over zaken waar je de ballen verstand van hebtquote:Op donderdag 14 april 2011 13:42 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het begint bij een eigen mening hebben.
nou, wat ik meer bedoel is het kunnen onderbouwen van die mening... het hebben van een mening op zich is vrij beperktquote:Op donderdag 14 april 2011 13:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Fout. Belangrijker is het hebben van een mening.
Is voor veel mensen toch al teveel gevraagd. Stap 2 is het uiten van de mening en stap 3 het onderbouwen van die mening.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:45 schreef Re het volgende:
[..]
nou, wat ik meer bedoel is het kunnen onderbouwen van die mening... het hebben van een mening op zich is vrij beperkt
M'n vriendin weet het verschil ook niet, het boeit haar ook niet en terecht. Ze weet alleen dat je er te weinig van kunt hebben en da's meer dan genoeg.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:43 schreef Maanvis het volgende:
Ik werk dagelijks met mensen die niet weten wat een server is en wat het verschil is tussen wat in de volksmond geheugen heet en een harde schijf.
Er is nogal een verschil tussen lui zijn en dingen niet snappen. Als het jouw werk is gebruikers die niks weten van de software dit soot dingen bij te brengen moet je dat gewoon doen. Ik werk alleen niet op dat niveau; ik signaleer een gebrek aan training van eindgebruikers.quote:Mijn moeder haalde ik aan als voorbeeld, omdat zij a-technisch is maar wel wil leren en daarin zelf initiatief neemt. Ik heb collega's die van mij verwachten dat als ik in een instructie schrijf "Sla de bijlage in deze mail op onder de volgende map: xxxxx" dat ik dan plaatje voor plaatje uit leg hoe je dat doet, inclusief wanneer je enkel en wanneer je dubbel moet klikken.
"Hey schat, ik ga voor je koken vanavond, waar heb je zin in?"quote:Op donderdag 14 april 2011 13:46 schreef Halcon het volgende:
Is voor veel mensen toch al teveel gevraagd. Stap 2 is het uiten van de mening en stap 3 het onderbouwen van die mening.
In dit geval gaat om luiheid/onwelwillendheid om iets te leren. Af en toe zelf iets uitzoeken is zelfs teveel gevraagdquote:Op donderdag 14 april 2011 13:54 schreef Catbert het volgende:
Er is nogal een verschil tussen lui zijn en dingen niet snappen. Als het jouw werk is gebruikers die niks weten van de software dit soot dingen bij te brengen moet je dat gewoon doen. Ik werk alleen niet op dat niveau; ik signaleer een gebrek aan training van eindgebruikers.
Gelukkig krijgen ze in mijn geval dan gewoon op hun flikker van hun manager. Daar heb ik het geduld niet echt voor. Ik geef iemand graag een hengel, maar vissen mogen ze zelf doen.quote:Op donderdag 14 april 2011 14:01 schreef Maanvis het volgende:
In dit geval gaat om luiheid/onwelwillendheid om iets te leren. Af en toe zelf iets uitzoeken is zelfs teveel gevraagd.
Jammergenoeg zit ik niet in die situatiequote:Op donderdag 14 april 2011 14:15 schreef Catbert het volgende:
[..]
Gelukkig krijgen ze in mijn geval dan gewoon op hun flikker van hun manager. Daar heb ik het geduld niet echt voor. Ik geef iemand graag een hengel, maar vissen mogen ze zelf doen.
Toch vind ik dat altijd nog veel fijner dan mensen die dan je gaan bedienen van ongevraagd advies en probleemoplossingen, wat opzich niet erg zou zijn als ze er echt verstand van zouden hebben en niet nog geen kwart weten van wat ze moeten wetenquote:Op donderdag 14 april 2011 13:42 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Het is een stukje interesse en inlevingsvermogen denk ik. Daarnaast is mijn werk gewoon vrij ingewikkeld en moeilijk uit te leggen, maar dat is heus geen onmogelijke opgave. Als een date afhaakt bij de beschrijving van mijn dag of bij issues alleen "he wat rot!" uit kan roepen, houdt het voor mij gewoon op.
Jij weet ook altijd met dingen te komen die compleet ongerelateerd zijn maar volgens jou "nog erger" he?quote:Op donderdag 14 april 2011 14:19 schreef erodome het volgende:
Toch vind ik dat altijd nog veel fijner dan mensen die dan je gaan bedienen van ongevraagd advies en probleemoplossingen, wat opzich niet erg zou zijn als ze er echt verstand van zouden hebben en niet nog geen kwart weten van wat ze moeten weten
Nou nee, die ervaring heb ik niet eigenlijk...quote:Op donderdag 14 april 2011 14:22 schreef Catbert het volgende:
[..]
Jij weet ook altijd met dingen te komen die compleet ongerelateerd zijn maar volgens jou "nog erger" he?Wat jij hier beschrijft is iets wat domme mensen doen.
Als je niet in kan zien dat je geen ervaring hebt in een bepaald vakgebied of met een bepaald product en het daarom niet zo slim is te doen alsof je dat wel hebt, dan ben je dom, ongeacht je opleiding.quote:Op donderdag 14 april 2011 14:25 schreef erodome het volgende:
Nou nee, die ervaring heb ik niet eigenlijk...
Het zijn vaak mensen die vinden dat ze overal een meing over moeten hebben en die heb je in alle lagen van de bevolking.
En vervolgens normaal kunnen blijven praten als die mening niet strookt met betrokkene, zonder aanmatigend te worden. Een hele opgave voor velen.quote:Op donderdag 14 april 2011 13:45 schreef Re het volgende:
nou, wat ik meer bedoel is het kunnen onderbouwen van die mening... het hebben van een mening op zich is vrij beperkt
Idd. Eigenlijk het enige waar ik moeite mee heb zijn discussies met gelovigen, maar dat moet je ook eigenlijk proberen te voorkomen. Vooral types met de mening dat abortus verboden moet worden enzo, dan kan ik nogal fel wordenquote:Op donderdag 14 april 2011 15:05 schreef Garisson72 het volgende:
En vervolgens normaal kunnen blijven praten als die mening niet strookt met betrokkene, zonder aanmatigend te worden. Een hele opgave voor velen.
De oplettende kijker heeft gezien dat ik dit al jaren probeer uit te dragen middels mijn onderschrift.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:19 schreef Fes1-2 het volgende:
Slimme mensen die denken dat ze slim zijn zijn rete dom. Domme mensen die weten dat ze dom zijn zijn daarentegen zo dom nog niet.
Ik heb speciale relativiteitstheorie gevolgd bij natuurkunde aan de UU. Maar toen begreep ik er geen drol van. Nu 7 jaar later, maar nog steeds heul lastig hehequote:Op donderdag 14 april 2011 09:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Probeer es een cursus algemene relativiteit, dan kom je er achter
En mensen die in discussies smijten met domme cliches staan helemaal achteraan de rij.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:19 schreef Fes1-2 het volgende:
Slimme mensen die denken dat ze slim zijn zijn rete dom. Domme mensen die weten dat ze dom zijn zijn daarentegen zo dom nog niet.
Ik probeer 'em steeds te lezen maar je icon leidt me af...quote:Op donderdag 14 april 2011 15:20 schreef Garisson72 het volgende:
De oplettende kijker heeft gezien dat ik dit al jaren probeer uit te dragen middels mijn onderschrift.
Dat ligt er aan wat die mening isquote:Op donderdag 14 april 2011 15:05 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
En vervolgens normaal kunnen blijven praten als die mening niet strookt met betrokkene, zonder aanmatigend te worden. Een hele opgave voor velen.
Ach jooooooooooooooooo sorry dat je dat vervelend vind man. Ik ben overigens in een zwaar irritante bui vandaag.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:25 schreef Catbert het volgende:
[..]
En mensen die in discussies smijten met domme cliches staan helemaal achteraan de rij.
[..]
Ik probeer 'em steeds te lezen maar je icon leidt me af...
Het is je vergevenquote:Op donderdag 14 april 2011 15:31 schreef Fes1-2 het volgende:
Ach jooooooooooooooooo sorry dat je dat vervelend vind man. Ik ben overigens in een zwaar irritante bui vandaag.
Juist de kunst om dat zelfs bij totaal lijnrechte meningen te blijven doen.quote:
Ik vraag me af hoe dat werkt bij meningen die niet alleen lijnrecht tegenover die van jou staan, maar waarbij je ook nog weet dat de persoon tegenover je werkt op basis van aannames en onderbuikgevoelens, terwijl jij ervoor hebt doorgeleerdquote:Op donderdag 14 april 2011 15:35 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Juist de kunst om dat zelfs bij totaal lijnrechte meningen te blijven doen.
Is het niet mogelijk om diegene middels argumentatie aan het verstand te brengen dat die aannames en onderbuikgevoelens hem/haar tot die mening brengen?quote:Op donderdag 14 april 2011 15:37 schreef Maanvis het volgende:
Ik vraag me af hoe dat werkt bij meningen die niet alleen lijnrecht tegenover die van jou staan, maar waarbij je ook nog weet dat de persoon tegenover je werkt op basis van aannames en onderbuikgevoelens, terwijl jij ervoor hebt doorgeleerd.
Een kunst die ik maar zeer beperkt beheersquote:Op donderdag 14 april 2011 15:43 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Is het niet mogelijk om diegene middels argumentatie aan het verstand te brengen dat die aannames en onderbuikgevoelens hem/haar tot die mening brengen?
Let wel, ik zeg niet dat dat altijd mogelijk zou moeten zijn, want wat ik in de vorige post probeerde te zeggen: het is een kunst om dat altijd te doen.
Sommige discussies moet je idd niet aan beginnen, maar ik mag toch hopen dat je erachter komt dat jullie zo ver uit elkaar liggen ruim voordat je met diegene een relatie aangaat.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:45 schreef Catbert het volgende:
Ik had het eerder al over discussies met een gelovige. Dat is per definitie gebaseerd op "aannames en onderbuikgevoelens", en daar ga je ze niet vanaf brengen
Helaas een verknipte kwoot van Socrates, die stelde: "Ware wijsheid is weten dat je niets weet"quote:Op donderdag 14 april 2011 15:20 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
De oplettende kijker heeft gezien dat ik dit al jaren probeer uit te dragen middels mijn onderschrift.
Nooit beweerd dat het mijn originele uitspraak was, noch dat ik die uitspraak feilloos herhaalde. De strekking is evenwel gelijk, vind je niet?quote:Op donderdag 14 april 2011 15:52 schreef AgLarrr het volgende:
Helaas een verknipte kwoot van Socrates, die stelde: "Ware wijsheid is weten dat je niets weet"
Laat ik even een voorbeeld geven; Een vriend van me heeft alleen de LTS afgemaakt, maar toch heeft hij overal een mening over. Van computers tot electro tot auto's tot medische dingetjes. Van geen van die zaken heeft ie daadwerkelijk verstand, maar toch presenteert ie zijn mening over die onderwerpen als feiten, zelfs tegenover anderen die verstand van dat vakgebied hebben.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:43 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Is het niet mogelijk om diegene middels argumentatie aan het verstand te brengen dat die aannames en onderbuikgevoelens hem/haar tot die mening brengen?
Let wel, ik zeg niet dat dat altijd mogelijk zou moeten zijn, want wat ik in de vorige post probeerde te zeggen: het is een kunst om dat altijd te doen.
Ja ik ging wel uit van een bepaalde common ground, want het ging over discussies van enig niveau binnen een relatie, en dan wil ik voor het gemak toch aannemen dat die common ground er is. Of op zijn minst de wil om elkaar te begrijpen.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:46 schreef erodome het volgende:
Een kunst die ik maar zeer beperkt beheers
Na persoon zoveel die me even komt vertellen hoe gevaarlijk het wel niet is om zonder bit te rijden om dan met voorbeelden aan te komen van paarden die op hol gingen zonder bit ben ik er wel klaar mee zeg maar
Eigenlijk nietquote:Op donderdag 14 april 2011 15:53 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Nooit beweerd dat het mijn originele uitspraak was, noch dat ik die uitspraak feilloos herhaalde. De strekking is evenwel gelijk, vind je niet?
Niet? Mijn "Weten is weten dat je nix weet" is qua strekking compleet anders dan Socrates' "Ware wijsheid is weten dat je niets weet" ?quote:Op donderdag 14 april 2011 15:55 schreef AgLarrr het volgende:
Eigenlijk nietDaarom dacht ik, ik plemp het origineel even neer. Ook om te laten zien hoe eindeloos intelligent ik ben, daarmee mijn vrijgezelle status verklarende.
Voor sommige mensen is intelligentie een turnon. Ik zit ook te soppen hier nu.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:55 schreef AgLarrr het volgende:
Eigenlijk nietDaarom dacht ik, ik plemp het origineel even neer. Ook om te laten zien hoe eindeloos intelligent ik ben, daarmee mijn vrijgezelle status verklarende.
Fack, al dat zo was.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:58 schreef Catbert het volgende:
[..]
Voor sommige mensen is intelligentie een turnon. Ik zit ook te soppen hier nu.
Nouwjah, niet compleet anders, maar wijsheid is als concept wel anders dan weten. De wijsheid in pacht hebben is theoretisch toch net weer een trapje hoger op de intelligentieladder dan iets weten, denk ik. Maar toegegeven, jouw zin allitereert wel heul lekker!quote:Niet? Mijn "Weten is weten dat je nix weet" is qua strekking compleet anders dan Socrates' "Ware wijsheid is weten dat je niets weet" ?
Snap ik, snap ik. Helaas pas ik voor nietige IT-consultants, dat begrijp je. Daarbij, je bent een vent. Neen, mensen als ik zijn gedoemd alleen te blijven.quote:Op donderdag 14 april 2011 15:58 schreef Catbert het volgende:
[..]
Voor sommige mensen is intelligentie een turnon. Ik zit ook te soppen hier nu.
En dat is ook wat waard.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:10 schreef AgLarrr het volgende:
Nouwjah, niet compleet anders, maar wijsheid is als concept wel anders dan weten. De wijsheid in pacht hebben is theoretisch toch net weer een trapje hoger op de intelligentieladder dan iets weten, denk ik. Maar toegegeven, jouw zin allitereert wel heul lekker!
Ik ben verliefd op je dus ik ben ten zeerste bereid me op beide vlakken naar jouw wensen aan te passen.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:10 schreef AgLarrr het volgende:
Snap ik, snap ik. Helaas pas ik voor nietige IT-consultants, dat begrijp je. Daarbij, je bent een vent.
bij mij zou niveau meer uitmaken in de zin van.. volwassenheid, niet per sé intelligentie in de zin van overal alles van af weten. Ik denk dat iedereen wel eens op het punt komt dat ze iemand zoeken die mentaal even zinnig en rationeel kan denkenquote:Op woensdag 13 april 2011 19:40 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Niet als je woest aantrekkelijk bent heurquote:Op donderdag 14 april 2011 16:10 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Nouwjah, niet compleet anders, maar wijsheid is als concept wel anders dan weten. De wijsheid in pacht hebben is theoretisch toch net weer een trapje hoger op de intelligentieladder dan iets weten, denk ik. Maar toegegeven, jouw zin allitereert wel heul lekker!
[..]
Snap ik, snap ik. Helaas pas ik voor nietige IT-consultants, dat begrijp je. Daarbij, je bent een vent. Neen, mensen als ik zijn gedoemd alleen te blijven.
En nu ben ik even een teiltje zoeken
Hey, poten af, deze is van mij!quote:Op donderdag 14 april 2011 16:43 schreef Spirit82 het volgende:
Niet als je woest aantrekkelijk bent heur
Kom nou, dat spreekt toch voor zichquote:Op donderdag 14 april 2011 16:43 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Niet als je woest aantrekkelijk bent heur
De enige grootte die er toe doet is die van het intellect.quote:Ik ben verliefd op je dus ik ben ten zeerste bereid me op beide vlakken naar jouw wensen aan te passen.
Cup C of D?
Wij zijn voor elkaar gemaakt; ik voldoe aan al je eisenquote:Op donderdag 14 april 2011 16:51 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Kom nou, dat spreekt toch voor zichHet is dat ik niet in de heer geloof, maar anders had ik beweerd dat hij niet eerlijk geweest was bij het verdelen van lichamelijke en geestelijke kwaliteiten. Vanuit de religie bekeken moet er iemand rondlopen die heel dom en lelijk is om mijn bestaan te compenseren.
[..]
De enige grootte die er toe doet is die van het intellect.
Maar doe toch maar cup D
En jij bent zooooo 16:53!quote:Op donderdag 14 april 2011 16:53 schreef Spirit82 het volgende:
Wij zijn voor elkaar gemaakt; ik voldoe aan al je eisen![]()
Catbert is zooooo 16:51u
Doe je mee? Maken we er een kwartetje van. Met zijn drieën moeten jullie toch enigzins mijn niveau kunnen evenaren.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:56 schreef Garisson72 het volgende:
Hopelijk geen niveauverschillen in deze driehoeksrelatie.
Dat kan ik niet toestaan. Begin je eigen groep!quote:
Dit dus.quote:Op woensdag 13 april 2011 20:04 schreef TimMer1981 het volgende:
Heb jij een IQ van 157!!! WOW.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:34 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Mijn prachtige blonde vrouw heeft huishoudschool en grote moeite met d en dt, en voltooid deelwoorden, en als ze het net snapt. zo lief, en zo proberen, maar het lukt niet. zelf ben ik (helaas) belachelijk hoogbegaafd. 157 door mensa gemeten. We zijn vanaf ons 16e verliefd en nog steeds. nu zijn we 53 jaar. Mijn vrouw heeft me afgeleerd trots te zijn op intellect. Of verwaand. Het geven van liefde aan mens (kind) en dier heb ik wel van haar geleerd. Ik heb veel droge kennis. Respect voor het mooie is m.i. de basis.
Als ik niet kon leven met mensen met een lager IQ, bleef ik wel erg eenzaam, snap je?
En echt hoor, voor evt. bashen begint. Intelligentie is niks...behalve taboe dan haha
Ik studeer wel Boeddhisme omdat dit de leer van de denkers is, en je hier leert wat er na de dood is, en o.a. hoe westerse psychologie in de kinderschoenen staat.
Ik zou zeggen zet je evt. trots opzij en voel je niet beter dan de ander. Boeddha en tegenwoordig de Dalai Lama kunnen je dingen vertellen waar je jaren over moet nadenken, en die ik soms poog uit te leggen aan professoren.
I've always been an atheist, until I found out I am god.quote:Op donderdag 14 april 2011 16:51 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Kom nou, dat spreekt toch voor zichHet is dat ik niet in de heer geloof, maar anders had ik beweerd dat hij niet eerlijk geweest was bij het verdelen van lichamelijke en geestelijke kwaliteiten. Vanuit de religie bekeken moet er iemand rondlopen die heel dom en lelijk is om mijn bestaan te compenseren.
Dat vond je de vorige keer ook geen probleem.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:02 schreef Spirit82 het volgende:
Ja dag zeg, vier mannen, sta ik straks weer toe te kijken
Vriend, broeder; moge jij, je prachtige blonde vrouw en je taaltechnisch incorrecte zinnen rust vinden in de schaduw van mijn genialiteit. Laat de last die je uitzonderlijke gave is van je schouders vallen; als een messias zal ik die overnemen.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:34 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Mijn prachtige blonde vrouw heeft huishoudschool en grote moeite met d en dt, en voltooid deelwoorden, en als ze het net snapt. zo lief, en zo proberen, maar het lukt niet. zelf ben ik (helaas) belachelijk hoogbegaafd. 157 door mensa gemeten. We zijn vanaf ons 16e verliefd en nog steeds. nu zijn we 53 jaar. Mijn vrouw heeft me afgeleerd trots te zijn op intellect. Of verwaand. Het geven van liefde aan mens (kind) en dier heb ik wel van haar geleerd. Ik heb veel droge kennis. Respect voor het mooie is m.i. de basis.
