abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 april 2011 @ 14:21:55 #1
340486 Flew
Mijn wil is wet.
pi_95342018
Een heeeeel stuk sneller dan verwacht, maar..

Morgen gaan mijn vriend en ik ons eerste potentiele huurhuisje bezichtigen! *O*

Waar moeten we op letten?
Wat zijn do's en dont's?
En wat zijn belangrijke vragen om eventueel te stellen?
'Wanneer alles verloren lijkt, doet hoop nog leven.'
pi_95342315
Altijd vragen wat het kost anders kun je het achteraf misschien niet betalen
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  maandag 11 april 2011 @ 14:32:53 #3
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95342352
Dubbel glas of niet. Veel last van vocht in de muren of niet. Of alles netjes is afgewerkt. Als de badkamer en keuken aftands zijn over hoeveel tijd de renovatie gepland staat. Dat soort dingen.
pi_95342425
Als het kan een kleine kijk op de huizen/kamers eromheen, wat voor menschen daar wonen.
  maandag 11 april 2011 @ 14:42:09 #5
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_95342695
Op alles. Neem dus iemand mee die ervaring heeft. Een vader of oom of zo. (Excuseer de mysogynie)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 11 april 2011 @ 14:54:41 #6
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_95343128
Ga er 's avonds (laat) een keer langs om te zien hoe het daar dan is (luidruchtige buren, verkeer enzovoorts).
  maandag 11 april 2011 @ 15:03:54 #7
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_95343432
Energielabel van het huis
Als het gedateerd is , wanneer de renovatie gepland staat?
Thermopane glas
eigen cv, of gemeentelijke cv ketel.

vraag wat je er aan mag veranderen mits je iets gezien hebt.
als je het neemt maak een lijst wat aan vervanging toe is bijv:
Nieuw sanitair badkamer
Achterdeur is rot, nieuwe achterdeur etc.

Is het huis gehorig, kan je de buren goed horen?
Verkeer, en omgeving, parkeergelegenheid.
  maandag 11 april 2011 @ 15:32:07 #8
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_95344450
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 14:54 schreef Beardy het volgende:
Ga er 's avonds (laat) een keer langs om te zien hoe het daar dan is (luidruchtige buren, verkeer enzovoorts).
Dit, absoluut DIT. Hier ben ik eens erg de mist mee ingegaan (als student in een woningbouwstichting huis, zag er leuk uit, gezellige buurt. Achteraf bleken er dealers boven mijn hoofd te wonen). Gewoon 'n paar keer langsrijden 's avonds rond 9 uur en later.

Ik weet niet of je een huis of een appartement op het oog hebt, in geval van appartement: altijd vragen naar bijkomende kosten op de kale huur, denk aan servicekosten, blokverwarming. Vraag ook even naar de jaarlijkse eindafrekeningen. Die willen nog wel eens hoog uitvallen.

Nog 1 ding in geval van appartement: probeer er achter te komen wat er boven je woont (gezin met 8 kinderen, rustige alleenstaande...)
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
pi_95345419
Bij een appartement is ook de VvE erg belangrijk. Vraag hoe actief deze is, of er vergaderd wordt, gespaard wordt voor groot onderhoud.

En sowieso, kijk hoe het schilderwerk er buiten bij staat en of de kozijnen nog gaaf zijn en geen rotte plekken vertoont. Dat kan nog een aardige kostenpost worden en/of een heleboel werk.

Zoals al gezegd, ga op verschillende tijdstippen langs om een goed beeld van de buurt en buren te krijgen. Bedenk goed of je je thuis zult voelen in de omgeving.

Veel plezier bij de bezichtiging!

Verkeerd gelezen. :@

[ Bericht 11% gewijzigd door Levitation op 11-04-2011 16:12:05 ]
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  maandag 11 april 2011 @ 16:09:35 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_95345923
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2011 15:57 schreef Levitation het volgende:
Bij een appartement is ook de VvE erg belangrijk. Vraag hoe actief deze is, of er vergaderd wordt, gespaard wordt voor groot onderhoud.

