abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95998695
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:20 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Waar komt die eerste -120x vandaan? Ik zie namelijk alleen 900 (30^2) en 4x^2 (2x^2)
(30-2x)^2 = (30 - 2x) * (30 - 2x)
dus 30 * 30 = 900
30 * -2x = -60x
-2x * 30 = -60x

-2x * -2x = -4x^2
pi_95998724
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:09 schreef Pipo1234 het volgende:
Ik zit met een differentiatie waar ik niet uitkom. Het gaat om een combinatie van de kettingregel met de productregel:

[ afbeelding ]

En daar krijg ik (i.c.m. de kettingregel) de volgende afgeleide uit:

[ afbeelding ]

Nu is de afgeleide verder in orde, maar zodra ik het ga vereenvoudigen raak ik ergens -120X kwijt. Ik snap niet waar het zit, want ik heb echt alles geprobeerd... Het moet volgens mij antwoordenboek het volgende worden (en dit lijkt ook te kloppen):

[ afbeelding ]
Het klopt toch echt. Het product van x, -4 en 30 in je tweede term is -120x. Overigens zou ik het niet zo opschrijven, je kunt beter niet de volgorde van de twee functies in je product omwisselen als je de afgeleide bepaalt, daarmee maak je het voor jezelf onnodig onoverzichtelijk. Verder is je gebruik van haakjes niet standaard, en dat komt de overzichtelijkheid ook niet ten goede.
pi_95999376
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het klopt toch echt. Het product van x, -4 en 30 in je tweede term is -120x. Overigens zou ik het niet zo opschrijven, je kunt beter niet de volgorde van de twee functies in je product omwisselen als je de afgeleide bepaalt, daarmee maak je het voor jezelf onnodig onoverzichtelijk. Verder is je gebruik van haakjes niet standaard, en dat komt de overzichtelijkheid ook niet ten goede.
Ik besef nu (met dank aan voorgaande persoon) dat ik helemaal niet 30 keer -4 heb gedaan, maar alleen 30 keer 30 en 4 keer 4. Ik had dit kunnen weten.

Wat is er trouwens niet standaard aan de haakjes? Ik doe aan zelfstudie en sta open voor elke vorm van kritiek, aangezien ik dat amper krijg.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_95999832
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:37 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Ik besef nu (met dank aan voorgaande persoon) dat ik helemaal niet 30 keer -4 heb gedaan, maar alleen 30 keer 30 en 4 keer 4. Ik had dit kunnen weten.

Wat is er trouwens niet standaard aan de haakjes? Ik doe aan zelfstudie en sta open voor elke vorm van kritiek, aangezien ik dat amper krijg.
Haakjes dienen om volgordes van bewerkingen expliciet te maken resp. (zoals hier) om aan te geven dat twee of meer termen bij elkaar horen. Maar dan moet je dus niet (1) of (x) schrijven, daarbij is er namelijk maar één term tussen de haakjes en zijn de haakjes dus overbodig. Eventueel gebruik je een middenpunt (of bij gebrek daaraan een asterisk) om aan te geven dat er sprake is van een product, dus bijvoorbeeld x*-4*(30 - 2x).
pi_96002882
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 16:48 schreef Riparius het volgende:

[..]

Haakjes dienen om volgordes van bewerkingen expliciet te maken resp. (zoals hier) om aan te geven dat twee of meer termen bij elkaar horen. Maar dan moet je dus niet (1) of (x) schrijven, daarbij is er namelijk maar één term tussen de haakjes en zijn de haakjes dus overbodig. Eventueel gebruik je een middenpunt (of bij gebrek daaraan een asterisk) om aan te geven dat er sprake is van een product, dus bijvoorbeeld x*-4*(30 - 2x).

Oké op die manier. Bedankt voor het advies, ik zal het proberen te onthouden.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_96007223
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 april 2011 17:55 schreef Pipo1234 het volgende:

[..]

Oké op die manier. Bedankt voor het advies, ik zal het proberen te onthouden.
Of nog netter is: -4x(30-2x). Als je eerst getallen schrijft en dan letters mag je het vermenigvuldigingsteken weglaten, maar dat wist je zo te zien al :) .
pi_96007588
gewoon die tussenstap overslaan, je ziet toch meteen dat het -120x is
pi_96042580
Stel ik wil x^3 x 2x + 2 opschrijven in factoren. Welke stappen zou ik dan kunnen nemen (het antwoord zou (x + 2)(x^2 2x + 1) moeten zijn.

Ik kan natuurlijk in dit in gedeelten oplossen:

x^3 + 2x + 2 = x(x^2-1) - 2(x-1) = x(x+1)(x-1) - 2(x-1)

Maar dan? Is het een kwestie van proberen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Warren op 27-04-2011 14:19:53 ]
pi_96043216
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 13:56 schreef Warren het volgende:
Stel ik wil x^3 x 2x + 2 opschrijven in factoren. Welke stappen zou ik dan kunnen nemen (het antwoord zou (x + 2)(x^2 2x + 1) moeten zijn.

Ik kan natuurlijk in dit in gedeelten oplossen:

x^3 x 2x + 2 = x(x^2-1) - 2(x-1) = x(x+1)(x-1) - 2(x-1)

Maar dan? Is het een kwestie van proberen?
Wat bedoel je met x^3 x 2x +2 en met (x+2)(x^2 2x +1)?
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_96043295
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 14:14 schreef M.rak het volgende:

[..]

Wat bedoel je met x^3 x 2x +2 en met (x+2)(x^2 2x +1)?
Excuses. mimetex.cgi?x%5E3%20-%20x%20-2x%20%2B%202 moet worden geschreven in factoren. Het antwoord zou moeten zijn mimetex.cgi?%28x%2B2%29%28x%5E2-2x%2B1%29
pi_96043568
quote:
0s.gif Op woensdag 27 april 2011 14:17 schreef Warren het volgende:

[..]

Excuses. [ afbeelding ] moet worden geschreven in factoren. Het antwoord zou moeten zijn [ afbeelding ]
Begin eens met dit te schrijven als:

x3 - 3x + 2

Je ziet nu vrij gemakkelijk door uitproberen dat x = -2 en x = 1 nulpunten zijn van deze veelterm, zodat deze dus deelbaar is door (x + 2) en door (x - 1). Voer dan een polynoomstaartdeling uit.
pi_96044841
Bedankt! Met de polynoomstaartdeling is het gelukt.
pi_96099535
Ik moet van verschillende functies de extremen bepalen en het is de bedoeling dat ik dit uitreken. Echter weet ik niet of ik het nou echt moet uitrekenen, of dat het ook algebraïsch mag?

Stel dat ik een formule heb zoals: x^4 - 9x^2 hoe kan ik dan het beste de minimum/maximum vinden? Ik weet hoe het moet met de GRM, maar ik moet het dus ook kunnen berekenen?
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_96100604
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 18:49 schreef Pipo1234 het volgende:
Ik moet van verschillende functies de extremen bepalen en het is de bedoeling dat ik dit uitreken. Echter weet ik niet of ik het nou echt moet uitrekenen, of dat het ook algebraïsch mag?

Stel dat ik een formule heb zoals: x^4 - 9x^2 hoe kan ik dan het beste de minimum/maximum vinden? Ik weet hoe het moet met de GRM, maar ik moet het dus ook kunnen berekenen?
Je hebt net het concept van de afgeleide geleerd, dit is waar de afgeleide van pas komt. De afgeleide geeft immers de helling van de functie aan, als de helling nul is, is er dus een minimum of een maximum (strikt genomen kan er ook een buigpunt zijn, maar daar zal ik niet verder over uitweiden). Wat je dus moet doen is de afgeleide gelijk stellen aan nul, dat geeft je de x-coördinaat van het maximum/minimum, en daarmee kan je ook de y-coördinaat vinden (invullen in de oorspronkelijke formule).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_96103380
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 19:13 schreef M.rak het volgende:

[..]

Je hebt net het concept van de afgeleide geleerd, dit is waar de afgeleide van pas komt. De afgeleide geeft immers de helling van de functie aan, als de helling nul is, is er dus een minimum of een maximum (strikt genomen kan er ook een buigpunt zijn, maar daar zal ik niet verder over uitweiden). Wat je dus moet doen is de afgeleide gelijk stellen aan nul, dat geeft je de x-coördinaat van het maximum/minimum, en daarmee kan je ook de y-coördinaat vinden (invullen in de oorspronkelijke formule).
Ik weet dat de plek waar de afgeleide 0 is, zich een extreme bevindt, echter vraag ik mij af of ik het terug moet rekenen of dat ik het via één of andere magische methode op de waarde moet komen (behalve door de vergelijking algebraïsch uit elkaar te trekken met de uitkomst nul).

Even een aanvulling, om mijn vraag iets duidelijker te maken. Ik heb de volgende afgeleide en via vier stappen kom ik op de waarde van X als Y = 0. Nu is alleen de vraag of dit de juiste methode is en hoe ik ervoor zorg dat ik alle extremen vind. (In dit geval -2, 0 en 2)?

mimetex.cgi?f%27%28x%29%20%3D%204x%5E%7B3%7D%20-%2018x%20%3D%200
mimetex.cgi?f%27%28x%29%20%3D%204x%5E%7B3%7D%20%3D%20-18x%20
mimetex.cgi?%20f%27%28x%29%20%3D%20x%5E%7B2%7D%20%3D%20-4%2C5
mimetex.cgi?f%27%28x%29%20%3D%20x%20%3D%20-%5Csqrt%7B4%2C5%7D

[ Bericht 16% gewijzigd door Pipo1234 op 28-04-2011 20:15:22 ]
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  donderdag 28 april 2011 @ 20:15:27 #196
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_96104300
mimetex.cgi?f%27%28x%29%20%3D%204x%5E%7B3%7D%20%3D%20-18x%20
dat klopt niet, f'(x) is geen 4x³. Daarnaast deel je ergens door x, wat als x=0?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_96104418
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 20:15 schreef GlowMouse het volgende:
[ afbeelding ]
dat klopt niet, f'(x) is geen 4x³. Daarnaast deel je ergens door x, wat als x=0?
Daar heb je inderdaad een goed punt... De methode werkte, maar ik wist even niet of het correct is.
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
pi_96106856
quote:
0s.gif Op donderdag 28 april 2011 20:15 schreef GlowMouse het volgende:
[ afbeelding ]
dat klopt niet, f'(x) is geen 4x³. Daarnaast deel je ergens door x, wat als x=0?
een gevalletje abuse of notation dat slecht uitpakt dus....

f '(x) = 4x³ - 18x

stel f '(x) = 0 => 4x³ - 18x = 0

x ( 4x2 - 18 ) = 0 =>

x = 0 OR 4x2 - 18 = 0

4x2 = 18

x2 = 4.5

x = SQRT(4.5) OR x = -SQRT(4.5)

4.5 = 9/2 = > SQRT(4.5) = SQRT(9/2) = 3/SQRT(2) = 3/2 * SQRT(2)

remember: SQRT(1/2) = 2-1/2 = 21/2 - 1 = SQRT(2) / 2
pi_96136968
mimetex.cgi?%5Cfrac%7B%20X%5E%7B3%7D%20-%201%20%7D%7B%20X%5E%7B2%7D%20%2B%201%20%7D

Het is de bedoeling dat ik de extremen van deze functie bepaal. Echter weet ik niet hoe ik bij de afgeleide de nulpunten moet bepalen, aangezien het niet om een gewone formule gaat. Kan iemand me even op weg helpen?

De afgeleide: mimetex.cgi?%5Cfrac%7B%20X%5E%7B4%7D%20%2B%203X%5E%7B2%7D%20%2B%202X%7D%7B%20X%5E%7B4%7D%20%2B%202X%5E%7B%7D%20%2B%201%20%7D
Op dinsdag 24 mei 2011 07:11 schreef Absurditeit het volgende:
Het werkt ook niet echt erotiserend als je de rookworst en saucijzenbroodjes op 45 meter afstand al ruikt, terwijl je langs de plastic laarzen en kledij loopt.
  vrijdag 29 april 2011 @ 14:21:58 #200
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_96139143
Een breuk is 0 als de teller 0 is en de noemer ongelijk aan 0 is. Je moet dan wel x³ + 3x + 2 = 0 oplossen, en dat is niet zo eenvoudig.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_96180647


Ik zie het niet :'( (van regel 1 naar 2)

Aha.. sin(A+B)=sinAcosB+cosAsinB :')

[ Bericht 13% gewijzigd door Alxander op 30-04-2011 18:55:05 ]
pi_96191618
Geen huiswerk vraag maar gezien de bovenstaande post:
Snappen de meeste VWO wiskunde B/D'ers waarom bijvoorbeeld sin(A+B) gelijk staat aan SinACosB + CosASinB? Ik heb, dankzij falend onderwijs, nooit iets over sin/cos/tan gehad en zie vaak mensen met dit soort regels komen. Hoor je al die regels te snappen? Of is het een kwestie van de regels stampen en toepassen?

(Wil wellicht zelf Wiskunde B/D doen dus vraag dit uit interesse)
pi_96191833
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 23:39 schreef JohnSpek het volgende:
Hoor je al die regels te snappen? Of is het een kwestie van de regels stampen en toepassen?
Ik heb het 1x uitgelegd gekregen met een cirkel erbij, en voor de rest is het alleen maar stampen ja :P (of je GR propvol zetten met regels)
Zie ook


[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 30-04-2011 23:45:58 ]
pi_96194898
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 23:39 schreef JohnSpek het volgende:
Geen huiswerk vraag maar gezien de bovenstaande post:
Snappen de meeste VWO wiskunde B/D'ers waarom bijvoorbeeld sin(A+B) gelijk staat aan SinACosB + CosASinB? Ik heb, dankzij falend onderwijs, nooit iets over sin/cos/tan gehad en zie vaak mensen met dit soort regels komen. Hoor je al die regels te snappen? Of is het een kwestie van de regels stampen en toepassen?

(Wil wellicht zelf Wiskunde B/D doen dus vraag dit uit interesse)
Wiskunde gaat over begrijpen, niet over stampen. Als je dat laatste doet of zelfs maar denkt dat je dat moet doen dan ben je verkeerd bezig. Dit neemt natuurlijk niet weg dat je een zekere routine moet verwerven en dat je een bepaalde parate kennis moet hebben. De additietheorema's uit de goniometrie horen daar zeker bij. Als je de formules voor cos(α+β) en sin(α+β) uit het hoofd kent dan kun je trouwens heel veel andere goniometrische identiteiten daar gemakkelijk uit afleiden, zodat het lonend is in ieder geval deze identiteiten te kennen. Overigens, als je iets van complexe getallen weet dan is het niet eens nodig de formules voor cos(α+β) en sin(α+β) uit het hoofd te kennen omdat je ze dan gemakkelijk af kunt leiden. Aangezien bij vermenigvuldiging van twee complexe getallen het argument van het product gelijk is aan de som van de argumenten van de factoren geldt:

cos(α+β) + i∙sin(α+β) = (cos α + i∙sin α)(cos β + i∙sin β)

Uitwerken van de haakjes in het rechterlid en gelijkstellen van de reële en imaginaire delen in linker en rechterlid levert dan meteen de bekende identiteiten.
pi_96223262
mimetex.cgi?5%5Ex%3D3125

X = 5. Prima begrijp ik.

mimetex.cgi?X%5E2%3D1%2F225
(het is X^-2, maar krijg dat niet voor elkaar)

Hoe bereken ik dit?

mimetex.cgi?X%5E5%5E%2F%5E3%3D32
Zelfde voor deze...
Of niet?
pi_96224184
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:30 schreef Self-Catering het volgende:
[ afbeelding ]

X = 5. Prima begrijp ik.

[ afbeelding ]
(het is X^-2, maar krijg dat niet voor elkaar)

Hoe bereken ik dit?

[ afbeelding ]
Zelfde voor deze...
x = 32 ^ (3/5)
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_96224259
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 21:44 schreef Nelis89 het volgende:

[..]

x = 32 ^ (3/5)
x = (1/225) ^ (-1/2)
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_96226058
Ik heb ook nog steeds deze: mimetex.cgi?2%5E%28X%5E2-3x-24%29%3D16

Deze komt met tips van andere nog steeds met de ABC formule uit.

Ps. Alles tussen haakjes staat tot de macht to..
Of niet?
pi_96226757
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2011 22:18 schreef Self-Catering het volgende:
Ik heb ook nog steeds deze: [ afbeelding ]

Deze komt met tips van andere nog steeds met de ABC formule uit.

Ps. Alles tussen haakjes staat tot de macht to..
16=2^4, hieruit volgt x^2-3x-24=4, dat wordt x^2-3x-28=0, ontbinden in factoren geeft (x+4)(x-7)=0, dat geeft als oplossingen x=-4 en x=7.
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_96227468
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 april 2011 23:39 schreef JohnSpek het volgende:
Geen huiswerk vraag maar gezien de bovenstaande post:
Snappen de meeste VWO wiskunde B/D'ers waarom bijvoorbeeld sin(A+B) gelijk staat aan SinACosB + CosASinB? Ik heb, dankzij falend onderwijs, nooit iets over sin/cos/tan gehad en zie vaak mensen met dit soort regels komen. Hoor je al die regels te snappen? Of is het een kwestie van de regels stampen en toepassen?

(Wil wellicht zelf Wiskunde B/D doen dus vraag dit uit interesse)
Ik vond wiskunde B zelf voor het grootste deel begrijpen, alleen bij de goniometrische formules kregen we zo'n overload (alle verdubbelingsformules, afgeleiden, somformules etc. moesten we kennen) dat het makkelijker was om uit je hoofd te leren dan om allemaal te beredeneren.
(bij een wiskunde toets moest je dat wel allemaal in één keer weten, bij ons waren de wiskundetoetsen altijd vrij lang ten opzichte van de tijd die je ervoor had).

Verder was eigenlijk bijna alles begrijpen ipv leren, alleen bij differentiëren en integreren moesten we wat dingen echt leren voor zover ik me kan herinneren.
Finally, someone let me out of my cage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')