Als ik niet kon leven met mensen met een lager IQ, bleef ik wel erg eenzaam, snap je?
En echt hoor, voor evt. bashen begint. Intelligentie is niks...behalve taboe dan haha
Ik studeer wel Boeddhisme omdat dit de leer van de denkers is, en je hier leert wat er na de dood is, en o.a. hoe westerse psychologie in de kinderschoenen staat.
Ik zou zeggen zet je evt. trots opzij en voel je niet beter dan de ander. Boeddha en tegenwoordig de Dalai Lama kunnen je dingen vertellen waar je jaren over moet nadenken, en die ik soms poog uit te leggen aan professoren.
Toegegeven, het heeft redelijk wat tijd gekost om mijn vriendin aan het verstand te brengen wat ik precies doe als databaseprogrammeur en webontwikkelaar. Maar tegenwoordig kijkt ze sporadisch geïnteresseerd mee en snapt ze in grove lijnen waar ik op dat moment mee bezig ben.quote:Op donderdag 14 april 2011 11:29 schreef Maanvis het volgende:
[..]
haha dat viel mij ook al opquote:Op donderdag 14 april 2011 18:42 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Vriend, broeder; moge jij, je prachtige blonde vrouw en je taaltechnisch incorrecte zinnen rust vinden in de schaduw van mijn genialiteit. Laat de last die je uitzonderlijke gave is van je schouders vallen; als een messias zal ik die overnemen.
Die van mij is grafisch vormgeefster / DTP`er / webdesigner in spé, naarmate die dichter op haar HBO af gaat, wordt ze steeds meer enthousiast dat ze van mij nog een beetje vakkennis kan meepikken.quote:Op donderdag 14 april 2011 21:31 schreef Modus het volgende:
Ik denk dat de meeste vrouwen hoe intelligent ook er weinig behoefte aan hebben tot in detail te kunnen begrijpen waar alle bovengenoemde ge-wel-dig ingewikkelde IT-banen over gaan. Dát inzien is ook een vorm van intelligentie.
Klopt.quote:Op donderdag 14 april 2011 21:31 schreef Modus het volgende:
Ik denk dat de meeste vrouwen hoe intelligent ook er weinig behoefte aan hebben tot in detail te kunnen begrijpen waar alle bovengenoemde ge-wel-dig ingewikkelde IT-banen over gaan. Dát inzien is ook een vorm van intelligentie.
Dit. Mijn ex was echt lief, leuk, aardig blabla maar ik werd echt knettergek uiteindelijk. Hij begreep altijd maar half wat ik bedoelde en kon zich totaal niet verplaatsen in de dingen die voor mij belangrijk waren. Hij was het altijd maar met me eens om vooral maar zijn eigen standpunten niet te hoeven verdedigen. Je moest eens weten hoe strontvervelend dat wordt.quote:Op woensdag 13 april 2011 19:41 schreef Swindler het volgende:
Mensen die op internet opscheppen over hun IQquote:Op donderdag 14 april 2011 17:34 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Mijn prachtige blonde vrouw heeft huishoudschool en grote moeite met d en dt, en voltooid deelwoorden, en als ze het net snapt. zo lief, en zo proberen, maar het lukt niet. zelf ben ik (helaas) belachelijk hoogbegaafd. 157 door mensa gemeten. Blabla
Ik heb in 2006-2007 eens een jaar avondles Frans gevolgd, 1 keer per week. De eerste dag vroeg de lesgeefster waar ik naar school geweest was. Toen ik dat zei, antwoordde ze: "Buitengewoon onderwijs... daarom denk ik dat het voor jou zeer moeilijk zal gaan."quote:Op donderdag 14 april 2011 20:29 schreef Tuvai.net het volgende:
Tussen mij en mijn vriendin zit ook een redelijk verschil in 'intelligentie'. Hoewel ik mijn MBO niet eens heb afgemaakt, ben ik enorm leer- en nieuwsgierig en ben ik zo'n persoon die overal het 'hoe', 'wat' en 'waarom' achter wil zoeken. In mijn vrije tijd ben ik meestal óf aan het experimenteren, denk aan het koken van nieuwe gerechten tot het ontdekken van nieuwe technieken voor mijn werk, óf aan het lezen. Het nieuws, de politiek en andere actualiteiten volg ik allemaal aandachtig. Ik wil al mijn zaakjes altijd netjes op orde hebben; ik heb altijd tot op de cent nauwkeurig overzicht over mijn financiën, mijn facturen betaal ik meteen, mijn papierwerk is op logische wijze chronologisch en op type gesorteerd, en ga zo maar door. Kortom, ik ben een "Pietje precies" en wil onafhankelijk zijn.
Ben ik helemaal met je eens. Helaas wordt je door al te veel mensen al snel bevooroordeeld als je, net zoals mij, alleen maar je middelbare school afgemaakt hebt. Ik heb 3 jaren als projectleider gewerkt, en heb in die 3 jaren iets van 15 stagiaires van HBO / universiteit onder mijn hoede gehad. Om de zoveel maanden heb je dan een gesprek met je stagiaire, en diens mentor/stagebegeleider (of "lecturers" zoals ze zichzelf tegenwoordig noemenquote:Op vrijdag 15 april 2011 09:47 schreef Varuw het volgende:
[..]
Ik heb in 2006-2007 eens een jaar avondles Frans gevolgd, 1 keer per week. De eerste dag vroeg de lesgeefster waar ik naar school geweest was. Toen ik dat zei, antwoordde ze: "Buitengewoon onderwijs... daarom denk ik dat het voor jou zeer moeilijk zal gaan."
Een paar lessen later was haar mening compleet veranderd. Ik heb uiteindelijk een behoorlijk goed resultaat behaald.
Zo zie je maar, je moet eerst kijken naar hoe de persoon in de praktijk functioneert, en pas dan vragen naar zijn opleidingsniveau.
Het is hier het Viva forum niet. En wat zou de moderator uberhaupt moeten zeggen?quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:43 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Trouwens...moderator...waarom zeg jij hier niets over?
En van mij is het dan nog in het buitengewoon onderwijs. Dan denken veel mensen al snel dat je helemaal niets kunt. Denken veel mensen nu echt dat de enige reden waarom iemand in een speciale school kan terechtkomen is dat hij niet kan leren?quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:24 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Helaas wordt je door al te veel mensen al snel bevooroordeeld als je, net zoals mij, alleen maar je middelbare school afgemaakt hebt.
Ik merk vooral aan HBO`ers dat ze dat op school ook een beetje wordt aangepraat hoor. Er worden op veel HBO's letterlijk zaken verkondigd als "Zonder HBO diploma kom je nergens aan de bak." en "Zodra je dit HBO diploma op zak hebt, kun je bij elk bedrijf voor minimaal ¤ 2500,- bruto aan de slag!". Ze zeggen nog nét niet letterlijk dat niet-HBO`ers achterlijk zijn.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:43 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Maar goed on topic, het is heel goed mogelijk, alleen zielige figuren die menen dat een universiteit of een pruts HBO opleiding iets zegt over hun intelligentie en daardoor vals trotse hooghartige mensen worden denken dat ze te hoog zijn voor mensen met minder intellect.
Je roept het ook wel over jezelf af natuurlijk. Door je toon, maar ook door het feit dat je het sarcasme in de vele reacties niet herkent. Wat dat betreft bewijs je dat intelligentie bar weinig zegt over intellect, laat staan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:43 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Kijk, dit bedoel ik nu, er rust een enorm taboe op. Ik ben er ook niet trots op.
Wat wel fijn is, is het feit dat je makkelijk studeert en dat anderen de moeilijkste studie ook volgen, daar kan ik van leren. dat is alles.
Wat betreft uitvindingen...hier zie je dan toch wel stupiditeit. In dit leven is niets te halen.
Studeer Boedhisme en lach je anders de knetter. Dit is een vriendelijk advies. En wordt zoals altijd maar weer kwaad, jaloers (op wat eigenlijk?) gereageerd. Besef dat intelligentie gewoon te trainen is net zoals een sportlichaam, dus als je lui wil blijven dan doe je dat. Als je typisch Nederlands wil blijven en zeuren over correct of incorrecte zinsbouw, lijk je wel een schoonmoeder of een Balkenende, oftewel een oud zeurend wijf.
Maar goed on topic, het is heel goed mogelijk, alleen zielige figuren die menen dat een universiteit of een pruts HBO opleiding iets zegt over hun intelligentie en daardoor vals trotse hooghartige mensen worden denken dat ze te hoog zijn voor mensen met minder intellect.
Nou...mijn vrouw zal nooit zulke gemene en minderwaardige reacties geven als hierboven staand. Dus wat nou intellect.
't is dat schelden tegenwoordig met een bepaalde psychische ziekte een ban oplevert, maar anders....quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:47 schreef Techno het volgende:
[..]
Het is hier het Viva forum niet. En wat zou de moderator uberhaupt moeten zeggen?
quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:08 schreef Re het volgende:
't is dat schelden tegenwoordig met een bepaalde psychische ziekte een ban oplevert, maar anders....
Dit dus. No offense maar je komt toch wel een beetje dom over, Nietvandezewereld.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:53 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Je roept het ook wel over jezelf af natuurlijk. Door je toon, maar ook door het feit dat je het sarcasme in de vele reacties niet herkent. Wat dat betreft bewijs je dat intelligentie bar weinig zegt over intellect, laat staan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling.
Er rust geen taboe op intelligentie, er rust een taboe op opscheppen. En het boeit niet of het nu de lengte van je pik, je inkomen of je IQ is: er over opscheppen op een forum is gewoon compleet achterlijk. Als je dan ook nog het taalgebruik van een kleuter van 5 hebt wordt het ook nog eens volledig ongeloofwaardig.quote:Op vrijdag 15 april 2011 10:43 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Kijk, dit bedoel ik nu, er rust een enorm taboe op. Ik ben er ook niet trots op.
Welke zijn dat ?quote:Met een IQ van 157 zulke ondoordachte statements over het Boeddhisme maken
Ik zou het eerder een taboe op realisme noemen, wat overigens best gezond is. Opscheppen benadrukt geloof ik dat je er nog een schepje er bovenop doet?quote:Op vrijdag 15 april 2011 11:38 schreef Catbert het volgende:
[..]
Er rust geen taboe op intelligentie, er rust een taboe op opscheppen. En het boeit niet of het nu de lengte van je pik, je inkomen of je IQ is: er over opscheppen op een forum is gewoon compleet achterlijk. Als je dan ook nog het taalgebruik van een kleuter van 5 hebt wordt het ook nog eens volledig ongeloofwaardig.
Weet je dat niet eens? Wat een laag niveau. Maar goed dat wij geen relatie hebben.quote:
Je doet uitspraken waarbij je jezelf als slachtoffer optstelt: "Ik kan er niet tegen als mensen mij niet begrijpen". Mag ik vragen hoe oud je bent?quote:Op vrijdag 15 april 2011 12:02 schreef siface het volgende:
Met een IQ van 157 zulke ondoordachte statements over het Boeddhisme maken, man man man. Ik moet me beheersen om er niet op in te gaan. Daar is het topic niet voor.
OT: Ik weet van mezelf dat ik heel erg ongeduldig ben en dat ik er absoluut niet tegen kan als ik iets simpels 3 keer uit moet leggen. Verder zou ik nooit met iemand samen kunnen zijn die niet graag nadenkt (dat denken hoeft trouwens niet te resulteren in van die kunstmatige, diepe gesprekken. Blegh!), of die niet begrijpt dat ik weer in een vreemde gedachtegang verzeild ben geraakt. Verschil in opleiding maakt me geen bal uit, verschil in denkniveau zou een enorme afknapper zijn.
quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:23 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Weet je dat niet eens? Wat een laag niveau. Maar goed dat wij geen relatie hebben.
Uiteindelijk zul je de laagschedelige vinden die bij jou past. Ga nu, kijk niet weerom.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:25 schreef Snuwerd het volgende:
Sorry schat, ik ben te min voor jou. Verlaat mij alsjeblieft, want zou natuurlijk nooit bij zo'n intelligente vlam als jij weg durven gaan!
Ben je zelf nu ook zo dom? Ik zeg toch dat jij weg moet gaan en niet ik! Ik kan verdomme toch niet zo'n geleerd man als jij verlaten !!quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:31 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
Uiteindelijk zul je de laagschedelige vinden die bij jou past. Ga nu, kijk niet weerom.
Ik sta boven jou by default, want immers dat enorme niveau van mij, dus ik kan geen orders van je aannemen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:34 schreef Snuwerd het volgende:
Ben je zelf nu ook zo dom? Ik zeg toch dat jij weg moet gaan en niet ik! Ik kan dat verdomme niet !!
