abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 11 april 2011 @ 21:33:02 #1
42184 crew  DaMart
pi_95363587
110411_42184_mensenmachten_frm.jpg

Geesten zien of contact met de doden? Reďncarnatie?
'Flauwekul,' zegt de gemiddelde Nederlander in eerste instantie.
Frank van der Meijden constateert echter dat we minder nuchter zijn dan we zelf geloven.

Uit de toenemende media-aandacht blijkt dat de belangstelling voor het bovennatuurlijke groeit, zelfs bij politiespeurwerk. Als journalistiek observator ging Van der Meijden op onderzoek in deze opmerkelijke wereld. Met kritische, maar open blik beschrijft hij de gesprekken en waarnemingen en komt hij tot verrassende conclusies.

Op 4 april is zijn boek "Mensen en Machten" verschenen.

Tv-programma's, beurzen en mediums die de sterrenstatus bereiken. Paranormale fenomenen worden door meer en meer mensen geaccepteerd en voor waar gehouden. Auteur Frank van der Meijden, in het dagelijks leven werkzaam als eindredacteur op de communicatieafdeling van de Politieacademie, zag dat zelfs het politieonderzoek niet meer veilig is voor het mediacircus rondom mediums en paragnosten. Hij besloot een onafhankelijk onderzoek te starten en stortte zich in de wereld van het bovennatuurlijke, met als motto: eerst zien dan geloven.

Van der Meijden geeft in Mensen en Machten geen zweverige beschouwingen, maar een kritisch verslag van hetgeen hij observeert: ogenschijnlijk normale mensen die geesten zien, de dood kunnen ruiken of de toekomst kunnen voorspellen. Tot zijn verbijstering blijken zaken als reďncarnatie, geestverschijningen en contact met het hiernamaals minder vergezocht dan hij had aangenomen.

De broodnuchtere Van der Meijden moet door datgene wat hij hoort, ziet en ook aan den lijve ervaart, vaststellen dat er daadwerkelijk meer is tussen hemel en aarde.
Mensen en machten biedt een onthullende inkijk in het mysterieuze wereldje van mediums en paragnosten in Nederland en België. In openhartige interviews, door middel van seances en als ooggetuige levert Van der Meijden het eerste volledig journalistieke verslag van het bovennatuurlijke in de Lage Landen.

Frank van der Meijden (1978) is journalist en Neerlandicus. Hij werkt als eindredacteur bij de communicatieafdeling van de Politieacademie.

Stel vragen en win!
Op vrijdag 15 april kun jij vanaf 19:30 uur in dit topic je vragen stellen aan Frank van der Meijden.

In samenwerking met Just Publishers mag FOK! 5 exemplaren van "Mensen en Machten" weggeven aan mensen die vragen hebben gesteld aan de auteur. De auteur kiest welke vijf vragenstellers de origineelste, opmerkelijkste of leukste vragen hebben gesteld. Die personen winnen het boek. Ook crew mag meedoen.
pi_95368037
Mag niet nu alvast?
  Moderator maandag 11 april 2011 @ 22:41:59 #3
42184 crew  DaMart
pi_95368675
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 22:32 schreef Xessive het volgende:
Mag niet nu alvast?
De auteur is hier vrijdagavond, dus als het even kan, is het handiger om dan je vraag te stellen. Anders bestaat de kans dat hij hem misschien mist.
pi_95398645
Ik ga goed over een eventuele vraag nadenken aan die man :)
Twiddel
  woensdag 13 april 2011 @ 02:05:24 #5
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_95428929
Vrijdag kan ik niet zo vroeg. Ik stel mijn vraag (vetgedrukt) dus alvast, met een inleiding.

Ik ben m.b.t. alles een agnost; ik geloof nergens in, maar sluit ook niets uit. Toch ken ik iemand die ik de een flinke voordeel van de twijfel geef, betreft het paranormale. Desalnietemin doe ik 95% van de zogenaamde paragnosten (etc) af als onbetrouwbaar.

Hoe groot is het percentage nep-paragnosten in uw ogen, en hoeveel procent zijn oplichters en hoeveel procent hebben zichzelf dit wijsgemaakt door een psychische stoornis?
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  woensdag 13 april 2011 @ 12:06:51 #6
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_95437376
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 02:05 schreef EricOscuro het volgende:

Hoe groot is het percentage nep-paragnosten ?
100 procent?
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
  woensdag 13 april 2011 @ 14:40:01 #7
8372 Bastard
Persona non grata
pi_95443309
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 12:06 schreef Stefan het volgende:

[..]

100 procent?
Laat het beantwoorden van de vragen die gesteld worden in dit topic over aan de auteur svp.
The truth was in here.
  woensdag 13 april 2011 @ 15:31:53 #8
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_95445606
quote:
4s.gif Op woensdag 13 april 2011 14:40 schreef Bastard het volgende:

[..]

Laat het beantwoorden van de vragen die gesteld worden in dit topic over aan de auteur svp.
Gezien het vraagteken is het een vraag en geen antwoord.
  woensdag 13 april 2011 @ 20:51:04 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_95461711
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 15:31 schreef Stefan het volgende:

[..]

Gezien het vraagteken is het een vraag en geen antwoord.
Hij is dan ook niet de auteur van het boek, waar de vraag aan is gesteld.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  Moderator woensdag 13 april 2011 @ 23:31:30 #10
249559 crew  Lavenderr
pi_95471978
Ben benieuwd, lijkt me erg leuk.
  vrijdag 15 april 2011 @ 08:06:10 #11
8372 Bastard
Persona non grata
pi_95528444
Ik heb wel alvast mijn eerste vraag:
"Hoe lang duurt het in een gemiddeld politieonderzoek eer er de hulp word ingeroepen van een medium en zou nu na je onderzoek er volgens jou eerder samengewerkt mogen worden met mediums?"
The truth was in here.
  Moderator vrijdag 15 april 2011 @ 11:41:46 #12
249559 crew  Lavenderr
pi_95535179
Mijn vraag aan de auteur is:
Heeft dit uw kijk op het leven en wat er eventueel na dit leven is veranderd?

[ Bericht 3% gewijzigd door Lavenderr op 15-04-2011 19:11:21 ]
  vrijdag 15 april 2011 @ 11:52:22 #13
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_95535655
Mijn Vraag
Je bent nuchter van aard maar gelooft er wel in door wat je hebt gezien? Wat voor bewijzen heb je? James Randi zoekt zijn hele leven al bewijzen. Heb jij die of waar baseer jij je geloof op?
pi_95543837
Toch maar alvast een vraag dan:

Het is algemeen bekend dat de menselijke geest hiaten opvult met reeds opgedane kennis, of deze invult op basis van verwachtingspatronen. Paragnosten en andersoortige psychisch begaafden, maken door middel van suggestie handig gebruik van deze menselijke eigenschappen.

Waarom bent u van mening dat u niet zelf het slachtoffer bent geworden van een handig trucje?
  vrijdag 15 april 2011 @ 16:32:15 #15
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_95547157
Mijn vraag:
"Hoe en wanneer kwam de realisatie bij jou dat er dus wel meer achter het paranormale zat dan enkel bedriegers en waanbeelden en was je geschokt/geschrokken?"
Vrijheid
pi_95552843
Mijn vragen:

- Hoe heeft u exact onderzocht of er meer is tussen hemel en aard?
- Heeft u zelf ook tijdens de periode dat u dit onderwerp onderzocht ook dingen meegemaakt die onverklaarbaar leken bij u persoonlijk?
- Waarom worden de meeste mensen die weten/voelen dat er meer is, gezien als aanstellers? Heeft u daar een verklaring op?

[ Bericht 0% gewijzigd door summer2bird op 15-04-2011 19:22:15 ]
Twiddel
  Moderator vrijdag 15 april 2011 @ 19:28:43 #17
42184 crew  DaMart
pi_95553496
Goedenavond Frank, welkom op FOK!.

Zoals je ziet, zijn er al wat vragen geplaatst in dit topic en er zullen er zometeen ongetwijfeld meer volgen. We zijn erg benieuwd naar je antwoorden en ervaringen die daarbij ongetwijfeld de revue zullen passeren.
  vrijdag 15 april 2011 @ 19:38:08 #18
342291 FrankvanderMeijden
Auteur Mensen en Machten
pi_95553920
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 02:05 schreef EricOscuro het volgende:
Vrijdag kan ik niet zo vroeg. Ik stel mijn vraag (vetgedrukt) dus alvast, met een inleiding.

Ik ben m.b.t. alles een agnost; ik geloof nergens in, maar sluit ook niets uit. Toch ken ik iemand die ik de een flinke voordeel van de twijfel geef, betreft het paranormale. Desalnietemin doe ik 95% van de zogenaamde paragnosten (etc) af als onbetrouwbaar.

Hoe groot is het percentage nep-paragnosten in uw ogen, en hoeveel procent zijn oplichters en hoeveel procent hebben zichzelf dit wijsgemaakt door een psychische stoornis?
Dank voor deze uitdagende vraag. Zo uitdagend, dat ik er geen sluitend antwoord op kan geven. Ik heb in mijn journalistieke 'tocht' niet naar cijfers gekeken, dus ik kan geen significante verschillen geven tussen oplichters of 'echte paragnosten'. Wel geloof ik direct, zo geven veel 'ervaren' en vaak ingeschakelde paragnosten aan, dat er zeer veel kwakzalvers actief zijn. Wanneer mediums en zieners veel geld vragen, moeten de alarmbellen rinkelen, zo is het devies.
Mijn advies en mijn visie is: zolang een paragnost zich serieus in een zaak verdiept en geen belachelijke honoraria vraagt (en goede resultaten geeft), is het te vertrouwen.
Daarnaast: er is in feite ook nooit een percentage te geven, omdat er mediums in Nederland rondlopen die niet openlijk als medium te boek staan. Mensen die er nog niets mee doen naar buiten toe...
  vrijdag 15 april 2011 @ 19:39:54 #19
8372 Bastard
Persona non grata
pi_95554015
Welkom op FOK! Leuk!
The truth was in here.
  vrijdag 15 april 2011 @ 19:41:37 #20
Auteur Mensen en Machten
pi_95554099
quote:

[..]

100 procent?
quote:

[..]

100 procent?
Ik ga er, zoals je zelf zegt, vanuit dat dit inderdaad een vraag is.
Zie hiervoor gedeeltelijk mijn antwoord op bovenstaande vraag. Namelijk: er zijn inderdaad veel mensen die beweren medium te zijn, maar door serieuze 'vakgenoten' sterk afgeraden worden. En ook nogmaals: percentages zijn in feite niet te geven, omdat er genoeg mensen in Nederland zijn die paranormaal gevoelig zijn, ook daadwerkelijk successen boeken, maar hier niet mee in de openbaarheid treden.
  Moderator vrijdag 15 april 2011 @ 19:43:19 #21
249559 crew  Lavenderr
pi_95554172
Welkom bij ons :)
Fijn dat u de moeite wilt nemen om vragen te beantwoorden.
  vrijdag 15 april 2011 @ 19:43:28 #22
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_95554178
Wat heeft trouwens het meeste indruk op je gemaakt tijdens het maken van het boek?
Vrijheid
  vrijdag 15 april 2011 @ 19:45:09 #23
8372 Bastard
Persona non grata
pi_95554263
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 april 2011 19:43 schreef jogy het volgende:
Wat heeft trouwens het meeste indruk op je gemaakt tijdens het maken van het boek?
Goeie vraag inderdaad. Wilde ik ook stellen :D
The truth was in here.
  vrijdag 15 april 2011 @ 19:49:12 #24
Auteur Mensen en Machten
pi_95554469
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 april 2011 08:06 schreef Bastard het volgende:
Ik heb wel alvast mijn eerste vraag:
"Hoe lang duurt het in een gemiddeld politieonderzoek eer er de hulp word ingeroepen van een medium en zou nu na je onderzoek er volgens jou eerder samengewerkt mogen worden met mediums?"
Deze vraag ligt gevoelig. In mijn boek zal blijken dat politieonderzoek in combinatie met paragnosten zo veel mogelijk wordt afgeschermd. Zoals op de kaft van mijn boek blijkt, werk ik bij de Politieacademie. Ik schrijf echter níets namens de Politieacademie en spreek nu ook niet namens de Politieacademie. Ik heb onafhankelijk het journalistieke proces opgestart. Uit integriteitoverwegingen heb ik van geen enkele politiebron gebruik gemaakt via mijn werk.

Om op je vraag in te gaan: het gebeurt niet vaak dat in een politieonderzoek de hulp wordt ingeroepen van mediums en/of paragnosten. Een heel enkele keer gebeurt dit 'officieel' (dus met openlijke toestemming van een politiekorps) of voor een tv-programma. Volgens een aantal mediums worden ze door politiemensen in privétijd ingeschakeld. Omdat politiemensen (uiteraard) aan zeer strenge integriteitseisen vastzitten.

Er is dan ook geen termijn te geven voor een politieonderzoek. Daar wordt vanuit politieonderzoek ook geen ruchtbaarheid aan gegeven. Of ik na het schrijven van mijn boek denk dat dit vaker zou moeten gebeuren? Niet direct. Het uiteindelijke onderzoek en het aanvoeren van bewijzen ligt altijd bij de politie. Dus het eigenlijke onderzoek kan een paragnost nooit doen. Wanneer een politieonderzoek muurvast zou zitten, zou een medium of paragnost daar wel richting aan kunnen geven, een nieuwe opening als het ware. Maar: in dergelijke onderzoeken wordt niets zomaar aangenomen na uitspraken van een medium. Dus ik zeg uiteindelijk: niet geschoten is altijd mis, dus de politie zou gerust hulp kunnen inroepen, aangezien de regie altijd bij de politie zelf ligt. Maar er moeten geen hoge (publieke) verwachten aan gehangen worden.
  Moderator vrijdag 15 april 2011 @ 19:49:46 #25
42184 crew  DaMart
pi_95554501
Ik heb ook nog een vraag:
Zijn er gebeurtenissen uit je verleden waar je, met de informatie en ervaringen die je tijdens het schrijven van dit boek hebt verzameld, nu een paranormale verklaring voor ziet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')