En sowieso, kijk hoe het schilderwerk er buiten bij staat en of de kozijnen nog gaaf zijn en geen rotte plekken vertoont. Dat kan nog een aardige kostenpost worden en/of een heleboel werk.

Zoals al gezegd, ga op verschillende tijdstippen langs om een goed beeld van de buurt en buren te krijgen. Bedenk goed of je je thuis zult voelen in de omgeving.

Veel plezier bij de bezichtiging!
VvE is toch niet aan de orde bij een huurhuis?
The love you take is equal to the love you make.
pi_95346002
quote:
5s.gif Op maandag 11 april 2011 16:09 schreef Lienekien het volgende:

[..]

VvE is toch niet aan de orde bij een huurhuis?
:o helemaal over het woord "huur" heen gelezen. :@
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  dinsdag 12 april 2011 @ 15:30:29 #12
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_95395294
en?
pi_95417765
Ga met de buren praten, vraag hoe ze er wonen, hoe de buurt is, of het gehorig is ed. Kijk hoe mensen op straat reageren, groeten ze je of zitten ze te loeren wie jij nu wel niet bent? En als je met zijn tweeën bent: kijk of je elkaar in verschillende kamers erg goed kan horen of niet.

En ga op verschillende tijden langs, 's avonds, in het weekend (zeker wanneer het in de binnenstad ligt). Waar kun je parkeren en is er vaak parkeergedoe of kun je voor de deur terecht?
pi_95418852
Vraag bij alles wat je ziet waarvan je hebt van nou moe mooi is anders wat de WBV daaraan doet, soms sta je versteld van wat ze nog wel uitvoeren of juist niet.

Zo heb ik het bij al mijn huurhuizen voor elkaar gekregen dat zij iedere keer de toiletpot, stortbak, wc-bril en toiletrolhouder vervingen evenals de douchekop in de badkamer.
Bij de eerste woning deden ze er ook nog een nieuw keukenblok in inclusief tegels, in de tweede hebben zij de verwarming aangelegd, aansluiting wasmachine, keuken en badkamer opnieuw betegeld en een vlizo trap gemonteerd ipv het losse trapje en nieuwe plafonds boven.
pi_95420065
Bij huurhuizen kun je opvallend veel aan de bewoners zelf vragen omdat die zelf geen belang hebben, en totaal geen verantwoording aan jou hoeven af te leggen. Vraag aan hen het hemd van hun lijf, waarom ze gaan verhuizen (beetje terloops), en wat ze wel/niet prettig van het huis/appartement vonden. Zij hebben geen belang.
pi_95420198
Vraag aan de huidige huurders of ze nog tips hebben. Die kennen het huis het beste. Dan moet je denken aan: het vervangen van bepaalde dingen.

Bekijk ook de meterkast, of er een redelijk recent model in zit.

Na acceptatie:

Bij hele vreemde kleuren op de wanden: aangeven dat je niet akkoord bent en dat je het in een neutrale kleur wil hebben. Dat je dat voor een vergoeding eventueel zelf wil doen. Dat is iets om te regelen met de oude huurder.

Hang- en sluitwerk: probeer gelijk nieuwe sloten te regelen (met de woningbouw).
pi_95424405
Kijk ook goed waar de zon opkomt en ondergaat, als je het tenminste belangrijk vindt om een beetje licht te hebben. Daar lette ik voorheen helemaal niet op, maar ik realiseer me nu dat ik het erg belangrijk vind om een beetje zon te hebben - en dan is het knap balen als je op de noordkant zit. Helemaal als je balkon of tuin hebt, je gaat er beduidend minder snel zitten als je de hele dag in de schaduw zit.

Verder, hoe zit t met de verwarming (CV?) en geiser vs boiler, ook wel handig om te weten. Maar dat spreekt misschien voor zich allemaal.

Ik weet niet of je het 'leeg' te zien krijgt of dat het nog bewoond is, maar het is ook altijd handig om goed te bespreken wat bij de woning hoort en wat niet en of je evt. dingen kan overnemen (vloer, keukenapparatuur etc.).
Denn was schwer ist, ist auch schön, gut, groß (Beethoven)
// wandelende paradox //
  dinsdag 12 april 2011 @ 23:46:33 #18
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_95424895
Uiteindelijk is het toch altijd een gokje of een huis uiteindelijk prettig wonen is. En soms heb je geluk met aanbiedingen en soms niet.
  woensdag 13 april 2011 @ 07:42:37 #19
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_95430077
Ik zie wel wat tips die voor een huurhuis toch iets minder spelen dan voor een koopwoning.
Energielabel? Die hebben huurhuizen lang niet altijd, en ik vraag me zelfs af of dat verplicht is. Bovendien heb je er helemaal niets aan.

Zorg dat je een lijstje hebt van dingen die je opvallen (hoe klein ook) die volgens jou moeten worden hersteld: een stukje van een schakelaar afgebroken, barst in tegels, meterkast, roest op een radiator (duidt op evt. lekkage).
Als de woning een kruipruimte heeft, kijk dan hoe die is. Mag vochtig zijn maar niet onder water staan.
Probeer als je kunt door eventuele inrichting heen te kijken.

Zoek ook even uit voor welk onderhoud je zelf verantwoordelijk bent als je er eenmaal woont. Bij ons vroegere huurhuis waren wij eigenlijk voor alle binnenonderhoud verantwoordelijk.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 13 april 2011 @ 17:00:00 #20
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_95449987
ook zo leuk dat ts gereageerd
  woensdag 13 april 2011 @ 17:00:29 #21
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_95450013
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 07:42 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik zie wel wat tips die voor een huurhuis toch iets minder spelen dan voor een koopwoning.
Energielabel? Die hebben huurhuizen lang niet altijd, en ik vraag me zelfs af of dat verplicht is. Bovendien heb je er helemaal niets aan.

Zorg dat je een lijstje hebt van dingen die je opvallen (hoe klein ook) die volgens jou moeten worden hersteld: een stukje van een schakelaar afgebroken, barst in tegels, meterkast, roest op een radiator (duidt op evt. lekkage).
Als de woning een kruipruimte heeft, kijk dan hoe die is. Mag vochtig zijn maar niet onder water staan.
Probeer als je kunt door eventuele inrichting heen te kijken.

Zoek ook even uit voor welk onderhoud je zelf verantwoordelijk bent als je er eenmaal woont. Bij ons vroegere huurhuis waren wij eigenlijk voor alle binnenonderhoud verantwoordelijk.
energie label levert de woningstichting er gewoon bij hoor.
pi_95460395
Bij het huurhuisje van mijn vader zaten er 2 oudjes in, die moesten naar een verzorgingshuis, zaten te janken dat ze niet weg wilden en dat het zo'n fijn huis was.
Toen heeft hij het huis maar genomen, was goede beslissing ook achteraf.
  donderdag 14 april 2011 @ 07:54:54 #23
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_95478226
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2011 17:00 schreef maickeltje het volgende:

[..]

energie label levert de woningstichting er gewoon bij hoor.
Dat klopt, als je het koopt. Bij huur is dat nog niet standaard.
Maar het is echt nutteloos... wij kregen een certificaat met een D-label (2.39) toen we ons huurhuis kochten. Vanwege spouwmuurisolatie moest het opnieuw bepaald worden; en toen was het opeens 1.95. WTF?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_95478308
Waar ik altijd op let is hoe de gordijnen hangen bij de buren, hangen de gordijnen schots en scheef of hangt er een laken of kapotte raambekleding, staan er aftandse planten voor het raam zien de ramen er ietwat goor uit dan kan je beter afhaken.
Leuke ramen betekent meestal leuke/nette buren (uitzonderingen daargelaten)
pi_95483415
Let erop dat er een goede kookvoorziening is... (zie Elektrisch koken)
Klussen deel 1 en 2
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')