Ik geloof er gezien z'n taalgebruik danook bijzonder weinig van dat hij inderdaad een buitengewoon intelligent persoon is.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:21 schreef Snuwerd het volgende:
Ik zou het eerder een taboe op realisme noemen, wat overigens best gezond is. Opscheppen benadrukt geloof ik dat je er nog een schepje er bovenop doet?
Hé, dat heeft hij zelf ook niet gezegd (misschien denkt hij het wel). Hij heeft zn IQ verkondigd (wat in mijn ogen niet heul handig is/was), maar zie wat voor reacties het provoked.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:39 schreef Catbert het volgende:
[..]
Ik geloof er gezien z'n taalgebruik danook bijzonder weinig van dat hij inderdaad een buitengewoon intelligent persoon is.
Ik weet niet of dit hier mag, anders sorry Re, verwijder 't maarquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ben ik wel met je eens. Ik vind IQ eigenlijk een heel moeilijk ding, omdat men er vaak van alles aan linkt. Alsof je geen domme opmerking kunt maken als je een hoog IQ hebt.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:43 schreef Snuwerd het volgende:
[..]
Hé, dat heeft hij zelf ook niet gezegd (misschien denkt hij het wel). Hij heeft zn IQ verkondigd (wat in mijn ogen niet heul handig is/was), maar zie wat voor reacties het provoked.
"Hé, hij zegt iets ondoordachts, dan kan hij toch geen hoger IQ hebben dan ik?"
Overigens kunnen mensen ook stemmingen hebben en fouten maken, om maar 2 dingen te noemen waardoor je IQ niet helemaal hendig naar voren komt.
En nu ik toch een hele lijst hier neerkwak, is IQ wel fatsoenlijk te meten boven de ... 145? Dan zit je namelijk 4 standaard deviaties verwijderd van het gemiddelde van de normaalverdeling die als 'basis' wordt gekozen voor de IQ schaal. Sorry voor mijn statistisch geblaat voor de mensen die niet bekend genoeg zijn met statistiek.
Anderzijds, Als je de posts leest, bijvoorbeeld over dat boeddhistische blablabla, zou je je dan niet af kunnen vragen hoe iemand zulke ondoordachte meningen en empirische onjuistheden neer kan gooien, terwijl hij zelf aangeeft het onderwerp te bestuderen. Of hij moet een andere agenda hebben R&P bekeren tot een boeddhistische school.
Ik twijfel trouwens niet aan zijn IQ, ik vind het stuitend dat hij dat soort onzin als waarheid verkondigt. Ik heb een beetje een probleem met al die oh-oh-vredig-boeddhisme-shangri-la-figuren. My bad, sorry.
[ Bericht 0% gewijzigd door siface op 15-04-2011 15:28:10 ]I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
quote:
Het ging niet om het ondoordacht zijn, z'n tekst was gewoon slecht geschreven. Dat is al een 'hint'. Verder boeit het niet, ik zie hier zoveel mensen opscheppen over vanalles en nog wat, en als je op een forum al zo doorzichtig bent geloof ik er weinig van. Ik kan hier ook wel over vanalles op gaan lopen scheppen maar dat zal eerder irritatie wekken dan indruk maken op iemand. Hij had prima kunnen aangeven dat er in zijn relatie een niveauverschil bestaat zonder te hoeven claimen dat hij een IQ van 157 heeft.quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:43 schreef Snuwerd het volgende:
Hé, dat heeft hij zelf ook niet gezegd (misschien denkt hij het wel). Hij heeft zn IQ verkondigd (wat in mijn ogen niet heul handig is/was), maar zie wat voor reacties het provoked.
"Hé, hij zegt iets ondoordachts, dan kan hij toch geen hoger IQ hebben dan ik?"
Ja ik begrijp je wel. Ik heb het boeddhistische gedeelte niet helemaal gelezen, maar het is echt zonde als de goede gedachten van het boeddhisme zwart worden gemaakt omdat mensen ondoordachte uitspraken doen. En ik ontzie hierbij .... meneer IQ 157, want zo heet hij vanaf nu, niet direct, want er zaten idd slordigheden in zijn uitspraken.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:19 schreef siface het volgende:
[..]
Ben ik wel met je eens. Ik vind IQ eigenlijk een heel moeilijk ding, omdat men er vaak van alles aan linkt. Alsof je geen domme opmerking kunt maken als je een hoog IQ hebt.
Anderzijds, Als je de posts leest, bijvoorbeeld over dat boeddhistische blablabla, zou je je dan niet af kunnen vragen hoe iemand zulke ondoordachte meningen en empirische onjuistheden neer kan gooien, terwijl hij zelf aangeeft het onderwerp te bestuderen. Of hij moet een andere agenda hebben R&P bekeren tot een boeddhistische school.
Ik twijfel trouwens niet aan zijn IQ, ik vind het stuitend dat hij dat soort onzin als waarheid verkondigt. Ik heb een beetje een probleem met al die oh-oh-vredig-boeddhisme-shangri-la-figuren. My bad, sorry.
Juh, voor mij is IQ een brein dat makkelijk links legt en daarmee zegt het nog weinig over handigheid.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:32 schreef Catbert het volgende:
[..]
Het ging niet om het ondoordacht zijn, z'n tekst was gewoon slecht geschreven. Dat is al een 'hint'. Verder boeit het niet, ik zie hier zoveel mensen opscheppen over vanalles en nog wat, en als je op een forum al zo doorzichtig bent geloof ik er weinig van. Ik kan hier ook wel over vanalles op gaan lopen scheppen maar dat zal eerder irritatie wekken dan indruk maken op iemand. Hij had prima kunnen aangeven dat er in zijn relatie een niveauverschil bestaat zonder te hoeven claimen dat hij een IQ van 157 heeft.
Ik reageer in ieder geval niet uit een gevoel van jaloezie ofzo, op iemand die zo slecht schrijft ben ik per definitie niet jaloers.
Die opmerking over zelf geen boeddhist zijn, maakte ik omdat ik geen zin heb om een hele PM box vol te hebben met 'gelijkgestemden',. Heb het eerder gehad, vandaar. Ik heb eigenlijk niet zo heel veel interesse in het Boeddhisme, het is een studie-afwijking (Aziatisch culturen studie aan de univ,), ik krijg alleen soms een beetje de anti zweef-Shangri-La kriebelsquote:Op vrijdag 15 april 2011 15:38 schreef Snuwerd het volgende:
[..]
Ja ik begrijp je wel. Ik heb het boeddhistische gedeelte niet helemaal gelezen, maar het is echt zonde als de goede gedachten van het boeddhisme zwart worden gemaakt omdat mensen ondoordachte uitspraken doen. En ik ontzie hierbij .... meneer IQ 157, want zo heet hij vanaf nu, niet direct, want er zaten idd slordigheden in zijn uitspraken.
Overigens is boeddhisme een ongelooflijk breed onderwerp en jammer genoeg valt hier ook een hele zweefcultuur onder. Ik weet er zelf weinig concreets van (tenminste, ik link mijn kennis niet bewust aan het Boeddhisme).
En je zegt geen aanhanger te zijn, maar is dat een relevant feit?
uh oh oh, constant uitspraken moeten corrigeren omdat andere onzorgvuldigheid, you've gotta learn to be selective. Je hoeft dus denk ik ook geen antwoord te geven op de bovenstaande vraag. Een goede discussie kent de juiste doofpotten.
Haha, ik ga nu een topic maken met "Ik ben enorm Boeddistisch" om te kijken of je gelijk hebt.quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:48 schreef siface het volgende:
[..]
Die opmerking over zelf geen boeddhist zijn, maakte ik omdat ik geen zin heb om een hele PM box vol te hebben met 'gelijkgestemden',. Heb het eerder gehad, vandaar. Ik heb eigenlijk niet zo heel veel interesse in het Boeddhisme, het is een studie-afwijking (Aziatisch culturen studie aan de univ,), ik krijg alleen soms een beetje de anti zweef-Shangri-La kriebels, zeker als het zo belerend wordt gebracht. Moet ik negeren, I know.
Egi?quote:Op vrijdag 15 april 2011 14:20 schreef Snuwerd het volgende:
Is het wel verstandig (lees: toevoegend, áls het om een inhoudelijke discussie gaat om tot nieuwe inzichten te komen) om in een FOK topic een dergelijk complex onderwerp nog te bespreken? Er is heel veel botsend ego te lezen.
Heeft ego eigenlijk een meervoudsvorm?
quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:10 schreef Snuwerd het volgende:
[..]
Haha, ik ga nu een topic maken met "Ik ben enorm Boeddistisch" om te kijken of je gelijk hebt.
Hoeft ook niet. Ik studeerde Chinese taal en cultuur en dan vooral klassieke filosofie en wereldbeelden. Dan kom je er vanzelf wel mee in aanraking. Als je dan op de univ. de verschillende scholen in het boeddhisme leert kennen en ondertussen allerlei mensen in je omgeving komen vragen of je nog leuke teksten hebt om interessant mee te doen in hun zweef-groepjes, tsja...quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:10 schreef Snuwerd het volgende:
[..]
Hoezo moet je het per se studeren trouwens? Misschien dat ik op een blauwe maandag nog Boeddha z'n boekje lees. Al ben ik niet zo van het lezen.
Meestal probeer ik dat soort figuren te shockeren door in geuren en kleuren te vertellen dat alle vrouwen volgens 'het boeddhisme' naar de hel gaan om gemarteld te worden, gewoon omdat ze vrouw zijn (is geen woord van gelogen, ligt alleen aan welke boeddhistische school).quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:10 schreef Snuwerd het volgende:
Je moet het trouwens niet negeren als mensen je belerend brengen hoe geweldig het is om te zweven. Je moet op ze neerkijken.
"Ik kijk op jou neer."
Chicks die geen differentiaal vergelijkingen kunnen oplossen delf ik ook niet neequote:Op woensdag 13 april 2011 19:42 schreef o.us het volgende:
Chicks die niet minstens normaal kunnen schrijven en de stelling van Pythagoras snappen delf ik niet.
Ik vond dat laatste wat je zei wel interessant en ik kon niet geloven dat het waar was. Dat doe ik eigenlijk nog steeds niet. Buddha heeft te maken met karma en het geboren worden als vrouw kan niet automatisch voor een slecht karma zorgen. Het spreekt elkaar nogal tegen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 21:14 schreef siface het volgende:
[..]
!
[..]
Hoeft ook niet. Ik studeerde Chinese taal en cultuur en dan vooral klassieke filosofie en wereldbeelden. Dan kom je er vanzelf wel mee in aanraking. Als je dan op de univ. de verschillende scholen in het boeddhisme leert kennen en ondertussen allerlei mensen in je omgeving komen vragen of je nog leuke teksten hebt om interessant mee te doen in hun zweef-groepjes, tsja...
[..]
Meestal probeer ik dat soort figuren te shockeren door in geuren en kleuren te vertellen dat alle vrouwen volgens 'het boeddhisme' naar de hel gaan om gemarteld te worden, gewoon omdat ze vrouw zijn (is geen woord van gelogen, ligt alleen aan welke boeddhistische school).
Zwever detected? Hoe kan een gezond mens überhaupt iets weten over 'het hiernamaals'? Kap eens met die bulshit mensen. Of overtuig me, ik sta best open.quote:Op zaterdag 16 april 2011 01:53 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Ik vond dat laatste wat je zei wel interessant en ik kon niet geloven dat het waar was. Dat doe ik eigenlijk nog steeds niet. Buddha heeft te maken met karma en het geboren worden als vrouw kan niet automatisch voor een slecht karma zorgen. Het spreekt elkaar nogal tegen.
Ik geloof wel dat boeddhisten wellicht geloven dat een vrouw met een goed karma herboren kan worden als man, en een man met een slecht karma herboren kan worden als vrouw. Oftewel dat de man boven de vrouw staat. Hetgeen vroeger gewoon de normaalste zaak van de wereld was. (ben het hier niet mee eens hoor).
Hoe kom je hier eigenlijk bij?
Ik weet wel dat volgens de bijbel dat iedereen die niet in jesus gelooft (de verlosser) de eeuwige verdoemenis staat te wachten.
Wow ik ga hier echt volledig off topic, sorry.quote:Op zaterdag 16 april 2011 01:53 schreef Fes1-2 het volgende:
[..]
Ik vond dat laatste wat je zei wel interessant en ik kon niet geloven dat het waar was. Dat doe ik eigenlijk nog steeds niet. Buddha heeft te maken met karma en het geboren worden als vrouw kan niet automatisch voor een slecht karma zorgen. Het spreekt elkaar nogal tegen.
Ik geloof wel dat boeddhisten wellicht geloven dat een vrouw met een goed karma herboren kan worden als man, en een man met een slecht karma herboren kan worden als vrouw. Oftewel dat de man boven de vrouw staat. Hetgeen vroeger gewoon de normaalste zaak van de wereld was. (ben het hier niet mee eens hoor).
Hoe kom je hier eigenlijk bij?
Ik weet wel dat volgens de bijbel dat iedereen die niet in jesus gelooft (de verlosser) de eeuwige verdoemenis staat te wachten.
