Maar dat geluk komt niet met een garantie. Het kan ook zomaar zijn dat je over 5 jaar niks meer hebt...het is allemaal speculatief.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:26 schreef LXIV het volgende:
Ja, maar je moet je behoeften ook kunnen uitstellen. Ik hoop dat jij je geld ook niet meteen opmaakt. En natuurlijk maak je daarbij een berekening.
Op langere termijn is timen en beleggen voor mij zeker wel geluk, want het betekent een mooier huis of héle lage woonlasten of misschien over 5 jaar wel kunnen stoppen met werken als ik zin heb. Die vrijheid heb ik dan.
Correct. Dus mijn inziens is het zonde om je verlangens (die per persoon verschillen) uit te stellen omdat het wellicht/mogelijk (of zelfs waarschijnlijk) in de toekomst GOEDKOPER wordt. Wat maakt een percentage 'korting' nou uit als je het over de kwaliteit van leven hebt? (Die uiteraard per persoon verschilt)quote:Op woensdag 13 april 2011 21:23 schreef LXIV het volgende:
Tevredenheid is een subjectief begrip! Ook jij kunt niet al je wensen ogenblikkelijk bevredigd zien. Er is altijd een mooier huis, een mooiere auto et cetera. Ik ben prima tevreden nu. Ik heb overigens ook al eens gepost dat wanneer ik tegen heug en meug ergens zou wonen, ik het verdere verloop van de crash niet af zou wachten en mijn verlies zou nemen.
En als kan kiezen tussen waar je nu zit, of twee maanden in een achterstandswijk waarna je vervolgens uit de totale Nederlandse huizenvoorraad er een mag kiezen als je eigendom?quote:Op woensdag 13 april 2011 21:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, volgens mij niet.
[..]
Om een en ander eerlijk uit te kunnen rekenen: welke waarde zet jij tegenover het gemiste woongenot per jaar? Of veeg je die onder de deurmat? Ik moet er persoonlijk niet aan denken om wat langer tegen mijn zin te wonen, omdat ik dan op de langere termijn wellicht wat geld verdien. Sorry, maar dat is niet mijn manier van leven.
Nee. Ik haal mijn geluk uit andere dingen. Tijd met familie, met vrienden. En dat hoeft niet per se veel geld te kosten.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:27 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Jij besteedt je geld niet aan de dingen waar je het gelukkigst van wordt?
Dat vind ik ook. Ik heb mijn huis vorig jaar gekocht, en had op zich nog wel een paar jaar kunnen wachten. Maar ik wilde gewoon echt een eigen huisjequote:Op woensdag 13 april 2011 21:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Correct. Dus mijn inziens is het zonde om je verlangens (die per persoon verschillen) uit te stellen omdat het wellicht/mogelijk (of zelfs waarschijnlijk) in de toekomst GOEDKOPER wordt. Wat maakt een percentage 'korting' nou uit als je het over de kwaliteit van leven hebt? (Die uiteraard per persoon verschilt)
Hoe bepaal je dan waar je geld aan uitgeeft? Of is dat echt enkel maar aan basisbehoeften?quote:Op woensdag 13 april 2011 21:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee. Ik haal mijn geluk uit andere dingen. Tijd met familie, met vrienden. En dat hoeft niet per se veel geld te kosten.
Zo'n deal maak je alleen met een keiharde garantie, en laat beleggen nou net niet die garantie bieden...quote:Op woensdag 13 april 2011 21:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
En als kan kiezen tussen waar je nu zit, of twee maanden in een achterstandswijk waarna je vervolgens uit de totale Nederlandse huizenvoorraad er een mag kiezen als je eigendom?
Een fictieve deal natuurlijk, maar ik probeer maar te illustreren dat je er voor kan kiezen om op te korte termijn wat in kan leveren om op de lange termijn te profiteren.
Iedereen is in zekere mate in staat zijn verlangens uit te stellen. Dat is toch geen zonde! Jij eet toch ook niet meteen alles op wat voor je neus komt, jij geeft toch ook niet meteen iedere cent uit?quote:Op woensdag 13 april 2011 21:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Correct. Dus mijn inziens is het zonde om je verlangens (die per persoon verschillen) uit te stellen omdat het wellicht/mogelijk (of zelfs waarschijnlijk) in de toekomst GOEDKOPER wordt. Wat maakt een percentage 'korting' nou uit als je het over de kwaliteit van leven hebt? (Die uiteraard per persoon verschilt)
Goekoper betekent meer kunnen kopen.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En hoe realistisch is dat?quote:Op woensdag 13 april 2011 21:30 schreef GoudIsEcht het volgende:
En als kan kiezen tussen waar je nu zit, of twee maanden in een achterstandswijk waarna je vervolgens uit de totale Nederlandse huizenvoorraad er een mag kiezen als je eigendom?
Ja, maar wat koop ik voor die fictieve deals? Besta ik morgen nog? Of over 5 jaar?quote:Een fictieve deal natuurlijk, maar ik probeer maar te illustreren dat je er voor kan kiezen om op te korte termijn wat in kan leveren om op de lange termijn te profiteren.
Goeie vraag, ik heb zat geld om ongedwongen te leven met een koophuis, een lease bak en bijna 50k aan spaargeld, dus ik kan doen en laten wat ik wil min of meer. Ik geef geld uit aan af en toe lekker eten, bioscoop, dat soort dingen.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:31 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Hoe bepaal je dan waar je geld aan uitgeeft? Of is dat echt enkel maar aan basisbehoeften?
Beleggen is hetzelfde. Je stelt bevrediging van verlangens uit (bijvoorbeeld niet de duurste vakantie) om met onzekerheid misschien over 2 jaar méér geld te hebben.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zo'n deal maak je alleen met een keiharde garantie, en laat beleggen nou net niet die garantie bieden...
Hint, ik zeg het er zelfs bij dat het fictief is.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En hoe realistisch is dat?
Hint: Volstrekt onrealistisch.
[..]
Ja, maar wat koop ik voor die fictieve deals? Besta ik morgen nog? Of over 5 jaar?
Ik vroeg het omdat ik denk dat je bij het uitgeven van geld toch ergens de afweging maakt of je blij (gelukkig) wordt van wat je koopt.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Goeie vraag, ik heb zat geld om ongedwongen te leven met een koophuis, een lease bak en bijna 50k aan spaargeld, dus ik kan doen en laten wat ik wil min of meer. Ik geef geld uit aan af en toe lekker eten, bioscoop, dat soort dingen.
Ja, maar jouw idee van ogenblikkelijk al je verlangens te bevredigen ook. Het voorbeeld is niet realistisch, dat wordt ook meteen al aangegeven, maar dient slechts ter illustratie dat ogenblikkelijk bevredigen van al je verlangens niet altijd (meestal niet) het verstandigst isquote:Op woensdag 13 april 2011 21:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En hoe realistisch is dat?
Hint: Volstrekt onrealistisch.
[..]
Ja, maar wat koop ik voor die fictieve deals? Besta ik morgen nog? Of over 5 jaar?
Tuurlijk. Ik kan ook niet alles wat in 1 keer wil. Maar voor mij is het allerbelangrijkste mijn huis. En dan niet de constructie daarvan, of de waarde, maar bedoeld als Thuis.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:32 schreef LXIV het volgende:
Iedereen is in zekere mate in staat zijn verlangens uit te stellen.
Hm, Ik kijk daar toch iets anders tegenaanquote:Op woensdag 13 april 2011 21:33 schreef LXIV het volgende:
[..]
Beleggen is hetzelfde. Je stelt bevrediging van verlangens uit (bijvoorbeeld niet de duurste vakantie) om met onzekerheid misschien over 2 jaar méér geld te hebben.
Mwah, als ik het voorbeeld van mijn woongenot zou nemen : die verandert niet naarmate het huis minder waard is of meer waard. Misschien dathet met luxegoederen wel zo werkt. Ik koop alleen dingen die functioneel handig zijn of vervangen moeten worden, en dan is de prijs niet leidend.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:35 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Ik vroeg het omdat ik denk dat je bij het uitgeven van geld toch ergens de afweging maakt of je blij (gelukkig) wordt van wat je koopt.
En dan zou je geluk dus toch (enigszins) in geld uitdrukken, niet?
Als jij niet in staat bent verder te lezen in dezelfde post.... Dan moet ik je helaas gelijk geven.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:33 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Hint, ik zeg het er zelfs bij dat het fictief is.
Als je niet kunt lezen heeft een gesprek via eenbeeldscherm weinig zin, of wel?
Voor mij is het belangrijkste liefde en vrijheid.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Tuurlijk. Ik kan ook niet alles wat in 1 keer wil. Maar voor mij is het allerbelangrijkste mijn huis. En dan niet de constructie daarvan, of de waarde, maar bedoeld als Thuis.
En waar ik elke dag kom, slaap, eet en noem maar op, moet gewoon 100% in orde zijn. En met 100% bedoel ik geen 80%...
Kwestie van prioriteiten, die uiteraard per persoon verschillen.
Ik doe er als bonus de gezondheid nog bij.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:41 schreef LXIV het volgende:
Voor mij is het belangrijkste liefde en vrijheid.
Bij een auto weet je zeker dat die in waarde daalt! Overigens heb ik geen auto van 30K en hoef ik die ook niet. Maar nogmaals, ik snap helemaal dat je een eigen woning wil hebben, wil dat zelf ook. Alles wat ik doe is timing. En daar ben ik na 15 jaar handel best bedreven in geraakt!quote:Op woensdag 13 april 2011 21:50 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik doe er als bonus de gezondheid nog bij.
Maar juist die vrijheid is er niet als huurder. (Ja, om te verhuizen, maar wat heb je daaraan?)
Mijn huis (of grot, tent, of wigwam, zo je het noemen wilt) moet ik toch kunnen aanpassen aan mijn wensen?
Ik moet daar meer tijd in doorbrengen dan in mijn auto. Maar voor een auto met een levensduur van max 15 jaar en bijbehorende afschrijving trekken we zondermeer 30K uit, maar een woning.... HO! die zou weleens in waarde kunnen dalen...![]()
Schiet mij maar lek. De logica ontgaat me.
Ik had al verder gelezen, maar als jij onnodig gaat zitten zeuren en dingen dubbel vermelden heeft het voor mij niet zoveel zin.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als jij niet in staat bent verder te lezen in dezelfde post.... Dan moet ik je helaas gelijk geven.
Overigens... Onrealistisch != fictief...
Ja. En daar hoor je niemand over. Schijnt normaal te zijn.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:52 schreef LXIV het volgende:
Bij een auto weet je zeker dat die in waarde daalt!
Ik ook niet, ik kijk wel uit, ik stop dat geld liever in mijn huisquote:Overigens heb ik geen auto van 30K en hoef ik die ook niet.
Rest nog steeds de vraag: Welke waarde kun je toekennen aan het niet kunnen doen en laten als huurder t.o.v. woningeigenaar?quote:Maar nogmaals, ik snap helemaal dat je een eigen woning wil hebben, wil dat zelf ook. Alles wat ik doe is timing. En daar ben ik na 15 jaar handel best bedreven in geraakt!
Yep.quote:Op woensdag 13 april 2011 21:58 schreef GoudIsEcht het volgende:
Mijn argumenten zijn op, dus dan maar zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |