abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96508567
quote:
17s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:39 schreef MalaCocinera het volgende:
vegeta
Vegeta is wel lekker maar bestaat voor meer dan de helft uit gewoon zout.. ;)

Nee.
  zondag 8 mei 2011 @ 17:28:14 #102
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_96509737

(Hon)dashi granules.

Geroosterde-geschaafde-gefermenteerde bonito (tonijn) vlokken, tot granules gemaakt. Ik zou niet AL het zout weglaten, maar kan zo 75% minder zout gebruiken naar mijn idee.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zondag 8 mei 2011 @ 20:02:34 #103
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_96516127
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 16:17 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Daar is een heel simpel trucje voor om dat op te lossen.
Oude rassen in de moestuin zetten?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_96516771
Ik ben het hier overigens ook met Robin eens :Y Die zoutfobie is voor gezonde mensen echt nergens voor nodig.

Nieuw leesmateriaal (wetenschappelijk leesmateriaal):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
http://www.foodsafetynews(...)-sweet-side-to-salt/

En voor wie niet het hele stuk wil lezen wat uit context gerukt *):
quote:
"This study confirms previous research that reductions in sodium lead to an increased risk of disease and death," said Lori Roman, president of the Institute, in a statement. "Therefore, we call on government agencies to stop their population-wide sodium reduction agenda and amend the Dietary Guidelines on sodium," Roman said.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 8 mei 2011 @ 20:17:33 #105
45206 Pietverdriet
pi_96517010
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 20:13 schreef Isabeau het volgende:
Ik ben het hier overigens ook met Robin eens :Y Die zoutfobie is voor gezonde mensen echt nergens voor nodig.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[..]

Klopt helemaal. Zout is helemaal niet ongezond volgens mij. De reden waarom ik weinig zout gebruik is omdat ik het lekkerder vind.
Voor vlaamse frieten maak ik trouwens een uitzondering.
  zondag 8 mei 2011 @ 20:22:46 #106
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_96517273
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Zout is helemaal niet ongezond volgens mij. De reden waarom ik weinig zout gebruik is omdat ik het lekkerder vind.
Dit ja. Hoewel voor mij niet alleen (vlaamse) friet, maar alles met aardappel, en roerbak ei.

En tuurlijk is zout ongezond, in grote hoeveelheden. En ik kan me voorstellen dat als de helft van het eten wat je inneemt geproduceerde rotzooi is, dat je dan in de andere helft wat minder zout wilt doen voor de gezondheid.
Maar een beetje kok (die alles zelf maakt dus) kan rustig wat zout toevoegen.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zondag 8 mei 2011 @ 20:22:52 #107
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_96517275
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 20:13 schreef Isabeau het volgende:

SPOILER

[..]

Mmh interessant, thuis maar eens de M&M doorlezen naar aanleiding van de kritiek op het sampelen :P
Op donderdag 22 november 2012 00:14 schreef ondeugend het volgende:
liefdevolle gevoelens voor de duisternis
  zondag 8 mei 2011 @ 20:49:23 #108
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_96519347
quote:
Helaas worden groenten echter steeds mee zo gekweekt dat ze nauwelijks nog smaak hebben.
quote:
Daar is een heel simpel trucje voor om dat op te lossen.
quote:
Oude rassen in de moestuin zetten?
Nee, snufje zout bij de bereiding! _O-

Hahaha, flauw.Sorry.
Bovendien zit ik nu NoCigar te ignoren, terwijl ik Blumenthal best hoog heb zitten. Maar op de een of andere manier wil ik het niet geloven. Nog.
Als ie gelijk heeft moet ik misschien overstappen op ve-tsin. :P
pi_96519993
quote:

Ik ben helemaal niet bang dat ik teveel zout binnen krijg, ook al gebruik ik het gewoon bij de aardappeltjes en de groente. Ik denk dat het al enorm scheelt als je geen kant & klare pakjes, zakjes, maaltijden etc gebruikt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zondag 8 mei 2011 @ 21:05:52 #110
45206 Pietverdriet
pi_96520527
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 20:49 schreef RobinOok het volgende:

[..]

[..]

[..]

Daarmee smaken ze ziltiger, maar spruiten worden daar niet bitterder door
quote:
Hahaha, flauw.Sorry.
Flauw
Hahahahaha

quote:
Bovendien zit ik nu NoCigar te ignoren, terwijl ik Blumenthal best hoog heb zitten. Maar op de een of andere manier wil ik het niet geloven. Nog.
Als ie gelijk heeft moet ik misschien overstappen op ve-tsin. :P
Dan smaakt het meer Umami.
pi_96540819
quote:

[..]

Vergeet soep niet, daar mag ook iets meer zout in dan in een andere maaltijd.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_96550699
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2011 17:35 schreef RobinOok het volgende:
Oh, bah, je wilt helemaal zoutloos? Jakkes.
Helemaal niet Jakkes.
Eet mijn hele leven al zonder extra toegevoegd zout. Dus geen zout in de groenten, aardappelen of vlees.
Kwestie van gewenning, mijn moeder kookte zoutloos ivm de bloeddruk van mijn oma. Ik weet dus niet beter.
Nu krijg ik dus last van mijn mond als ik chips, friet van de frietzaak ed eet. Veel te zout!

Er staat in de kast gewoon een heel regiment aan keukenkruiden en 1 zielig zoutpotje die ik moet vervangen omdat de houdbaarheidsdatum is verlopen, ook al is hij nog 3/4 vol. Tja, vergeten over de straat te gooien deze winter..
pi_96550826
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:11 schreef Charlie_Brown het volgende:

Er staat in de kast gewoon een heel regiment aan keukenkruiden en 1 zielig zoutpotje die ik moet vervangen omdat de houdbaarheidsdatum is verlopen, ook al is hij nog 3/4 vol.
dat spul schimmelt niet hoor. Weet je hoelang dat al in de grond zat voordat het in een potje is gestopt?
pi_96550907
Ik wou net zeggen, dat is in 2040 ook nog wel goed hoor :D Hooguit dat de verpakking vergaat.
La derecha oprime, la izquierda libera
  maandag 9 mei 2011 @ 16:31:21 #115
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_96551740
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:15 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ik wou net zeggen, dat is in 2040 ook nog wel goed hoor :D Hooguit dat de verpakking vergaat.
Doe maar gerust 4040 :P
pi_96553766
quote:
0s.gif Op zondag 8 mei 2011 20:49 schreef RobinOok het volgende:

[..]

[..]

[..]

Hahaha, flauw.Sorry.
Bovendien zit ik nu NoCigar te ignoren, terwijl ik Blumenthal best hoog heb zitten.
ben ik gewend

Misschien heb je dit wel eens gezien, het gaat wel iets minder over het effect van zout op de smaak. Ik zal dat boek er nog een keer bijzoeken.
Overigens zijn de gerechten in de Fat Duck hoog op smaak, zoals dat heet, :P .
anonieme razernist
  maandag 9 mei 2011 @ 18:33:31 #117
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_96557488
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 17:12 schreef NoCigar het volgende:

het gaat wel iets minder over het effect van zout op de smaak.
Euh, het gaat daarin helemaal NIET over het effect zout op de smaak!
Welk boek van Blumenthal zou de nutteloosheid van zout als smaakversterker beschreven staan?

quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 17:12 schreef NoCigar het volgende:
Overigens zijn de gerechten in de Fat Duck hoog op smaak, zoals dat heet, :P .
Cooooolll, hoe was het en waarom staan er nog geen foto's online?
pi_96564118
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 18:33 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Euh, het gaat daarin helemaal NIET over het effect zout op de smaak!
Welk boek van Blumenthal zou de nutteloosheid van zout als smaakversterker beschreven staan?
Nu wordt het me teveel: DAT STAAT HIER DUS BOVEN: KITCHEN CHEMISTRY
Had het filmpje lang geleden bekeken, en het hoofdstuk in het boek gaat ook over andere aspecten van zout, dus dacht ik even dat in dat filmpje misschien het smaakaspect ook genoemd werd. Er
quote:
Cooooolll, hoe was het en waarom staan er nog geen foto's online?
inmiddels kalm: zie je nog wel, wil er nog wat aan prutsen, ze zijn in ieder geval goed gelukt. Was fantastisch.

Maar ik lees net in Goed koken van Mcgee: 'doe royaal zou in het kokende water voor groente want daarmee beperk je het verlies van smakelijke en voedzame stoffen uit de groente aan het water.'
Het kan natuurlijk allebei kloppen: het koken in zout water zout de groenten antoonbaar nauwelijks, maar zorgt er wel voor dat er geen zout e.d. aan de groeten ontsnappen.
Bij aardappels had ik hier wel van gehoord, maar bij groenten nam ik het Blumenthal verhaal aan. Misschien moeten ze maar een samen rond de tafel gaan zitten aangezien ze elkaar goed kennen.
anonieme razernist
pi_96565299
quote:
Participants were divided into three groups based on their salt consumption: low, medium or high. Results showed a higher rate of deaths from cardiovascular disease (4.1 percent) among the low-salt population than among the high-salt group, only 1.9 percent of whom died of cardiovascular disease.
vraag me af of ze ook rekening gehouden hebben met de voorgeschiedenis, mensen die al bekend zijn met hartklachten en op doktersadvies zout matigen is een hele andere groep dan 'gezonde' mensen die zich niet met zoutgehalte van hun eten bezig houden. Dan kan je toch niet concluderen dat je dood gaat omdat je weinig zout gebruikt
  woensdag 11 mei 2011 @ 00:34:01 #120
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_96632297
quote:
3s.gif Op maandag 9 mei 2011 20:19 schreef NoCigar het volgende:

Maar ik lees net in Goed koken van Mcgee: 'doe royaal zou in het kokende water voor groente want daarmee beperk je het verlies van smakelijke en voedzame stoffen uit de groente aan het water.'
Het kan natuurlijk allebei kloppen: het koken in zout water zout de groenten antoonbaar nauwelijks, maar zorgt er wel voor dat er geen zout e.d. aan de groeten ontsnappen.
Bij aardappels had ik hier wel van gehoord, maar bij groenten nam ik het Blumenthal verhaal aan. Misschien moeten ze maar een samen rond de tafel gaan zitten aangezien ze elkaar goed kennen.
Dat is natuurlijk onzin; als je het water flink zout, zal er juist vocht uit de groente ontsnappen naar het kookvocht, waardoor smaak en voedzame stoffen in het kookvocht komen en dus uit de groente verdwijnen.
pi_96700314
quote:
3s.gif Op woensdag 11 mei 2011 00:34 schreef Bravebart het volgende:

Dat is natuurlijk onzin; als je het water flink zout, zal er juist vocht uit de groente ontsnappen naar het kookvocht, waardoor smaak en voedzame stoffen in het kookvocht komen en dus uit de groente verdwijnen.
Hoezo zal er meer vocht uit de groenten ontsnappen?

Dat zout vocht onttrekt is een bekend fenomeen. Dit komt omdat het oplost. Lijkt me dat als je zout in water doet, dat het in het water oplost en dus geen vocht onttrekt aan de groenten
  donderdag 12 mei 2011 @ 15:39:15 #122
45206 Pietverdriet
pi_96700406
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 15:37 schreef Weird- het volgende:

[..]

Dat zout vocht onttrekt is een bekend fenomeen. Dit komt omdat het oplost. Lijkt me dat als je zout in water doet, dat het in het water oplost en dus geen vocht onttrekt aan de groenten
Dat heb je verkeerd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Osmose
Niet op zitten letten bij natuurkunde en biologie zeker.
  donderdag 12 mei 2011 @ 15:40:46 #123
122648 Bravebart
København er på plads ja
pi_96700466
quote:
0s.gif Op donderdag 12 mei 2011 15:37 schreef Weird- het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Als de osmotische waarde van het water hoger is dan die van de groente, zal er vocht uit de groente ontsnappen.

Dat is ook de reden dat er bij peulvruchten altijd al werd gezegd om geen zout te gebruiken, omdat anders de schilletjes hard werden, wat niet echt lekker is :+ Zelfde voor vlees, dat schijnt ook taai te worden als je het van tevoren zout, maar daar is de laatste tijd weer wat discussie over geloof ik :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')