Per definitie is een zwever denk ik vatbaar voor drogredenen, dus is hij makkelijk te beinvloeden er een tegenaan te smijten zoals 1 casus generaliseren tot het geheel.quote:Op zaterdag 16 april 2011 10:09 schreef siface het volgende:
[..]
Wow ik ga hier echt volledig off topic, sorry.
Of andersom: je hebt slecht karma, dus je wordt vrouwen?
Zoals ik zei zit de crux hem in sommige (Chinese) vormen van boeddhisme. Zie bijvoorbeeld Chinese rituele opera Mulien (niet Mulan), waarin een Chinese monnik zijn moeder uit de hel moet redden om die reden. vrouwen gingen naar de hel omdat ze maandelijks bloeden, en nouja 'never trust something that bleeds for several days each month and doesn't die.'. Je hebt scholen in het Chinese boeddhisme die dat denken. Aangezien de meesten niet begrijpen dat boeddhisme uit vele richtingen bestaat, is het grappig om de zwevers mee te shockeren. Grappig is dat het Chinese boeddhisme ook een maria figuur heeft: Guanyin, die traditioneel een man was en later is verbasterd tot vrouwenfiguur.
Een professor van mij beweerde ooit eens, ik weet niet of hij dat goed kon onderbouwen, dat dat de reden was dat sommige jonge mannen in het klassieke China (peroide?) naar het boeddhistisch klooster werden gestuurd, om iets voor de moeder te kunnen doen na haar dood. Zal wel serieus zijn geweest, om een man (nuttig op het land, onderhoud van de familie) naar het klooster te sturen. Was wel een interessante opvatting.
Verder moeten vrouwen in mannen incarneren om überhaupt in het paradijs te komen, vrouwen zijn inferieure wezens. Het paradijs ja, niets verlichting. Het westenland...(er zijn ook shortcuts naar het westenland, als Guanyin je aardig vindt, dan verander je snel in een man en eindig je in het paradijs, volgens de legenden). Al die dingen zijn het Mahayana boeddhisme. De vorm die voor de gewone mensen is, de leken-richting. Die vorm van het boeddhisme is een stuk eenvoudiger vol te houden. Daarbij zijn de andere vormen niet toegankelijk.
Ben verder geen expert, ben er gewoon veel mee in aanraking gekomen, vanuit Chinees (en later Tibetaans) perspectief. En volgens Boeddha. Tsja, het gaat er vaak niet om wat Boeddha zei, maar wat men denkt dat Boeddha wel zou hebben bedoeld.
Trouwens: volgens de bijbel komen mensen niet in de hel, dacht ik. Die is gemaakt voor de gevallen engelen, als straf. De niet-gelovers blijven in een soort staat van goddeloosheid, toch?
Maar ik ben weg hier, vragen via pm, voordat ik het hele topic vervuil
Edit: For what its worth: andere vormen van boeddhisme zijn minder religieus en meer gericht op technische meditatie en overdenking. Vind je veel in Tibet.
quote:Tsja, het gaat er vaak niet om wat Boeddha zei, maar wat men denkt dat Boeddha wel zou hebben bedoeld.
Maar het is echt lulkoek van de bovenste plank helaas.quote:Op donderdag 14 april 2011 17:12 schreef Countess het volgende:
Sociaal vermogen gaat wat mij betreft samen met intellect: ik vind echt domme mensen allesbehalve sociaal.
Ik vang mensen liever niet als ratten, ik wil ze graag nuanceren. Beseffen dat het boeddhisme meerdere kanten heeft, is zo'n nuance. Ik ben niet tegen het boeddhisme, het heeft ontzettend mooie aspecten (tibetaanse vormen zijn psychologisch heel interessant).quote:Op zaterdag 16 april 2011 10:24 schreef Snuwerd het volgende:
[..]
Per definitie is een zwever denk ik vatbaar voor drogredenen, dus is hij makkelijk te beinvloeden er een tegenaan te smijten zoals 1 casus generaliseren tot het geheel.
Ik kan me voorstellen dat het hilarisch is om ziets te doen als de zwever als een rat in de val zit.
Maakt niet dat het toch best ongepast is áls je zoiets met een zwever doet en geloof ik niet direct dat jij daadwerkelijk elke keer met plezier op een zwever afstapt om bovenstaand verhaal te verkondigen.
Lees het boek Bewijzen van Reïncarnatie van prof. Ian Stevenson en ontdek wat de Grieken, Romeinen, Egyptenaren, de Katholieke kerk en Boeddha al lang weten/wisten.quote:Op zaterdag 16 april 2011 03:03 schreef Snuwerd het volgende:
[..]
Zwever detected? Hoe kan een gezond mens überhaupt iets weten over 'het hiernamaals'? Kap eens met die bulshit mensen. Of overtuig me, ik sta best open.
Dat is het wel, alleen heb je dat gewoon niet doorquote:Op zaterdag 16 april 2011 16:55 schreef Leigh het volgende:
Qua opleidingsniveau: m'n vriend is aan 't promoveren aan de UvA, waar hij enkele jaren geleden cum laude is afgestudeerd. Ik heb een MEAO-diploma. Het is nooit een probleem geweest
Weet zeker dat wij daar beter over kunnen oordelen dan jijquote:Op zaterdag 16 april 2011 17:06 schreef ArcticBlizzard het volgende:
[..]
Dat is het wel, alleen heb je dat gewoon niet door
En ik dacht dat je het met een smiley niet serieus zou nemen zoals ik dat ook bedoelde. Helaas weet ik nu wel beter.quote:Op zaterdag 16 april 2011 17:09 schreef Leigh het volgende:
[..]
Weet zeker dat wij daar beter over kunnen oordelen dan jij
Even goeie vriendjes, verder. Jij kan er ook niets aan doen dan je een mening hebt.
Ik heb dit ook. Ik dacht vroeger ook altijd dat ik een partner nodig had die minstens even intelligent was als ik, maar ik houd het eigenlijk beter uit met iemand met een lager IQ dan een evengrote betweter als ikzelf. Ik voel de behoefte niet om alles wat ik op mijn studie leer door te geven in mijn relatie. Als ik het er wel over wil hebben dan vind ik dat je als intelligentere ook in staat moet zijn om wat je als werk/studie doet te kunnen vertalen voor iemand die er geen verstand van heeft. Ik vind verstandigheid belangrijker dan intelligentie, net zoals ik loyaliteit belangrijker vind dan een bankrekening. Het is liefde, geen zakenrelatie.quote:Op zaterdag 16 april 2011 14:24 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik snap dat hele gezeik om niveauverschil niet helemaal, ik verwacht van mijn vriendin hele andere dingen dan van mijn vrienden. Als ik een avondje lekker wil filosoferen, praten over life, the universe and everything, dan heb ik daar vrienden voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |