![bannerslowchat.gif]()
![mods.png]()
![anne.gif]()
![sd.gif]()
![oldtimers.png]()
![tjabbo.jpg]()
![ookgek.gif]()


![alex.gif]()
![peurac.gif]()
![twente.png]()
![slowchatters.png]()
![baracuda.gif]()
![alfisti.gif]()
![fugie.gif]()
![lipje.jpg]()
![paal.jpg]()
![2cv.gif]()
![newbie.png]()
![Barcaconia.gif]()
![sjoegerd.GIF]()
![invine.gif]()
![dingest.jpg]()
![alicey.png]()
![duvel.gif]()
![op.png]()
![m1cyiu6b31kd_800.jpg]()
quote:
Als het dan écht spotgoedkoop en toch nog een beetje comfortabel moet, dan is een belastingvrije Audi 80 op gas misschien wel één van de betere opties. Herald Gerdes lacht zich een deuk in zijn 26 jaar jonge Audi, die zelfs naar hedendaagse maatstaven heel fatsoenlijk rijdt. En met pas 160.000 kilometer op de klok kan deze 80 nog wel even mee.
Wat maakt autorijden duur? Afschrijving, brandstof, belasting en verzekering. Valt daarop te bezuinigen? Jazeker! Want van waardevermindering is hier nauwelijks sprake, een litertje lpg kost ongeveer 55 cent, de staatskas wordt niet veel wijzer van een auto die ouder is dan 25 jaar en de klassiekerverzekering is ook niet al te prijzig. En dan hebben we nog de post onderhoud. De degelijke techniek van deze Audi vraagt niet meer aandacht dan die van een jonge auto. Herald heeft in iets meer dan een jaar tijd al meer dan 40.000 kilometer gereden, zonder noemenswaardige problemen. En om het allemaal nog sappiger te maken: hij krijgt van zijn werkgever ook nog eens een kilometervergoeding voor de dagelijkse ritten door de provincies Drenthe en Groningen! Dat is nog eens slim rijden. Herald: “Ik heb deze auto in Duitsland gekocht, in het plaatsje Vechta. Hij was van de dochter van de eerste eigenaar. Er stond iets van 120.000 kilometer op de teller. Absurd weinig voor een auto van die leeftijd. Op het linkerachterscherm zat wat roest, als gevolg van een slecht herstelde schade. Ik heb de prijs naar E 750 kunnen krijgen en samen met mijn buurman heb ik de auto opgehaald. Omdat hij toen net geen 25 jaar oud was, moest ik nog zo’n E 100 aan bpm betalen.”
Ruimer dan een A4!
Wat meteen al opvalt wanneer je achter het stuur stapt, is de prima zitpositie en de interieurruimte. Op de achterbank zit je zelfs ruimer dan in de nieuwste Audi A4! Lang leve de vooruitgang. Er is zelfs een programmeerbare standkachel van Webasto aanwezig, die de vorige eigenares liet inbouwen. Herald: “Het enige wat ik in de zomer mis, is airco. Maar dat is dan ook alles, want de auto rijdt gewoon erg goed. Kort na aanschaf heb ik een gasinstallatie laten inbouwen. Die was duurder dan de auto zelf, maar dat is binnen een jaar terugverdiend. Op een volle tank haal ik meestal 440 kilometer, met een verbruik van 1 op 10. Een pluspunt is de vijfbak, die bij deze auto 4 + E heet. Dat drukt het verbruik en door de lagere toerentallen is het motorgeluid minder. Op de snelweg kun je er prima 140 km/h mee rijden, zonder dat horen en zien je vergaan. De laatste tijd heb ik met vochtig weer wat startproblemen. Ik denk dat de bougiekabels en de verdelerkap niet zo goed meer zijn. En vorige maand deed het dimlicht het niet meer. Dat bleek aan de schakelaar op het dashboard te liggen. Door de draden anders aan te sluiten, werkt het weer. Dus nu heeft de lichtschakelaar nog maar één stand, maar dat maakt mij niet uit. Je rijdt toch nooit met stadslichtjes.”
Geld over voor een Vijf
Audi besteedde in de jaren tachtig al de nodige aandacht aan zuinig rijden. Dat valt op te maken aan de speciale versnellingsbak en de Econmeter met schakelindicator in het instrumentenpaneel. De afwezigheid van een rechterbuitenspiegel zal er wel niets mee te maken hebben, maar draagt een heel klein beetje bij aan een lagere luchtweerstand. De rest moet de bestuurder doen. Herald: “Het is leuk om te zien hoe collega’s op deze of mijn andere auto reageren. Kom ik met de Audi, dan vinden ze dat ik in een oud barrel rijd. Pak ik mijn BMW 5-serie Touring, dan is-ie weer te duur. Maar mede dankzij die goedkope klassieker kan ik privé in een mooie Vijf rijden.” Eenmaal op de brug zien we dat dit oudje zelfs een katalysator heeft. Die is er in Duitsland onder gezet, omdat je daar korting op de belasting krijgt met zo’n uitlaatgasreiniger. Kortom, ondanks de leeftijd is dit een relatief schone auto, dankzij die kat en de schone lpg als brandstof. De keuring brengt aan het licht dat een onderhoudsbeurt op korte termijn geen overbodige luxe is. Herald: “Dat idee had ik ook al. Ik had zelf het gevoel dat de koppeling iets minder begint te worden, maar dat schijnt niet zo te zijn. Een meevaller. Omdat ik er nog lang mee wil rijden, is goed onderhoud belangrijk. Ik ga voor minstens nog eens 160.000 goedkope kilometers!”
DE MENING VAN MIKE
“Degelijke wagens, die oude Audi’s. En dankzij de eenvoudige techniek kan er weinig stuk. Even een goede onderhoudsbeurt en hij kan er weer een jaartje tegen.”
![m1cyiu6bdok9_800.jpg]()
![m1cyiu6b9dk7_800.jpg]()
![m1dyx3db65ka_800.jpg]()
![m1cyiu6b25kb_800.jpg]()
![m1cyiu6b11kc_800.jpg]()
Tjabbo's fleshlightBojo's date begin----------
EindOok_Gek avatar blunder![foto.png]()
![Marktoppie.png]()
![lp.png]()
![bojoklein.jpg]()
![peukots1.gif]()
![CrazyRiverklein.jpg]()
![alexxxxxklein.png]()
![alexniva1.gif]()
![derpklein.jpg]()
![quotes.png]()
quote:
quote:
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:54 schreef Sounddragon het volgende:[..]
sex en Lada in één zin
*mompelt iets over anticonceptie
Op woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Alexxxxx het volgende:[..]
de enige auto waarin enigzins sexuele dingen zijn gebeurd met mij is anders mijn niva

Op woensdag 12 mei 2010 21:56 schreef Sjoegerd het volgende:[..]
Herinner me er aan dat ik niet in jouw Niva ga zitten

quote:
@2cv:Op maandag 28 juni 2010 17:17 schreef Paladijn het volgende:Met de hoeveelheid onzin die je verkondigd is het geen wonder dat je geen PTA-mod meer bent
quote:
quote:
quote:
quote:
vorige deeltjes, statistieken, wie post er het meest enz enz
http://www.ptaslowchat.tk
De code voor de op is hier te vinden