natural harmonic is dat volgens mijquote:Op vrijdag 15 april 2011 15:42 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Een pinch harmonic is toch gewoon een flageolet in klassiek-gitaar jargon?
Denk ik als ik het zo leesquote:Door het licht dempen van de snaar op een bepaalde positie (doorgaans met de vinger) zullen alleen de harmonischen klinken
quote:Voor de gitaristen: Er zijn twee basische soorten harmonischen: de natuurlijke (natural harmonics), en de artificiële (pinch harmonics). Beide soorten berusten op de reeds beschreven theorie.
Natural harmonics speel je eigenlijk op exact dezelfde manier als op bovenstaande afbeelding. Je dempt zachtjes een snaar vlak boven een bepaalde fret (zonder hem tot tegen de fret te duwen), en slaat ze aan. Als je de twaalfde fret op je gitaar aanslaat, zal de snaar in 'twee trillende helften' verdeeld worden, met één punt dat niet meetrilt, namelijk het stuk boven de twaalfde fret. Om je snaar op deze wijze in drie te verdelen (en dus een toon aan te slaan met een frequentie die drie maal zo hoog is) demp je boven de zevende fret. In vier verdelen gebeurt boven de vijfde fret., De 4e, 5e, 6e, enz. boventonen liggen naast de frets, omdat de gelijkzwevende toonschaal licht onzuiver is.
Pinch harmonics / artificial harmonics zijn iets moeilijker, maar ze berusten op hetzelfde systeem. Je begint met een snaar vlak voor een fret in te duwen, alsof je een gewone noot zou aanslaan. (Voor beginners wordt de twaalfde fret op de B -of G-snaar aangeraden). Vervolgens neem je je plectrum anders vast. De truc is om hem hoger in je hand vast te nemen, zodat je als je de snaar aanslaat, deze zowel met je plectrum als met je duim raakt. De plaats waar je op deze manier je snaar aanslaat is niet gelijk. Er zijn verschillende plaatsen op eenzelfde snaar die harmonischen met verschillende frequenties zullen opleveren. Aangezien het systeem hetzelfde is als bij natural harmonics kun je deze plaatsen 'berekenen'. Ook hier verdeel je de snaar immers in een natuurlijk aantal trillende segmenten. Klassieke gitaristen passen hetzelfde principe toe door met de ringvinger (a) de snaar aan te slaan, terwijl de wijsvingerboven de snaar wordt gehouden in de gewenste positie. Voorbeelden van complete melodieën die op deze manier worden gespeeld zijn te horen op opnames van de gitaarmuziek van Barrios door de Australische meestergitarist John Williams.
Nee flageolets zijn de harmonics voor noobsquote:Op vrijdag 15 april 2011 15:42 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Een pinch harmonic is toch gewoon een flageolet in klassiek-gitaar jargon?
Waarom erna pasquote:Op vrijdag 15 april 2011 15:40 schreef KaMo het volgende:
Voor een bandcompetitie moesten we een teaser filmpje maken van onze band. Ik ben nu aan het bewerken. En hij is heeel gaaf aan het worden.
Na de wedstrijd zal ik hem wel online gooien!
Omdat het filmpje een verrassing moet zijn daarquote:
Oja na dat verhaal van genakt heb ik het door denk ik. Een pinch harmonic speel ik op de klassieke gitaar altijd met alleen mijn rechterhand (wijsvinger op de snaar laten rusten, met de ringvinger aanslaan). Eventueel druk ik nog met mijn linkerhand een vakje in om een hogere toon te krijgen (ook de rechterhand meeschuiven).quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:45 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Nee flageolets zijn de harmonics voor noobs
Ja dat zijn geen pinch harmonicsquote:Op vrijdag 15 april 2011 15:50 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Oja na dat verhaal van genakt heb ik het door denk ik. Een pinch harmonic speel ik op de klassieke gitaar altijd met alleen mijn rechterhand (wijsvinger op de snaar laten rusten, met de ringvinger aanslaan). Eventueel druk ik nog met mijn linkerhand een vakje in om een hogere toon te krijgen (ook de rechterhand meeschuiven).
Toch?
quote:Op vrijdag 15 april 2011 15:50 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Oja na dat verhaal van genakt heb ik het door denk ik. Een pinch harmonic speel ik op de klassieke gitaar altijd met alleen mijn rechterhand (wijsvinger op de snaar laten rusten, met de ringvinger aanslaan). Eventueel druk ik nog met mijn linkerhand een vakje in om een hogere toon te krijgen (ook de rechterhand meeschuiven).
Toch?
Ja dat bedoel ik, maar dan zonder plectrum dus. Maar het verschil met pinch harmonics is dus dat je 'm met je duim en plectrum tegelijk aanslaat?quote:
Eerst aanslaan met plectrum en dan je duim net heel licht aanslaanquote:Op vrijdag 15 april 2011 16:01 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik, maar dan zonder plectrum dus. Maar het verschil met pinch harmonics is dus dat je 'm met je duim en plectrum tegelijk aanslaat?
ff proberenquote:Op vrijdag 15 april 2011 16:03 schreef genakt het volgende:
[..]
Eerst aanslaan met plectrum en dan je duim net heel licht aanslaanen dat dan heel snel
Makkelijkst op A of D snaar met veel distortionquote:
m'n elektrische staat niet op m'n kamer dus heb ff op de klassieke gedaan, maar klopt het dat het schuin houden van je plectrum het erg makkelijk maakt? Of ben ik nu gewoon iets heel raars aan het doen haha want nu krijg ik dus wel een flageolet met alleen m'n duim en plectrum dusquote:Op vrijdag 15 april 2011 16:05 schreef genakt het volgende:
[..]
Makkelijkst op A of D snaar met veel distortion
quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:07 schreef wimjongil het volgende:
[..]
m'n elektrische staat niet op m'n kamer dus heb ff op de klassieke gedaan, maar klopt het dat het schuin houden van je plectrum het erg makkelijk maakt? Of ben ik nu gewoon iets heel raars aan het doen haha want nu krijg ik dus wel een flageolet met alleen m'n duim en plectrum dus
Ik heb het door geloof ik jaquote:Op vrijdag 15 april 2011 16:09 schreef genakt het volgende:
[..]
hier word het goed uitgelegdmaar volgens mij doe je het wel goed. Schuin is inderdaad makkelijk
![]()
0:33![]()
![]()
![]()
vanaf 2:30 daar eerst heb ik hem wel daarna faal ik ermee hoor je het geluidsvershil![]()
waar plaats je de mic? bij de rosette of bij de neck (12fret ofzo)quote:Op vrijdag 15 april 2011 16:25 schreef Dribbel_ het volgende:
Ik gebruik altijd een mic ervoor, maar heb wel een fatsoenlijke mic. Ik vind ingeplugged altijd minder klinken.
Kwaliteitsidee:
http://www15.speedyshare.(...)load/akoestisch2.mp3
Zonder effecten er overheen
Met effecten:
http://www10.speedyshare.(...)nload/akoestisch.mp3
Ik wou net zeggen, als er iemand is bij wie je de pinch-mosterd moet halen, dan is het wel bij Dimebagquote:
laat dan een vet filmpje zienquote:Op vrijdag 15 april 2011 18:24 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen, als er iemand is bij wie je de pinch-mosterd moet halen, dan is het wel bij Dimebag
Oja die is nice! Zonet ff op de elektrische gepield, ging wel aardigquote:
Ja of Zakk Wyldequote:Op vrijdag 15 april 2011 18:24 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Ik wou net zeggen, als er iemand is bij wie je de pinch-mosterd moet halen, dan is het wel bij Dimebag
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |